Berichten van Steppenwolf

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Interessante topic.

Vooral omdat ik er eigenlijk niet zo veel van weet.

Ik heb al redelijk wat gelezen over PH-gehaltes en dergelijke, maar ik kan het hele verhaal niet samenstellen.

Kan iemand me in klare taal vertellen waarom precies dat PH-gehalte zo van belang is, aub?

Kan je eigenlijk niet gewoon bier brouwen zonder het water te behandelen? Dus met gewoon water uit de kraan.

(Geen verzacht water, waarschijnlijk :))

Ik heb vanochtend een emmer hop gekregen van mijn collega. Als ik ze opensnij, zit er inderdaad een boel gele bolletjes in.

Ik heb er een thee mee gezet om de bitterheid te proeven. Pfieuw! Bitter, hoor. Zeker geen aroma hop :-)

Vanavond drogen en dan eens uitproberen. Ik ben eens benieuwd! Een sprong in het ongewisse - spannend! :D

Als het een wilde inheemse soort is, weet dan dat die bijna geen alfazuur bevat.

Ooit had ik ook in mijn tuin eentje die spontaan uitkwam onderaan een boom. Eén brouwsel mee gemaakt en ik had er 500 gram in gedaan op 30L Het bier had veel te weinig bitterstof, smaakte heel flauw.

Hadden die bloemen dan ook weinig gele korrels? Zo van dat lupiline? Zou dat een visuele indicatie van de kwaliteit kunnen zijn?

Ik krijg na het weekend de oogst van de hopplant van een collega van mij. Allez, hij zal de ranken afsnijden en ik zal ze strippen en de bellen drogen op een hor.

Welke hop? Hij heeft er helaas geen idee van. Van foto weet ik dat het lange bellen zijn.

Misschien Target?

Maar dan?

Ik zou ze graag verpakken per batch. Een aantal grammen dat ik nodig zal hebben om mee te brouwen.

Maar hoeveel is dat dan?

Ik brouw nu met pellets. En ik hoop (een beetje tegen beter weten in) dat er een eenvoudige omrekening mogelijk is :cool:

En nu is de vergisting zelfs weer op gang gekomen.

Ik heb het wort in het lagervat gedaan en aangezien een van de tips die ik gekregen heb, zei dat ik het wort opnieuw moest beluchten, heb ik het laten kletteren in het vat.

Wat hop erbij en nu komen er weer belletjes uit het waterslot.

Bij mijn laatste 2 brouwsels heb ik een hoog eind SG (1030 en 1025).

Eerst bij een zwaarder bier met begin SG van 1080, maar daarna heb ik een lichter biertje (begin SG 1050) gebrouwen om drooghoppen te proberen en mijn eind SG is nu ook weer 1025.

Waardoor zou het komen dat mijn vergisting niet goed doorgaat? Enig advies?

Ik brouw in een Easybrew 30. Mijn vergistingsvat is RVS van 50l. Ik heb telkens 2 zakjes Fermentis korrelgist toegevoegd en binnen de juiste temperatuurmarges gebleven en grote schommelingen vermeden.

Voor beluchting laat ik gewoon het wort uit de brouwketel in het vergistingsvat kletteren.

De vergisting begint altijd snel. En hevig.

Maar na een drietal dagen verzwakt de frequentie van belletjes in het waterslot drastisch. Tot slechts sporadisch. Deze keer tot ongeveer een week.

Bij mijn eerste batch kreeg ik de wortkoeler niet goed aan de praat. Mijn wort is dan na het koken een hele tijd blijven bloot staan. De kans is reëel dat er contaminatie is met wilde gisten - denk ik.

Ik had ergens gelezen dat iemand bij brouwen met wilde gisten met beugelflesjes wekelijks de flesjes eens deed 'ploffen' om de druk te verminderen.

Ik heb dat ook eens geprobeerd (zoveel mogelijk ervaringen opdoen met de eerste batch als mogelijk :-) ).

Er zat inderdaad enorm veel druk op. Een van de beugels is zelfs helemaal los geschoten bij het opendoen.

En schuimen! Niet te stoppen.

Toch smaakt het al redelijk naar bier - wel niet met de beste smaken, maar toch :-)

Moet ik dat nog doen? Die flesjes doen 'ploffen'? Of is die druk nodig voor de belletjes in het bier?

Wanneer is er te veel druk? En hoe zie je dat voordat de flesjes ontploffen? :-)

Ik heb eens wat rondgeneusd tussen de oudere onderwerpen op dit forum ivm groene flessen vs bruine.

Mag ik concluderen dat je ook groene flessen mag gebruiken indien ze in het donker worden bewaard bij de nagisting en indien ze sterk genoeg zijn (vandaar de schuimwijnflessen. Die kunnen wel tegen wat druk).

Ik heb kroonkurkjes van 29mm besteld om te proberen ze daarmee af te kunnen sluiten.

Klopt dit of moet ik nog ergens voor oppassen?

Bedankt allebei. Het is heel erg leerrijk voor mij om jullie ervaringen te lezen. Anders zou ik nog lang op dezelfde manier doorploeteren, denk ik :)

Volgende keer probeer ik zeker het secundaire vat.

Jullie hadden het ook over de kopruimte / headspace van het gistingsvat. Ik vond het al vreemd dat mijn vat nogal veel groeiruimte heeft. Ik heb me laten adviseren in de winkel en ze hebben me een brouwketel en een vat meegegeven voor ongeveer 30l. Ik zag echter dat er markeringen zijn in het gistingsvat tot over de 50l.

Is dat vat dan te groot? Of heb je zoveel ruimte nodig voor de eerste vergisting?

Je secundaire vat zou dan van 30l of 25l zijn als je ongeveer 23l opbrengst hebt?

Gisteren mijn 2e batch gebrouwen (een licht blond abdijbiertje). Ik denk dat ik mijn fouten van de eerste keer heb kunnen vermijden - dat betekent dat ik leer, da's op zich al goed :-)

Mooi helder wort, lekker zoet. Eens geproefd van wat overbleef. Dat was nogal smaakloos, dus ook goed.

Ik heb mijn gistingsvat verplaatst uit de kelder en in een hoekje uit de weg gezet, mooi op 20°C. Helaas ben ik op een of andere manier uit het oog verloren dat ik daar onmogelijk kon bottelen met de kraan onderaan en het vat op de grond. Ik heb dus het gistingsvat moeten verplaatsen om te bottelen, met een erg troebel bier als gevolg.

Nu kwam ik de dag erna een andere hobbybrouwer tegen die vertelde dat hij sowieso zijn bier na de hoofdvergisting overbrengt naar een ander vat. Het bezinksel achterlatend in zijn eerste vat. En dat 2e vat laat hij nog 2 weken staan voordat hij bottelt.

Ik dacht dat je zo snel mogelijk moest bottelen na de vergisting. Blijkbaar niet.

Wat zijn jullie ervaringen en tips hierrond?

Als je een emmer gebruikt als vergistingsvat: als je hem opheft gaat je bodem iets doorzakken. Voldoende om je waterslot leeg te trekken.... Opletten dus.

Nog niet aan gedacht. Goed dat je zoiets eens zegt.

Ik heb gelukkig een RVS gistingsvat, dus ik denk dat ik het wel kan voorzichtig verplaatsen - met een plantentrolley :-)

of een duvelke ...

We hebben warmere plekken in huis, maar overal zou het ietwat in de weg staan.

Ik heb al iets bedankt met een verwarmingselement en een temperatuurcontroller om zo mijn gistsingsvat op een gecontroleerde temp te krijgen.

Wordt een leuk projectje :-)

Ik heb vorig weekend mijn allereerste brouwsel gemaakt. Ik heb een Arsegan Easybrew 30 gebruikt en nu zit het in mijn gistingsvat.

De bedoeling is dat het een zwaar blond bier wordt.

Nogal wat beginnersfoutjes gemaakt, denk ik. (ondanks dat ik eerst goed het forum had gelezen)

Gelukkig niets ernstigs: overkoken, mout die aan de onderste rooster plakte, koud water gebruikt als spoelwater waardoor het doen koken weer veel langer duurde. De aansluiting van mijn wortkoeler bleek het echte werk niet aan te kunnen en ik heb me moeten behelpen met koppelstukken die niet pasten en veel lekten om het wort te koelen. Ik heb mijn gist niet voldoende kunnen starten op voorhand en mijn gistingsvat staat in de kelder op 13°C waardoor de vergisting pas heel laat op gang kwam.

Ik ging er eigenlijk tot gisteren nog van uit dat het vergisten mislukt was, tot ik gisteren de belletjes in het waterslot zag borrelen. Nu werkt hij heel de tijd.

Al bij al is alles goed verlopen. Ik ben eens benieuwd naar het resultaat.