Dankje voor het antwoord zal eens moeten kijken wat er anders kan gebeurd zijn vergeleken met de andere brouwsels
Mvg 't schildertje
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Dankje voor het antwoord zal eens moeten kijken wat er anders kan gebeurd zijn vergeleken met de andere brouwsels
Mvg 't schildertje
Beste hobbybrouwers
Ik heb nu al een aantal keer een geslaagd biertje gebrouwen en een aantal keer hetzelfde bier
Maar bij men laatste brouwsel (biertje dat ik al regelmatig heb gebrouwen) zit er te veel zuurstof op of te veel press en bij het inschenken is het schuim direct weg maar de smaak is wel super.
Kan iemand mij helpen wat hier de oorzaak zou kunnen van zijn
Mvg 't schildertje
vraagje bestaat er een duvelkloon recept ?
Mvg t'schildertje
Beste hobby brouwers
Ik heb al enkele keren bier gebrouwd iedere keer met succes liefst brouw ik een qaudrupel maar zou deze keer dezelfde qaudrupel willen brouwen maar dan eens op keg zetten.
Ga ik hetzelfde te werk als normaal of is dit anders ?
mvg
Gewoon proberen, maar rekening houden met wat W@lter zegt: gebruik een gist die voldoende alcohol tolerant is.
heb jij enig voorstel met welk soort donker biertje je het zou proberen ? en hoeveel ik er zou aan toevoegen zou mss beginnen met 10l te brouwen en die opslitsen in 2 keer 5 l
Er zijn ook rum-essences op de markt die je kan gebruiken. De jamaican dark rum van still spirits vind ik persoonlijk zeer geslaagd.
Mijn biertje van 15% heb ik voor de helft gebotteld met de essence maar nog niet van geproefd.
ja maar is echt de bedoeling om die rum te gebruiken
Bedoel je een bier dat je aansterkt met rum? Dat moet wel kunnen maar je moet wel oppassen bij het hergisten op de fles dat het alcoholgehalte niet te hoog wordt voor de hergisting.
ik zou de rumsmaak (Don Papa) in men bier willen die heeft een speciale karameltoets
dus dacht ik zou dit gaan een donker biertje brouwen en daaraan de rum toevoegen
Ik zou zeggen na een maand of 6, als ik me niet vergis doen de kriekbrouwers dat zelf zo.
na een maand of 6 en dan nog eens 6 maanden met de krieken erin
Je zal moeten beginnen met een lambiek en daar het fruit aan toevoegen. Simpel is dat niet en je hebt dan ook een jaartje geduld nodig om de lambiek te maken. Maar het resultaat kan heel verrassend zijn.
Wat ook zou kunnen volgens mij is een licht tarwebier (witbier zonder kruiden) maken, dit laten uitvergisten door een gewone gist, daarna er een melkzuurbacterie opzetten en nog laten verdergisten. Als je het zure bier hebt bekomen, de frambozen erbij en eventueel aanzoeten met onvergistbare suiker.
hey walter dankje voor je antwoord
het fruit toevoegen waneer doe je dit het best , hoe lang en hoeveel ongeveer of moet je daar een beetje mee spelen
mvg
Beste hobbybrouwers
Heeft er iemand ervaring of weet iemand of er een mogelijkheid is voor het brouwen van een biertje op basis van rum
alvast dank
mvg t'schildertje
Beste hobby brouwers
Zou graag mijn eerste framboos biertje brouwen soort lindemans
Iemand suggesties?
Mvg tschildertje
beste hobbybrouwers
zondag brouw ik (St. Bernardus Abt 12 kloon )voor het eerst met zelf gemaakte kandijsiroop waneer doe je die er best bij zelfde als de suiker normaal of niet ?
mvg t'schildertje
beste hobbybrouwers
vraagje ik kan in het programma brouwhulp de checklist niet afdrukken weet iemand hoe dat komt ?
mvg t'schildertje
Voor brouwhulp weet ik ze niet meteen maar bij brewfather zitten ze standaard in het systeem. Hopelijk ben je hier iets mee :
Ok dank u walter
Hallo hobby brouwers
Vraagje ik brouw met een arsegan easybrew 30 en heb nu al 2 bieren gebrouwen (moutpakket) met succes maar zou eens een stap verder willen gaan en eens zelf een receptje samenstellen met hulp van het programma brouwhulp maar moet eerst al de eigenschappen van men brouwketel weten weten jullie waar ik dat kan vinden of weet er iemand van jullie dat alvast dank
Mvg t'schildertje
Voor bottelen nee, hoor. 15*8g = maximaal 120 g suiker voor je 15 liter om te bottelen.
Oei juist misrekent dank je voor het antwoord
dus ik heb 15 liter tripelbier daar moet dus ongeveer 1kg rietsuiker bij
Beste hobby brouwers
Vandaag ga ik voor de eerste keer bottelen hoe ga ik het best te werk ?
Hoe het best mijn flessen steriliseren?
Welke suiker toevoegen voor de nagisting op de fles en hoe? Want lees verschillende dingen zoals direct suiker toevoegen of eerst suiker koken alvast dank
Mvg
Display MoreMaar de verliezen zijn niet altijd bier.
We rekenen verliezen van bij het opstellen van uw recept tot aan het bottelen
Met 10 liter water en 3 kilo mout kan je geen 10 liter bier bekomen , dus reken je 3 liter water bij.
bij koken is de verdamping ook een verlies , dat moet je na gaan en bij rekenen , de hop neemt ook vocht op en de slurry die achter blijft in de kookketel is ook verlies , dit bedoelen we met verliezen.
Als je 10 liter bier wil moet je dit allemaal uitrekenen en natuurlijk weet je dit na enkele malen brouwen, als je zoals bij jou 43 liter bier wil weet je dat je 64,5 liter water nodig hebt
Maar als je een goed brouw programma hebt moet je zelf niet meer rekenen en rekent het programma voor jou.
Welk bouwprogramma raad je het best aan ?
Met droge gist moet je over het algemeen geen giststarter maken. Hoe groot was je batch en hoeveel gist heb je erin gekapt? Ik gebruik steeds 2 zakjes gist per 20 liter wort voor een biertje met een normaal alcoholgehalte.
Dus meer gist gebruiken is niet erg ?
Als na het lageren het bier niet volledig kraakhelder is mag je er van uitgaan dat er voldoende gist aanwezig is in het overgehevelde bier, voor de hergisting op fles. Zeker niet roeren om de fond of gistkoek te mengen met heb bier.
Dus verlies je weer een beetje brouwsel ?
en als je dan de dichtheid meet of bottel moet je dan in het brouwsel roeren dat de fond mee komt of net niet ?
Dus als ik mijn einddichtheid meet en die is goed kan ik lageren
En als ik lager doe je dan al het brouwsel in een andere brouwemmer of laat je de fond liggen ?
Sorry is echt allemaal nieuw voor mij
Mvg
Beste hobby brouwers
Zoals jullie al weten ben ik bezig met mijn eerste brouwsel een moutpakket van arsegan de tripel
Heb dus vorige zondag men 1ste brouwsel gemaakt en dus na 7 á 10 dagen kan ik lageren of bottelen volgens het recept maar wat is nu het beste lageren of direct al bottelen?
Alvast dank u
Ps. En wat is lageren juist ?
Welkom op het forum, t'schilderke
Wat die giststarter betreft : niet doen met een korrelgist. Gewoon een zakje korrelgist meer gebruiken. Gaat u minder kosten en je bent zekerder van het resultaat. Vuistregeltje voor een bier van >SG1.060 : 1g korrelgist per liter wort. Is een beetje zoals Uncle Bens : kleeft nooit lukt altijd
Zeker in het begin kan je sommige zaken beter zo simpel mogelijk aanpakken zodat je je focus op meer belangrijkere zaken kan richten zoals proper en sanitair werken.
ok dank je en nog een vraagje als je een giststarter maakt welke soort moutextract gebruik je dan het best ?
Bedankt voor de reacties ik kan er nu toch niets aan veranderen maar zal de volgende keer een giststarter maken en dan het verschil wel zien
Mvg t'schildertje
Het is een graanbrouwpakket van arsegan tripel waarvan ik 16l van over heb en er moest dus 1 zakje gist bij
Beste hobby brouwers
Ik ben nieuw hier en ben gisteren gestart als hobby brouwer dus heb gisteren mijn eerste bier gebrouwt dus heb alle stappen zorgvuldig gevolgd en terwijl mijn maicsh proces bezig was zag ik ineens op mijn receptenblad dat ik de dag voordien een giststarter moest maken maar heb dit nog nooit gedaan en heb dus de gistpoeder rechtstreeks in gedaan.
Zal dit voor problemen zorgen?
Mvg t'schildertje