Berichten van Franki

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

De cursus microbrouwer van Syntra richt zich eigenlijk op mensen die een microbrouwerij denken op te starten. Het betreft een cursus gespreid over twee jaar. Het eerste jaar leer je uitvoerig over brouwingrediënten, het brouwproces, brouwinstallaties, biertypes, receptuur en krijg je ook een aantal praktijklessen waarin je een aantal bieren brouwt. Het tweede jaar focust op wetgeving (voedselveiligheid, accijnzen, ...), hygiëne, marketing en je moet ook een businessplan voor een microbrouwerij schrijven en verdedigen. Tussendoor blijf je praktijklessen krijgen. Niet van de poes, maar het is dan ook Syntra.

De biertypen updaten doe je niet je voegt er mogelijk enkele bij, maar een bestaande stijl die wordt in vele gevallen niet aangepast
    Er komen maandelijks nieuwe bieren bij die niet te catalogeren zijn onder een stijl, echter deze nieuwe stijlen verdwijnen net even snel als ze komen.
    Ik denk als je een gestructureerd overzicht wil dat je best de BJCP 2015 guidlines gebruikt of de Brewers Association 2019 Beer style guidelines

Bedankt, Serge!

bierbrouwboek van Jan Van Schaik

en bier typen gids van derek walsh ( met goede recepten )

Een aantal jaren geleden heb ik een uiteenzetting van Derek Walsh bijgewoond tijdens de opendeurdagen van Brouwland. Hij dacht er toen sterk aan om zijn "Biertypengids" te updaten, eventueel enkel online. Sindsdien niets meer van vernomen. Iemand?

Beetje de dissident uitgehangen en Bespelingen van het Lot bezocht 😉. Eerst een privé-bezoekje aan de brouwerij 3 Fonteinen in Beersel en dan naar de Lambik-o-droom in Lot. Topdag met uitmuntende gueuze- blends en een zeer aangename rondleiding door Armand. We waren allemaal serieus onder de indruk van wat we gezien en geproefd hebben. Ook hier veel Engels en bezoekers uit de vier windstreken, zelfs wat Belgen.😎

Een gewoon vallingske ook niet, maar ik ben er toch graag vanaf...

Maak zo vlug mogelijk een analyse van je brouwinstallatie en probeer "het kwaad" te lokaliseren. Kuisen en ontsmetten!

Is ondertussen gebeurd. Vermoedelijk een probleem in de platenkoeler.

Zeker niet zomaar weggieten. Afwachten wat de smaak brengt. Pediococcus is geen gezondheidsrisico.

Ik ben van plan om het bier een aantal maanden te laten staan. Volgens lectuur zou de stroperigheid verdwijnen, al vrees ik dat de ongewenste zurige toets wel blijvend zal zijn.

Welkom op het forum, Franki :thumbup:

Kan je misschien ook een foto posten van je bier? Kan altijd helpen. Gewoon een foto vanaf je gsm, kleiner maken als 1MB en dan kan je hem hier gewoon copy/pasten.

Bij deze de foto's: een op keldertemperatuur en een na 6 uur koelkast. Imho is er weinig op te zien, tenzij misschien een duidelijk verschil in de schuimkraag. De kelderversie ziet er bij het uitschenken vrij normaal uit. De koelkastversie daarentegen is stroperig.

Stroperig bier kan duiden op een een infectie met pediococcus

THX, Serge. Heb ondertussen snel "pediococcus" gegoogeld. Interessant beestje ;). Komt wel vaker voor in voedingsmiddelen zoals pickles, worsten en melkproducten en niet echt gewenst in bier. Alhoewel er brouwers van zure bieren zouden zijn, die het niet erg vinden.

Blijkbaar kan de pediococcus grote hoeveelheden polysacchariden produceren , wat de stroperigheid verklaart.

We hebben ook een lichte zurigheid geproefd, wat strookt met de thesis van de pediococcus-besmetting. Een ander gevolg is de vorming van diacetyl. Dat komt er momenteel niet echt door, maar dat kan nog.

Ik lees ook dat de stroperigheid verdwijnt na 2 tot 6 maanden. Let's wait and see.

Hallo hobbybrouwers

Bij deze mijn eerste post/vraag op dit forum.

Hebben jullie ervaring met afgewerkt bier dat er nogal stroperig uitziet bij het uitschenken?

Indien ja, suggesties over de mogelijke oorzaak?

Alvast bedankt

Franki