Berichten van guidomarree

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ja het maakt het er niet makkelijker op 😅.

Andere vraag. Ik ben eigenlijk heel dom geweest. Aangezien mijn smackpack wyeast 3787 op moest, heb ik die gebruikt. Echter heb ik deze pas gisterenochtend gesmacked. Het pack was 5,5 maand oud, dusja, als ik zonder starter wilde proberen moest ik ook al op zen minst 5 dagen vantevoren smacken.

Nu vind ik zoveel verschillende info terug op het internet. Er waren er bvb die zeiden om het gewoon toe te voegen en dat de gisting iets langer kan duren voor het op gang komt.

Nu ben ik er toch niet zo zeker van 😅 en vroeg ik mij af of ik niet beter wat korrelgist kan toevoegen indien binnen de zoveel tijd er nog geen activiteit waarneembaar is? Of gewoon nu al?

Ps.: smackpacks ga ik hierna lange tijd niet meer gebruiken 🙄, gewoon terug korrelgist. Het was omdat ik het ergens bij had gekregen.

Ik probeer 1 keer per maand te brouwen, meestal een batch van 20l. Nu heb ik wel onlangs een extra gistvat gekocht en spullen om een extra gistkast te bouwen met de bedoeling om sneller andere dingen te kunnen brouwen.

Meestal doe ik dit alleen, maar de laatste tijd vinden vrienden het wel eens leuk om mee te brouwen en vooral te proeven ondertussen.

Een brouwdag kan nogal uiteenlopen qua snelheid. Vandaag bvb 12u bezig geweest 😅 maar was toch wel al geleden sinds mijn eerste brouwsels. Ik probeer richting de 6u te gaan. Maar onlangs verhuisd, dus hier nog even mijn draai vinden.

Ik bottel alles, is makkelijk om weg te geven. Enigste lastige is dat ik allemaal verschillende soorten flessen heb. Ofja, 6 bakken korte 33cl, 2 bakken lange 33cl, 2 bakken 25cl, 2 bakken grolsch beugelflessen. Dusja, ik ben toch aan het kijken om 1 standaard fles voor alles te gebruiken. Dat is makkelijker op te bergen en stapelen.

Ik gebruik nu ook die dopjes, veel handiger dan gaatjes boren in een Colafles-dekseltje, doch ik gebruik mijn eerste ontwerp ook nog steeds, maar het is meer om geen water mee in de CCT te trekken bij gist aflaten, zuurstof trek je altijd mee, of je zou een grote (dichtgeknepen) plastiekzak moeten op de uitlaat zetten die vol CO2 komt door de gisting en waar je CO2 mee in de CCT trekt bij gist aflaten, doch ik steek er nu vlug een keg-koppeling op als ik wil aflaten, geef een heel klein beetje druk en de aflaat gaat vanzelf zonder O2 mee te zuigen...

Hieronder de dopjes die ik nu gebruik:

Geen beschrijving beschikbaar.

Bij mij is het vooral voor bij het cold crashen en metingen te doen. Dus moet hier denk ik wel mee lukken.

Dat zeker ook de brewbucket niet vacuüm trekt

Ik had hier ooit eens een blow off gezien met een 3 vaten systeem om zo bij de coldcrash geen zuurstof binnen te nemen maar de Co2 die opgeslagen zit in 1 vd 3 vaten. Maar die vind ik dus niet meer en zou dit graag terugvinden, iemand een idee waar dit staat?

Oke, super bedankt allemaal voor de tips en tricks. Na dat deze is gebrouwen ga ik toch nog eens een stap terug en wat simpelere recepten brouwen of wat beter opzoeken. Hier vooral mee begonnen omdat ik in bezit was gekomen van de 3787 en deze op moest.

Dit zal het uiteindelijke recept zijn en hopelijk wordt het gewoon een lekker bier. Tank 7 zal niet perfect lukken met de huidige middelen, maar dat is niet erg.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

009

Naam recept

Tank 7 clone

Brouwdatum

2021-08-17

Bierstijl

Pale Ale (American)

Volume

22,0 l

Begin SG

1,069 SG

Berekende kleur (Morey)

9 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

42 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

90 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

22,30 l

Water uit Borgerhout

10,00 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,00 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

69,6 %

1,00 kg

Tarwemout. licht

Weyermann

4 EBC

13,9 %

0,50 kg

Maïsvlokken

Supermarkt

3 EBC

7,0 %

0,68 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

9,5 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

50 min.

3,4 l/kg

68,0 °C

5 min.

25 min.

3,4 l/kg

73,0 °C

5 min.

15 min.

3,4 l/kg

76,0 °C

3 min.

15 min.

3,4 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

4,6 g

Magnum

bellen

10,7%

90 min.

5,5 IBU

16,1 g

Simcoe

pellets

12,9%

60 min.

24,1 IBU

64,8 g

Amarillo

bellen

8,9%

5 min.

12,1 IBU

16,2 g

Amarillo

bellen

8,9%

koudhop

0,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

1,0 pak(ken)

Trappist High Gravity (3787)

bovengist

Wordt gesplitst in 2 batchen van 10l. eentje met 3787 en de andere waarschijnlijk met de BE-256 toch, zoals aangegeven op BYO.

Die Brett en Tetrahop zijn niet echt nodig voor een Tank 7 kloon. De Brett voegt natuurlijk een andere smaakdimensie toe maar

Je kan de helft van de tarwe vervangen door maïsvlokken, in mijn recept doe ik dat ook.

Als gist zou ik toch kiezen voor een saison-gist (M29, WY 3726 of een andere), anders wordt het een abdijbier.

Hmmm, waarom zou het dan wel hier voorgesteld staan als mogelijke gisten?

Ik zal eens kijken welke gisten ik heb.

Het was wel de bedoeling de Wyeast 3787 zoizo vandaag op te gebruiken, die is ondertussen ook al gesmashed.

En bij dat recept met brett kom je wel op 2% meer alcohol, heeft dat dan ook niet veel effect? Opzich maakt doe percentage voor mij niet uit, zolang de smaak maar goed zit 😁

Edit:

Ik heb nog gisten

M41, M31, Be256, M47, S-04, T58, lallemand Voss en lallemand Nottingham

En dan de 3787 welke al is gesmashed.

Bedankt om mee te denken.

Ik zal anders de hoeveelheden vermelden die ik beschikbaar heb, want anders gaat het ook lastig.

1kg maisvlokken

1kg tarwemout

1kg havervlokken

10kg Pale mout

10kg Pils mout

Bij deze wil ik proberen een Tank 7 kloon te brouwen vandaag. Echter het begint al wat chaotisch.

Ik zou namelijk het recept van  Serge gebruiken. Maar daar zie ik dat hij met Brett en tetrahop werkt. Iets waar ik geen ervaring mee heb en ook niet beschikbaar heb.

Een ander recept zou dit zijn, maar daar heb ik weer te weinig tarwemout voor.

Het is wel de bedoeling 20l te brouwen en dan splitsen om 10l te laten gisten met Wyeast 3787 die op moet en dan de andere 10l met BE-256.

Nu is het dus de vraag of iemand mij snel kan helpen het recept van byo.com om te zetten naar iets minder gebruik van tarwemout om toch tot een mooi resultaat te komen. Kan ik bvb wel Maisvlokken en/of gemoute haver gebruiken ter compensatie (zoals in het recept van Serge)?

Hieronder dan nog het recept van byo.com. (Liefst ook nog in te korten naar 60 min koken ipv 90)

Het is een beetje last minute, maar ik zou heel graag vandaag nog brouwen :)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

Naam recept

Tank 7 clone

Brouwdatum

Bierstijl

Pale Ale (American)

Volume

22,0 l

Begin SG

1,069 SG

Berekende kleur (Morey)

9 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

43 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

90 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

21,80 l

Water uit Borgerhout

10,17 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,86 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

69,9 %

1,31 kg

Tarwemout. licht

Weyermann

4 EBC

18,8 %

0,79 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

11,3 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

50 min.

3,5 l/kg

68,0 °C

5 min.

25 min.

3,5 l/kg

73,0 °C

5 min.

15 min.

3,5 l/kg

76,0 °C

3 min.

15 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

4,6 g

Magnum

bellen

10,7%

90 min.

5,7 IBU

16,2 g

Simcoe

pellets

12,9%

60 min.

24,6 IBU

64,8 g

Amarillo

bellen

8,9%

5 min.

12,3 IBU

16,2 g

Amarillo

bellen

8,9%

koudhop

0,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

1,0 pak(ken)

Trappist High Gravity (3787)

bovengist

Maar als ik het zo lees heb je eigenlijk een verlies van 2,43l over de periode van 15min koken en 30min koelen?

Dus eigenlijk over 45min?

Ik denk dat je beter kunt gaan meten met een rolmeter ofzo. Bereken hoeveel liter er per cm in je weckketel zit. (bij mij ongeveer 1cm = 1l).

Als je dus meet in het begin en na een kwartier koken, weet je je verlies door het koken alleen.

MartinHo64

10 liter laten gisten in een 30 liter vat zou niet goed komen?

Wat is de reden dat een té groot vergistingsvat niet zou werken?

Dat moet opzich wel gaan als je het heel de gisting in dat vat laat. Als je zou overhevelen om te lageren is het iets anders. Het heeft te maken met de zuurstof in je vat. Je wilt namelijk dat je wort zo min mogelijk in contact komt met zuurstof.

Bij de hoofdgisting maakt je wort normaal genoeg CO2 aan om heel het vat te vullen. Echter na overheveling gist dit niet veel meer verder. Dus moet je altijd zien dat dit naar een juist passend vat gebeurd zonder teveel kopruimte.

Hangt dus van je eigen methode af, en of je wilt overhevelen om te lageren of niet.

Ik heb ook nog een constructie :)

Momenteel geen foto ter beschikking, maar het komt er op neer om een slang naar een T stuk te brengen. vanuit dit T stuk vertrekken er 2 slangen naar de zijkant en elks ook weer verbonden aan een t-stuk.

Vanuit die t-stukken maak je dan met slangen een cirkel.

Het bovenaanzicht is dus een O met een streep in het midden door.

Als je dan gaatjes boort vanonder in je slangen dan sproeit deze je wort mooi verspreid, zonder zuurstof inslag. Je moet wel zelf de pomp afregelen om niet teveel of te weinig er door te laten lopen.

Aaargh! Te laat gelezen en nu alweer uitverkocht zie ik :pensive_face:

Opzich niet direct een bier op de planning hiermee. Maar wilde toch wel eens een voorraad aanleggen en mij wat proberen in te werken in de donkerdere bieren.

Als er nog eens iemand ze ziet voorbijkomen mag je het hier zeker terug vermelden :beaming_face_with_smiling_eyes: Ik houd het hier nu wat beter in de gaten, (maar de winkels eigenlijk vrij weinig)

Heb je toevallig ook je recept? Dan is het iets makkelijker te zien of er daar iets invloed zou kunnen hebben.

Ivm de witte puntjes weet ik het niet goed. Zier er niet uit als een infectie volgens mij. Zoizo het bier niet weggooien! Probeer het te bottelen vanuit de onderkant van het vat en dan laat je de laatste liter ofzo gewoon achter in het vat. Daarna kan je na wat wachten eens proeven van je bier om dan pas te beoordelen of het voor de gootsteen is

Jazeker en dat werkt ook. Is niet ideaal maar valt te doen. Bij 5C is bij mij een paar maanden geen probleem. Ik was de gist dan wel ff. Bij een actieve schuimer kan je wat gist van bovenaf nemen (bv K97) Anders de dunne slurrie die achterblijft in een steriel potje scheppen, afkoelen, laten bezinken, afgieten en wassen om de eiwitten etc kwijt te raken.. Idealiter bewaar je kleine hoeveelheden van een verse starter….

Maar ik vind het ook zonde om slurries van korrelgisten in de gootsteen te gieten:smiling_face_with_smiling_eyes:. Sommige heb ik zonder problemen al 3 maal gebruikt.

Wat bedoel je met wassen?

Wat je wel zou kunnen is een deel, bvb 5 liter wort, al enten met een smack pack en 24 à 48 uur later er bvb 10 liter bij kieperen, speelt die eerste wortgift als starter, maar ideaal zal het niet zijn want een starter moet je om goed te zijn beluchten/roeren/schudden met een tamelijke gift gistvoeding...

Ja, gistvoeding heb ik nog wel. Dus heb wel eens ergens iets gelezen om een giststarter te maken door met een grote fles heel hard te schudden ofzo 😅

Moet ik nog eens opzoeken dan misschien

Gebruik alleen pilsmout en kristalsuiker, eventueel wat tarwe. Beperk de bitterhop en focus op late hopgiften, koudhop zou ik zeker ook doen.

De 3787 kan zeker maar zorg voor een voldoende grote giststarter zodat je vergisting niet stokt.

Giststarter heb ik geen ervaring mee. En ik heb ook gehoord dat deze nogal veel schuimt. Dus hoopte dat 1 pak op 15l en dan in mijn 27l brewbucket genoeg zou zijn.

Ik ben er niet wild van, maar dat komt niet door de Brett. Het resultaat van dit recept is voor mij te moutig, van de Cascade merk je weinig. Als je van een volmondige tripel houdt , is dit een goed recept. Van mij mag het wat hoppiger en fruitiger.

Bij een volgende tripel laat ik de Abbey mout eruit en gebruik ik geen kandijsuiker meer maar enkel kristalsuiker. Ik ga ook een andere gist kiezen, ik denk aan de Witkap. Met de 3787 (Westmalle) had ik een slepende vergisting, de Brett is toen komen assisteren en daardoor heb ik pas na 15 weken kunnen bottelen.

Ja, ik hou ook meer van fruitig en hoppig. Onlangs bij de aankoop van een kleine partij gist zat nu eenmaal de 3787 er bij. En omdat deze alweer in augustus zou vervallen, wil ik hier een goed recept voor vinden. Daarom dacht ik met jouw recept wel iets te hebben gevonden.

Maar blijkbaar dus niet:confused_face:. Enige tips om toch met dit gist een hoppiger/fruitiger profiel te krijgen? Gewoon veel koudhop?

Ik denk van niet want ik gebruik deze en die kost een stuk duurder. Moest ik er één nodig hebben dan zou ik deze eventueel wel overwegen. Heeft wel maar een capaciteit van 22L ipv 27L maar voor mij zou dit ruim voldoende zijn.

Ja, maar die vind ik ook overpriced :grinning_face_with_sweat: maar we hebben het hier wel over het te gebruiken als spoelwaterketel. Als effectieve brouwketel is het oké qua prijs. (maar ik kijk liefst nog voor een tweedehands exemplaar, is persoonlijke voorkeur)

Als ik het zo allemaal lees dan ga ik de komende tijd nog gewoon even aan de slag met mijn pannen. Bedankt voor jullie reacties en het meedenken

Als je geduld hebt kan je op 2dehands en marktplaats een automatische melding instellen. Die waarschuwt dan als er een nieuwe automaat of gistvat online komt. Zo heb ik enkele vaten op de kop getikt.

Hey,

Lang geleden sinds de laatste post.... ik ben nu een 4-tal maanden bezig en het begint eindelijk een beetje een gewoonte te worden. Als er dus nog vragen zijn zal ik ze mee in deze post plaatsen en beantwoorden 😁

Je eerste batch wordt toch exclusief verkocht via dit forum? :beaming_face_with_smiling_eyes:

Maar serieus, heb je een bepaalde datum als streefdoel om te starten. En in welke omgeving zou dit zijn? Dan zou ik wel eens binnen willen springen.

3, kan ie vaker brouwen, hahahaaaaa

Haha, moet je weten dat ik sinds een maand inderdaad eigenaar ben van 3 brewbuckets :rolling_on_the_floor_laughing:

In een vlaag via marktplaats nog 2 mini brewbuckets gekocht, dan kan ik batchen makkelijk splitsen en de grotere heb ik dan voor al bewezen recepten.

Per pallet natuurlijk.

waarschijnlijk, misschien een samenkoop met het forum? :grinning_face_with_sweat:

Lijkt me niet lekker drinken uit zo´n blik. En duurder dan flessen ook. Ik zou voor kegs gaan hoor...

Zoals ik ook zei, moet je er best niet uit drinken :grinning_face_with_sweat:. Gewoon schenken in een glas.

Dat het duurder zou uitkomen is logisch, aangezien het niet herbruikbaar is zoals flesjes of kegs.

En kegs wil ik nog niet omdat ik het niet alleen drink. Flessen (of blikken) zijn makkelijker weg te geven.

Maar, ik zou het inderdaad enkel willen voor het oog. Vind het iets origineel en soms is dat ook leuk. Stel dat ik het voor €100 zou kunnen kopen en enkel gebruik in pakketjes om weg te geven zou het nog wel leuk zijn. Daarom de vraag of er mensen zijn met kennis waar je zo een blikken makkelijk/goedkoper kan krijgen.

Edit: Eigenlijk zou het gewoon leuk zijn om terug het vroegere model te hebben,dan zou je iets meer opvallen in de winkel. Indien je dan nog een goed bier brouwt is het helemaal verkoopwaardig :beaming_face_with_smiling_eyes:Pin by Kim M on All Things Retro | Budweiser beer, Budweiser, Vintage beer

Type "Emily" Can -Sealer dan ? :smiling_face_with_halo:

Vroeger zag je die met een zwengel bediende apparaten veel op de rommelmarkt liggen, ik vermoed zelfs dat mijn schoonmoeder nog zoiets op zolder liggen heeft.

Ze zijn een beetje uit de mode geraakt maar als je een beetje rond surft vind je de met motor bediende blikkensluiters al van rond de 300€ hoor

:face_with_open_mouth: zou dit werken met de druk van het bier?

Vind het eigenlijk nog wel leuker ogen. Alleen moet je er niet uit drinken met die scherpe rand :grinning_face_with_sweat:

En nog een makkelijke plaats vinden om die blikjes te kopen.

Zoals deze bvb

Geef het tijd. Als je het al gebotteld hebt, zet dan die bakken ergens in een hoekje opzij en vergeet ze een maand ofzo. Je zal zien dat het bier dan helemaal anders kan smaken.

Ja, dit al wel eens voorgehad, maar meestal proef je dan dat deze nog kan bijtrekken. Bij deze heb ik het gevoel dat dat niet gaat lukken. Maar zoizo gooi ik het nooit weg voor ze 2 maanden in de kelder hebben gestaan.

Bah, gisteren geproefd. Gewoon niet lekker. Denk niet dat er nog iets aan zal veranderen qua smaak of ben ik daar fout in?

Spijtig genoeg kan ik de smaak niet zo goed beschrijven. Morgen nog eens eentje proeven en toch proberen.

Misschien komt het door dat het waterslot tijdens de gisting een periode bijna leeg heeft gestaan. Er zat nog een klein beetje water in de bocht waardoor er bubbels konden, maar misschien is er toch zuurstof bij kunnen komen. Was er geen site waar je alle smaken met hun oorzaak kon vergelijken (of was dit in het boek van 'Verander water in bier') :thinking_face:

Nu ook de info niet bij de hand, maar begin SG was 1081 en eind SG 1018 volgens mij.