Berichten van SKullsmith

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

ik plak meestal met tape een spons tegen het vat en steek er de sensor tussen dan vallen de temp verschillen wel mee

Wat je ook zou kunnen doen (gaat bij plastic of RVS vaten) is gewoon een thermowell installeren en daar je sensor in duwen.

In een FastFerment bv zit dat standaard in voor optionele montage van een thermometer. Als je die thermometer dan niet gebruikt kun je daar gewoon je sensor in duwen en beetje vastplakken zodat ie er niet uitvalt, en dan heb je naar mijn mening de meest correcte temperatuurmeting.

Thermowell is zo'n 16€ bij Homebrewshop. Hangt er maar van af of je dat de moeite waard vindt :)

Heb je eigenlijk last van sediment in de flesjes?

Goh, definieer "last" ? :D

Nee, nu niet bepaald, zoals bij alle bieren hergist op fles heb je onderaan wel een beetje een gistbodempje, maar voor de rest geen problemen.

Heb ook een FastFerment, nog nooit echt een probleem gehad. Of toch niet een dat aan de FastFerment lag. Als ik als eens een minder bier heb, dan is het door eigen fout.

kan dat misschien ook verklaren dat het een beetje een rare smaak heeft en dat er heel veel belletjes zijn die snel bruisen en veel schuim ?

rare smaakjes zijn naar mijn ervaring teken dat je bier gewoon nog niet volledig top "uitgevlakt" is of inderdaad nog niet volledig uitgegist. Na een week op fles smaken de meeste bieren nog niet helemaal perfect naar mijn ervaring. Die rare smaak verdwijnt normaal wel met nog een beetje tijd.

Veel belletjes en veel schuim betekent waarschijnlijk te hoge carbonatie. Kan inderdaad komen doordat je bier nog niet helemaal was uitgegist en/of teveel suiker toegevoegd bij het bottelen.

Ja, klopt, die gaan inderdaad even door. Maar is nu 7 maanden dat ie gebotteld is denk ik, en merk geen verschil meer in carbonatie tov pakweg 2 maanden geleden, dus denk dat ie wel uitgegist is.

Heb ze ook in echte geuzeflesjes zitten met een kurk erop, die kunnen ook tegen wat meer druk :)

Een rappe geuze is zeker eens een leuk probeersel, maar zoals ik eerder al aanhaalde, als ik het nog eens doe gebruik ik ook eik en laat ik hem lekker lang liggen, dat gaat op het einde toch een veel beter resultaat geven. Maar het is zeker een lekker bier.

Heb ook 5 liter apart genomen en er frambozen op gezet, echt heerlijke combinatie, eigenlijk beter dan het standaardbier.

Aha, Ravels van de "Ravelse Blonde" en sinds dit weekend "Ravels Donker".Gebrouwen door forumlid Segers Tom.(De lustige brouwers) Begin september, komt het nieuwste biertje alweer uit "EBIPA"(Eden Bataat IPA)

Welkom Lorenz!

Ja, klopt :)

Al moet ik toegeven, zelf nog niet geproefd. (schande, I know)

Welkom welkom.

Viola ik ben u ook al aan het volgen se op Facebook :-).

Kan je wat meer uitleg geven over de "Geuze" die je gemaakt hebt?

Goh, ik heb niet het "officiële" proces doorlopen zoals dat bij een echte geuze werkt. Maar plan dat wel eens te doen in de toekomst.

In principe vrij basic bier: 75% pale, 25% tarwe en als hop een klein beetje oude cascade gebruikt de laatste 10 minuutjes van de kook.

2 weken laten gisten met de Wyeast Lambic Blend, dan Wyeast Lactobacillus en Pediococcus toegevoegd en nog eens 4 weken laten gisten.

Daarna op fles gedaan en 4 weken z'n ding laten doen op 12°. Lekker funky, niet al te zuur. Klein beetje teveel carbonatie wel.

Beetje een "snelle" versie van een geuze, zou het ook niet echt een geuze noemen, maar kom, daar kotm de inspiratie alleszins wel van. Als ik het nog eens herhaal plan ik wel om het op eik te zetten en lang te laten liggen, eventueel ook blenden met nieuwere brouwsels.

Hoi allemaal,

ik ben Lorenz, ondertussen al dik twee jaar aan de slag als hobbybrouwer. Al veel geleerd, maar zeker nog ruimte om meer bij te leren. In dat opzicht werd het wel eens tijd dat ik wat meer fora bezocht.

Ben vooral hier om meer kennis op te doen, en andere medebrouwers te leren kennen.

Ik brouw momenteel nog op een Beer Brew (van Brouwland), maar zit in overschakeling naar een HERMS-systeem omdat die Beer Brew toch echt niet helemaal voldeed. Ik brouw stijlen die misschien niet direct Belgisch zijn, maar stijlen die ik zeer graag drink. Reeds gebrouwen: porter, rookbier, imperial ipa, koffiestout, geuze, mexican cerveza en pas afgelopen zondag een NE IPA.

M'n brouwactiviteiten zijn ook te vinden op facebook en instagram op naam skullsmithbrewing, en sinds vandaag ook een blog gelanceerd om alle m'n ideeën en verhalen op kwijt te kunnen, maar daar ga ik nu zeker niet teveel reclame voor maken :)