Berichten van Harmonics

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Finaal updateje over deze:

Het is geen topper geworden. Eigen schuld ;(

-mijn giststarter te laat beginnen maken en eigenlijk een te kleine hoeveelheid toegevoegd

-de vergisting heeft 10 weken geduurd en had er ergens rond 1.028 al weinig zin meer in. Met wringen en sleuren en US05 toevoegen tot 1.009 geraakt.

-hierdoor de temperatuur al snel laten oplopen en ik was met 20°C gestart

-Er zit dan ook teveel gistkarakter en volgens mij hogere alcoholen in. Een beetje als een tripel maar dan slecht gebrouwen. Je smaakt dat de gist niet goed behandeld is. En de gist is de baas

De bitterheid van 35IBU zit voor mij wel goed. Als ik nog eens een strong blond brouw dan volgende keer sneller beginnen aan de starter of gewoon nog eens met een korrelgist beginnen. Verder lagere vergistingstemp aanhouden. De tarwe ga ik ook weglaten

Ik ga hem niet weggooien maar hij zal wat langer op het vat zitten. Mogelijk uiteindelijk maar wat bottelen

Ik zit vandaag nog eens een Duvel 6,66 te drinken welke met dezelfde gist als gewone Duvel zou gebrouwen worden.

Tot mijn verbazing, als je er op let zit er echt wel banaan in en karakter die u wb-06 oplevert.

Door met te temperaturen van vergisting en maisch te spelen zou het dus echt wel eens kunnen dat die een alternatief is voor de bekende Duvel gisten. Had ik niet verwacht dus we leren weer bij :thumbs_up: . Indien er iemand de test eens doet ben ik geïnteresseerd

Ik heb dezelfde ervaring met de gorilla. Soms moet je er eens een tik tegen geven of de mout komt niet meer door. Misschien is de hoek van de aanvoer niet stijl genoeg?

Voor die prijs vind ik dat een beetje jammer.

Indien je het een beetje kent werkt hij verder wel vlot

Die bodemplaat van die bij stookwinkel ziet er iets anders uit maar verder wel zeer gelijkaardig

Je zit nu aan 16% suiker. Ik mik meestal eerder rond de 10. Maar 10 tot 15% is best OK.

IBU zou ik inderdaad ook wat optrekken. Verder, sinaas kan. Je moet er wat fan van zijn. Een bekend (iets minder zwaar wel) voorbeeld is cuvee des trolls. Je kan altijd eens eentje drinken om te kijken of het je bevalt.

Zoet ga je niet verkrijgen met suiker toevoegen. Suiker vergist gewoon terug uit tot alcohol.

Je gaat moeten back sweetenen. Dit kan met onvergistbare suikers (lactose, aspartaam, stevia, ...) Of door u gist eerst dood te maken en dan suiker toe te voegen. Gist doodmaken is via sorbaat toevoegen of pasteuriseren of dergelijke

Misschien nog een finale opmerking over het NEIPA recept. De mout samenstelling en waterbehandeling ben ik tevreden van. Het is echt zacht en vol en die ga ik dus ook voor mijn volgende NEIPA's onthouden.

De hoppigheid in de geur mocht wat meer en die neemt ook redelijk snel af doorheen de tijd. Ik heb het recept al aangepast om volgende keer nog een 3de hopsoort (sabro) toe te voegen waar ik ongeveer 50g van ga splitsen over de hopstand en dry hop.

Het hopschema zou er dan zo uitzien voor een 11L batch:

Hops (159 g)

2 g (1 IBU) — Idaho #7 13.4% — Mash

4 g (6 IBU) — Idaho #7 13.4% — Boil15 min

23 g (9 IBU) — Idaho #7 13.4% — Aroma15 min hopstand @ 85 °C

22 g (7 IBU) — Mosaic 11.2% — Aroma15 min hopstand @ 85 °C

22 g (5 IBU) — Sabro 14% — Aroma15 min hopstand

30 g — Idaho #7 13.4% — Dry Hop2 days

28 g — Mosaic 11.2% — Dry Hop2 days

28 g — Sabro 14% — Dry Hop2 days

Als je een NEIPA wil brouwen zou je u brouwzouten eigenlijk moeten aanpassen om ongeveer dubbel zoveel Cl als SO4 te bekomen. Je wil de bitterheid tegengaan. Die sulfaat toevoegingen kunnen er normaal dus wel uit.

Ik zou de bittergift op 20min ook durven halveren. De bitterheidsgewaarwording met zoveel dry hop en wirl pool is een raar gegeven

Hoi,

In het begin is het normaal dat je wat afwijkt ten opzichte van de voorspellingen van brewfather. Brewfather gaat u benaderingen geven en gebruikt een aantal standaard instellingen in het menu van equipment (hopcat/brew monk).

Er gaat een bepaalde boil off in rekening worden gebracht, een bepaald dood volume, ... . Tijdens je eerste brouwsels zou je dit best zelf allemaal noteren om die waarden te corrigeren. De boil off kan je met water al eens inschatten.

Wat betreft de volume aanduidingen in de brew monk, deze kunnen soms wel iets afwijken. Indien je zelf correct 10L in u ketel giet met een goede maatbeker of dergelijke, dan gaan die volumes waarschijnlijk correcter zijn. Je kan hier dan later rekening mee houden. Indien je recept zegt voeg 20L water toe en je weet dat je brew monk maatpijp dan slechts op 18L staat, vul je maar tot 18L.

Ook dit is weer iets dat je bij u eerste brouwsels wat kan opvolgen. Hoeveel liter verliezen heb je, hoeveel liter wort opbrengst heb je, ... . Misschien heb je wel meer liters gemaakt dan brewfather voorspelde in dit geval waardoor u OG ook al daalt.

Tot slot mag je u schroting fijner zetten. Als ik me niet vergis staat de mijne op 1,14. Indien je fijner schroot kan je ook al een beter rendement gaan halen (hoewel te fijn met een automaat ook weer niet altijd goed is).

Het balangrijkste is in het begin de instellingen van u toestel correct in brewfather krijgen. Brewfather kan maar voorspellingen doen gebaseerd op wat je er in zet

Veel brouwen :)

Deze zit in het vat, met aanpassing van mijn rendement naar 65% de voorspelde nummertjes gehaald.

Wel wat minder liters in het gistvat gekregen, ik had de bazooka filter op zijn kant geïnstalleerd en dat liep blijkbaar sneller vast. Dan maar wat meer achter gelaten. Uiteindelijk heb ik de voorspelde IBU naar 35 laten zakken

Die 9g cascade op 0 min is eigenlijk gewoon om niet 9 g terug te moeten invriezen. Ik heb 50g die al redelijk oud begint te worden en dus op moet.

Ik zou die inderdaad misschien als bitter gift kunnen gebruiken en dan meer saaz op 0 min toevoegen. Ik zal er eens over nadenken want ik wilde wel liever een licht citrus achtige toetst toevoegen.

Zonet een starter in gang gezet om binnen enkele dagen volgend recept te brouwen. Ik ga er een bak van bottelen om mee te nemen als we met de vrienden naar de ardennen trekken binnen een 2 tal maanden

Stronge

Belgian-Style Strong Blonde Ale

8.5% / 18.2 °P

All Grain

Hopcat / Brew Monk 30L

65% efficiency

Batch Volume: 19 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 22.18 L

Sparge Water: 5.53 L @ 78 °C

Total Water: 27.71 L

Boil Volume: 22.83 L

Pre-Boil Gravity: 1.056

Vitals

Original Gravity: 1.075

Final Gravity: 1.010

IBU (Tinseth): 37

BU/GU: 0.49

Color: 10 EBC

Mash

Temperature — 64 °C — 45 min

Temperature — 67 °C — 15 min

Temperature — 75 °C — 5 min

Malts (6.03 kg)

5 kg (74.1%) — Weyermann Bohemian Pilsner — Grain — 4 EBC

460 g (6.8%) — Castle Malting Chateau Pale Ale — Grain — 8.5 EBC

370 g (5.5%) — Weyermann Vienna Malt — Grain — 5.9 EBC

200 g (3%) — Viking Malt Wheat — Grain — 6 EBC

Other (720 g)

720 g (10.7%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (130 g)

25 g (14 IBU) — Saaz 4.5% — Boil — 60 min

30 g (12 IBU) — Saaz 4.5% — Boil — 30 min

13 g (4 IBU) — Cascade 5.5% — Boil — 15 min

28 g (4 IBU) — Cascade 5.5% — Boil — 5 min

25 g (3 IBU) — Saaz 4.5% — Boil — 5 min

9 g — Cascade 5.5% — Boil — 0 min

Miscs

0.7 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash

7.5 ml — Lactic Acid 80% — Mash

1.08 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

5 ml — Biofine Clear — Boil — 10 min

0.475 g — Servomyces — Boil — 10 min

Yeast

1 pkg — White Labs WLP570 Belgian Golden Ale 78%

2 L starter

Fermentation

Primary — 20 °C — 2 days

Primary — 24 °C — 4 days

Secondary — 15 °C — 7 days

Cold Crash — 3 °C — 7 days

Carbonation: 2.7 CO2-vol

Water Profile

Ca2+ 65Mg2+ 9Na+ 14Cl-41SO42-72HCO3- 139

Terzijde, helpt een langere roerstaaf te voorkomen dat die aan de kant van u magneetroerder blijft hangen?

Tips en aanpassingen zijn nog welkom

Wat ik zou aanraden:

Brouw eerst een keer 5 tot 10 l met de grootste kookpot die je hebt staan. Eventueel met mout extracten. Dan hoef je nog geen schroot molen en dergelijke te kopen. Als vergistingsvat gewoon een standaard emmer of eventueel al een fermonster. Best dan ook een kveik gist gebruiken als je geen temperatuur controle hebt.

Valt dat mee, kijk dan naar een alles in 1 systeem als een brewmonk. Je kan dikwijls pakketten kopen met schroot molen en koeler etc bij in. Bvb https://www.unibrew-nederland.…n-gorilla-wortkoeler.html

Je kan ook eerst beginnen met goedkopere materialen maar Indien het brouwen u bevalt ga je waarschijnlijk toch RVS materiaal kopen en ben je uiteindelijk veel meer geld kwijt als je eerst andere dingen kocht. Zoals Kristof zegt, de brewmonk is zowat de minimale kwaliteit die je wil en veel brouwers hier (inclusief mezelf) gebruiken hem.

Maar er zijn inderdaad veel opties🙂

:thumbup: Indien u SG voor het koken hoger is dan verwacht en na het koken lager, dan moet je waarschijnlijk eens kijken naar u equipment instellingen bij boil of. Ik heb die bij mijn brew monk ook lager gezet dan hij origineel voorgesteld stond.

Met een paar keer te brouwen kun je die instellingen altijd optimaliseren

Vandaag een blow off ge MacGyverd.

Heb je er een foto van? :)

Het stelt niet veel voor hoor😀. Ik heb de onderkant van een slangen waterslot afgezaagd en daar een slang aan gehangen tot in een emmertje met starsan.

Terzijde, ik had voor deze NEIPA standaard herverpakte hop van bouwland (idaho7) en dan van die pakketjes van yakima Chiefs (mosaic) gebruikt. Wat een verschil!! Als je die van yakima opent slaat de geur je om de oren. Zo zie je toch maar weer dat die goedkopere herverpakte hoppen mindere kwaliteit zijn. Ik denk dat ik voor IPA's enkel nog die yakima ga gebruiken hoewel ze duurder zijn

Vandaag ook de NEIPA uit dit onderwerp gebrouwen. Mijn OG zat ongeveer 10 punten te laag :( .

Dan maar wat DME opgekookt en toegevoegd. Maar na koken werd dat wel redelijk bruin, ik had een pot met redelijke bodem gebruikt en niet echt veel volume er in. Ik vrees dat de kleur gaat beïnvloed worden en dat hij richting 16EBC zal gaan.

Uiteindelijk zal het nog een half procentje minder abv worden. Ik merk laatste tijd dat ik consistent minder efficiëntie haal en heb toch niets veranderd aan mijn methoden. Ik zal mijn instellingen moeten aanpassen.

Nu nog koelen met de vergistingskast. Ik ben maar gestopt met water koelen rond 45C met deze temperaturen :sunrise:

We zullen zien wat het wordt. Het was een test batch van 11l

Die M21 is inderdaad een probleem geval. Die blijft vaak hangen rond 1020 maar gaat normaal door tot onder 1010. In dit geval gaat hij dus in de fles zijn doorgegaan. Laatste keer dat ik er mee gebrouwen heb heb ik het na 5 weken opgegeven en de wb-06 toegevoegd van fermentis.

Ik ben fan van de M21 smaak maar kan hem ook niet meer aanraden na een 3 tal keer hetzelfde probleem gehad te hebben. Een andere gist gebruiken of co pitchen kan helpen.

Zoals ze hierboven aangeven, proberen druk af te laten en als het kan alles koud weg zetten

Oeps… die zit wat ver van een Weizen. Ik zou de roasted barley, special B en chocolate er uit laten en de Munich halveren en die vervangen door pilsmout of vienna. De kleur krijg je van carafa en Munich T2. De Gist, Munich classic is trouwens een prima keuze.

Voor het optimale bananen en kruidnagel smaakje zou je eigenlijk een Markus Hermann verfahren kunnen doen, maar dat is een hoop gedoe. :saint:

Helemaal klassiek is hij inderdaad zeker niet :) .

Maar naar ik er info rond vind is een klassiek recept net ongeveer half munich, half wheat. Verder één type cara mout vaak wel rond de 120EBC en de rest van de kleur van Carafa. Carafa had ik niet liggen maar laatst nog een artikel in brulosophy gelezen waarbij men geen verschil kon opmerken tussen carafa (dehusked) en een gewone chocolat mout met husk. Vandaar dat ik gewoon gebruik wat ik had liggen. We zien wel wat het oplevert.

De special B kwam ik soms ook eens tegen in recepten maar :-/ . Ik kwam gewoon niet direct aan mijn gewenste kleur en wil ook niet teveel roasted barley gebruiken.

Citeer

So one half of your base malts should be wheat, and the other half Munich malt. For a five-gallon (19 l) batch, five pounds (2.25bkg) of each should do it.

You’re also going to add an additional half-pound of specialty malt to the grist, of which two ounces (57 g) will be Carafa II (mostly for color) and the remaining six ounces (170 g) can be any caramel malt you like. Choose something new, an old favorite, a variation (Special Roast instead of 120, for example). You want essentially one additional malt note in the beer