Waar heb je dan schrik van?
Oxidatie misschien 🤔
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Waar heb je dan schrik van?
Oxidatie misschien 🤔
Ik ga me dus aan één pakje houden voor een eerste poging
Ow ik was ook van plan zaterdag te brouwen met voss en een heel zakje te namen voor 20L, misschien dat ik dan ook beter gewoon een half neem.
Ben ook van plan om binnenkort me hieraan te wagen voor de eerste keer, en ja zoals altijd de vraag, ga je dat merken, een half of een heel pakje, met één pakje op 20 liter underpitch je toch al behoorlijk tov. andere gisten ? Geen idee ...
of als je toevallig eens met een trage diastaticus werkt ....
"In de living" is misschien niet in ieders huishouden gewenst (of lees geaccepteerd
)
Hier zou ik er niet mee moeten afkomen in alle geval
Hergisten met bottelgist kan reeds vanaf 15 graden. Ik zet de bakken gewoon in de living en dat doet z’n werk wel. Mijn klimaatkast is dus weer vrij van zodra ik bottel.
"In de living" is misschien niet in ieders huishouden gewenst (of lees geaccepteerd )
Net nog eens opnieuw gemeten.. zal het fout gezien hebben maar heb idd 1012... wou waarschijnlijk te snel handelen...
ga die nog een weekje laten staan op 18 gr. volgens brouwhulp zou ik op 1017 moeten komen. Of gaat da weekje ni helpen?
Op die 1017 ga je inderdaad niet meer geraken (omhoog wordt moeilijk)
Maar nog even wachten zoals al aangehaald kan zeker geen kwaad voor het eindresultaat.
Ja inderdaad, ik had 2 zakjes M31 in het suikerwater gegooid en er gebeurde 2 dagen niets. Dan met een derde zakje is het traag op gang gekomen. Ik zit nu aan 24 graden en 3 weken verder. Eindelijk is het borrelen bijna gestopt en in de SG naar 1 gegaan.
Dus als ik het goed lees heb je drie zakjes gist gebruikt/verbruikt, maar waarom ?
ik wil er geen welles, niets spelletje van maken, maar ik zou toch overwegen het andersom te doen. Om continue de grootste deltaT te houden, in tegenstroom aansluiten.
Zoals de anderen heb ik toch mijn twijfels bij je stelling …
Ik doe dat ook als ik mijn vat geopend heb, terug een klein beetje ontwikkeling van CO2 om de zuurstof terug uit je vat te jagen.
Dat leek me hier niet het geval te zijn als ik het originele bericht lees :
"En het tweede deel van het probleem is dat mijn bier nog verre van uitgegist is. Vandaag 2 klontjes suiker erin gedaan en de temperatuur verhoogd tot 21°C."
Vandaag 2 klontjes suiker erin gedaan en de temperatuur verhoogd tot 21°C.
Wat was precies de bedoeling van die klontjes suiker ?
Wat ook een gegeven is, of je spiraalkoeler tussen de spiralen plaats heeft zodat de wort hier makkelijk kan doorheen stromen en je dus een hoger koelrendement kan halen.
Ik heb bij mijn koeler om die renden er spacers tussen de spiralen gemonteerd, zo heb ik tussen elke spiraal enkele mm spatie wat de doorstroming en koelsnelheid bevorderd.
Tevens door deze spacers 1 winding omhoog te zetten tov van de bodem van de ketel heb ik onderaan dus 1 cm speling.
Mijn roerwerk is zo gepositioneerd dat dit de wort naar boven toe duwt (ipv zoals de meeste roerder de wort naar benden duwen en een vortex vormen)
Hierdoor moet de wort tussen de spiralen van mijn koeler heen circuleren vermist de koeler tot enkele slagen boven het vloeistof niveau uit zit
Ik heb dezelfde spacers en speling op de bodem en toch duurt de koeling naar mijn gedacht veel te lang. Laat het koelwater wel van boven naar beneden gaan (wat me logisch lijkt) maar nog nooit geroerd. Dat gaan we dus eens proberen.
Een roerwerk heb ik niet, maar manueel roeren zou dan hetzelfde effect hebben als jouw setup ?
Onder zacht roeren ga je toch je koeltijd makkelijk met 1/3 inkorten, en dus ook je waterverbruik. (zelf proefondervindelijk vastgesteld)
Trouwens zacht roeren tijdens het koelen zorgt er wel voor dat je eiwitten van de cold break beter bij elkaar klitten en achteraf makkelijker bezinken.
Te snel roeren of pompen zorgt er dan weer voor dat deze eiwitten van de cold break mindergoed samenklitten en of gemalen worden.
Roeren lijkt me dus wel interessant tijdens het koelen, zolang het "zachtjes" gebeurt. Bij een volgende keer eens proberen (het koelen met de spiraal neemt bij mij toch wel veel tijd ...)
De 2de error is een verwijzing naar een favicon vermoedelijk gebruikt op de website van Koen Sels:
'https://t3.gstatic.com/faviconV2?client=SOCIAL&type=FAVICON&fallback_opts=TYPE,SIZE,URL&url=https://sites.google.com/site/sintfranciscushomebrewery&size=16'
maar deze bestaat wel.
De schuldige is gekend
Hangt er echt vanaf, hier moet ik voor bepaalde bierstijlen ook aanzuren met 10 - 12ml melkzuur bij het maischen.
Zelfs met mijn extreem hard Brussels water kom ik daar bijlange niet aan ....
Nu ik de post van Walter zie (die niet zo heel ver van mij woont), doet mij eraan denken dat ik al heel lang 50/50 meng met demi-water, en zelfs dan nog veel melkzuur nodig heb, dus waarschijnlijk was ik toch te snel met mijn conclusie ...
Ik zou toch niet aanraden om er los > 10 ml in te kappen, maar dan eerder geleidelijk en met een deftige pH-meter opvolgen.
Met de rekentool op BF en een Excel die ik hier gevonden had kwam ik uit op een toevoeging van 11,5 of 15,2ml voor 20,25L.
Toch wel benieuwd welke excel dat zou zijn, want zoals al aangehaald, die hoeveelheden melkzuur zijn wel enorm. Zelfs met mijn extreem hard Brussels water kom ik daar bijlange niet aan ....
Ik heb vorige week nog een zakje van 20 gr ontvangen
maar is nog goed tot 01/2025
Ik vermoed dat dit ook ongeopend bedoelt ? Voor mij is de vraag hoe lang je het kan houden eens geopend ...
Ik heb al eens gelezen dat je extra hygiënisch moet werken met zo een giststarter. Maar wat kun je dan eigenlijk nog "extra" doen ten opzichte van wat je al doet bij het koude gedeelte van een brouwdag waarbij ook alles ontsmet moet worden ?
Ik heb de brewfather app, maar die was nogal "veel" in het begin en ingewikkeld, dus in ongebruik geraakt. Mss kan ik er intussen al wat meer mijn weg in vinden. Merci, ik probeer het meteen nog eens.
Als ik me niet vergis zit deze optie ook in Brewfather, kijk eens onder "tools".
Of (Bx) Refracto voor op de Apple....
Voor de volledigheid, 2.49 euro ...
Welkom 🍻🥂
Heb een paar dagen geleden 12 liter appelsap uit brick in een gistvat gedaan met 5g SafCider gist. Dit staat nu vrolijk te pruttelen op 21°.
Binnen een maand of 2 bottelen met extra gist en 12g suiker/liter. Zo krijg je sprankelende appelcider van rond de 7% alcohol. Ik drink het zelf niet maar mijn vrouw is er dol op.
Al de 4e keer dat ik dit doe, weinig werk en een contente madam (die overigens geen bier lust).
Is het resultaat (te) zoet of niet ?
Maar soms nogal verspreid en soms binnen topics die er initieel en qua titel niet over gaan, dus dan kan een nieuw topic soms helpen.
Of de starter er wel of niet naar gezocht heeft laat ik in het midden
Terzijde, mijn nieuwe magneetroerder en erlenmeyer staan klaar, maar moet nog de tijd vinden om een eerste keer te gebruiken. En nog eens goed doorlezen hoe juist te werk gaan ... Misschien eens testen hoe goed ik het kan terugvinden via de zoekfunctie
Niet kwaad bedoeld maar er is al heel veel info ivm giststarter te vinden 😉🍻
Maar soms nogal verspreid en soms binnen topics die er initieel en qua titel niet over gaan, dus dan kan een nieuw topic soms helpen.
Of de starter er wel of niet naar gezocht heeft laat ik in het midden
Bij hoge alcoholen durf ik de bieren toch 3 weken hergisten op fles op 2°C
Mag het ietsje meer zijn ?
Een aparte topic over de patatten is misschien op zijn plaats
Is het moeilijk om zo iets te maken? Ben niet de meeste handige in zo'n dingen. Kan je zo een schema om het te maken vinden op het internet? En wat zou zo iets kosten?
Voorlopig ga ik het nog houden op manueel roeren omdat ik (nog) niet wekelijks brouw.
wekelijks brouwen, dat lijkt wel zeer ambitieus
Alleen als je een dure hydrometer hebt, die goedkope versies zijn een stuk minder nauwkeurig als een refractometer. Die goedkope hydrometers moet je blij zijn als die binnen 2 puntjes de juiste waarde laat aflezen.
Ah, goed om te weten ! Ik dacht altijd dat het andersom was …
Ik meen toch ook altijd begrepen te hebben dat een hydrometer nauwkeuriger is dan een refractometer en dus een goed idee is aan de start en eind van de vergisting. Dat is als je het alcoholpercentage nauwkeurig(er) wil weten, wat ik persoonlijk niet zo belangrijk vind, een halve percent meer of minder ...
Ja, zou niet weten waar ik nog kan zoeken. En m'n vrouw heeft helaas ook geen gedacht waar ze het heeft gelaten... Pff..
Ofwel een heel groot huis ofwel redelijk vergeetachtig 😅
Ben ik gek, kijk ik er overheen, maar waar is de tarwe? Viking Malt Oat = Viking Gemoute Haver.
Dat begint goed
Succes met het recept, ik ken die Aurora hop niet ...
Maar had toestemming voor ik mij had ingeschreven. dat kan tellen voor iemand die impulsief is hé
Toestemming voor een opleiding in het algemeen of toestemming voor een opleding brierbrouwen ?
Mijn hele belangrijke bestanden bewaar ik in IZIMI (digitale kluis notaris)
Inclusief je recepten ?
+ het is erkend door de vlaamse overheid, dus ik krijg er nog opleidingdverlof voor ook
En is je werkgever daarmee akkoord ? Ik vermoed dat ze het in principe niet kunnen weigeren maar of ze er echt blij mee gaan zijn ...
(eventueel vul ik zelfs aan met wat Carapils)
In de Gloria, als ze ooit in de amateurbrouwerswereld zouden duiken
Neen, helemaal niet, soms zijn simpele oplossingen blijkbaar te moeilijk voor alle complexe kook- en vergistpotjes die we perse willen hebben..
Ach, iedereen zijn ding nietwaar ?
De vraag is, moet die elektrode niet "onder" (of anders gezegd "in") de vloeistof zitten zodat die niet uitdroogt i.p.v. een paar druppels vloeistof met de rest lucht.
Vroeg ik me ook af, anders gezegd moet het "sponsje" dat bij deze meter zit gewoon nat zijn of moet de dop waarin de elektrode zich bevindt volledig met vloeistof gevuld zijn ? Of maakt het niet uit, ik doe het tweede maar dat is volledig uit onwetendheid
Maar dat is vast te simpel.
Slechte dag ?
Is het niet beter om eerst info te vragen en je dan in te schrijven in plaats van andersom ?
In alle geval succes ermee, ik hoop dat je er iets aan hebt. Geen idee wat de opleiding inhoudt ...
als ook IOS toestellen
maar met dit laatste heb ik geen ervaring.
Zonder enig probleem, werkt zeer goed op iOS (laptop, tablet, gsm) !