Even als ex-chefkok: een bouillon kun je ook prachtig klaren met opgeklopte eiwitten, dus het klinkt mij logisch in de oren. Interessant 'bier', dit.
Berichten van BrouwMark
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Biere darbyste wordt door brasserie blaugies gebrouwen. Een zeer mooi bier!
-
Was dat 23-24 graden in de kamer, of in het gistvat?
-
Ik vond voor de pale stout van Barclay Perkins volgend eigenaardig maischschema:
Ik vermoed dat het meerstapsinfusie is, maar waarom ligt de 2e temperatuur lager dan de 1e?
Apart inderdaad. Ik zou het lezen als: maisch in met 2,75 gallons op 154°F, voeg 1,75 gallons water van koele temperatuur x toe om 138°F te bereiken voor de tweede stap, voeg vervolgens 2 gallons heet water van temperatuur x toe om 166°F te bereiken voor de laatste stap.
Een alternatieve volgorde dus: eerst gemengde, dan bèta, dan alfa-amylase.
Het lijkt me wel dat je wort hier veel te vergistbaar van wordt. Een wijn- of cidergist een idee?
-
Wanneer ga je brouwen, Koen?
-
Even opgezocht: gemaischt op 68°, vervolgens uitgemaischt 78°. Een keurig rendement gehaald met 33% witte tarwebloem. Ik heb wel 90 minuten moeten maischen, maar dit kwam volgens mij doordat ik de brouwzak pas in de pan heb gedaan toen de pap er al in zat. Die wilde niet echt 'naar binnen' waar de pilsmout zat. Uiteindelijk is de hele boel weer goed dunvloeibaar geworden...
Ik heb zelf ook nog extra 'pap' toegevoegd 10 minuten voor einde maisch, en tijdens de kook, voor wat extra lange suikerketens en zetmelen voor de brettvriendjes. Als jij een filter gebruikt zou ik dat niet doen, dan verstopt het wel gok ik.
-
Hoe ik het heb gedaan: met het tarwemeel en koud water 'pannenkoekenbeslag' gemaakt en dat toegevoegd aan een reeds warme ketel met water onder goed roeren. Bij bereiken van de juiste inmaischtemperatuur de pilsmout erbij gestort.
-
Ik wil niet stellen dat wij de enige zijn met lekkere zure bieren hoor
maar ik vind onze (fruit)geuzes en vlaams rood/bruine zure bieren toch iets unieks
Ik ook, geheel mee eens!
-
Ik denk dat we met onze zure fruitbieren (en zure bieren) nog altijd wel iets unieks hebben.
Vergeet de Mestreechs Aajt niet hè?
-
-
Tof om te zien wat er straks (als het goed is) van mijn eigen Vlaamsbruin/rode gaat worden, Steinie! Ik zou denk ik ook gewoon gaan bottelen, eventueel met iets van filter om je hevel. Het beetje restanten zal wel uitzakken toch?
Mijn eigen plan is, het merendeel bottelen en een liter of vijf donker en dicht wegzetten in een dame Jeanne voor een volgende keer. Je weet nooit wat voor mirakels zich nog gaan afspelen in zo'n bier ?
Trouwens: Kja.zE? Waar staat dat voor?
-
Wat zou het voordeel zijn van eerst omzetten en dan toevoegen, Walter?
Overigens, ik wil je post niet kapen hoor Koen. Met tarwevlokken gaat het natuurlijk prima, maar de krenterige Hollander in mij vindt tarwebloem nou eenmaal een goedkope oplossing ?
-
40% tarwebloem is wel erg veel, dat geeft toch filterproblemen??
Ik brouw BIAB, dan gaat het prima. Met een filter weet ik het niet, volgens mij heeft Ciesvandekwis zijn lambiek ook met tarwebloem gebrouwen.
-
Ik weet niet of het voor jouw manier van brouwen werkt, maar ik heb voor mijn nederlambiek gewoon tarwebloem gebruikt
-
Vanwaar tarwemout en een klein beetje tarwevlokken? Traditie is 100% ongemoute tarwe, het liefst niet helemaal geconverteerd aan het einde van de maisch zodat de wilde gisten ook wat lange suikers en zetmelen hebben om van te snoepen.
-
De man in de wind?
-
Wanneer krijgen wij eens een brouwland in Nederland? In de randstad bij voorkeur?
-
-
-
Het moet wel een pils worden, het nadert namelijk in een degustatie/presentatie die we in 2020 willen organiseren over pils. Het zal natuurlijk niet gaan om de eenheidsworst/fabriekspils maar wel om craft, ongefilterd, al dan niet met dry hop, Brett en eventueel nog andere experimenten.
Leuk! Als je het zekere voor het onzekere wilt wat druk in de flessen betreft, pils brouwen en vergisten, brett toevoegen en een paar maanden uit laten gisten, dan gewoon bottelen met bottelsuiker.
-
Als ik iets dergelijks zou proberen, zou ik een blonde met de sterkte van een pils brouwen, niet te bitter maken en exclusief met brett vergisten. De brett brux van wyeast is relatief neutraal (voor een brett dan) met wat appel-fruitigs erin. Doordat je alleen met brett vergist heb je minder last van 'de paardenstal'.
-
Bij een bier dat genoeg 'zing' heeft zoals een lambiek vind ik het niet erg als het plat is. Een platte quadrupel lijkt me dan weer niet weg te krijgen... Overigens, zou je 1000 EBU kunnen bereiken door veel hop in veel water te koken, en dan dat water sterk inkoken en bijvoegen?
-
Brouwers, mochten jullie zin hebben in een Noorderbuurse wilde gist en dit project nog eens door laten gaan, dan lijkt mij het erg leuk om mee te doen. Ik kan 25-30 liter brouwen.
-
In brownies zit ook chocolade, da's ook dodelijk voor honden...
-
Oh ja, dat had ik niet gezien. Dat is misschien wel verstandig. Tijdens vergisting zou ik het wel aandurven met bloemen.
-
Voor een neipa moet je eigenlijk geen hop meekoken, hoogstens 5 minuten. Je gaat anders teveel bitterheid krijgen in plaats van fruitsmaakjes en -aroma's. De rest verdelen over vlamuit, hopstand, dry hop tijdens vergisting, dry hop na vergisting. Ook ernstig op de zuurstof letten.
Ik zou de hopstand en dryhop met een mix van de hoppen doen en niet met één soort, zodat je een veelvoud aan aroma's krijgt.
-
Mooi wat Serge zegt, dat wist ik niet. Volgens mij bak je de hop alleen om het aandeel alfazuren te verminderen...
-
Toch wordt (overjaarse) hop traditioneel de hele kooktijd meegekookt. Wellicht is dat ook om de hoeveelheid antibacteriële stoffen te maximaliseren? Het schijnt prima te werken als je je hop in de oven 'bakt' om het te verouderen. Overigens is na 2 jaar schijnbaar een significant deel van de bitterheid verdwenen uit het bier.
Tof dat je een lambiek gaat maken trouwens Koen. Ga je ook spontane gisting toepassen?
-
Zeker wel, de volledige kooktijd meekoken.
-
Ja hoor. Het handigst werkt het als je gewoon je recept maakt voor 25 liter en tijdens het brouwen 5 liter 'vergeet'. Je zet dan tijdelijk even je brouwprogramma weer op 20 liter zodat je het SG voor koken en het eind SG kunt noteren.
-
Zo is het bij mij ook gegaan: eerst gisting, toen een 3 weken niks, daarna weer gisting. Volgens de literatuur is dat eerst een butaandiolgisting door enterobacteriën, daarna komen de sacchjes aan de beurt.
-
Prachtig, Janmetdepet! Ik heb me hier in het Hollandse ook gewaagd aan een spontane vergisting zonder toevoeging van bodempjes. Mijn lambiek is nu een half jaar bezig en had bij de laatste meting een maand geleden reeds een SG van 1007.
-
Dat gaat ongetwijfeld goed komen!
-
Ik zal het verhaaltje over koudhoppen maar weglaten dan...
-
Als mijn vrouw naar Leffe smaakte, zou ik ze drooghoppen
Je wilt niet weten wat drooghoppen hier in het Westland betekent.
-
Ik kijk eens in de zoveel dagen hier op het forum rond. Het is waar dat hier niet veel en vaak wordt geschreven, maar het gebeurt allemaal wel met meer gemoedelijkheid en vriendschappelijke toon. Zelf draag ik hier niet veel bij, dat voelt bijna als jezelf opdringen bij een groepje vrienden dat elkaar al jaren kent
-
Kölsch is door de bovengist wat fruitiger dan een pils. Ook is ie vaak minder ver doorgegist en dus wat voller.
-
Lekker!
Koen, dat weet je toch: pils is ondergistend en kölsch bovengistend.
-
-
Een interessante combinatie voor je is misschien half danstar Nottingham, half s-04. De laatste zorgt voor wat fijne Engelse esters in het bier, de eerste helpt mee het bier ver genoeg uit te vergisten tot een echte droge stout.