But do fear the Dodecylbenzeensulfonzuur
Dan was ik al lang dood geweest...
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
But do fear the Dodecylbenzeensulfonzuur
Dan was ik al lang dood geweest...
Ik blijf bij het gezegde: ¨Don´t fear the foam¨!!!!!!
Heren: sukses!
Dat gaa ik de volgende keer doen met een 5 liter maatbeker en zo vullen heb ik een nauwkeuriger idee
Ja precies.
Nog iets wat ik heb opgemerkt op de peilglas staat er 26 liter maar in de ketel zit er precies veel meer in
Hier staat het toch? Dat peilglas? Vergeet dat maar gerust. Kun je eventueel uitliteren...
Ik gebruik een garde.
Ik zie een paar smilies. Maar serieus, kun je een garde gebruiken ja of nee? En waarom? Of eigenlijk... Waarom niet?
Ik gebruik een garde.
Ik blijf erbij: ik spoel niks na! Lekker eigenwijs! Ik doe dat al jaren niet. En ik leef nog steeds
Serge : Daarom een afdruiprekje gebruiken en drogen aan de lucht.
Handig, twee verschillende handleidingen.
Steinie misschien hier eens naar (laten) kijken om de verwarring te voorkomen?
Hier de handleiding op de site van de Brouwstore:
Heel verwarrend. We praten over hetzelfde spul...
De omschrijving bij Unibrew zegt er helemaal niks over.
Toen Starsan hier een tijdje niet verkrijbaar was, heb ik dit gebruikt. Ook ¨no rinse¨:
Hier is het een etiket in het engels , misschien nog een oude fles
Do not rinse after application. Dus.... Niet spoelen nadat je het spul hebt gebruikt.
Geen gedoe met filterplaten want dat werkt voor geen meter.
Dat is een beetje kort door de bocht. Ik werk al jaren met een bolle filterbodem. En dat werkt super. Ú vindt dat het voor geen meter werkt. U doet het op Uw manier, en dat mag U gerust doen, maar om dan iets anders meteen af te kraken... En ik weet het, U brouwt al 30 jaar, maar daar heb ik weinig aan. Dat zegt niet zoveel. De hedendaagse apparatuur op de markt is ook anders dan 30 jaar geleden.
Dit is een foto van het label op mijn fles Starsan. De eerste drie zinnen gaan over het reinigen. En ja, na het reinigen ga je desinfecteren, en daarbij staat niks over spoelen. Aan de lucht laten drogen...
Goed lezen is ook een kunst...
De fles heb ik in oktober 2022 gekocht, dus na de EU boycot of hoe je het noemen wilt.
Dat Brouwland meent de originele gebruiksaanwijzing op de fles aan te moeten passen heeft voor mij totaal geen meerwaarde. Ik ga uit van wat er op het etiket staat.
een extra reinigingsstap (oxi, soda, …) voor het desinfecteren wordt aangeraden … dat van dat naspoelen is een persoonlijke keuze, volgens de fabrikant is het niet nodig, velen doen het liever wel …
Ik dus niet!
Wat jammer Walter, maar begrijpelijk. Ik dank je in ieder geval voor je jarenlange inzet. Je blijft toch zeker wél lid? Je verdient een ere lidmaatschap!
Jammer dat de verzendkosten na de Brexit zo zijn gestegen. Bij Crossmyloof hebben ze mooie hopsoorten in kleinverpakkingen. In theezakjes. Hoe makkelijk wil je het hebben? De prijzen vallen reuze mee. Alleen die verzendkosten...
Prijsvoorbeeld (is 2017)
Naaaah… is gewoon dichtbij voor mij. Voor een Nederlandse winkel moet ik minstens 7 km rijden, voor een Action 20 km
. Je kan er een “uitje “ van maken wellicht
Ik woon op het smalste stukje van Nederland. Ik heb de keus....
Ik was wel altijd goed mijn handen en besproei ze met starsan. Oh ja, en een mondkapje... Je weet maar nooit...
Weet je dat zeker? Kijk hier eens.
Zo veel mogelijk absolute zekerheid mbt mogelijke infecties denk ik (hoewel absolute zekerheid in deze wellicht niet bestaat). Als mijn flessen gebotteld zijn ga ik nog eens met mijn handstomer (behoort tot mijn bottelrirueel) langs de top van de flessen waar de kroonkurk zit (onder het motto van baat het niet schaadt het niet) 😉🍻
Hahahaaaaa. Nee, kwaad kan het zeker niet, maar is een beetje over de top...
Eventueel nog naspoelen met wat water
Eventueel... Mij hebben ze altijd geleerd dat Starsan de laatste spoeling is.
Veel fijner geschroot, 1.14mm volgens de schrootmolen.
En met een voelermaatje? Wat de molen aangeeft is anders dan wat een voelermaatje aangeeft hè!
Laten weken met een vaatwastablet is eigenlijk toch precies hetzelfde? Mijn afwas ruikt ook niet naar wasmiddel.
Daar heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad? Ik pomp dat gewoon rond met de pomp van mijn grainfather tegen 55°C en schuimen doet dat niet echt
Op de zijkant van de emmer, al kan ik u bij god niet zeggen wat die ingrediënten betekenen. De reden dat ik dat trouwens ben beginnen gebruiken is vanwege de ervaringen van Jacques op het NL forum. En het werkt heel erg goed, een beetje een combinatie van Enzybrew en Oxi.
Heeft Zjak dat gezegd? Ik geloof er niks van. Die houdt zich altijd aan zijn stokpaardjes, PBW en Enzybrew.
wimdm Vrouwen zijn duur geworden!
Ik heb er verder totaal geen verstand van, maar is dit wat stuk is?
Hanske ik bedoelde meer dan 2 jaar verder tov mijn bericht! Ik heb die Brewmonk gekocht in November 2019 dus als ik goed kan rekenen ben ik dus ook al voorbij die 3 jaar. Maar toch bedankt voor de info
Maar als ik nu terug kijk wat ik toen heb betaald (€395 en in promotie) dan is deze vandaag de dag toch eigenlijk niet veel duurder er zit nu zelfs een koeler en moutpakket bij. Dus de mening dat alles veel duurder is geworden klopt dan toch ook niet voor alles.
Dit was in juli 2018. Alleen heb ik ´m maar een paar keer gebruikt want ik vond ´t helemaal niks. Ben toen overgestapt op losse pannen op inductie, maar dat terzijde. Er zat toen overigens ook geen spiraalkoeler bij.
Ondertussen meer dan 2 jaar verder (wat gaat de tijd vlug) en mijn Brewmonk begint de laatste tijd toch rare kuren te
krijgen: de display flikkert, beept en valt dan uit. Tot nu toe krijg ik hem terug aan de praat door meerdere malen aan en uit te zetten. Ik vermoed dat bij één van de wasbeurten er water in de diplay is geraakt en dit voor een kortsluiting zorgt.
Als mogelijke vervanging heb ik een tijdje wat zitten testen met CraftbeerPi 3&4, Bierbot, BrewUno, ... en er ondertussen toch wel achtergekomen dat ik te weinig tijd heb om zelf iets in elkaar te steken, daarom dan toch eindelijk beslist om die SmartPID te bestellen.
Over enkele jaren als de kinderen het huis uit zijn ga ik vermoedelijk meer plaats hebben om dan over te stappen naar aparte ketels. Dan misschien toch zelfs iets in elkaar steken om alles te sturen of gewoon deze smartpid hergebruiken.
Als deze SmartPID is toegekomen zal ik dan wel een nieuw onderwerp aanmaken met mijn ervaring.
2 jaar verder zeg je? Op de Brewmonk zit 3 jaar garantie hè? Lees maar:
Snap niet dat ze deze niet meer verkopen. Oh zo handig!
Hoe bedoel je met een airconditioner?
Misschien met een airconditioner?
De schuimstabiliteit wordt gevormd in de brouwketel, doe je daar iets verkeerd, dan wordt dat achteraf met geen schuim overhouden gestraft.
Het is een kwestie van halfgrote eiwitten over te houden.
Alle schuimbevorderende toevoegingen dienen ervoor om brouwfouten te verdoezelen. Ik sluit me volledig bij U aan.
Ja hoor, zolang je geen foto van hun beheerder toont, ik moet nog eten vanavond.
Nou nou...
Iedere brouwer is ooit begonnen als een absolute beginneling. En dan klinken termen als "SG" en "Masichen" als Chinees. Op zoek gaan naar informatie online of in boeken levert vaak zoveel verschillende informatie op dat je het bos door de bomen niet meer kan zien.
Daarom heb ik dit forumonderdeel opgestart. Stel hier als beginner gerust al je vragen, hoe "dom" of "simpel" ze ook mogen lijken. Er bestaan géén domme vragen!
Aan de ervaren brouwers wil ik vragen om termen als "gebruik een zoekmachine op het internet" of "zoek het op in een boek" achterwege te laten. Ook overmatig gecompliceerde antwoorden, hoe goed bedoeld ook, gaan eerder voor verwarring zorgen als hulp bieden. Daarom wil ik ook vragen om de antwoorden kort maar onderbouwd te houden.
1s (eens). Kort en onderbouwd...
Welkom Roel, ook hier!
Maar daar wordt toch wel heel anders doorgezeverd, hier wordt het niet zo snel vervelend (toch ??)
Gelukkig niet nee...
Je hebt nog geen bier hè! Enkel wat suikerwater. Bier wordt het tijdens de vergisting. En ja, geduld opbrengen is een must.
We zijn toch al even aan het afwijken van het originele thema van deze post (hoeveelheid maischwater 🫣) en ik vind deze actuele discussie absoluut ( Serge - Koen Sels ) boeiend en leerrijk (de goede punten uit deze discussie assimileren en toepassen). Maar voor veel brouwers wordt het wellicht wel moeilijk want een welles-nietes discussie brengt zeker ogenblik geen echte info gezien juist de verschillende standpunten.
Het lijkt af en toe op het NL-forum.
Display MoreHoi,
Ik heb zelf een vergistingskamer gemaakt.
Wek met een wasmand met koud regenwater en een fontijnpompje om het koude water in het bier te laten circuleren.
Als het warmer wordt leg ik koelblokken in de diepvries en dan in de wasmand met water
Om kegs te koelen wel moeilijker natuurlijk.
Ondertussen de wasmand vervangen door een koelbox met regenwater
Veel goedkoper dan een koelkast en glycolkoeler
Sorry hoor, maar je bent levensgevaarlijk bezig.