Ik vermoed dat zelfs een flocculante gist zijn tijd zal nodig hebben om zich een weg naar beneden te banen. De gist was allesinds vlotjes gestart en had 4 dagen hevig doorgedaan (zelfs mits tegenkoeling), de voorziene kopruimte was alles behalve toereikend :D. Ik ben benieuwd of ik het vat nog vol zal krijgen (ik had nu 25l extra gerekend) Hoe dan ook, hoe minder gist mee verhuist naar het vat, hoe liever. Over een periode van 6 maand zal hij wel uitgegist zijn - de laatste maand doe ik er nog wat bottelgist bij in het vat om te zien of de dichtheid nog zakt en om zeker te zijn dat ik na het bottelen geen knalflessen heb. (als mijn budget toereikend is tegen dan mss dat ik me dan een beergun, fermzilla en drukset aanschaf om deze af te vullen onder druk)
Berichten van Zuurpiet
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
shol, welkom bij de bende.
-
Welke is deze? 🤔
het bovenstaand recept is de zoete stroop
-
Normaal zou ik nu mijn rumbier brouwen, maar ik kan kort bij dag behoorlijk wat druiven gaan plukken. Ik wil dit dan ook niet laten liggen. Ik heb helaas geen gistvaten vrij ... wel nog voor een 60l aan dame jeannes. Heeft iemand tips of suggesties hoe ik deze best verwerk en ik welk type bier?
Ik zat met het idee een blonde te maken en de druiven te kneuzen en in de wirpool toe te voegen. Om de druiven dan te versluizen naar de jeannes. Zo zijn ze gepasteuriseerd en kan ik ze er in te laten voor de volledige gisting - kwestie van geen risico's te lopen. (het idee zit wel in mijn hoofd om te vergisten met de gist op de druiven, maar ik heb daar geen ervaring mee, en ik wil ze wat low-risk verwerken).
Een andere optie is de druiven na de hoofdgisting blancheren en dan toevoegen. Het deel waarvan ik vermoed dat ze er niet bij kunnen zou ik gewoon het sap toevoegen tijdens de kook.
-
Mijn bourbonbarrel word binnenkort gevuld met deze zoete stroop :D.
triple-maish op 68°C.
de sg zit ondertussen op 1039 (al een dikke 10% abv)
voor 225l:
- 91 kg pilsmout
- 8kg cara120
- 8kg cara ruby
- 10kg suiker
- 5kg chocolate malt
- 3kg debittered black
400gr northern brewer 60'
100gr northern brewer hopstand
new world strong ale gist
-
mijn volledige hopoogst dit jaar. Nu nog beslissen welk bier ik er mee maak.
-
bij die staat turbo, maar het is blijkbaar geen echte turbo-gist als ik het internet mag geloven ...
-
Valt deze ook voor de gewone sterveling te krijgen ??
ik hou er sowieso over voor VHM 2024.
-
Ik veronderstel dat je melasse gaat gebruiken die ook in de distilleerderij wordt gebruikt en dan is dat best wel veel melasse. Hou er rekening mee dat dat heel moeilijk vergist, er zitten maar weinig suikers meer in, en het een heel uitgesproken smaak heeft. Ik zou het eerst eens doseren in een glas water en ervan proeven voor je ermee aan de slag gaat. In een distillaat (na 2x distilleren) is het best wel lekker maar of dat ongedistilleerd ook het geval is weet ik niet.
Die turbogist heeft wel veel gistvoeding, en zou dit normaal moeten aankunnen. (op papier)
Stel dat ik het zuiver gebruik 6.4l rietsuikermelasse (8.9kg) op 25l zou moeten een SG van 1.140 (32P) geven en uitkomen op 11% alcohol met die gist. -->35.6kg/HL zorgt voor 32°P. het zou dus maar een 10% minder vergistbaar zijn dan zuiver suiker. (opnieuw op papier)
Dus op 14kg is er 1.4kg aan niet vergistbare elementen, (wat neerkomt op 6gr/l - lijkt idd wat veel, maar er zal wel een deel verdwijnen met purgeren)
Mijn elleboog vond 14kg nog meevallen op 225l.
.
Het mag een aparte smaak hebben maar het moet inderdaad ook drinkbaar zijn.
Het doseren is mss inderdaad best aangeraden :D. Morgen doe ik mijn brouwaangifte, dus ik kan nog wel even testen.- edit - net zuiver geproefd ->
perfect. en beter te pruimen dan zuivere p32 :p
-
Jeroen79 De accijnzen zullen er op betaald zijn 😉.
-
het is.deze keer niet de bedoeling voor een zure 😁. Gewoon hoofdgisting 12%. Rood van kleur. Voldoende body. 6 maand rijpen op het rumvat om de smaak er goed in te krijgen en wat lichte honingoxidatietoetsen.
Het volgende op dit vat zal wel een lambiek worden.
-
3ool gebotteld deze namiddag. 🥶. Mss dat ik het de volgende keer best niet zo lang uitstel.
-
Ik vul dit nog aan met de details als de kogel volledig door de kerk is.
Ik heb hier een 225 liter voormalig rumvat staan (en daarvoor rode wijn)
Gezien de dubieuze manier waarop dit vat werd opgeslegen (ruikt wel nog ok) voor ik het in mijn bezit kreeg, wil ik vlug hoog in alcohol gaan alvorens op te slaan op vat.
Om in thema te blijven zou ik analoog de rode rumsnoepen willen gaan.
(geen idee hoe deze heten)
De eerste bestelling is alvast gedaan:
- 10 Liter (14 KG) rietsuikermelasse (rum melasse)
- Prestige - Turbo gist / yeast - Rum turbo - (heeft iemand ervaring met rumgist voor bier? anders gebruik ik deze uit veiligheid als secundaire gist na een hoofdgisting met s33)
Edit, voor 225l,
75 kg pilsmout
14l suikerrietmelasse
4kg cara120
0.6 kg chocolademout cold steeped
3oo gr northern brewer id kook
200gr id whirlpool
New world strong ale gist.
Afhankelijk van de complexiteit na lagering kan er nog gewerkt worden met kaneel, allspice, vanille of kruidnagel. Maar als ik het gevoel heb dat het niets nodig heeft laat ik hem bare-bones.
-
Ben vergeten paardebloemen aan te raden voor de budgetvriendelijke oplossing. De bloemen in je fermenter geven prachtige honingsmaken toe. Wel Zoveel mogelijk groen vermijden.
-
Nee, maar de tijde en moeite die je er insteekt schept zeer hoge verwachtingen naar de smaak.
-
zo benieuwd daar de smaak
-
voor honingeur en smaak kan je ook stuifmeelkorrels toevoegen
-
hopintensiteit zal normaal wel minderen als er een aanvaardbare dosis is aan toegevoegd.
geef je mss even het merk door en de hoeveelheid die je hebt toegevoegd? - normaal zal dit maar om een aantal druppels gaan neem ik aan.
-
De titel is alvast een mondvol, maar dit bier smaakt naar citroenlimonade ...
.
Het was een experiment, en de uitkomst was min of meer als te verwachten was ... maar dan extremer.
voor 50l:
3.5kg tarwemout
8.5kg pilsmout
40gr cascade bij de maish
-> 1u op 67°C
gekoeld tot 30°C kettlesour voor 3dagen op 30°C met een handvol ruwe granen tot ph 3.4
Dan nog even tot 75° gebracht om toch wat beestjes te doden en nog laag genoeg om geen DMS te vormen, en afgekoeld tot 20°C,
na 2 dagen hoofdgisting met een eigen gist volgde de dryhop van 40gr cascade + restje citra.
nog 5 dagen verder laten gisten op 20°C
1 week op 10
en dan -1°C/dag tot 0°C.
Weer wat laten stijgen en dan gebotteld met 8gr/l suiker.Behoorlijk hazy, en helaas wat geoxideerd van kleur tijdens de kettlesouring.
Geen drama, maar kon ironisch genoeg vermeden worden door het toevoegen van citroenzuur
-
1000 x dank voor het opstarten en jarenlang onderhouden van het forum.
De vergaarde kennis hier is onvoorstelbaar en de sfeer is echt top.
-
Andere korreldikte? Misschien fijner schroten.
Dit is het grootste verschil soms tussen mouten van verschillende firmas.
-
Hoe groot gaan de brouwsels zijn die je dan ga brouwen?
50l-100l, niets groots. Het is vooral om te experimenteren en om niet alleen op te hoeven drinken :p.
-
Met welke installatie brouw je? Ik doe voor hoge temperaturen mijn primaire vergisting in mijn brouwketel, die kan ik makkelijk op 40C aanhouden voor de kveik. Dan hevel ik na 3 a 4 dagen over .
-
Nog 6 tanks te gaan en dan heb ik alles 🥳.
-
10l for scale 🤩
-
Kinderarbeid???
ik met enkel nog kijken voor FAVV gekeurde luiers.
-
Dacht dat het een percolator was om koffie te maken voor het personeel. 🤣
Mijn kinderen drinken nog geen koffie ;).
Lollige hé dat ‘speidelke’ van 10 liter.
Al veel plezier beleeft aan dat dingske. Er zit nu opnieuw een brouwsel in om straks spontaan te laten vergisten :D.
(ik zal wel content zijn om eens grotere brouwsels te kunnen afvullen)
-
We zijn er bijna 😍. Nog wat groter materiaal en we kunnen van start.
-
'Klanders' zoals ze zeggen
-
Heftig biertje… of is het alcohol siroop
Ben benieuwd hoe die smaakt
De waarheid ligt in het midden 🤣
-
hij is iets verder uitgegist dan dit in bijlage,
welk brouwprogramma heb je gebruikt? - ik kan het eventueel eens manueel uitrekenen deze avond, maar mijn waarden heb ik in elk geval hieraan doen kloppen.
-> die 1.125 ligt eerder bij wat ik had voor de kook.
-
Sterke gist dat die aan 19% geraakt. Diastaticus?
Ik ken er geen fijne gegevens van helaas. Het is een gist ik heb opgekweekt een zeer oud flesje alexander rodenbach, en dan werd geïsoleerd door Hogent. Dus het is nu wat zoeken naar de mogelijkheden ervan.
- so far behoorlijk aloholtolerant, zeer fruitige esters, snelle vergisting, weinig krausen, vlokt zeer sterk en vlug uit en een putgeur tijdens de vergisting.
- als ik er een nieuwe batch van laat maken wil ik gerust wat meebrengen op de volgende VHM moest er interesse zijn.
-
Vandaag gebotteld.
. binnen 2 weken wordt deze geproefd.
Ik wou niets eerder posten voor ik wist of deze geslaagd was of niet :p
uitgegist tot 19% abv, (oops) met een opgekweekte gist die blijkbaar de verwachtingen sterk overtrof. -mind blown-
(blijkbaar was de vergistingsgraad toch iets hoger dan de eerste test liet uitblijken) de einddensiteit zat rond de 10°P.
-> voor 20l
10 kg pilsmout (ja 10)
1.6 kg havervlokken
0.4 kg cara 120
0.4 kg biscuit
0.5 kg moutextract licht
14 gr bitterhop 12% 60minuten
2 sinaasappels 10 minuten
30 gr mosaic in de whirlpool
20 gr citra in de whirlpool
2kg kristalsuiker na 3 dagen gisten
maish was zeer eenvoudig, het water tot 72°, dan graan toegevoegd waardoor de temp naar 66° ging en een uur laten staan
(bij nader inzien had ik dit beter hoger gezet)
het wort werd over 2 gistvaatjes verdeeld,
(er is redelijk wat volumeverlies door de gist dus ik heb van elk iets van 6l over)eerste week was zeer angstig door een behoorlijke putlucht die in de vaten zat. Gelukkig is dit er na iets meer dan een maand volledig uit.
De eerste keer dat ik zo lang lager :p, het was nodig ook gezien het écht veel tijd nodig had om op te klaren.
-> door de dikte van het wort had de trub niet echt de mogelijkheid om mooi uit te zakken tijdens de wirlpool.- aan het ene werd voor een week 2 vanilestokken toegevoegd, (doet wat aan een whiskey denken)
- aan de andere de schil van 2 sinaasappels die eerst werden gekarameliseerd. (intens lekker - precies een likeur)
-
-
Serge heb je toevallig ook een oplossing voor de moeilijkere filtratie door het geretrogradeerd zetmeel? Of zijn die rijsthulzen voldoende. Ik merk zelf helaas weinig verschil bij mijn broodbier of ik hulzen toevoeg of niet 🤔. En ik gebruik maar 1/6 brood toe aan het beslag. (15%vocht) (Enzymen - craftzym - om de filtratie te verbeteren lijken ook niet te helpen)
-zelf voeg ik er wel nog een pauze aan toe van 15 min op 45C om de betaglucanen alvast te beperken-
-
Opgebruiken 🥳. Nu voorlopig laat ik ze in de zak op een droge donkere plek. De volgende stap zal wslk ook zijn om ze in voertonnen te bewaren.
-
SafBrew™ BR-8SafBrew™ BR-8 by Fermentis is the first dry Brett designed for your bottle and/or cask conditioning. Brings interesting funky notes to beer.fermentis.comSafBrew™ BR-8 Dry Brettanomyces YeastSafBrew™ BR-8 is the first Brettanomyces bruxellensis yeast available to brewers in a dry microgranular format. It offers all the flavor benefits of ‘wild’…www.northernbrewer.com
Zo is iedereen weer up to date, een droge brettanomyce gist. Nu hopen dat er vlug een
-
Net stalen genomen, idd -> het bier is volledig troebel. :/.
Zal ook geen ideaal proces zijn vrees ik.
-
situatie:
Ik heb 2 kastanjevaten met spontaan vergist bier. (ze gaan ondertussen al een 4 a 5 tal jaar mee)
deze worden normaal gezien via de solero methode aan en afgevuld.
beiden hebben (hadden) een dikke, stevige, gezonde pellicle
probleem:
fruitvliegen zaten er op (niets hielp er tegen) en ik kon kiezen van mijn vrouw, vaten buiten, of ik.
Ik kon niet kiezen om mijn vrouw buiten te zetten, en met de winter in aantocht koos ik toch voor de vaten.
gevolg:
een 2-tal maand later, is de volledige pellicle verdwenen!!!!
vraag:
Kent iemand hiervan de mogelijke oorzaak? (mss wat gevorderd om in de vragen van een leek te plaatsen :p)
-als ik mijn wijndief vind doe ik even een smaaktest-
-
Dat zijn dan vermoedelijk brett stammen!! daar er redelijk veel brett's zijn die (gedeeltelijk) het vermogen kwijt zijn om Maltose te vergisten.
Dit zou wel te zalig zijn om een pastry stout mee te brouwen :D.