Berichten van stijn26

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hallo,

Ik heb de novax 20b pomp van Brouwland. Samen met 2 versterkte siliconen slangen van 2 en 5 meter lang.
    Dit is regelrecht onhandelbaar, werkt voor geen meter. De pomp krijgt niets gepompt dikwijls.
    Je moet de slangen eerst opgieten en dan nog wilt de pomp bijna niets pompen.

Als je van het gistvat naar de bottelemmer gaat is dat een regelrechte bron van oxidatie... volgens mij is de pomp defect.

Hoe werken jullie met een pomp?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Tja meningen verschillen dan, des te minder stabiel des te sneller dat je moet opdrinken om ervan te profiteren. Een goed gebrouwen Neipa moet toch 6 maand goed te drinken zijn.

Je hoeft niet superveel bitterhop toe te voegen, maar een beetje is al voldoende.

Ik ben nogal een freak op dat vlak en ik heb liever alles onder controle met waardes die ik kan meten.

Een goede naam bij de klanten kan snel de dieperik in gaan na enkele geoxideerde flesjes.

Recent heb ik ook een Novax pomp in gebruik genomen en ik wil ook de invloed daarvan weten op de zuurstof...

Het is om zuurstofgehalte in afgewerkt product te meten. Maar ik zou het direct ook gebruiken om bij elke stap zuurstof te meten. Vooral belangrijk omdat ik wil weten of ik 'oxidatievrij' ben 😀 daar kan het dus voor dienen?

Ja ik wil liever niets in het plafond steken. Met hefpunten bedoel ik: een katrol heef standaard 1 'hefpunt' als je hier de korf met optilt kan dat verschuiven. Met 2 'hefpunten' is het stabiel. 2 kettingen ongeveer. Maar zelfs dan twijfel ik over de stabiliteit, die haken kunnen naar het midden verschuiven.

Wel ik zie Letina dikwijls bij andere brouwerijen. Zelf ben ik niet zo'n expert in dergelijke zaken, maar als ik iets op veel plaatsen gebruikt zie worden dan verteld me dat toch wel iets.

Onze situatie:

- cider produceren in oplages van 1000 liter per batch, momenteel een afzet van 2 tot 3000 liter jaarlijks.

- bier 'int groot' wordt geproduceerd in een externe brouwerij, de afzet daar is momenteel te groot om alles zelf te produceren

- op termijn komt er een nieuwe brouwinstallatie van 200 tot 300 liter

- ik zou kiezen voor tanks van 1000 liter, dan zit ik aan het plafond (letterlijk, op 10 cm van de garagepoort in de hoogte). Bier zou hier dan ook in vergist worden, headspace genoeg zou ik denken ;) maar voor sommige brouwsels zouden er 2 batches in 1 gistvat gaan. De reden om voor 1000 liter tanks te gaan is vooral omdat dit aantal nodig is voor cider.

Ik heb nu een offerte gekregen van letina voor de Closed tanks (Z). Paar duizend euro duurder dan de PZ versie maar degelijkheid komt met een prijs natuurlijk.

Ik ga voor alles idd tri-clamp vragen.

Ik twijfel wel nog of ik in dergelijke tank alles goed gecoldcrashed krijg... Letina kon me daar ook geen duidelijk antwoord op geven.

Het voelt trouwens raar om niet in je gisttank te kunnen kijken na het reinigen bijvoorbeeld.

Onmisbaar lijkt mij:

- goede koeling om te coldcrashen voor er gepompt wordt naar de botteltank / bright beer tank

- cip ball

- stirrer (hoe ga je anders bottelsuiker in je bier mengen of andere vloeistoffen?)

- inert gass fitting (co2 aansluiting)

Dit zou op de tank aanwezig zijn:

— for beer (cold crash for dry hopped) and than moving into another tank for beer (cold crash for dry hopped) and than moving into another tank

— atmospheric pressure atmospheric pressure

— volume ca. 1040 lit volume ca. 1040 lit

— coat diameter 956 mm, height 1400 mm, t=2 mm coat diameter 956 mm, height 1400 mm, t=2 mm

— total height ca. 2102 mm total height ca. 2102 mm

— 3 legs, height 300 mm, adjustable M20 3 legs, height 300 mm, adjustable M20

— conical off-centered bottom and top, t=2 mm conical off-centered bottom and top, t=2 mm

— dry hopping fitting + cap dry hopping fitting + cap

— CIP ball dia.50 / 1/2" CIP ball dia.50 / 1/2"

— cleaning pipe + cap cleaning pipe + cap

— inert gas fitting inert gas fitting

— lifting lugs lifting lugs

— type plate with note card type plate with note card

— level indicator dia.16, scaled, closed to cleaning pipe level indicator dia.16, scaled, closed to cleaning pipe

— sample tap, DIN 15 sample tap, DIN 15

— inclined fitting for stirrer inclined fitting for stirrer

— valve, ball, DN32 DIN for stirrer valve, ball, DN32 DIN for stirrer

— thermometer with regulation thermometer with regulation

— el. box. switch, fuse, EM. valve 3/4'' el. box. switch, fuse, EM. valve 3/4''

— cooling jacket ca. 2.8 m, max.2.5 bar cooling jacket ca. 2.8 m, max.2.5 bar

— decanter DN40 decanter DN40

— valve, ball, DN32 DIN + cap for decanter valve, ball, DN32 DIN + cap for decanter

— manway door, oval, CL (340x440) manway door, oval, CL (340x440)

— clean discharge, valve, butterfly, tri-clamp 1.5'' clean discharge, valve, butterfly, tri-clamp 1.5''

— total discharge, valve, butterfly, tri-clamp 1.5'' total discharge, valve, butterfly, tri-clamp 1.5''

— welds inside: grinded (K180) and polished welds inside: grinded (K180) and polished

— material AISI 304, BA, mirror inside, circle polished outside

Hallo,

Ik ben momenteel aan het kijken om inox tanks aan te kopen. Hiervoor ben ik aan het kijken bij Letina:

http://letina.com/download/LETINA-catalogue-2020.pdf

Voorlopig kies ik voor ZK1040A10 (closed storey tank 1040 liter) ofwel de Tank PZ1100 H10.

CCT's zijn niet mogelijk wegens beperkt in hoogte / capaciteit.

Je kan kiezen uit vele opties, aangezien ik nog geen tanks heb of ervaring daarmee vroeg ik me af welke opties de moeite zijn om te hebben?

Je kan de mogelijke opties bekijken op pagina 8 van de catalogus.

Voorlopig zou ik al kiezen voor:

- thermoregulator with temperature control
    - tri clamp valves
    - cooling/heating plate 0.4
    - caps on valves and fittings
    - cip ball
    - adjustable legs

Alle hulp / ervaringen zijn welkom.

Accijnzen houdt niet echt veel kosten in, wel superveel administratie, waar je misschien geen zin in hebt?

FAVV kan een grote kost zijn om alles in orde te brengen voor de voedselveiligheid.

Denk daarnaast aan verzekeringen.

Ook een goede tip: waardeer je producten genoeg en vraag genoeg geld voor wat ze waard zijn.

Het bier dat ik commercieel had uitgebracht (gebrouwen bij een externe grote brouwerij) dat dit had heeft dus blijkbaar een finale pH van 4.85... Vanaf nu zit het in mijn standaard routine om de pH voor het bottelen indien nodig aan te passen naar 4.2 a 4.3.

De homebrew versie van dit bier (2 jaar oud) heeft het probleem niet. Maar daar heb ik geen flesjes meer van ondertussen.

pH is zeker een optie. Her en der lees ik ook berichten dat het dry-hoppen op zich de pH van het jongbier verhoogt, maar heb dat nooit uitgezocht.

Pasteurisatie op "hobby schaal" heb ik nooit als een praktische methode gezien.

Drink sneller dan de hop-reep ;)

Op hobbyschaal, akkoord, maar ik verkoop het bier ook en je weet dat bij sommige mensen bieren zeer lang in de kelder kan staan... of in drankenhandels bijvoorbeeld al.

Blijft moeizaam gaan, zit nu wel op 1.015 (na nog wat gistvoeding toegevoegd te hebben). Maar vraag me toch af waar iedereen zo enthousiast over is bij Kveik.

Al snap ik wel dat het een handige gist is in warme klimaten zonder temperatuurcontrole. Een stabiele temperatuur lijkt me voor deze wel een absolute must. Voor cleane bieren waar ik een neutraal karakter verwacht ga ik toch teruggrijpen naar BRY-97. Die doet zijn werk, zonder lastig te doen.

Ik heb deze gebruikt vorige week vrijdag.

Aangezien er nog niets van info was online heb ik de instructies gevolgd van Lallemand, deels alleszins...

33 gr gist in 40 liter wort van OG 1.052 gepitched. 0,4 gr servomyces erbij gedaan.

Bij het pitchen was het wort 30°C. Door omstandigheden (vorig brouwsel dat nog in de gistkast stond) is de temp gezakt naar 16°C. Toen is de gisting volledig stilgevallen op 1.018.

Eergisteren was de gistkast terug vrij en is de Kveik erin gegaan, nu staat hij op 36°C. Na 1 dag was er nauwelijks terug beweging en heb ik 0,8 gr servomyces er nog eens bijgedaan. Nu op het moment is hij op 1.016 en 1.015 begint te lonken. Duidelijk terug wat beweging erin dus! Ik volg de vergisting op met een Tilt.

Waar heb je die Goferm en Fermaid K gekocht?

Edit: klaringsmiddel kan je eruit laten, mede trekt van zichzelf helder ;)

Als je in de toekomst liever geen sulfiet en sorbistat gebruikt dan kan je je mede pasteuriseren. Maar honing (en daardoor mede?) begint veel smaak te verliezen boven 38°C.