Berichten van guidomarree

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Het spijtige is dat je hiermee het volledig onderwerp volgt. Ik zou het ook wel handig vinden mocht er een manier zijn om specifieke berichten te kunnen opslaan ipv het volledige topic. Aangezien topics nogal eens afwijken en de tips wat verstopt zitten. En tussen alle topics die ik al volg zie ik de bomen door het bos niet meer. Echter denk ik ook dat dat niet mogelijk is, dus het beste zou dan zijn om gewoon de tips te kopieren en plakken in een persoonlijk Word document.

    Of @Walter, zou het interessant zijn om een apart onderwerp aan te maken voor dergelijke tips? Of is daarvoor het FAQ al aanwezig?


    Het totaal niet belangrijk is hoe snel je kan koelen naar je eind temp, maar enkel hoe snel je onder de 80°C zit (en dan wint de spiraal koeler omdat die dadelijk heel je wort koelt of je moest gaan recirculeren over een platen koeler)

    Even inhaken op deze stelling. Aangezien met de winter in aankomst bij ons de grondwaterpomp wordt afgesloten + de buitenleidingen, zal ik niet meer snel kunnen koelen met die mogelijkheden. Mijn plan is dan om een bak met koud water te gebruiken en hier mijn pomp en spiraalkoeler op aan te sluiten. Dan zo snel mogelijk tot onder 80 graden celsius.


    En daarna zou ik de ketel dus (met deksel) buiten verder kunnen laten afkoelen?

    Neen de kroonkurk mag er niet af.

    Je zet wat druk op de ontstopper en je licht heel voorzichtig de kroonkurk tot je een SIS hoort waarna je stopt met oplichten.

    De lege ruimte boven het bier zal zich direct vullen met schuim en zodra dat schuim is weggetrokken mag je nog eens lichten en je zal weer een SIS horen.

    Oké, en dan na enkele keer dit proces te doen en geen SIS meer te horen, terug met het kurk apparaat dichtduwen?

    Je kunt ze weggooien (ook een linke bezigheid) maar ook goed koud zetten ( 0 graden of zo dicht mogelijk bij) en de doppen om de paar uur even lichten om de druk te laten ontsnappen. Je ziet vanzelf wanneer je los moet laten. Hiermee doorgaan tot het lichten geen hevige reacties meer geeft. Daarna is het waarschijnlijk 50/50 wat goed is gekomen, het blijft een beetje gokken hoe ver je moet gaan.

    Met de doppen lichten, bedoel je dan effectief de kroonkurken een beetje opendoen of gewoon volledig er afhalen en daarna nieuwe steken?

    Oke, even opgezocht en dit zijn de gemeten waardes:

    Begin SG: 1.054

    Eind SG: 1.028( genoteerd na hoofdgisting, dus gecorrigeerd zal 1.013 zijn)

    Na nagisting vergeten te meten en direct gebotteld.

    8g/l bottelsuiker normaal (niet goed genoteerd)


    Met M44 gist, hoofdgisting 15 dagen, nagisting 7 dagen; daarna op fles

    Onlangs een ispindel gekocht, dus toekomstige brouwsels gaan beter worden opgevolgd.


    Dus mogelijke fouten: het was toch nog niet volledig uitgegist of toch teveel bottelsuiker toegevoegd. Het zal gissen zijn, maar toekomstige brouwsels zullen beter worden genoteerd en opgevolgd.


    Ik heb er nog 1,5 bak van staan en vandaag 3 van open gedaan. De eerste plofte en was een gusher, 2e iets minder en 3e nog minder (3e was ongekoeld). Is het het veiligste om deze flesjes gewoon weg te gooien? Voor er effectief eentje 'ontploft'? :grinning_face_with_sweat:

    Oké, stomme vraag misschien, maar er staat heel veel druk op mijn flesjes en zojuist een eerste gusher gehad bij het openen.


    Dus, moet je bij bottelgist te gebruiken ook suiker toevoegen? Of enkel de bottelgist? Of misschien een kleinere hoeveelheid suiker?


    Het was namelijk mijn eerste keer dat ik bottelgist heb gebruikt en de eerste gusher.

    Is de 3e x dat ik zulk een streek uithaal, dus ja het kan wel, maar succes is nooit gegarandeerd
    Van slecht bier kan je zelden goed bier maken,
    Van matig bier kan je met wat geluk een aanvaardbaar bier bekomen.
    ......

    Oke, interessant. En zit er dan wel een bepaalde regelmaat en verhouding in je bieren en gist? Of gewoon letterlijk alle restjes bij elkaar met een Brett stam?

    Iemand al eens een gelijkaardig proces geprobeerd? Ik ben benieuwd of je echt iets drinkbaars er uit kan halen :thinking_face:


    En anders wacht ik geduldig mee af voor het resultaat

    Exact zo'n zelfde thermowell van 10 cm is hier verleden week binnengekomen, maar dan met al ingemonteerde DS18B20 sensor. Is degelijk gemaakt en goed afgewerkt. Ik heb die in mijn gistvat geschroefd.


    Op zich zou ik niet heel ingewikkeld doen om te meten, een gat naast je kraan maken en daar de thermowell inzetten. 5 cm achter je kraan is ook wel stroming, ook natuurlijke door het verwarmingselement. En daar zit de sensor ook goed voor het koken.

    Ja, ziet er goed materiaal uit inderdaad.


    En het boren zou ik zo lang mogelijk willen vermijden, maar anders zal het er inderdaad toch van komen. Natuurlijk wel de netste oplossing.

    Deze thermowell heb ik gekocht, de 5cm variant. Die zou onder mijn binnenpan passen. Indien ik het in de stroming wil plaatsen (bij de kraan bvb) dan zou ik een 4 weg moeten nemen en aan 1 kant moeten afsluiten. Dan ligt de meting in het midden van de stroming.

    Of een 3 weg en dat de stroming de hoek omgaat. Opzich ook geen probleem.


    Zou voor de gemakkelijkheid liefst 1 meting hebben die heel het brouwproces kan blijven zitten.

    Ik denk dat ik de 3 weg ga nemen, deze plaats voor de kraan. Dan de meting in de lengte van de 3 weg steek en op de 3e uitgang de kraan richting pomp. Dan eens een test doorlopen en zien of de waarde goed genoeg is. Dan moet ik ook het minste boren

    Ik meet bij de kraan, dus wat van de bodem komt en naar de pomp gaat. Bij mij regelt dit de PID sturing het meest betrouwbaar.

    Heb je dan een t-stuk voor of na je kraan waar in je kan meten?

    En hoe meet je dan bij het koken, aangezien de pomp dan uitstaat? Ofja, ik werk met craftbeerpi en deze moet een meting van +-100°C meten eer dat hij overstapt naar de stap 'koken'.


    guidomarree ik zou zeggen zo dicht mogelijk bij de bodem (waar de verwarming zit).

    Daarom dacht ik m'n verwarmingssensor in een RVS buisje (langs de onderkant dichtgemaakt) te steken en dit buisje zo laag mogelijk te laten hangen aan de binnenkant van de ketel.

    Ik zou hiervoor een soort van clipje, als bij een stylo, aan het buisje lassen zodat je het over de rand van de ketel kan hangen. Zo hangt het niet in de weg en kun je het verplaatsen.

    Ik heb wel geluk dat m'n schoonvader kan lassen :-)

    Ik heb een thermowell gekocht, deze zou ik dan vanonder in de wand kunnen plaatsen.

    Goedenavond,


    Ik ben weer aan het brainstormen om mijn installatie wat uit te breiden. Hierbij zou ik mijn temperatuursensor wat willen wegwerken. Nu vroeg ik mij af of er veel verschil zit op verschillende plaatsen.


    Zo kan het rechtstreeks in de wand van de ketel. Echter aangezien ik een binnenpan gebruik, kan de meting enkel juist boven de bodem. Geeft dit niet een Warmere temperatuur vergeleken met de temperatuur bij het mout (in de binnenpan)


    Of bij de ingang van de pomp, of de uitgang. Of voor het afloopventiel. Genoeg opties, maar welke zou de meest nauwkeurige zijn?

    Ik zie niet meteen iets mis met je winkellijst, je sprokkelt daar een mooie installatie samen. Ik zou zelf niet meer voor een brouwautomaat gaan maar werken met twee pannen, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.


    Eventueel kan je de spoelwaterverwarmer ook gewoon vervangen door een pan op je fornuis. Spaart je toch mooi een 100-tal euro uit.

    Ik wil niet afwijken, maar waarom heb je daar je voorkeur voor @Walter?

    Ik neem de tip mee, werk je ook met ventilatoren? Zie dat soms passeren... Als ik de lampen onderaan zou zetten, maak ik gebruik van de stijgingswarmte, dacht ik...

    bedankt voor de tips!!

    Ja, een kleine usb ventilator, zo een koeling die je onder je laptop kan zetten. Gewoon bij de Action gehaald voor een paar euro en op een stekkerblok aangesloten samen met de verwarming. Welke dan wordt gestuurd door de inkbird.

    NEVER! Wel al zien brouwen, tijdens de opleiding Zythologie veel opgestoken. Ook het boek "verander water in bier" werkt verhelderend... Nu nog de theorie omzetten id praktijk.
    In een notendop kom ik dan tot : Reinigen, desinfecteren en elke detail in elke fase heeft invloed op de smaak en de kwaliteit.

    Met "zien brouwen", bedoel je dan een dagje mee gelopen terwijl iemand anders brouwt? Want dat kan natuurlijk ook altijd helpen bij je keuzes.

    Ik zelf ben dom geweest en heb dat nooit gedaan. Met het gevolg dat ik dingen weer heb kunnen verkopen na een paar keer te gebruiken. Alhoewel ik ook veel te veel op een klein budget wilde doen en je soms iets meer moet uitgeven.

    Jij hebt al een duidelijker overzicht wat je wilt hebben en waar je naartoe wilt. Dus dat zit al goed. Maar de handigheid er in krijgen zal ook nog wat oefenen worden. En dan moet je natuurlijk ook blijven brouwen, zodat je het er een beetje uithaalt. Ipv na enkele brouwsels al op te geven.

    Interessant, klinkt wel goed, hopelijk is het ook zo. Laat maar weten na je eerste paar brouwsels wat je er van vond.


    En ivm de app kan je toch, zoals bij tapatalk, een forum toevoegen? Dan kan je via de wsc connect app op dit forum en werkt, bij mij althans, alles perfect.

    Ik gebruik wel android en heb geen ervaring met de IOS app.

    Het herstel gaat de goede kant op door 3 maal per week een uur volle bak oefenen op allerlei fitnes toestellen in het ziekenhuis onder begleiding van kinesisten. Alles wordt digitaal geregistreerd en opgevolgd. Waar kan en mag wordt het vermogen wekelijks verhoogd. Bij sommige toestellen bepaal ik zelf het gewicht. Snelheid mag ik zelf bepalen, want mijn hartritme mag niet te hoog komen.

    Oei, pas dan maar op dat je niet te gestresseerd brouwt :beaming_face_with_smiling_eyes: maar dat zal met jouw ervaring waarschijnlijk wel meevallen.

    In ieder geval veel beterschap en een goed herstel toegewenst.

    Voor dit forum kan je de wsc-connect app beter gebruiken.


    En was er een specifieke reden dat je deze heb besteld?

    Hey Andy,


    Heb je eigenlijk een bepaald budget? En heb je al eens gebrouwen?

    Want een smakelijke biertje brouwen ligt natuurlijk aan de brouwer, niet het materiaal :winking_face:


    Natuurlijk wel een hele mooie lijst als je daarmee zou beginnen. Rvs is denk ik het meest kwalitatieve en makkelijkst reinigbare. Dus daar zit je zeker goed.

    Iets dat je misschien al in de keuken hebt staan, maar zeker nodig is: een weegschaaltje (voor hop en dergelijke)


    Ik verwarm zelf met een verwarmingsdraad in de gistkast. Heb het gevoel dat de warmte beter wordt verdeeld, maar dat is misschien meer gevoel dan werkelijkheid.


    • Een flessenborstel, voor de iets hardnekkerigere klevende gistresten
    • flesjes natuurlijk, maar die kan je tegen die tijd wel leegdrinken
    • Zo een flessenvuller
    • Een bottelvat? kan gewoon zo een plastic emmer van brouwland zijn, met een kraantje
    • Bij wie een digitale meter heeft, zal het capaciteitstarief aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’. Deze gemiddelde maandpiek is het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. Deze maandpiek staat los van het aansluitingsvermogen. Het maakt dus niet uit of u een éénfasige of driefasige aansluiting heeft.
    • Wie een klassieke meter heeft zal een minimale vaste bijdrage betalen die overeenstemt met een verbruikspiek van 2,5 kW. De overige netkosten zullen op basis van uw afgenomen kWh aangerekend blijven worden.
    • Het samen aanzetten van verschillende gebruikelijke huishoudelijke toestellen heeft in de meeste gevallen maar een beperkte impact op het te betalen capaciteitstarief. De maandpiek komt namelijk overeen met het hoogste kwartiervermogen – ofwel het gemiddelde vermogen op kwartierbasis – dat u in een maand heeft gebruikt; niet met het hoogste ogenblikkelijke vermogen. Het vermogen weergegeven op een toestel geeft hierdoor geen volledig beeld van de impact van dat toestel op het te betalen capaciteitstarief. Ook de duur waarover dit vermogen wordt gevraagd en het verloop van de cyclus van het toestel spelen een belangrijke rol.

    Dat staat op de site van Vlaanderen, dus als je nog een klassieke meter hebt zie ik de kosten niet exponentieel stijgen. Maar ze wilden zeker iedereen ook een digitale meter bezorgen? :confused_face:

    Dat iemand iets gebruikt wil niet zeggen dat het geen invloed heeft op het bier!!!
    Wat als dat zelfde bier in een zelfde RVS installatie was gebrouwen, dan was met grote zekerheid hier een beter kwalitatief product uit gekomen. dat is ook een zekerheid.

    Ik zeg enkel als je het kan vermijden om koper te gebruiken in je brouw apparatuur dat dit je bier ten goede gaat komen
    Als je nog je brouw apparatuur moet samen stellen waarom dan nog naar koper grijpen als je weet dat het eigenlijk niet goed is. (zeker als je weet dat RVS dan zelfs nog goedkoper is dan koper??)

    Dat was juist de reden bij mij. Ik had een koperen ketel voor €10, terwijl de rvs versie €40 kost (2dehands). Maar ik blijf het voorlopig nog even zo doen, maar wel een schuin oog richting rvs ketels houden dan. (spijtig genoeg onlangs een perfecte misgelopen)

    Ik denk dat dat een geval van persoonlijke voorkeur is.

    Ikzelf ben voor de binnenpan gegaan met filter. Dit leek mij makkelijker. Maar er zullen voordelen aan beide methodes hangen


    Ivm zo min mogelijk koper, waarom niet? Eenmaal goed kuisen en daarna droog bewaren of soms een beetje extra kuisen is goed genoeg toch? En blijkbaar is koper zelfs ontgiftend 😁


    Edit: sorry, had het document niet gelezen. Maar zolang je het proper houdt zou het toch niet teveel problemen moeten geven? Ik herinner me dat nog iemand op dit forum heel lang met een koperen binnenpan heeft gewerkt. Daarvan kwam mijn idee destijds.

    Met hopbellen en overhevelen merkte ik dat mijn droesemkop te snel verstropt geraakte. Maar toen er ook echt in geplaatst, dus deze keer zullen we rustig van boven naar beneden werken mss.

    Maar dan ga ik dus nog eens opnieuw proberen met losse bellen en pellets. Dan maar lang genoeg wachten tot het mooi op de bodem ligt.


    Bierbrouwen is echt iets voor mensen met geduld :grinning_face_with_sweat:

    Goedemorgen allemaal,


    Ik kwam bij een post nog eens een hopspider tegen en dit bracht mij tot nadenken.

    Wat denken of vinden jullie het beste om het meeste smaak en aroma uit je hop te halen?

    Zelf gebruik ik hopzakjes en liefst nog 2 over elkaar zodat er minder gruis in het wort komt. Echter weet ik niet of dit optimaal is voor de smaak.


    Los, los en laten neerdalen na het koken, los en invers er uit filteren door vanuit een hopspider te hevelen, gewoon in een hopspider, hopzakjes, 2 hopzakjes over elkaar, hopsok of iets anders? Plus liefst een toelichting waarom of jouw ervaring :beaming_face_with_smiling_eyes:


    Bedankt! :clinking_beer_mugs:

    Wim, de afbeelding wilt niet laden


    Correctie: nu wel

    Zeker een goede tip, maar laat je niet misleiden door het bruiseffect van de toegevoegde suiker. Die suiker moet eerst oplossen en het duurt dus eventjes voor de gist de suiker kan opeten en er koolzuurgas en alcohol kan van maken. Als je hevelt net vóór de het einde van de hoofdgisting, is er nog suiker aanwezig en die wordt veel sneller omgezet.

    Inderdaad altijd best juist voor het einde. Maar ik vind het zelf soms moeilijk om te bepalen wanneer 'net voor het einde van de hoofdgisting is'? Onlangs bvb een S33 gist gebruikt welke na 2 dagen al zijn hoofdgisting voorbij leek. Dan is het nogal moeilijk om op tijd over te hevelen.


    Nu heb ik wel juist een ispindel gekocht, dus dan zal dat al iets beter lukken.