6,10 g/td> | Korianderzaad/td> | specerij/td> | koken/td>/tr>
Als extra opmerking wel dat ik bij het filteren, na het maischen, het spoelwater er te vlug heb bijgedaan. Dus te ongeduldig met het wachten op het verkrijgen van een filterbed en waarschijnlijk te bruut het spoelwater er bij gedaan, waardoor het filterbed ook weer werd verstoord
Uit deze totale ervaring toch beseft dat ik eens een dag met een ervaren brouwer zou willen meelopen. Dus als de quarantaine voorbij is zal ik eens enkele personen, die in mijn buurt wonen van op dit forum, contacteren.
guidomarree: Na eigenlijk vrij veel hetzelfde voorgehad te hebben met missende liters, kwam ik tot de conclusie dat ik te weinig spoelde, en dus begon ik twee liter extra water te gebruiken op het einde van het spoelen, en dit werkte.
Het probleem met de hobbybrouw wereld is dat dit meestal wordt verwoord als: "spoelen tot je de juiste hoeveelheid wort hebt". Maar wat men altijd weglaat is de reden. De reden is dat er vrij veel vocht achterblijft in je beslag door capillaire werking (niet door absorptie), dat dit wel kan doorsijpelen, maar dat dit relatief lang duurt.
Door te blijven spoelen kan je je wort tot de juiste hoeveelheid aanvullen.
Wat ik tegenwoordig doe is mijn filteremmer laten staan. Nadat ik heb gekookt, zie ik dat daar in nog zeker twee liter wort (ongeveer 1l/kg mout) nog vrijkomt, met zelfs een graviteit van 1.020.
Ik zie dat je 9kg mout hebt gebruikt, en dat je ipv van 11,5 l maar 8 liter had, ik zou dus denken dat je met minstens drie liter te weinig gespoeld hebt.
Display More
Bedankt voor de uitleg. Ik heb zelf het recept ingevoegd in brouwhulp en daaruit kwam de hoeveelheid spoelwater. Dus ook letterlijk die hoeveelheid toegepast.
Maar het recept dat hierboven staat is niet de hoeveelheid dat ik heb gebruikt. Aangezien die voor 30 liter wort is en ik maar 11,5 wilde bereiken. Het aangepaste recept zal ik zo online proberen te zetten. Misschien vind je daar de fouten in.
Ik heb het ook niet weggegooid, vond het anders zonde van mijn dure wyeast gist die al was geactiveerd. Dus we gaan afwachten wat het wordt. En misschien wordt het mijn beste bier tot nu.
En inderdaad, ik heb proberen meten, maar natuurlijk niet goed genoteerd. Weer wat bijgeleerd voor volgende keer en ga het zeker meenemen in mijn planning.
Een zware brouwdag. Het is niet allemaal zo vlot gegaan als dat ik hoopte. En heb van de geoogde 11,5l maar 8 liter overgehouden. met een sg van 1075 zat ik wel in de richting al.
De kleur van mijn uiteindelijke wort vond ik vrij raar. Kan iemand mij zeggen dat dit normaal is? En dat het nog gaat goed komen. Of is het gewoon afwachten en misschien zelfs om weg te gooien?
Euh, stomme vraag, maar wat wordt er bedoeld met op grootmoeders wijze? Is dat hetgeen waarvoor de weckketel normaal wordt gebruikt 😁
Update: het is er afgeraakt met een schoonmaakazijn oplossing en hier een nacht in laten staan. Super bedankt!
DME? Gewoon litertje van je brouwsel/maisch aftappen in een weckpot of bierflesje 😉
Hoelang is dat bij te houden? En gewoon in de koelkast dan? Of invriezen 😅
Spiritus is geen zuur maar een alcohol. Ik zou de spiraal in citroen- of azijnzuur weken (deze laatste is redelijk goedkoop en makkelijk te krijgen). Daarna moet je die aanslag wel weg kunnen krijgen.
Is dat dan puur of een oplossing? 😅 Zal vandaag eens bij de Hubo kijken
Dat vroeg ik mij ook al af 🤔 het nadeel van 2dehands kopen dus 😕
Het ligt momenteel in een bad met een spiritusoplossing te weken. Als dat niet werkt, ga ik het nog proberen met een starsan oplossing. En anders zal het mijn batch gewoon koelen worden in een ijsbad.
Oké beetje verkeerd uitgelegd misschien. Op het Nederlandse forum staan 2 recepten Één met cascade en saaz. De andere met styrian en saaz.
Maar aan de antwoorden te zien ga ik fuggles gebruiken. Bedankt
Ik dacht een koopje te hebben gedaan met mijn mooie koelspiraal. Echter zit er een blauwgroene aanslag op, na veel werk met een schuurspons/staalwol, heb ik er al een gedeelte van afgekregen. Echter nog niet alles. En vooral aan de binnenkant, die moeilijker te bereiken is.
Iemand hier ervaring mee, weet wat het is en/of tips heeft om het te verwijderen?
Oke, bedankt allemaal. Dan ga ik voorlopig een kleinere batch maken. Een giststarter maken zal iets voor de toekomst zijn
Bij deze ga ook ik een Chouffe kloon proberen maken. Vooral omdat het mij niet het moeilijkste recept lijkt om te maken en ik heb bij mijn vader een extra liefhebber in huis. (Plus ik moet hem ook tevreden houden aangezien ik zijn garage er voor gebruik ) Opmerking: het zal mijn eerste volmout brouwsel zijn.
Voor het recept zal ik het bewezen recept van het nederlandse forum gebruiken. Chouffe kloon - Hopmans
Naam brouwsel: CHOUFFE 2 Biertype: Tripel Begin SG: 1070 Eind SG: 1007 Kleur (berekend): 10,5 EBC (Morey) Berekende bitterheid: 19,5 EBU (Tinseth)
Vermeld de hoeveelheden per 30 liter wort/bier
Mout 8510 gram 92 % Pilsmout 3 EBC 0740 gram 08 % Bruine kandij 17 EBC 9250 gram totaal
Water 35,0 L maischwater 13,3 L spoelwater
Maischschema 60ºC 45 min. 70°C 30 min. 75ºC 05 min. 78ºC 05 min.
Hop 35 gram Cascade 6,7 % alfa bloemen kooktijd 75 min 18 gram Saaz 3,5 % alfa bloemen kooktijd 15 min
Kruiden 16 gram Koreander(zaad) gevijzeld kooktijd 05 min
Kooktijd Totale kooktijd wort: 75 min
Gist Naam gist: La Chouffe Starter: 2 ltr 2 uur belucht
Vergistingstemperatuur en duur hoofdgisting 04 dagen bij 20 gr C lagering 14 dagen bij 20 gr C
Bijzonderheden Brouwzaalrendement: 54% Extractgehalte: 17,1 graden Plato Alc. 8,0 %vol.
Hierbij zal ik een kleinere hoeveelheid brouwen, ivm dat ik het gist Wyeast 3522 zal gebruiken en nog geen middelen heb om een giststarter te maken.
Als vraag hierbij wel: Door geen voorraad bij brouwland heb ik geen styrian-golding of cascade kunnen bestellen. Deze waren beide in het oorspronkelijke of aangepaste recept gebruikt. echter heb ik wel Goldings of Fuggles ter beschikking. Welke zouden jullie aanraden ipv de bedoelde?
Vraagje aan topic starter Petoet (of anderen die het hebben geprobeerd), Is het gelukt om zonder gistvoeding met een giststarter en 1 pak wyeast je bier te laten gisten? Zelf aankomend weekend een simpele LaChouffe kloon op de planning als eerste volmout brouwsel, maar zou ineens een iets grotere hoeveelheid ( a 20l) willen brouwen. Echter geen magneetroerder en gistvoeding ter beschikking, dus zou de shaken not stirred methode willen proberen.
En anders toch de batch hoeveelheid verlagen naar 15l en het enkel met deze ene smackpack proberen.
Zelf exact hetzelfde begonnen. En komend weekend, na mijn eerste 2 blikbrouwsels, eindelijk beginnen met volmout brouwen.
1e recept: * Brewferm bierkit Belgian Tripel * Gist: Belgian Tripel M31 *late suikertoevoeging
En als tweede heb ik al iets extra geprobeerd (drooghoppen) (recept gevonden op Nederlands forum)
* Brewferm bierkit English IPA * Gist: Safale US-05 ipv 1kg suiker: * --Half beerkit enhancer muntons * --Half Moutextract poeder Muntons donker 44-70 EBC (achteraf bleek dit te donker) * drooghoppen met hopkorrels Goldings
Het 2e recept durf ik zowaar lekker te noemen. En niet veel complexer gemaakt. Hierbij wel de opmerking dat ik bij het 2e recept een gistingskast had gebouwd, dus dit kan ook de smaak veel beïnvloeden.
Veel succes alvast. En als je dingen nog moet aankopen, kijk zeker 2dehands. Zelf mijn starterkit voor de helft van de prijs kunnen kopen en deze was maar 1 keer gebruikt. Als je dan de microbe te pakken hebt kan je stap voor stap dingen bijkopen: Zelf heb ik dit al extra bijgekocht:
(Voor mijn 2e blikbrouwsel) *Gistingskast: *--oude koelkast (gratis op 2dehands) *--inkbird itc-308 (via aliexpress, €32, maar soms met korting op amazon nog goedkoper) *--7m verwarmingsdraad (via aliexpress, €12) *--klemmen
(voor het volmout brouwen) *moutmolen (€15 2dehands) *koelspiraal (€20 marktplaats.nl) (je kan ook een warmtewisselaar kopen, maar leek voor mij meer moeite om schoon te maken en aan te sluiten) *weckketel (€40) *Mattmill filterplaat (€20, via nederlandse hobbybrouwforum)
Dit is mijn vooruitgang tot nu toe. Het is niet perfect, maar wel een voorbeeld hoe dat je verder in je brouwen kan geraken door niet te grote kosten te moeten doen. Ik zou zeggen, kijk vooral ook veel op 2dehands/marktplaats. Hier kan je veel spullen vinden van hobbybrouwers die stoppen. Ook kan je geluk hebben op de marktplaats van dit forum
Oei, mijn 2e bier ge-coldcrashed in dit grote vat 😅 Dan zullen we dat wel proeven. Weer wat bijgeleerd dus. Bedankt, iets waar ik dus op ga letten in de toekomst.
als er maar 9 liter in het vat zit, dan is er 21 liter "gas" boven. Dit gaat redelijk wat uitzetten en krimpen naar gelang de temperatuur en dus ook lucht naar binnen zuigen.. Meteen ook de reden waarom ze aanraden om, als je overhevelt naar een lageringsvat, zo weinig mogelijk kopruimte te hebben.
Ook in een gistingskast?
En inderdaad mbroek , dat zou aangeraden zijn. Echter was dit enkel bij deze batch. Aangezien het mijn eerste keer was en met een blik. Ondertussen heb ik mij al wat extra materiaal aangeschaft waarmee ik toch batchen van 20 liter wil gaan maken. Spijtig genoeg is mijn filteremmer nog ergens in Nederland blijven hangen 😅 dus zullen nog iets langer moeten wachten of een tussentijdse oplossing verzinnen.
Maar 20 liter zou al beter zijn in een 30l vat toch?
Al bedankt voor de reacties, laat ze maar komen, alle hulp is graag meegenomen.
Op dit moment gebruik ik de standaard brouwemmers verkregen in het startpakket van brewferm. En ik vul mijn flesjes met een afvulpijpje. Nu ook enkele flesjes afgesloten met de kronen die zuurstof zouden opnemen om het verschil te proeven.
Inderdaad, de emmer begint al wat te ruiken. Tot nu toe met te laten luchten gaat het meeste wel weg. Maar zal ooit overstappen naar een glazen of RVS vat.
Ook wel ter info. Het eerste brouwsel was maar 9 liter. Dit laten gisten in de emmer, die 30 liter is. Dus invloed van de overbodige ruimte? Alhoewel dit door de opgebouwde druk weinig invloed zou kunnen hebben toch?
Kleine update:
De Brewferm Belgian Tripel staat nu al bijna 1,5 maand op fles. Na 10 dagen (test genoeg koolzuur), 1 maand en 1,5 maand geproefd. Ik zelf vind het niet echt een lekker bier, kan het niet goed beschrijven. Gelukkig vindt mijn vader het wel te drinken. Echter de vraag of er veel van de smaak nog zal veranderen bij langer op fles te staan? En is hier een temperatuur voor aangeraden? Op dit moment staat deze gewoon buiten in een hoek, uit de buurt van direct zonlicht.
Mijn 2e brouwsel staat ook op fles. Deze rook al lekkerder toen ik in de tussentijd de koudhop heb toegevoegd. Echter bij het bottelen was het een andere minder lekkere geur. Maar gewoon afwachten, morgen ga ik deze nakijken op koolzuur en al even proeven. Verschil bij dit brouwsel is ook dat ik een vergistingskast heb aangeschaft en eerste keer heb gekoudhopt.
Nog een kleine vraag ivm gistingsvaten. Mijn standaard plastic "emmers" lijken altijd goed afgesloten. De watersloten werken constant. Is er toch veel verschil met een glazen mandfles? Vooral dan om de zuurstof die nog zou binnenkomen bij het nagisten. Heeft er iemand beide methodes al vergeleken en een groot smaakverschil gemerkt.
Kort: 1. smaakverschil langer op fles 2. smaakverschil emmers VS glazen mandfles 3. smaakverschil overhevelen voor nagisting of niet (nagisting van 2 weken)
Alvast bedankt 
Ingeschreven, ben benieuwd
Zelf ook vrij nieuw op dit forum, maar zat ook wat aan de financiële kant te denken. Voor wie maak je op dit moment het bier? Want indien het enkel voor jezelf en vrienden is, kan je altijd aan je vrienden een kleine bijdrage vragen. Opzich drinken ze dan een exclusief, handgemaakt, ambachtelijk bier en nog goedkoper dan uit de supermarkt. En met het geld dat je er van terugverdient kan je toch al nieuwe grondstoffen kopen. Dat is toch mijn planning (indien het bier te smaken valt )
Om de grotere investering terug te verdienen heb ik nog niet over nagedacht. Zelf ben ik nog maar kleinschalig bezig. Maar dan zou inderdaad de volgende logische stap misschien een vzw zijn. Alhoewel ik niet weet hoeveel je moet brouwen om een ROI te krijgen.
Zojuist aan het rondkijken geweest voor goede (na)gistingsvaten die in mijn kleine koelkast/gistingskast zullen passen. Dus iemand al ervaring met de Brewferm Royal Bubblers gehad? Deze lijken mij makkelijk schoon te maken en minder hoog dan een dame jeanne. Wel spijtig dat deze enkel in 8, 14 en 20 liter beschikbaar zijn. Aangezien de bierbrouwpakket, waar ik momenteel nog mee werk, meestal 9 tot 23 liter produceren.
Even verder gaan op deze vraag. Ik ben zelf bezig met mijn eerste blikbrouwsel. Op dit moment is de hoofdgisting juist voorbij en zit de 9 liter nog in een gistingsvat van 30 liter. Aangezien ik nog geen kleinere vaten heb, enkel van 30 liter, zou het verstandig zijn om deze over te hevelen? Of toch beter om momenteel in dit vat nog 2 weken te laten nagisten. En daarna over te hevelen om te bottelen?
Ik ben al wel aan het rondkijken om kleiner gistingsvaten te kopen. Aangezien blikbrouwsels meestal van 9 liter tot 23 liter lopen, vroeg ik mij af wat een goede maat van vat zou zijn om mee te beginnen. Aangezien er voor de nagisting best niet teveel overschot mag zijn. Ikzelf dacht aan eentje van 14 liter voor de kleinere batchen. En dan die van 30 liter gewoon nog te gebruiken voor de grotere batchen.
Tips zijn welkom, alvast bedankt.
Super, denk dat ik die regel dan ook maar ga toepassen 😁 bedankt
Oké, ik had achteraf mr malty yeast calculator gebruikt. En daar kwam ik op 5gram. Dus was bang dat deze te snel zou uitgisten. Maar nu is het dus zeker niet 😁
Op 8l bier, zonder suikertoevoeging, heb ik 10gram gebruikt. Letterlijk heel het zakje dus 😅 En inderdaad zal ik de suiker eerst oplossen in het dubbel aantal water. Zo kwam de hoeveelheid bier, 9 liter, mooi uit. Bedankt voor de tip
Hey allemaal, Ik ben met mijn eerste brouwsel bezig. Dit is een blikbrouwsel, brewferm Belgian Tripel met m31 gist. Hierbij probeer ik gelijk met een late suikertoevoeging te werken.
Vorige zaterdag, 11/02, heb ik het in het gistvat gedaan. Hierbij, bleek achteraf, dat ik het dubbele aantal gist heb in gedaan.
Vandaag, een week later, is de hoofdgisting nog bezig. Wat raar is met het dubbele aantal gist. En nu vroeg ik mij af of ik toch al de late suiker zou toevoegen of echt moet wachten tot de hoofdgisting voorbij is?
Op dit moment komen er bellen om de 20 seconden door het waterslot.
Alvast bedankt
Hallo allemaal, Mijn naam is Guido, ik ben een 26 jarige man woonachtig in Stabroek, te Noorden van Antwerpen. Momenteel woon ik nog bij mijn ouders, maar ben al wel opzoek naar een appartement. Dit zal dus wel wat invloed hebben op mijn brouwen 😧 . Ik werk zelf als automation ingenieur, dus misschien zal dit in de toekomst ook nog eens van pas komen 😁 Momenteel heb ik nog niks gebrouwen, maar heb ik al wel veel info op dit, en het Nederlandse, forum gevonden. Zo heb ik nu een 2dehands Brewferm deluxe kit gekocht (weer wat extra geld dat naar bier kan gaan 😊 ) en zijn mijn eerste blikken, gist en hop besteld bij Brouwland. Ik hoop dit als beginnende hobby te kunnen doen en rustig aan van blik over te stappen naar een volledig proces. Maar we zullen het stap per stap doen, zodat ik zeker het proces begrijp en correct kan werken. Mijn eerste 2 bestelde creaties zijn niet het meest complexe, maar al wel iets uitgebreider dan enkel het blik. Vooral omdat ik overal had gelezen dat het gist bij het blik niet zo een lekkere smaak geeft.
Zo zal ik beginnen met een
* Brewferm bierkit Belgian Tripel * Belgian Tripel M31
En als tweede al iets extra proberen (drooghoppen) (recept gevonden op Nederlands forum)
* Brewferm bierkit English IPA * Safale US-05 * --Half beerkit enhancer muntons * --Half Moutextract poeder Muntons donker 44-70 EBC * drooghoppen met hopkorrels Goldings
Aangezien ik bij mijn 2e recept maar de helft van de enhancer en extract zal gebruiken ben ik aan het denken hier ook wat van te gebruiken bij mijn tripel. En bij het drooghoppen zal de hoeveelheid, wanneer precies, hoelang het er in moet blijven en hoe ik ga bottelen zonder resten hop er in te krijgen, nog even uitzoeken worden. Indien jullie tips (hierover of over iets anders) hebben, laat het dan zeker weten.
Ik kijk al uit naar de vele kennis die ik hier zal opdoen.
Groeten, Guido
|