Berichten van De Carport

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Van de week een bestelling geplaatst bij BL, deze is vandaag toegekomen. Bij het openen van het pakket bleek dat 1 zak hoppellets Fuggles niet (meer) vaccuum is. Waarschijnlijk tijdens het transport gebeurd, want je kan aan de verpakking nog goed zien dat hij wel vacuum geweest is. Kan ik deze nog gewoon gebruiken? of toch maar een mailtje sturen richting BL?
    De rest van het pakket is trouwens volledig in orde, en ook met de nodige zorg ingepakt, dus daar geen klachten over.

Alvast bedankt.

Dat kan inderdaad soms gebeuren, vaker bij bloemen dan bij pellets.
    Als het 2018 hop is kan je deze gerust gebruiken.

Maar zoals Serge zegt, meld het even bij Brouwland, dan kunnen ze de eventuele klachten oplijsten en zien of er veel klachten van binnenkomen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Dag allemaal,

Ik zou graag met enkele gemotiveerde hobbybrouwers een bierbrouwgilde willen opstarten regio Kortenaken, Halen, Diest.

Zijn er geïnteresseerden?
    Stuur me even een bericht

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Eindelijk is het er van gekomen.

Mijn eerste eigen bier op de markt !

Tripel Ampère is een Tripel van 8% met een fruitige toets.

Heerlijk voor bij een aperitiefhapje, op een terrasje of gewoon naast je vrouw in de zetel :)

Ik vraag me af wat de invloed van het schuim in het gistvat op zo'n toestel is? Mijn laatste vergisting met de Westmalle gist was vrij hevig met een schuimlaag van minstens 20cm!

Tot nu toe valt dat blijkbaar goed mee aan mijn grafiek te zien.
    Ik had toch ook wel een schuimlaag van 10cm en heeft geen invloed gehad .

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Quote from Bart)

en ook belangrijk, kan je dat kant en klaar kopen, want van solderen (en electronica) heb ik geen kaas gegeten... Een handleiding netjes volgen lukt wel (Ikea-kast staat toch nog altijd), maar daar stopt het ongeveer.

Je gaat hem altijd in elkaar moeten solderen, software inladen en kallibreren.

Of je zoekt iemand die dat voor je wil doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Eergisteren mijn zelfgemaakte Ispindel eens in mijn gistvat geworpen en hij doet het echt goed.

Begin Sg hydrometer : 1068

Begin Sg Ispindel : 1069 !

ik gebruik nu de App Brewspy(enkel android) om hem te volgen (elke 15 minuten een update)

ondertussen is hij al gezakt naar 6.82 plato wat overeenkomt met een sg van 1027.

je kan met de app het brouwsel opslaan en dan gaan vergelijken met een volgend brouwsel.

Ik zou in de toekomst suiker afwegen voor het totale volume jongbier, koken ik water, afkoelen en rustig door het jongbier roeren. Heeft waarschijnlijk niets met dit probleem te maken maar dat is toch altijd beter om dat zo te doen naar mijn mening. ?

Die 10 troebele flesjes :

Heb je misschien bij het bottelen iets te veel troeb meegenomen en is het daardoor in de flesjes gekomen ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb ook al eens met de Belle Saison gist gewerkt en ben op 23° vertrokken en elke dag warmer tot 28° . 998 was mijn eind SG

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat is ook waar. Maar eens naar de brico gaan en de nodige spullen aankopen. Het zal ook voor een deel het risico op oxidatie door het kletteren van het warme wort tegengaan.

inderdaad, dat is iets waar de Amerikaanse brouwers geen erg in hebben. Ik heb dit ooit aangehaald op een pagina van grainfather users en ik kreeg hevige reacties dat het een fabeltje is en dat je de lucht eruit kookt bij het koken. Rare vogels die Amerikanen ?

Het enige waar ik een beetje mee zit, is dat de bevestiging aan het plafond echt wel goed moet zijn. Ik zou niet willen dat het losschiet en de mand pardoes in de ketel terugvalt. Heet wort aan 78°C zal geen goed doen aan mijn velleke =O

chemisch anker komt nooit los ?

Kan je die gist wel opkweken? Ben je zeker dat er geen (andere) bottelgist gebruikt wordt?

Hey Koen,

Het staat er ook bij, ik heb de gist niet opgekweekt maar de M31 van mangrove jacks gebruikt. Vandaar ook geen perfecte Kloon maar wel een lekker bier

Ondertussen trouwe eigenaar van een Grainfather Connect.

Handig ding voor testbrouwels.

Het enige waar ik mij vragen bij stelde is dat als je gaat spoelen, de moutkorf 40 cm boven het wort zet. 1 verkeerde beweging en de moutkorf valt in het hete wort.

Ook ga je bij het spoelen het wort maten kletteren omdat de moutkorf zo hoog hangt.

Daarom ben ik nu dankzij een idee van Serge bezig om een rakeltje te maken zodat de moutkorf geleidelijk aan omhoog kan getrokken worden.

Veel veiliger en minder zuurstofinslag .

Maakt niet uit jongens ik zeg wel regio Diest,maar het is niet in Diest.

Ieder is toch vrij om een evenement te organiseren of niet ?

Bij ons is het inderdaad niet gratis,gaat ook moeilijk als je BBQ eet, samen brouwd,...

Een klein eventje met een leuk sfeertje dat is de bedoeling ?

ik bedoel Cassonade ?

Even een vraagje :

Ik heb een week geleden een Tripel Gebrouwen met Begin SG 1080, hij staat nu een week te gisten en ik ga hem nog een week laten verder gisten.

En dan de lagering :

- op hoeveel graden

- hoe lang ?

Ik heb net een Inkbird gekocht, dan kan ik die ook direkt eens testen ??

Alvast bedankt voor jullie tijd !

voor de babyborrel van mijn schoonzus heb ik een Witbier gebrouwd.

dit heb ik reeds geproefd na een week op fles en was al lekker fris van smaak.

een ideale dorstlesser bij zwoele zomeravonden.

-----------------------------------------------------------------------
    ¦ BrouwVisie Receptrapport ¦
    -----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
    Naam recept : WItbiertje
    Kenmerk :
    Brouwdatum : 6-8-2017
    Biertype : Witbier
    Aantal liters : 30
    Gewenst begin SG : 1048 (5,0 Vol% alc.)
    Brouwzaalrendement : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
    Totaal benodigd brouwwater: 41,79 liter
    Maischdikte : 3,50 l/kg
    Maischwater : 0,00 liter
    Spoelwater : 18,90 liter
    Kooktijd : 90 minuten
    Berekende kleur : 11 EBC(BrouwVisie)
    Berekende bitterheid : 17 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
    Pilsmout (WM) 52,8 % 3,451 kg 4 EBC
    Tarwe licht 42,3 % 2,770 kg 6 EBC
    Havermout (CM) 4,9 % 0,320 kg 6 EBC

Massa hop--------------------------------------------------------------
    Hersbruker 5,0 % 25 gr 75 Min. 17 EBU
    Golding 6,0 % 5 gr 7 Min. 1 EBU

Opmerkingen : -

Kruiden----------------------------------------------------------------
    Sinaasappelschillen 30 gr 20 Min.
    Koriander 10 gr 5 Min.

Gist-------------------------------------------------------------------
    Gistsoort : Fermentis Safale K97
    Gist toegevoegd als : Giststarter
    Volume : 0 ml
    Beluchtingstijd : 0 uur
    Temperatuur : 0°C

Maischschema-----------------------------------------------------------
    Maischschema naam: 1 staps maisschema (1)
    Stap 1: 35°C 0 Min. 0,0 l/kg
    Stap 2: 52°C 15 Min. 3,5 l/kg
    Stap 3: 62°C 35 Min. 3,5 l/kg
    Stap 4: 72°C 25 Min. 3,5 l/kg
    Stap 5: 78°C 5 Min. 3,5 l/kg

Het water van Kortenaken is niet zo verschillend als dat van Antwerpen, met 150 ppm calciumcarbonaat. Ik gebruik gedemineraliseerd water (minder dan 1 euro per 5 liter in de delhaize). Indien je het toch wil gebruiken, zeker aanzuren...

ik gebruik nu altijd kraanwater en ik heb nog nooit de ph bekeken, moet ik dit dan best wel doen en melkzuur bedoel je dan toevoegen indien nodig ?

Ik zag bij aliexpress een ph-meter, zijn deze hiervoor geschikt ?