Brewfather past volgens mij ook nog automatisch een correctie toe ivm het verschil tussen pellets en bloemen met hetzelfde alfazuur% (ook als is dat niet veel)
Klopt inderdaad, een kleine percent verschil in IBU als ik me niet vergis …
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Brewfather past volgens mij ook nog automatisch een correctie toe ivm het verschil tussen pellets en bloemen met hetzelfde alfazuur% (ook als is dat niet veel)
Klopt inderdaad, een kleine percent verschil in IBU als ik me niet vergis …
Heeft er iemand een recept waar dit in voor komt ? Ik heb nog 750 gram liggen, en die moet op.
Waarom “moet” het op ? Dat blijft zodanig lang goed …
Nee hoor, ik ben op dat vlak nen echte Ollander
...
er is een forum specifiek voor die
Ik doe dat hier met een kookpot en een waterkoker en dat werkt ook prima hoor 😉.
Ook eens met waterkokers gewerkt vanwege technisch defect met spoelwater ketel, maar daar wil ik toch echt niet meer naar terug hoor 😅
Ik spoel de flesjes direct uit bij het drinken en bij het bottelen nog eens ontsmetten met SaniClean. Werkt goed.
Geen “echte” reinigingsstap voor ontsmetten dan ? Als dat ook zo kan scheelt dat wel veel tijd …
Ik zal eens zien of ik nog wat appelsap heb ergens
Ik zou er appelsap bovenop doen zo’n 50 ml en vervolgens in de koelkast bewaren. Zo kan de gist zijn glycogeenreserves aanvullen en meteen een goede start maken wanneer je hem nodig hebt.
Ik vermoed dat je dan bedoelt na afgieten ? Ik heb deze niet afgegoten ...
Ik zou er zeker geen vaste stop op doen, ook in de koelkast werkt gist nog steeds. Het is bovendien actieve verse gist. Water er op hoeft niet, de starter zakt binnen een dag al voldoende uit.
Beschermen met een waterslot is al voldoende.
ah oei, toen hij klaar was had ik er een stop op gedaan. Beter waterslot dus ...
Ik heb recent (of ook weer niet zo recent) voor het eerst een giststarter gemaakt op basis van een pak WY, en deze staat sindsdien in de frigo. Helaas niet aan brouwen toe gekomen en zal wsl. ook niet meteen lukken.
Ik meen in een topic niet zo lang geleden gelezen te hebben dat je zo een starter 4 à 5 weken kan bewaren in de koelkast. Klopt dit ?
Wat is de limiet of beperking qua bewaren, en hoe weet je of je die starter na een zekere tijd nog kan gebruiken ?
Thx !
, ook van mezelf,
Adres vergeten ?
Dit nog terzijde: De eerste paar keer kookte ik ook smoutextract op en gebruikte dit voor starters, dat kan prima maar ik vind het een plakkerige en stinkende boel. Daarom ben ik cava/champagneflessen beginnen verzamelen en heb ik zelf opkweekwort 'gebrouwen'. Puur pilsmout met een SG van 1,040 en zonder hop, aangezuurd tot een pH van 5,0-5,1 en gistvoeding reeds toegevoegd. Na het koken laten uitzakken zonder te koelen en warm afgevuld in de flessen. Deze dan gedopt en ondersteboven in de dozen gezet om verder af te koelen. Toegegeven, er zit wat bezinksel (eiwitten?) op de bodem die ik niet gebruik maar ik kan nu simpelweg een of meerdere flessen opentrekken als ik wort moet hebben voor de giststarter. HermanH heeft mij hier toen enorm mee geholpen maar ik ga dit nu zo blijven doen denk ik
.
Bedankt ! En je anticipeert al op wat één van mijn vervolgvragen ging zijn, want telkens dat moutextract opkoken is een gedoe (pak is al bijna op voor 1 starter) …
Hoe lang kan je die flessen bewaren ?
Eindelijk wat verlof en me voor de eerste keer gewaagd aan een giststarter van een al wat ouder pak Wyeast (tis te zeggen twee).
Eerst moutextract gekookt, en al meteen aangelopen tegen de eerste blunder. In de stappenlijst die ik had stond dat dat koken rechtstreeks in de erlenmeyer kon. Dat kan dus ook maar het overmatig overkoken was er niet bij vermeld. Nu maar laten doen, en na koken afgekoeld, overgegoten in een andere gedesinfecteerde erlenmeyer, gist toegevoegd, en op de roerder gezet.
Een dag later bemerk ik de tweede hindernis, het roerstaafje draait niet (en wsl. de hele tijd niet gedraaid). Na wat sukkelen en wat verplaatsen van de erlenmeyer toch actie, en hoera, 24 later de eerste activiteit. Na een zeer actieve periode ziet de kleur er al goed uit (beige) en is de activiteit stilaan aan het stilvallen.
Nu de vraag/vragen : ik moet nog een tweede stap/trap doen en dus afgieten en weer gekookt moutextract toevoegen.
- Moet ik alles eerst afkoelen ?
- Voor hoelang ?
- Welke temperatuur (opkweek was aan 22°C) ?
- erlenmeyer afsluiten (nu staat er een waterslot op) ?
Many thanks !!!
met andere woorden is dit verhaal voor mij geen verbetering. Dan kan ik beter naar een goedkoper vat en een gistkast kijken.
Een oude kapotte diepvries weet ik wel te vinden maar iemand suggesties voor een verwarmingselement?
Ligt misschien aan mij, maar wat had je dan wel in gedachten ?
Het houdt niet op Welgekomen !
Hier gaat er hop en gist in. Maar om de aankoop te motiveren, ook vlees etc kun je goed verpakken. Uiteindelijk wordt het apparaat hier vaker gebruikt voor diverse niet brouwen gerelateerde dingen te verpakken.
Zelfs gehaakte beestjes van Edith gaan vacuum op de post, want dan passen ze door de brievenbus. Je verzint steeds meer toepassingen
Maar het is wel, een lading hop jaren terug gekocht bij het Hoppecruyt is ingevroren en vacuum toch jaren fris gebleven.
En idd, vergeet ook niet de non-bierbrouw toepassingen 😉 als je bvb al eens kookt best wel handig om te hebben !
Ik heb een Princess , en hier laat het ook nu en dan lucht door na een tijd
Zelfde merk hier al na enkele maanden geen goed resultaat meer, teruggezonden en een solis in de plaats en daar meer tevreden van !
Je moet wel ook rekening houden met het gewicht dat deze inductieplaat kan dragen want een ketel van 70L incl 45L wort is al redelijk veel. Ik heb hier ergens gelezen dat er iemand iets ter ondersteuning heeft gemaakt zodat het volle gewicht niet meer op zijn inductieplaat rust maar kan het niet direct terugvinden. Maar in dit onderwerp kan je eventueel wat meer info vinden ivm inductie kookplaten.
Goed punt. Bij mij is het maar een ketel van 35l (volledig vol bij het koken). Geen idee waar de limiet qua gewicht zit …
bij keramisch vuur is dit zo, ik dacht bij inductie niet
Inderdaad, met inductie is de temperatuur vrij makkelijk te controleren (werk zelf met een Hendi 3,5 kW).
Dus voor iemand die geen grote flessen gebruikt zou je dan de 24 aanraden ? Ik zie dat de afmetingen gelijk zijn ...
Ik heb zelf zo 7 Fastracks 12 gekocht. Die stapelen mooi in elkaar en nemen zo vrij weinig plaats in. Bij het spoelen kan ik dan gewoon het ene rekje afhalen en het volgende er meteen op plaatsen. Gaat heel vlot
.
7 ? Zonder het topic helemaal opnieuw te lezen, waarom dan niet de 24, om de plaatsreden die je beschrijft ?
Of je nu gist aflaat of niet, daar ga je het niet voor moeten wegkappen hoor.
Neen, maar wel als je te vroeg bottelt met een diastaticus.
4 weken gisten?, das wel heel lang hoor, ik doe het normaal als volgt, +-1 week gisten, 1 week nagisten/warm conditioneren, en dan nog 2 weken koud conditioneren, en dan een dag of 2 coldcrash.
Lijkt me gewaagd met een diastaticus ...
Maar ik zou zeggen doe wat je zelf denk dat het beste is, en probeer de volgenden keer dan eens het andere he, en evalueer zelf.
Dat vind ik nu persoonlijk niet de meest aangewezen raad aan iemand die nog aan het leren is. De gemiddelde brouwer heeft meestal al maar een beperkt aantal brouwdagen per jaar en als je dan nog eens alles kan wegkappen omwille van zulk advies ...
Ik ben zeer tevreden van mijn kleine CCT van 35L, en dat kost ook geen fortuinen, ik denk dat ik maar 135€ betaalde.
Welk model ?
Ik blijf erbij: ik spoel niks na! Lekker eigenwijs! Ik doe dat al jaren niet. En ik leef nog steeds
![]()
De vraag is voor hoe lang
Bedenk wel dat de meeste brouwsoftware hier niet netjes mee omgaat, dus laat je niet misleiden.
bedoel je de IBUs tengevolge van latere hop giften (al gemerkt dat verschillende softwares hier wel eens in verschillen), of iets anders ?
Ik ook gewoon uitspoelen met lauw water.
voor gebruik goed spoelen met starsan en ondersteboven zetten.
Niet naspoelen met kraantjeswater lijkt mij.
een extra reinigingsstap (oxi, soda, …) voor het desinfecteren wordt aangeraden … dat van dat naspoelen is een persoonlijke keuze, volgens de fabrikant is het niet nodig, velen doen het liever wel …
't was ook een Bitter Blondje zeker
Wil het niet weten 😅
Misschien dat het scheelt dat ik dichtbij een hoofdleiding woon, enkele honderden meters van de leiding onder het Noordzeekanaal.
Klinkt misschien niet eens zo gek ik woon in de stad, zou dat een verschil kunnen zijn ?
Hier is de meest efficente koeling nog steeds kraanwater, 19 graden was geen probleem om te halen, 26 minuten duurde het.
Dat is wel een strak resultaat ! Jij woont noordelijker vermoed ik 😉
Ik weet niet waarom maar zelfs in de winter lukt me dat niet (grote spiraal koeler met tussenafstand tussen de ringen) …
En ik heb geen automaat maar 3 aparte elektrische ketels, dus het argument van minder afwas en sneller klaar met een automaat? 🤔
Zelfs met mijn aparte ketels kom ik niet in de buurt 😉
Brouwdag vandaag is weer perfect verlopen, alles opgeruimd en gepoetst. Na 6 uur zit het wort in het gistvat met de gist erbij.
6 uur, daar kan ik enkel van dromen 😅
Heb je het gevoel dat je 'klaar' bent om een microbrouwerij op te starten na het volgen van die opleiding? Mijn gevoel geeft de voorkeur aan de opleiding in Brussel.
Er is iets mis met je link …
Heeft nada te maken met dicht, wel ontsmetten (smetvrees 🫣) want bij het bottelen loopt er soms wel eens iets teveel in de fles en dat zorgt voor een beetje plakkerigheid rond de kroonkurk 😉🍻
Een bierbrouwer met smetvrees, straf dat je je aan deze hobby hebt gewaagd dan
Hahahaaaaa. Nee, kwaad kan het zeker niet, maar is een beetje over de top...
Mijn gedacht Dicht is dicht, toch ?
Meerdere keer per maand brouwen, kleine hoeveelheden. De afwas blijft helaas hetzelfde.
waw, veel vrije tijd dus
Tussendoor besproei ik de bak en de flesjes aan de buitenzijde met zo'n plantensproeier met daarin starsan.
Wat is daar het nut van ?
Misschien een slechte partij mout?
Laat dat nu net de insteek van het topic zijn
het spul uit de Action.
Voordien nog nooit geweest, toen mijn dozen voor de moutvoorraad er gekocht, en nu ook reinigingsmiddel misschien ? Lijkt wel een toekomstige brouwwinkel
1,017 als eindSG bij de WY3787 gaat aan de lage kant zijn. Die gaat allicht iets verder doorgaan en je zal dus iets hoger zitten in alcohol ook.😉
aan de "hoge" kant