Een minimum aan zever mag toch nog op het forum zelf hoop ik ? 😇
Berichten van Ambibenderix
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Vind het nu soms onderaan een beetje ‘in de weg staan’ op een niet reuze groot gsm scherm ...
-
Ik pas enkel pH aan bij het begin van de maisch, moet je nog veel aanpassen achteraf ?
-
Wat ik bij mijn laatste brouwsel heb gedaan is telkens het staaltje gemeten waar ik ook het pH mee mat. Dat is mooi afgekoeld naar 25°C bij mij (om de pH meter niet te verkn#llen)
Blijf je pH meten tot op het einde van de maisch dan ?
-
Een paar SG puntjes hoger niet?
Dit is gewoon door verdamping van het water aan de randen van het dun filmpje wort, je moet je waarde onmiddellijk aflezen en niet wachten.Dacht ook dat die stijging was door koelen, niet dus. Ben je zeker van dat verdampen ?
-
Maakt het überhaupt enig verschil welke bottelgist je gebruikt ?
-
Ik heb hier niets meer aan toe te voegen.
Dat is nieuw
-
Er is geen verhouding tussen beide.
De hoeveelheid bottelsuiker hangt af van de gewenste carbonisatie. Voor een quadrupel zou ik gaan voor 6 tot 7 gram/liter.
Bottelgist F2 ongeveer 0,5 gram/20 liter.
Vanwaar die 6-7 gram suiker ? Ik dacht altijd meer bij zwaardere bieren, 9 bvb ...
Zijn hiervoor algemene richtlijnen qua type bier , zwaarte, ... ?
-
Ik zou er eens wat meer over moeten opzoeken, en water behandeling in het algemeen ...
-
Ik hou het liever veilig, misschien toch maar bij melkzuur blijven ...
-
Hier in Brussel vliegt het melkzuur er ook geweldig door, zou dat bij fosforzuur zoveel minder zijn ?
-
Ik gebruik deze automatische hevel al 3 jaar en nog nooit problemen gehad. wel een siliconendarm eraan gehangen.
Misschien gebruik je te heet water om deze te kuisen?
Ook best steeds uit mekaar te halen bij reinigen en bewaren enzo ...
-
Kende ik niet, ziet er idd interessant uit 👍
Ik gebruik dat om te ontsmetten met starsan maar dat pas na het reinigen met oxi. Denk dat voor het reinigen (wat je initiële vraag was dacht ik) je best blijft met wat je al doet. Dat oxi bad voor de flesjes gebruik ik ook voor verschillende batches tot ze allemaal proper zijn zonder te ‘verversen’
-
Ik gebruik deze zowel de lange als de korte versie en ben er super tevreden van. Je kan ze volledig demonteren om te reiningen en nog nooit last gehad van het aanzuigen van lucht.
Idem hier, large versie werkt perfect voor mij. Ben zelfs een stukje kwijtgeraakt (rood ringetje) en er zonder werkt het ook nog
-
Ik ben er zelf nog niet uit wat ik zou kopen van zodra ik een tweede gistkast heb (nu heb ik een rvs polsinelli vat van 35l en een mandfles) ....
-
Je kan dit voor beide gebruiken. Maar meestal gebruik ik een grote plastiek gistvat en na de hoofdgisting ging de wort naar deze Mini FerMonster. Maar voor mijn test heb ik enkel de Mini FerMonsters gebruikt zonder over te hevelen.
Nu ik ondertussen (met toestemming van madame) een RVS CCT heb zal ik deze wel minder gaan gebruiken vrees ik.
Je gaat er wel op vooruit de laatste tijd, wat heb je in ruil gedaan ?
-
Naar aanleiding van verschillende andere threads op dit forum (en in afwachting van een gulle donor voor mijn RVS CCT want mijn madam ziet dat niet zo zitten
)
zou ik mijn volgende batchen graag willen spiltsen om wat meer te kunnen experimenteren met gist en dryhoppen.
Ik dacht eventueel aan de Mini FerMonster van 11L dit lijkt me ideaal van volume en daarvan kunnen er 2 in mijn gistkast.
Iemand al ervaring met deze kleine gistvaten of zijn deze niet zo geschikt voor bier omdat ze transparant zijn?
Of zijn er eventueel betere alternatieven?
Denk je dit vat te gebruiken voor hoofdgisting of lagering (of beiden) ?
-
Iemand al ervaring met Coldcrashen in deze Mini FerMonster in combinatie met een terugslagklep zoals deze?
Zijn ze flexibel genoeg? Of zouden ze kunnen scheuren?
Vraagje over die terugslagklep, welke diameter ?
En moet je dat dan nog in combinatie met een waterslot gebruiken of kan dit het waterslot vervangen voor de volledige vergisting ?
-
Wat is dat dan precies wat je/ze deden ?
-
Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken wat dat geeft ...
-
Maar de EBC zou ik wat naar beneden willen (richting 40) en misschien het alcoholpercentage nog ietsje omhoog.
Qua andere mouten heb ik nog liggen CaraBelge, CaraPils, Munich en tarwemout (geen pale ale) ...
Misschien iemand die me op weg zou willen helpen ?
-
Hier 16 dagen hoofd gisting en 15 dagen nagisting ...
-
Op welke temperatuur was dat en was het de hele tijd op die temperatuur?
Ik ben begonnen op 19°C en per dag een graad verhoogd. Nu staat die al een week op 24° en sinds gisteren op 24,5.
Begonnen op 19 en als het wat minder begon te gaan naar 21. Dan bij sterke vertraging overgeheveld en naar 23 tot op het einde.
-
Ik heb recent dezelfde gist gebruikt voor duvel citra, en ik moet zeggen dat het best wel lang geduurd heeft. Een kleine maand en op het einde ging het echt traag, maar hij heeft uiteindelijk wel de door brewfather voorspelde 1004 gehaald ...
-
Levende gist dat is totaal geen probleem. enkele minuscule hop partikels zorgen zelden voor spuiters of andere problemen. Grote hop partikels (>1mm) zorgen meestal pas voor spuiters
De mogelijke fout op een herrekende refractometer meting is soms wel meer dan 2 SG punten dan tov een hydrometer meting. (de herrekende waarde immers maar een benadering en nooit 100% correct)Zeker niet van de millimeter orde ! En idd 2 punten voorsprong voor de hydrometer
-
Nee, maar als ze in uw flesjes geraken gegarandeerd "spuiters" bij ontkurken...
dan kunnen we dat ook eindelijk afvinken
-
Met de refractometer leek alles constant te blijven. Bottelen dan maar
-
Maar jullie denken dus niet dat het nog levende gist is ?
-
Die bubbels komen door de koudhop.
En wat denk je over de kleine partiekeltjes ?
-
Bijna een week verder.
Dus een blik Belgian Brown saisongist altijd op kamertemperatuur.
op 22-11 start gisting SG 1060
op 06-12 SG 1010
op 20-12 SG 1008
op 27-12 SG 1006
op 01-01 SG 1002
Eigenlijk wil ik graag bottelen zodat alles vrijkomt voor een vervolg.
Ik zit met ongeveer dezelfde setup als bovenstaande (sterke saison aan het einde van de vergisting).
Het SG gemeten (en omgerekend) met de refractometer bedraagt al 3 weken ongeveer 1004 terwijl het geschatte eind SG 1000 was.
Vandaag dan maar gestart met het bottelproces, en bij aanvang toch eens met hydrometer gemeten wat me 1002 zegt. Echter zie ik in het zeer klare bier toch min neme partikeltjes rondzweven en een occasioneel mini-luchtbelletje. Kan dit nog gist zijn ? Of kan het komen van de koudhop (bloemen) die ik 3 dagen geleden heb. toegevoegd ?
-
De brouwerij spreekt over munich, pale, karamel, roast. Die karamel zou special B of W kunnen zijn, die roast misschien chocolademout, maar dan 1% of zo. Misschien moet je je aanzet tot recept eens posten.
Hieronder de voornaamste gegevens :
- ABV 9,3%
- OG 1084
- FG 1013
- EBC 74,5
- IBU 20
- Volume 23 L
De fermentables :
- 6,62 kg pilsmout (2,5 EBC)
- 660 g Caramout (120 EBC)
- 540 g Special B (300 EBC)
- 95 g Chocolademout (900 EBC)
- 890 g bruine kandijsuiker (350 EBC ???)
IBU ben ik tevreden van dus dat ik even achterwege. Maar de EBC zou ik wat naar beneden willen (richting 40) en misschien het alcoholpercentage nog ietsje omhoog.
Qua andere mouten heb ik nog liggen CaraBelge, CaraPils, Munich en tarwemout (geen pale ale) ...
-
Ik had tot nu toe Special B voorzien en een beetje chocolademout (nog nooit gebruikt ...).
Nodig ?
-
Nu nog een beetje werken om de EBC omlaag te halen
-
Volgens metingen van Kevin Verstrepen:
ABV 10
EBC 28
IBU 9 !!!
Extreem zacht dus, de weinige bitterheid komt dus uit de mout.
Ok, 20 IBU dus niet te laag
-
In Brouwplanner heb ik een "gebruikelijke" bitterheid t.o.v. het begin SG staan om evenwichtig te zijn, is een beetje een leidraad, doch er over of eronder kan natuurlijk altijd:
Dat is interessant. Ik heb momenteel een IBU van maar 20 op SG 1084. Dat lijkt me wel te kunnen voor een quadruple of is dat toch echt te laag ?
-
Hier wat meer info. Blijkbaar 36ebc. Het was nog goed gegokt van mij 😁
IBU 22 en 10% alc.
Meer dan een gok lijkt me
-
EBC zou ik eerder tussen de 35(la trappe quadrupel ongeveer gok ik) en 65 houden. 95 is al echt zwart.
Zit nu al boven de 70, dat moet dus een beetje lager
-
65 is inderdaad al heel donker. Maar kleur is toch geen issue? Fuck ebc! Maak een bier dat je lekker vindt en geniet met je ogen dicht. 😌
Ik weet niet of dat hier geapprecieerd gaat worden als ik hier continu met ogen dicht zit
-
EBC zou ik eerder tussen de 35(la trappe quadrupel ongeveer gok ik) en 65 houden. 95 is al echt zwart.
Die la trappe vind ik wel een mooi (en lekker) voorbeeld !
-
Heel breed spectrum dus, vraag is dan: welke smaak zoek je? Soms is het makkelijk om te kijken naar een commercieel voorbeeld dat je aanspreekt ven de specs daarvan te gebruiken als richtlijn.
Iets hartverwarmends