Berichten van Icebeard

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Maar waarom zou je een deel in de koelkast willen zetten? Handiger is het gewoon je overtollige opgekweekte gist of ge-oogste gist of slurry van een eerder brouwsel in de oven o.i.d. op <35°C te drogen en dan in te vriezen.

oneman

Lijkt mij gewoon veel simpeler. Een bodempje onder wort in de koelkast bewaren.

Voor de koelkasten die serieus moeten koelen, zoals waarin je vaten staan kun je het best vervangen door een splinternieuw exemplaar, tenzij je gratis stroom hebt.

Er zit tegenwoordig een behoorlijk verschil in het energieverbruik vergeleken met een aantal jaren geleden.

Voor de vergisting maakt de koeling niet zoveel uit, als die maar werkt. De tijd dat die echt moet koelen is redelijk beperkt, meestal alleen aan het begin van de vergisting.

Goed punt heb je daar.

Hoi,

ik ben een tijdje hier niet geweest maar steeds blijven verder brouwen(jaartje of 3 nu).

Laatst een kapotte koelkast, welke ik gebruikte om mijn vaten - soda kegs koel te houden.

Dus aan het kijken geweest voor een nieuwe, liefst zo groot mogelijk natuurlijk en die zijn serieus aan de prijs tegenwoordig.

Ik heb nog 2 koelkasten die ik gebruik als gistkast. Eén is nu in gebruik voor de kegs. Dus ben ik op zoek naar een koelkast óf iets anders voor de vergisting.

Glycolkoeler van grainfather? Ook prijzig en vooral de gistvaten. "Gewone" glycolkoeler en welk gistvat hoort daar dan bij? Iets anders ?

Hoe doen jullie het?

Greetz,

Ronny

Ik heb recent dezelfde gist gebruikt voor duvel citra, en ik moet zeggen dat het best wel lang geduurd heeft. Een kleine maand en op het einde ging het echt traag, maar hij heeft uiteindelijk wel de door brewfather voorspelde 1004 gehaald ...

Op welke temperatuur was dat en was het de hele tijd op die temperatuur?

Ik ben begonnen op 19°C en per dag een graad verhoogd. Nu staat die al een week op 24° en sinds gisteren op 24,5.

Dag allemaal,

mijn laatste brouwsel zit nu 2 weken in het gistvat. Sterke blonde alla duvel tripel hop citra. De gebruikte gist is WY1388, vermenigvuldigd met 5(denk ik) door middel van een giststarter.

Dus nu na 2 weken geen activiteit meer in het waterslot en bij 2 metingen met 4 dagen tussen hetzelfde sg gemeten, nl 1018. Kan een paar puntjes lager zijn , gemeten met een refractometer en omgerekend. Het eind sg moet volgens brewfather 1010 zijn maar de vergistingsgraad ligt netjes in het bereik opgegeven door de fabrikant.

Apparent attenuation brewfather 86.4%

opgegeven door fabrikant 74 - 78%

tot nu toe bereikt 76%

Vandaar mijn verwarring. Is dit uitgegist? Ik dacht dat die veel lager zou eindigen ook nog eens omdat dit een zogenaamde diastaticus gist is.

Bedankt iedereen voor de reacties.

Kunt ge een keg ook half vullen? Is dat verstandig?

Ja hoor, ik zet die even op druk en laat dan het bier er inlopen. Af en toe gas eruit laten natuurlijk of het loopt niet. Leukste is als je rechtstreeks uit je gistvat kan vullen.

Hoi brouwers,

Hoe gebruik je dat? Ik wil er mijn flesjes met reinigen.

Onderdompelen? Gewoon even spoelen? Is dat gevaarlijk voor de huid? Ik heb toch regelmatig overschuimers en gushers.Kan je dat gebruiken met rvs, plastic, silicone slangen? Tot nu toe altijd enzybrew-10 gebruikt voor alles.

Thanks !

Deze had ik ook al gezien, ben ook erg benieuwd wie hier mee werkt. Ze zijn echt overal uitverkocht dus er zijn vast mensen die er ervaring mee hebben. Werkt die kraan aan de onderzijde echt wel om gist mee af te laten? Of is het gewoon een handig iets bij het schoonmaken? Twijfel tussen deze en de brewbucket van ss-brewtech.

Ik heb zo'n brewmonk. Naar het schijnt zijn er meerdere versies in omloop. Iemand schreef hier dat er zijn met een gat binnenin van 9mm, wat dus heel smal is.

Ik heb de "goeie" versie, 3cm opening, gist aflaten gaat prima.

En kranen en thermometer demonteren gaat ook prima.

Hier zegt Brewfather 1004, waar ik dus nu aan ben. De grote vraag is of hij nog verder gaat gaan ... 1011 lijkt me wel hoog, had je een vergelijkbaar recept als het mijne ?

1010 met 700g suiker

Duvel triple hop CITRA

Belgian Golden Strong Ale

8.9% / 18.9 °P

Recipe by

Biker Brew

All Grain

Speidel Braumeister 20L

68% efficiency

Batch Volume: 16 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 23 L

Sparge Water: 0.16 L

Total Water: 23.16 L

Boil Volume: 20.21 L

Pre-Boil Gravity: 1.054

Vitals

Original Gravity: 1.078

Final Gravity: 1.010

IBU (Tinseth): 38

Color: 5.3 EBC

Mash

Amylaserust — 67 °C60 min

Malts (4.7 kg)

4.7 kg (87%) — De Swaen Swaen Pilsner — Grain — 1.8 EBC

Other (700 g)

700 g (13%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (147.5 g)

23 g (9 IBU) — Styrian Goldings 2.6% — Boil — 60 min

49.5 g (14 IBU) — Saaz 3.4% — Boil — 15 min

15 g (3 IBU) — Styrian Goldings 2.6% — Boil — 15 min

60 g (12 IBU) — Citra 12% — Aroma — 30 min hopstand @ 75 °C

Hopstand at 75 °C

Miscs

7.3 ml — Lactic Acid 80% — Mash

0.1 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

Yeast

2.2 pkg — Wyeast Labs 1388 Belgian Strong Ale 78%

191 billion yeast cells

0.64 million cells / ml / °P

Fermentation

Primary — 20 °C14 days

Icebeard , ik zou de verhouding maisch/spoelwater aanpassen. Je zit nu op 4l/kg bij het maischen, kan je dit aanpassen naar 3,5l? Dan heb je wat meer ruimte tijdens het maischen en kan je toch wat meer spoelen wat een beter rendement zal geven.

Qua recept ziet het er goed uit, alleen zou ik die saaz- en styrian hop niet gebruiken. Gewoon citra aan het begin van het koken (even uitrekenen om op hetzelfde IBU te blijven), geen aromagiften en dan extra inzetten op vlamuit-hop.

In brewfather is dat bij equipment zelf, dat spoelwater aanpassen? Nog maar mijn 2de brouw met brewfather. Ik ben brouwhulp gewoon.

Heb je dan nog wel triple hop als ik die weglaat? En wat met de smaak?

Wel raar maar waar, de efficiëntie is met de korte maischpijp(voor 10l) veel hoger dan met de gewone voor 20L. Geen idee hoe dat komt.

Neen, nog geen ervaring met vloeibare gist maar het kriebelt.

Ik heb begrepen uit de commentaren dat ik best de suikerstort verhoog, levert dat geen probleem met te dun-droog bier?

Hoi ,

binnen afzienbare tijd zou ik zoiets willen brouwen.

Recept komt van de Brewfather app.

Heb de moutstort wat verhoogd en de suikerstort wat verlaagd omdat die M41 gist blijkbaar nogal diep gaat.

Die eindigt nu als het goed gaat op 1002, met meer suiker gaat die min 1000 en een te droog bier opleveren.

Wat denken jullie?

Duvel triple hop CITRA

Belgian Golden Strong Ale

9.3% / 17.8 °P

Recipe by

Biker Brew

All Grain

Speidel Braumeister 20L

68% efficiency

Batch Volume: 16 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 23 L

Sparge Water: 0.56 L

Total Water: 23.56 L

Boil Volume: 20.21 L

Pre-Boil Gravity: 1.060

Vitals

Original Gravity: 1.073

Final Gravity: 1.002

IBU (Tinseth): 36

Color: 5.3 EBC

Mash

Amylaserust — 67 °C60 min

Malts (5.2 kg)

5.2 kg (96.3%) — De Swaen Swaen Pilsner — Grain — 1.8 EBC

Other (200 g)

200 g (3.7%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (147.5 g)

23 g (8 IBU) — Styrian Goldings 2.6% — Boil — 60 min

49.5 g (13 IBU) — Saaz 3.4% — Boil — 15 min

15 g (3 IBU) — Styrian Goldings 2.6% — Boil — 15 min

60 g (12 IBU) — Citra 12% — Aroma — 30 min hopstand @ 75 °C

Hopstand at 75 °C

Miscs

7.3 ml — Lactic Acid 80% — Mash

0.1 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

Yeast

2.2 pkg — Mangrove Jack's M41 Belgian Ale 96.6%

405 billion yeast cells

1.4 million cells / ml / °P

Fermentation

Primary — 20 °C14 days

Carbonation: 3 CO2-vol

Lekken je steekkoppelingen misschien op je kegs? Of het deksel? De pakkingen (o-ringen) slijten op den duur. Verder heb ik op mijn reduceer een Y-stuk geplaatst, en van daaruit afgetakt.

Hopelijk heb je er wat aan. Sukses!

Daar zeg je zowat. Moet ik zeker controleren, ik ging altijd uit van de koppelingen. Kegs zijn nog niet zo oud maar je weet maar nooit en de steekkoppelingen zijn al los geweest om te poetsen.

Hoi,

af en toe heb ik op onverklaarbare wijze een volledig lege sodastream fles. Ook de druk is van de biervaten dan.

Er loop een slang van de co2 meter via een T-stuk naar 2 biervaatjes. T-stuk is met zogenaamde push tight fittings. Niet erg betrouwbaar heb ik begrepen.

Wat zijn de goede aansluitingen hiervoor?

Daar ik sinds kort een 10kg fles heb aangesloten wil ik dat leeglopen vermijden.

Thanks

Update van het brouwsel:
    Afgelopen donderdag heb ik de temperatuur verhoogd van 19 naar 22 graden.
    Ik ben net even gaan kijken en het waterslot staat stil. De vergisting is nu slechts een week ver.
    Kan het dat deze gist al klaar is?
    19 liter ongeveer aan een SG van 1050 begonnen met 1 zakje (11,5g) US-05?

Het waterslot stond bij mij ook stil na een week met die gist. Toch nog 2 weken laten staan.