Berichten van guidomarree

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Jazeker en dat werkt ook. Is niet ideaal maar valt te doen. Bij 5C is bij mij een paar maanden geen probleem. Ik was de gist dan wel ff. Bij een actieve schuimer kan je wat gist van bovenaf nemen (bv K97) Anders de dunne slurrie die achterblijft in een steriel potje scheppen, afkoelen, laten bezinken, afgieten en wassen om de eiwitten etc kwijt te raken.. Idealiter bewaar je kleine hoeveelheden van een verse starter….

Maar ik vind het ook zonde om slurries van korrelgisten in de gootsteen te gieten:smiling_face_with_smiling_eyes:. Sommige heb ik zonder problemen al 3 maal gebruikt.

Wat bedoel je met wassen?

Wat je wel zou kunnen is een deel, bvb 5 liter wort, al enten met een smack pack en 24 à 48 uur later er bvb 10 liter bij kieperen, speelt die eerste wortgift als starter, maar ideaal zal het niet zijn want een starter moet je om goed te zijn beluchten/roeren/schudden met een tamelijke gift gistvoeding...

Ja, gistvoeding heb ik nog wel. Dus heb wel eens ergens iets gelezen om een giststarter te maken door met een grote fles heel hard te schudden ofzo 😅

Moet ik nog eens opzoeken dan misschien

Gebruik alleen pilsmout en kristalsuiker, eventueel wat tarwe. Beperk de bitterhop en focus op late hopgiften, koudhop zou ik zeker ook doen.

De 3787 kan zeker maar zorg voor een voldoende grote giststarter zodat je vergisting niet stokt.

Giststarter heb ik geen ervaring mee. En ik heb ook gehoord dat deze nogal veel schuimt. Dus hoopte dat 1 pak op 15l en dan in mijn 27l brewbucket genoeg zou zijn.

Ik ben er niet wild van, maar dat komt niet door de Brett. Het resultaat van dit recept is voor mij te moutig, van de Cascade merk je weinig. Als je van een volmondige tripel houdt , is dit een goed recept. Van mij mag het wat hoppiger en fruitiger.

Bij een volgende tripel laat ik de Abbey mout eruit en gebruik ik geen kandijsuiker meer maar enkel kristalsuiker. Ik ga ook een andere gist kiezen, ik denk aan de Witkap. Met de 3787 (Westmalle) had ik een slepende vergisting, de Brett is toen komen assisteren en daardoor heb ik pas na 15 weken kunnen bottelen.

Ja, ik hou ook meer van fruitig en hoppig. Onlangs bij de aankoop van een kleine partij gist zat nu eenmaal de 3787 er bij. En omdat deze alweer in augustus zou vervallen, wil ik hier een goed recept voor vinden. Daarom dacht ik met jouw recept wel iets te hebben gevonden.

Maar blijkbaar dus niet:confused_face:. Enige tips om toch met dit gist een hoppiger/fruitiger profiel te krijgen? Gewoon veel koudhop?

Ik denk van niet want ik gebruik deze en die kost een stuk duurder. Moest ik er één nodig hebben dan zou ik deze eventueel wel overwegen. Heeft wel maar een capaciteit van 22L ipv 27L maar voor mij zou dit ruim voldoende zijn.

Ja, maar die vind ik ook overpriced :grinning_face_with_sweat: maar we hebben het hier wel over het te gebruiken als spoelwaterketel. Als effectieve brouwketel is het oké qua prijs. (maar ik kijk liefst nog voor een tweedehands exemplaar, is persoonlijke voorkeur)

Als ik het zo allemaal lees dan ga ik de komende tijd nog gewoon even aan de slag met mijn pannen. Bedankt voor jullie reacties en het meedenken

Als je geduld hebt kan je op 2dehands en marktplaats een automatische melding instellen. Die waarschuwt dan als er een nieuwe automaat of gistvat online komt. Zo heb ik enkele vaten op de kop getikt.

Hey,

Lang geleden sinds de laatste post.... ik ben nu een 4-tal maanden bezig en het begint eindelijk een beetje een gewoonte te worden. Als er dus nog vragen zijn zal ik ze mee in deze post plaatsen en beantwoorden 😁

Je eerste batch wordt toch exclusief verkocht via dit forum? :beaming_face_with_smiling_eyes:

Maar serieus, heb je een bepaalde datum als streefdoel om te starten. En in welke omgeving zou dit zijn? Dan zou ik wel eens binnen willen springen.

3, kan ie vaker brouwen, hahahaaaaa

Haha, moet je weten dat ik sinds een maand inderdaad eigenaar ben van 3 brewbuckets :rolling_on_the_floor_laughing:

In een vlaag via marktplaats nog 2 mini brewbuckets gekocht, dan kan ik batchen makkelijk splitsen en de grotere heb ik dan voor al bewezen recepten.

Per pallet natuurlijk.

waarschijnlijk, misschien een samenkoop met het forum? :grinning_face_with_sweat:

Lijkt me niet lekker drinken uit zo´n blik. En duurder dan flessen ook. Ik zou voor kegs gaan hoor...

Zoals ik ook zei, moet je er best niet uit drinken :grinning_face_with_sweat:. Gewoon schenken in een glas.

Dat het duurder zou uitkomen is logisch, aangezien het niet herbruikbaar is zoals flesjes of kegs.

En kegs wil ik nog niet omdat ik het niet alleen drink. Flessen (of blikken) zijn makkelijker weg te geven.

Maar, ik zou het inderdaad enkel willen voor het oog. Vind het iets origineel en soms is dat ook leuk. Stel dat ik het voor €100 zou kunnen kopen en enkel gebruik in pakketjes om weg te geven zou het nog wel leuk zijn. Daarom de vraag of er mensen zijn met kennis waar je zo een blikken makkelijk/goedkoper kan krijgen.

Edit: Eigenlijk zou het gewoon leuk zijn om terug het vroegere model te hebben,dan zou je iets meer opvallen in de winkel. Indien je dan nog een goed bier brouwt is het helemaal verkoopwaardig :beaming_face_with_smiling_eyes:Pin by Kim M on All Things Retro | Budweiser beer, Budweiser, Vintage beer

Type "Emily" Can -Sealer dan ? :smiling_face_with_halo:

Vroeger zag je die met een zwengel bediende apparaten veel op de rommelmarkt liggen, ik vermoed zelfs dat mijn schoonmoeder nog zoiets op zolder liggen heeft.

Ze zijn een beetje uit de mode geraakt maar als je een beetje rond surft vind je de met motor bediende blikkensluiters al van rond de 300€ hoor

:face_with_open_mouth: zou dit werken met de druk van het bier?

Vind het eigenlijk nog wel leuker ogen. Alleen moet je er niet uit drinken met die scherpe rand :grinning_face_with_sweat:

En nog een makkelijke plaats vinden om die blikjes te kopen.

Zoals deze bvb

Geef het tijd. Als je het al gebotteld hebt, zet dan die bakken ergens in een hoekje opzij en vergeet ze een maand ofzo. Je zal zien dat het bier dan helemaal anders kan smaken.

Ja, dit al wel eens voorgehad, maar meestal proef je dan dat deze nog kan bijtrekken. Bij deze heb ik het gevoel dat dat niet gaat lukken. Maar zoizo gooi ik het nooit weg voor ze 2 maanden in de kelder hebben gestaan.

Bah, gisteren geproefd. Gewoon niet lekker. Denk niet dat er nog iets aan zal veranderen qua smaak of ben ik daar fout in?

Spijtig genoeg kan ik de smaak niet zo goed beschrijven. Morgen nog eens eentje proeven en toch proberen.

Misschien komt het door dat het waterslot tijdens de gisting een periode bijna leeg heeft gestaan. Er zat nog een klein beetje water in de bocht waardoor er bubbels konden, maar misschien is er toch zuurstof bij kunnen komen. Was er geen site waar je alle smaken met hun oorzaak kon vergelijken (of was dit in het boek van 'Verander water in bier') :thinking_face:

Nu ook de info niet bij de hand, maar begin SG was 1081 en eind SG 1018 volgens mij.

Ik heb tegenwoordig van die driedelige watersloten. Daarin zitten bovenin heel kleine gaatjes. En zelfs als die droog staat, valt het middelste kapje over het pijpje in het midden. Afgesloten dus.

Als die slangemodellen zijn hier verdwenen, ondingen van de vorige eeuw.

Slim, onlangs is bij mij het slangmodel bijna drooggelopen doordat er star san in zat en deze is beginnen bubbelen denk ik. (of het veel invloed heeft gehad kan ik over een week zeggen). Dus toch eens kijken naar het driedelige model.

Maar normaal gebruik ik ook een blow off, echter had ik juist een nieuw vat en nog geen verloopstuk beschikbaar.

Misschien tijd om wat te wachten voor tweedehands ? Er zijn tenslotte naar ik vermoed veel mensen beginnen te brouwen tijdens Corona-tijden waarvan er toch wel een paar zullen afhaken ?

Inderdaad, Stel gewoon enkele alarmen in op 2dehands en marktplaats. Er komen wel vaker CCT's, brewbuckets, ... voorbij. Soms 3 in 1 week, maar soms ook maar 1 in 3 weken of minder. Dus hangt er vanaf hoeveel tijd Kwabbermouche heeft.

Zelf heb ik het zo ook gedaan en ben nu in het bezit van een 27l brew bucket (met thermowell) en 2 x een 13l mini brew bucket. Denk toch wel €150 uitgespaard. Geduld loont dus echt en alle brouwers zijn natuurlijk heel sterk getraind in geduld :beaming_face_with_smiling_eyes:

Ze verdelen ook Viking malt, die vind ik ook niet slecht en het is eens iets anders. Maar dit wijkt uiteraard af van het originele onderwerp.

Is niet erg, zo kunnen geïnteresseerden nog zelf beslissen of ze voor de iets kwalitatievere mouten willen gaan of niet. Aangezien ik geen ervaring met andere mouten heb kan ik ook niet vergelijken. Zo leer ik ook weer bij.

Wetende dat een zak pilsmout bij Brouwland net geen 18€ kost en die is om eerlijk te zijn zelfs van betere kwaliteit (Brewfem pils = Holland malt)

Oke, dat wist ik niet, nog niet uitgetest aangezien mouterij Dingemans bijna om de hoek is.

Aan wat merk je de betere kwaliteit?

Ik heb juist een nieuwe zak gekocht, maar volgende keer zal ik die van brewferm wel eens testen.

Al even aangehaald in een ander topic, maar ik was eens aan het denken. Opzich woon ik vlakbij mouterij Dingemans en daar koop ik altijd mijn grotere hoeveelheden mout (vooral Pale en Pils) voor een goedkopere prijs (laatste keer ongeveer €18 per 25kg).

Mogelijks hebben sommigen van jullie hier ook wel interesse in en dan zou ik het gewoon kunnen meenemen naar VHM.

Natuurlijk mogen anderen hun lokale producten hier ook aanbieden :beaming_face_with_smiling_eyes: dan kunnen we een wissel uitvoeren op VHM. Zo is iedereen wat goedkoper uit, zijn we zeker van lokale producten en kunnen we weer wat meer biertjes brouwen.

Laat maar weten bij interesse of lokale producten in de aanbieding te hebben.

Beide opties kunnen. Ik bottel rechtstreeks vanaf de brewbucket zonder nog een keer over te hevelen.

Als je veel bezinksel hebt zou he het kunnen overwegen maar na een coldcrash is alles al bezonken dus niet relevant

:focus: klein vraagje: hoe coldcrash je met je bucket? aangezien het niet zo goed er voor is om vacuum te laten trekken.

P: is de sterkte van aanpassing

I: is de tijd over welke deze aanpassing gebeurd

D: is de afronding

Dat is het wat simpel uitgelegd, zit wel iets complexer in elkaar, maar is inderdaad proberen en aanpassen of je moet de juiste formules zoeken op internet.

https://youtu.be/Y5NJMm3Ji54

De eerste 5 minuten leggen de waardes uit.

Welkom Tom,

Ik ben ooit begonnen met een blik en een emmer, iets waar veel mensen mee beginnen. Het verschil met dan over te gaan naar volmout brouwen is toch wel groot. Maar voor elk budget is er wel een optie, dus laat zeker weten wat je voor ogen hebt en denkt te willen aankopen. Er zijn hier genoeg personen die ervaring hebben in verschillende gebieden (BIAB, HERMS, RIMS, Brouwautomaat, Zelfbouw, ...)

Veel succes en brouwplezier in ieder geval!

Interessant maar een laptop erbij lijkt me handiger qua bediening.

Zijn die dingen duur? En hoe weet je of er libraries ondersteuning is?

Momenteel kan ik die vinden voor €50 en denk dat het plug and play is.

Lijkt mij gewoon makkelijk om 1 besturingsdoos te hebben waar alles in en op zit. Ipv altijd de laptop te moeten meenemen.

Of zoals nu met een extern scherm, toetsenbord en muis :grinning_face_with_sweat:

Ik moest nog eens uitzoeken hoe het makkelijker te connecteren viel

Recent ben ik aan het denken om een touchscreen toe te voegen aan mijn craftbeerpi setup. Echter vroeg ik mij af of er personen hier zijn met ervaring daarmee? En of er voor- of nadelen waren?

Zo zou het bvb kunnen dat de raspberry pi minder soepel loopt. Of de touch interface niet gemakkelijk was om te besturen, ...

Het zou trouwens gaan om een 10 inch display.

Perfecte brouwdag vandaag, geen accidentjes of technische problemen.

Ik heb op het laatste moment de hoeveelheden mout en hop verhoogd om high gravity te brouwen, 2 liter water extra toegevoegd in het gistvat. Mijn kookketel kan namelijk het volume niet aan dat ik wil overhouden (20 liter), mijn kookverlies ligt vrij hoog, dus deze truc helpt wel. Zelfs een iets hoger rendement dan voorzien. :1:

Hoe moet dit dan? iets meer mout en minder water om dit dan te compenseren in het gistvat?
    Mogelijks zou ik het ook kunnen gebruiken.

Uiteindelijk heb ik de batch in 3 gesplitst.

1. Enkel Centennial als dooghop
    2. Centennial en fuggles als drooghoppen
    3. Centennial en sinaasappelschil

Vandaag heb ik dan gebotteld en het rook al lekker. Dus ben zeker benieuwd naar de smaak. Alleen stom genoeg mijn sg vergeten te meten.

Was er ook een manier om deze achteraf nog te meten en correct te berekenen?

Afgelopen weken al enkele 'geproefd' en ze vliegen er door. Ook gesmaakt door de vrienden. Het verschil proef je wel zeker, maar niet overheersend. Vooral de Centennial met Fuggle wordt gesmaakt. Zeker een geslaagd proefbrouwsel en mogelijks ga ik nog eens een grote batch voor in de zomer brouwen.

Inmiddels zijn ze al een heel eind.

Dit is een test opstelling van mij met 1 sensor om wat mee te experimenteren…

Recept xml import werkt nog niet maar de plugins zijn al een heel eind op weg.

Hoe bevalt het jou? Niet teveel bugs? Momenteel draai ik nog op CB3 aangezien de 4 nog te nieuw is.

Dat is vrij hoog voor een Tripel en vrij zoet, de hoge bitterheid zal dit wat counteren, alles hangt af van je persoonlijke smaak.

Een Westmalle heeft dacht ik een eind SG van 1010. Persoonlijk zou ik niet hoger gaan dan 1012. Ik zou het percentage suiker verhogen naar 15%, even een paar simulaties doen in BrouwHulp...

Ja, ondertussen al aan het brouwen, dus dat aanpassen gaat wat moeilijk. We zullen zien wat het wordt

Edit: ofja, meer suiker en meer spoelwater eventueel wel

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

012

Naam recept

Tripel

Brouwdatum

Bierstijl

Tripel

Volume

15,5 l

Begin SG

1,081 SG

Berekende kleur (Morey)

11 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

45 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

15,50 l

Water uit Stabroek

7,54 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

86 mg/l

6 mg/l

27 mg/l

215 mg/l

19 mg/l

85 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,01 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

84,0 %

0,48 kg

Lichte tarwemout

Dingemans

3 EBC

8,0 %

0,48 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

8,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

60,0 °C

1 min.

10 min.

2,8 l/kg

63,0 °C

3 min.

30 min.

2,8 l/kg

72,0 °C

9 min.

30 min.

2,8 l/kg

78,0 °C

6 min.

5 min.

2,8 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

20,0 g

Magnum

bellen

11,5%

60 min.

30,4 IBU

25,0 g

Styrian Goldings

pellets

3,4%

10 min.

4,5 IBU

20,0 g

Centennial

bellen

10,5%

10 min.

10,1 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

20,0 g

SafBrew Specialty Ale (T-58)

bovengist

Hierbij wat aanpassingen gedaan, ik heb nog genoeg tarwe.

Goed noteren wat je erin stopt uiteindelijk. Stel je voor een hemels bier en je weet niet meer wat de mix was :)

Veel plezier alvast, leuk samen brouwen... nog leuker dan alleen (hopelijk kan er meer de komende maanden)

Zeker proberen, soms wel eens vergeten 😅

En inderdaad, ik probeer de vrienden te overtuigen 😁

Bedankt voor de tips allemaal. Zometeen mijn recept eens aan passen.

Probleem is wel dat ik niet exact het aantal tarwemout en cara 120 weet dat ik nog ter beschikking heb.

Ik ben onlangs verhuisd naar een appartement en het brouwen gebeurd voorlopig nog bij mijn ouders thuis. Dus ik ga morgen zeker wat vroeger opstaan zodat ik de hoeveelheid kan controleren.

Aankomende vrijdag is het weer zover, na 1.5 maand nog eens iets brouwen, maar deze keer komen er 2 vrienden mee brouwen. Even aan hen gevraagd wat ze wilden brouwen. 'Iets Westmalle achtig, een goeie tripel'. Dusja, ik heb een recept proberen te maken. Vooral gericht op die 'goeie tripel', met de restanten die ik nog heb liggen.

Jullie tips zijn van harte welkom.

Mijn voorraad bestaat nog uit:

Pale ale mout

Pils mout

misschien nog wat tarwe, gerst en cara 120

Hop:

Magnum 35g

Styrian 200g

Golding 145g

Centennial 20g

Fuggles 47g

BrouwHulp Recept uitdraai