Berichten van gvde_2018

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Welkom op het forum :thumbup:

Ik heb zelf enkel mislukte ervaringen met cider maar dat kwam volgens mij doordat het sap teveel wilde gisten bevatte. Ik zou het daarom voorzichtig pasteuriseren door het even naar 78° te brengen. Daarna laten afkoelen en dan kan het vergisten beginnen.

Om de hoeveelheid te bepalen voor het vergisten moet je rekenen op een hoofdgisting en een nagisting (lageren). Je zal na de hoofdgisting een goede liter verlies hebben aan gistsediment en dergelijke en neem bij het lageren nogmaals een halve liter. Hangt een beetje af van de gist- en lagerflessen die je gaat gebruiken, maar ik denk voor 12 liter cider je wel voldoende gaat hebben aan 14l sap.

Dank u wel voor het antwoord!

Als ik ervoor kies om het te pasteuriseren op 78°, voor hoelang laat ik dit dan op het vuur staan? Op sommige sites lees ik een 40-tal minuten en andere weer maar heel even..

Ik ga er inderdaad voor zorgen dat ik zeker genoeg appels heb, teveel is nooit niet erg :)

Ik dacht er ook aan om mijn materialen aan te kopen op homebrewshop als dit een betrouwbare winkel is?

Hallo, nieuw hier!

Ik zou graag in de komende maanden zelf eens appelcider maken.

Heb de vorige threads wat gelezen en ook reeds zaken opgezocht maar velen die het telkens op een andere wijze maken, vandaar dat ik hier eens wilde horen wat een simpel stappenplan is om zelf thuis cider te maken. Ik ben van plan om zowel appels van de boom hier te gebruiken en deels ook aan te kopen. Mijn doel is eigenlijk om een 'medium-zoete' cider te maken, dus niet te zoet.

Daarnaast had ik nog enkele specifieke vragen:

- Moet het appelsap gepasteuriseerd worden?

- Welke materialen zijn zeker nodig om dit een eerste keer uit te proberen?

- Hoeveelheden ingrediënten voor ca. 12 liter cider?

Antwoorden en tips altijd welkom!:)