Berichten van Petit Davy

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

De M41 is zeker geen La Chouffe gist en de Belgian Ardennes is zeker een must daar de bijdrage van de gist enorm is op de smaak van het bier.

Daarentegen is de M41 een zeer goede gist met hoge attenuatie en zal deze op de aangegeven moutstort een zeer lage FG geven waar de Belgiuan Ardennes dat niet doet. Verschil in attenuatie. Deze restsuikers heb je nodig voor de body van dit bier wat een goede realtieve bitterheid geeft alsook het gekende kabouters smaak profiel.

Als je de M41 gaat gebruiken zou ik hem hoger in temperatuur vergisten om de kruidigheid te verkrijgen deze ga je niet hebben onder de 20°C, de hogere of verhoogde temperatuur geeft ook meer esters welke in combinatie met de lagere FG toch nog een aangenaam en gewenst mondgevoel geven in de richting van een La Chouffe maar zeker geen 100% La Chouffe maar uiteraard wel een lekker bier. Maar daar kan Ronnie mogelijk over oordelen. En wat betreft prijs van gist alles is relatief ik heb een pakje gekocht van de Belgian Ardennes opgekweekt, verdeeld in pipetjes en ingevroren "state of art" zoals het hoort. Dus best een goede ROGI- return on gist investment...

Dag Ronnie, De M41 van MJack is ook zeker een kandidaat daar deze bij zulke moutstorten zeer goed doorgist en bij mij toch zeer droge bieren geeft. Een ander alternatief waar ik aan dacht is de originele Omer gist deze is ook een stevige jongen.

Mocht je de Omer nodig hebben geef je maar een seintje wij/ik heb deze in de gistbank zitten.

The Funk D’Anvers

The Brett D’Anvers Bottle Conditioning Series

Gisteren mijn basis bier gebrouwen voor The Funk D’Anvers Brett series. Het doel is een lekker kurkdroog bier te brouwen met een FG van 100-1002 waar ik later afhankelijk van de gemeten dichtheid complexe suikers ga toevoegen, mogelijk 4-6 SG punten, om zo via bottle conditioning met brettanomyces verschillende Funky Bitter Blonde bieren te bekomen.

Ik mik op 4-5 volumes CO2 waardoor deze bieren zeker sterk gecarboniseerd zullen zijn maar dat is gewenst in deze setting.

Het basis recept van het bier is : https://www.themadfermentation…n-merican-hoppy-funk.html

Als gist heb ik de MJ M41 gebruikt die meestal mijn bieren zeer sterk uitgist en goed droog maakt. Hops zijn idd 1OZ Citra 2OZ MOSAIC en 1OZ Nelson Sauvin en dit eenmaal bij flameout en straks in de secondairy tijdens een weekje dryhop bij 10°C. Vergisting is bij 22°C aan het verlopen om iets meer esters te bekomen die de Brett mogelijk omzet in een variëteit van funky geuren en bijhorende smaken.

Dus 15l basis bier gaat dan inclusief suiker op 75Cl champagne flessen met kroonkurken tot 8bar en natuurlijk 0.5-1.0 ml Brett slurry. Na het bottelen gaan deze op kamertemperatuur rijpen voor minstens 3 maand mogelijk 6 maand.

Volgende Brett’s nemen deel aan dit experiment :

Brett TYB 184 SVG = 82 / 88%

AMALGAMATION - BRETT SUPER BLEND SVG = >85%

AMALGAMATION II - BRETT SUPER BLEND SVG = 82 / 86%

Brett TYB 261 SVG = 80 / 82%

Brett TYB 207 SVG = 80 / 82%

Brett ECY04 Anomama SVG = up to 100%

Dus 6X3 flessen =18 met Brett en dan nog twee flessen met een gewone bottel gist om een vergelijk te hebben dus 20 flessen wild gerstenat!

The Funk get’s Anvers of Anvers get’s Funky

Davy

Leuke discussie ik volgende even of is dat al te laat, ik was nog aant dweilen, met de kraan open....

Frank ik stel voor dat je een aantal zaken gaat meten en trenden.

1/ Vertrekken van niet gekookt water op in-maisch températuur wat is de opgeloste zuurstof ? Voor toedienen sulfiet ?

2/ Na een specifieke dosering van 1g/10l Antioxin wat is dan je opgeloste zuurstof en sulfiet concentratie ?

3/ Wat is de afname van sulfiet en toename van zuurstof en waar ligt je inflectiepunt in tijd voor 1g/10l (aangewezen concentratie fabrikant) ? Alles boven nul is slecht !

4/ Om uiteindelijk ook na filteren de totale hoeveelheid sulfiet te bepalen die je minimaal moet doseren om geen rest sulfiet te hebben voor koken en toch je opgeloste zuurstof op 0ppm te houden.....tijdens je process.

5/ Tijdens de metingen niet vergeten zelf zuurstof op te nemen en blijven ademen.

Ik kijk uit naar de grafiekjes en bijhorende waarden en conclusies...

PS alles herhalen n=6 voor statistische relevantie

Hoi Piet inderdaad ! Is ook niet altijd nodig :) En al deze klaringsmiddelen nemen duidelijk body weg uit je bier je dient daar dus zeker rekening mee te houden.

PS waren de olijven lekker ?

Vergeet niet dat je meestal een combinatie dient te gebruiken daar ze beiden een andere werking hebben, kationisch vs anionisch, pos vs neg dus ook nooit direct tegelijk gebruiken maar een uurtje wachten tussen beiden toedieningen anders binden ze met elkaar. Biersol volstaat meestal daar de meeste onzuiverheden kationisch zijn en anionisch worden gebonden.

Boodschap : opposites attracts!

Volgens wikipedia:

"Saison is een biersoort die zijn oorsprong vindt in de Belgische provincie Henegouwen

Saison is het Frans woord voor seizoen omdat dit een seizoensbier was. Dit bier werd oorspronkelijk door de boeren gebrouwen in de winter om gedronken te worden door de seizoensarbeiders in het oogstseizoen. Men moest wel in de winter brouwen om te voorkomen dat het bier slecht zou worden gedurende de bewaring. Deze bieren hadden een alcoholpercentage rond de 3% en waren extra gehopt voor de houdbaarheid. De hedendaagse saison-bieren worden het gehele jaar door gebrouwen en niet enkel meer in Wallonië. De meeste bieren zijn goudblonde tot amberkleurige ongefilterde bieren van hoge gisting en hebben een alcoholpercentage tussen 5% en 6,5%. Enkele bekende voorbeelden: Saison Dupont, Saison 1900, Saison d'Epeautre, Saison de Pipaix "

Wat mij betreft is dit dus geen vraag. Saison valt of staat niet naargelang wel of geen suikergebruik.

Rodemier daarom was het dus ook een hypothese :) , bedankt voor de uitleg iedereen, er is in deze dus geen richtlijn te volgen, als ik ga brouwen post ik het recept wel. De bedoeling is mijn batch te gaan splitsen en van 10l een brett saison te maken. keep you posted.

Jeroen zie ik een SS Brewtech ketel en inductie? Werkt dat goed en welke inductie gebruik je ?

Walter moogelijk deze vraag naar ander topic plaatsen ?

D

Pellets, whirlpool en 90 minuten wachten dat kan best met een gekoelde steriele oplossing dan is alles mooi neergeslaan en kan je zo zeer heldere wort naar je gistvat brengen geen filters nodig juist geduld en je hebt maximale rendement van je hop :) en gaan voor kwaliteit niet kwantiteit...

Beste vrienden ik sta er zo van versteld dat er zo weinig aan waterbehandeling gedaan wordt.

Door toeval, ligging ea hebben brouwerijen bieren ontwikkeld die zeer specifiek zijn of waren en water is in vele gevallen een van de parameters die smaak, mondgevoel ea bepaald dus ook het karakter van het desbetreffende bier.

Om dit dus te kunnen evenaren kan je enkel zouten toevoegen om je water en daardoor ook je bier op punt te krijgen. Zijn dit additieven, zo kan je het bekijken is dit chemische brol, neen.

Ik denk dat we eens vaker wetenschappelijk de zaken moeten benaderen en leren begrijpen. Ik probeer me vaag te herinneren dat er een topic was omtrent innovatie ?

Wel voor mij is het leren begrijpen en toepassen van de recente boeiende wetenschap omtrent bierbrouwer de biochemie, chemie, fysica die de laatste jaren enorme vooruitgang heeft geboekt een doel. En ik zie dit als innoverend en addictief.

Dit is met additieven ook zo, leren begrijpen, ze zijn niet meer dan een molecule, die door zijn afkomst ie aangemaakt door een plant als natuurlijk wordt aanzien en diezelfde molecule in het lab gemaakt voor anderen als chemische brol over de lippen gaat.

Wel voor een exact analytisch apparaat zijn deze identiek ook in eigenschappen en interactie. Dit gezegd zijnde is het begrijpen van wat is een additief hoe is zijn interactie, oorsprong en doel bepalend voor het geheel.

Veel van de hierboven genoemde zaken vallen hieronder. Zijn eikenhouten schilfers additieven, neen terwijl puur chemische fenolen dit wel zijn en ze in principe hetzelfde doen met je bier...begrijpen is de boodschap en verbanden leggen die we wetenschappelijk kunnen staven is een doel op zich om ons bier te verbeteren....dus ik kap geen biersol in mijn bier maar een theelepel ultrazuivere suspensie van Mol's zand......does this make sense? En ja ook zuurstof in je bier is voor sommigen een frustrerend addictief, additief...:)

Braumeister en zuurstofarm brouwen zijn als water en vuur een contradictio in terminis, vloeibaar ijs gegoten in een vierkante cirkel of voor de limbisch zuurstofarmen onder ons een square-cube law verhaal dat nog kant nog wal raakt en daardoor de rupelpaling met zijn kop in de rupelklei drukt smachtend naar de heerlijke zwavel dampen van het gebruikte sulfiet om een en ander te doen verklaren of perceptisch een egocentrisch moment van euforie te bezorgen aan de low oxygen gelovigen. Het foutief toepassen van de vierkante kubus wet zou menig brouwer wel eens aan "Lager" wal doen geraken !

Beste Ingo,

Het bier dat ik gisteren op fles getrokken heb vertoonde deze geur niet echt. Maar wel een van de test flesjes dat ik reeds bottelde voor dryhoppen....dus minimale lagering...mogelijk van daar mijn mogelijk voorbarige conclusie ?
    Het kan idd ondertussen wel goed gekomen zijn... ik kan me ook bijna met mijn manier van brouwen, altijd goed laten uitgisten en lageren niet voorstellen dat ik daar last van zou hebben, buiten een infectie natuurlijk.
    Ik laat het jullie weten, ik ben ook maar beginnend brouwer dus deze smaken/geuren herkennen is met een korrel zout te nemen !

D

Beste Theo,

Ik heb het nu ook met een van mijn bieren. Een sterke blonde vergist met de M44 bij 20-21°C.
    Heb deze gisteren op fles getrokken na een week dryhoppen bij 18°C (kelder) en een week lageren bij 18°C.
    Ik had dit nog nooit met mijn andere gebruikte gisten. Ik moet zeggen dat ik altijd ligtjes underpitch ( 1pakje MJ op 15l wort van meestel > SG 1070 dus ik zit steeds met een gestreste gist volgens brouwhulp). Ik ben benieuwd of de bottelgist F2 dit gaat verwerken. Ook de eerste keer dat ik dit ervaar.

Ik laat het jullie weten.

D

Beste Vrienden,

Leuke reacties !

Mijn doel bereikt we kunnen dus gaan vergelijken de pro's, con's, de parking of de niet-parking uiteindelijk zal het resultaat altijd bepaalde vooroordelen gaan wegnemen of bevestigen.

Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.

De fles is toegekomen ik ga deze, deze week verdelen en jullie afzonderlijk contacteren voor de levering.

By the way de fles was binnen een dag verdeeld iets trager dan de meeste meningen :thumbup:
    Bedankt aan de geinteresseerden dat maakt deze initativen zo leuk en zo zijn we binnenkort weer wat wijzer, daar draait het bij mezelf vooral om.

Frank.... tot as donderdag, ik moet nog wel even mijn persoonlijke emissie norm bekijken voor ik van de parking naar de niet-parking kom... ;D

Stevige groet,

Davy

Hoi,

Deze eens lezen zal veel verklaren....

http://onlinelibrary.wiley.com…-0416.2002.tb00546.x/full

Sensory and Analytical Characterisation of Reduced, Isomerised Hop Extracts and Their Influence and Use in Beer

The use of reduced, isomerised hop extracts became very popular during the last decade in terms of achieving both better foam and light stability. Today the most common products are those with tetra-hydro-iso-α-acids (THIA) or rho-iso-α-acids (RHIA). There is still not clarity concerning the taste properties of these products in comparison with iso-α-acid Bitter Units (BU). The experiments conducted showed that the bitter conversion factors determined in previous work (1.6 for THIA and 0.7 for RHIA) represented only perceived bitterness when presented in tap water. In the test beers a bitter conversion factor of 1.0–1.1 for THIA was determined and the factor of 0.7 for RHIA in beer was confirmed. Photometric methods led to considerable deviations when used for the determination of THIA and RHIA, whereas the HPLC method, in combination with either Solid Phase Extraction (SPE) or Liquid Liquid Extraction (LLE), led to very good results. RHIA was found to have a foam stabilising effect and it was also shown that the foam stabilising effect of THIA in unhopped beer was higher than in hopped beer. The quality of bitterness decreased with an increase of THIA and RHIA. A dependency on the alcohol content in regard to the bitter intensity was ascertained.

Gr,

D

Beste Vrienden,

Ik wil graag een aankoop doen van 1L Tetrahop ( te veel voor een hobbybrouwer) en deze verdelen in potjes van 100ml.

De aankoop wil ik doen bij :

Simply Hops in de UK

http://simplyhops.de/bittering…ts/tetrahop-gold-1lt.html

http://www.barthhaasgroup.com/…chnical-specification.pdf

Tetrahop Gold® is an aqueous alkaline solution of the potassium salts of tetrahydro-iso-a-acids. It is produced from CO2 hops extract using a patented all aqueous process. Tetrahop Gold® enhances beer foam when used as a post-fermentation replacement for a part of the normal bittering.

In the absence of normal a-acids and iso-a-acids, Tetrahop Gold® will give complete protection from the formation of light-struck flavour. Furthermore, it will act as an antimicrobial agent when added to beer.

Een potje komt ongeveer op een 5 euro ik moet dit echter nog exact berekenen.
    Het kan 2 jaar goed bewaard worden in de koelkast (up to 2 years if stored 15 – 25°C).

Ik ben van plan de bestelling deze week te plaatsen.

Als je graag een potje wil, graag een perssonlijk berichtje, ik heb reeds twee gegadigden dus er zijn er nog 8 beschikbaar !

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Davy

Ik ga alvast areoob aanwezig zijn. By the way mijn eerste afspraak in de gilde als nieuw lid.....
    Ik merk wel dat er reeds zeer opmerkelijk figuren moeten rondlopen :) .......hahaha
    Tot zaterdag
    D

Dag Herman,

Ik heb onlangs een Fallen Angel (recept Ronnie) gebrouwen en gedryhopped met Citra/Galaxy een combo die veel gebruikt wordt in de US en ook zeer lekker is.
    Als je deze hoppen hebt zeker aan te raden.
    Ik bezorg je een flesje om eens te proeven staat nu te lageren en dan nog een maand rijpen op de fles. Keep you posted.

Verder ben ik benieuwd wat de invloed is van de gist ! Ik heb onlangs The Calling IPA gedronken (Moortgat) Boulevard Brewing Co. ,te koop bij Delhaize en deze is zeer goed wel een IIPA 8.5% ABV en deze heeft wat jij aangeeft geen moutige smaak dus zeker een grotere hoeveelheid pilsmout vs pale mout en suiker.
    Gist is mij onbekend zou wel eens een duvelgist kunnen zijn die ze gebruiken.

Ben wel benieuwd naar je brouwsel alsook dit van Cis.

Tot hoors,

D

Beste vrienden,

Ik ga me morgen eens wagen aan het recept van Serge met wat kleine aanpassingen.

Doel is om een lekker alternatief sterke blonde te brouwen uitgaande van een 'top recept'.

Ik heb zeer goede ervaringen met de M41 in een recept van Ronnie, OmertaIII en wil deze gaan gebruiken omwille van zijn fenolische aard en hoge SVG. Ik twijfel echter tussen de M41 en M47 daar mogelijk een eind SG van 1001 te laag is met de M41 en de M47 hiervoor meer geschikts, is met een voorpselde eind SG van 1008 maar andere smaak.... beide kunnen maar leveren een ander bier....M41 heeft voorkeur of iemand moest me kunnen overtuigen :).

Verder heb ik de haver vlokken vervangen door maisvlokken en wil dit resultaat eens bekijken en vergelijken.
    Hopgiften zijn identiek enkel voor de dryhop wil ik de combinatie Galaxy Citra geen gebruiken daar het huwelijk van beiden altijd een schot in de roos is en vreemdgaan is hier geen optie.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde
    KenmerkDPET07
    Naam receptDuvel Kloon M41
    Brouwdatum07-03-2017
    BiertypeOverige bieren
    Volume16.0 l
    Begin SG1.070 SG
    Berekende kleur (Morey)6 EBC
    Berekende bitterheid (Rager)34 IBU
    Brouwzaalrendement80.0 %
    Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt
    15.00 lWater uit Zutphen
    9.02 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%
    3.064 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC71.5 %
    0.214 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5.0 %
    0.214 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC5.0 %
    0.793 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC18.5 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
    Eiwitrust58.0 °C1 min.10 min.4.3 l/kg
    Beta-amylase62.0 °C10 min.50 min.4.3 l/kg
    Alfa-amylase72.0 °C15 min.10 min.4.3 l/kg
    Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
    39.1 gSaazpellets3.4%70 min.27.4 IBU
    36.0 gStyrian Goldingspellets3.4%15 min.6.7 IBU
    30.0 gCitrapellets13.4%koudhop0.0 IBU
    30.0 gGalaxypellets14.3%koudhop0.0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik
    5.00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType
    [row]5.00 gIers mosklaringsmiddelkoken starterBelgian ale (M41)bovengist

Graag jullie inbreng en opmerkingen.

Tot hoors,

D

Ik had op het NL forum twee recepten gevonden van een Duvel kloon waarbij een deel maïsvlokken en een deel maisgries (polenta) wit gebruikt was in de maish. Ik begrijp de logica om het bier droger te maken maar vanwaar de twee ? Lijkt me een raadsel waarom niet alleen vlokken. Het enige wat ik kan bedenken is om de EBC waarde laag te houden en toch zetmeel toe te voegen.
    Hoi,

Heeft er iemand ervaringen met polenta ipv maisvlokken tijdens brouwen ?
    Ik zie in heel wat Duvel kloon recepten, maisgries terugkomen ?

Graag advies,

D

Ok Ronnie,

Uitdaging aanvaard, zelfde recept zelfde gist en we gaan voor citra, galaxy en simcoe hops 1/1/1....graag wel enig advies gewenst van de "mentor" over de hopgiften.
    En kunnen jullie meedenken naar een leuke naam zoals bvb. Citrömerta...

Gr,

Davy

Hoi,

Ik heb een halve liter van batch een gedryhopped met Citra, Galaxy en Simcoe 1/1/1.....deze staat nu op fles te gisten en wil hem maar opendoen na een maand....dus nog 14 dagen wachten. Was op aanraden van een van mijn collega's uit de US (lees mijn US hop leverancier).

Ik denk dat dit je met dit recept van Ronnie mist andere hoppen (meer US style) een leuke Belgian Double Hoppy IPA kan brouwen.....zelfs met de M41.

Keep you posted,

Davy

Beste Breugel,

Ik ga een poging wagen om een antwoord te geven op je vraag.
    De M41 laat een fenolische gekruide indruk na met in de afdronk een licht fruitige nasmaak van voormij gedroogde vruchten.
    Ik had graag wat meer citrus toetsen in het bier dus ik ga voor de volgende wat experimenteren met USA hops.

Davy

Beste vrienden,

Hier alvast een korte update van het Omerta III recept van Ronnie met de M41, Mangrove Jack Belgian Ale.
    Recept identiek gevolgd en reeds gemeld een OG van 1064 SG en na vergisting met de M41een FG 1001 SG dus een stevig blond biertje.
    De wort is 10 dagen op 21°c vergist met de M41 en dit resulteerde in een zeer hoge attentuatie van 97% (had ik niet verwacht) dus een ABV van 8.2 voor hergisting op de fles. Het bier is gelagerd op 17°C in mijn kelder voor 4 weken en was super helder. Hergist met 8g suiker per liter zonder toevoeging bottelgist, dus een klepper van +/- 9% ABV. Na bottelen nu 3 weken op fles en dit is het resultaat, mooie schuimkraag en carbonisatie en nu al een lekker doordrinkbaar bier, mooi blond dus kan alleen nog maar verbeteren.

Voor uitschenken...haha

Na...

Bij deze BEDANKT Ronnie voor het recept en advies.

Op naar een volgende kloon maar met wat meer US hops.....

Davy

Hoi Allen,

Ik heb onlngs een hoop US hops meegebracht en zou graag een DIPA brouwen met 8.5% ABV, 90 IBU, 6-8 EBC. Iets zoals The Calling DIPA.
    Iemand een bewezen moutstort / recept waarvan ik kan vertrekken. Ik heb want rond gekeken op het forum maar geraak er niet volledig wijs uit.

Alvast bedankt,

D

Beste vrienden,

Even een update, recept van Ronnie Omerta III laten gisten met Mangove Jack M47 na een weekje uitgegist en op lagervat gezet.
    OG 1064 SG en na exact 6 dagen FG 1012 SG dus dit geeft 6.9% ABV en 79% attentuatie. Dit is duidelijk minder dan de M41. Gisting heeft plaatsgevonden 3 dagen bij 20°C and 3 dagen bij 22°C nu lageren in de kelder op 15°C voor een aantal weken.

Van zodra beide bieren drinkbaar zijn krijgen jullie een update.
    De vorige Omerta III met de M41 vergist is vandaag op fles gegaan met 6g/l bottelsuiker en staan nu lekker bij 25°C te rusten.

Tot hoors,

D

Hoi Ronnie,

Dit week end nog eens je recept van de OmertaIII herbrouwen en op een beginSG van 1064 uitgekomen :) en op het gistvat geplaatst met de M47 op 19.5°C.

Ik laat je weten hoe deze uitgist ik vermoed eindSG 1015...75% attenuatie en 6.5% ABV

Staat lekker te pruttelen had wel een iets langere lag tijd dan de M41.

Zoals beloofd keep you posted de andere met de M41 staat te lageren en gaat dit week end op de fles zonder bottlegist, moet kunnen staat nu drie weken.

Als alles te drinken is gooi ik wel es een flesje binnen.

Tot hoors,

D

Hoi,

Ik reis zakelijk regelmatig naar de US en daar kan ik deze hoppen lokaal kopen, voor dit totaal pakket 0.5kg hop betaalde ik een goede 35Euro.
    Dus goedkoper ik kan nog niet oordelen over de kwaliteit maar collega hobbybrouwer heeft ze zeer goed bevonden. Ik vermoed daar de homebrew afzetmarkt aanzienlijk groter is en ze niet onderhevig zijn aan additionele belastingen omwill van de export deze goedkoper zijn. Ik wil gerust laten weten wanneer ik nog eens passeer mocht je interesse hebben.

Gr,
    D

Ha Ha,

Hop hop hop....
    Het gaat een leuke winter worden.....

We gaan hier de "Omer III" proberen mee te hoppen om vershillende versies te bekomen....

By the way hoppen komen rechtstreeks uit de US een pak goedkoper dan in Belgie...-30%

Aan de ervaren rotten int vak...enige suggesties ?

Gr

D

Hoi Ronnie,

Ik heb niet bewust het lettertype veranderd ! Ik ga er zeker op letten.
    Ik zal ook maar es een zakje van 25kg pilsmout gaan halen bij Dingemans en wat beginnen spelen met verschillende gisten.
    Alle andere ingredienten heb ik nog genoeg.
    Batchkes met een eindvolume van 15l = 3X5l om dan te spelen met de gisten en veel te proeven.
    En morgen heb ik al mij Amerikaanse hoppen binnen, rechtstreekse import :) dus daar kunnen we ook wat mee.
    Weet alleen niet of deze te combineren zijn met deze blonde/recept...we zien wel.

By the way onlangs een The Calling Double IPA gedronken te verkrijgen in Delhaize....niet slecht.

The Calling is an undeniable IPA we were driven to make. It's our tribute to like-minded dreamers, adventurous spirits, and glass half-full optimists. It's also our most heavily hopped beer ever, bursting forth with unmistakable tropical fruit and pine hop aromas and flavor supported with a slightly sweet malt character, tapering to a crisp, dry finish. Heed your call and enjoy.

Color (EBC) 12
    Bitterness (IBUs) 75
    Original Gravity (Plato) 19.2
    Terminal Gravity (Plato) 2.6
    Alcohol (ABV) 8.5

Aroma Fruity hops with significant tropical notes
    Malt Minimal
    Hops A blend of eight varieties, primarily featuring Mosaic, Equinox, Galaxy and Amarillo
    Balance Hops!
    Body Medium

Staat op mijnen to do list...

Nog een prettige avond,

D

Hoi,

Dit is het recpet dat ik gebruikt heb van Ronnie met als gist de M41...

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.test10k van 22/11/2013) - Datum Export: 24/11/2013

Naam van het bier : OMERTA III
    Type van het bier : huwelijk tussen IPA & Omer
    Brouwvolume : 40 liter
    Extractie-efficiëntie : 80%
    Voorspelling begindensiteit : 1065,4 SG /16,0 °P /16,5 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1007,8 SG /2,1 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,5%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 37 IBU / 7 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 8,000 81,6 %
    CaraPils 5 5 0,200 02,0 %
    Rijstvlokken 0 0,500 05,1 %
    Kristalsuiker 0 1,100 11,2 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (M) Medium
    Maischwater : 31,1 liter aan 58 °C
    54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust)
    63,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose))
    72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
    Filterspoelen: ga naar 75..78°C
    Totaal spoelwater : 35,0 liter aan Max.80°C
    Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
    Totale kooktijd : 70 minuten
    Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    Fuggles (A) BLM 4,0% 20 FWH 3,9
    Target (U) BLM 11,0% 45 10' 29,0
    Fuggles (A) BLM 4,0% 20 45' 2,9
    Hallertau Spalt Select (A) BLM 6,0% 15 60' 1,5
    Hallertau Spalt Select (A) BLM 6,0% 15 70' 0,0

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
    Additief Aantal Eenheid Toev. na..'
    Iers mos 8,0 g 45'
    Koriander 5,0 g 65'

VERGISTING
    Gistnaam : Danstar BRY-97 IPA korrel
    Hoeveelheid = 30 gram
    Gisteigenschappen : Voor o.a. IPA's, licht esterachtig, vrijwel neutraal en geeft geen onaangename geuren.
    Of 1 pakje opschalen in giststarter: 2,2 liter maak met : 250 gram moutextract en 9 gram gistvoeding in 2,3 liter water koken + pH aanpassen