Berichten van wimdm

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Op welke temperatuur zien jullie "warm" ?

    Ik hou ook meestal dezelfde temperatuur aan na de hoofdgisting.

    Woodturner ik lees hier dat je de andere helft van het brouwsel gaat vergisten met de MJ41

    Deze gist valt na z'n eerste (hevige) vergisting stil en herneemt dan na enkele dagen de vergisting.

    Met deze gist zeker 2à3 weken warm conditioneren om geen bommetjes te maken.

    Deze gist gaat door tot SG 1.000 (of zelfs iets lager).

    Bij mij is die M41 nog nooit lager gegaan dan SG 1.003 maar ik kan wel bevestigen dat deze er zeer lang over kan doen.

    Brewfather is een web applicatie en niet alles wordt automatisch vernieuwd.

    Je kan altijd een refresh van de applicatie uitvoeren via de instellingen (Settings - Application):


    De instelling Final gravity is een feature dat al was toegevoegd sinds versie 2.5.0



    Maar als je de 'Final Gravity' instelling aanpast moet je volgens mij ook de 'Mash Temperature Slope' instellingen

    aanpassen anders ga je niet veel verschil merken.



    Ik kan nergens meer informatie of uitleg over vinden maar je kan deze vraag altijd wel in de Brewfather FB group stellen en je zal daar zeker een antwoord op krijgen.

    Dit is wel een feature enkel beschikbaar voor de Premium versie!

    De mout mag niet nat aanvoelen , zoals ik gisteren al zei een half tasje van koffie en heb juist eens gemeten en is ongeveer 70 ml. op 5 kg mout

    Ik vul altijd een maatbeker met max 50 ml water en giet dit beetje per beetje over de helft van mijn mout. Dan begin ik de mout flink om te roeren en als deze te klam aanvoelt dan voeg ik de rest van de mout bij en roer ik deze opnieuw flink om. Is dit dan niet klam genoeg dan voeg ik terug een heel klein beetje water toe maar in totaal nooit meer dan 50 ml op 5 Kg anders voelt de mout bij mij te nat aan en blijft deze inderdaad ook aan de rollen kleven. Mijn rollen staan op 1,4 mm uit elkaar.

    Wat bedoel je precies met "een verlies" ?

    Een verliesstroom omdat er misschien een klein kortsluiting ergens op de printplaat zit en er daardoor een verlies op treed en je batterij dus sneller leeg gaat.


    Er circuleren jammer genoeg vele slechte batterijen op het internet en net zoals bij vele zaken kan je visueel de slechte van de goeie niet onderscheiden. Je kan ze eventueel eens wegen want ze moeten minstens 40g wegen, alles wat lichter is zal vermoedelijk geen echte Lithium-Ion batterij zijn.

    Ik heb er verschillende via ALi gekocht en er staat 4000 mAh op maar ik heb daar sterk mijn twijfels over maar deze werken wel prima (levering was vanuit Czech Republic).

    Dat kan je makkelijk met een voltmetertje nakijken lijkt me. Gewoon opladen en de voltage meten, daarna een paar uur laten liggen en opnieuw het voltage meten. Als de batterij dan leeg is, weet je dat het daaraan ligt.

    Of misschien zit je met een verlies? Zoals Walter al zei kan je de spanning van de batterij met een gewone voltmeter uitmeten. Ik heb ergens gelezen dat als deze lager is dan 3,6V de ispindel zichzelf dan uitschakelt om de batterij te beschermen.

    Ben je ook zeker dat de dop nog goed afsluit en er eventueel geen wort is binnen geraakt?

    Ik vervang die doppen zeer regelmatig daar je dezelfde maat gemakkelijk kan vinden bij diverse frisdranken bv. Fusetea of Spa.

    Zelf heb ik 4 ispindels en ik heb dit probleem nog niet voorgehad. Wel is de duur van de batterij niet bij alle ispindels hetzelfde maar toch zeker voldoende voor enkele maanden.

    Is er zo'n groot verschil in nauwkeurigheid dat de meerkost het waard is?

    Deze kan tot 90°C dus moet je je wort niet eerst koelen. Ik heb een gelijkaardige gehad zoals die Cobra en na anderhalf jaar was de sensor al defect en je kan deze niet vervangen dacht ik. Er is op dit forum ergens een onderwerp waar de PH meters worden besproken en daar heeft Serge ook nog een andere PH meter voorgesteld die goedkoper is maar toch wel degelijk. Kan het onderwerp niet zo direct vinden.

    Het is niet van mijn gewoonte om naar andere forums te linken, maar deze informatie vind ik te goed om niet met jullie te delen. Op het NL forum is er iemand die de BKG Biertypes heeft overgezet in een XML voor Brewfather. Dit is de link naar dat onderwerp : https://www.hobbybrouwen.nl/fo…ex.php/topic,43163.0.html


    Ik heb de lijst alleszins in mijn Brewfather geïmporteerd en als standaard gezet. De stijlen in die lijst sluiten iets nauwer aan met hoe ik zelf brouw.

    Het komt trouwens van iemand die hier ook lid is :thumbup:

    De vraag is dan: waar moet een hobbybrouwer zich op baseren wanneer hij hop koopt bij een leverancier? Het imago en de ervaringen die collega's hebben? Is Brouwland altijd betrouwbaar en Braumarkt dubieus? En hoe zit het met andere leveranciers? Zijn er objectieve criteria waar je kan op letten wanneer je hop koopt? Ik vrees dat veel collega's nu helemaal de weg kwijt zijn...

    Inderdaad! :/

    Maar voor de doordeweekse hobbybrouwer zou dit dan echt zoveel verschil uitmaken?

    Ik slaag er toch niet in om exact hetzelfde biertje te brouwen zelf al gebruik ik dezelfde ingrediënten, zelfs van het zelfde jaar of uit hetzelfde pakje en toch smaken deze steeds verschillende.

    Voor de professionele is dit denk ik wel zeer belangrijk vandaar dat zij dan ook wel rechtstreeks bij de kwekers kopen.

    't Hoppecruyt laat zijn hop grondig testen in een Labo omdat de professionele brouwers hun hop anders zelfs niet willen kopen.

    Ik gebruik nu gewoon mijn regenwater om te koelen en daarna gaat het gewoon terug in de put.

    Voor ik begin te brouwen laat ik altijd een 10 L kraantjeswater opwarmen in de ketel tot 55°C en zet ik de inwendige pomp 5 min aan om alles eens goed te spoelen. Dit warm water gebruik ik nadien om alles te reinigingen enkel nog voor het spoelen gebruikt ik wat extra kraantjeswater maar dus hier ook quasi geen verspilling.

    Negen dagen is meer dan een week 8o

    Maar je hebt gelijk hier is het uitzonderlijk sneller gegaan met de opgeloste kristalsuiker. Geen idee waarom, ik heb het op dezelfde wijze gedaan zoals ik het altijd deed.

    Ik laat de eerste keer gist af na de hoofdgisting (meestal na een week) en de hoeveelheid hangt af van hoeveel gist er nog meekomt. Soms is dit een dikke worst en van zodra het vloeibaar wordt gaat de kraan terug dicht. De 2de keer ga ik idem te werk en dit net voor de cold crash. Soms nog een 3de keer net voor het bottelen als ik merk dat er nog gist meekomt via het bottel kraantje.

    Ondertussen kan ik bevestigen dat ze na 25 dagen nu alle drie boven de 3 bar zitten deze met de Carbonation drops iets minder.


    Bottelsuiker oplossen zorgt dus blijkbaar wel voor een snellere omzetting in koolzuurgas maar de andere methodes komen er dus ook wel alléén duurt het iets langer.

    Ik zal later nog eens een proeftest doen en dan zouden ze nu redelijk in de buurt moeten zitten.

    Met bottelgist?

    Hier duurt dat maximum 1 week met bottelgist.

    Ik heb nog nooit meegemaakt dat het bottelsuiker al na 1 week was verwerkt, bij mij duurt dit meestal ook meer dan 3 weken.

    Ter verduidelijking methode 1 en 3 is met gewone kristalsuiker en de 2de methode is met carbonation drops en dit is 1,5 gr dextrose.

    Voor bottelgist:

    Ik gebruik een 0,5 L pet flesje dat eerst met star san werd gedesinfecteerd en uitgespoeld met water. In de dop zit een gat van 6 mm waar ik dan het darmpje van mijn Eco-matic kan doorsteken.

    Voor ongeveer 20 L bier breng ik 125 ml appelsap (bio en gepasteuriseerd) op 29°C (au bain marie) en los daar dan 0,5 gr F2 bottelgist in op (tip van Serge). Dit doe ik meestal een uur (of soms langer) voor het bottelen.

    Bij het bottelen voeg ik eerst bottelsuiker dan het bier en als laatste 2 ml bottelgist per 33 cl flesje of 4,5 ml voor een 75 cl fles toe met de Eco-matic spuit.

    Gisteren eindelijk de proeftest kunnen doen en eerst wil ik beginnen met te zeggen dat dit een lekker biertje is geworden maar eigenlijk lijkt deze toch iets te veel op de Sterke blonde die ik mee had op het VHM. Redelijk logisch omdat ik vrijwel dezelfde hoppen en gisten heb gebruikt alléén was de mout samenstelling iets verschillend. Dit laatste heeft er dan ook voor gezorgd dat dit biertje iets donkerder is van kleur en een minder mooie schuimkraag heeft.


    Nu de bevindingen i.v.m. koolzuurgas:

    Zoals verwacht zit er in de versie met vloeibare bottelsuiker via de Eco-matic meer koolzuurgas dan de andere 2, de manometer gaf ook snel 3,5 bar aan (misschien moet ik toch eens dubbel checken of dit wel degelijk 8 gr/L was? Bij de andere 2 biertjes is deze rond de 3 bar blijven hangen.


    Tussen de laatste 2 versie (carbonation drops en volumeschepje) ondervond ik weinig of geen verschil qua koolzuurgas, behalve dat ik beide eigenlijk aangenamer vond om te drinken!

    Kristof A had me ook al gezegd op het VHM dat in mijn Sterke blonde volgens hem iets te veel bottelsuiker zat (ook 8 gr/L) en door deze test moet ik hem nu toch wel gelijk geven.


    1ste methode: Vloeibare bottelsuiker met Eco-matic


    2de methode: Carbonation drops



    3de methode: Kristalsuiker met volumeschepje



    CONCLUSIE:

    Alle 3 methodes werken dus prima als je de juiste hoeveelheden gebruikt maar ik ga waarschijnlijk vanaf nu voor de 3de methode met het volumeschepje gaan, deze vraagt zeer weinig voorbereiding (schepje + trechter desinfecteren en voldoende kristalsuiker in huis halen) is snel en éénvoudig toe te passen en ook weinig om te reinigen nadien. De methode met de carbonation drops vraagt nog minder werk bij voorbereiding en reinigen maar de drops zijn eigenlijk zeer duur t.o.v. gewone kristalsuiker.

    De Eco-matic ga ik wel verder blijven gebruiken om mijn gehydrateerde gist toe te voegen in ieder flesje.

    De laatste tijd wat druk gehad dus heb ik mijn eigen test wat minder kunnen opvolgen maar ondertussen is de versie met de bottelsuiker wat blijven hangen op 3,5 bar dus zal hier de suiker al zijn omgezet en de andere zijn langzaam aan het stijgen in de richting van 3 bar. Voorlopig heb ik nog geen proeftest gedaan en ga nog eventjes wachten tot ook de ander 2 stabiel blijven.


    Bij de ventiel versies blijft deze met carbonation drops wat achter t.o.v. de andere 2 maar dit kan misschien zijn omdat de silicone rubbers niet voldoende afsluiten, want dit heb ik nogal voorgehad.

    Die schrootmolen is inderdaad niet de beste versie maar ik heb die toen ik begon ook aangekocht en als je de tips hierboven volgt dan valt het best nog mee voor kleine hoeveelheden. Eens je meer dan 5 Kg mout moet schroten kan je beter toch overschakelen naar een molen met rollen, ik ben super tevreden van deze.

    Dat lijken mij toch wel nog vrij grote gaten waar veel trub kan doorkomen?

    Goed idee….. ik ga ff uitzoeken of dat met een brewmonk ook werkt :thumbup:

    Ik heb daar in de tijd ook nog naar gezocht maar dan eerder iets zoals bij de Brewster Beacon (bottomfilter see video at 2:00) maar ik heb die nergens kunnen vinden. Omdat je dan ook via de pomp zou kunnen overhevelen zonder de trub mee te nemen.

    Maar de methode die ik nu gebruik (hevelen vanuit een hopspider) werkt ook zeer goed alléén heb ik wat meer verlies omdat er zeker een liter achterblijft in de Brewmonk. Dus brouw ik dan gewoon een liter meer.