Rudy, ik kan het niet meteen vinden, maar hoeveel vergist je nu eigenlijk? Ik heb namelijk de indruk dat je iets veel te ingewikkeld aan het maken bent dan het eigenlijk moet zijn.
Gebeurt vaker Walter...
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Rudy, ik kan het niet meteen vinden, maar hoeveel vergist je nu eigenlijk? Ik heb namelijk de indruk dat je iets veel te ingewikkeld aan het maken bent dan het eigenlijk moet zijn.
Gebeurt vaker Walter...
Dat krijg je als je iets ontwerpt en je nog geen meter hebt gebrouwen hé...
Ik noem dat speelgoedjes, leuke hebbedingetjes maar je bier wordt er niet beter van. Zelfde als ispindels en consoorten
.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Leer eerst fatsoenlijk bier brouwen voordat je aan dat spul begint. Waar is de tijd dat men brouwde zonder al dat spul. Ik gebruik gewoon pen en papier. De enigste hulp die ik gebruik is een rekenmachientje. Ik brouwde zo´n 50 brouwsels per jaar. Nooit een besmetting gehad of een bier dat door de gootsteen ging omdat het niet te nassen was...
Aan de andere kant, en dat vind ik ook niet onbelangrijk, komt het de lokale leveranciers wél ten goede... Alleen jammer dat de prijzen ook daar zullen stijgen. Uiteindelijk komt bijna alles tot nu toe uit China.
Wel zorgen dat je zeker weet dat hij echt goed is uitgegist voordat je gaat bottelen. Anders wordt het teveel van het goede.
Ach... Levert wel weer leuke foto´s op
Polsinelli heeft nu ook goedkope cct's, al dan niet met koelplaat aan het deksel. Ik heb er eentje onderweg, en ik ga mijn bevindingen hier delen
Jammer van de hoge verzendkosten van 60 euro...
Hetzelfde koop ik wel in de winkel
Dank. Ik zag wel ergens een andere recept met Munich 400gr ipv de Cara.
Eens opzoeken wat dat voor effect heeft.
Dank vd reactie!
Niet opzoeken maar gewoon proberen...
Kocht vorige week iets in Malibu, Californië (VS); vandaag binnen. En het was een waardevol ding. Verzonden met UPS. Was ook bang dat ik belasting moest betalen. Gelukkig niet...
Dat is waar, ik heb er intussen ook al een paar keer besteld en ben er niet teleurgesteld.
Jij had toch grootse plannen Walter? Gaat het niet door?
Ik bewaar vacuum verpakte hop altijd in de frigo. Zo ook gist. Nooit problemen gehad.
Bij mijn laatste bestelling was alles op 1 hop na al van 2020.
Mocht je nog hop van 2017 zoeken, ik weet nog wel een antiekzaak in Almere
Yep, hier ook porseleinen fittingen voor mijn terrarium lampen in mijn gistkasten, moeten wel wat op afstand staan van de frigowand want de straling is tamelijk warm bij een 100 Watt-versie...
Goeie tip Herman. Bij mij smolt de wand namelijk vrij snel.
Ik heb, voor alle zekerheid, hiervoor toch porseleinen fittingen genomen. Deze kunnen veel beter tegen warmte.
Die horen ook in een porceleinen fitting.
Waarom zou een brewbelt veiliger zijn als een gloeilamp?
Ik zat fout... Ik meende dat zo´n belt hetzelfde was als een verwarmingskabel.
Begrijp ik goed dat je nu onder die plaat die ongeisoleerde 230 volt aansluitingen van dat element hebt zitten? En dat als je gistvat lekt of overloopt dat de boel onder stroom kan komen?
Levensgevaarlijk...
Dit gebruik je dan ook heel anders dan een frigobox hé.
Daar heb je ook weer gelijk in...
Toch mooi om te zien hoe helder het wort bij Herman in de blinkende kookketel komt.
Ja echt mooi om te zien. Alleen niet meer op het NL forum plaatsen hè? Daar willen ze Uw foto´s niet meer zien, hahahaaaaa. Daar prutsen ze met koperen javal filters...
Denk het ook, geen facebook hier nu niet en nooit niet. Wil het
Ik snap niet waarom niet eigenlijk. De hele wereld draait om Facebook tegenwoordig. Een beetje met de tijd meegaan hè?
Damn! Laat het nu wezen dat mijn cooler vandaag net is aangekomen! Achja een leuk eigen werkje dan. Had nog een bolkraan en dergelijke liggen dus.. Bedankt voor de moeite wel !
Da´s toch geen probleem? Misschien heeft iemand anders er wat aan. Het is in ieder geval heel wat anders dan deze.
Was een klein gaatje in gemaakt aan de zijkant van het deksel waar het snoer net door gaat.
Wanneer je waterslot niks doet weet je meteen waarom...
Zo duur zijn ze nou ook weer niet... https://www.hbm-machines.com/p…-liter-ultrasoon-reiniger
40 euro, eigenlijk geen geld... En volgens mij nog steeds beschikbaar.
https://www.facebook.com/group…1323395387847690/?__cft__[0]=AZXyydd5K_rg6vrlZkdQBjpOb3p9_qCnKtG3ldHuOS7wn7p-rmq42q6bIxNO6QzBftJG6RMRnDbemafUm1qdrYF4x8DBMvKaJ_DypOUf3XUsSfBAm9DOqkjN_AKTdEC_9UBZ-dFlDl5PHr0dc4PZseXV&__tn__=%2CO%2CP-R
Dan zuig ik een heleboel prut mee het gistvat in (geprobeerd). Maar dat dammetje lijkt me wel wat. Kan niet lastig zijn om te maken met wat koperbuis.
Maar mijn systeem werkt ook : filterbodem in het midden.
En als je een stuk hout aan de kant waar je kraan zit onder je ketel legt?
Geen vlinder kranen maar 3 delig is oom goed schoon te houden
Weet je dat zeker? Je hebt de ketel precies 1 keer gebruikt... Ik gooide ze altijd in de ultrasoon. Je wilt niet weten wat er nog uit kwam.
Ook zonder trubdam krijg je helder wort in je fermenter. Whirlpolen!!!!
Het merendeel van de knutselaars onder ons kopieert het gedrag van anderen. Een omgebouwde koelkast met een STC 1000 en een 230V gloeilamp was jarenlang de standaard in hobbiebrouwland. Nog steeds gebruiken veel brouwers verwarmingselementen geschikt voor een onveilige spanning (230V).Vocht en stroom gaan nou eenmaal niet samen. Tegenwoordig zijn we ons veel meer bewust van ons gedrag en persoonlijke veiligheid. Ook zijn er voldoende alternatieven die gebruik maken van een veilige spanning. (Bv. Verwarmingsdraad of siliconen verwarmingsmatjes voor 12V met diverse vermogens) Het enige dat je dan nodig hebt is een voeding met voldoende vermogen. Met een 12V / 8A netvoeding heb je de beschikking over 96W. Meer als genoeg om een 12V/60W element veilig te kunnen aansluiten. De prijs voor een degelijke netvoeding is ca. € 40.
Ik heb eens een filmpje gezien waar ze een aquariumverwarmer gebruikten in het gistingsvat. Je kan deze instellen tussen 20 en 34°C. Hoe staan jullie daarover?
Ik moet zeggen dat ik me er al 4 heb aangeschaft, vond dat wel handig. Een koelkast bijzetten neemt ook redelijk wat plaats in en zo'n vaatje kan je altijd wel ergens kwijt. Het is natuurlijk geen oplossing voor de flesjes...
Zo´n ding moet wel in water gedompeld staan hè!? Met flesjes kun je ´m ook gebruiken in een speciekuip bijvoorbeeld, zolang de verwarming maar onder water staat. Hou wel rekening met eventuele lekstroom. Om helemaal safe te gaan zou je een Ridvolt erbij moeten gebruiken. In een gistvat? Geen idee of dat werkt. Krijg je je vat dan nog goed afgesloten?
Geven ze door deze aan hun assortiment toe te voegen niet een beetje aan dat de BrewMonk fermenter het ook nét niet is?
Een zakbuis tref je alleen in de duurdere versie aan, De Brewmaster Edition. Vergelijkbaar? Bij lange na niet.
Ik zou toch beter voor een Brewbucket gaan.
Tweede lamp in parrallelschakeling installeren en je probleem is opgelost. Je hebt dan meer vermogen om te verwarmen en als een lamp kapot gaat heb je nog een tweede die werkt.
Maar een brewbelt is ook een goede, en relatief goedkope, oplossing.
Vooral een meer veilige oplossing.
Tenzij Braumarkt in het veld naast je huis een winkel heeft. 😜
Voor basisingrediënten zoals mout loop ik er af en toe binnen. Vriendelijke bediening in Diest. 👍
Nu weet ik niet, maar toen Niels er nog in stond wel. Almere is drama. Eigenlijk best jammer want was een goeie prijsvechter. Nu moeten ze vechten tegen hun ondergang...
Zoals gezegd wel op letten dat het zeker van 2000W zijn.
Dat zit wel goed denk ik
Met een Hendi haal je goed spul in huis.
Ik ben 49 jaar en drink graag een pilske. Afgelopen jaren heb ik gezien dat de prijs van bier steeds verder blijft stijgen. Niet alleen van bier maar van alles.
Welkom Wuh in deze mooie hobby wereld van bierbrouwers. Voor ¨het goedkope¨ moet je niet beginnen met brouwen. Dan kom je van een koude kermis thuis. Tenminste, als je het goed wil doen...
Succes in ieder geval. Enjoy!
Die kan je soms zien, 's ochtends vroeg in het veld, zoekend naar hun bestelling. Maar ze zijn schuw, en zeldzaam
Ja, ze zijn zeldzaam geworden Walter
Ik denk dat iedereen zo zijn favoriete leverancier heeft. Er zijn zelfs fans van de Braumarkt...
Dit hebben de meeste oude panden in Amsterdam