Berichten van Kenneth

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Stevia zou ik niet meteen zo plantaardig meer noemen. De vraag naar stevia is zodanig gestegen dat de groei van de natuurlijke stevia planten niet kan volgen. Om aan de economische vraag te kunnen voldoen (Coca Cola, Pepsi, Cargill,... ) wordt stevia biochemisch geproduceerd. Of stevia een natuurlijke of een chemische zoetstof is? Het ligt naar mijn mening eerder in een grijze zone tussen beiden.

Heb inderdaad bottelpijpje gebruikt en hergisting op fles met verse gist en bottelsuiker. Hierdoor zou de nog aanwezige zuurstof gereduceerd moeten worden in theorie 😅 Zouden slecht afsluitende kroonkurken een oorzaak zijn?

Er blijven me vragen binnen schieten sorry als het vervelend wordt 😅 Als ik koud lager rond 0 graden kan ik dan al gehydrateerde F2 korrelgist toevoegen om dan direct te bottelen? Of moet ik het bier eerst terug op kamertemperatuur laten komen vooraleer de gist erbij mag?

Oke direct gistkorrels doseren doe ik niet. De suikerklontjes doseren in de fles zie ik wel zitten maar vraag me af of het bier bij het afvullen dan niet massaal begint te schuimen?

Ik had eerder aan afgevuld bier opnieuw suiker willen toevoegen aangezien het meer koolzuur mocht hebben maar dit was onmogelijk doordat het overschuimde...

Ik laat 2 gram hydrateren en neem dan 1 druppel per fles van 33cl

Dit lijkt me zeer handig aangezien ik aan het kijken was om bottelsuiker ook rechtstreeks te doseren in de fles! In hoeveel ml water laat je dan de gist hydrateren? Zorgt dit voor veel gist depot in de fles?

Het bier zal zeker nog tot vrijdag (5 dagen) nagisten. Het staat momenteel op 20 graden net als de hoofdgisting. Zal dit wat verhogen en later bottelen met wat F2 gist zoals jullie aanraden!

Bedankt voor de reacties!

Hallo medebrouwers!

Ik heb een tripel (20L) die nu aan het vergisten is bij 20 graden met de wyeast 3522 (Chouffe gist):

OG: 1.074

Geschatte FG: 1.017

Gemeten SG: 1.016 na 10 dagen (waterslot nog actief maar traag ). Bier vervolgens overgeheveld weg van de gistkoek om nog 5 dagen verder na te gisten. Vervolgens ga ik het een week koud lageren bij 1 graad. In totaal zal het bier dus 22 dagen oud zijn. Mijn vraag is nu zal ik na deze periode nog voldoende gist hebben in het bier voor de nagisting op fles met 8 a 9 gram bottelsuiker/ L ( ben er nog niet aan uit). Of zou ik beter fermentis F2 gist toevoegen en hoeveel gram/ L?

Alvast bedankt voor de reacties!

Kenneth