Berichten van Kassuul

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Doen zoals klassiek bij de geuze en kriek, na ingieten deden zij die het graag zoet hadden een klontje suiker in hun bier dat 'gestampt' werd. Zelf houd ik van de coplexe aciditeit van framboos en (zure) kriek maar dat is persoonlijk (laatste brouwsel met framboos was een tarwebier met 2 kg framboos op 20l).

Bij mij een Speidel 60l voor +- 45l hoofdvergisting (ong. 1/4 space), soms blowoff, meestal waterslot groot model. Nadien overhevelen (verlies 1 à 2l) in 50l Polisnelli RVS, hier dus weinig kopruimte ( waterslot klein model). Nog geen geklier gehad tot nu toe (🤞)

Vermoedelijk een gestokte vergisting,

Lijkt mij ook zo, zie direct geen andere reden (tenzij meetfout maar dat zal wel niet :/ ). Mijn tarwebier is van SG 1064 naar 1007 gegaan (van 04/02/22 brouwdatum tot 19/03/22 botteldatum), 2 zakjes korrelgist M21 op 48l in vergistingsvat. Vond ook wel dat hij na een snelle start precies 'stil viel'. Heeft 5 weken nodig gehad. M21 blijkt wel regelmatig schijnbaar stil te vallen zie ook https://www.homebrewtalk.com/t…tuck-fermentation.694710/

Laat toch ook maar eens weten hoe ze finaal uit de fles komen, onderwerp boeit me wel.

Succes alvast, bij mij sedert gisteren 48l 'Witte' (SG 1064) in het vergistingsvat (mijn opbrengst ligt toch wel een 5 liter hoger sedert gebruik van de filtermat in de kookketel :) ) en blubberen dat de M21 doet, een plezier om te zien :slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face:

soms haalt mijn enthousiasme wel de bovenhand......

Super, thats the spirit. Maar ik herinner mij van mijn eerste brouwdag (nadat ik dagje stage had gelopen bij een ervaren brouwer) vooral de chaos, ik vond niets nog terug :face_with_tears_of_joy: maar het is toch (een soort) bier geworden. Als je kan probeer zeker eens ergens een dagje mee te brouwen, praktisch leren, vragen stellen en zaken noteren (ik schreef zo, verkeerdelijk, op dat je een zakje korrelgist F2 bij een batch van 40 liter moest kappen bij het bottelen met als gevolg ... ), materialen zien en eens kunnen vastpakken, gebruiken. Dat zijn zaken die je niet altijd uit boeken haalt, de combinatie van beide als het kan :thumbs_up: . En het forum volgen :winking_face: Maar in ieder geval veel succes met je brouwsels, laat ze smaken :clinking_beer_mugs:

bij rode wijn die looistoffen inderdaad over tijd worden omgezet naar minder bittere stoffen

Klopt, tannines (polyfenolen of looizuuren, voornamelijk in rode wijn, komen van steeltjes schil etc) verzachten met de jaren (bij goede wijn toch) 😉

je vermijd er veel geklooi mee en ze kosten je amper iets!!

Merci Serge, moet morgen in Beringen zijn en dan is BL niet veraf :) en ik denk om dan ook de helft van de batch op M29 (Belgian Wit) en de andere helft op M29 (French Saison) te vergisten (deze dan nadien nog met framboos). Zie het al helemaal zitten :)

'alles' na het maischen uit je ketel spoelen is ook geen doel op zich, je vermijdt de tannines uit het mout. Ikzelf stop spoelen gewoonlijk bij 1016 SG(4 Plato) en spoel met iets meer water om die reden (laat het nadien aflopen in een emmer en weg ermee ...). En ja heel warm (rond 85°C) spoelwater 😉

maar dan krijg je een heel ander bier

Daar is zeker iets van Walter maar een 'Saison Blanche' :thumbup: zie ik ook wel zitten (toch één van mijn favoriete gisten die saisons :) ) maar dan ben ik hier de eerste (?) die zich aan deze combinatie zal wagen (bierstijlen is niet zo mijn ding, kleuren buiten de lijntjes kan verfrissend zijn 8o, wil ook de helft van de batch na hoofdgisting met diepgevrozen frambozen laten verder gaan).

Rest nog mijn vraag :/ bij 45% TaM stort (4,5 kg van de 10 totaal) rijsthulzen echt nodig? En iemand een idee ivm recept Chouffe Blanche?

Vraagje aan de collega brouwers: ik zou een wit/tarwebier willen brouwen (55%PiM, 40%TaM, 5%SpeltM, 5%HaverVl), gezien geen ongemoute granen maisch eerder klassiek (62° 45', 66° 30' en 72° 15'), hop cascade en citra (18 IBU), 1gr gekneusde koriander/10l en ong. 7% ABV (mag wel voor mij ;) )

Ik heb op https://www.twortwat.nl/clubbladen?blad=2016-9 gelezen betreffende Brewferm Blanche dat deze bovengist speciaal inzetbaar bij witbieren door de vorming van vele kruidige aroma´s. Omdat de sedimentatie laag is wordt een mooi mistig witbier verkregen. De hoge vergistinggraad maakt deze gist ook geschikt voor het brouwen van een Saison. Uiteraard kan deze gist gebruikt worden voor alle overige tarwebieren. Vergistingtemperatuur 18° - 23°C.

Heeft hier al eens iemand het omgekeerde gedaan, dus een wit/tarwe vergist op een saison (heb geen blanche gist in huis wel saison, vandaar)? Resultaat naar vergisting en smaak nadien?

Ik filter na maisch met een hexe. Rijsthulzen toevoegen noodzakelijk (doe ik anders nooit)?

Toevallig iemand een recept van/voor https://chouffe.com/nl-be/biers/chouffe-blanche/# ?

Thnx voor input.

Als je de volledige voorziene tijd 'rollend' kan koken lijkt mij dit geen prob, wel zien dat de dampen weg kunnen uit je tuinhuis ;) (anders ineens een hamman erbij)

Die biergraal ziet er voor iedereen anders uit hoor :D , hopelijk kan jij de jouwe vinden ;)

Vandaag nog een meting gedaan van een brouwsel (met geklooi op het einde waarbij van pure 'koleire' de hopbellen in een vergiet geschept en met de schuimspaan 'uitgeperst' en zo in het gistvat laten uitdruppen*) van 04/12/21 (1068 SG gestart) overhevelen (hevel met droesem) uit de Speidel op 13/12/21 (1012 SG) naar het Polsinellivat. vandaag (6weken later dus) 1006 SG en (hallelujah praise the lord :) ) helder bier (zaterdag ga ik bottelen).

* reden waarom ik dus de filterplaat heb 'gemaakt' ;)

Recept (simpel) PiM9,0kg/ CaM 0,5/SpeltM 1,5/GeVlok 0,25/HaVlok 0,25 - Maisch (37,5l + 37,5l) 62° 45' / 66° 20'/ 72° 20' - Hop Simcoe P 50gr na 5' / Mandarina B 50gr na 50' - 100gr na 59' - 100gr vlamuit (kook 60' rollend). Verder witte fijne suiker 1 kg na 45'/ Iers Mos 10 gr na 50' en Gistvoeding 2 gr na 50' / Gist 2 zakjes Lal West Coast een uurtje voor gistvat gehydrateerd in 1,5l afgetapt dagwort 1040 SG.

Conclusie: geduld na het brouwen wordt (meestal) beloond :)

Erwtensoepachtig :S maar niet echt verwonderlijk, enkel pellets gekookt. Opzet op zich was ook niet echt helder wort, wel minder geklooi bij laten lopen van kook naar gistvat. En dit verliep het wel vlot, meer liters dan gewoonlijk (aan het beoogde SG 1064). In het verleden ofwel verstopte bazookas ofwel verstopte droesemfilter maar ik vond dat er altijd teveel wort achterbleef (naar mijn goesting). Het staat nu te vergisten op M31 aan 20°C. Denk dat de dagen en weken die nu volgen wellicht belangrijker zijn voor een helder bier (ook weer geen doel op zich maar misschien wel een nice to have :/) dan het feit of het wort heel helder in het gistvat geraakt (hoofdvergisting in Speidel 60l, daarna Polsinelli 50l), zoek ergens te bottelen tegen medio februari. Heb nog een iets fijner filtergaas (11€ voor 50cmx50cm lijkt mij redelijk) besteld maar ga dit (fase kook- naar gistvat wel zo blijven doen) met de bedenking enkel bloemen en langer laten rusten na koel/whirl.

Heb nog nooit rijsthulzen gebruikt op mijn moutsamenstelling. Voor mijn 'karmelietachtig' bier gebruik ik 85%PiM, 5%CaraM, 5%SpeltM en 5% HaverVlok. Geen prob bij maisch. Maar kwaad zullen de rijsthulzen zeker niet doen. Succes 🍻

Het blijft een uitermate boeiende hobby 😊 constant bijleren maar ook zelf zoeken naar de heilige biergraal 😊 prachtig toch 🍻🍻🍻 bedankt aan iedereen voor de nuttige en interessante input 👍

Hoi Geert, veel brouwplezier, boeiende hobby gekozen, zo'n soort never ending story 🍻 en je eigen bier is of vind je (dikwijls) het lekkerste 😉

Bij mij staat er nog eens een appelwijn op de planning maar gewoon met appelsap uit den Aldi. Aanzoeten tot ik er witte wijn van +/- 12% mee kan maken en eens zien wat dat geeft.

Hele tijd geleden een (kant en klaar pak) cider citra laten vergisten (brouwen is een ongepast woord in deze 😆). Enkel beginsuiker en bottelsuiker toegevoegd. Onlangs geproefd met een maat. Hij dacht dat het een geuzeachtig bier was 😉, lekker zuur en fris, zo goed als geen schuim, alc. 5,6°. Laat de rest even staan tot zomer 2022, aperotime 🥂

Het hele verhaal is; door losse hopbellen en iers mos te laten meekoken, is het wort na het koelen gewoon helder zoals op die foto van het maatglas, punt uit

dit is wellicht ook wel belangrijk binnen het hele verhaal van helder wort naar het vergistingsvat: hoe lang laat je staan na koelen? Bij mij een uurtje,maar misschien wacht ik toekomstig ook eens een nachtje (met deksel op de ketel 😉) om de andere dag dan naar het filtervat te laten lopen 🤔

Ik meen dat helder bier (als hobbybrouwer) geen must to have is (mischien wel nice). Dat was dus ook niet het echte opzet bij de (eigenbouw) filterplaat. Bedoeling was voornamelijk om 'makkelijker' de wort na het koken in het gistvat te krijgen ( whirlpolen, laten rusten etc. gedaan maar toch ... altijd iets met, wat ik noem, 'geklooi' tot gevolg op het einde vb droesemfilter verstopt, bazookas verstopt etc. Dit verliep nu veel beter (er is ongetwijfeld nog een deel trub meegegaan wat op zich ook niet echt een ramp is lijkt me) maar het bleef netjes lopen (ik schat het achterblijven op een kleine drie liter van de, na koken, 52 liter en dus 49l SG 1064 in het gistvat). Ook weer geen doel op zich maar mooi meegenomen (waar ik voordien met dezelfde hoeveelheden rond 42l-45l uitkwam). Er werd in totaal 250gr hop (pellets) los in de pot gegooid. Ik (who am I) vind dus dat mijn 'rendement' verbeterd is, ga wel nog een iets fijne filtergaas gebruiken (en hopbellen) :).

Jullie schrijven allemaal enkele liters meer brouwen waarin alle trub mag zitten. Ik heb maximaal 0,1 liter wort (zelfs dat is helder) naast de hopbellen na het koken.

Alle trub zit tussen de (bijna droge) hopbellen of plakt aan de bodem.

@ Brouwerwaldonk: als ik eens een dagje mag komen meebrouwen laat maar weten, heel graag (ik zal met veel plezier de afwas doen ;) ). Ik geraak helaas niet aan jouw helderheid na koken (wel na maisch maar so what). Bij mij na het koken meer zo'n soort erwtensoepachtig vloeibaar iets dat dan wel in bier verandert :) en naar gelang al of niet (maar meestal wel) helder is (zeker het eerste glas uit een 75 cl.) :clinking_beer_mugs:

Was niet tevreden over het wort dat in het gistvat moest (teveel verlies, teveel drab etc. etc.) . Al een tijd op zoek naar een filterbodem voor in mijn kookketel en ga nu een eigenbouw proberen. Alles RVS, rooster BBQ grilplaat op pootjes gezet, filtermat 300 micro of 200 micro om er op te leggen. Het laten afvloeien naar gistvat via kraan (binnenzijde twee bazookafilters). Welke mat zou je voorkeur hebben (200micro of 300 micro)?

Laatste M31 brouwsels zijn tot 1005 SG (begin SG 1074, brouw 06/06/20, bottel 17/07/20) resp. 1003 (begin SG 1068, brouw 06/09/20, bottel 05/10/20) en 1006 gegaan (begin SG 1069, brouw 24/01/21, bottel 19/02/21), meten en lang genoeg wachten voor bottelen (cf. diastaticus) ;)

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue