Berichten van davidma

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Geen idee wat bron kan zijn. Heb naar mijn weten hygiënisch gewerkt, alles met starsan behandeld. Is nog maar tweede keer dat ik vat gebruik, zou dus nog niet vol krassen mogen zijn. Wel vrij veel kopruimte in vergistingsvat. Heb die gedurende al die tijd slechts één maal open gehad.

Nu, ondertussen gebotteld, volgende week eens flesje openen om smaakevolutie te zien.

Volgend brouwsel, wil graag een biertje, niet te hoog in alcohol, maar wel volle en hoppige smaak. Hopkeuze gebaseerd op wat ik hier liggen heb 🙂

Iemand ervaring met die gist?

Amber

Belgian Pale Ale

5.4% / 13.3 °P

Recept door

David Maeckelberghe

Volmout

72% efficiëntie

Batchvolume: 20 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 18.14 L

Spoelwater: 11.43 L @ 78 °C

Totaal water: 29.57 L

Kookvolume: 24.88 L

SG voor koken: 1.047

Kenmerken

Begin SG: 1.054

Eind SG: 1.013

IBU (Tinseth): 27

Kleur: 24.5 EBC

Maischen

Infusie — 62 °C45 min

Temperatuur — 72 °C30 min

Temperatuur — 78 °C5 min

Mouten (4.88 kg)

3.4 kg (69.7%) — Viking Malt Pilsner — Graan — 4 EBC

1 kg (20.5%) — Viking Malt Munich Dark — Graan — 22 EBC

400 g (8.2%) — Weyermann Vienna Malt — Graan — 5.9 EBC

80 g (1.6%) — BestMalz Chocolate — Graan — 900 EBC

Hop (30 g)

20 g (20 IBU) — Aramis 8.1% — Koken60 min

10 g (7 IBU) — Citra 12% — Koken15 min

Gist

22 g — Mangrove Jack's M47 Belgian Abbey 76%

Vergisten

Hoofdvergisting — 18 °C5 dagen

Navergisting — 22 °C14 dagen

Coldcrash — 8 °C14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

Had een gelijkaardige ervaring bij Brouwland. Naar binnen gestapt na wat opzoeken en lezen, met het plan om twee ketels te kopen. Daar dan ook het advies gekregen voor een automaat, en dan begin je weer over alles te twijfelen 🙂. Uiteindelijk bij mijn oorspronkelijke keuze gebleven, geen spijt van.

Er zijn gewoon erg veel manieren en installaties om tot bier te komen, de één meestal niet beter of slechter dan de andere. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, dat maakt het moeilijk als beginner om het bos door de bomen te zien.

Ik houd alleszins nogal van het artisanale brouwen dat bij die verschillende ketels hoort. Brouw telkens batches van 20 liter, is voor mij meer dan genoeg om zelf op te drinken en wat uit te delen. Eerste en tweede batch zijn de gootsteen in gegaan, dan was ik blij dat het niet meer was 🙂. Upgraden kan later ook nog wel.

In het begin is het trouwens belangrijk om vooral veel te brouwen (in aantal keren, niet in liters), misschien ook een argument om niet meteen voor de grotere volumes te gaan.

De dode gist die naar de boden zakt kan op de duur de smaak negatief gaan beïnvloeden. Hier bestaat wel wat discussie over, vanaf wanneer dit echt smaaknegatief wordt enzo. Bovendien is gist aflaten niet bij elk systeem zo simpel en dan moet je de afweging gaan maken of die extra handeling (met alle extra risico's zoals oxidatie) het waard is. Conclusie: als je in de mogelijkheid bent om het af te laten, zou ik het zeker doen. Maar is het essentieel (als beginner)? Ik zou denken van niet.

Een update, vandaag gebotteld na 2 weken lageren. Weer enkele dingen geleerd:

- Mijn frigo die ik gebruik als gistkast gaat niet meer lager dan 7° 🙄

- OG mooi op 1,010 zoals het moest. Tijdens het hele proces eigenlijk niet gemeten. Wil liever niet mijn vat openen tijdens gisting. Ga af op activiteit waterslot en neem dan enkele dagen marge. Neem ik hier grote risico's mee? Zo'n ispindel is misschien wel te overwegen?

- Dacht om dit even snel te fiksen, toch weer een viertal uur bezig geweest, toch wel wat geduld nodig bij dat brouwen.

- Misschien een domme vraag, maar zo'n oplossing van chemipro Oxi... Hoe lang blijft dit actief? Heb nu een bassin gevuld en telkens 6 flesjes per keer 5 minuten laten inwerken. Dit dan wel 9 keer na elkaar. Is het beter om geregeld een nieuwe oplossing te maken?

- Even geproefd, smaakte toch al niet slecht 🍻

Ik heb ook de goedkoopste. Wifi niet echt een meerwaarde hier, of je nu via apparaat of telefoon bedient, ik zie het verschil niet. In het begin ga je toch minstens tien keer per dag naar je vergistingsvat kijken 😀. En verschillende stappen programmeren ook niet nodig, want je wil tijdens het proces zelf nog wel beslissen of je temperatuur al naar boven of beneden wil, afhankelijk van vergisting.

Hey,

Heb geprobeerd eens een eerste recept samen te stellen. Wil graag een saison brouwen. Kijken jullie eens mee of dit op iets kan trekken?

Eerste saison

Saison

6.7% / 14 °P

Recipe by

David

All Grain

72% efficiency

Batch Volume: 20 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 18.5 L

Sparge Water: 10.18 L

Total Water: 28.68 L

Boil Volume: 24.88 L

Pre-Boil Gravity: 1.050

Vital

Original Gravity: 1.057

Final Gravity: 1.006

IBU (Tinseth): 27

Color: 8.1 EBC

Mash

Infusion — 50 °C15 min

Temperature — 62 °C45 min

Temperature — 72 °C30 min

Temperature — 78 °C5 min

Malts (5 kg)

4 kg (80%) — Viking Malt Pilsner — Grain — 4 EBC

500 g (10%) — Weyermann Vienna Malt — Grain — 5.9 EBC

500 g (10%) — Viking Malt Wheat — Grain — 6 EBC

Hops (40 g)

20 g (20 IBU) — Aramis 8.1% — Boil60 min

20 g (7 IBU) — Lemondrop 6% — Boil15 min

Miscs

5 g — Coriander Seed — Boil5 min

Yeast

22 g — Lallemand (LalBrew) Belle Saison 90%

Fermentation

Primary — 17 °C14 days

Cold Crash — 5 °C14 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

Hallo,

Een nieuwe vraag waar ik na heel wat rondzoeken geen duidelijk antwoord op vind.

Wat is eigenlijk het verschil tussen lageren (15°) en coldcrashen? Wat is het bedoelde effect van beide methodes?

Sommigen doen zowel lageren als coldcrash, anderen weer enkel coldcrash...?

Ik heb het pakket gebruikt en zelf geschroot. Nu, de beschrijving daar is nogal summier (Tarwemout en pilsmout), dus heel precies weet ik het ook niet. Volgende keer wil ik sowieso vanaf eigen recept starten. Schroten is momenteel wat op gevoel, de granen zijn gebroken maar wel nog steeds vrij grof. Misschien volgende keer iets fijner afstellen?

Meteen ook even voorstellen. Ik ben David, 37 jaar, West Vlaming maar gestrand in St.-Truiden.

Momenteel enkele probeersels gemaakt, en hoewel amper te drinken smaakt het toch naar meer 😄

In de toekomst wil ik vooral veel kleine batches blijven brouwen voor eigen plezier en gebruik. Dit forum heeft me als passieve lezer al vaak op weg geholpen, het zou ook fijn zijn om wat mensen in de buurt te leren kennen om de hobby te delen.

Bedankt! Al heel wat geruststelling en antwoorden.

Ik heb ook gespoeld, met 8 liter water totdat ik aan 22 liter kwam om te koken. Dat heb ik gedaan door mijn water door een pastavergiet op het beslag te laten stromen zodat het wat verspreid werd. Zijn er andere/betere methodes zonder meteen een andere installatie aan te schaffen?

Een kwartier voor het einde van de kooktijd heb ik nog 800 gr suiker toegevoegd, zo stond in het recept.

Ik heb 20 gr gist gebruikt (2 zakjes), dus dat zou voldoende moeten zijn.

hoi,

Eergisteren mijn derde brouwsel gemaakt. Mijn installatie bestaat uit maisch-ketel op gas 35l), kookketel op elektriciteit (27l) en een fermzilla vergistingsvat. Nu zit alles goed te gisten in gistingskast, toch weer enkele vragen:

- Tijdens het Maïschen, is het eigenlijk nodig om constant te roeren? Heb zo'n filterbodem, dus aanbranden is niet mogelijk...

- Wanneer ik overhevel naar kookketel, laat ik een bodem in de maisch-ketel zitten, ik stop wanneer het wort troebel begint te worden. Maar dan vroeg ik mij af, zitten er in die trub net nog suikers en voedingsstoffen die ik beter wel meekook?

- Heb als recept zo'n pakket uit Brouwland gebruikt. Heb die ook eens in de brouwsoftware gegooid om beter te snappen. De OG die op de doos staat is 1090, de software gaat uit van een veel lager OG (1065). Uiteindelijk ben ik gestrand op 1074. Komt dat omdat die paketten uitgaan van een rendement van 100%? Het gaat om een tripel, dus eigenlijk OG te laag, hoe kon ik dat eventueel rechttrekken?

- Instructies van de gist vertellen dat ik rechtstreeks mocht pitchen, heb ik ook gedaan. Maar mijn maat John Palmer zegt dat je altijd een starter moet maken voor een goede vergisting. Toch beter doen?

- Temperatuur van de gist is tussen 20 en 25 (M31 belgian triple). Ik heb 22 genomen, is het beter om onder- of bovenwaarde te nemen?

- Tenslotte ga ik nagisten en lagere in zelfde vat, wel bij het lagere de trub wegnemen (gewoon opvangbakje wegnemen) en de temperatuur laten zakken tot 5 graden. Is dit een oké werkwijze?

Voila, weer heel wat geleerd en heel veel nieuwe vragen 😄.