Berichten van BenjaminVlissingen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Wat ook kan, en die zijn meestal een stuk goedkoper, is een emaille kookpot.

Maar het oog wil ook wat ;)

Als de mennopannen niet geschikt zijn kan ik misschien beter iets anders gaan overwegen,....

Ik vind het gebruik van een gasbrander eigenlijk best 'eng'. Ik gebruik nooit gas, en weet er dan ook niets van af hoe hier veilig mee om te gaan.

Maar als het enige alternatief richting een ketel van minimaal 200euro gaat moet ik misschien toch maar gaan overwegen om een set over te nemen van iemand die altijd op gas heeft gewerkt, dan kan ik gelijk buiten gaan brouwen, daar zullen vooral anderen blij van worden, maar het heeft zo zijn voordelen.

Het is alleen heel erg anders als dat ik van plan was,.....

Ik heb allerlei bewaarde zoekopdrachten op Marktplaats actief staan maar het valt niet mee iets geschikts te vinden.

Ja ik ga het electrisch verwarmen, maar keramisch en niet op inductie.

Dit is ook het nadeel van tweedehands, veel pannen zijn op gas gebruikt en daarmee is de bodem heel vaak wat minder vlak.

Ja die heb ik gezien Dude, maar de prijs is nu al hoger dan een nieuwe pan van Menno.

Ik hoef op dit moment geen kraatje in de kookketel, ik wil toch na het koken en koelen lang genoeg laten rusten en dan hevelen met droesemkapje.

Dit gezegd hebbende zal ik een SS brewtech 10 gallon pan niet afwijzen om zijn kraantje, of die van blichmann, wat en mooie blingbling is dat :)

Overigens heb ik wel gekeken bij Polsinelli, hun 35 liter pan zou ik ook graag kopen, en met 60 euro best netjes geprijst, maar de verzendkosten zijn nogal fors.

Bij die pomp die ik heb doorgestuurd heb ik gewoon een ventiel op de uitvoer gezet. Makkelijk genoeg om de snelheid te bepalen.

Nu ben ik natuurlijk een hollander, maar bij ventiel denk ik aan een fiets, en als ik dat in combinatie bedenk met een wortpomp zie ik een fontijntje voor me,..... ;)

Nu heb ik een zelfde pomp onderweg vanuit China, en ik had gedacht een regelbare by-pass te maken om te voorkomen dat er teveel druk opbouwd in de pomp zelf.

Maar ik ben wel nieuwschierig wat je precies bedoelt met ventiel.

De spulletjes nog niet binnen gehad maar vandaag wel een nieuw bier gebrouwen.

Dit keer een dubbel, gewoon om lekker bezig te zijn en de technieken rondom spoelen beter te begrijpen en in de vingers te krijgen.

Ging best aardig, uiteindelijk een maisch rendement van 78% op een SG van 1.069. Ik had BF ingesteld op 72,5% maar ik kan dus wat hoger gaan zitten.

Blijkbaar toch te vroeg dan, maar op geschat eind sg en 13 dagen onderweg verwachte ik geen krausen meer.

(maar goed niet voor niets nog een rookie)

Waarschijnlijk aan de koele kant vergist.

Na de upgraden aan de ketels toch maar snel aan de gist kast verder sparen.

Oké vandaag de blonde overgeheveld maar het zag er nogal gek uit.

Er zat een dikke laag boven op, als een stevige krausen maar na 13 dagen kan dat toch niet?

SG 1.009 dus ver uitgegist.

Zie foto's dikke drap.

Bij de vorige keer dat ik westmalle gebruikte in Quadruple lag er onderin een beschaafde laag gist,niks meer er op.

Van het laatste beetje heb ik een glas gevuld, me bedoeling was nog wat te proeven als het bezonken was maar na enkele uren nog niet bezonken?

Dit weekend onze chinese vrienden weer aan het werk gezet en een berg besteld.

De basis is een MP-15RM pomp met allerlei toebehoren en slangen om een gecontroleerde bypass te maken en een inline thermometer er op te kunnen zetten.

Nu eens kijken hoe lang het duurt eer alles toe komt.

Ik vond niet dat er veel gist achter gebleven was, maar het klinkt logisch dat het toch teveel is voor een vers brouwsel.

Ik heb dan ook met een ontsmette lepel enkele scheppen er uit gehaald voor het verse wort er op ging.

Staat nu al te bluppen 😉

Vandaag voor het eerst met de verbouwde ketel gebrouwen.

Ging eigenlijk heel goed, alle waardes precies gehaald.

Nog geen grote kookketel maar na de maisch even in twee dorp pannen en daarna terug in deze ketel.

Naast deze kookketel moet ik ook een nieuwe pomp deze doet het echt niet meer en met de false bottom blijft de maisch niet op temperatuur zonder circulatie,....

En toen was ik in eens alleen thuis het weekend en gingen me plannen niet door.

Het enige wat ik morgen nog te doen heb was mijn Quadruple overhevelen voor na vergisting.

En daar begon het spontane van dit bier, ...

Wat als ik nu eens een vers wort maak en deze op de gistkoek van de Quadruple laat lopen, bergen met levende gist lijkt me.

Mijn plan is een Sterke Blonde te maken van 1.070 SG met 60% pils, 20% tarwe en 20% suiker of suikersiroop.

De gist is zelf opgekweekte Westmalle, dus het zou een tripel achtige kunnen worden.

Cascade single hop tot ongeveer 30 IBU en ik speel met de gedachte om 1gr per liter bittere sinasappelschillen te doen,

De gistingsemmer is natuurlijk "vies" van de krausen van het vorige bier, kan ik nou toch de wort er zo in laten lopen?

Nu gebeurt er toch ook niks mee dus nog een ronde zou mijns inziens niet uitmaken, maar misschien zit ik hierwel flink mis.

Waar zit je intussen qua densiteit?

Niet gemeten, ik wil zo lang mogelijk het vat dicht laten.

Nu 16,5 graag en elke seconde een blub dus de gist is niet dood.

Als er geen verdere negative gevolgen zijn aan een koude en daardoor wat slepende vergisting dan neem ik de cleanere smaak graag voor lief.

Thanks.

Deze staat ondertussen al 2 weken te vergisten.

Ik heb wel een foutje gemaakt, ik heb nog geen vergistingskast en heb de temperatuur niet goed in de gaten gehouden.

Resultaat na twee weken hoofdvergisting nog elke 2 seconden en ferme blub in de blowoff. Op 14 graden 2 dagen terug :cold_face:

Nu dan stilletjes aan de cv steeds een beetje verder opendraaien op zolder en nu zitten we op 16 graden, ik wil langzaam blijven door verwarmen tot de co2 productie afneemt en dan overhevelen voor navergisting rond de 20 graden. Heb niet gemeten wat het SG is want er is nog active vergisting en wil het vat niet openen.

Wat is er nu te verwachten aan smaak afwijking voor de lage temperatuur?

Het grootste voordeel is nu dat ik effectief veel meer ruimte heb voor mout, van 12 liter naar 18 liter gegaan én nu de mogelijkheid heb om de spoelsnelheid te reguleren.

Alleen nu heb ik nog een grote kookpan nodig, maar dat moest nog maar eens wachten tot het volgende salaris 😜

Dit biertje is best aardig gelukt, nu al enkele maanden oud.

Het is fris en lekker smaakvol.

Een van me vrienden vroeg me een poosje geleden waar dat het zuurtje vandaan kwam wat hij proefde.

Ik had het totaal niet herkend als een zuurtje maar het lijkt of het met de tijd toch steeds wat zuurder word.

Deze zou ik graag nog eens brouwen want is bijna op, maar zou graag het zuurtje kwijt raken, iemand een idee?

Oja de schuimstabiliteit is fantastisch!! 😊

Wat je ook kunt doen is dat filter vervangen door een filterbodem Hierdoor is er wat afstand tussen de bodem van je pan en de mout.

China is goed bezig! Vandaag al bezorgd 😊

Ook een demontabele kraan voor de ketel.

Dus van het weekend eens lekker gaan prullen om het in elkaar te krijgen. Ben benieuwd of de aansluitingen een beetje overeenkomen, een ritje naar de bouwmarkt voor die ene koppeling is er niet bij hè.

Bij het opzoeken van extremen kom je altijd tot op een punt dat er problemen optreden.

Waarom niet gewoon een paar liter minder brouwen? Heb je zoveel dorst? 😜

(verrassend hoe makkelijk het te zeggen is, voor iemand anders want zelf doe ik ook niet anders 😂)

Ik zet de kraan van het filter die het wort laat aflopen maar een klein beetje open zodat het wort heel traag afloopt en boven op het wort in de brouwketel loopt het spoelwater ook heel traag over het filterbed zoals je ziet bij Herman.

De eerste aantal liter wort , wordt opgevangen en terug gegoten in de ketel tot ik helder wort verkrijg en zo laat ik traag het wort af tot ik mijn volume heb die ik nodig heb voor koken

Oké thanks.

Dat is dus precies hoe ik het ook voor ogen had maar wat me niet lukt met de huidige binnen en buiten pan set-up.

Dus als ik een filterbodem erbij bestel moet het goed komen!

Weet iemand of je die false domed bottoms makkelijk in maat zijn aan te passen? Mijn binnenkant ketel is 295mm en de maat die er het beste bij lijkt te passen is 305mm. Of 254mm maar het lijkt me dan dat er bij het roeren beweging in komt en mogelijk ook mout er onder terecht komt.

https://a.aliexpress.com/_mP54pDf

Als je spoelwater zonder enige weerstand doorloopt denk ik dat je eerst eens moet kijken naar hoe je schroot, een normale tijd om te spoelen is ongeveer 20 a 30 minuten bij mij.

Ik schroot vrij fijn, deze manier van maischen moet je volgens mij zien als een brew in a bag al is het dan een metalen bag (pan). Ik heb het ook een keer flink grover geprobeert maar toen was me rendement nog veel slechter.

Goede morgen,

Ik heb vorig jaar toen ik begon met brouwen een kleine setup overgenomen van een andere brouwer die opschaalde naar groter. Deze setup bestaat uit een 19 liter pan met kraan en daar in een binnen pan 15 liter pan met gaatjes in de bodem (als filter). Via de kraan en een solar pompje recirculeert het wort.

Voor bieren tot ongeveer 1.065 werkt dit best goed voor batchen tot 10 a 12 liter.

Alleen brouw ik het liefst zware bieren, en dan wil ik niet terug zakken naar slechts 7 liter.

De grootste beperking is het spoelen, er zit bijna geen weerstand op de binnenpan waardoor het spoelwater er "doorheen valt" en het spoel rendement waardeloos is.

Ik wil graag iets grotere batchen kunnen maken van zwaarder bier.

Zelf heb ik niet zo veel gevoel bij een all in one ketel, ik vind de losse pannen en het geklooi met slangen wel een mooi deel van deze hobby. Nu had ik het volgende bedacht en wil graag van jullie weten of ik iets over het hoofd zie:

In de 19 liter pan zit onderin een koperen filter (zoals een hevel met kleine gaatjes onderop) welke aangesloten is op de kraan.

Nu zou ik de binnen pan buiten gebruik willen stellen en in de buiten pan direct willen maischen.

Voordelen:

- Meer volume voor mout en wort

- Minder dode ruimte tussen de pannen welke voor grote temperatuur verschillen zorgt

- Spoelen kan dan gecontroleerd worden door flow van de kraan te bedienen

Nadeel:

- Onmogelijk om direct op de bodem te roeren

Ik zou het spoelwater verwarmen in twee soeppannen die ik al heb (evt later te vervangen door een andere oplossing).

Het wort zou ik dan willen opvangen in een aan te schaffen Menno-pan van 33 liter en daar in gaan koken.

In brewfather heb ik een receptje opgesteld voor een dubbel welke ik volgende keer zou willen brouwen met deze setup.

Volgens brewfather start je met 14 liter maisch water en moet je ook spoelen met 14 liter.

Tot nu toe heb ik altijd gespoeld met maximaal 25% water, dit is 50% water en daar heb ik geen gevoel bij, maar ik lees overal dat dat heel goed is voor je rendement (maar dan moet je wel langzaam kunnen spoelen). Dus ik zou het wel graag willen proberen.

Mijn grootste twijfel zit in het feit dat ik niet kan roeren direct op de bodem, ik verwarm elektrisch en zou dan langzaam kunnen verwarmen naar de volgende stap, tijdens het verwarmen kan ik recirculeren via de pomp om de temperatuur zo gelijk mogelijk te houden.

Graag jullie gedachten.