Berichten van Eric v B

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Best meteen ook je Google account opzeggen. Via Maps traceren die zelfs waar je bent geweest.

Zelf lig ik er niet zo wakker van, Big Brother houdt ons al langer in de gaten en op veel meer manieren als je denkt. Dat facebook gegevens uitlekken naar 3e partijen is natuurlijk uit den boze en toont ook weer mooi aan dat je niet alles online te grabbel moet gooien.

Ook hier op het forum moeten we af en toe een lid de goede raad geven om niet zomaar gsm nummers, e-mail adressen en adresgegevens op de openbare gedeelten zetten. Je profiel is op het forum beschermd in die mate dat enkel geregistreerde leden je profiel kunnen bekijken. Gasten kunnen enkel onderwerpen lezen in alle delen behalve het staminee. De marktplaats is om die reden ook afgesloten voor hun. Eventuele suggesties om dit nog te verbeteren zijn altijd welkom.

Het is ook de zinloze tijdsbesteding. Je "moet" toch iedere dag controleren wat het kind van de vriendin van je vrouw allemaal gedaan heeft die dag. En iedere dag hoop je weer dat er deze keer wel iets bijzonders op FB staat............. Daar ben ik nu allemaal vanaf!

Hoe zit het bij jullie met zaadvorming in de bellen? Mijn plantage staat vlak bij een bos en ik heb zaadvorming in de bellen. In de omgeving van professionele hopplantages worden de mennekes gecastreerd zoals Benedikte van 't Hoppecruyt het zo treffend zegt. Men zegt dat zaadvorming zorgt voor minder smaak/aroma maar mijn Opal en Cascade hebben een heerlijk aroma. Wat is jullie ervaring?

Na wat rondneuzen in oude topics Hobbybrouwen.nl heb ik een tarwepils gebrouwen. (40 % tarwe)

Proefje, of dit een beetje op ongefilterd bier gaat lijken.

Vandaag is de batch redelijk troebel op fles gegaan. (niet gelagerd).

Nu eens kijken hoe lang deze troebel blijft.

Moet ik me dit voorstellen als een ondergistende Weizen?

Volgende week ben ik bij 't Hoppecruyt. Misschien ga ik toch een gokje wagen en een Rhizoom aanschaffen.

Er moet toch een reden geweest zijn dat hij op een gegeven moment zoveel werd geteeld?

Andersom kun je je ook afvragen waarom dat ie is verdwenen maar idd als het niets is dan ligt ie volgend jaar op de composthoop. :)

Ik ben benieuwd. Al ik de beschrijving op Wikipedia zie en dan met name "Aroma", dan trekt het mij niet om deze in mijn hoptuin te zetten:

Kenmerken

• rank: roosachtig, ruw
    • bel: rondvormig, groen, weinig schubben
    • aroma: zacht, niet zo fijn, weinig smaak
    • pluk: september
    • weerstand: goed bestand tegen ziekten
    • opbrengst: groot
    • nut: Lambikbier, later ook pils

Bedankt Piet_v , ik zie dat ze hem iets sterker brouwen maar ik ga hem zeker weer proeven !

# Cies we zijn in Venlo ook bezig met spontane gisting. we hebben nog een 60liter vat waar iets in moet, ik gooi het in de groep hier.:drinken:

Huh? Dan zul je eerst een paar Zultes moeten regelen zodat we eerst kunnen proeven want op een praatje ga ik niet brouwen! [-( ;)

Iemand ervaring met Opal hop?

Ja, ik! Ik heb er een in mijn "hopplantage" staan.

Opal hop vind ik vooral goed passen in een Weizener en andere lichte bieren (qua kleur). De Opal heb ik ook wel eens in een single hop Tripel gebruik en die vond ik erg goed gelukt.

Ik heb hem nu ook in een Dubbel gebruikt als aroma hop maar deze is nog niet gebotteld. Ik heb het idee dat het aroma van Opal ondersneeuwt in de smaak van de donkere mout en Candico candystroop.

BrouwHulp heeft in de omschrijving staan: veel aroma. Fruitig, bloemig met wat kruidigheid en subtiele citrustonen.

Ik vind het een fruitige bloemige hop maar "veel aroma" is niet zoals de Cascade. Hij is voor mijn gevoel minder kruidig als Tettnanger. Al met al ben ik wel blij met mijn Opal hop.

Als je niet van Carnaval houdt, zou ik voor Tripel of Quadrupel gaan. Des te eerder kun/moet je naar huis. Als je daarentegen wel van Carnaval houdt zou ik qua alcoholgehalte voor iets lichters gaan.................. Vastelaovond same!

Als je de flesjes siroop uitspoelt, dan moet je geen heet water of wort gebruiken want de flesjes zijn van een soort krimpfolie! :blush:

Ik heb een dubbel gebrouwen en 800 gram Candico toegevoegd laatste 10 minuten van het koken. Ik had 21 liter SG 1067 en deze is in 6 dagen met twee zakjes gist op SG 1011 uitgekomen. Gist was Fermentis BE-256 Abayye.

De BrewPi gebruik ik voor het aansturen van de vergistingskast. Er zit Wifi op en daardoor kan ik deze instellen en aflezen op de PC via een browser. Voor mij werkt dit perfect.

Ik had deze aangeschaft om er (als de software gereed was) mee te gaan brouwen maar ik brouw momenteel met TControl.

Zolang je een pomp alleen voor maischen gebruikt is 90°C voldoende. Momenteel gebruik ik een Iwaki om rond te pompen en daarvoor heb ik de Chinese solarpompjes van Ali Express gebruikt. Als je zoekt op solar pomp 12 V dan vind je er genoeg. Op zich zijn deze pompjes goed genoeg om rond te pompen. Ik heb er meteen een reserve bij gekocht. De zwakte bij deze pompjes zit in de pers en de zuig. Als je er een wartel/koppeling opdraait moet je dat met beleid doen want anders breekt de pers of zuig af (weet ik uit ervaring). Wat ook een voordeel is, is dat je ze gewoon onder kunt dompelen in een bak met heet water om schoon te laten pompen.

Nog een advies: als je de flow (van welke pomp dan ook) wilt regelen dan kun je dat het beste doen door een kraan in de persleiding te plaatsen.

Zoals niet alle Belgen van friet houden, houden niet alle Hollanders van fietsen! ;)

Hay houdt van fietsen, Eskil heeft pas zijn fiets afgestoft na 20 jaar en ik haal de 100 km per jaar nog niet eens. Wellicht strootjes trekken wie de BOB is of iets met een taxi.

In ieder geval bedankt weer voor de tips :ok:

De Nottingham is inderdaad een goeie, heeft wel een iets neutraler karakter dan die abbaye-korrelgisten.

Dus misschien op een iets hogere temperatuur (22°C) vergisten als je estervorming belangrijk vind.

Voor een quadrupel zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan een vloeibare gist, of misschien kan je gist opkweken uit een flesje Rochefort (best een Rochefort 6, en recent).

Zelf heb ik pas een Quadrupel gebrouwen met Nottingham. Ik ben de vergisting begonnen op 23°C en na 3 dagen naar 25°C. Maar dat is naar mijn mening te veel van het goede. Quadrupel zit nu een dikke maand op de fles maar er zitten smaakjes aan die me storen. Als ik de volgende keer weer een Quadrupel brouw met Nottingham dan ga ik op 22°C vergisten en dag 5 van de vergisting naar 24°C.

De steranijs, 3 gr is ontzettend veel 1 zaadje en dit uit het hulsje halen is meer dan voldoende voor 20l

Serge, ben je niet in de war met Kardemom? Zelf heb ik een Quadrupel gebrouwen met 2 gram anijszaadjes op 20 liter en een volgende keer ga ik voor 3 of 4 gram op 20 liter want 2 gram proef ik niet terug.

Ik heb de anijszaadjes overigens met een vijzel gekneusd/gemalen.

Nog even een vraag, want ik herinner mij een "discussie" op het NL-forum: heb je echt steranijs gebruikt of anijszaadjes? Het schijnt namelijk zo te zijn dat anijszaadjes uit de supermarkt geen steranijs is maar van een andere plant komt.

Dat bedoel ik eigenlijk. Ik meen me te herinneren dat je dat ergens bij je brouwerij-instellingen aan kunt passen. Programma past dat dan aan je hoeveelheid hop aan.

Volgens mij kun je ergens in BrouwHulp aangeven hoeveel water er in je hop achterblijft. Eea wordt dan meegenomen in je recept en dus in je hoeveelheid ingrediënten waaronder (spoel)water.

Allen dank voor dit warme welkom! Digitaal voelt Vlaanderen/België goed aan. (ik hoop niet dat dit gevoelig ligt want ik heb te weinig kennis op dit gebied =O).

In maart van dit jaar gaan Eskil, Hay (NL-forum) en ik een weekend Popperingen doen. We logeren dan bij 't Hoppecruyt. Dan gaan we Vlaanderen live voelen ;)

Hallo, ik ben Eric van Boxel, 51 jaar en kom uit Venlo. Na brouwvriend Eskil kan ik niet achterblijven om mij voor te stellen op het VHF.

Mijn brouwinstallatie is een soort van HERMS. Alle ketels worden elektrisch gestookt. Mijn maischketel is een RVS elektrische weckketel met een filterplaat van waaronder de wort wordt weggepompt naar de bovenzijde van het filterbed (rondpompen dus).

E.e.a. wordt geregeld door TControl van Henielma (bekend van het NL-Forum).

Ik brouw nu 4 jaar en heb 51 brouwsels op mijn naam staan. Mijn voorkeur ligt bij de donkere biersoorten zoals Alt, Porter/Stout, Quadrupel en (Dubbel)bock maar een Tripel, Weizener op zijn tijd kan ik ook wel waarderen.

Na een aantal dagen rondgekeken te hebben op het VHF moet ik zeggen dat de gemoedelijke sfeer mij wel bevalt.

Wat kunnen jullie van mij verwachten? Tja.............

Ik heb geen wetenschappelijke achtergrond, weet weinig van scheikunde maar kan ervaring uit 4 jaar brouwen delen waar nodig.

In tegenstelling tot Eskil ben ik wel iets meer Hollander. Geboren in Breda en al heel snel naar het noorden verhuisd. Na 24 jaar door een uit de hand gelopen vakantieliefde in Venlo terecht gekomen.

Op dit forum hoop ik wat graantjes mee te kunnen pikken van jullie kennis en brouwervaring.