Berichten van wimdm

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ja en de bazooka filter die er standaard is bijgeleverd is ook eigenlijk te klein. Ik heb zelfs al meegemaakt dat ik enkele liters niet heb kunnen overbrengen naar mijn gistvat omdat de bazooka filter volledig dicht zat door de trub. Maar bij het overhevelen via de hoptube heb ik dit nog niet voor gehad en kan ik door de ketel iets schuin te stellen zelfs bijna alles overhevelen naar mijn gistvast.

Ik begrijp jouw probleem niet zo goed. Ik werk al jaren met Raspberry Pi sinds versie 2 en heb ook al verschillende merken microSD kaarten gebruikt. De enen is al iets sneller dan de andere maar ik heb nog nooit boot problemen gehad.

Ik heb ook nog nooit een voor geïnstalleerde microSD kaart gekocht en ze dus altijd zelf aangemaakt zonder problemen met Etcher. Er bestaan zelfs honderden filmpjes op Youtube (Raspbian Buster Lite op een microsSD installeren) die je alle stappen uitleggen hoe je dit moet doen.

Bij mijn laatste Raspberry Pi 4 boot ik nu zelfs vanaf een SSD en dit gaat niet alléén sneller maar is ook veiliger naar de toekomst toe want niet vergeten dat de levensduur van een microSD kaart korter is dan dat je zou denken. Ik vervang mijn kaartjes bijna iedere 2 jaar.

W@lter ik heb een BrewMonk en ik tapte vroeger ook net zoals jij af via de kraan naar mijn gistvat. Maar sinds ik eens ben gaan meebrouwen met HermanH heb ik zijn techniek overgenomen nl eerst minstens een uur de gekoelde wort laten rusten en daarna overhevelen vanuit een hopfilter. Het resultaat is dat ik nu ook zeer heldere wort naar mijn gistvat overhevel maar of ik mijn krant er door kan lezen dat heb ik nog niet uitgetest. Zal dat de volgende keer eens proberen.

Om al bovenstaande uitdagingen uit de weg te gaan kan je zelf gewoon je fosforzuur eerst verdunnen naar vb 20%. Veel makkelijker in gebruik, vb voor de kleine hoeveelheid die je moet kunnen afmeten je spoelwater. En het is bij morsen veel minder agressief.

Ik heb ook fosforzuur in huis maar nog niet durven gebruiken maar verdunnen is een goed idee! Ik veronderstel dat je dit het best met demi water doet?

Men gaat ook toch niet voor elk item, hoe klein ook, een brief sturen met het verzoek tot betalen. Dan kost de postzegel meer dan dat het hen opbrengt.

Ze kennen bij de douane ook al emails hoor! De laatste keer dat ik extra taksen heb moeten betalen werd ik gewoon per mail hiervan op de hoogte gebracht en ik kon dit zelfs online betalen. Daarna werd mijn pakje op de gewone wijze geleverd.

Ziehier, de eerste versie van deze driegranentripel. Nog wat troebel al stoort me dat niet enorm (ligt allicht aan de tarwe/rogge?), maar de smaak/kleur is zeker oké! Schuim blijft niet erg lang ondanks de tetrahop. Maar het belangrijkste: hij is lekker!

Ziet er inderdaad zeer goed en lekker uit maar bij vele commerciële tripels blijft het schuim ook niet lang staan dus daar zou ik zo niet mee in zitten zolang het maar een lekker biertje is dat is veel belangrijker.

PS: zet er maar al enkele van opzij voor deze zomer dan kunnen we er ook van genieten :winking_face_with_tongue:

Waarom niet gewoon de wedstrijd die dit jaar gepland was opnieuw doen? Dan hebben zij die eentje voorbereid hadden al eens kunnen oefenen? :P

We zijn al 2021 dus je bedoelt vorig jaar :winking_face_with_tongue:

Maar ik volg je een Belgisch Blond lust toch iedereen en daar kan je ook oneindig in combineren. Maar ik vind Springerke zijn voorstel ook wel goed of eigenlijk maakt het mij niet uit zolang het maar kan door gaan en we elkaars eens kunnen ontmoeten en lekker zelf gebrouwen bieren kunnen proeven. :clinking_beer_mugs:

Ik heb 2 bestellingen geplaatst begin januari maar heb ze nog niet ontvangen ze zijn wel al in België maar heb nog geen bericht gekregen dat ik iets extra zal moeten betalen. Ik hou jullie op de hoogte.

Een bestelling die ik op 29/12/2020 had geplaatst heb ik wel al ontvangen en daar werd niks extra aangerekend.

Als ik naar een bestelling van vorig jaar kijk bij Ali en ik wil ze opnieuw bestellen dan is het bedrag nu zelfs iets minder, dus ik denk niet dat het al van toepassing is in België. We zullen wel zien.

Dat klopt maar je kan dan altijd een nieuw patroontje steken om je vaatje leeg te krijgen, toch?

Ja maar ik krijg geen extra bubbels in mijn bier zelf, die zaten er in het begin wel in (door de bottelsuiker) maar nu heb ik enkel plat bier dat vlot kan worden getapt met een mooie schuim kraag maar dat is minder lekker. Ik had ook gedacht dat de CO2 zich met het bier zou vermengen maar dit is niet het geval. Tenzij ik iets verkeerd doe?

De 3gr suiker per liter om te gisten op het vatje heeft eigenlijk niets te maken met scheuren of barsten. Zo’n vatje kan makkelijk 2,5Bar aan. In een Keg, als je die gaat nagisting op keg met suiker, gebruik je ook maar Max 4 gr per liter. Het is eerder doordat je nog eens CO2 gaat toevoegen via de patronen/CO2fles dat je zo weinig suiker gaat gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd! Teveel suiker kan wel barsten enz (naad)teweeg brengen.

Ter info vervorming van deze vaten is al voldoende om ze onbruikbaar te maken want ze zijn inwendig voorzien van een dunne beschermlaag en bij vervorming (uitzetten onder druk) kan deze beschadigd geraken en daardoor kunnen ze gaan roesten.

Op mijn flessen zet ik meestal een manometer en als ik 7gr/L gebruik dan zit er tussen de 3 à 4 Bar op het einde van de nagisting. Dus 3gr/L zal inderdaad die 2,5 Bar vermoedelijk niet overschrijden. Ik moet wel toegeven dat in het begin in het bier uit dat vatje er meer CO2 in zat dan op het einde dus er zal wel ergens een lek zitten waardoor de CO2 is kunnen ontsnappen.

Ondanks dat er niet veel CO2 in het bier zat was ik er toch redelijk tevreden van en ga ik de volgende keer 3g/L bottelsuiker gebruiken en wat vaseline op de dop smeren in de hoop dat het dan minder lekt.

Het is zoals Pepito zegt voor wat ze kosten en ik heb deze vaten dan nog gratis gekregen (3 van HermanH en 2 als kerstkado van mijn zoon) en ik zou het zonde vinden mocht ik deze niet kunnen gebruiken. Ga er wel nooit een zwaar bier zoals Tripel of Duvel in doen.

De kopruimte bovenin moet eerst gevuld worden met gassen.

Die kopruimte zit al gevuld met lucht en die wordt door de CO2 er eerst uit geduwd dus van zodra de gisting is begonnen zou je al meteen bellen in het waterslot moeten zien.

Dus wat Springerke zegt zal wel kloppen en is er ergens een lek. Misschien eventueel ook een braampje aan het waterslot zelf?

Heb deze PPS van onze vrienden van het FOD gevonden. en dit artikel op retail.be
    Dus de vrijstelling die bestond voor goederen onder de 22€ vervalt en van af nu moet je dus steeds BTW (en administratie kosten) betalen
    :loudly_crying_face::loudly_crying_face::loudly_crying_face::loudly_crying_face:

Aha maar er is hoop voor Ali want wat staat er op het einde van het artikel:

'tenzij de Chinezen snel werk maken van een eigen Europese logistieke basis – niet toevallig wat Alibaba betracht in Luik en rivaal JD.com in de haven van Zeebrugge...'

auw, moest je toen bijbetalen? Dat is dan wel het risico :face_with_raised_eyebrow:

Nee beter nog ze hebben mijn geld terugbetaald ik had een Dispute geopend omdat ik zag dat het niet afkomstig was van het land dat ik had gekozen en Ali heeft me gelijk gegeven en dus bijna volledig terugbetaald. Maar zoals ik al zei bij andere bestellingen na 01/01/2021 ook nog niets moeten bijbetalen dus het zal nu nog niet van toepassing zijn.

je kan vlgs mij ook bij Ali kijken of je het artikel vanuit een EU locatie kan laten leveren. Dan geldt de extra heffing niet. Maar over het algemeen is dat wel iets duurder dan nu en is dat niet bij alle artikelen mogelijk.

Daar zou ik niet op rekenen onlangs 2 bestellingen gemaakt bij Ali zogezegd 1 uit Spanje en een ander uit Frankrijk. Ten eerste waren ze even lang onderweg en kwamen ze toch één uit Hongkong en de andere uit Azerbeidzjan.

Ja die filmpjes, het ziet er allemaal zo mooi uit maar je kan het niet proeven net als met al die kookprogramma's wat ze klaarmaken ziet er geweldig uit maar het is misschien in werkelijkheid totaal niet te vreten.

Dus zelf uitproberen is de enige manier om er achter te komen.

Ik heb éénmaal extra moeten betalen omdat op het pakket een waarde van €50 stond vermeld (werkelijk heb ik meer betaald) en daar kwam toen in totaal €27,34 extra bij (hier zat ook een administratie kost inbegrepen) dus als ze dit dan ook iedere keer gaan aanrekenen dan wordt het echt niet meer interessant?

om eens tegen de wind in te p****n : ik heb die vaatjes in gebruik, en ben er best tevreden over voor wat ze kosten . Hergisten met 3 g/liter suiker, en afhankelijk van je situatie, zo weinig mogelijk of geen bottelgist. Ik geef toe dat het wel wat foefelen is met vaseline op dichtingen enzo om lekkage van CO² te vermijden, en je moet de goede druk wat vinden om minder schuim te tappen, maar verder is het een leuke gimmick om bij een bbq of zo op tafel te zetten. Het enige wat ik nog wil verandering zijn die CO² cartouchen, want in verhouding zijn die duur. Blijkbaar zijn er verloopsetjes voor een sodastream tankje of een volwaardige Co² tank verkrijgbaar. Je kunt ze overigens rechtstreeks bij de fabrikant bestellen : fass-frisch

Ik heb ook verschillende van deze vaten maar heb er nog maar één keer 1 gebruikt in combinatie met een party star de luxe. Het tappen gaat redelijk goed en altijd een mooie kraag schuim alléén zit er zeer weinig of bijna geen Co2 in het bier. Ik heb 13gr kristalsuiker gebruikt voor de 5L en een heel klein beetje bottelgist. Zou het kunnen zijn dat de gummi dop niet goed was afgedicht waardoor ik te weinig Co2 in mijn bier had? Hoe kan ik dit dan eventueel controleren, met zeepsop?

Ik heb dit jaar al enkele bestellingen gedaan bij Ali en heb daar geen extra taxen op moeten betalen dus is dit nu zeker nog niet actief. Maar iemand een idee hoeveel % er zal bijkomen?

+1 (eigenlijk heb ik de Extech PH110)
    En reuze gelukkig met dit toestel buiten de vereiste nauwkeurigheid vooral het temperatuurbereik (tot 90°C) en de flat surface electrode (= makkelijk zuiver te houden + slechts 1 a 2ml staal nodig om terug te koelen naar 25°C voor de finale meting)
    Maar voor de helft van de prijs zijn er ook toestellen die hun degelijkheid ook al bewezen hebben bij een deel van de botanisten die vooral thuis op hydrocultuur werken vb de Adwa AD-12 maar hier kan de electrode slechts tegen max 60°C maar is wel een apparaat dat ontworpen is om in een vuile niet labo omgeving te werken en is van bekend Europese producent.

Vandaag heeft mijn PH-meter de geest gegeven het was een goedkoop model uit de Lidl (€9,99) maar tot vandaag was ik daar redelijk tevreden meer. Nu kon ik hem niet meer ijken op ph 4.01 hij sloeg altijd in error. Dus ik denk dat ik dan ook maar eens ga kijken voor een degelijke PH-meter alléén ben ik nog aan het twijfelen of ik voor de Adwa AD-12 of de Extech PH110 zou gaan. De Extech PH110 krijg mijn voorkeur alleen kan ik die moeilijk vinden in België of online in een betrouwbare site.

De be-256 gaat snel in de hoofdvergisting (neem een blow off ipv waterslot ) en stinkt soort zwavel lucht enorm maar komt allemaal goed bij de nagisting.

Prima gist.

Ik heb recent nog eens een Tripel met de BE-256 gemaakt en totaal geen last van zwavel lucht of riool geur gehad. Een blow off was bij mij ook totaal niet nodig. Hangt natuurlijk af van hoeveel vrije ruimte er nog over is in je gistvat.

De BE-256 kan een zwavel geur produceren als je wat te veel aan gist gebruikt (meer dag 1g/L). Ik gebruik 1 zakje van 11,5gr voor 20L en dat is zeker genoeg. Ook niet te hoog in temperatuur starten bv. 20°C is ideaal.

Had gisteren een aankoop gedaan van 4 pakken D-180 bij brouwmaatje omdat het opeens voorradig was en ik weet dat ik snel moet zijn voor het bestellen er van

Deze morgen een mail ontvangen dat er een probleem ontstaan was door het installeren van een programma waardoor verschillende artikelen opeens weer voorradig waren , niet dus :unamused_face:

Zal voor de volgende zijn

Hebben ze hun probleem ondertussen al opgelost? Ik zoek eigenlijk de D-1 SIMPLICITY en als ik nu op de site kijk is deze op voorraad.

Nadat de gistbol gereinigd is plaatje je deze terug.
    Al dan niet met een beetje extra suiker om te compenseren voor de zuurstof in de gistbol, hop voor dryhoppin of purgeren met CO2.

Zet de kraan terug open en het jongbier vult de bol terug.

Zuurstof of CO2 stijgt naar boven, dus ook hier heb je geen zuurstof aanzuiging via waterslot.

Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan omdat men ook over RVS CCT is begonnen maar in geval van een gistbol zou ik deze zeker eerst opvullen met CO2!

Als je iSpindel gelinkt is met Brewfather dan kan je ook de sterkte van het Wifi signaal zien RSSI. Hoe lager dit getal des te beter.

Voor gewoon netwerkverbinding is tussen -75 en -80 al voldoende.

Mijn ISPINDEL002 zit in mijn RVS CCT en die staat in een koelkast. Op een meter van deze koelkast zit een powerline adapter.

Dus met deze opstelling heb ik geen relay nodig en werkt dit prima.

De andere ISPINDEL001 ligt vlakbij mijn Wifi router vandaar dat deze een veel beter ontvangst heeft (RSSI -33)

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik zou kopen van zodra ik een tweede gistkast heb (nu heb ik een rvs polsinelli vat van 35l en een mandfles) ....

RVS CCT vind ik echt de max. Alléén al de tijd dat ik me er mee bespaar, niet meer moeten overhevelen en extra vaten en hevel reinigen. Mijn vrouw dacht zelfs even dat ik gestopt was met brouwen. Echt een aanrader.

Moet wel nog mijn eerste biertje eruit proeven dus misschien nog niet te vroeg juichen :grinning_squinting_face: