Mss is dit (m.i. interessant) artikel al eens gepasseerd hier op het forum maar toch even de link (ook voor toekomstige honingbierbrouwers) naar https://byo.com/article/brewing-with-honey/ (nb 100F is ong 38C) 😉🍻
Berichten van Kassuul
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Combo wit druivensap met de Nelson kwam goed uit 😉🍻
-
Heb vorig jaar witte (en rode) druiven met een ontsapper tot druivensap verwerkt (dus via stoom gepasteuriseerd). Heb 1 batch (witte druif) hiermee gebrouwen, op 24 l wort bij 80°C tijdens de koeling 3x75 cl. toegevoegd. Cf. https://www.kassuul.be/kassuul-saison-raisin-blanc/
-
opteren om de honing er einde kook aan toe te voegen
Bij mijn eerste honingbier ook gedaan, proefde nog nauwelijks honing. Nu telkens maar na de hoofdvergisting 😉🍻
-
Heb twee vragen voor de deskundigen:
- iemand ervaring met een BIAB zak in katoen ipv nylon?
- iemand al een dergelijke BIAB zak gebruikt bij het brouwen met een elektrische ketel, ik zag een YT filmpje (hmm hm) waarbij een BIAB zak in de ketel ging, op de bodemplaat een drietal cm boven de verwarming en waar dan de moutpijp met de bodemplaat etc. wordt ingezet. Zou minder 'drets' achterlaten na het maischen ...
Thnx voor feedback
-
Welkom terug en veel lees- en interventieplezier hier op het forum (en uiteraard veel lekkere brouwsels)
-
Van uit de Brusselse rand plan ik een aantal brouwsels, (3-4) bestellen bij de gekende leveranciers en dan kan kan je een tijdje voort (de transportkosten zijn dan zeker in verhouding tot eigen verplaatsing en tijdbesteding). Je moet natuurlijk hiervoor wel plaats hebben 😉🍻
-
volgens mij heb je een behoorlijke tuin😁
Vooral een hoge tuin lijkt mij 😉🍻
-
Welkom op het forum JP 😉🍻
-
Of het fruit toevoegen bij einde hoofdgisting (2 kg mangopulp en 1kg passievrucht op 20 liter) rustig laten meevergisten 😉🥂
-
Geen persoonlijke ervaring inzake dryhop/lambiek (wel 'gewone' dryhop ervaring) maar Motueka gaat m.i. in de gezochte smaakrichting
-
ook geen bruine puntjes
brouwerwaldonk jij wacht dan tot ze die bruine puntjes krijgen?
-
Heb als neofiet inzake teelt eigen hop al wat gelezen ivm hoe best telen, oogsten etc. De hopbloemen regelmatig inspecteren via samenduwen, aanwezigheid/geur lupuline e.a. kenmerken ivm oogstrijpheid zijn ook min/meer duidelijk. Nu kwam ik deze foto tegen (kweker met 300 planten) die erbij schreef dat het nu oogstmoment is. Ik zie wel dat veel bloemen op de foto reeds een bruinachtig tintje krijgen, denk (maar weet het in feite niet) dat dit mss al te laat is. Vandaar mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen of dit oogstmoment ok is (wachten met oogsten tot eerste droogverschijnselen te zien zijn). Ikzelf heb ik ze groener geoogst. Thnx alvast 😉👍
-
We beperken ons nu tot
Iedereen drinkt wat hij graag drinkt, back to basics is enkel een losse bedenking van mij 😉🍻 (en BBP mag er zeker zijn, evengoed als En Stoemelings, Brasserie de la Senne e.a., steeds een ontdekking waard)
-
In de ''Petite Pépite' van BBP zat naast limoen en habanero peper. Roze Himalaya zout verwerkt.
Heb de indruk dat men het soms ver gaat zoeken om enige originaliteit te creëren in het brouwsel (ieder zijn goesting natuurlijk) maar een beetje back to beerbasics lijkt me toch ook nog niet zo slecht (je kan er ook zoute of andere chips bij eten uiteraard) 😉🍻
-
Welkom, veel brouw- en forumplezier 😉🍻
-
Wat je ook kan doen met je 60 gr. Saaz is deze in stappen toe boegen zodat je eindIBU behouden blijft. Dus niet de volle 43 gr. bij aanvang maar vb. 20 gr. na 10 minuten, 20 gr. na 30 minuten en nog eens 20 gr. na 45 minuten (bekijk dit evenwel binnen je brouwsoftware ifv doelIBU en de alpha van je hop). Ik doe dit bij al mijn brouwsels zo (maar niets moet natuurlijk). Op die manier laat je dan je Styrian volop voor aroma gaan. Succes alvast met je brouwdag 😉🍻
-
Ik gebruik een kleine vacuüm machine (ook handig voor andere zaken vb. een groot pak koffiebonen na openen in kleinere hoeveelheden te verpakken). Wel een beetje uitkijken met de plastic zakjes die je gebruikt, mijn ervaring met rollen (moet je onderaan ook dicht lassen) zijn niet zo goed, ik gebruik nu zakjes van betere (lees iets duurdere) kwaliteit maar die zijn ok.
-
hopbellen een uurtje droogt
Bij mij gaan ze onmiddellijk na de pluk in de voedseldroger, 45°C gedurende vier uur, daarna vacuüm de diepvries in. Heb zo dit jaar (6 eerstejaarsplanten) 400 gr. in de vriezer zitten 😉🍻
-
maar vergeet het gewicht van alle vocht niet
Verse (de dag zelf geplukt en in een brouwsel) hop = 80% vocht. Dus 100gr. verse hop equivalent 20gr. gedroogde hop(bloemen) 😉🍻
-
de kroonkurken (26mm) zitten muurvast.
Dat kan je dan al uitsluiten. Verder zoeken om na te gaan waar er iets kan fout zijn gegaan. Bottelsuiker correct afgewogen, opgelost in hoeveel H2O, hoe toegevoegd enz. Succes met de zoektocht 😉🍻
-
weinig schuim, bjina geen koolzuur en troebele kleur. Zou het nog beteren ? Ik ga het zeker nog een paar weken laten staan.
Zeker doen, afwachten. Normaal bij 8gr. bottelsuiker zou er genoeg prik en schuim moeten zijn. Zaken die zo bij mij opkomen zij vb. welk toestel gebruik je om de kroonkurk er op te zetten? Zitten de doppen goed vast, gebruik je de 26mm en/of de 29mm opzet? Probeer eens verschillende manieren van inschenken: hier zou ik het bij ingieten eens goed laten 'kloesjen', veel zuurstof geven bij inschenken. En als je het lekker smaken vindt is dat m.i. toch wel prio 1 😉🍻
-
Het vieze bijsmaakje
Kan je dit nauwkeurig omschrijven? Zurig, bitter, geur naar putje, smaak van een bruine geoxideerde appel? Mocht het naar zurig gaan zou het idd wel eens een binnengesmokkelde lactobacillus kunnen zijn. Maak er het beste van, iemand zal het wel lekker vinden. Btw foto van mijn korrelkveik gebrouwen op 15/06/23, mooie orangetoetsen maar ook een beetje niet storende zurigheid, helder neen maar dat is (voor mij persoonlijk) mooi meegenomen maar geen must (meeste van mijn bieren zijn na zes maanden kelder helder) 😉🍻
Sour Power: The many ways to Lacto - Brew Your OwnThe popularity of Lactobacillusis hard to miss, but not all species (or sub-species) act similarly. Get the scoop on a few of their differences.byo.com -
Tot nu toe geen vreemde aliens in mijn mout (Viking en Weyerman) gevonden 🤞voor de moutmolen lijkt mij zo'n slakkenhuis geen prob, netjes vermalen een beetje kalk in je mout dat je er terug uit filtert (lossen toch niet op) 😉🍻
-
Welkom op het forum, veel lees-, discussie- en brouwplezier 😉🍻
-
regenwater
Idem hier, wel koelspiraal. Gesloten circuit, geen verlies (terug in put, planten gieten of zwembadje bijvullen) 😉🍻
-
Als hoppigheid niet belangrijk is kan over tijd m.i. wel, sommige smaken zullen wel evolueren (zoete caramel) maar smaken (of wat je lekker vindt) zijn individueel verschillend. 😉🍻
-
Welkom op het forum hier, mooie binnenkomer onmiddellijk. Mss best ook inlezen op het forum hier Bottelen. Verder kan ik enkel meegeven dat met het kiss-principe zeker bij aanvang van een brouwers carrière niets mis is (leer je installatie goed kennen). En dan geduld, een bier dat niet uitgegist is geeft dikwijls probs. Brett houd ik (persoonlijk) uit mijn gistvaten want latere contaminatie is een risk (supergoed cleanen). Succes alvast 😉🍻
-
Enige bedenking die ik kan maken is oxidatie https://mashcamp.shop/oxidatio…immste-feind-des-brauers/ 🫣🍻 volgens het artikel speelt voornamelijk de manier van bottelen (bottelpijp S of XL, vulpistool e.a.) een rol bij het ontstaan van (oxidatief) kleurverschil. Mss ook eens nagaan welke flessen verkleuren (aanvang of einde bottelen) 😉🍻
-
Ik dacht bij volgend brouwsel ibu adhv en met 'gekochte' hop te bepalen (dus enkel de bitterheid). De 'eigen kweek' als pure aromahop (ong. 200gr. gedroogde op brouwsel 50liter bij 80°C) toe te voegen. En ik dacht ook wel dat de alfa gelijk is bij grote of kleine bloem (waarde per x gr. lupuline) maar of dit ook zo is voor andere smaakstoffen (vb. https://www.hopslist.com/hops/aroma-hops/mandarina-bavaria/) 🤔🍻
-
Volgens mij maakt dit geen verschil.
Puur gevoelsmatig of gefundeerd? Dat een grotere bloem meer korrels bevat lijkt logisch maar naar vb. alfa-waarde of andere smaakstoffen?
-
Vraag voor de ervaren telers: is er een verschil tussen grote/kleine bloemen vwb (smaak)intensiteit van lupuline? Of maakt dit geen verschil?
Niemand?
-
Vergisten met Kveik, persoonlijk zou ik toch iets meer tijd nemen 😉🍻 (mijn laatste kveik brouwdag 18/06/23, gebotteld 05/07/23)
-
waar jullie hop planten kopen ?
-
Vraag voor de ervaren telers: is er een verschil tussen grote/kleine bloemen vwb (smaak)intensiteit van lupuline? Of maakt dit geen verschil?
-
Even nog meegeven dat het 'type' honing ook sterk de smaak kan bepalen, zo smaakt vb. kastanje honing veel sterker door dan vb. acacia honing 😉🍻
-
ik kan gewoon via de kraan heldere wort in mijn gistvat laten.
Pellets of bloemen of maakt niet uit 🤔🍻
-
Naar het schijnt is een klein beetje trub zelf goed voor de vergisting
niet alleen naar het schijnt, wel maar zo weinig mogelijk
-
zo komt toch al je trub mee naar je gistvat?
Uiteinde siliconenslang zit in een nylon hopzak en dan in een hopspider, weinig trub die zo meekomt in het gistvat 😉🍻
-
Die bazookafilter is niks waard.
Vervangen door een 'knie', voor mij het beste rendement 😉🍻