Beste lezers,
Ik ben nieuw op dit forum. Bedankt voor het toelaten!
Ik heb een vraag over de verwarming in een vergistingskast.
Voorheen plaatste ik mijn vergistingsvat altijd op een krat in de badkamer met vloerverwarming. Ik verhoogde dan de temperatuur van de vloerverwarming tot 23maar met de huidige energiekosten lijkt mij dat geen goed idee. In plaats daarvan wil ik een koelkast gebruiken als vergistingskast. Deze had ik nog staan.
Daarom heb ik een Mangrove Jack's dual temperature controller aangeschaft. Bij de bestelling had ik ook een verwarmingsbuis van 80 watt besteld maar in plaats daarvan heb ik een een kleine vorstbeveilings kacheltje ontvangen van maar liefst 200 watt! Zie bijgaande foto. Deze past wel goed in de koelkast enan gewoon onder het glazen plaatje waar de groentelade zat. Aan de voorkant is er dan voldoende ruimte nom de warmte omhoog te laten stijgen.
Nu vraag ik mij af; is 200 watt niet een enorme overkill? Of is juist goed/handig dat de verwarming snel op temperatuur is?
Op het kacheltje zit wel een thermosstaatknop waarmee ik de temperatuur enigszins kan reguleren binnen 5˚ en 35˚C. Uiteindelijk is het natuurlijk de temperatuurregelaar die bepaald hoe lang het element aan staat.
Nu heb ik ook nog een vorstbeveilingskabel liggen van 40 watt (5 meter) Zou dit een betere keuze zijn?
En dan nog een tweede vraag. De koelkast staat in een kelder waar het niet warmer dan een graad of 6 wordt. Is het dan wel nodig om de koelkast in de Cooling ingang van de temperatuur regelaar te pluggen?
Ik zie uit naar jullie reacties!
Groet vanuit Noorwegen,
Dward