Berichten van Gralekgejost

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

15ml / 12500 mL is inderdaad 0,0012, maar voor percent moet je het nog eens vermenigvuldigen met 100, dus 0,12% ABV.

Bij het herrekenen van iets gelijkaardigs van mezelf zag ik dat er nog een fout stond. Het volume van je alcohol bereken je door je alcohol gewicht te delen door het soortelijk gewicht, waardoor je op 24 mL alcohol uitkomt. Het extra ABV is dus 0,19%.

Ik vermoedde al zoiets :)

Bedankt voor de info!

Ok, heb dit weekend toch deze Blonde gebotteld, ondertussen 'Scha jak' gedoopt.

Mooie goudblonde kleur met alvast zeer gebalanceerde smaak tussen mout en hop.

Nu juist nog laten hergisten op fles en de foto's zullen binnen enkele weken volgen :)

Ik heb hier juist nog één vraag over waar ik van hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
    Zoals hierboven vermeld heb ik bij het lageren 38g suiker toegevoegd. Het alcoholpercentage bij het lageren bedroeg reeds 7.4% en door het bottelen met 7g suiker per liter reken ik hier nog een halve graad bij.

Nu is de vraag hoeveel alcohol hierbij gecreëerd werd door het toevoegen van die 38g suiker.

Zelf maakte in volgende berekening:

38 suiker + gist = 19g alcohol + 19g CO2

Soortelijk gewicht ethanol = 0,79

19g * 0,79 g/cm² = 15 cm² of 15 ml alcohol

Totaal gebotteld volume = 12,5 l

Dan kom ik aan een alcoholpercentage van 0.0012 %

Klopt het dan dat dit gewoon verwaarloosbaar is?

Alvast bedankt voor diegene die mijn rekenwerk wil nakijken :D

Heb nu 3 weken geleden dit op de lagerfles gedaan. Wegens teveel headspace heb ik er nog wat witte kristalsuiker bijgekapt om de lucht er volledig uit te duwen zodat de volledige resterende ruimte uit CO2 bestaat. Ongeveer 3 tablespoons, dus 38gram.

Ik dacht deze vorige week te bottelen maar ze staat nu nog steeds na te gisten op 16°C en er lijkt geen einde aan te komen;(

Uit je antwoord kan ik afleiden dat je redelijk wetenschappelijk bent onderlegd,
    Als je wat meer wil weten over "Hotside aeration" en oxidatieve processen in het algemeen in bier kan je eens een kijkje nemen op de site van Low Oxigen brewing, daar gaat men wel tot in het extreme om alle mogelijke invloed van zuurstof te vermijden, maar je kan er veel informatie vinden over de invloed van zuurstof (lucht) tijdens het brouwen en het effect in elke stap.
    (Veel lees plezier)

Zal ik zeker doen, thanks Serge :)

Om het heel eenvoudig uit te leggen (de eigenlijke theorie is eigenlijk redox reacties, geïnteresseerden raadplegen best Wikipedia of hun eigen locale chemicus), oxidatie is een chemische reactie waarbij de zuurstof gebonden wordt aan een andere stof. Normaal gezien gaat deze zuurstof niet meer vrij komen, bvb. oxidatie van koolstof levert CO2, oxidatie van ijzer roest. Ik vermoed dat bij oxidatie van wort de geoxideerde stoffen hun zuurstof ook niet meer vrijgeven.

Toevoegen van zuurstof bij lage temperatuur is een fysisch proces, geen chemisch, waarbij de zuurstof moet oplossen in de wort, en die dan gebruikt wordt door de gist. Omdat het oplossen betreft, is deze zuurstof nog steeds vrij, ttz niet chemisch gebonden.

Begrijp ik volledig. Mijn idee was gewoon dat de wort voornamelijk bestaat uit suikers en proteïnen die niet of moeilijk chemisch zullen oxideren.

Daarom dacht ik dat het geen kwaad kon dat deze jongens de wort onopzettelijk zo sterk laten beluchten.

Wanneer de alcohol gevormd is, kan het bier wel oxideren waarbij aldehyden gevormd worden uit de alcohol moleculen.

Bedankt voor de info, Walter. Ik heb hem uiteindelijk toch besteld. Laat ons dan hopen dat ze tijdens het verschepen voorzichtig met de lading omgaan, wat ik eerlijk gezegd wel wat betwijfel :) Doordat het via zo'n Chinese leverancier is, is het wel nog wachten tot eind januari. Denk niet dat ik mijn volgende brouwdag tot dan zal uitstellen, dus zal voor na mijn volgende brouwsel zijn.

Hoe merk je precies op dat de kwaliteit van de hydrometers of refractometers achteruit gaat, Walter?

Als je dan zo'n dure hydrometers zou kopen: zelfs al zouden de goedkopere modellen wat ontregeld staan, laat ons zeggen 2/1000, ga je relatief gezien nog steeds hetzelfde verschil is OG en FG hebben. Dus qua alcoholpercentage gaat het normaal gezien wel accuraat zijn. Wat betreft restsuikers, is dat natuurlijk een andere zaak.

mijn advies: je krijgt wat je betaalt.

Ik heb ook een chinese refractometer, weliswaar hier in belgie gekocht, maar ik gebruik deze enkel om een ruwe meting te verkrijgen tijdens het brouwen of te kijken of de vergisting wat stabiel blijft.

Ja, ik verwachtte al zoiets. Wat ik wel zou kunnen doen is de vergelijking met een gewone hydrometer :)

Bestekes

Ik zie vaak reclame passeren van 'Wish' dat ze daar steeds goedkoper aanbiedingen hebben lopen voor allerlei spullen van, ik vermoed, Chinese makelijk.

Uit interesse even de app geïnstaleerd en zag een refractometer voor slechts €18.

Wat denken jullie? De moeite of toch maar mijden? Zijn er nog mensen die bij dergelijk sites (DealExtreme, Ali-express,...) hebben besteld en goede deals hebben gedaan?

Waarom wordt er commentaar gegeven op het feit dat de wort geoxideerd wordt?

Het is toch de bedoeling dat wort zo veel mogelijk zuurstof in zich opneemt zodat de gist zich in de eerste paar uur zo goed mogelijk kan delen?

Ik dacht dat je pas moest oppassen met oxidatie van zodra het bier alcohol bevat om de vorming van aldehydes tegen te gaan..

Please correct me if i'm wrong :)

Ook al maisch je alleen op 63 graden, je moet toch eens richting de 78 en dat kost tijd. Je doet toch kort een stukje alfa amylase. Hoe rustiger je opwarmt, des te beter.

Geld natuurlijk niet voor de koelbox methode.

Kan je kort duiden waarom je moet uitmaischen op 78°C en waarom een éénstapsmaisch niet volstaat?

Ik heb een kleine dame jeanne met cider al 2 jaar in mijn kelder staan en het waterslot lijkt nog even vol als wanneer ik het gevuld heb. De kelder varieert tussen de 12 graden in de winter en 16 graden in de zomer hoewel het nu blijkt te stabiliseren rond de 15 en 16 graden wegens recente aanleg van centrale verwarming :)

Heb deze nu 3 weken geleden gebotteld en ondanks dat het alcoholpercntage niet zo hoog ligt, is het wel een lekker biertje.

Nu kom ik wel het volgende tegen:

Het bier is zo helder dat ik er mijn tablet door kan lezen (ik heb geen gazet 8o en tablet rijmt) maar als ik deze in de frigo zet, wordt het bier wél troebel.

Ik heb gelezen dat dit kan komen door een te korte of te zachte kook of een te trage koeling maar dit mag in principe geen probleem zijn. Het wort heeft ruim een uur gekookt en is op 15 minuten gekoeld naar 25°C.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en of dit mogelijks vanzelf verdwijnt na verloop van tijd?

I know :( Heb enkele maanden geleden een alles-in-één elektrische brouwketel gekocht, maar bvb zonder pomp. Maischtijd was 60 minuten aan 3,5l water per kg mout. Volgende keer ga ik de maischtijd optrekken naar 90 minuten.

Denk dat mijn schoonvader nog een magneetpompje heeft liggen, wat ik volgende keer zal gebruiken om de wort te hercirculeren.

Hopelijk brengt dat het rendement wat omhoog want anders is het weggesmeten mout

Tegen wie zegt ge het. Bpost, dat is toch ook een geval apart. :( We hebben daar regelmatig problemen mee. Postbode belt niet aan maar zit in zijn auto rustig een bon in te vullen dat ik het pakket kan komen halen op de post. Vooraleer ik dus de voordeur uit was (ik had zijn auto gehoord, was aan het thuiswerken) was meneer al gedraaid en weg. Van mijn kl... gaan maken bij het postkantoor : niks aan te doen, een klacht moet via de website.

Mijn madam van hetzelfde : pakketje laten leveren bij de krantenwinkel. Krijgt bericht dat het daar naartoe is gestuurd en aangekomen. De winkelier zegt geen pakje te hebben ontvangen (en we kennen hem, die is zo eerlijk als goud). Heen en weer gebel met de post, 3 keer van hetzelfde, vrijdag staakten ze en ik ben benieuwd of ze het maandag zal kunnen gaan afhalen.

Dikke bende amateurs zijn dat daar :thumbdown:

Waar is den tijd dat de facteur nog een gerespecteerd lid van de gemeente was? :)

Als ik het goed begrijp, maakt het niet echt uit of ik de vlokken of de mout gebruik? Of zijn er wel degelijk verschillen qua smaak, mondgevoel, ... ?

Het % tarwe is wel niet zo hoog, maar misschien wel handig om te weten naar de toekomst toe.

Bedankt allemaal, ik ga de hoeveelheid van de kruiden zoals aangeraden halveren. Heb eens 10g korianderzaad genomen en lijkt me dan inderdaad te veel.

Ik voeg samen met het korianderzaad en de oranjeschil nog 3g iers mos en 5g gistvoeding toe op 10 minuten van het einde van de kook.

Als ik het alcoholpercentage zou verlagen, zou ik een vijfde van de hoeveelheid hop kunnen weglaten maar denk dat het bij een hoger alcoholpercentage de smaak beter balanceert.

Waarschijnlijk kan dan het beste of de tarwevlokken of de tarwemout weglaten. Iemand trouwens tips over welke van de twee ik het beste weglaat? :)

Morgen is brouwdag en heb volgende recept op de agenda staan om te brouwen met m'n schoonvader.

Bij gebrek aan een betere naam, heet het momenteel 'Dikke blonde'

Tips altijd welkom :)

Method: All Grain

Style: Belgian Blond Ale

Boil Time: 60 min

Batch Size: 19 liters (fermentor volume)

Boil Size: 25 liters

Boil Gravity: 1.061 (recipe based estimate)

Efficiency: 70% (brew house)

Original Gravity:1.080

Final Gravity:1.018

ABV (standard):8.2%

IBU (tinseth):36.71

SRM (morey):7.2

Mash pH5.73

Amount Fermentable PPG °L Bill %
    5 kg Belgian - Pilsner 37 1.6 72.5%
    0.5 kg Belgian Candi Sugar - Clear/Blond (0L) 38 0 7.2%
    0.1 kg American - Caramel / Crystal 120L 33 120 1.4%
    0.6 kg Flaked Wheat 34 2 8.7%
    0.7 kg German - Wheat Malt 37 2 10.1%
    6.9 kg Total

Hops

Amount Variety Type AA Use Time IBU
    40 g Fuggles Pellet 4.5 Boil 10 min 7.88
    25 g Cascade Pellet 7 Boil 60 min 21.14
    15 g Cascade Pellet 7 Boil 20 min 7.68

Show Summary View

Other Ingredients

Amount Name Type Use Time
    10 g Korianderzaad Spice Boil 10 min.
    10 g Sinaasappelschil Spice Boil 10 min.

Yeast