Berichten van Kristof A

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Recept in navolging van dit topic.
    Op aanraden van Steinie toch maar eens die Philly Sour uittesten van Lallemand. Met Brett gaan experimenteren zonder voldoende voorkennis of het juiste materiaal gaan we toch maar niet doen ;-) ...
    Ik ga voor een 'eenvoudig' receptje om de gistsmaak op de voorgrond te laten treden.
    Ook de hoppen zijn neutraal en we gaan niet te hoog in IBU's om dezelfde reden.
    Nog opmerkingen? ;-) ...

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk027

Naam receptZonde Zuur #1

Brouwdatum15/05/2021

BierstijlBlond

Volume47,4 l

Begin SG1,063 SG

Berekende kleur (Morey)8 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)21 IBU

Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

35,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

1,50 gCaSO4

9,50 mlMelkzuur

27,61 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

75 mg/l7 mg/l14 mg/l132 mg/l41 mg/l103 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

9,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC75,0 %

2,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC16,7 %

1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,3 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Grens-amylase 60,0 °C1 min.10 min.3,2 l/kg

Beta-amylase66,0 °C10 min.40 min.3,2 l/kg

Alfa-amylase72,0 °C10 min.20 min.3,2 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

25,0 gPerlepellets8,0%60 min.10,6 IBU

3,4 gTetrahoppellets41,0%Bottelen7,4 IBU

30,0 gCrystalpellets3,5%15 min.2,8 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

10,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

55gPhilly Sour ()bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting20,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,011 SG

Temp. nagisting24,0 °C

Temp. lagering3,0 °C

Bedankt al voor de vele reacties! En hoe kan je het spoelwater dan aanzuren? Dit ken ik (nog) niet..

En klaren met biersol/gelatine is me ook nog niet bekend..

Ik heb nog (studie)werk voor de boeg :-)

Spoelwater zuur je aan met melkzuur of fosforzuur.
    Je hebt dan ook iets nodig om de pH van je beslag te meten, een pH-meter ofwel van die gekleurde strips ;-) .
    Biersol/gelatine kan je kopen om uit te klaren maar dat is niet per se nodig hoor ;-) . pH aanpassen is wel een belangrijk iets voor de kwaliteit van het bier.

Hergisting op fles lijkt ons toch een beetje riskant, en dus bij gebrek aan materiaal zoals een extra mandfles gaan we toch maar voor die Philly Sour gaan als gist. Ik ben benieuwd welk resultaat dat zal geven ;-) . Ik ga dit topic wel bookmarken voor in de toekomst want uitstel is geen afstel ;-) .

Ik heb in Orval ook altijd iets zuurs geproefd. Op de website van Orval spreken ze toch ook van zuur:

"Na de gisting, wordt het nog troebele jongbier overgepompt naar lagertanks. Daar rijpt het, krijgt het een betere smaak en verzadigt het zich met koolzuurgas. De lagering duur twee tot drie weken op een temperatuur van 15 °C. In deze tanks wordt gist toegevoegd die met de grootste zorg in het laboratorium van de brouwerij van Orval werd bewaard en zich door de nagisting op tank ontwikkelt, en zo het bier van Orval zijn heel aparte zurigheid geeft. Een nagisting in de lagertank verleent het bier zijn onvergelijkbare smaak, terwijl de verse hop die toegevoegd wordt, het bouquet versterkt."

https://www.orval.be/nl/page/485-hoe-orval-wordt-gebrouwen

Ik proef dat nu wel enkel in een bier dat al minstens een half jaar op fles zit, bij een hele jonge Orval proef ik het niet. Dan is het toch die brett dat daar verantwoordelijk voor is, of niet?

Soit, de bedoeling was toch eerder om gistdepots toe te voegen van een Wild Jo en ook die krijgt bij mij een licht zurige smaak als die tijd krijgt om te rijpen.. Maar mss bedoelen we wel hetzelfde en benoem/beleef ik het gewoon anders?

Wat voor zuur heeft orval dan volgens u?

Brett maakt wel zuur ik samenwerking met sach maar dat is azijnzuur en da zit ni in Orval 😄.

Het horsy, paardestal achtige is niet zuur he 😄.

Ik ben geen zytholoog dus ik kan je allicht niet de correcte term geven maar Orval die lang genoeg tijd gekregen heeft om te rijpen heeft toch een zurige smaak of beleef jij dat zo niet?

Tis teen of tander he 😄. Daar gade ni komen als ge enkel botteld me Brett natuurlijk.

Wa misschien een optie is is om te bottelen met de Philly sour gist van lallemand. Dat is een ander verhaal. Dat is een lactic acid yeast.

Dan ga je ook geen paar maand moeten wachten op zuur.

Weet wel niet juist hoe zuur die dan wordt maar de bieren die ik er al met geproefd heb zijn wel jummie 😄.

Mmm ik ben duidelijk nog niet helemaal mee met de theorie. Hoe krijgen ze dat zuur er dan in bij bv. Orval? Gistdepot opkweken en erbij voegen met bottelen is niet voldoende dan? Of gewoon pakweg een Bruxellensis toevoegen als bottelgist ook niet?

Wat ik en anderen hier ook wel eens gedaan hebben is een bier normaal vergisten, en als de vergisting klaar is een paar bodems orval toevoegen. Wildjo kan denk ik net zo goed. Zorg dat het in een goede mandfles zit en laat dat een paar maanden staan. Ik meen 1 bodem per 5 liter.

Bij bottelen wel bottelgist gebruiken.

Ik heb mij deze namiddag wat geamuseerd met wat opzoekingen over bottelen met brett. De bevindingen van anderen zijn toch dat het in de fles een heel ander profiel (lees: duidelijker) brett-profiel geeft dan in de mandfles. De conclusies die ik hieruit geleerd heb:
    Brett-gist heeft toch een aantal maanden nodig maar snoept dextrines op tot wel 9 schakels, die zal dus ook de laatste SG puntjes nog omzetten tot ongeveer 1.000 SG. Best is dus om voor een diastaticus gist te kiezen voor de vergisting die sowieso al ver doorgaat tot 1002-1003 en dan geen (of héél weinig!) bottelsuiker te gebruiken bij het bottelen. Voor de zekerheid best ook bottelen in dikke flesjes of zelfs champagne-flessen. Verder heb ik ook ergens gelezen dat je best kroonkurken kan gebruiken met 'geschuimde inlage' (kan zelfs Serge geweest zijn die dit ergens gepost heeft een aantal jaren geleden?) omdat die maar tot 3-4 bar kunnen houden en vervolgens druk verliezen, iets wat dan eig wel gewenst is voor dit bier?
    Maak ik hier nu denkfouten of zou dit haalbaar kunnen zijn? Het is en blijft een experiment dus als het mislukt 'so be it'. Hoe dan ook gaan de flesjes mooi afgesloten in een bak/doos voor het geval er toch ontploffingen zouden gebeuren.

Hey allemaal,

Ik heb van mijn kameraden weer een leuke uitdaging gekregen. Ze willen nl. eens een lichtzurig biertje maken. Ik dacht daarbij onmiddellijk aan hergisting met een Brett-gist zoals ze bv. bij Orval te doen. Het is nu niet meteen de bedoeling om een Orval na te maken maar het hergistingsprincipe spreekt mij wel aan om een (licht)zure toets aan het bier te geven.
    Ik heb al wel eens een topic zien passeren van Koen Sels waarbij hij het depot van Wild Jo wil opkweken en dit dan toevoegen bij het bottelen. Dat lijkt me wel geschikt om ook eens te proberen, maar Koen heeft dit bier nog niet gemaakt dus hij kon me zijn ervaring hiermee dus ook niet vertellen. Vandaar wat open vragen voor mensen die dit misschien wel al eens gedaan hebben want opkweken uit een flesje heb ik bv. zelf ook nog nooit gedaan. Al wel het een en het ander over gelezen.

-Enkele Wild Jo flesjes leegdrinken en zeker het gistdepot zoveel mogelijk in het flesje laten, dit flesje vervolgens vullen met appelsap om de gist op te kweken. Hoeveel flesjes zou ik nodig hebben om een batch van 45 liter mee te laten hergisten? Hoelang op voorhand kan ik die best opkweken?
    -Die Brett-gist heeft allicht zeker z'n tijd nodig, een maand of 6 minstens de tijd geven om het zuurtje te ontwikkelen. Is de hergistingstemperatuur voor deze gist anders dan bv. de F2 die ik gewoonlijk gebruik?
    -Gaan de flesjes opgekweekte gist gewoon bij in de bottelemmer?
    -Nog andere zaken die anders zijn dan bij een 'gewone' bottelgist? Dat ik zeker niets over het hoofd zie ;-) ...

Alvast bedankt en alle tips zijn welkom.

-hoofdvergisting starten op 19 graden ongeveer en vervolgens naar gelang de hoofdvergisting afneemt, verwarmen tot 24 graden.

De temperatuur van de vergisting hangt af van de gist die je gebruikt. Die info staat gewoonlijk wel op het pakje of anders is het op internet ook te vinden.
    Meestal geven ze een range (bv. ideaal tss 15-20°C). Je kiest dan best voor de ondergrens hiervan de eerste dagen (dus 15-16°C) om dan vervolgens een aantal graden omhoog te gaan. Maar als je niet helemaal zeker bent kan je dat gerust hier even vragen ook hoor ;-) .

Ziet er goed uit. Misschien even kijken naar de verhouding cascade en amarillo hopjes. Je zou ook kunnen kiezen voor een van beiden. Ik zou ook vlam uit doen maar dat is idd een persoonlijke voorkeur:grinning_face_with_big_eyes:

Tsja ik heb hier nog maar 15g Amarillo en 60g Cascade, het is dan ook een 'restjes'bier he :P ... Bijkopen kan evt. wel natuurlijk. De aromahoppen wat later misschien dan, zal er nog eens over nadenken :D .

Tetrahop in pellets, waar koop je dat?

En 60 minuten koken? 🤔

Speciale soort he Koen 😉...

Nee, dat is een trukske dat ik via HermanH te weten ben gekomen (dacht ik?), door dat zo in te geven op 60’ koken en 41% alfazuren geeft het precies de IBU’s die tetrahop zou toevoegen aan je brouwsel. Maar dat gaat er gewoon in bij het bottelen hoor 😉..

Ik heb hier nog wat resten mout en hop staan die nu stilaan wel eens hun weg naar een brouwsel mogen vinden. Ook wil ik graag die Kveik-gist eens uitproberen dus waarom niet de beide combineren.

Wat denken jullie, gaat dit te drinken zijn? ;-) ...

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk026

Naam receptVoss Kveik Ale #1

Brouwdatum22/05/2021

BierstijlBlond

Volume28,0 l

Begin SG1,064 SG

Berekende kleur (Morey)8 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)42 IBU

Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

26,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

1,20 gCaCl2

7,00 mlMelkzuur

13,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

78 mg/l7 mg/l14 mg/l132 mg/l63 mg/l79 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4,00 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC53,3 %

2,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC26,7 %

1,00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC13,3 %

0,50 kgRoggemoutWeyermann6 EBC6,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Grens-amylase60,0 °C1 min.10 min.3,5 l/kg

Beta-amylase66,0 °C10 min.40 min.3,5 l/kg

Alfa-amylase72,0 °C10 min.20 min.3,5 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

30,0 gCrystalpellets3,5%60 min.9,0 IBU

20,0 gPerlepellets8,0%60 min.13,7 IBU

1,7 gTetrahoppellets41,0%60 min.6,0 IBU

40,0 gCascadepellets5,5%15 min.9,3 IBU

15,0 gAmarillobellen7,5%15 min.4,3 IBU

20,0 gCascadepellets5,5%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

6,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

22gVoss Kveik Ale Yeast (Lallemand)bovengist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting35,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting35,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting35,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,013 SG

Temp. nagisting40,0 °C

Temp. lagering0,0 °C

Aangezien ik ergens in de loop van volgende week ga bottelen heb ik de temperatuur net laten zakken voor de coldcrash. Hij proeft 'klaar' (voor zover ik dat kan beoordelen) en de SG is zelfs nog gezakt naar 1002 of mss zelfs nog ietsje lager (zat zowat tussen 2 streepjes in op de refracto :P ).

Wat ik ook vaak doe is de etiketten losweken en bewaren, als ik dan een flesje wil terugbrengen (bv. beschadigd) dan kleef ik die originele etiketten er terug op en worden ze wel aanvaard. :thumbs_up:

Dat is veel moeite voor 10 cent aan leeggoed :grinning_face_with_sweat:...
    Als ik ze hier meepak naar de Colruyt dan zet ik dat gewoonlijk zelf in de leeggoedbak en daar kraait geen haan naar... :P

Bedankt voor de tips! Ik baseer me nu op recepten uit het boek "Thuis bier brouwen" van Greg Hughes (vooral gekozen om de stap-voor-stap foto's). Ik gebruik daarvoor min of meer de regel van drie. Het resultaat was niet slecht en heb ondertussen al veel bijgeleerd (vb. rond waterhardheid enzo). De kwaliteit gaat in stijgende lijn :slightly_smiling_face:. Ik ga me "How to Brew" ook eens aanschaffen.

De brouwprogramma's die ik bekeken heb lijken me nog iets te complex op dit moment.

Veel succes!
    Ik ben begonnen met 'Bierbrouwen voor Dummies' van Jacques Bertens op het Nederlandse forum en 'Verander Water in Bier' van Adrie Otte grondig door te lezen, beide boeken zijn zeer verhelderend en vertellen je alle basisinfo die je nodig hebt om een degelijk bier te brouwen.
    Wanneer je zelf recepten wil beginnen maken zijn die brouwprogramma's wel onmisbaar, persoonlijk gebruik ik BrouwHulp (gratis, beetje verouderd waardoor ze nog niet helemaal mee zijn met de nieuwe inzichten maar doet het nog prima). Door hier wat mee te spelen (ingrediënten ed invullen) krijg je al snel inzicht wat er zal gebeuren met je bier ;-) ... Het lijkt op het eerste zicht een beetje veel maar laat je niet ontmoedigen, stap voor stap en hier zijn heel wat mensen die met plezier op je vragen antwoorden.

Ik vraag aan mijn vriendenkring al wel eens om hun flesjes uit te spoelen en bij te houden, met de belofte om er een paar gevuld terug te geven en dan vinden ze dat gewoonlijk niet erg hehe. Ook drink ik wel regelmatig nieuwe biertjes en dan hou ik de flesjes ook bij. Tot nu toe nog geen tekort gehad. Hier thuis bottel ik in Vichy flesjes en met de kameraden in Steinie dus de meeste flesjes zijn wel herbruikbaar gelukkig ;-) . Bakken komen mee wanneer ik een nieuwe voorraad ga halen bij de drankenhandel en die breng ik dan niet meer terug. Ik probeer om telkens nieuwe bakken mee te nemen, het wordt stilaan ook een leuke 'verzameling' zo :D ...

Hangt eigenlijk van het kruid af. Ook zijn het verse kruiden en die geven toch maar 1/4 tot 1/5 van smaak tegenover gedroogde kruiden.

Het zal allicht daardoor zijn want in elk recept of in elk forumbericht dat ik tegenkom staan wel dikke vette waarschuwingen dat je er absoluut niet mee mag overdrijven :P ...

Kassuul, mocht je je weg vinden naar de VHM dan mag je er gerust zo eentje meebrengen voor mij :D ...

Wat ik al gemerkt heb is dat een steinie flesje op dat gebied beter is, je schenkt minder bezinksel mee. Maar voor de rest, als je helder bier wil schenken ga je het ook helder moeten bottelen en een goede plakkende bottelgist gebruiken.

Mmm moet ik eens op letten. De brouwsels met de groep bottelen we in Steinie-flesjes maar hier thuis bottel ik in Vichy om aan voldoende leeggoed te komen :grinning_face_with_sweat:... Maar helder bottelen lijkt me geen probleem. Het jongbier gaat helder naar de bottelemmer en wordt dan opnieuw lichtjes wazig door de F2 die toegevoegd wordt. Na 5-7 dagen klaart dat eig altijd heel mooi helder uit. Ik zie niet in hoe ik dat proces nog zou kunnen verbeteren.

Door de gist mee in te schenken krijg je een wat ronder en zachter bier. Hopus gebruikt dat als marketing gimmick: een klein glaasje voor de gist erbij, aan jou de keuze om de gist apart te degusteren, toe te voegen of in de fles te laten.

Slim gezien want ik kan me best voorstellen dat sommige mensen dat liever drinken. Maar in dit geval neemt het de scherpte weg wat ik net niet wil ;-) ... Uiteraard is dat snel opgelost door het laatste er gewoon niet bij te gieten maar ik vroeg me af of je dat restje gist op de bodem kan vermijden? Of is dat nu eenmaal een onvermijdelijk gevolg van hergisting op fles?

Na een dag of 10 op fles moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat. Het is een bitter biertje waarin de hopsmaken heel sterk naar voren komen wat precies is wat ik wou.
    Ik merk wel dat als ik het flesje er volledig bijgiet (dus inclusief het weinige bezinksel van de F2) dat het zijn scherpte wat verliest en de helderheid ook (van helemaal helder naar een beetje wazig). Dit merkte ik bij mijn vorige biertjes ook al en het zal allicht heel normaal zijn. Op zich heeft mij dat nooit gestoord maar voor dit bier vind ik het net belangrijk dat het die scherpe smaak heeft. Is er een manier om dat weinige bezinksel te vermijden/te beperken? Of is de enige manier het allerlaatste er gewoon niet bij te gieten? :P ...

Net zoals Kristof A staat deze bij mij ook op de To Do lijst en ik ga ook wachten tot deze zomer als het wat warmer is dat zal wat helpen om die hogere temperaturen te halen. Maar ik heb totaal nog geen idee welk biertje ik er mee ga maken dus zit ik ook met dezelfde vraag als Kristof welke bier stijl past het best of welke zeker niet voor deze gist?

Awel Wim, ik heb daar ondertussen nog eens over gepiekerd en mijn eerste gedacht zou iets heel neutraal zijn qua mouten en hop om het gistprofiel helemaal tot zijn recht te laten komen. De bedoeling is om dan aan vrij hoge temperatuur te laten vergisten. Maar ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen hier 😉.

Zoals Serge zegt, je wint vooral op de hoofdvergisting tijd. Op ongeveer 5 dagen zit je wel aan u einddichtheid. Ik heb hem daarna een vrij standaard conditioneringsschema laten volgen. Zeker 10 tal dagen op 15°C en dan nog weekje ofzo op 3°C. Als je hem op lagere temp houdt rond 22-25°C valt er een mooi doordrinkbaar zomer biertje mee te brouwen met enige fruitigheid. Ik ga er waarschijnlijk volgend weekend ook weer mee aan de slag. Maar geduld hebben is inderdaad moeilijk 😂

Hoofdvergisting op 22-25°C? Ik dacht net dat die vooral gemaakt was om te presteren op hogere temperaturen (35-40°C)?