Berichten van t'schildertje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Beste hobby brouwers

Ik heb al enkele keren bier gebrouwd iedere keer met succes liefst brouw ik een qaudrupel maar zou deze keer dezelfde qaudrupel willen brouwen maar dan eens op keg zetten.

Ga ik hetzelfde te werk als normaal of is dit anders ?

mvg

Gewoon proberen, maar rekening houden met wat W@lter zegt: gebruik een gist die voldoende alcohol tolerant is.

heb jij enig voorstel met welk soort donker biertje je het zou proberen ? en hoeveel ik er zou aan toevoegen zou mss beginnen met 10l te brouwen en die opslitsen in 2 keer 5 l

Er zijn ook rum-essences op de markt die je kan gebruiken. De jamaican dark rum van still spirits vind ik persoonlijk zeer geslaagd.

Mijn biertje van 15% heb ik voor de helft gebotteld met de essence maar nog niet van geproefd.

ja maar is echt de bedoeling om die rum te gebruiken

Bedoel je een bier dat je aansterkt met rum? Dat moet wel kunnen maar je moet wel oppassen bij het hergisten op de fles dat het alcoholgehalte niet te hoog wordt voor de hergisting.

ik zou de rumsmaak (Don Papa) in men bier willen die heeft een speciale karameltoets

dus dacht ik zou dit gaan een donker biertje brouwen en daaraan de rum toevoegen

Je zal moeten beginnen met een lambiek en daar het fruit aan toevoegen. Simpel is dat niet en je hebt dan ook een jaartje geduld nodig om de lambiek te maken. Maar het resultaat kan heel verrassend zijn.

Wat ook zou kunnen volgens mij is een licht tarwebier (witbier zonder kruiden) maken, dit laten uitvergisten door een gewone gist, daarna er een melkzuurbacterie opzetten en nog laten verdergisten. Als je het zure bier hebt bekomen, de frambozen erbij en eventueel aanzoeten met onvergistbare suiker.

hey walter dankje voor je antwoord

het fruit toevoegen waneer doe je dit het best , hoe lang en hoeveel ongeveer of moet je daar een beetje mee spelen

mvg

Hallo hobby brouwers

Vraagje ik brouw met een arsegan easybrew 30 en heb nu al 2 bieren gebrouwen (moutpakket) met succes maar zou eens een stap verder willen gaan en eens zelf een receptje samenstellen met hulp van het programma brouwhulp maar moet eerst al de eigenschappen van men brouwketel weten weten jullie waar ik dat kan vinden of weet er iemand van jullie dat alvast dank

Mvg t'schildertje

Beste hobby brouwers

Vandaag ga ik voor de eerste keer bottelen hoe ga ik het best te werk ?

Hoe het best mijn flessen steriliseren?

Welke suiker toevoegen voor de nagisting op de fles en hoe? Want lees verschillende dingen zoals direct suiker toevoegen of eerst suiker koken alvast dank

Mvg

Welk bouwprogramma raad je het best aan ?

Dus als ik mijn einddichtheid meet en die is goed kan ik lageren

En als ik lager doe je dan al het brouwsel in een andere brouwemmer of laat je de fond liggen ?

Sorry is echt allemaal nieuw voor mij

Mvg

Beste hobby brouwers

Zoals jullie al weten ben ik bezig met mijn eerste brouwsel een moutpakket van arsegan de tripel

Heb dus vorige zondag men 1ste brouwsel gemaakt en dus na 7 á 10 dagen kan ik lageren of bottelen volgens het recept maar wat is nu het beste lageren of direct al bottelen?

Alvast dank u

Ps. En wat is lageren juist ?:)

Welkom op het forum, t'schilderke :thumbup:

Wat die giststarter betreft : niet doen met een korrelgist. Gewoon een zakje korrelgist meer gebruiken. Gaat u minder kosten en je bent zekerder van het resultaat. Vuistregeltje voor een bier van >SG1.060 : 1g korrelgist per liter wort. Is een beetje zoals Uncle Bens : kleeft nooit lukt altijd ;)

Zeker in het begin kan je sommige zaken beter zo simpel mogelijk aanpakken zodat je je focus op meer belangrijkere zaken kan richten zoals proper en sanitair werken.

ok dank je en nog een vraagje als je een giststarter maakt welke soort moutextract gebruik je dan het best ?

Beste hobby brouwers

Ik ben nieuw hier en ben gisteren gestart als hobby brouwer dus heb gisteren mijn eerste bier gebrouwt dus heb alle stappen zorgvuldig gevolgd en terwijl mijn maicsh proces bezig was zag ik ineens op mijn receptenblad dat ik de dag voordien een giststarter moest maken maar heb dit nog nooit gedaan en heb dus de gistpoeder rechtstreeks in gedaan.

Zal dit voor problemen zorgen?

Mvg t'schildertje