Berichten van MarkDK

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik heb me beholpen met deze video: Inkbird ITC-310-TB. Die heeft wel wat meer mogelijkheden om bv. stappen te programmeren, doch het eerste gedeelte gaat over een eenvoudige instelling (vb. vergisten op 21° + afwijking naar boven en naar onder). Hiermee werd de handleiding (die toch eerder summier is) begrijpbaar.

OK, de antwoorden hebben me gerustgesteld. Het is de manier waarop ik het nu ook deed: omroeren tijdens het opwarmen en in het midden de temperatuur opnemen. Ik was wat bezorgd dat het feit dat de temperatuur onderaan iets te warm (en bovenaan te "koud") voor problemen kon zorgen.

Een vraagje ivm het meten van de temperatuur tijdens het maischen. Hoe meet je dat het beste?

Ik heb een eenvoudig Brewferm kookketeltje waarbij je de temperatuur bij benadering han instellen. Meet je de temperatuur onderaan dan heb je uiteraard een hogere temperatuur dan bovenaan. Ik roer wel even om, maar dan kan je niet constant doen.

Onderaan wordt het te warm en bovenaan te koud. Als ik vb. 65° wil, heb ik dan wel 65°? Daarnaast hangt het ook af van welke thermometer ik gebruik (ik heb er 3 en die geven alle wel een klein verschil). Ik heb zo het gevoel dat de temperatuurstappen heel relatief zijn.

Klopt maischen en koken doe ik in dezelfde ketel. Op het einde hou ik zo'n 11 liter bottelbaar bier over. Dat is meer en voldoende om mijn "proefpanel" niet al teveel (letterlijk) op de proef te stellen. 🙂

Ondertussen heb ik me wat ingewerkt in Brouwhulp en merk dat de verhoudingen die ik berekende toch niet zo slecht waren. Mijn resultaat was ook niet zo slecht, het is best wel lekker. Zeker in vergelijking met eerdere brouwsels waarvan een groot gedeelte in de gootsteen belandden...

Bedankt voor de tips! Ik baseer me nu op recepten uit het boek "Thuis bier brouwen" van Greg Hughes (vooral gekozen om de stap-voor-stap foto's). Ik gebruik daarvoor min of meer de regel van drie. Het resultaat was niet slecht en heb ondertussen al veel bijgeleerd (vb. rond waterhardheid enzo). De kwaliteit gaat in stijgende lijn :slightly_smiling_face:. Ik ga me "How to Brew" ook eens aanschaffen.

De brouwprogramma's die ik bekeken heb lijken me nog iets te complex op dit moment.

Bestaat er een standaard verhouding van hoeveel mout te gebruiken per 10 liter bier? Het antwoord zal niet zo eenvoudig zijn als mijn vraag vermoed ik. Als beginner zoek ik wel ergens een houvast vooraleer ik zelf begin te experimenteren.

Voorlopig volg ik gewoon bestaande recepten. Maar de brouwhoeveelheden overschreden dikwijls mijn maximale capaciteit van mijn brouwketel (24 l). Het omrekenen van de verhoudingen (mout, water etc.) naar mijn capaciteit klopt naar mijn gevoel niet altijd.