Berichten van Colemont

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    pH (zuurtegraad) is een belangrijke parameter bij het bereiden van bier omdat het een invloed heeft op de enzymatische werking en het al dan niet oplossen van eiwitten. Een te hoog pH gehalte gaat ervoor zorgen dat uw rendement slechter is, en dat je een troebel bier kunt krijgen. De gemiddelde pH van leidingwater kan makkelijk opgezocht worden. Vanaf het moment dat je stort gaat de pH nog wel een stuk dalen. Woon je in kalkrijk gebied (leem/klei grond) is er wel een kans op vrij hard water (hoge pH). Over het algemeen is het leidingwater van de kempen / zandgrond vrij zacht.

    en wat voor één gebruik jij dan ?

    pH strips. Ideaal is dit misschien niet, maar pH strips zijn (in mijn ogen) zeer geschikt voor een hobbybrouwer. Ik relativeer wel een heel aantal zaken, omdat de omstandigheden waarin ik brouw ook niet altijd gelijk zijn (temperatuur, luchtvochtigheid, ...), waardoor ik toch niet het jaar door op dezelfde manier kan brouwen. Daarbuiten wil je natuurlijk wel een beetje weten waarmee je bezig bent, en bij het uitschrijven van een recept wilt weten waar je naar toe gaat met je bier. Dus indicaties zijn zeker wel nuttig.

    ps: moet er wel bij zeggen dat ik met zeer zacht leidingwater zitten, wat alles natuurlijk wat simpeler maakt...

    veel winkels willen je laten geloven in sprookjes. Dit gaat over balansen, tot pH meters, maatbekers ... Het is niet voor niets dat degelijke pH meters die in labo's gebruikt worden altijd enkele honderden, tot duizend(en) euro kosten. Deze moeten immers niet enkel op het schermpje een waarde laten zien, maar deze moet ook JUIST zijn. Waardes die niet moeten bewezen worden bij de goedkope meettoestellen. Iedereen doet ermee wat hij zelf wilt natuurlijk, maar ik heb liever een degelijke indicatie, dan een heel duur toestel, wat aan onderhoud zeer gevoelig is.

    pH strips werken minstens even goed en zijn veel goedkoper. Een pH-meter moet men regelmatig controleren en/of kalibreren. Hiervoor hebt ge bufferoplossingen nodig, waar dan ook nog eens een houdsbaarheidsdatum op zit...

    Het is natuurlijk ook zo dat ge wilt dat het bier ongeveer hetzelfde is als uw eigen gebrouwen bier. Hebt ge veel aanpasmogelijkheden bij zo'n kleine batch?

    Hangt er ook vanaf welk bier denk ik, %Vol, heel hoppig enz. niet?

    rond de 8 procent, gemiddeld gehopt, maar het was van mijn kant maar een grove gok, afgaande naar wat veel van deze bierkes kosten in de winkel, en uitgaande van een kleine winstpercentage

    vandaag gebrouwen. Brouwdag vlot verlopen, enkel het koelen (logisch) ging zeer traag, en ik kwam bijgevolg niet verder dan 30 graden. (ik koel met een spiraalkoeler) Zo dan maar even de gistkast in, om de temperatuur nog wat te kunnen laten zakken. Iemand een andere tip om sneller te kunnen koelen bij deze (tropische) temperaturen?

    heeft het overhevelen van kookketel naar gistvat toegevoegde waarde? Ik dacht dat op dit moment het juist goed was dat er wat zuurstof (lucht) in het wort komt, waardoor de toegevoegde gist sneller kan groeien, sneller alcohol kan vormen, met minder kans op infectie tot gevolg. Ik laat de wort dus goed kletteren uit de kookketel in het gistvat ;)

    de flessen zuiver maken is eigenlijk al gebeurd net na het opdrinken, 2 keer uitspoelen en proper wegzetten. Rest enkel nog het ontsmetten van de flessen. Bottelen zelf vind ik eigenlijk nog wel plezant. Het kuisen van de rest (brouwketel, vergistingsemmer, ...) is wat anders ;)

    Bananendozen lijken mij heel praktisch voor de lege flessen. Dacht echter eerder aan kratten van cola? water?, zodanig dat ik ze ook gevuld, rechtopstaand kan stokkeren. Ik ga eens nagaan of de afmetingen hiervan wat overeenkomen met cavaflessen.

    Bedankt alvast voor de reacties. Bananendozen lijken mij wel heel praktisch voor de lege flessen.

    Hoe kan je het makkelijkst 75 cl flessen (cavaflessen) stokkeren? Op dit moment bewaar ik ze in de kartonnen dozen waar ze in hebben gezeten (per 6). Deze kunnen echter niet gestapeld worden. Zou er zo'n 100 tal op een deftige manier, gestapeld willen weg kunnen zetten.

    de resultaten van de mundschenk:

    De temperatuur komt goed overeen met de regelaar. Het vermogen moet ik nog een beetje leren kennen (ik brouw buiten, en met vriesweer heeft hij beduidend meer vermogen nodig dan in september bij 20 graden, wat logisch is).

    Een nadeel vind ik dat ik het programma niet meer kan aanpassen als hij ingesteld is (of ik weet niet hoe dat moet). Vooral op vlak van vermogen is het wel plezant als je daar een beetje mee kunt spelen.

    Mijn rendement ligt ook nog niet heel hoog, vooral als ik een zwaarder bier wil brouwen en dus meer mout nodig heb. Dit kan ook wel aan de afstelling van de moutmolen liggen of mijn gebrek aan ervaring in het algemeen.

    Al bij al toch al zeer lekkere biertjes mee gebrouwen, dus een tevreden gebruiker.

    een twintigtal liter water is voldoende om elke volwassen man te doden. De reden is dat je wel degelijk, zelfs met gewoon water, mineralen aan je lichaam onttrekt die juist dat vocht moeten vasthouden. Vreemd genoeg sterf je aan uitdroging.

    Een gezond mens eet echter dagelijks voldoende voedsel dat genoeg mineralen bevat om een gezonde hoeveelheid water te verwerken. Bovendien bevat dat water genoeg mineralen om dat proces traag genoeg te laten verlopen.

    Als je demi-water gaat drinken, dan krijg je eigenlijk water binnen dat dat proces gaat versnellen. Je moet dus geen twintig liter water meer drinken om uit te drogen maar een stuk minder.

    Het is anders gesteld met demi-water dat je gaat gebruiken voor het brouwen. Door het hele brouwproces ga je terug mineralen toevoegen aan het water en hef je het "demi-water" effect weer op. Aan de andere kant voeg je door de vergisting weer alcohol toe, wat weer dehydraterend werkt...

    Soit, gebruik demi water om te brouwen, niet om te drinken en zoals met alles : ken uw maat.

    De reden dat teveel water dodelijk is, is dat de nieren dit niet verwerkt krijgen, men een te verdunt bloed krijgt, waardoor het Na gehalte te laag is en men een boeddrukval krijgt. Bovendien nemen de cellen te veel water op, wat vooral in de hersenen gevaarlijk kan zijn (hier is niet zoveel plaats voor uitzetting). Het is dus zeker geen uitdroging. De cellen zwellen altijd op in contact met water, ze zijn echter sterk genoeg om dan niet te ontploffen (wat ook zo'n mythe is).

    maar helemaal akkoord: ken uw maat.

    Puur zou ik het toch niet in 'grote' hoeveelheden n binnenkappen. Doordat er zo goed als geen mineralen inzitten, gaat het deze aan je lichaam onttrekken, en dat wil je dus niet :)

    De zouten gaan niet onttrokken worden. Het water gaat de cellen in trekken (osmose). Echter, van het moment dat demi water in uw mond komt is dit al geen demi water meer (hoe goed je je tanden ook poetst). Verderop in de slokdarm en maag komen er steeds meer mineralen in oplossing, waardoor het zeker geen gevaar meer kan opleveren. Natuurlijk, in grote hoeveelheden is alles slecht, dus ook demi water.

    voornamelijk voor het (gemakkelijker) vullen van uw brouwketel. De inhoud hiervan valt (zoals ik hierboven al geschreven heb) perfect te berekenen aan de hand van de diameter en de hoogte. Vertrouw niet op de volume aanduidingen op de ketel, deze kloppen niet helemaal. Als je op deze manier gaat werken zou ik er ook niet te veel geld aan uitgeven. (je kan de ketel natuurlijk ook vullen met een (zuivere) tuinslang.

    Ik zie geen problemen met leidingwater, wel goed de pH controleren. Misschien ook 29mm kroonkurken nemen voor ciderflessen van 75 cl. Een maatkan van 5 liter staat er ook niet op.

    ben ook beginnend brouwer. De meeste spullen van hierboven heb ik reeds (uitgezonderd de refractometer, en Ph controleer ik met strips aangezien ik hier met heel zacht water zit, wat geen correctie nodig heeft). Waar ik zo mijn vragen bij heb is of zo'n geijkte maatbeker zoveel beter is als zo'n witte (die heb ik namenlijk). Je kan immers het volume zeer correct berekenen aan de hand van de hoogte in uw brewmonk, easybrew of in mijn geval munschenk. Best omrekenen naar de afstand van boven af, dan kun je ook heel gemakkelijk uitspoelen tot een bepaald volume. Wat ik hier nog wel mis, en ook best wel een dure investering is zijn 2 balansen. 1 voor de mout die minder nauwkeurig moet zijn, maar wel een redelijk grote range moet hebben, en een preciesie weegschaal (0.1g nauwkeurig) voor de hop, kruiden en gist. Bij zo'n weegschaal moet je opletten. Heb er al redelijk wat (keuken) weegschalen gezien die zo nauwkeurig gaan op de display, maar waar dit totaal niet klopt. (goedkoop is in dit geval echt wel bedrogen worden)

    Dat is zo een beetje de reden dat ik het zo niet heb op die moutpakketten. Je bent eigenlijk toch veel beter om zelf een recept samen te stellen en daar de ingrediënten voor te kopen. Met een brouwsoftware is dat zo gepiept en dan heb je meteen ook voldoende gegevens om tijdens het brouwproces alles op te volgen.

    Toch goed om mee te beginnen vind ik. Daarna is het natuurlijk veel leuker om zelf een recept samen te stellen. Ik ben begonnen met eerst een blik, dan een brouwpakket, vervolgens een vast recept, waar ik nu via kleine aanpassingen de ingredienten leer kennen.

    Wij brouwen ook buiten, maar na het koken gaan we naar binnen om besmetting van het afkoelende wort te voorkomen.

    Zou ik ook willen doen vanaf nu (om niet heel het huis onder de damp te zetten). Vraag mij enkel af of ik het koelen ook niet buiten kan/mag doen. Is veel makkelijjker voor de aansluitingen van de spiraalkoeler, koelt ook sneller denk ik (in de winter toch) en lijkt mij veiliger als met een gevulde kokende ketel te moeten gaan sleuren.

    Dat is niet helemaal waar. Eenmaal de vergisting voorbij is gaat die laag langzaam aan dunner worden, als je te lang wacht zal je een besmetting oplopen zelfs al dek je af.

    ik kan dit risico nog niet goed inschatten. Hoeveel sporen en of bacterien die zo'n besmetting kunnen bezorgen zitten in de gewone buitenlucht? (indien dit zo groot zou zijn mag je eigenlijk al niet buiten brouwen, enkel nog onder een overkapping of overdrukkast). Als je vergist in een vergistingskast, zal de kans op besmetting zowiezo vrij klein zijn denk ik (indien de kast toch regelmatig gereinigd wordt ;)). Volgens mij is de kans (die er natuurlijk altijd is) op besmetting vrij klein als je al gewoon proper werkt.

    Nog niet mee gewerkt, maar wel al geproeft. Op de opendeurdag in het begin van het jaar was er een standje waar je het kon proeven. Ze hadden dit gedaan bij blik brouwsels (waar ik niet zo'n fan van ben). Het gaf wel een groot verschil, ga ik zeker eens proberen.

    bedankt voor alle info! Ga dat zowiezo eens proberen. Zoals ik het begrijp kan ik gewoon vergisten met het deksel er los op, zelfs af en toe het deksel er afhalen voor de opvolging/staalname zou dan geen probleem moeten opleveren.

    Het moet dus niet altijd moeilijk zijn he ;)

    Ik gebruik gewoon een 33 l pan en dicht niets af. Je zou de deksel kunnen klemmen of van dunne siliconenslang een pakking kunnen maken, maar het gaat zo prima.


    Ingo

    Komt er zo geen verse lucht in? In het begin is aerobe vergisting gewenst, maar daarna toch liever anaerobe vergisting. (ik neem ook aan dat oxidatie in dit stadia niet voorkomt) Of komt er als het ware een CO2 deken over hangen? Heb je een waterslot voorzien voor de overtollige druk te laten ontsnappen, of verdwijnt deze via de randen van het deksel?

    Kiemen in kraantjes water: Vooral naar de maximale norm kijken

    De besmetting van kraantjeswater gebeurd niet (of bijna niet) in het water, maar wel bij de kraan. Het uiteinde van de kraan kan wel degelijk gecontamineerd zijn.

    Om terug te komen op RO water: 1 keer gemengd of opgedronken is dit niet meer zo zuiver. Eer dit water langs je mond, door de slokdarm, door de maag, door de dunne darm en dikke darm, in het bloed en uiteindelijk door de nieren naar de blaas naar buiten gaat zie ik niet in hoe dit mineralen kan wegspoelen.