Berichten van Hanske

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Binnenkort eens gaan brouwen... Heb de ketel van de week gevuld met 35 liter water. Met de Hendi op vol vermogen duurde het zo´n 30 minuten om alles aan de kook te krijgen. Kwam er achter dat er een klein lekje was langs de thermometer. Met wat teflontape opgelost. Ben zeer blij met deze setup.

whatsapp-image-2019-11-27-at-18-50-25-2_orig.jpeg

Update: In tussentijd heb ik samen met mijn brouwcollega de investering gedaan van een inductievuur. Ook een aparte leiding werd aangelegd. Op dit moment brouwen we dus volledig op inductie.

Hendi-vuur en een geïsoleerde SSbrewtech ketel op de foto:

Bedankt voor alle info!!

Is dat een 38 liter pan?

mbroek wrote:

Starsan gaat hier ook in de spuitflacon met demi water van de Colruyt. Volgens mij gaat het op die manier zo lang mee dat ik de Starsan crisis overleef. Ik doe jaren met een 118 ml flesje en die flacon gebruik ik echt niet zuinig.

Op een begeven moment wordt de werking minder. Ik maak een liter per brouwdag aan. Met 2 ml. Starsan. En heb nu Chemsan besteld. Een 2 liter fles. Heb nog zo'n 900 ml. Starsan staan. Reserve kan nooit kwaad.

Loser wrote:

Enkel nog maar 100, 250 & 500 ml flessen te verkrijgen :-)
    Hopelijk is het binnenkort weer beschikbaar want hier is ie ook bijna op...

Toevallig gisterenavond 2 flessen van 2 liter besteld.

Heel normaal als je een emmer gebruikt, die lekken allemaal. Alle naden aftapen, maar beter nog een beter vat of mandfles kopen.

Ben ik niet eens. Meestal lekken die emmers langs het waterslot. Oplossing: gat opboren en er een siliconen stop met waterslot in zetten.

Mooi en duidelijk verwoord.

Ik roer gewoon met de koeler zelf, gaat natuurlijk ook, toch? Ik koel 23 liter wort van kooktemperatuur naar 22-23 graden in ongeveer 20-25 minuutjes. Invoer op de bovenste leiding, afvoer op de onderste. Vroeg me af of het wat uitmaakt wanneer je dat andersom zou doen.

Heb verstek moeten laten gaan, jammer...

Ben ook maandagavond en gisteren helemaal van de kaart geweest, niks gedronken, (sedert >een week al), heb naweeën gehad van m'n beroerte van enkele jaren geleden, mijn bieractiviteit zal als een kaarsje langzaam uitdoven, maar 'k kom hier graag nog es kijken.

Als ik af en toe nog es een biertje dronk, dan was het een Vedett IPA van 2.7 vol%

Sterkte Ronnie!

Een facetinjektie is het dood spuiten van een zenuw, houd niets in , maar moet wel gebeuren in operatie kamer omdat dit heel nauwkeurig moet gebeuren te volgen op een scherm, daarna mag je direct naar huis , hopelijk zonder pijn maar een blijvend gevoelloos plaatsje waar er geinjekteerd werd.

Maar echt niets om schrik van te hebben, is maar een gewoon stekje zoals een ander.

Mijn vrouw heeft dit ook gekregen.

Ik heb dat ook een keer gehad. Stelt écht niks voor. De pijn is onmiddellijk verdwenen, en blijft als het goed is weg. En inderdaad gebeurt dat in een operatiekamer.

Inmiddels opgelost. De fles is gevuld (Koolzuurcentrale in Sittard, 20 euro). Het reduceerventiel is niet kapot, niks aan de hand.

Beste medebrouwers. Ik ben begonnen met keggen. Vanmorgen met een nog slaperige kop wat liggen klooien met de druk. Op een gegeven moment: pffffffffff en mijn fles was meteen leeg! Overdrukventiel? Ik had ´m ongeveer op 3,5 bar toen dat gebeurde. Drukregelaar nu kapot of wat? Overdrukventiel op de keg is goed. Volgend probleem: waar krijg ik die gevuld? 2 kilogram fles van Brewferm, gekocht bij de Brouwstore.

Mijn laatste brouwsel heb ik helemaal niet gekoeld en is een heerlijk biertje geworden hoor. Als dat in Australië kan, waarom zou dat hier niet kunnen? Ik koel overigens wel vaker niet. Nooit een probleem mee gehad.

De zak plakt vast aan de rand van de ketel. Hierdoor kan de lucht niet weg tijdens het maischen, ook niet door de zak. Het wort wordt omhoog geduwd langs de wand van de ketel en loopt over. Eerder nooit gehad. Laatste twee keer wél. Heb de zak vandaag gewassen in de wasmachine, misschien was ie niet schoon genoeg. Verder een zeer fijne manier van brouwen, zou niet anders meer willen. Zal de volgende keer een videootje maken.

Hallo medebrouwers,

IK brouw volgens de B.I.A.B. methode met een Brewferm veredelde weckketel. Werkt super. Alleen blijft de zak vastplakken aan de rand van de ketel. Daardoor vormen zich luchtbellen aan de binnenkant van de ketel met als gevolg dat het wort langs deze luchtbellen een weg naar buiten vindt. Iemand een suggestie wat ik daaraan kan doen?

Hans.

Naar het schijnt is er een nieuw Nederlands forum in opbouw. Ik ben ook lid van het hobbiebrouw forum maar de sfeer daar wordt soms erg grimmig. Ik heb zoiets van: laat iedereen in zijn waarde en gebruik zo´n forum niet om te ruzieën over nutteloze dingen. Soms worden onderwerpen compleet uit het verband gerukt. Jammer dat het beheer daar niet op tijd ingrijpt.

Ik brouw al bijna twee jaar alleen maar SMaSH brouwsels. Gewoon experimenteren. Legio mogelijkheden. Ik hou exact alles bij wat ik doe en hoeveel ik aan ingrediënten gebruik. Een half jaar geleden een 20 liter gebrouwen, en dat bier smaakte voortreffelijk. Hetzelfde bier dus nogmaals op dezelfde manier gebrouwen met dezelfde ingrediënten. Met als resultaat een heerlijk biertje. Ik vind het heerlijk. Een ander wellicht weer niet. Smaken verschillen. En ik ben degene die het bier moet opdrinken. Dus ik brouw wat ik zelf het lekkerste vind. Wil ik iets anders, dan ga ik andere mout/hop/gist gebruiken bij een volgend brouwsel. Ik brouw normaal gesproken 20 liter per maand. Zo doe ik ook nog een beetje ervaring op. Altijd meegenomen.