FAQs | Wyeast Laboratories
We strive to answer all of your yeast related questions. Explore our most frequently asked questions, for home enthusiasts, retailers, and professionals.
wyeastlab.com
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
dan moet ik eerst één van de cursussen succesvol afleggen alvorens dan met de andere te kunnen beginnen.
Dat lijkt mij het meest logisch.
Hallo Hans,
10 PSI is wel wat weinig om te carboniseren. Je mag bij 4°C deze gerust op 1,2 bar (=16PSI) zetten om 2,8 vol. CO2 in je bier te krijgen. Dit is afhankelijk van je bierstijl of wat je graag hebt natuurlijk. Dit kun je normaal berekenen in het brouwprogramma dat je gebruikt.
Is een beetje proefondervindelijk...
Hier staat de fles in een andere ruimte. De slang gaat door de muur, door de zijkant van de koelkast naar een verdeler. Ik gebruik een CO2-drukregelaar met 2 uitgangen. 1 daarvan gaat naar de koelkast. op de andere zit een lange slang, die ik enkel gebruik wanneer ik geforceerd wil carboniseren. Dan hoef ik niet de hele tijd slangen te wisselen. Met een 10 kilo fles doe ik anderhalf jaar of zo.
Ingang slang in de koelkast. De PVC bocht heb ik gebruikt om knikken van de slang te voorkomen.
Slang richting verdeelblok.
Verdeelblokje. Hierop zou je nog drukmeters kunnen plaatsen.
Drukregelaar.
Ik neem ook liever de tijd. Geef gist ook tijd om reststoffen te verwijderen/af te breken. Ik heb net eens de vertaling van kveik in Google Translate opgezocht. Kwakzalvers? 1 van de basisregels van bierbrouwen is ¨geduld¨. Er zijn figuren die willen vandaag brouwen, volgende week een lekker biertje kunnen drinken. Niet mijn manier in elk geval.
Ik heb zeker niets te klagen over troebel wort. na het maishen komt het wort vanzelf helder uit be brouwketel door de hevelfilter.
Na het koken alweer vanzelf net zo helder omdat ik naast het Iers mos ook de hopbellen los laat meekoken. De hopbellen doen daarna dienst als trubfilter, waardoor alle trub en eiwitten los op de laag bellen blijft liggen.
Ik hevel dan met een rechte hevelbuis voorzien van een droesemkapje onder de laag bellen vandaan, rechtstreeks naar het gistvat.
Deze foto´s van 13 jaar geleden heb ik nu wel vaak genoeg gezien...
Geen bang voor wilde gisten?
Nee hoor.
Ik ben door mijn Protafloc heen, nu al een paar maal zonder gedaan, dat gaat tot nu toe goed.
Ik heb er nog 2. Daarna ga ik ook zonder proberen. Een kennis woont in de UK. Een buschauffeur die regelmatig op Nederland rijdt. Misschien kan ik ´m overhalen een zooitje tabletten mee te nemen.
Ik laat de ketel soms wel een hele nacht staan na het whirlpoolen. Aan 1 kant wat hoger door er een houtblokje onder te zetten. Afgedekt met een schone keukendoek. Ik gebruik geen kraan, ik hevel over, zonder wervelingen in de kookketel te krijgen. Ik gebruik Protafloc i.p.v. Iers Mos. Ik mis zo een liter of 2 maar ik zit daar niet mee. Ik kocht Protafloc bij Crossmyloof. Écht jammer dat daar bestellen na de Brexit zo duur is geworden.
Alle toevoegsels (hop, koriander, sinaasappel,...) gaan steeds in de hopspider.
Ik filter helemaal niks.
Ja een klein beetje he, niet dat je liters trub moet meetappen, zitten blijkbaar dingen in die de gist kan gebuiken als voeding.
Je bedoelt waarschijnlijk eiwitten? Dat daarvan wat mee je gistvat in gaat, is op zich niet zo heel erg.
Welkom vanuit Nederlands Limburg.
Hier op de hoek van mijn straat en de Kapelsesteenweg is een lampen winkel. Alle soorten lampen kan je daar vinden.
Bokrijk?
Een tijdje terug eens gemorst en het is tussen de randen gekropen. Ondanks zorgvuldig poetsen moeilijk te verwijderen. Maar maak je geen zorgen, mijn vat is helemaal dicht dus het bier heeft er geen last van 😉.
Koop je een keramische warmtelamp/donkerstraler mss iets teveel wattage maar gaat (praktisch) nooit stuk!
Wel je plastieken sokkel verwisselen door een keramische
Dat wordt vaak vergeten inderdaad. Levensgevaarlijk want die fitting smelt gewoon weg.
Ik vul rechtstreeks vanuit mijn bottelvat. Dat gaat écht niet langzamer hoor...
2 Nederlanders is al druk, dat belooft dus
Hahahaaaaa. Er zijn wel meer Ollanderkes hoor
Welkom. Hier is het goed toeven. En ja, het wordt hier steeds drukker met Nederlanders.
Wat te doen met gloednieuwe (beugel) flessen? Spoelen ja of nee?
Kan ik mij voorstellen, maar schoon werken, de pan goed afdekken en voor zover ik weet heeft niemand in dat uurtje ooit een infectie opgelopen.
In Australië doen ze niet anders. Daar koelt men bijna niet. Simpel omdat er te weinig water is.
Neem een slokje Starsan!
But do fear the Dodecylbenzeensulfonzuur
Dan was ik al lang dood geweest...
Ik blijf bij het gezegde: ¨Don´t fear the foam¨!!!!!!
Heren: sukses!
Dat gaa ik de volgende keer doen met een 5 liter maatbeker en zo vullen heb ik een nauwkeuriger idee
Ja precies.
Nog iets wat ik heb opgemerkt op de peilglas staat er 26 liter maar in de ketel zit er precies veel meer in
Hier staat het toch? Dat peilglas? Vergeet dat maar gerust. Kun je eventueel uitliteren...
Ik gebruik een garde.
Ik zie een paar smilies. Maar serieus, kun je een garde gebruiken ja of nee? En waarom? Of eigenlijk... Waarom niet?
Ik gebruik een garde.
Ik blijf erbij: ik spoel niks na! Lekker eigenwijs! Ik doe dat al jaren niet. En ik leef nog steeds
Serge : Daarom een afdruiprekje gebruiken en drogen aan de lucht.
Handig, twee verschillende handleidingen.
Steinie misschien hier eens naar (laten) kijken om de verwarring te voorkomen?
Hier de handleiding op de site van de Brouwstore:
Heel verwarrend. We praten over hetzelfde spul...
De omschrijving bij Unibrew zegt er helemaal niks over.
Toen Starsan hier een tijdje niet verkrijbaar was, heb ik dit gebruikt. Ook ¨no rinse¨:
Hier is het een etiket in het engels , misschien nog een oude fles
Do not rinse after application. Dus.... Niet spoelen nadat je het spul hebt gebruikt.
Geen gedoe met filterplaten want dat werkt voor geen meter.
Dat is een beetje kort door de bocht. Ik werk al jaren met een bolle filterbodem. En dat werkt super. Ú vindt dat het voor geen meter werkt. U doet het op Uw manier, en dat mag U gerust doen, maar om dan iets anders meteen af te kraken... En ik weet het, U brouwt al 30 jaar, maar daar heb ik weinig aan. Dat zegt niet zoveel. De hedendaagse apparatuur op de markt is ook anders dan 30 jaar geleden.