Berichten van Kassuul
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Snap niet dat ze deze niet meer verkopen. Oh zo handig!
Idd, heb deze ook, iets om te koesteren 😉🍻
-
kamer van bijvoorbeeld 3x2 of 2x2
Ik veronderstel dat je over m (meter) schrijft, 6m2 x 2 tot 2,50m hoog= 12 - 15m3. Zal wel een vrij dure aangelegenheid worden qua verwarmingskost (ik wil niet je rekening maken, ver vandaar). Weet ook niet welke je brouwcapaciteit is maar denk wel dat de modale hobbybrouwer zo geen dergelijk grote kamer nodig heeft. Bekijk goed je behoefte voordat je aan iets begint waar je achteraf misschien niets of weing mee bent 😉🍻
-
Ik kwam op een enigszins bekend exotisch 🤫 forum dit tegen
Gino Baart, die de webinars voor Fermentis verzorgd heeft vorig najaar vertelde dat hij bottelsuiker en bottelgist aan zijn bier toevoegt een avond voorafgaand aan het bottelen. Hij heeft hiermee goede ervaringen vertelde hij.
Al iemand ervaring hiermee (zowel cold- als noncildcrashers)?
-
OEIJOEI al vele recaties
Helemaal niet erg 😉 zeker vragen blijven stellen (ik leer hierdoor alvast iedere dag bij).
Ik lees je maischschema als volgt:
Stap 1: de 'helft' mout (maris otter etc. behalve de c20) op 68°C voor 60 minuten
Stap 2: spoelen tot 43l (tip: spoelwater zeker heet genoeg)
Stap 3: van je 43l wort er 20,4l opwarmen tot 73°C en dan de andere helft van je mout erin om terug op 66°C voor 60 minuten te laten rusten (resterende wort 22,7l in aparte ketel bewaren en op temperatuur houden)
Stap 4: spoelen met het resterende wort (22,7l, ook dit mag/moet heet genoeg)
Stap 5: koken wort (denk wel dat je niet tot 43l geraakt na deze stappen, meet je SG, al dan niet nog 'bij'spoelen met 'gewoon' heet water maar zal dan je SG doen zakken)
*heet spoelwater: best niet onder 80°C, ik spoel op 90-95.
-
ik doe mijn vat niet graag open tijdens de vergisting
Tijdens overhevelen no prob, 'afkrabben en -scheppen' duurt max 5 minuten 😉🍻
-
verschil in maisch temperatuur
Inmaischen op 68 en zakken naar 66?, tweede maisch al op temperatuur?
waarom verdeel je de mouten niet de volle 100% gelijk over de dubbele maisch?
gukke help? Fantasieke ?
-
Heb tot nu toe zelden probs met schuim (en als dan eerder teveel ... 🙄). Artisanaal (hobby)brouwen is voor mij zoveel mogelijk zonder additieven e.d. brouwen (maar ieder zijn ding) 😉🍻
-
Geoogst van de bodem?
Na drie dagen een toplaagje(krausen) er af geschept samen met een beetje van de 'koek' van de zijkant 😉🍻
-
Met welke reden doe je dit?
dubbele maisch? hoger start SG voor kook vermoedelijk (of zo begrijp ik het toch)
-
Ik gebruik max 1 pakje Kveik korrel (11 gr.) op 25l wort, werkt supergoed, zeker bij temp. tussen 30°C en 35°C (bij mij althans). Heb ooit eens geoogst (uitgestreken op bakpapier en dan in de voedseldroger (oven kan zeker ook, na drogen 'afkrabben' en in zilverpapier ingepakt). Na 1,5 jaar in de vriezer gebruikt, no prob
-
Dag mijne heren
En de madammen brouwers ook natuurlijk 😉🍻
-
Zolang je het geen dagen laat staan bezinken of het deksel op de open ketel vergeet te plaatsen hoef ke geen schrik te hebben voor wilde gisten (tenzij gewild) en/of bacteriën (acetero gram negatieve) 😉🍻
-
Toch even ook opletten want er is wel een temperatuur verschil tussen boven-midden-onder (bij elekbrouwketels meestal onderin). Als je een thermometer overweegt dan best eentje met een voldoende lange 'pin' om op verschillende dieptes te kunnen meten 😉🍻
-
zou autolyse kunnen zijn. Laat je het 'dode' gist lang in het bottelvat liggen?
-
Klopt zeker wat Kristof A zegt, temperatuur verhogen (niet te bruusk, zou dit in stapjes doen, per dag 0,5°C of max 1°C). Verder zou ik (persoonlijk) overhevelen na een achttal dagen (als de hoofdvergisting ten einde loopt). Zo laat je een deel 'trub' achter (dode gistcellen, uitgezakt eiwit en hopdeeltjes). Na overhevelen (als je dit wil doen) twee klontjes suiker in je 'bier in wording' toevoegen en waterslot erop. Gezien het diastatisch (suikervretertje) karakter van je gist vermijd je mogelijks een aantal niet gewenste bijsmaken van de dode trub die anders nog weken blijft liggen. 😉🍻
-
de opwarmtijd... is dit de duur om van bv. 53° naar 63° te gaan ?
Zelf neem ik als vuistregel dat de opwarming bij maischen zeker niet sneller dan 1 minuut per °C is. Ik tracht op te warmen tussen 1 - 2 minuten per °C. Kom je aan de beoogde temperatuur dan de staptijd ( men spreekt ook al eens van maischtijden) aanhouden (laat de temperatuur niet dalen tijdens deze periode, bijwarmen, isolatie etc.). Eens bij uitmaischen aan gekomen (78°C) vallen de emzymatische processen van het mout zo goed als volledig stil.
Hoe kan ik dit nu afwegen
Idd best met een precisieweegschaal, kleine uitgave maar o zo handig in gebruik ( ook voor afwegen hop, Iers mos, gistvoeding, brouwzouten e.d.)
😉🍻
-
Troebel bier niet filteren of volledig laten uitklaren maar best bij einde gisting ( sg stabiel) bottelen. Er komen nog een aantal deeltjes mee (eiwit, hoppartikels) die voor een natuurlijke troebelheid zorgen. Ook speelt uiteraard de gebruikte gist bij brouwen een rol ifv uitvlokken 😉🍻 (en hier staat inmiddels de APA Mozaiek te vergisten, beetje traag op gang gekomen die M44 maar nu een speer 😊 op 21,5°C)
-
Er is meer dan één weg naar Rome (lees gebotteld bier), kijk en vooral probeer wat voor jou de meest handigste (lees gemak, tijd, centen) werkwijze is. Zelf ben ik een 'suikersiroop-F2-inroerder' maar dat zal met de typologie van deze mens te maken hebben 😉🍻
-
Volgens dat ik lees (cf. vraag) is men al 'bezig' met fruitbier, in welk stadium niet zo duidelijk 🤔. Indien de hoofdvergisting nog loopt idd no prob en toevoegen zonder veel te verwachten probs ( een vergistingsvat openen kan altijd tot ongewenste effecten leiden cf. oxidatie, wilde gist o.a.). Indien vergisting afgelopen is en men dit echt bij het bottelen wil toevoegen dan verrekenen ifv hoeveelheid bottelsuiker (en in het achterhoofd houden dat voorzichtigheid de moeder van de porseleinen kast is) 😉🍻
-
SG was al gezakt naar 1,009
Kristof A heb voor nu vrijdag een APA SH Mosaic op de agenda staan en idd ook met de M44. Die is toen geëindigd op 1010SG. Heb jij telkens op 18°C vergist (cf. je recept)? En even nog (indien mogelijk) je SG waarden voor bottelen van de drie batches? Thnx 😉🍻
-
Lijkt mij zo goed als 100% vergistbare suikers te bevatten (glucose-fructose) dus zeker rekening mee houden bij toevoegen bij bottelen. Volgens omschrijving ongeveer 50% vergistbaar suiker ( dus 100gr van dit sap bevat 50gr vergistbaar suiker). Wil je vb. bottelen met 7gr. suiker per liter ( vb. 30liter) dan zou ik 210gr. kristalsuiker - (minus) 1% product per 20l (= gemiddeld 180gr voor 30l waarvan 50% vergistbaar = 90 gr vergistbare suikers) en derhalve bottelen met 120gr suiker ( op 30l). Don't shoot the piano player please, eenvoudiger was het uiteraard geweest om bij einde hoofdvergisting toe te voegen (KISS) 😉🍻
-
-
Welkom op het forum, brouw ze 😉🍻
-
Hoe lang laten jullie hergisten duren.
hergisten op fles: tussen 7 dagen (min) en 14 dagen (persoonlijk) op kamerteperatuur, daarna naar de koele kelder om te rijpen (om de week eens een fles openen om te proeven. Groene appelsmaak (zuurtje bedoel je) kan wel eens voorkomen maar zou moeten verdwijnen na een viertal weken rijpen op fles (afhankelijk van bierstijl, gist en/of hopping bier)
-
-
in een keukenkast, constante temperatuur van 20,5°
Eens de vergisting op gang komt stijgt de temperatuur van je wort, je houdt daat dus best rekening mee. Constant 20,5°C wil dan ook wellicht zeggen dat je moet kunnen koelen naar deze temperatuur ( mss koelen moeilijk in een keukenkast) 😉🍻
-
Goed afgesloten, donker, droog en koel 😉🍻
-
En dan klinken termen als "SG" en "Masichen"
Een goed bedoelde correctie (om het voor de beginnende brouwer niet moeilijker te maken
) : masichen (geen associatie met mogelijks masochistisch brouwgedrag
) = maischen
-
Welkom op jet forum, veel lees- en brouwplezier 😉🍻
-
Welkom op het forum hier, brouw ze 😉🍻
-
de pro's en contra' volgens WL: https://www.whitelabs.com/news-update-detail?id=94 😉🍻
-
Een spreekwoord zegt 'eerst proeven en dan geloven' (ik geloof het wel 🙃 maar zou het toch wel eens willen proeven 😋) er bestaan wel dergelijke (straffe) gisten commercieel https://www.whitelabs.com/yeas…6&type=YEAST&style_type=1 😉🍻
-
De paters zouden fier zijn
Welkom broeder 🤣🤣🤣🤣 maar idd ge moogt terecht fier zijn, als het smaakt zoals het er uit ziet 👍👍👍
-
Ik gebruik beide systemen (elek-ketel en gas-ketel). Mijn ervaring dat de elek-ketel minder plaats inneemt, de gas ketel leuker (meer echt brouwen) is. Kijk ook even goed naar een hoeveel liter installatie je wil gaan. Ik gebruik geen klimaatkast, wel volgt ik de vergistingstemperatuur op via temperatuurcontrole (inkbird) waarbij ik het vergistingsvat zelf isoleer via schuimmatjes (brouw enkel bovengistend). Coldcrash doe ik niet, klaar (geen echte must) dmv tijd. 😉🍻
-
Volgens mij voeg je er nog een extra standpunt aan toe dat ook niks met maischwater te maken heeft.
Klopt, daarom ook duidelijk 'persoonlijk' bij aanvang. Als het bier maar lekker smaakt 😉🍻
-
We zijn toch al even aan het afwijken van het originele thema van deze post (hoeveelheid maischwater 🫣) en ik vind deze actuele discussie absoluut ( Serge - Koen Sels ) boeiend en leerrijk (de goede punten uit deze discussie assimileren en toepassen). Maar voor veel brouwers wordt het wellicht wel moeilijk want een welles-nietes discussie brengt zeker ogenblik geen echte info gezien juist de verschillende standpunten. Mag ik het dan ook zo verwoorden (concluderen) dat je (zeker) meet (hydro of refracto, best met beide indien mogelijk) bij het hevelen van het wort naar het vergistingsvat en zeker een tweede keer voor het bottelen. Tussentijds bij (ernstige) twijfel. Persoonlijk meet ik bij (vermoedelijk) einde van de vergisting en controleer ik dit nogmaals vijf dagen later. Ben ik aan het beoogde sg ( en na vijf dagen nog steeds) dan bottelen. Belangrijk is de gist zijn werk te laten doen ('de gist beslist') en hem zo optimaal mogelijke condities te bezorgen (waaronder temperatuur, juiste gistkeuze ifv je bier). En bij refractometing niet vergeten de correctiefactor toe te passen 😉🍻
-
-
Haast en spoed ... 🙄 Voor de bieren die ik brouw (8,5% vol. alc. , blond(achtig), veel aromahop veel diastaticus, meestal 75 cl.) is zes maanden tot een jaar toch wel best doenbaar. Gewoonlijk een eerste fles drie maand na brouwdatum, evolutie volgen. Tevens een kelder in natuursteen, donker, koel waar ze mogen 'rijpen' 😉🍻
-