Berichten van Harmonics

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Met lutra zijn inderdaad geen echte ’lagers’. Ze spreken meestal over pseudo lager. Het is een kveik die speciaal geselecteerd is omwille van zijn clean profiel.

Ik heb nu een ’rice pseudo lager’ er mee op tap zitten. De gist geeft inderdaad weinig bijdrage en is me voor een rijst lager eigenlijk net te leeg. Mijn eerste indruk is dat een echte lager gist een mooier profiel geeft. Maar als er wat donkere mouten of redelijk wat hop bij is kan het wel iets moois opleveren denk ik. Verder als voordeel dat je gewoon bij kamertemperatuur ergens kan vergisten. Dus dit lijkt een goed idee :thumbup:

Die wb-06 is een diastaticus. Ik heb er al 93% mee gehaald. Zou dus perfect kunnen dat hij zo diep gaat.

Ik zou persoonlijk de eerste bitterheidsadditie minder maken maar dat zijn persoonlijke keuzes. Met die wb06 kan je iets richting duvel proberen maken inderdaad (m41 is ook een mooi alternatief) dus die tripel hop kan lukken

Volgens mij is 11% honing niet overdreven hoor. Ik ben ooit comesier tripel en citra gaan afhalen na een berichtje hier op het forum. De brouwer vertelde me toen in grote lijnen het recept van de tripel en als ik het me hoed herinner ging dat richting 20% honing. De gist was de achouffe.

Je moet de tripel eventueel maar eens proberen, lekker biertje en in het aroma zit de honing mooi in

Kan je niet gewoon de optie met vienna behouden en daar een zo licht mogelijke variant van pils mout en vienna gebruiken? Als ik een receptje met 10% vienna instel zit die nog mooi beneden binnen de bjcp guidelines. ( pils 3,5 ebc en vienna 7,5). Ik weet niet welke ebc’s u mouten hadden

Voor deze: volgende keer een andere hop combo testen als ik hem nog eens moest brouwen. Ik denk de amarillo en simcoe er uit te halen en bijvoorbeeld CTZ/cascade of dergelijke te gebruiken. Ik wil nog meer op een classic west coast mikken.

Geen slecht biertje maar ook geen topper met deze hop combo. Goeie bitterheid zat er wel in maar verder niet genoeg naar stijl naar mijn zin. Iets tussen NEIPA en west coast in

Daarstraks een goede brouwdag gehad. Alles vlot en één puntje onder target.

Maar ... Toen moest ik mijn CCT in de kelder brengen. Recent heb ik pas een steekwagentje gekocht om niet meer via de trap maar via een andere route en een takel in de kelder te kunnen geraken. Nu was dat de eerste keer dat ik het vat getakeld heb tot in de kelder. Halfweg de takel beweging brak mijn haak af die aan de steekwagen hing =O .

Gevolg geblutste CCT en een beetje verlies van bier maar ik heb veel geluk gehad dat het deksel mooi hield tijdens de val en dat ik er snel bij was om het terug recht te zetten. Voor hetzelfde geld was mijn hele brouwdag om zeep en stond de kelder vol bier.

Snel willen zijn en even vlug iets in elkaar knallen is maar weer eens geen goed idee geweest. Volgende keer een fatsoenlijk bevestigings systeem voor de takel voorzien. ;(

Ongeveer een uurtje geleden de ketels gestart om de versie van 2023 te brouwen. Met de blijvende koele temperatuur in het vooruitzicht is het nog het ideale moment. Licht aangepast recept:

In mijn laatste IPA die nu aan het gisten is zat ook ongeveer 55% chateau ( wel pale mout). Mijn rendement was ook bedroevend laag (eind 58%). Maar het was ook maar een 10l batch in een brewmonk dus dat is sowieso al niet het beste rendement.

Maar dat kan dan misschien toch ook bijgedragen hebben. Normaal verwacht ik daar ergens rond 63-65 %

Zoals Koen al zegt brown malt en misschien wat pale chocolat in de plaats van die 20÷ crystal. 20÷ crystal lijkt me te veel. Je kan daar altijd een 5÷ van gebruiken en die special b weglaten.

Tot slot zou ik misschien ook aanraden u batch op te splitsen en niet alles op eik te zetten. Ik heb met kerst een quad gebrouwen met eik snippers en was me achteraf aan het afvragen of de versie zonder eik niet lekkerder was geweest.

Maar het zijn inderdaad keuzes van de brouwer ;)

Toevallig ook net een rapt pill geïnstalleerd…. Was wel ff een dingetje om het in brewfather te krijgen (kwestie van een vinkje :saint:). Maar het werkt :).

Wel nog ff een vraagje…. Het is voor de BM een erg kleine batch. Gebruik je dan de bovenste filterplaat nog?

Die zal toch boven het maisch niveau hangen toch?

Ik had denk ik net hetzelfde probleem met die pill ^^ . Dat vinkje nog aanzetten voor een pill waar je aan het configureren bent en terwijl je er maar 1 hebt is niet dadelijk intuïtief.

Ik heb de topplaat er op gelegd met het idee dat het recirculeren dan wat meer verdeelt over het mout doordat het er doordrupt. Maar het hangt er inderdaad enkele cm boven. Eigenlijk is het niet ideaal en misschien ga ik hem volgende keer er een keer aflaten.

Deze zit sinds vandaag in het gistvat met mijn nieuwe rapt pill om het allemaal wat op te volgen.

De kleur van het wort was wat in in gedachten had voor een west-coast. Allemaal yakima hop gebruikt dus de geur zat ook al goed. Nu nog afwachten wat de rest brengt.

Mijn nummertjes wel niet gehaald waardoor het eerder een 6% bier wordt ipv de target 6,6%. Ik lig er niet van wakker.

Het is een kleine batch op test schaal.

:beer_mug:

gemeten met een hydrometer en gist S04

Nuja... zo'n fantastische meter is da nu ook ni zeker?

Dus nog een weekje of 2 laten staan dan.

Normaal is een hydrometer relatief correct. Je moet ideaal wel bij de kalibratie temperatuur (meestal rond de 20°C) meten. Doe hem eventueel eens in wat water om te kijken of je rond de 1000 meet.

Maar stel nog dat je enkele graden hoger of lager hebt gemeten, dan wijk je normaal nog maar enkele puntjes af. Om van 1070 naar 1000 te geraken heb je normaal inderdaad een diastaticus nodig wat zou willen zeggen dat je mogelijk een infectie te pakken hebt :( .

Ik weet niet of je een doorzichtige fermenter hebt en makkelijk eens kan kijken of er bovenop een raar wit vlies ofzo ligt? Dan zit je misschien met een brett

Hoe het ook mogen uitdraaien, niet weggooien en eens proeven binnen een week. Ik brouw soms express brett bieren en dat kan ook lekker zijn :P :clinking_beer_mugs:

Heren,

Net eind SG gemeten en zit aan 1000. Zou graag morgen bottelen maar is de temp hiervoor van belang?

Bedoel, gewoon laten staan op 22 of een dag en nacht fris zetten in de garage

Welke gist had je gebruikt? 1000 met s04 lijkt me mogelijk geen goed teken. Of hoe heb je gemeten?

Verder kan je hem gerust inderdaad nog wat laten staan, eventueel een week op 17°C ofzo. Daarna eventueel nog een paar dagen koud op 4 en dan bottelen

Edit: zie net dat kristof hetzelfde merkt :)

Uiteindelijk zijn al die systemen inderdaad wel gelijkaardig. Misschien is de grootste reden nog wel omwille van de support en service. De brewmonk kan je bij brouwland halen en de SB30 is bijvoorbeeld bij brauwmarkt. Die hadden niet te beste reputatie. Maar ze zijn recent wel overgenomen en de leveringen en dergelijke lopen weer beter.

Nu is Izegem niet direct bij de deur dus misschien kan je best gewoon kijken welk systeem een lokale handelaar verkoopt die een goede reputatie heeft. Hier op het forum zijn er denk ik meer brewmonk gebruikers (mezelf inclusief) dan SB30's.

Welkom, zoals al aangegeven kan je eerst wel enkele kleine batches proberen met materialen die je al hebt. Een grotere soeppot bvb. Daar hang je een netje (brew in a bag) met gemalen mout in en je bent voor een klein budget vertrokken.

Dan inderdaad kveik gebruiken en temperatuur is ook niet direct een issue.

Als het meevalt zou ik dan eerder voor een brewmonk of grainfather gaan dan de SB.

Welkom :clinking_beer_mugs:

Mercie voor het aanbod aatje. Ik zou liever echter zonder met mijn CO2 fles te zeulen het zo simpel mogelijk kunnen uitvoeren. Het gaat ook maar over een flesje of 6 om eens iets te kunnen weggeven.

Zoals het een eigenwijze home brewer betaamt heb ik het vandaag dan ook gedaan met de methode hierboven beschreven 8o . Op u aanraden heb ik de suiker hoeveelheid wel wat laten zakken richting 2g/l.

Binnen een week of 3 zal ik wel rapporteren over druk op de fles, Oxidatie, ...

Eerst nog tourné minerale doorkomen

Hey,

Ik ben al een tijdje gestopt met veel bier bottelen. Keggen en dan tappen is me veel makkelijker dan 50 flesjes kuisen <X

Maar nu wil ik van mijn pils toch een deel gaan bottelen om ook wat van uit te delen. Ik heb echter geen tegendrukvuller.

De werkwijze die ik wil toepassen:

1. Flesjes kuisen en starsan spoelen
    2. Flesjes in de ijskast (met stukje aluminium folie op) + stuk slang dat op mijn tap past in de ijskast
    3. Flessen vullen met 3g suiker/l en wat bottelgist
    4. Flessen kroonkurken en 2 tal weken wegzetten

Lijkt dat een goeie werkwijze? ik verwacht wat carbonatie te verliezen met het vullen van de tap en daarom wat suiker toevoegen. Maar zou dat teveel/te weinig zijn?

Zijn er hier brouwers die dit al gedaan hebben?

Hoi,

Gebruik je een brouwsoftware? Indien ik dit snel even in brewfather zet krijg ik volgende voor 5 kg honing op 15l. Dus je hebt een stevige mede gemaakt. Indien je carbonatie wil in je fles zul je ook veel meer suiker moeten toevoegen bij het bottelen. Meestal gebruiken ze rond de 7g/l of meer (stijl afhankelijk). 35g is dus veel te weinig op 15l

15.9% / 23.5 °P

All Grain

Hopcat / Brew Monk 30L

71.9% efficiency

Batch Volume: 15 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 10 L

Sparge Water: 10.8 L @ 78 °C

Total Water: 20.8 L

Boil Volume: 21.67 L

Vitals

Original Gravity: 1.099

Final Gravity: 0.978

IBU (Tinseth): 0

Color: 5.9 EBC

Other (5.9 kg)

5.4 kg (91.5%) — Honey — Sugar — 2 EBC

500 g (8.5%) — Raspberry (Fruit) — Other — 0 EBC

Yeast

1 pkg — Brewferm Top 72%

Fermentation

Primary — 20 °C — 14 days

Tip: gebruik een brouwsoftware om een inschatting te krijgen van wat u resultaat gaat zijn

(gecorrigeerd naar 996 eind SG kom je trouwens op 13,5% ABV)

Hey,

Ik had een paar brouwsels geleden ook een beginnende barst in mijn circulatiepijp en ik heb hem toen maar preventief vervangen.

Het is inclusief cam-lock en aanlsuiting naar de pomp. Je moet wel wat oppassen met de siliconen tussenstukjes naar de pomp. Met het te hard aandraaien van een span ring is bij mij een aansluiting wat gescheurd. Ik heb het nog wel kunnen oplossen door het wat verder er over te schuiven.

Er zit ook maar 1 siliconen tussenstuk bij de set en dat was jammer genoeg niet diegene die ik gescheurd heb. Maar het is op zich vrij simpel te vervangen.