Berichten van tontin
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Welkom!
Geniet van het forum én van het brouwen
-
Als onze frigo al niet vol zit met allerlei etenswaar....
Minder eten
-
In je installatie heb je gedurende het proces verschillende verliezen.
Bij het spoelen blijft er water in je mout achter.
Bij het koken heb je verdamping (bvb 10%), maar nadien kieper je niet gewoon je volledige gekoelde wort in het gistvat. Je moet er ook voor zorgen dat er geen trub meekomt. Bij het overhevelen naar mijn cct reken ik voor mijn installatie ongeveer 2-2,5L verlies.
-
't Is eerder een Speciale Belge, dunkt me...
Tis ergens tussen hangen en wurgen
Het is bier
-
-
En ondertussen inlezen, inlezen en hier en daar wat tips, tricks en brouwmateriaal op de kop tikken
Dat zien we graag!
Welkom, geniet van het forum én van het brouwen
-
Ik zal ook regelmatig SG meten.
Vooral geduld hebben nu. Meten terwijl er activiteit in je waterslot is heeft eigenlijk geen zin.
-
Wat wil een brouwer meer?
Drinken?
-
Is er ook antitoxin 😁
Zolang het maar geen anti-tontin is
-
Ik brouw morgen ook een biertje met 15% Cara20 en ik doe die er van in het begin bij (bij vroegere brouwsels trouwens ook).
Ik denk dat het probleem van wrangheid zich eerder stelt bij de geroosterde mouten.
-
Een tuincentrum waar ze ook speciaalbieren verkopen? Rare jongens, die Noorderburen
Niet enkel bij onze Noorderburen. Bij Floralux Dadizele, in het pittoreske West-Vlaanderen, hebben ze ook een assortimentje.
-
maar velen zijn ook weer niet geschilt voor inkbird sturing.
Ben niet zo technisch aangelegd maar waarom is een Inkbird voor bepaalde koelkasten dan niet geschikt?
-
Filip
Ben je zeker dat de Inkbird nog wel de juiste temperatuur aangeeft? Met een "buitentemperatuur" van 22°C lijkt me 30° wel tamelijk veel. Maar als je inkbird correct is wil dat dan idd ook zeggen dat de kast niet meer koelt en kan je die beter uitzetten en de deur open laten (misschien wat nat/koud textiel errond hangen nu en dan). Tenzij het overbruggen van de thermostaat geholpen heeft natuurlijk.
-
Is dat niet wat snel? Ik wacht meestal een week...
Haha ja, ik ook... maar het is maar dat ik er dorst heb van gekregen...
-
Wanneer je bottelt op koude temperatuur en daarna je flessen verhuist naar de warme kast, zal de gist vrij snel actief worden en zijn werk doen.
Voilà, het bottelen (à 3°C) is achter de rug. Flesjes zitten in de warme kast (23,5°C).
Morgen al eens testen...
-
Ik ben momenteel een sterke blonde aan het coldcrashen (en voor de ingewijden, Tina is dus niet blond
) en ik had hier ergens in een of ander topic gelezen dat je, om een stukje oxidatie door het bottelen te verminderen, je best zo koud mogelijk bottelt.
Ik stel me dan echter de vraag of, als ik na het overbrengen naar het bottelvat dan onmiddellijk bottel, mijn bottelgist niet onder die lage temperaturen zal lijden. Of moet ik mij daar geen zorgen om maken?
-
Gisteren een kleine Brouwerij gaan bezoeken
In Meulebeke begot. We gaan daar dan binnenkort ook eens binnen-springen
-
Kan altijd via nonkel ali
Nu mijn vraag, waar kan je zo een ringetje kopen ?
Geschatte levering: 11 juli !
Verkrijgbaar bij om het even welke zichzelf respecterende doe-het-zelf zaak, onmiddellijk voorhanden en voor de prijs zal je het niet moeten laten.
-
En die 4 g?
Da's waarschijnlijk Iers mos?
-
-
Wat als ik een bierworkshop wil geven, tegen betaling voor deelneming, maar dit bier NIET laat proeven aan de deelnemers, en ook NIET meegeef of achteraf opstuur. Het idee zou eerder zijn om mensen puur kennis te laten maken met het brouwproces e.d. Als er dan al iets geproefd zou worden kunnen dit commerciele bieren zijn, of bieren die op bestelling gebrouwen zijn bij een erkende brouwerij. Het bier dat tijdens de workshop gebrouwen wordt is puur voor MIJN eigen gebruik, niet voor de deelnemers.
Ik zal eens mijn Zwarte hoed van De Bono opzetten: Waarom zou ik een workshop bij jou komen volgen en dan niet eens in de mogelijkheid zijn om daarna mijn eigen gebrouwen bier te kunnen proeven of mee te krijgen, terwijl dat bij andere workshops wel kan? Ik denk dat dit het zwakke punt van jouw opzet is.
-
kan je zelf een moutextract maken, want we gaan maandag brouwen en krijg het moutextract niet meer tijdig in mijn bezit.
Uit welke streek ben je? Mss is er iemand in jouw buurt die je hier kan helpen?
-
-
Welkom
Geniet van het brouwen én van het forum
-
Zit daar een "vervaldatum" op? Hoe kan je weten dat die niet meer goed is?
-
voor het eerst ga ik me toeleggen op het correct uitvoeren van de ‘Water Chemestry’ bij het brouwen
Welkom op het forum!
Ik ga er van uit dat je al brouwervaring hebt?
Zo ja, dan beveel ik je ook een tool aan die de collega's hierboven al hebben vermeld.
Zo neen, even een simpel receptje pakken en brouwen met het water dat je hebt.
-
tontin , waarom? er staat toch :
We zijn dan semantisch bezig, maar als ik ergens lees dat ik moet afkoelen tot onder de 18°C dan zal ik het ook geen -2°C laten worden
-
Dat is eerlijk gezegd een mythe. Ik heb altijd al gespoeld met kokend water en eigenlijk nog nooit problemen ondervonden
walter : misschien dan best de FAQ over filteren en spoelen in die zin aanpassen
-
Ik heb gisteren van polsinelli de melding gekregen dat ik ten volle gelijk had en ze mi gratis j een nieuw gistvat gaan opsturen
De enige correcte reactie. Pluim voor Polsinelli!
-
Proficiat en santé!
-
Wat is het nou? Gebotteld of op keg?
walter : ik denk dat de herhaling van de "first post" op elke pagina van de threads wel voor verwarring kunnen zorgen... zeker in dit geval
-
Dit is zeker niet aanvaardbaar en gezien de schade aan de ketel maar niet aan de verpakking vermoed ik dat de fout niet bij de transporteur ligt.
Ik zou "all the way" gaan.
-
Maar nu komt het: bij het uitpakken van de produkten waarvan er 2 gistvaten van 35 liter bij zaten bleek dat er eentje was waarbij
op de onderkant/zijkant een deuk in zat,
Was de verpakking niet beschadigd? Zo ja, als je het niet hebt gedaan, in het vervolg foto's van de beschadigde verpakking nemen en ook van het beschadigde product.
Je moet dan volledig kosteloos vergoed worden (transportfirma's zijn daar trouwens voor verzekerd) door een nieuw product (met of zonder terugsturen van het beschadigde) ofwel terugbetaling.
Ik heb dat eens voorgehad met een heel kleine (bijna onzichtbare beschadiging). Gratis nieuw opgestuurd en ik mocht "beschadigde" houden.
Als de verpakking niet beschadigd was is het ietsje lastiger denk ik
-
Voor alle duidelijkheid: je hebt bottelsuiker toegevoegd en dan onmíddellijk gebotteld?
Belangrijk, want in deze thread was dit ook een probleem
-
heeft ook op 18° gestaan. 's nachts is de temperatuur wel wat gedaald
Dat kan 1 van de oorzaken zijn. Ik zet na bottelen de flesjes op 22-23°C en na een 2-tal weken (na testen uiteraard
) zijn ze klaar om naar de kelder te verhuizen.
-
Op welke temperatuur heb je je flesjes gezet na het bottelen?
-
Digitale thermometer -50˚C + 300˚C
Ik heb deze en heel tevreden over. Ik heb ook een gewone analoge als plan-B, maar nog nooit moeten gebruiken
-
Inderdaad, uit de handleiding van de Kingdom Brew Kit... dit is dus helemaal verkeerd
-
Waar woont u ergens?
Zie kaart
Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.