Berichten van Lowie

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Over PH meters gesproken zou deze een goede optie zijn , ik zou de mijne willen vervangen

Vandaag toevallig m'n ph meter (Extech PH-110) van brouwland geleverd gekregen. En ziet er een goede investering uit.

Denk dat die voor een kleine 10 euro meer als die van bms toch wel enkele voordelen extra heeft zoals meten bij hogere temperaturen (ook al is dit niet aan te raden) , vervangbare en hervulbare elektrode, kalibratie tot 3 punten,...

Zal zeker ook een goed model zijn, maar waarom niet dat klein beetje meer betalen? Ik veronderstel dat dat titanium niet echt zo'n meerwaarde is, en dat dat bovendien duur is waardoor de kwaliteit van de rest wat lager zal liggen...

Maar wie ben ik om zoiets te zeggen, er zal vast wel iemand zijn die ervaring heeft met dit toestel😉

Ik denk dat Lowie al aangeeft dat dit niet mogelijk is.

Mocht ik het budget van 250 euro hebben, dan zou ik hier waarschijnlijk ook voor kiezen mocht ik een pH meter willen kopen. Maar mijn eerste uitgave zou eerder naar gecontroleerd vergisten gaan en dan zou ik al beginnen met een inkbird. Ergens een tweedehands koelkast of staande vriezer op de kop tikken en daar heb je heel snel profijt van. Maar eigenlijk kan beide tegelijk :)

Een frigo met inkbird heb ik al, waar een plastic vergistingston van 60L in past. Dus dan zal het de pH meter worden😊.

Merci voor de tips!

Goedemiddag brouwers!

Ik heb onlangs een bon van 250 euro gekregen om te gebruiken bij Brouwland.
    Het enige probleem is dat je deze in 1 keer moet opgebruiken...

Het plan is om een deel nieuwe grondstoffen te kopen, maar dan nog zal ik niet aan het bedrag komen.

Van een luxeprobleem gesproken :| ...

Ik heb eigenlijk al een redelijk uitgeruste 'brouwerij' beschikbaar.

- 2 opengeslepen 50L biervaten incl, branders, zelfgemaakte koelspiraal en filter uit koper

- 2 plastic 60L vergistingsvaten

- Graingorilla moutmolen

- pH strips en zuur

- Reinigingsmiddelen: Oxi, caustic en star san

- jodiumtinctuur

- Inkbird thermometer

- hopzakjes

- kroonkurken, kroonkurkapparaat en genoeg flesjes

- magneetroerder, erlenmeyers, maatbekers, SG-meter, refractometer, flessenborstels,...

- Vergistingskast

- vacumeermachine

- en waarschijnlijk nog een paar kleine dingen die ik vergeten ben

Hebben jullie als ervaren brouwers tips wat ik nog kan aanschaffen om betere biertjes te brouwen?

Ik had al gedacht aan een brewferm cobra pH meter (incl. ijk- en bewaarvloeistof) en een 450 micron hopspider.

Verder had ik ook eens zitten kijken naar een 19L keg met CO2 cilinder en al de nodige tussenstukken, maar ik weet niet echt of dit de moeite waard is om aan te schaffen...

Suggesties zijn welkom!

(Of als er iemand in de buurt van Jabbeke/Brugge van plan is iets te kopen dan kunnen we eventueel samen bestellen!)

Mvg, Lowie

Volgens mij doe je hier dubbel werk. Als je al een starter van 2l hebt gemaakt, waarom giet je die dan af en doe je er opnieuw 2l bij? Gewoon koud wegzetten in de koelkast, afgieten op de brouwdag en wat vers wort erbij. En dan kan hij zo bij het wort.

Was mijn 1e giststarter ooit en wast nog niet zo goed hoe ik het moest aanpakken. Was een poging om een meerstaps giststarter te maken. En omdat de erlenmeyer te klein is (3L) had ik ergens gelezen dat je de gist moest laten bezinken in de frigo, wort afgieten en nieuwe bijdoen... Waren zo'n grote hoeveelheden omdat ik nog geen magneetroerder heb, eens ik die heb zullen de starters wel kleiner zijn

Eind vorige week heb ik kruiden (kaneelstokjes, gemalen kardemom, gemberpoeder en gebroken nootmuskaat) op vodka gezet om er een tinctuur van te maken.
    Gisteren heb ik een geproefd, en nog wat kruiden toegevoegd. Omdat de kaneel niet echt aanwezig was heb ik ook wat kaneelpoeder bijgedaan.

Vandaag wou ik even proeven, en de viscositeit van de tinctuur is van vodka-achtig (dus lopend) naar licht stroperig gegaan.

Ik heb het kruidenmengsel meermaals per dag goed geschud, maar heb wel de fles niet ontsmet omdat ik er van uitging dat vodka van 37.5% wel genoeg was (en las dat dit ook de kruiden zou ontsmetten).

Kan ik deze tinctuur nog gebruiken, of start ik beter een nieuwe op?

EDIT: Op internet vond ik zojuist terug dat kaneelpoeder veel pectine en polysacchariden bevat en dit zou leiden tot een verhoging van de viscositeit. Kan een infectie dit ook doen, of niet bij zo'n hoog alcohol%?

Eergisteren gestart met het maken van een giststarter in een 3L erlenmeyer. Eerst stap 2l starterswort gemaakt en ging prima. Gisteren dan afgegoten en 2L nieuwe bij gedaan. Giststarter was 30' na toevoegen nieuwe wort al zeer actief en is vannacht zelfs overgelopen.

Nu heb ik, omdat ik toch de indruk heb dat er (redelijk wat) gist met het schuim verloren is gegaan, vanmorgen de erlenmeyer afgegoten, gistdepot overgebracht in een 5L gistingsfles en opnieuw 2L wort toegevoegd.

Staat nu al een 6-tal uur, maar activiteit is veel lager (1 blob van het waterslot om de 10 seconden ipv 1 seconde zoals gisteren).

Een magneetroerder is besteld, maar voorlopig schud ik de starter regelmatig.

Iemand een idee of ik iets verkeerd gedaan heb? Is normaal om morgenavond te pitchen.

Mvg, Lowie

Verse gember heb je veel minder van nodig heb ik gemerkt. Zeker als je die raspt op het eind van de kook boven je kookpan. Maar wel smakelijker als poeder. Iets van 1 gemiddeld formaat stuk per 10 liter?

Ah dus in mijn geval meer, recept had 1,5 tl poeder nodig dus ik zal een 2-tal grote stukken gember toevoegen op 25 liter (wel na hoofdvergisting ipv einde kook)

Volgens het recept voor een kerstbier moet ik na de hoofdvergisting m'n kruiden toevoegen en deze er na 1-2 weken er uit halen

Kaneelstokjes zijn er nog makkelijk uit te vissen, maar hoe werken jullie met gemalen kruiden (vb gemberpoeder)?

Zakt dit ook naar de bodem en kan je deze dus verwijderen via overhevelen? Kan ik eventueel verse gember gebruiken en deze iets grover snijden om ze er daarna uit te zeven?

Ben bang dat de gemalen kruiden toevallig in de flesjes geraken en er dan bepaalde flesjes een veel sterkere kruidensmaak zouden hebben...

Ik las ook ergens iets over een tinctuur ofzo... Iemand die daar tips/ervaring mee heeft?

Mvg, Lowie

Dit is trouwens m'n eerste kerstbier en heb geen flauw idee wat ik eigenlijk wil. Thuis drinken we graag de St Bernardus Christmas ale, dus receptjes die daar dichter bij aanleunen zijn zeker ook welkom!

Hey!

Graag had ik binnenkort een kerstbier gebrouwen. Met verschillende donkere moutsoorten en kruiden zoals kardemom, gember, kaneel,...

Ik volg dit recept en daar spreken ze dat het bier 4-10 maanden moet rijpen in bulk.

Nu vroeg ik me af of dit nodig is, of ik ook bvb na een maand bulk al kan bottelen ipv 10 maand.

Indien bulk toch beter zou zijn voor de smaak, maakt een strikte temperatuurscontrole dan nog uit, of kan ik het gistingsvat bij wijze van spreken na overhevelen in m'n slaapkamer zetten?

Mvg, Lowie

Die extra 6 liter kan je (wanneer je die pas later toevoegt) ingeven op het tabblad 'Metingen op de brouwdag' bij 'Extra water in gistvat'.

Het begin sg kan je deels verklaren doordat je brouwzaalrendement iet hoger is dan 75% maar het zou me verwonderen dat je meer haalt dan 80%. De enige verklaring die ik heb is dat je een fout gemaakt hebt bij het afwegen van de mout. :thinking_face:

Bij m'n eerste biertje kwam ik ook een hogere SG uit dan voorspeld... En moet voor m'n thesis hele dagen met een balans werken dus fout afgewogen mout zou me sterk verbazen😉

Super, deze formules ga ik bij de volgende keer brouwen gebruiken!

Ik heb even je recept ingegeven in BrouwHulp, met jou gegevens (75% brouwzaalrendement) kom ik op een begin sg van 1047. Ik zie dan het verlies door verdamping 3,5 liter, dis is realistisch. Maar ik zie geen andere verliezen: geen filterkuipverlies, geen verlies door wat achterblijft in je kookketel. De parameters van je brouwinstallatie zijn dus niet correct. Dit verklaart ook het verschil tussen je 30 liter en de 28,5 die je effectief overhoudt na koelen.

Die 6 liter van de rijst, komt die bovenop je 27 + 12,7 liter of is dat een deel van je maischwater?

Ik heb de verliezen normaal wel ingegeven hoor, filterkuip 1 liter en kookketel 0,5 liter.

En de 6 liter kwam er bovenop, dat moet ik inderdaad nog aanpassen...

Hey allemaal!

Ik heb net m'n 2e biertje overgeheveld naar m'n lagervat en het volume en de SG gemeten. Na deze gegevens opgeslagen te hebben in brouwhulp vind ik het toch raar dat mijn voorspellingen nooit echt kloppen. Enkel het volume na vergisting klopt. Ik houd (na overhevelen, met de veronderstelling dat ik 1 liter gistdepot heb laten zitten) 27.5 liter over. En de voorspelling was 28.5 naar gistingsvat dus dit klopt.

Ik had oorspronkelijk een recept met brouwzaalrendement 75%, dus met een begin SG van 1.036. Dit was echter na meting 1.060.
    Als ik het brouwzaalrendement echter aanpas naar 95% kom ik wel deze SG uit. Maar dat lijkt me een beetje hoog.

De enige fout die ik kan bedenken is dat ik de rijstvlokken eerst gekookt heb in 6 liter water. Ik heb 27L water gebruikt + 12.7L spoelwater.

Hoe pas ik dit aan in brouwhulp zodat deze 6L meegerekend wordt, de voorspelde beginSG 1.060 blijft en ook het eindvolume naar gistingsvat (dus 28.5L) blijft kloppen?

Alvast bedankt!

Lowie

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptVedett kloon

Brouwdatum04-02-2021

BierstijlPils(ener)

Volume30,0 l

Begin SG1,036 SG

Berekende kleur (Morey)7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU

Brouwzaalrendement95,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

27,00 lWater uit Snellegem

4,20 mlFosforzuur

12,67 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

47 mg/l4 mg/l86 mg/l257 mg/l68 mg/l99 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC91,3 %

0,54 kgRijstvlokkenSupermarkt2 EBC8,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

50,0 °C1 min.10 min.4,3 l/kg

60,0 °C10 min.30 min.4,3 l/kg

70,0 °C10 min.30 min.4,3 l/kg

78,0 °C10 min.5 min.4,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

16,2 gMagnumpellets9,7%60 min.12,8 IBU

45,0 gStyrian Goldingsbellen2,6%30 min.6,6 IBU

45,0 gSaazbellen5,3%10 min.6,4 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

2,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

46,0 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting12,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting13,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,016 SG

Schijnbare vergistingsgraad55,3%

Start nagisting20-02-2021

Temp. nagisting2,0 °C

Temp. lagering0,0 °C

Hey!

Last minute beslist dat ik morgen ga brouwen. Het wordt m'n 2e biertje, maar deze keer met een ondergister.

Nu vroeg ik me af hoe lang de hoofdvergisting zou duren (s-23, 10°C).

Ik had het idee om het bier voor de zekerheid 4 weken te laten staan in m'n vergistingskast om zeker te zijn dat ook de navergisting voltooid is.

Is dit voldoende? En is het nodig om na een week of 2 het bier te ontdoen van zijn gistdepot?

Mvg,

Lowie

Amai dat is zeker genoeg (volgens brouwhulp zou 45 liter van 1070 'slechts' 572 miljard cellen nodig hebben en jij hebt dus meer dan het dubbele).

Ik beschik nog niet over een gistbank in m'n frigo dus zal sowieso voor de eerste keer moeten starten met een pack van wyeast. Zou ik dan ook van die pack gewoon een ent nemen en verder opkweken volgens uw methode, of kan ik ook gewoon dat volledige pack verder opkweken met wort tot een kleine 2 liter om hetzelfde resultaat te bekomen?

Het is zeker nog niet voor direct, maar als ik een goed recept opnieuw brouw zou dit in grotere hoeveelheden zijn van 45-50 liter.

Zakjes gist zijn relatief goedkoop om er een paar te komen, stel dat ik voor die grote batch een duur pak vloeibare gist wil gebruiken.

De batch die ik wil vergisten is 50L (OG 1.070).
    Ik beschik over 1 pak wyeast (100ml of 125ml?, tel je de 25ml voeding mee?), een magneetroerder en een erlenmeyer van 3 liter.

Is het mogelijk de geschikte giststarter te maken voor deze batch?

Ik heb wat zitten rondkijken op internet en vond verschillende calculators maar zie door de bomen het bos even niet meer...
    Kan iemand mij helpen met uitleg van de stappen en/of berekeningen?

Mvg,
    Lowie

Nee, de hopsmaak zal op termijn zelf nog meer op de achtergrond komen.

Hoeveel liter heb je gebotteld?

Misschien je recept eens posten, dan kunnen we kijken naar de hopgiften.

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptEerste brouwsel

Brouwdatum07-11-2020

BierstijlPils(ener)

Volume23,0 l

Begin SG1,058 SG

Berekende kleur (Morey)8 EBC

Berekende bitterheid (Rager)27 IBU

Brouwzaalrendement91,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,00 lWater uit Snellegem

2,90 mlFosforzuur

9,79 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

47 mg/l4 mg/l86 mg/l263 mg/l68 mg/l99 mg/l

Vergistbare ingrediënten

5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC90,9 %

0,50 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC9,1 %

Maischschema

Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,6 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,6 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop

13,0 gMagnumpellets10,2%60 min.19,1 IBU

30,0 gSaazbellen4,5%20 min.6,0 IBU

30,0 gStyrian Goldingsbellen3,4%5 min.2,2 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

11,5 gSafale Abbaye (BE-256)bovengist

Bierstijl doet er niet toe... Was een eerste brouwsel en ik ging wel zien wat het ging worden.
    Daarnaast had ik ook eerst het brouwzaalrendement ingesteld op 75. De berekende eind SG was toen 1058. Ik kwam echter 1070 uit dus heb ik mijn brouwzaalrendement aangepast zodat ook de berekende eind SG 1070 werd. Klopt dat/mag dat (gewoon voor als ik de volgende keer brouw dat ik juist uit kom qua berekening)?

Was m'n eerste keer brouwen en heb wel een foutje gemaakt bij het toevoegen van m'n bitterhop. Alle korrels bij de kokende wort gegooid en toen begon dat keihard de schuimen.

Liep licht over en een groot deel plakte aan de binnenkant van de ketel. Heb het meester terug in de wort geschraapt maar had daar sowieso wat verlies...

2 weken geleden heb ik m'n bier gebotteld. Na 1 week eens een flesje opengedaan en de smaak is niet slecht, maar het smaakt gewoon enkel naar graan. Van de hop (12g magnum, 30g styrian goldings en 30g saaz (60, 20, 5 minuten)) smaak ik amper iets...

Zal de smaak van de hop nog versterken naarmate het bier wat kan rijpen op fles?

Vorige week heb ik m'n bier gebotteld met 7,5g suiker per liter.

Gist voor hoofdvergisting was BE-256 (2 weken, 20°C) en daarna nog 2 weken lagering bij 1°C.

Omdat ik niet zeker was heb ik op 23L nog 1g F2 toegevoegd.

Nu deed ik na een week een flesje open en er zit nog maar heel weinig koolzuur in. En in de meeste flesjes heb ik wel al een bezinksel liggen op de bodem...

Komt dit nog goed?

Merci voor de tips!

Ik heb nog F2 liggen die al redelijk oud is, maar zal voor de zekerheid een nieuw zakje kopen.

Zou het eventueel mogelijk zijn om een klein deel bier af te tappen (0.5L) en de gist terug te activeren met wat suiker? En dan dat als giststarter gebruiken om de flesjes te vullen?

[Edit]

Ik heb juist de F2 die ik had liggen getest volgens een methode van het internet (100ml water + 2 tl gist + 1 tl suiker) en dat brouwseltje staat goed te schuimen na 5 minuten.

Dus mijn gist is waarschijnlijk nog perfect bruikbaar (ondanks deze al 1.5 jaar aangebroken op zolder ligt waar de temperatuur doorheen het jaar schommelt van noordpool naar woestijn).

Ik zal dan misschien iets meer toevoegen dan de 0.5g/20L? Fermentis raadt 2-7g/hL aan dus 0.4-1.4g/20L. Dus met 1g zal ik dan wel goed zitten zeker?

Ik heb maar een stijl aangeduid omdat het moest... :grinning_face:

Blond bier is het doel, stijl maakt niet uit.

Blijkbaar is de gist die ik nu heb gekozen goed voor iets sterkere blonde bieren vandaar dat ik deze besteld heb.

Bedankt voor de feedback!

Ik zou eind volgende week voor de eerste keer iets brouwen.
    Een mede-brouwer vertelde me om simpel te beginnen met pilsmout en wat tarwemout voor het schuim.

Daarnaast gewoon eens experimenteren met hop.

Als ik in brouwhulp kijk naar smaak en aroma zijn deze wel aan de lage kant. Is dat erg voor een pils?

Verder heb ik geen enkel idee of ik met m'n IBU in de juiste richting zit.

Iemand die feedback kan geven over dit recept, of het kan aanpassen met dezelfde ingrediënten?

Merci!

Lowie

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptEerste brouwsel

Brouwdatum07-11-2020

BierstijlPils(ener)

Volume20,0 l

Begin SG1,062 SG

Berekende kleur (Morey)9 EBC

Berekende bitterheid (Rager)28 IBU

Brouwzaalrendement75,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,00 lWater uit Snellegem

2,80 mlFosforzuur

8,82 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4

47 mg/l4 mg/l86 mg/l263 mg/l68 mg/l99 mg/l

Vergistbare ingrediënten

5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC90,9 %

0,50 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC9,1 %

Maischschema

Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,6 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,6 l/kg

Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop

10,3 gMagnumpellets10,2%60 min.17,0 IBU

40,0 gSaazbellen4,5%15 min.7,1 IBU

40,0 gStyrian Goldingsbellen3,4%10 min.4,0 IBU

Gist

HoeveelheidNaamType

11,5 gSafale Abbaye (BE-256)bovengist

Huh is dat zo?

Ik heb al eens (goedkopere) items besteld bij aliexpress en daar nooit extra voor moeten betalen dan dat er aangegeven stond... Als ik nu die molen in m'n winkelmandje plaats en wil afrekenen blijft de prijs ook hetzelfde... Of zou ik dan achteraf nog moeten bijbetalen?

Als je op de link klikt krijg je de prijs in dollar, maar bovenaan kan je aanpassen naar euro en dan komt het op 89,99

Vorige week kocht ik een Brewferm schrootmolen bij Brouwland. Het goedkoopste model van €44.95.

Bij het in elkaar steken zag ik dat 1 van de vleugelmoeren lichte beginselen van roest vertoont. Op zicht niet zo erg, ik koop wel een nieuwe.

Maar bij het enthousiast voor de eerste keer de schijven laten draaien merkte ik op dat deze scheef staan?

Dus dat als je naar de ruimte tussen de schijven kijkt deze soms bijna niks is

en als je verder draait bijna enkele millimeters.

Is dit normaal of een fabrieksfoutje?

Mvg,

Lowie

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue