Berichten van Muster_t

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Mss een stomme opmerking en mss lees ik et verkeerd,

Mr ik denk niet dat je die correctie moet meerekenen aangezien alle literatuur met een ph werkt die gemeten is op 25°c.

De correctie moet je dan toch niet meer doen. Gewoon opmeten op kamertemp en op basis daarvan aanzuren tot de optimale PH

Kan ook gewoon koude waas zijn.

Ik zou niet te rap conclusies trekken.

Te weinig gelatine kan of niet genoeg opgewarmd en dat et solide naar de bodem is gezakt. Of niet genoeg ingemengd bij toevoegen.

Kzou et niet te rap van hand doen omdat et 1 keer mislukt is. Et kan zoveel zijn

Ik veronderstel dat je waterige laag troebel beige was?

Dit zijn 'actieve' gistcellen. In principe kan je met de hele slurry weg zonder problemen.

De meeste bronnen zeggen 1 miljard cellen /ml voor een dunnere slurry en 5 voor een dikke actieve slurry.

Maar dit zal nu wat anders zijn voor u (of mss niet IDK).

zoals je nu hebt gedaan is niet erg, tis gewoon een extra stap. ik zou een gestapte starters ermee doen en zien hoe snel ze vergisten. er zijn meer ervaren mensen hier die er vanaf weten

een +-300 ml starter van 1.040 voor de getallen weer op te krikken en dan kunt ge et onder bier bewaren wat iets beter is voor gist.

Van daar kunt ge naar 600 ml en dan naar 2 l. Dan krijg je een goeie koek gist die je normaal direct kan pitchen (na decanteren als je dat wenst) in een 20tal liter.

Zo omzeil je wat problemen zonder exact te weten hoeveel gist er is. Er zal er normaal genoeg aanwezig zijn.

Voor nagisting zou ik et zelf gewoon laten staan in de emmer. Kdenk da je meer lucht binnenbrengt met over te hevelen dan da je et een week of 2 laat staan.

Tenslotte, de emmer zit vol met CO2 die niet in beweging komt. De zuurstofinmengeling met een goed gesloten emmer is in mijn ogen vrij miniem.

Een glazen fles is goed. Hoe minder contactoppervlak met lucht in de fles de beter.

Als je wilt kan je met een inerte 'vulling' aanvullen tot de hals. Denk glazen knikkers in een zakje of zoiets.

Je mag ermee doen wat je wilt. Uw proces gaat ook lekker bier opleveren eh :winking_face:. Ik denk niet dat et problemen zal opleveren.

Alvast veel succes ermee.

Zit er niet teveel over in. Zoals ze zeggen. Relax,don't worry, have a homebrew.

Afhankelijk van de stijl gaat er niets gebeuren door dat vliegje. Hop heeft een goede bacteriostatische eigenschap en uitgegist bier is geen fantastische broedplaats voor bacterien.

En over uw kopruimte. Tis goed dat ge wat suiker er hebt bij gedaan voor de CO2. maar ebt ge et in een fles of in een plastic vat gedaan?

Ik persoonlijk lager niet als et een kopfermenter is (geen koelkast) en ik heb geen problemen na toevoegen van hop of fruit.

Ik zou eerst zien hoeveel suiker etc. de druiven bevatten en dan aanlengen met water (of een ander fruitsap)in zoverre mogelijk.

We hoeven ons niet aan regels hieromtrent vast te houden dus je kan meer spelen met toevoegingen van tannines, suikers en zuren.

Of je kan het sap toevoegen aan wort of bier en een hybride maken.

Opties zijn er altijd als ge buiten de lijntjes kleurt.

De kerels van BBrulosophy hebben daar ook een experiment rond gedaan. In hun podcasts vermelden ze het ook meermaals. Die zweren erbij dat het 'powdered time' is. Het zou normaal werken met bottelen omdat niet alle gist verdwijnt.

In conjunctie met coldcrashen zou het nog sneller kunnen gaan.

Ik zal het ook eens moeten proberen. Zonder koelkast weliswaar.

Bij Brulosophy hebben ze ook nog een reeks experimenten "Short and shoddy" waar ze dit in het extreme doen met maar een korte maish en een kortere kook. Ze zijn van plan om de volledige BJCP richtlijnen zo eens te proberen. Ik volg ze in ieder geval, klinkt interessant om onderdelen ervan in te werken.

Ik brouw 5-6l batches. ik doe dit volgens het BIAB principe (zakbrouwen^^).

voor mij is dit het gemakkelijkst omdat ik op een appartement zit en ik brouw op een inductie kookplaat. ik ga niet proberen een 20tal liter bier daarop aan de kook te brengen.

Ik drink niet zoveel en ik krijg meestal een 12tal flesjes. meestal wat extra. Voor mij genoeg voor een maand (mss 2) en af en toe eens delen. daarvoor vul ik ook een paar halve liters ipv 33cl. Variatie in bierstijlen is ook een grote plus.

ik weet niet hoelang mensen zitten aan 20l maar ik ben meestal klaar in een 3tal uur met een 60 min kook en een 60min maisch. Daar zit opkuis bij! Ik kan opkuisen terwijl alles staat te maischen en te koken aangezien ik inductie heb en het gewoon af en toe eens kijken is.

Het koelen duurt wat langer aangezien het gewoon in de gootsteen zetten is met koud water. Geen groot probleem aangezien ik dan wat kan ontspannen (of wat meer kan opkuisen). Desnoods laat ik het met een deksel overnacht staan om de dag erna gist erin te pitchen.

Als het slecht is -> Gootsteen. Ik heb het eens uitgerekend en voor 5,5 l van mijn saison heb ik in grondstoffen 4 a 5 euro betaald. en ik heb er nog genoeg overschot liggen voor het nog 6 keer te brouwen.

enigste irritante is dat bijna alles per kilo word verkocht qua graan. ik heb nu wel wat overschot die ik langzaam wegwerk maar ik denk dat dat een tijd gaat duren. Hetzelfde met hop per 100 gram. gist identiek (3gr per keer).

Voor mij werkt dit allemaal goed. Ik had het merendeel liggen qua materiaal omdat ik ooit eens een beginnerskit had gekocht voor extractbrouwen met bijna alles in. Alleen een zak, graanmolen en een kleiner fermentatievat gekocht (en grondstoffen natuurlijk).

Sorry voor de lange uitleg. eenmaal ik begin wil ik alles proberen uit te leggen.

Die stelling klopt al niet, je hebt bij en berliner weisse te maken met melkzuurbacteriën, deze zijn gevoelig aan een IBU gehalte boven de 10 IBU en dan stop de verzuring door de melkzuur bacteriën.
    Bij je berliner weisse ga je eerst verzuren tot je een gewenste zuurgraad bereikt en dan de hop toevoegen om dit te stoppen.
    voeg je geen hop toe dan verloopt de verzuring gewoon door . De hop is in deze stijl dus onmisbaar.

Overjaarse hop of niet, de bacteriostatische eigenschappen komen niet alleen van de isoalfazuren (dat is een serieuze misvatting) maar van evenzeer van vele andere stoffen vb de humlolon welke ook nog in overjaarse hop aanwezig is.

Bij berliner weisse gebruikt men soms geen hop. Zoals Serge nu de modernere procedure uitlegt zal men nu toch sneller nog eens koken voor een 15 tal min na verzuring en dan hop toevoegen voor smaak. Maar vroeger was berliner een 'normaal' zuurbier en werd er gewoon een kleine (wss rond 5 IBU) of geen hopgift toegevoegd en dan vergist met een gemengde cultuur.

En qua overjaarse hop. Men voegt deze toe aan rood bruin omdat de bacteriostatische eigenschappen de lacto genoeg afremt om de andere bacterien de kans te geven. Deze is in mijn ogen toch niet volledig onmisbaar als je een gebalanceerder zuurbier wilt.

Dan qua brouwen zonder hop.

Trekt uw kruidenkast open en experimenteer! Ik heb goeie dingen gehoord over koriander en laurier. Rozemarijn en thijm naar et schijnt niet slecht.

Een goeie tip is altijd klein beginnen (volume en hoeveelheid kruiden) op een blond simpel bier.

zelf nog niet met lemon drop gebrouwd. Wil het wel eens proberen. Zal zeker de ontwikkeling in de gaten houden w@lter

Naar het schijnt een sterk citrusaroma maar een minder ideale bitterhop die evengoed vervangen kan worden door een andere hop die een complementaire smaak kan geven (blijkbaar liever geen Citra vwge te overheersend) omdat deze op zn eentje wat eenzijdig kan zijn. Goed voor Hopstands als er mensen daarvoor zijn.

Bij een lokale appelboer (indien er een groente of fruitwinkel of zoiets aan verbonden is) vind je meestal pakketten gepasteuriseerd sap die niet slecht hiervoor zijn. Bij ons zijn ze goedkoper rond september en nadien.

Grote verpakkingen en je steunt lokale initiatieven

Mss een stomme opmerking maar euh...

Suikersiroop is toch vrij lang houdbaar in de koelkast. Alle, bij een 2:1 verhouding toch. (Keb ook gehoord da je er wat vodka in kan doen)

Als ge vaak brouwt wrm maakt ge dan geen liter siroop (of meer of minder) en bewaar je et in de koelkast en haal je et uit wnr nodig

Zelf zoet ik niet aan, kben eerder voor de kurkdroge ciders. Als ik dan toch iets zoeter wil kap ik er meestal wat peren in. Ander kun je een onvergistbare suikers toevoegen. Sorbitol weet ik zeker dat ie niet vergist. Brouwland verkoopt ook cidergisten met sorbitol in voor zoete of halfzoete ciders.

Hergisten op fles werkt altijd goed mits je wat extra suiker toevoegt want cidergist is ongeveer etzelfde als champagnegist en gaat door glucose en fructose alsof et niets is en gist vrij vaak kurkdroog uit. Of je volgt sterk op en je bottelt op tijd. Bottel in sterke flessen want de druk die ontstaat is groot.

Welkom op het forum :thumbup:

Een cider maken staat bij mij voor een dezer op de agenda. Ik wil het heel simpel aanpakken met gist en appelsap en kijken waar ik daarmee uitkom.

Bedankt,

Met appelsap uit de supermarkt kan je zeker goede resultaten bekomen maar je moet wel opletten met welke soort je neemt. Degene met sulfiet in zullen nooit beginnen met fermenteren omdat de sulfiet dat ze gebruiken er stabiel inzit.(keb dat op de harde manier ontdekt). En die waar ze ascorbinezuur aan toevoegen om te bewaren en aan te zuren komen extreem zuur uit omdat de suikers die ze tegenwerken verdwijnen.

Soms kunnen troebele appelsappen troebel blijven omdat ze met iets bewerkt zijn. Maar ze zijn nog steeds drinkbaar.

Ik bekwam goede resultaten van zon groot pak van 5 of 3 liter van bij de appelboer. Dit sap is enkel gepasteuriseert en slaat meestal kristalhelder neer.

Hey,

Zelf ben ik ook nieuw hier. Maar ik heb al wat ervaring met wat cider en bier en lees er wat lectuur over.

Een basis stappenplan is eigelijk vrij simpel

Een grote tip is dat je niet allemaal dezelfde appels moet gebruiken maar een mengeling van ongeveer 2/3 zuur en 1/3de zoet ( je kunt natuurlijk dit ook aan uw laars lappen, zoals ik). Maar gebruik toch verschillende soorten.

Je moet een manier vinden om uw appels te kneuzen/ prakken/ alles om sap eruit te krijgen.

Je kan je pulp erbij laten zitten voor je hoofdfermentatie (net zoals druiven) of eruit halen als je et zaakje niet vertrouwt.

Pasteurizeren van zoveel sap is wat moeilijker maar doenbaar. Das 75-78c voor 15-20 min en dan snel koelen (dacht ik). Eerlijk gezegd zou ik dit niet doen en gewoon wat sulfiet toevoegen na het prakken en 24u wachten tot je gist toevoegt. Dit is 1 gram per 10l. Voor een wat 'wildere' fermentatie voeg je de helft toe.

Om samen met sulfiet toe te voegen is er optioneel pectoenzymen als je meer suikers uit je appels wilt halen en helderde cider wilt.

Je fermenteert eerst in een grote brouwemmer. Dit duurt ongeveer een week tot 2 weken. Of tot je suikergehalte stabiel is. (Te meten met een hydrometer)

nadien hevel je over naar een gistingsfles voor te rijpen en klaren. Je kunt ook het pulp uitpersen met een (propere) keukenhanddoek/kaasdoek/kussensloop/perszak/etc.

Laat het klaren/rijpen voor een aantal weken/maanden.

Proef eerst eens om te zien of het uw bevalt qua suikergehalte. Je kunt dit wijzigen met onvergistbare suikers. Sorbitol,stevia en andere kunnen hiervoor dienen (tip. Als je er enkele peren bijgooit in je hoofdvergisting komt je cider ook zoeter uit omdat peren sorbitol bevatten, en peren zijn ook lekker).

Bottel in sterke flessen. Champagne of cider flessen.

Voeg desnoods extra suiker bij uw cider en bottel dan voor wat bubbels te hebben. Let wel op met de hoeveelheid suiker. Ik heb een hydrometer hiervoor en hoef als ik op tijd erbij ben geen suiker toe te voegen.

Dit is zo de basis. Vrij lange uitleg. Sorry hiervoor.

Indien er nog specifieke vragen zijn wil ik ze wel beantwoorden.

Veel succes