Berichten van Alain de dorstige

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

He , de mannen,ik werk ook met 2 conische fastfermenters van 25l . idd veel kuiswerk en en beetje lastig om te handteren, maar het voordeel is dat de afval gist in het potje eronder blijft en weinig contact maakt met bovenliggende bier.

Maar ik zit met een ander probleem. na afvullen op 33cl flesjes voeg ik er een glucose bolletje bij om te hergisten op fles.

Na een maand eraf te zijn gebleven, flesje opengetrokken , smaak ok, kleur ok, maar te weinig blijvende schuim. Nochtans genoeg tarwevlokken bijgedaan bij de mout.

Zou ik er extra gist ( druppel/ flesje)moeten bijdoen i.p.v. glucose bollteje ?? iemand een Idee ??

jaja allemaal nostalgie !! maar we leven vandaag hé ??

k vind maar 1 ding spijtig, als er iets marcheerd word het opgekocht door AB Inbev. Op zythos kon het verschil niet groter zijn.

Langs éné kant stonden daar 3 gasten met "ne rené" te promoten, en eigenlijk goed gedaan en deftige marketing,

langs den andere kant AB inbef, die den Deus en de karmeliet in de kijker zetten, waar 2 jonge snotneuzen achter hun kraam stonden en er niks van afwisten. Ik vind dit spijtig dat "Bosteels" zijn ziel verkocht heeft om te kunnen uitbrijden. langs den andere kant versta ik ze ook ,dat ze zo van een grotere afzetmarkt kunnen genieten. maar ja , tegen wat een prijs !!:pieker:8->

wat ik ervan onthouden heb... lambiek: veel te zuur voor mij, en als je er éne gezien hebt ...en dan maar te zwijgen over de prijs . Bij de cam: 20€ voor een fleske van 75cl ??? amai. bij Boon 3€ voor ne kriek, Geuze of duivelsbier;;al vond ik dat laatste wel lekker. Maar ja; le gout et les couleurs se discutte pas ... ieder zijne meug

restjes opgebruiken is beter dan ze te laten bederven. binnen 14 dagen mijn 2 batches afvullen(1. kwak-kloon, 2. palmachtig, en wss daarna nog iets doen met de restjes voor het te warm word. geniet ervan !!

bedankt iedereen,

ik ga de roerder via de roerder kopen die op de duitse website staat. is clean, en past precies op mijne pot en is stabiel.

ik heb er verschillende gezien die in elkaar zijn geflanst, maar hou toch van enige hygiëne

Ciao

He,

ik ben begonnen met brouwen omdat mijn vriendin mij vroeg om te helpen brouwen voor haar lessenpakket (is maar 1 onderdeel) in de 3e graad secundair. ze had deze lessen overgenomen van een collega. zij is les gaan volgen bij "brouwland" in Beverlo. ( is wel duur),1 dag theorie en brouwen en 1 dag afvullen met een starterskit. Wij hebben dat in onze garage zelf eerst geprobeerd en is zeer goed gelukt .

begin dit jaar volg ik avondschool "technicus fermentatietechnieken " Coovi te Anderlecht. ik heb reeds verschillende brouwsels gedaan en allen van de eerste keer gelukt. Ondertussen aan het experimenteren en onder de cursisten wisselen we gedachten en ervaringen uit. advies : begin klein en met zo een starterspakket. eens onder de knie, kan je uitbreiden. Een aanrader .Mvg