Berichten van guidomarree

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Neen, het is volledig normaal. Bij 63°C is enkel de beta amylase aan het werk en die kan enkel van de uiteinden van de suikers stukjes afhalen. Op een gegeven moment is dat op en valt de beta amylase stil (of zo goed als). Daarna moet je naar een volgende stap en heeft het geen zin om nog langer op die temperatuur te blijven. Ik heb in het verleden verschillende testen gedaan en de meeste omzetting bij een temperatuur gebeurt in de eerste 15 minuten. En gek genoeg, als je de temperatuur om de 15 minuten telkens met +/- 2°C laat stijgen, dan krijg je een goede omzetting. Maar ook wel een redelijk droog bier dus het is maar afwachten of je dat wil.

Dacht ik ook, maar uiteindelijk 120 minuten op eenzelfde temperatuur waarbij het telkens bleef stijgen is toch raar.

Ik zie toch voornamelijk kafjes en geen kalfjes ;) maar ik zie toch nog veel hele korrels ertussen?

Haha, autocorrect 🙄

Maar er zitten wel scheurtjes in de kafjes, dus dacht dat het als gebroken aan werd gezien. Volgende keer gewoon de walsenmolen wat smaller zetten

Het valt mij op dat tijdens het brouwen mijn SG maar blijft stijgen op de eerste maisch stap. Dus na 40minuten was deze 1024 en dan heb ik nog gezien hoeveel deze zou stijgen als ik langer doordoe en merk dat na nog eens 40 minuten deze zelfs 1034 is geworden?

Is dit een inefficiëntie van mijn brouwketel of aan wat kan dat liggen?

Kijk even of je eind SG overeenkomt met wat je wilt me alleen T-58. Die gaat niet zoveer door als de BE-256, vandaar dat ik die twee vaak samen inzet. De T-58 zorgt voor de smaak en de BE-256 zorgt voor het dieper vergisten.

Alleen de T-58 werkt prima in een quadrupel, het is maar wat je zelf wilt bereiken.

Aahja, logisch. Ga ik dan proberen, we zullen morgen eens zien hoe vlot alles nog loopt 😅

Ik zou die sinaasappelschil gewoon weglaten. En als gist eerder BE-256 en T-58 samen nemen, dat werkt heel goed samen.

Amarillo, eigenlijk zonde in deze stijl, Cascade? Eigenlijk kan alles als je restjes wegwerkt. Ik denk dat eigenlijk je IBU nog wel wat omhoog kan.

Van T-58 heb ik er zelfs nog 2, zou dat dan beter zijn dan te combineren?

Hieronder een update; Magnum dan als bitterhop en toch een beetje Amarillo als aroma. De Sinaasappelschil is weggehaald en de IBU is wat omhoog gebracht.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

013

Naam recept

Quadrupel

Brouwdatum

Bierstijl

Quadrupel

Volume

15,5 l

Begin SG

1,082 SG

Berekende kleur (Morey)

43 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

32 IBU

Brouwzaalrendement

62,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20,00 l

Water uit Borgerhout

3,35 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,00 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

65,2 %

0,66 kg

Cara 120

Dingemans

120 EBC

10,8 %

0,22 kg

Biscuit

Dingemans

50 EBC

3,6 %

0,14 kg

Havervlokken

Supermarkt

2 EBC

2,2 %

0,12 kg

Cara-hell

Weyermann

25 EBC

2,0 %

1,00 kg

Bruine basterdsuiker

Supermarkt

35 EBC

16,3 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

40 min.

3,9 l/kg

72,0 °C

10 min.

30 min.

3,9 l/kg

78,0 °C

8 min.

5 min.

3,9 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

10,0 g

Magnum

pellets

14,0%

60 min.

22,6 IBU

15,0 g

Amarillo

pellets

10,2%

10 min.

9,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

23,0 g

SafBrew Specialty Ale (T-58)

bovengist

Ik heb al eens wat zitten spelen in Brouwhulp en kom het volgende uit. De kleur zit niet typisch in het gebied van een Quadrupel, is dat essentieel?

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

013

Naam recept

Quadrupel

Brouwdatum

Bierstijl

Quadrupel

Volume

15,5 l

Begin SG

1,082 SG

Berekende kleur (Morey)

43 EBC

28 IBU

Brouwzaalrendement

62,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20,00 l

Water uit Borgerhout

3,35 l

Spoelwater

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,00 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

65,2 %

0,66 kg

Cara 120

Dingemans

120 EBC

10,8 %

0,22 kg

Biscuit

Dingemans

50 EBC

3,6 %

0,14 kg

Havervlokken

Supermarkt

2 EBC

2,2 %

0,12 kg

Cara-hell

Weyermann

25 EBC

2,0 %

1,00 kg

Bruine basterdsuiker

Supermarkt

35 EBC

16,3 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

63,0 °C

1 min.

40 min.

3,9 l/kg

72,0 °C

10 min.

30 min.

3,9 l/kg

78,0 °C

8 min.

5 min.

3,9 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

17,0 g

Amarillo

pellets

10,2%

60 min.

28,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

10,00 g

Sinaasappelschil, zoet

specerij

koken

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

11,5 g

Safale Abbaye (BE-256)

bovengist

12,0 g

Belgian Ale (M41)

bovengist

Krijg ik met de combinatie Amarillo + sinaasappelschil teveel fruitigheid?

Goedemiddag,

Alweer lang geleden dat ik heb gebrouwen, denk dat het nu ongeveer 4 keer per jaar zal zijn aangezien mijn andere hobby (fotografie) weer wat meer wordt gedaan. Desalniettemin geniet ik nog heel veel van een zelfgebrouwen bier en zeker als de rest deze ook smaakt.

De afgelopen 2 jaar heb ik wel al genoeg gebrouwen en hierdoor dus ook veel restjes verzameld. En nu wil ik deze stilaan opmaken om daarna nog eens verse ingrediënten te kopen.

Volgende heb ik allemaal ter beschikking:

Hop:

• Magnum - 110g
    • Cascade - 70g
    • Amarillo - 50g

Mouten:

• Pale ale - 4kg
    • Biscuit 50 - 220g
    • Havermout - 1kg
    • Cara 120 - 665g
    • Carahell 20/30 - 120g
    • Havervlokken - 135g
    • Maisvlokken 510g
    • Licht moutextract - 310g

Gist:

• BE-256
    • M31
    • 2 x T-58
    • M41
    • Voss Kveik

Varia:

• Gedroogde sinaasappelschil
    • Suiker

Daarnaast kan ik nog alles vanuit de supermarkt gaan halen (kruiden, ...) , maar even naar de brouwwinkel rijden is al iets meer moeite (1u rijden enkel).

Zelf wilde ik wel eens een dubbel/quadruperl/kerstbier ofzo brouwen, nog nooit gedaan en begin ze iets lekkerder te vinden, maar weet niet of dat zou lukken met deze ingrediënten.

Alle tips zijn welkom, in de tussentijd probeer ik ook al een recept in elkaar te steken.

Is het trouwens een keramische inmaakketel of eentje uit rvs? Want die keramische is gevaarlijk om een gat in te maken. Blijkbaar is het wel mogelijk, maar je hebt altijd risico op versplintering en roestvorming.

Een klimaatkast voor wijn zou je kunnen kopen, maar zoals al vaker aangehaald meet je dan de omgevingstemperatuur en niet diegene in het gistingsvat.

Misschien stomme vraag, maar waarom wil je perse geen inkbird en een koelkast? Simpelste en goedkoopste oplossing zonder technische ervaring.

Het is niet handig om dit vanaf het begin aan te sluiten, daar zij de slangen te dun voor :)

Waarom niet? Bij mij geeft het geen problemen. Ik doe geen waterslot zoals jou erop, maar nog een extra slang in een andere fles. Dan bubbelt het heel snel in het begin, maar geeft geen problemen en moet ik ook nooit mijn waterslot loskoppelen enzo.

Kanaal vorming tijdens het spoelen van je filterbed is soms ook een oorzaak zijn (was hier nog niet aangehaald).
    Om dit te vermijden snij ik steeds enkele keren mijn filterbed tijdens het filtreren. Enkel de bovenste laag natuurlijk de onderste 10 cm laat ik onaangeroerd (indien mogelijk)
    Door het uitspoelen van de suikers krimpt mijn filterbed steeds en krijg ik aan de zijkant een spleetje (de kanaalvorming) Doe ik dit niet gaat het spoelwater de makkelijkste weg nemen en niet echt meer door het filter bed gaan met een veel lager rendement als verwacht.

Dat doe ik ook 1 a 2 keer tijdens het maischen

Kijk ook eens naar je maischschema, 75 minuten op 65°C is veel te lang op die temperatuur. Volgens mij heeft de alfa-amylase niet veel gedaan tijdens het maischen en heb je daardoor ook een lager rendement.

Inderdaad, normaal doe ik een maisschema met meerdere stappen. Omdat het in hun recept zo stond en ik het makkelijk vond wilde ik het ook eens proberen. Echter omdat ik merkte dat het niet meer veel aan het stijgen was ben ik ook nog +-10min naar 68 graden geweest en +-10 min naar 72.

10 SG punten te weinig, aangezien ik mijn afgelopen 5 brouwsels met dezelfde basismout (Dingemans) heb gedaan lijkt het mij sterk dat het aan de mout te liggen.

Denk toch eerder aan het schroten, alhoewel ik extra heb nagekeken of alle korrels gebroken waren, maar niet vermalen en dat was effectief zo. Toch verliep de doorstroming te vlot naar mijn gevoel. Volgende keer toch nog iets fijner proberen en zien wat het resultaat geeft.

En anders mijn installatie nog eens opnieuw ijken. Ook al lange tijd niet meer gedaan en wel wat kleine aanpassingen gedaan in de tussentijd.

Edit: Extra reden gevonden, na data terug te bekijken. Ik had 2 liter extra in de kookketel tov beoogde aantal, dus is ook al een puntje

Brouwdag verliep vrij goed, buiten dat ik 10 punten naast het beoogde SG zat. Hoe dit komt weet ik niet. Enigste dat ik aan kan denken is dat ik de walsenmolen een klein beetje had verzet, maar daarna weer teruggezet. Zo had ik het gevoel dat de wort wel heel vlot doorstroomde. Volgende keer terug iets fijner afstellen en zien of dat helpt.

Het uiteindelijke recept. Ik zag dat ik nog een klein restje galaxy en simcoe had, dus ga deze ipv de cascade bij vlamuit toevoegen. En ook nog een restje lichte tarwe er bij gedaan. Zien wat het wordt, ik ben benieuwd na zo lang.

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

012

Naam recept

Old School

Brouwdatum

2022-04-18

Bierstijl

Amerikaanse IPA

Volume

20,0 l

Begin SG

1,058 SG

Berekende kleur (Morey)

12 EBC

42 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

21,00 l

Water uit Borgerhout

7,72 l

Spoelwater

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

3,30 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

55,0 %

2,52 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

42,0 %

0,18 kg

Lichte tarwemout

Dingemans

3 EBC

3,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

65,0 °C

1 min.

75 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

25,0 g

Cascade

pellets

5,5%

60 min.

17,1 IBU

25,0 g

Cascade

pellets

5,5%

40 min.

15,0 IBU

25,0 g

Cascade

pellets

5,5%

20 min.

10,3 IBU

64,0 g

Amarillo

pellets

8,9%

koudhop

0,0 IBU

64,0 g

Cascade

pellets

5,5%

koudhop

0,0 IBU

25,0 g

Amarillo

pellets

8,9%

0 min.

0,0 IBU

10,0 g

Galaxy

pellets

15,7%

0 min.

0,0 IBU

6,0 g

Simcoe

pellets

12,9%

0 min.

0,0 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

12,0 g

SafAle English Ale (S-04)

bovengist

12,0 g

Belgian Abbey (M47)

bovengist

Underpitchen met die zakjes Kveik gaat niet heel erg goed, het is ook geen echte Kveik natuurlijk.

Er zijn mense die beweren dat M47 en S04 ongeveer gelijk zijn. Wat karakter betrefd zou dat kunnen, in ieder geval ik zou dat overwegen. Die Kveik, met de hoppen die je wilt gebruiken zou ik dat niet doen, lijkt mij teveel citrus met citrus .. Keuzes :pieker:

Dan gaan we dat inderdaad proberen. Aangezien ik Kveik niet goed ken kan ik zelf moeilijk aanvoelen hoe sterk de Citrus smaak naar voren zou komen.

Ik zou dan voor de kveik gaan… maar dan krijg je wel een citrus bommetje. Misschien is M47 ook een optie maar dat is niet echt een IPA gistje. S04 lijkt mij dan een betere optie.

Je zou natuurlijk ook een ipa gist kunnen kopen.. iets van verdant of zo

Aangezien ik morgen ga brouwen ben ik niet meer in de mogelijkheid om extra gist te kopen. En aangezien ik batches van 20l brouw, kom ik met 1 pakje niet toe. Dus het zou inderdaad een mengeling moeten worden.

Is die Kveik vanuit zijn eigen ook zo citrus achtig? Ik heb deze nog nooit gebruikt, dus geen ervaring mee.

Na een lange pauze (6 maanden) ga ik morgen eindelijk nog eens brouwen. Zelf ben ik een liefhebber van IPA's en aangezien de zomer er aankomt lijkt mij dit perfect. In de diepvries ligt er nog genoeg Cascade en Amarillo, dus wil ik deze gebruiken om de lekkere citrus smaak te krijgen. Na wat zoeken heb ik het volgende recept gevonden via deze youtube video.

Het opmerkelijke vind ik wel dat ze maar een 30 min kook gebruiken? Is dit niet vrij kort?

Daarnaast merk ik juist dat ik geen fatsoenlijke IPA gisten meer heb en ook veel enkele pakjes heb. Zijn er tips voor welke gist ik hiertussen het beste kan gebruiken en combineren?:

2x t58

1x M31

1x BE256

1x M41

1x Voss Kveik

1x M47

1x S04

Ik was zelf aan het denken aan een combo van Voss Kveik en S04, maar wat zou dat geven.

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

011

Naam recept

Old School

Brouwdatum

Bierstijl

Amerikaanse IPA

Volume

20,0 l

Begin SG

1,058 SG

Berekende kleur (Morey)

12 EBC

28 IBU

Brouwzaalrendement

65,0 %

Kooktijd

30 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

21,00 l

Water uit Borgerhout

6,65 l

Spoelwater

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

8 mg/l

39 mg/l

23 mg/l

53 mg/l

57 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

3,01 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

50,0 %

3,01 kg

Pale Ale mout

Dingemans

7 EBC

50,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

65,0 °C

1 min.

75 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

22,0 g

Cascade

pellets

5,5%

30 min.

11,3 IBU

22,0 g

Cascade

pellets

5,5%

30 min.

11,3 IBU

22,0 g

Cascade

pellets

5,5%

10 min.

5,3 IBU

64,0 g

Amarillo

pellets

8,9%

koudhop

0,0 IBU

64,0 g

Cascade

pellets

5,5%

koudhop

0,0 IBU

22,0 g

Cascade

pellets

5,5%

0 min.

0,0 IBU

22,0 g

Amarillo

pellets

8,9%

0 min.

0,0 IBU

Volgende staat in hun voorwaarden (Artikel 6: Return Policy) :

Citeer

3. In case of receiving products which are defective or not complying with orders, the CUSTOMER must notify, according to Article no. 132 of the Consumer Code, by e-mail to: info@polsinelli.it within two months from noticing the lack of conformity. Subsequently, the customer will proceed to the returning of the product by specifying whether he/she wants to replace the item or if he/she wants to get a refund. Polsinelli Enologia Co Ltd will then contact the courier that will collect the goods according to one’s own availability. Polsinelli Enologia Co. Ltd reserves the right to verify the contested non-compliance and if that is confirmed Polsinelli Enologia Co Ltd will ship the replacement or refund by crediting the card used by the customer for his/her purchase.

Indien je zelf een retour wilt aanvragen, dan moet je de retourkosten betalen.
    Maar dat is hier niet het geval, dus je moet met hun specificiëren dat het product beschadigd is en niet meer op de normale manier kan gebruikt worden (niet meer dezelfde stevigheid gewaarborgd). Waardoor het hun verantwoordelijkheid is. (zij kunnen dan de vervoersmaatschappij contacteren voor een vergoeding)

Heb je trouwens een foto van de beschadiging?

Ik heb al zo lang niet meer gebrouwen dat 90% van mijn korrelgist op hun Verval maand zitten.

Nu vroeg ik mij hoe het bij de korrelgisten zit met hun vervaldatum? Bij vloeibare neemt de vitaliteit af per maand na datum. Bij korrelgisten ook?

Ze hebben trouwens altijd in de koelkast gelegen.

Gefeliciteerd met je eerste brouwsel! Ik ben benieuwd hoe het uit zal vallen.

Enigste waar ik wel met angst naar kijk is je 'verdieping' constructie 😅. Hopelijk goed uitgetest en is het niet gevoelig voor doorbuiging? Ook staan je steunpunten nu op 4 kleine plaatsen en wordt je gewicht daarop verdeeld. Volgens mij is het veiliger om een betonplex plaat op maat te zagen en die er tussen te leggen. Dan wordt het gewicht verdeeld over de hele breedte. Zo een gistvat dat naar beneden valt is geen pretje. Misschien beter om deze beneden te zetten, en voor je volgende brouwsel een meer verspreide versteviging te bouwen?

Aangezien het ook je eerste brouwsel is, weet ik niet hoe ver je wilt gaan met temperatuurregeling. Maar zoals je vermeld en 2 gistvaten in de kast wilt zetten, van verschillende brouwsels. Dan wilt het ook zeggen dat zij op verschillende tijdstippen in een verschillende stage van hun vergisting zitten.

Dus als je bvb brouwsel 1 wilt laten lageren op 15 graden Celsius. Is brouwsel 2 nog in de hoofdgisting en zou die daling in temperatuur er niet echt positief voor zijn (te vroeg stoppen van vergisting kan spuiters geven 😅)

Dit zijn alleen maar tips waar je aan kunt denken 😉, in ieder geval nog veel brouw plezier geweest.

Ik denk dat je pomp minder afgeknepen hoeft te worden als op de traditionele manier, je spuit als het waare de mout losser. Een PWM regelaar op de pomp werkt goed om het debiet te regelen.

Midden in een weckketel kun je een gat maken. Daar zit nu wel de oververhitting beveiliging maar die kun je verplaatsen. Het verwarming element zit er in cirkels onderin. Ik denk alleen dat de constructie niet al te stevig is want het is een dunne bodem.

Ja, nog wel iets om over na te denken. Maar zoals gezegd, haal je er nu ook niet zoveel voordeel uit.

Hmmm, interessant idee, zou geen al te grote aanpassing vergen. Pootjes onder mijn binnenpan vandaan halen. Een gat in het midden maken van de weckketel en een doorvoer inbouwen die ik op mijn originele uitgang kan koppelen.

Enigste twijfel is of ik wel in de bodem van een elektrische weckketel een gat kan maken? Aangezien de verwarmingsspoel daar zit.

Hoe kan je snelheid van pomp regelen (momenteel ventiel op uitgang)?

Maar vooral, wat zijn de voordelen die je er uit haalt? Zou het een beter rendement opleveren?

Enigste voordeel dat ik direct zou kunnen toepassen is de mogelijkheid van een grotere binnenpan te kunnen gebruiken en dus minder verloren ruimte te hebben.

Ondertussen van Braumarkt de afmetingen mogen ontvangen.
    Maar iets waar ik geen rekening mee heb gehouden en hoop dat iemand hier op kan antwoorden (geen goede foto's op internet).

De bodem van de meeste van die binnenpannen zijn zeker volledig open? En dan moet je er nog een filterplaat in leggen zeker?

Of zijn er waar dat er gewoon gaten in de bodem zitten om te filteren?

Indien ik zaken heb gedaan die absoluut niet kunnen dan hoor ik het graag, ik ben geen electricien en haal m'n info ook maar gewoon van internet. Goede avond iedereen

Voor mij dan toch als opmerking die 'not done' is: een houten bekisting gebruiken. Elektriciteit en de slechte aanleg hiervan is nog één van de grootste brandsoorzaken. Ik wil niet aan je kunnen twijfelen, want het ziet er allemaal mooi bedraad uit. Maar een houten bekisting is wel een brandgevaar opzich en ben ik geen fan van. Natuurlijk is het iedereen zijn eigen keuze ;)

Edit: en van waar komt je stroomtoevoer trouwens?

Sorry heb dit nu ook net gezien dat het van een ander merk is vandaar dat het veel goedkoper is ;)

Maar daarom is dit niet minder goed. Ik wil dit gebruiken om enkele van mijn manometers vast te zetten daar deze lichtjes lekken (gaan niet meer hoger dan 1 bar) dus eigenlijk voor gassen ipv vloeistof. Volgens de website zou deze daar ook voor bestemd zijn en zelfs tot 16 bar aankunnen. Zoveel hoop ik niet te hebben in mijn flesjes :bomb:

Inderdaad, laat maar weten hoe het bevalt. Waarschijnlijk zal ik deze ook gewoon kopen.

De verzendingskosten blijken toch nog mee te vallen €6,95 voor levering aan huis of €3,95 in een BPost afhaalpunt.

De Loctite 557 is hier (€9.44) ook opmerkelijk goedkoper dan bv. op Amazon (€17 + €3 verz.) dus dan toch maar mijn bestelling geplaatst online ;)

Die site die je hebt aangegeven is toch geen officiële Loctite dat ze verkopen?

Dus dan kost het zoizo minder

Ik dacht dat ik Serge eens heb zien vermelden dat er ook zo iets bestaat als vloeibare Teflon en dat dit zelfs veel beter zou werken dan de klassieke. Online heb ik die al eens gevonden maar ik heb dit nog niet gevonden in de gewone doe-het-zelf zaken.

Dit ziet er zeker interessant uit

Mogelijks iets goedkopere (tijdelijke) oplossing om uit te proberen dan alles naar triclamp te moeten zetten :)

• Hoe kan dit het beste voorkomen worden (zonder locatie te veranderen)

Ventileren! Schimmel komt door slecht geventileerde ruimtes. Gat in muur, ventilatie motor, ... => Momenteel is de garage meer een overkapping, dus letterlijk 1 muur die er nog niet is. Dus verluchting is geen probleem, echter staat het nu gewoon 'buiten'. Het plan is wel deze komende zomer dicht te maken gelukkig, dan kan het beter worden geregeld.
    • om te reinigen van ketel en dergelijke, is het genoeg om deze te laten werken en te koken? (daarna ook nog met star san er over gaan)

ik zou inderdaad alles goed uit koken en ook eens met een kuisproduct door gaan. => Top, doe ik
    • Momenteel werk ik met ventielen met schroefverbinding, is het goed genoeg om deze uit te koken voor ik ze terug ga gebruiken?

Ik zou afstappen van je schroefverbindingen. Tri-clamp, camlock, quickdisconnect, ... ??? => Enkel mijn ventielen zijn met schroefverbindingen, mijn slangen zijn inderdaad met quickdisconnect. Echter heb ik dat nog nooit gezien bij ventielen, heb je daar een voorbeeld van? Volgens mij is dit enkel mogelijk met triclamps.
    • Werkt zo een ultrasoon reiniger fatsoenlijk voor dit soort gevallen? Wat is het meest gangbare aantal benodigde liter?

Deze zal iemand anders moeten beantwoorden :) => ondertussen een topic over gevonden hier op het forum, blijkbaar zeer goed werkend, maar even uitzien welke grootte nodig zou zijn.
    • die schroefverbindingen sluit ik nu met teflon, zijn er alternatieven?

Voor definitieve oplossing vlas. => Dit zou wel hetzelfde probleem geven zeker? de mogelijkheid van vloeistoffen die binnendringen. Voor mij is dat niet het probleem om dan uit elkaar te halen, maar meer dat telkens de vlas of teflon moet worden vervangen. Bestaan er geen dichtingen voor die je makkelijk kan afnemen. (ooit dacht ik ze te hebben gevonden, maar het werkt niet volledig dichtend)
    • Er wordt vaak gepraat over tri-clamps, is het makkelijk om die via een lasverbinding te koppelen met een vat? zodat daar ook niks zou tussen kunnen komen van vuil

Van welk metaal is je vat gemaakt? Anders is overal Tri-clamps aan lassen inderdaad een goeie oplossing. => rvs, gewoon een weckketel. Ik heb ooit wel gelast, maar nu geen professional. Dus ben een beetje terughoudend
    • Mijn pomp heeft sowieso schroefverbindingen, ontdoet dit het effect van de triclamps dan niet?

Directe aansluiting is beter, maar grote zorgen zou ik me er niet overmaken als de boel mooi aan elkaar staat.

Wel ga je hier sneller schimmelvorming krijgen. Alles waar wat vocht in/aan kan blijven staan.
      => toch een punt om op te letten dan. Mogelijks een nieuwe pomp :/

Goedemiddag,

Het is alweer een tijd geleden dat ik heb gebrouwd spijtig genoeg. Hopelijk veranderd dit de komende maanden. Nu keek ik echter onlangs naar mijn installatie (welke in een vochtige garage staat) en stond deze vol schimmel. Rond mijn ventielen, op mijn isolatiemantel, mijn katrol systeem, ... Mijn ketel en gistvaten zelf zijn eigenlijk nog proper.

Natuurlijk is die locatie een ideale broeihaard hiervoor en er wordt aan gewerkt om de garage beter toe te dichten. Maar ik had dus al enkele vragen hierbij:

• Hoe kan dit het beste voorkomen worden (zonder locatie te veranderen)
    • om te reinigen van ketel en dergelijke, is het genoeg om deze te laten werken en te koken? (daarna ook nog met star san er over gaan)
    • Momenteel werk ik met ventielen met schroefverbinding, is het goed genoeg om deze uit te koken voor ik ze terug ga gebruiken?
    • Werkt zo een ultrasoon reiniger fatsoenlijk voor dit soort gevallen? Wat is het meest gangbare aantal benodigde liter?
    • die schroefverbindingen sluit ik nu met teflon, zijn er alternatieven?
    • Er wordt vaak gepraat over tri-clamps, is het makkelijk om die via een lasverbinding te koppelen met een vat? zodat daar ook niks zou tussen kunnen komen van vuil
    • Mijn pomp heeft zoizo schroefverbindingen, ontdoet dit het effect van de triclamps dan niet?

Of is dit eigenlijk niet te vermijden zolang de locatie niet droger wordt? :confused_face: