Berichten van UncleBrazzie

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Sjoekes,

kent iemand de specificaties van dat soort compacte mobiele tapinstallaties dat je op festivals ziet? Basically een blokje waar een tapkraan aanhangt en waaraan je je vat koppelt. Ik zoek naar een zo draagbaar mogelijke mobiele oplossing om bier uit vat te schenken.

Bottles I know. Taps...new territory for me.

Inmiddels al een tweede batch van gemaakt.

Batch 1 had "een beetje" last van gushing. Zoals in "wie wil proeven moet vooral dicht in de buurt komen staan als ik 'm open en zijn/haar mond wijd opengesperd houden".
    Batch 2 is hier gelukkig van gespaard gebleven.

Beide batches waren geen zuren bieren. De Brett in batch 1 heeft 't wel een zekere funk meegegeven maar zuur was hij geenszins.
    Door de pectine in de kweeperen waren beide batches zéér troebel; opaak zelfs. Niet dat mij dat stoort maar sommige mensen staan op (en soms in) helder bier.

Al bij al een leuk gegeven, maar er is nog werk aan om hier potten mee te breken. Ik mis de decadente geurigheid van verse kweeperen, en als fruit overheersen ze het bier nogal snel.

Maar vooralsnog waren er meer mensen die 't wél lustten dan niet. En ook meer die voor hun tweede rondje een paraplu opentrokken.

Follow-up: tot hiertoe is er nog niemand die mijn Gotlandsdricka geproefd heeft

* voortijdig aflijvig geworden
    * spontaan en naar-rook-geurend over zijn nek gegaan
    * een gerechtelijke procedure begonnen om compensatie te bekomen voor het geleden psychisch, lichamelijk en organoleptisch leed

Waarmee ik maar zeggen wil dat zelfs mensen die rookbier niet actief lust 'm weliswaar rokerig maar niet overdréven rokerig vonden, en dat mensen die actief wél rookbier lusten 'm rokerig genoeg vonden om niet als "pansy-ass probeersel" beschouwd te moeten worden.
    Mensen die rookbier actief niét lusten hebben zich wijselijk onthouden.

Mijn mening in deze: als je toch rook- of turfmout gaat gebruiken, hou je dan vooral niét in, en zorg dat je bier naar rook smaakt.
    Per uitzondering zou je aan een IPA of imperial stout een bescheiden dosis rookmout kunnen toevoegen, om een vleugje rokerigheid te introduceren. Als je rookbier gaat maken, maak dan róókbier. :)

Sta me toe helemaal de andere kant op te gaan dan Walter :)

Ik heb Jester King gecontacteerd en naar hun Viking Metal gevraagd. Ze hebben me zowaar het recept gewoon gegeven, waarmee bewezen is dat de wereld nog nit helemààl naar de zak is.

Read all about that here

Anyway, de moutstort van mijn uiteindelijk recept:
    28.6% pale
    14.3% tarwemout
    14.3% roggemout
    28.6% Weyermann rauchmalz
    14.3% brouwland whiskymout (maar die is wel lightly peated)

De rest van 't recept staat op 't HBA forum. Vorige week gebotteld en beslist geen bier voor Walters. Volgende week te proeven bij de Antwerpse Brouwgilde :)

Rookmout is op zijn zachtst gezegd een polariserend ingrediënt, en turfmout zo mogelijk nog meer.
    Als je echter ziet dat een brouwerij als Schlenkerla toch enige naam en faam heeft gemaakt door énkel in te zitten op rookbieren moge het duidelijk zijn dat daar wel degelijk fans van zijn. Nu kan je hetzelfde zeggen van dwergwerpen, sadomasochisme, Elviscovers en saaie tripels dus hou je daar ook niet tevéél aan vast.

Bottom line: rookmout kan tot 100% maar dan zorg je best dat je iemand kent die écht zot is van rook én dat je de rest van de avond niks anders meer wil proeven.

Bottom line of the bottom line: behalve als't over gruitkruiden gaat mag je "oeioeioeie niet teveel van gebruiken of ge gaat dat proeven" advies met een schep zout nemen waarop je het argument "oeioeioei niet teveel van gebruiken of ge gaat dat proeven" meta-gewijs ook van een schep zout hebt voorzien.

Vandaag al reactie gekregen van de mannen van Omnipollo!

Helaas wat teleurstellend:

Ik heb ergens een recept van één van hun lassi-achtige sorbetbieren staan (yeah, I know, they don't do boring Belgians :) ). Als je wil stuur ik't wel 's door?

@ Walter, 3 zakjes: gaat dat dan niet veel te gistig smaken? jan

Volgens mij kan US05 met de pollepel inscheppen zonder dat je't ooit proeft. Zo'n beetje de neutraalste gist op de markt denk ik ;)

Amai, dat is een goede svg. Hoe was het maischschema?

Een uur op 67° en uitgemashed/gespoeld met water van 80°.

Onlangs eens geproefd van die pecan mud cake van Omnipollo, als je een kloon recept of tips hebt om in de buurt te komen van dit bier laat het gerust weten! Man man zo lekker en speciaal. Heb de dubbel barrel ook nog staan.

Stuur z'eens een berichtje? Zou me verbazen als ze niet op zijn minst een paar goeie pointers zouden geven.

Eén keer gebruikt.
    OG 1081
    FG 1012

SVG:85%

Mout

Moutnaam% Stort
    Pale ale mout (Maris Otter)39,7 %
    Münchnermout type 239,7 %
    Carapils (W)9,9 %
    Roggemout9,9 %
    Geroosterde gerst0,7 %

No sugar.

Op een goeie 10 kg mout ga je van die roast rye niet veel merken denk ik. Klassiek wordt daar geroosterde gerst gebruikt, maar ik weet zo nog niet of je 't dan merkt dat het bij jou rogge is.
    2.5% SpecB...kweenie. Mijn buikgevoel zegt dat je die temidden van de rest niet echt zal gewaarworden. Als je echt rozijnen wil (in Sacherstout? Waarom niet? Waarom wél?) krik je die beter wat op. Anders vervang je'm beter door een andere cara/crystal.
    Tarwe: voor schuimstabiliteit neem ik aan. Als je het floeren, beetje decadente mondgevoel van dessert wil, kan je havervlokken gebruiken. En, met een zuinig handje, wellicht wat lactose. Omnipollo doet geweldige dingen die echt op dessert-in-biervorm lijken, en het valt me steevast op dat daar dan lactose inzit. Maar dan ben je echt al een ander recept aan't maken natuurlijk ;)

Hoeveel totaalvolume heb je voor ogen? OG? verwacht FG? IBU?

1 kilo oranjebloesemhoning is best een prijzig grapje, en ik ben persoonlijk niet overtuigd dat je in dit soort stevige en afsmakende bieren veel smaakverschil zal merken met andere, goedkopere honing.
    2 kilo frambozen: dat ga je zeker proeven. Dat is't wel geen sacherstout maar een SchwarzwalderHimbeerenstout, maar swat ;)
    Denk eraan dat frambozen snel overheersen, en een zure indruk geven. Reden te meer om de zoetheid eerder te overdrijven, en de bitterheid eerder te ónderdrijven. Also: they're a bitch during bottling. Overal pitjes en ledderkes.

One for posterity.

Twee maanden na datum werden op donderdag de resulterende bieren geproefd en door de deelnemers collectief en unaniem gejureerd. Dank aan ons aller HomoEccentricus om, middels een rugzak vol flowcharts, flavor wheels, scorekaarten en thesaurussen over smaakafwijkingen, toch een minimaal élan van ernst en professionaliteit in deze avond te injecteren.

De spelregels waren duidelijk: uit dezelfde stamwort werd door elke deelnemer één of meer bieren gemaakt. De beschikbare parameters waren dus grotendeels te herleiden tot vergisting, en toevoegingen tijdens de lagerfase, hoewel een enkeling toch ook de kans gegrepen heeft om nog vóór de vergisting het bier naar zijn hand te zetten.

De bieren werden één na één, in groep geproefd. Uitschenker en afwasser van dienst zorgde voor een zekere anonimiteit wat de bieren betrof, en gaf zijn indruk van de graad van gusherigheid (dat dààr nog geen schaal voor bestaat, daar kan ik niet bij maar ik wijk wellicht een beetje af), waarna het bier door iedereen gezamelijk geproefd werd en meteen van een score voorzien, waarbij het eerst geproefde bier de [i]baseline[/i] werd. De andere bieren kregen dan een min of meer daaraan geijkte score, rekening houden met volgende (bij alle toekomstige professionele keurmeesters in het gezelschap tandengeknars en een bleek weggetrokken "jamaar" teweegbrengende) veralgemeningen inzake scores:
    [list]
    [li]minder dan 50: infectie of erger[/li]
    [li]tussen 50 en 60: duidelijke brouwfouten zoals DMS[/li]
    [li]tussen 60 en 70: niet in balans, buiten stijl[/li]
    [li]vanaf 70: oké maar niet wereldschokkend[/li]
    [li]vanaf 80: uitstekend maar niet wereldschokkend[/li]
    [li]vanaf 90: klasse. Wellicht zelfs wereldschokkend[/li]
    [/list]
    (mijn min of meer vrije invulling want we dierven af en toe wel eens afwijken als't over dit soort formele lijntrekkerij ging)

Volgt nu mijn eigen bescheiden neerslag van de proefsessies, hier en daar aangerijkt met wat er op dat moment over de tafel heen en weer vloog.

[b]Bier#1[/b] viel meteen op vanwege de kleur. Duidelijk veel donkerder dan het stamwort. Ik vond donkerbruine suiker terug, en een vleugje umami. Unaniem werd aan porto en sherry gedacht. Baseline kwam dankzij dit bier knal op 70 terecht: niks mis mee, maar er gebeurde wat weinig in. Achteraf viel me op dat we ons weinig vragen stelden over waar die donkere kleur vandaan kwam. Lage carbonatie, neigend naar Britse stijl.
    Ook [b]bier#2[/b] viel op vanwege de helder-rode kleur. Waarlijk zeer schoon, en vrij snel geïdentificeerd als zijnde afkomstig van hibiscus. Nog iets minder gecarboneerd dan #1, en in de mond een beetje leeg. Mild zuur, wellicht ook door de hibiscus.
    [b]Bier #3[/b] leek al meer op het stamwort wat kleur betreft. Mooie pareling, maar nog net als de vorige twee amper schuimstabiliteit. Geur van kruidige, fenolische gist, die al snel het woord [i]saison [/i]deed vallen. Lichte astrigentie, en een beetje lege afdronk. Er gebeurde wat weinig in de mond, vergeleken met wat de neus beloofde.
    Bij [b]bier#4[/b] viel onmiddellijk een geur op van rijp én onrijp fruit. Perzikpitten, amandelen en groene appelen. Het Groot Keurmeesterboek was onverbiddellijk: acetaldehyde. Het vermoeden werd uitgesproken dat dit bier te snel van de gist werd gehaald, waardoor de alcoholprecursor (acetaldehyde in dit geval) niet voldoende was omgezet tot ethanol. Honing, werd er gefluisterd. Dit bier was volledig plat.
    [b]Bier#5[/b] kreeg al snel de bijnaam "die met de gummiberekes". Vanaf engelse drop (van die Allsorts met kleurekes en smaakskes) en (jawel) gummiberekes werd via pompelmoes snel aardbei gedetecteerd. "Zou zo rood moeten zien als #2" werd geroepen (jawel, we waren al in het roepstadium beland maar gelukkig voor de buren nog niet heel luid). Schuim! Een kraagje! Opluchting bij de wortbrouwer: het ontbreken van enige [i]col[/i] tot dusver lag dus blijkbaar niet aan de aangeleverde wort. Een radleroïde limonadeskheid werd benoemd.
    [b]Bier#6[/b] had zowaar brokken. Van die ondefinieerbare klonters stuff die je niet in bier wil. Onplezierige geur, waarvan in de beschrijving zowaar over pipi en puttekes werd gewaagd. Brandde in de mond, en hoewel eerst gember werd ge-opperd kwam een verstandig proever al snel tot chili's en specifiek dan nog wel de Carolina Reaper. Alsof die proever een KarelDeGuchtje gedaan had en enige voorkennis had betreffende de kruidenkast van de deelnemer in kwestie. Niet dat ik beweer dat dat zo zou zijn, maar het zou kunnen. Toch? Nice try, no cigar though: ondrinkbaar, hoewel er buiten de brokken geen merkbare fout inzat. Gewoon érg niet lekker. En mosselkruiden. Carbonatie noch kraag kon iemand zich achteraf nog herinneren, enkel [i]the burns[/i].
    In [b]bier#7[/b] zat overduidelijk kokosnoot. Zonnecrème wellicht niet maar helemààl zeker was niet iedereen. Daaronder hetzelde appelige/steenfruitpit-achtige aroma als bij #4: acetaldehyde andermaal. Plat, licht astringent.
    [b]Bier#8[/b] riep meteen "eikenhout". Brett. Orval en rozen. Melkzuur en zelfs melksuiker. Opvallende helderheid. Aangezoet? Met? Brett in hoofdvergisting?
    [b]Bier#9[/b] gaf meteen zijn eigenaar prijs door als enige [i]live[/i] uit een keg getapt te worden. Transport van die laatste zorgde voor een troebel bier en een diep teleurgestelde frons bij de deelnemer in kwestie, maar opvallend was meteen de hop: éindelijk een bier waaraan hop was toegevoegd. Evenwel ook een lichte toets van het euvel dat ook #4 en #7 kwelde: acetaldehyde maar evenwel verstopt onder de hop. Geen bom, maar een lekker gedryhopte ale.

Winnaars dan, omdat er nu eenmaal ook een prijs te verloten viel (met dank aan Niels).

Unaniem kwam [b]bier#8[/b] als "beste" uit de bus.

Van wie dat bier was, en wat er allemaal precies mee uitgestoken is, evenals wat alle andere deelnemers hun arme wort allemaal hebben aangedaan, vernemen jullie volgende keer, in een nieuwe aflevering van "Doe Eens Wat Met Wort Science Theatre 2000".

Uw echtentechtige UncleBrazzie

PS: normaliter verontschuldigt men zich op internetfora wanneer men epistologische proporties aannemende posts pleegt, maar ik lekker niet. Lullen over bier, ik doe dat graag. Neh.
    [quote author=homoeccentricus link=topic=4387.msg80502#msg80502 date=1464249006]
    Is het zo duidelijk, Uncle?

[url=http://postimg.org/image/6osh1pvjf/][img]http://s33.postimg.org/6osh1pvjf/images.jpg[/img][/url]

[/quote]
    Veule beiter joeng. Veule beiter.
    [quote author=piet_v link=topic=4387.msg80465#msg80465 date=1464183375]
    [img]http://www.waterprojecten.com/wp-content/uploads/2014/10/fontein-Leiden.jpg[/img]
    [/quote]

Duh.
    En nu in speidelcontext?
    [quote author=NewLine link=topic=2677.msg80150#msg80150 date=1463517028]
    En waar is ie gestrand? Voor dit weekend had ik nog nooit van deze bierstijl gehoord, maar na dit weekend kennis te maken met bayerischer bahnhof wil ik dit absoluut eens proberen.
    [/quote]

In 't riool. Waar hij bij de eerste warme dagen vorige week de halve straat heeft ondergestonken. Seriously: als je de zurewortmethode wil hanteren kan je maar beter zorgen dat je die verzurende wort ook netjes tussen 40 en 50° kan houden want anders....

[quote]
    Enige bezwaar is dat ik absoluut geen zuurtjes in mijn normale installatie wil. Apart tonnetje er dan maar aan opofferen of toch maar jou methode van verzuren voor koken?
    Na 36u was ie bij jou al redelijk verzuurd? Is er een reden dat je niet laten koken hebt, dan verzuren en dan effe de beestjes doodkoken?
    [/quote]

De beestjes zitten enkel in je verzuringvat. Aangezien de wort nog gekookt wordt zijn ze daarna allemaal dood en is je installatie veilig voor besmetting.
    Koken, verzuren en dan weer koken...waarom zou je dàt doen?
    Het nadeel aan al die Leffes is zulke konsekwente bieren zijn. Ze smaken namelijk allemaal naar Leffe. Dat kàn een voordeel zijn, maar niet in't geval van Leffe.
    Op zijn zachtst ondergraaft het de noodzakelijkheid van 10+ varianten die eigenlijk onderliggend allemaal hetzelfde smaken.

ik kan mij moeilijk inbeelden dat een pakje korrelgist (buiten de gist zelf) alles bevat om 2 à 3 weken gans de wort te voorzien van al wat er nodig is om dit feilloos tot een goed einde te brengen

Srsly?
    Ik heb nog nooit een korrelgist gehad die niet op eigen krachten mijn wort vergist heeft gekregen. Gerehydrateerd volgens voorschrfit, wort niet belucht behalve door't in de fermentor te laten kletteren, geen gistvoeding toegevoegd. Gewoon het zakje en nothing else.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het zinloos is om méér te doen, enkel dat het strikt genomen onnodig is.

Update.

Bitter was "een beetje" zwaar uitgevallen: 1070 ipv de verwachte 1040.
    Wegens recipientgebonden complicaties heb ik'm toch laten vergisten, en 'm achteraf aangelengd tot 80% (ttz: "een kwart van't volume bijgevoegd"), weliswaart voorafgegaan door een kleine smaaktest. Met nog wat dryhop erbij wordt dit een leuk zomerbier.

Barley wine leek eerst gestrand op 1040. Zelfs komende van 1120 vond ik dat nog veel te hoog, dus was ik al van zinnens 'm een scheut US-05 mee te geven om er toch nog een tiental puntjes af te zabberen.
    Maar groot was mijn verbazing toen gisteravond bleek dat Thames Valley er toch op eigen krachten méér dan 10 punten had afgekregen: 1026 nat aan de haak.
    Overgeveld en naar koelere regionen overgebracht, alwaar hij een royale dosis rozijnen-op-rum zal meekrijgen, en wellicht nog extra rozijnen, gekarameliseerd in wort.
    [quote author=w@lter link=topic=4343.msg79899#msg79899 date=1462957346]
    Zal hem nog eens meenemen uit de Okay.
    [/quote]

Neeeeee niet doen!
    Of hoe een onschuldige vraag tragische gevolgen kan hebben...

Enfin, Crystal (want jawel, dat schryf je zo) krijgt op Tinterwebs allerlei veleladingendekkende omschrijvingen als "floraal", "kruidig", "fruitig", dus de beste manier om 't te weten te komen is 'm zelf eens te proberen. Ikzelf vond'm eerder fruitig. Een soort van fris fruitsap met een béétje citrus erin. Lijkt me een leuke om mee te singlehoppen.
    [quote author=homoeccentricus link=topic=4307.msg79449#msg79449 date=1461591880]
    Vergeet niet dat u automatisch een non-disclosure agreement hebt afgesloten bij het in ontvangst nemen van het wort, Uncle.
    [/quote]

Geen disclosure dus?

[img]http://www.thesoundtracktoyourlife.co.uk/image.php?productid=6340[/img]

Kan ik mee leven.