Berichten van polletaal

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Op een lambiek van 10 maanden (barrel aging ) heb ik 2 maand geleden 30 % frambozen gezet.

( in een damme jeanne)

1/ Wanneer zou ik best kunnen bottelen?

2/ kan het interessant zijn om het frambozenbier nog meer body te geven om bij het bottelen nog 10 of 20% lambiek van 2 jaar oud aan toe te voegen?

3/ hoelang liggen zure krieken best op lambiek voor een zure kriek?

3 Welke bottelgist?

4/ Hoelang nog op fles laten rijpen vooraleer te drinken?

Ik wens deze week bij het lageren van mijn 20 liter Berliner wiessen 5 keer 4 liter te maken met 5 verschillende fruitsoorten. Ik heb een praktisch probleem in mijn vergistingskast kan ik geen 5 vergistingsvaten zetten.

Zou het mogelijk zijn dat ik 5 steriliseerbokalen gebruik van 4 liter en dit ZONDER waterslot

erop ?( dus volledig luchtdicht)

Ik dacht 14 dagen te lageren aan 14 graden zodat de fruitflavours kunnen opgenomen worden. Normaal lager ik wel met waterslot maar op een bokaal is dit onmogelijk....DBV!

Volgende week wens ik een Berliner weizen te brouwen met lactobacillus.

48 uren na het verzuringsproces dient het brouwsel opnieuw gekookt te worden met de saaz hop. Nadien kan het wort, volgens recept, met een cleane gist zoals US 50(fermentis) naar het vergistingsvat. Kan ik ook een saisongist of F2 gist, of een witbiergist of een abdijbiergist als alternatief gebruiken ? (deze gisten heb ik voorradig maar geen US-50 )

Dank Serge voor je tabel! Ik zal er zeker bij een volgend brouwsel eens gebruik van maken!

Maar Idd. Koen uit mijn bescheiden ervaring blijkt dat het misschien veiliger is om het wort eerst te vergisten vooraleeleer het fruit bij het lageren toe te voegen. Ook fruit met te veel pectine dient vermeden te worden of behandeld met pecto-enzyme( zoals bij cider)

Mijn 25 l weizen staat nu tot volgende week maandag te vergisten

Maar nu weet ik nog niet welke hoeveelheid fruit oa frambozen en braambessen ik bij het lageren mag toevoegen?

Beste,

Heb tot vr. middag gewacht, maar geen activiteit.

Aangezien ik ik weekend moest heb ik er een zakje korrelgist “ belgian witbier gist’ over gestrooid.....Nu zondagavond merk ik een voorzichtige activiteit+_ 1 borrel/min. Er is wel bovenaan een wit schuim gevormd.

1/ Misschien is het fermentatievat toch niet 100 % luchtdicht

2/ Iemand ervaring met gebruik van 2 verschillende gisten ( voor weizenbier en witbier) in hetzelfde fermentatievat.? Zou er competitie ontstaan, welke gist het meeste dominant is?

De estervorming van beide gisten is toch anders?

Na 7 dagen zal ik het soortelijk gewicht eens meten. Dan heb ik zekerheid wat vergisting betreft.

Sinds 20 h staat 25 l in de vergistingskast op 20 graden zonder geborrel in het waterslot. Het beteft een weizen-biermet smackpack gist van Wyeast.

1/ wacht ik nog af en verhoog eventueel de temperatuur van de vergistingskast naar 22 Gr. C?

2/belucht ik en roer eens ?

3/Gooi er een korrelgist van witbier over?

Heeft er iemand vuistregels voor het toedienen van houtchips in bier ( bij het lageren) ?Hoeveelheid en tijd van blootstelling?

Welke houtsoorten ( oa. eik, fruitbomen?)zijn hiervoor best geschikt? Toegevoegde waarde?

Welke chemische stoffen ( looizuren...) komen er vrij in het bier?

Zou het hout van de moerbeiboom ook geschikt zijn voor houtchips bij bier?

Morgen brouwdag.....

Schiet maar op recept witbier met fruitflavours

20 l 1/4 beslag

1/ pilsmout 60 %

Tarwemout 30 %

Havermout. 10 %

Gist

10 l; bavarian wheat yeast

10 l ; whyherstephan weizen

Hop

Bitterhop 24 gr = eigen wilde hop met alfazuren 5 %

Aromahop; 20 gr HuelMelon

20 gr barbe rouge

Maisschema

1/ 52 C. 10 min

2/ 62 C. 35 min

3/ 72 C. 30 min

4/ 87 C. 5 min

Nadien 100 C. 60 min

1/Voor mijn bitterhop wens ik mijn eigen wilde ( ingevroren)hop te gebruiken. Uit literatuur verneem ik dat dit ongeveer 5 % alfazuren zou bevatten. Iemand ervaring met brouwen met eigen wilde hop als bitterhop? Risky?

Beter wat minder dan teveel gebruiken?

2/Als je wil dryhoppen moet dit best gebeuren met dezelfde hop als je (10 min gekookte ) aromahop?

3/ kent iemand de hoppen huel melon en barbe rouge?

1/Ik wens geplette havervlokken te gebruiken in mijn maisch. Moet ik dit nog schroten?

2/ Ik wens. een witbier als basis voor een fruitbier;

Zitten de verhoudingen van mijn mouten ok?

Voor 20 ll bier

75 % pilsmout

15 % tarwemout

10% havermout

3/ Wat is de invloed van de hoeveelheid haver voor de smaak in het latere bier? Of zou ik er beter de haver uitlaten en 25 % tarwemout nemen?

Help.....

Ik heb verschillende flessen bier zonder schuim . Wat kan de oorzaak zijn. Kan ik hier nog iets aan veranderen?

Ik maakte een trapistenbiertje met gist Safale 256 Na de botteling werd er 8 gr/ liter suiker toegevoegd met hergisting met mespuntje S04. Ik heb de flessen na botteling 14 dagen op 23 graden gezet. De flessen staan nu 1 week op keldertemperatuur. ( 10-15 gr)

Hoe komt het dat ik flessen heb met 1 cm schuim en flessen zonder schuim? Moet ik nog wat langer wachten, of ze eens omdraaien of flessen openen en nieuwe gist F2 bijdoen???

Probleem?

Help!!!?

Vandaag stel ik vast.....Vorige week heb ik verkeerdelijk gebotteld met hergisting op fles met de gist Safale S 04. In plaats van de hergistingsgist F2.

Moet ik nu toch nog mijn flessen heropenen en F2 gist toevoegen of andere tips????

Volgende week wens ik mijn trippel en fruitbier te bottelen na 5 weken lageren op 4 graden

Ik wens te werken met de gist F2 voor hergisting op fles met toevoeging suiker 8 gr/ l

1 e vraag/ moet ik vooraf de temperatuur van het te bottelen bier naar 20 granden brengen vooraleer ik de F2 gist toevoeg?

2e vraag/ ik wens bij het kriekengeneverbier ook hergisting op fles met F2. De kriekengenever 100ml/ L werd pas bij de lagering toegevoegd.( hier zit dus ook nog niet vergiste suiker in) Ik dacht geen suiker meer toe te voegen bij de botteling?

Basisrecept was trapist 9 % alcohol met T 58 gist maar heb bij een deel van het jongbier bij de lagering (1/10 ) kriekensap bijgedaan als proef.
    Mijn vraag is kan ik na 5 weken lageren met champagnegist als bottelgist nog iets anders doen dan met bottelgist S 2? (Liefst schuim en kleine champagnebubbels)

Er werd 3/2 gebrouwen. Na 8 dagen en 20 graden vergisting met sg van 1078 naar 1014.

Op 11/2 beginnen lageren op 12 graden . Normaal zou ik na 10-14 dagen (21-25/2 ) bottelen maar ik ben dan een weekje op vakantie. Ik dacht de temperatuur nog wat lager te zetten naar 8 graden en pas te bottelen rond 10 maart. Dus het bier heeft dan 27 dagen gelagerd. Is dit een probleem?Hoe kan ik zoveel mogelijk een verkeerde smaakinvloed voorkomen door het lange lageren of zou ik toch beter reeds na 8 dagen (dus nu do. 20/2) lageren bottelen?

Beste,

Ik wens 2 fruitbiertjes te maken . Als vergisting neem ik de gist T-58 ( fermentis) voor zijn fruitige-kruidige esters.

1/ Bij de lagering wil ik voor het eerste bier kriekengenever met krieken toevoegen 100 ml/ 1 liter bier ( goede verhouding?) Hoe zou het bier reageren met de toevoeging van deze kleine hoeveelheid kriekengenever met een alcoholpercentage van 20 % alcohol? Ik wens nadien nog hergisting op fles. Is dit nog mogelijk?

2/ Voor het 2 e fruitbier neem ik bij de lagering 100ml geklaard kweepeersap/ 1 liter bier.

Ik wens hier een lichte kweepeertoerts.

Kan dit lukken? Tips?DBV!

Ik wens 10 l kriekenbier te maken met ( beperkte ingredienten) Ik heb in mijn voorraad nog enkel pils mout( geen tarwemout) en als bitterhop bruwersgold en Challenger en als aromahop fuggles en saaz.
    1/ kan ik gebruik maken van opgelegde schaarbeekse krieken op siroop?
    2/ welke gist zou ik hiervoor best gebruiken?

Beste,

Ik wens 20 l tripel te maken met als bitterhop challenger ( alfazuren 8,5%) en Brewersgold (8%). We streven naar een EBU van 32

De formule;

Gr. Hop= ( liters wort x 10 x gewenste EBU) :

(Alfazuur% x rendement)

Het rendement is afhankelijk van de kooktijd . Bij 60 min kooktijd is dit 27 %

Voor Hop Challenger is dit dus

(20 x 10 x 32) : ( 8,5% x 27)= ongeveer 24 gr

Voor Brewers gold

(20 x 10 x 32) : (8 x 27) = ongeveer 24 gr

Aangezien we 2 hoppen gebruiken nemen we van elk de helft dus 2 keer 12 gram.

Klopt dit ongeveer?

Bestaat er niet een eenvoudige vuistregel voor de berekening van de bitterhoppen?

Zoals bij de aromahop 100 gr/ 100 l

Ik vind een recept voor een tripel met een volgend schema;

50 gr. Celcius. 10 min

60gr. Celcius. 30 min.

64gr. Celcius. 20 min.

70gr. Celcius. 20 min.
    78 gr. Celcius. Maisch out

Wat is het nut van een getrapt systeem voor onze Beta- amylasen aan 60 en 64 graden gedurende 30 en 20 minuten?

Kan men niet eenvoudiger en gemakkelijker 50 minuten aan 64 graden nemen of 50 minuten aan 60 graden Celcius? Wat is hiervan de rationale of de meerwaarde voor ons maischproces en onze tripel? ( we willen 9,3 % alcohol)

Beste w@lter, Echt bedank voor aangeboden inzichten!

Ik wens met een grainfather robot een eerste eenvoudig bierrecept te maken.

Ik heb met een beslagwater van 20 liter en zal spoelen tot een totaal van 24 liter.
    ik hoop 20 liter gebotteld bier te hebben?

Pilsmout Dingemans 5 kg

SG. 1034/liter

Rietsuiker Kg?

Begindichtheid 1078

Einddichtheid 1012

Alcoholgehalte 9,3 %

ik wens een tripel bierrecept op te stellen voor 20 liter
    Ik hebenkel 5 kg pilsmout. Ik wens een normaal beslag 1/4. Ik wil een alcohol % van ong. 9.3 %
    ik wil enkel nog rietsuiker gebruiken. Hoeveel kg?

IEr is volgens de regel per 1kg mout 1 % alcohol bij 20 l water. Dus met 5 kg pilsmout haal ik een biertje van 5 % alcohol. Mijn rietsuiker is volledig vergistbaar tot alcohol.
    Iemand enig idee hoeveel SG. Rietsuiker heeft?

Hoeveel rietsuiker moet ik toevoegen in kg om een tripel van 9,3 % alcohol te brouwen.

Dank bij voorbaat voor een logische redenering!!!