Berichten van Kristof

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Oei, ben ik toch weer te snel geweest. Is het de moeite waard om morgenochtend even te bellen of ze het nog aan kunnen passen naar de Lallemand CBC-1? Heb besteld bij Brouwland (via de Trooperpagina ^^), en zie dat de F2 niet in voorraad is.

Dat lijkt me wel aangewezen. Bottelgisten hebben als eigenschap dat het depot beter aan de bodem van je fles blijft kleven en dus niet mee in je glas gaat. Verder is een bottelgist erg neutraal dus die zal ook geen smaak aan je bier toevoegen. 😉

Dank voor de vlotte respons! Fijn om dit te weten. Of het echt de WLP 500 of de WLP 530 was, helaas niet genoteerd... Maar op basis van de website (van de webshop) ben ik vrij zeker dat het de WLP500 is geweest. Jammer, maar er wordt hier met veel liefde Chimay gedronken, dus zo erg is het hopelijk niet. Heb inmiddels maar een zakje bottelgist (Fermentis SafAle S-33, heb ik daar goed aan gedaan?) en een extra gistingsemmer met een kraantje besteld. Hopelijk is 'ie volgende week klaar met vergisten en kan ik bottelen!

S-33 is geen echte bottelgist al zal het normaal wel werken. F2 van Fermentis en CBC-1 van Lallemand zijn echte bottelgisten 😉..

Vandaag 24l witbier gebotteld. EindSG was 1,009 ; 1 puntje onder de voorspelling. Met hergisting bij zou dat een witbiertje moeten opleveren van 5,2%. Op basis van het druppeltje dat ik geproefd heb zijn de koriander en appelsienschillen aanwezig maar niet overheersend. De hergisting zal uitwijzen of het voldoende is of niet voor een volgende versie.

Verder ook de slurry opgevangen in 2 potjes van 33cl, beide zijn zo goed als vol en vertoeven nu in de koelkast. In het filmpje van Herr Idiotensicher hierboven giet hij de bovenste laag over om opnieuw op te starten en de onderste 'bezinklaag' niet. Ik denk dat ik dit ook ga doen. Dat zal dan over een paar dagen reeds zijn want de slurry is al bedoeld voor volgende week. ;)

Op dagen zoals vandaag wordt het toch maar weer eens duidelijk dat geen hobby prachtiger is als die van ons. Na het brouwen volgt het drinken bij een lekkere bbq! Santé collega's! ;)

Je hebt er allicht wel al over nagedacht maar aangezien je er nu niets over schrijft, ga je het waterprofiel dan ook stevig aanpassen? Een 5-min zoektocht over het Burton-Upon-Trent water geeft heel wat conflicterende reacties maar dit vond ik terug op Homebrewtalk:

Ca 287 mg/l
    Mg 41 mg/l
    Na 113 mg/l
    K 7 mg/l
    Cl 85 mg/l
    SO4 764 mg/l
    Alkalinity 229 ppm as CaCO3

Kan dat dan niet evengoed met demiwater?

Nu met die paaskorting bij Brouwland een bestelling klaargezet voor de biertjes van deze zomer. Dit zou em dan moeten worden ;) ...

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk074

Naam receptVienna #1

Brouwdatum25/02/2024

BierstijlVienna

Volume27,0 l

Begin SG1,050 SG

Berekende kleur (Morey)18 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

26,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

4,00 gCaCl2

4,00 mlMelkzuur

0,50 gMgSO4

10,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

107 mg/l9 mg/l14 mg/l131 mg/l119 mg/l76 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

6,00 kgVienna moutWeyermann7 EBC98,0 %

0,10 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC1,6 %

0,02 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC0,3 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylase64,0 °C10 min.40 min.4,2 l/kg

Alfa-amylase72,0 °C10 min.20 min.4,2 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,2 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

15,0 gMandarina Bavariapellets8,5%60 min.12,6 IBU

1,5 gTetrahoppellets41,0%Bottelen6,1 IBU

30,0 gMandarina Bavariapellets8,5%10 min.9,1 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

2,70 gSuperMossklaringsmiddelkoken

2,70 gWYeast gistvoedinganderskoken

Gist

HoeveelheidNaamType

starterWLP860 Munich Helles Lager (WLP860)ondergist

Welkom op het forum 😉! Zolang het waterslot nog actief is zeker rustig laten doen. En zelfs daarna best nog een week of 2 gerust laten zodat de gist de gemaakte afvalstoffen ook weer kan opruimen. De tijden op die handleidingen kloppen voor geen meter, geduld is een schone deugd bij het brouwen van bier 😉. Succes 😉🍺!

De hoofdvergisting is stilletjes aan op z’n einde aan het lopen. Oorspronkelijk was de bedoeling om over enkele dagen te hevelen en dan de slurry te bewaren. Maar dit bier gaat owv de planning slechts 3 weken op gistvat staan dus dan is hevelen niet echt nodig denk ik. Kan het kwaad dat die slurry pas na 3 weken geoogst wordt? Allicht niet maar ik vraag het liever eventjes 😉.

Ken je dat gevoel dat je tijdens een brouwdag plots op iets stuit waar je zo snel mogelijk een antwoord op wil? Er gebeurt iets onverwachts in je brouwproces of je iets van je materiaal dat je echt niet kan missen gaat stuk of je bent dat ene onmisbare ingrediënt vergeten te bestellen voor je brouwdag of ...

Het forum biedt antwoord op onnoemelijk veel zaken maar het heeft een groot nadeel: de snelheid van antwoorden. Ondanks dat je best snel antwoord op je vragen krijgt voor een forum te zijn (kudos liefste leden!) kan het makkelijk een aantal uren duren voor je beantwoord wordt en in sommige gevallen moet je nu eenmaal sneller iets weten/hebben. Voor dat soort zaken stel ik voor om de VHF-Whatsappgroep te lanceren!

De bedoeling van de Whatsapp-groep is voornamelijk bedoeld om dringende vragen te stellen of andere dingen te delen die een forum-post onwaardig zijn. In geen geval is het de bedoeling om het forum zelf te vervangen. Maar voor die momenten dat het gewoon even wat sneller moet gaan is een Whatsapp-berichtje toch net dat tikkeltje handiger.

Heb jij interesse om mee aan de Whatsapp-groep deel te nemen? Stuur mij dan een privé-berichtje met je telefoonnummer want het is uiteraard niet de bedoeling om onze gegevens hier zomaar online te gooien ;) .

Ook wordt dit topic meteen gesloten zodat hier reageren niet mogelijk is. Vind je het geen goed idee of is het gewoon niet jouw ding? Helemaal prima ;) ! Het staat je vrij om deel te nemen of niet. Debatteren over het concept zelf is in dit topic niet aan de orde.

Wie weet tot snel in de VHF-Whatsappgroep! ;)

WLP 400 is toch Hoegaarden?….. en die heb ik ook al eens in de “slang” gehad 8). Daar doe ik op voorhand een druppeltje schuimstop bij. De verboden vrucht variant van Hoegaarden (Wyeast 3463) daarentegen is wat rustiger.

Mooie foto trouwens.. om zo je gist zien weg te lopen ;(

Het is idd Hoegaarden denk ik, ik heb er ook maar meteen schuimstop in gedaan en dat heeft het nu wel getemperd. Hopelijk idd niet teveel gist kwijt voor een vlotte vergisting. 😉

Het concept dat je beschrijft is inderdaad een blow-off. Als de gist er dan uit kruipt dan komt die in je emmer terecht en niet op de grond of in je klimaatkast. Ik gebruik het standaard want ik vind niets zo hatelijk als een klimaatkast vol gistresten helemaal uitkuisen. :saint:

Ik heb wel ergens gelezen dat zulk systeem iets meer druk op je vergisting zet en dat dit voor sommige gisten/bierstijlen zoals een weizen niet optimaal is voor je vergisting. Maar anderen met meer achtergrondkennis kunnen dit allicht beter bevestigen of ontkrachten. ;)

Bedankt voor je toevoeging, ik voeg de BE-256 toe aan de lijst ;) .

Leuk initiatief, later er een tabelletje van maken? Maar het is natuurlijk niet waterdicht als je met voldoende kopruimte vergist :/. Maar wellicht handiger als je alleen de sterke krausende gisten in de tabel opneemt. De rest maakt dan eigenlijk niet uit, anders krijg je wel een hele lange lijst.

Die bij mij wel door de blow off is gekomen (27 l vat) naast die jij al hebt genoemd:

Fermentis K-97: 5

Wyeast 1007 (Alt)

Wyeast 2565 (Koln)

Het was mijn bedoeling om een FAQ-item te maken van Krausen en dan inderdaad het handige overzicht dat uit dit topic voortvloeit eraan toe te voegen. Aan de sterkst krausende gisten gaan we allicht het meest hebben maar er zijn er ook die beduidend weinig krausen aanmaken waardoor je misschien ook initieel vraagtekens gaat plaatsen bij je vergisting. Ook voor dat soort gevallen kan deze tabel je helpen. Ook in het kader van volledigheid lijkt het mij interessant om de lijst zo uitgebreid mogelijk te maken. Er is zeker heel wat keuze in gisten maar de lijst is nu ook niet eindeloos. Mooi gesorteerd per fabrikant moet het dan mogelijk zijn om het overzicht te bewaren denk ik. Alleszins bedankt voor je toevoeging, ik voeg ze toe aan de lijst ;) .

Normaal zet ik iedere keer een blow-off maar in een cct zie je niet veel hoeveel krausen je hebt

In een Damme Jeanne daar tegen die ik nu heb staan van een split Bath vergist met een zelf gekweekte West Vleteren 12.

Akkoord, vanuit een RVS-gistvat wordt het natuurlijk moeilijk om een getal op krausen te plakken, enkel wanneer ze tevoorschijn komen in je waterslot/blow-off.. ;) . Maar ook dan kan het overzicht een mooie waarde hebben omdat je al kan anticiperen bij het gebruik van een gist waar je zelf nog geen ervaring mee hebt. ;)

Die pakjes bottelgist zijn voor hobbybrouwers eigenlijk iets te groot omdat je er zo weinig van nodig hebt, zeker die van de F2 die ze onlangs vergroot hebben naar 25g per pakje...

Dat gezegd zijnde ga ik akkoord met wat de rest hierboven zegt, maar ik begrijp je reactie. Ik zou ook in paniek schieten als er na een week compleet nog geen druk op staat. Tijd brengt raad en vooral bier in dit geval denk ik. ;)

Bij het zoeken naar een gist vind je vaak heel wat informatie: beschrijving van het profiel, vergistingsgraad, pitching rates, vergistingstemperaturen maar wat je eigenlijk nooit ziet is de hoeveelheid krausen die de gist creëert bij de hoofdvergisting. Dat is iets wat ik persoonlijk toch wel handig vind om te weten aangezien ik gewoonlijk zo'n 24l vergist in een gistvat van 27l inhoud. Niet erg veel headspace dus. Vaak is het genoeg, soms is het te weinig en in zulke gevallen biedt een blow-off wel uitweg maar ideaal is het toch niet. Lapmiddeltjes als schuimstop bestaan ook maar ik gebruik het liever niet als dat niet nodig is daar het verder geen enkele positieve toevoeging geeft aan je bier. Bij gebruik van een nieuwe gist is het dus steeds weer een beetje gokken en hopen dat de silicone slang van de blow-off niet vol smurrie zit en de terugslagklep evt. moet vervangen worden...

Dat gezegd zijnde ging er een :light_bulb: branden in mijn hoofd (geniet ervan collega's, zo vaak gebeurt het niet ^^ ). Waarom leggen we geen lijst aan op basis van onze ervaringen met gisten en de krausen die ze teweegbrengen in onze gistvaten. Krausenvorming heeft uiteraard meerdere parameters dan enkel de gebruikte giststam zelf. Ook zaken als temperatuur, pitching rate en consistentie van de wort spelen een belangrijke rol. Maar aangezien gisten vaak gebruikt worden in specifieke bierstijlen moeten we hier toch enige gelijkenissen in kunnen vinden en conclusies uit kunnen trekken.

Mijn voorstel is als volgt: Reageer hier met gisten waar jij al enige ervaring mee hebt en geef de krausen in je vat een score van 1 tot 5 waarbij 1 = weinig tot geen krausen (denk bv. aan de US-05) en waarbij 5 = zeer hevig (denk bv. aan de WY3787 High Gravity). Uiteraard is dit geen waterdicht systeem en is het zelfs voer voor discussie. Ook dat wordt uiteraard aangemoedigd op een forum als het onze ;) . Ik zal ervoor zorgen dat de lijst aangevuld en up to date blijft. En hopelijk hebben we er dan met z'n allen baat bij, wanneer we eens een nieuwe gist willen proberen en dan meteen ook weten wat we kunnen aantreffen in onze gistvaten ;) . Hieronder alvast mijn ervaringen met gisten en hun krausen:

Lalbrew - KorrelgistHoeveelheid krausen
    Verdant IPA5
    Munich Classic5
    Voss Kveik Ale1

Fermentis - KorrelgistHoeveelheid krausen
    SafAle US-051
    SafAle K-975
    SafAle BE-2565

Mangrove Jack's - Korrelgist Hoeveelheid Krausen
    M42 - New World Strong Ale5
    M44 - US West Coast2
    M47 - Belgian Abbey  4

WhiteLabs - Vloeibare gistHoeveelheid Krausen
    WLP029 - Kölsch Ale5
    WLP500 - Monastery Ale4

Brewferm - KorrelgistHoeveelheid krausen
    Blanche5

WHC Labs - KorrelgistHoeveelheid krausen
    Farmhouse Vibes
    5

Aha….. weer wat geleerd. Dacht dat F2 het goed deed tot ca 10% ABV…. Maar hoger kan dus ook :thumbup:

Het kan zeker maar ik heb ook al gemerkt dat de F2 kuren begint te krijgen eens je richting die 10% gaat. Bij een trappist die rond dat ABV zat moest ik toch een dikke maand tellen vooraleer die op druk kwam, terwijl dat met andere bieren gewoonlijk binnen de week al op druk zijn (niet op smaak!). Vanaf ik rond de 9% zit schakel ik standaard over naar CBC-1 daar die er toch net ietsje beter tegen lijkt te kunnen.

Ik heb hier nog een 0,5kg donkere tarwemout (15-20 EBC) liggen. Is dat wat voor een vienna? Qua profiel is er natuurlijk een verschil maar de 'pieken' liggen wel min of meer hetzelfde. Als ik dat dan combineer met 1-2% melanoidin dan zou dat 'slechts' over 100g gaan. Is dat voldoende? Ik heb het nog nooit gebruikt maar ik gok dat het een smaak is die snel overheerst?

Waarom de WLP830, dit is de gist van Weihenstephan en identiek aan de W34/70? Korrelgist is toch veel makkelijker... :/

Wat wordt je eind sg?

Omdat de literatuur dit aanraadde ... ^^
    Maar als het idd om die W34/70 is dat wat te gek om extra risico's te gaan nemen met de vloeibare versie..
    EindSG voorspelling komt op 1,012 zoiets.

De wlp860 die Tannhauser zou een optie kunnen zijn of misschien deze 'Belgische"?
    Wat is overigens jouw redenering om de CaraBelge in te perken? Door 2 extra mouten bij te storten is het niet langer een KISS-recept natuurlijk. Niet dat dat een must is hé ;) .

Wederom een probeerselke om van de zomer eens te brouwen. Het is nu een dik jaar geleden dat ik nog een ondergister gebrouwen heb, ik ben ook wat uitgekeken op de pils na 3 brouwsels dus mijn oog viel op de Vienna Lager. Een stijl die voor mij onbekend is maar het klinkt wel leuk. Daarom hier een KISS-receptje en hopelijk resulteert dat ook gewoon in eenvoudig maar lekker bier. De mosterd komt van 'How to Brew' maar het is niet 100% gekopieerd natuurlijk. Over het precieze vergistingsschema ben ik nog niet uit maar meningen zeker welkom ;) ...

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk074

Naam receptVienna #1

Brouwdatum25/02/2024

BierstijlVienna

Volume27,0 l

Begin SG1,048 SG

Berekende kleur (Morey)17 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

26,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

4,00 gCaCl2

4,00 mlMelkzuur

0,50 gMgSO4

10,06 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

107 mg/l9 mg/l14 mg/l133 mg/l119 mg/l76 mg/l

Vergistbare ingrediënten

5,00 kgVienna moutWeyermann7 EBC83,3 %

1,00 kgCaraBelgeWeyermann33 EBC16,7 %

Maischschema

Beta-amylase64,0 °C10 min.40 min.4,3 l/kg

Alfa-amylase72,0 °C10 min.20 min.4,3 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,3 l/kg

Hop

15,0 gMandarina Bavariapellets8,5%60 min.12,7 IBU

1,5 gTetrahop/41,0%Bottelen6,1 IBU

30,0 gMandarina Bavariapellets8,5%10 min.9,2 IBU

Overige ingrediënten

2,70 gSuperMossklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

StarterGerman Lager (WLP830)ondergist

Tja… alles is mogelijk maar het gevaar is dat na een paar maanden de flesjes teveel op druk komen.

Ik heb onlangs toch maar weer voor de beproefde methode gekozen…. Een paar bodempjes Orval in de navergisting er bij en nu alleen nog maar een 3 maanden wachten voor we kunnen bottelen.

Direct na de navergisting de orval bodempjes in de bottelemmer en bottelen maar heb ik overwogen maar je zit dan wel met de vraag hoeveel bottelsuiker ivm mogelijk te hoge druk c.q veel schuim. Ik heb het niet aangedurfd :saint:. Maar gezien wat er staat in het topic kan het dus wel

Zo heb ik het ook min of meer gedaan met mijn 'Trappist'.
    Bij het bottelen een litertje of 5 apart en daar 2 Orval-bodems aan toegevoegd, dat heeft wel een maand of 6 nodig gehad om dan verder te vergisten. Vervolgens gebotteld met 7g/l bottelsuiker zoals ik gewoonlijk doe. Hoe dan ook, geef het zeker ook genoeg tijd op fles. Ik heb onlangs de laatste paar flesjes ervan opengedaan nadat ze nog eens een jaar op fles hadden gezeten. Nu heb ik spijt dat ik er niet meer van bewaard heb want de smaak was na een jaar op fles nog een heel stuk verbeterd. :face_savoring_food:

Bedankt voor jullie input.
    Aan mijn moutstort ga ik zeker wat doen, die is blijkbaar te eenvoudig voor een NEIPA.
    Wat betreft beginSG daar ga ik weinig aan wijzigen. Een tijd geleden heb ik een NEIPA gedronken (vraag me niet meer welke) die een ABV van net geen 5% had en dat was voor mij een heerlijk bier. Ik heb toen besloten dat als ik zelf ooit een NEIPA zou brouwen dat het ook rond de 5% moest uitkomen. De bedoeling is dat dit een biertje wordt voor de zomer en bij warme dagen geniet ik meer van lager alcoholische bieren. Brouwdag voor dit bier is voorlopig voorzien op 1/6 en aangezien je die best 'jong' drinkt zal het van de zomer vooral gedronken worden.

Koen Sels , geen idee waarom de instelling plots op Rager stond. Het verklaart wel meteen waarom er IBU's bijkomen bij de whirlpoolhopgift want bij Tinseth is dat niet het geval. Bij Tinseth kom ik uit op 23 IBU en dat ligt al meer in de lijn van de doelstelling.

Van de Verdant IPA ben ik overigens geen fan, het blond biertje dat ik meebracht naar de vorige VHM was daarmee vergist en dat was voor mij geen hoogvlieger. Laat ik die London Ale III maar gewoon eens proberen. ;)

Ik wissel al eens graag af tussen het 'verfijnen' van een vorig bier en gewoon eens iets compleet nieuw proberen. Dit recept valt onder de 2e categorie. Ik heb nog nooit een NEIPA gebrouwen dus onder het motto 'voor alles een eerste keer' gaan we dat gewoon eens doen. Voor de receptuur heb ik mij gebaseerd op deze website. Geen idee of die bron betrouwbaar is maar ik kan de redenering wel volgen. Dit zijn voor mij allemaal nieuwe ingrediënten. Zowel mout, hop als gist dus ;) . Ik zoek er op zich niet veel aan te veranderen tenzij ik hier echt fameuze kemels schiet want het is uiteindelijk wel de bedoeling om een beetje in de lijntjes te kleuren van een NEIPA.

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk073

Naam receptNEIPA #1

Brouwdatum22/02/2024

BierstijlNEIPA

Volume27,0 l

Begin SG1,043 SG

Berekende kleur (Morey)8 EBC

Berekende bitterheid (Rager)37 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

16,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

10,00 lGedemineraliseerd water

3,00 gCaCl2

7,00 mlMelkzuur

9,05 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

71 mg/l4 mg/l9 mg/l79 mg/l83 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten

5,00 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema

Beta-amylase64,0 °C1 min.20 min.5,2 l/kg

Gemengde amylase68,0 °C10 min.20 min.5,2 l/kg

Alfa-amylase72,0 °C10 min.20 min.5,2 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.5,2 l/kg

Hop

1,5 gTetrahop/41,0%Bottelen7,5 IBU

15,0 gEl Doradopellets15,0%10 min.5,5 IBU

15,0 gAzaccapellets15,0%10 min.5,5 IBU

30,0 gAzaccapellets15,0%whirlpool9,2 IBU

30,0 gEl Doradopellets15,0%whirlpool9,2 IBU

55,0 gAzaccapellets15,0%koudhop0,0 IBU

55,0 gEl Doradopellets15,0%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten

Gist

HoeveelheidNaamType

StarterLondon Ale III (1318)bovengist

Hansw , eerst en vooral proficiat. Nu je deze 'beginnersfout' gemaakt hebt krijg je officieel de titel van Hobbybrouwer. Ik heb hetzelfde voorgehad en ik zal hier lang niet de enige zijn ^^ ...

Ik vind overigens niet dat dat aan jouw leeskunsten ligt maar wel aan de instructies die Wyeast (of consoorten) geven. Er staat inderdaad op dat je met zo 1 smackpack 20l kan vergisten. Dit zal misschien zo zijn in optimale omstandigheden maar die haal je in de praktijk eigenlijk nooit. Vloeibare gist is zeer gevoelig aan ouderdom en bewaartemperatuur. Zeker op dat laatste heb jij als consument geen vat want je hebt geen idee waaraan die gist blootgesteld werd alvorens het in de winkel terecht kwam. Gevolg is dat een giststarter eigenlijk altijd nodig is bij gebruik van vloeibare gist, zoals anderen hier al zeggen. Als je dit nog nooit gedaan hebt dan kan dit wat afschrikken maar eigenlijk is er niet zoveel aan. Over giststarters valt hier trouwens heel wat te lezen ;) . Eens je dat wat in de vingers hebt zal er niet snel iets misgaan en dat geeft meteen een extra dimensie aan heel het brouwgebeuren en je zal profielen in je bier kunnen krijgen die je met een gelijkaardige korrelgist met de beste wil van de wereld nooit zal bereiken. ;) Succes!