Berichten van werner

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Oei en ik dacht dat dit "succesvolle" recepten waren om deftig mee beginnen te brouwen..is het dan wel verstandig om op deze moutpakketten te vertrouwen en/of mee te beginnen..??

Ik heb hier nog zo een pakket staan, de Gabriel. Ik zal anders ook even de handleiding hier posten alvorens eraan te beginnen..

Het was kokend water ja..

Het spoelwater had ik juist gekookt, zoals hier aanbevolen werd en bijgevoegd tot een totaal van 24liter wort. Uiteindelijk heb ik 20 liter overgehouden zoals voorzien.

De evolutie heb ik niet echt opgevolgd..gewoon het schema gevolgd.

Nope stond nergens niks bij van suiker toevoegen buiten bij het bottelen..normaal zijn die pakketten ook compleet met alle ingrediënten..we zullen wel weer zien wat het geeft :) maar ik zou toch wel graag eens een 'perfect' biertje willen brouwen :) blijven oefenen zeker!

Ik heb vandaag ook mar een begin SG gehaald van 1056 ipv 1082..veel te laag...

Ik heb het in het gistingsvat gedaan en vervolgens in de gistkast.. ik denk dat ik het gewoon zo ga laten, ik kan er toch moeilijk 1kg suiker gaan inkappen..? Moutextract heb ik niet in huis..

Zou ik hier nog een smakelijk bier kunnen uitkrijgen? Wrs wel maar een 6% ipv 8.5% alcohol..

Hoi iedereen,

Ik ben na een hele tijd stilgelegen te hebben terug begonnen met brouwen. (Niet dat ik heel veel ervaring heb). Nu heb ik mij een brewmonk vergistingsvat aangeschaft (30l) en ben ik klaar om deze te gebruiken :1:

Ik heb de laatste weken weer heel wat op het forum opgezocht en gelezen en heb voor mezelf een rode draad gemaakt met alle info die ik hier gevonden heb. Misschien is deze ook handig (als hij goed is tenminste) voor andere nieuwe brouwers onder ons.

Ik brouw nu nog met moutpakketten en heb een arsegan easybrew (hetzelfde als een brewmonk eigenlijk).

Dus wat ik heb gevonden: (verbeter en vul aan wat niet goed is of ontbreekt)

-alles goed ontsmetten

-ik brouw volgens het schema wat bij de pakketten zit
    -spoelwater gebruiken van ongeveer 80graden

-na het koken en het afkoelen, het wort een uurtje laten rusten alvorens over te hevelen in het gistvat zodat alles kan bezinken
    -hoofdvergisting starten op 19 graden ongeveer en vervolgens naar gelang de hoofdvergisting afneemt, verwarmen tot 24 graden.

-na de hoofdvergisting de gist aftappen.

- het jongbier 1 week laten conditioneren op ongeveer 15graden

-1 of 2 weken coldcraschen op 5 graden

- laatste gist aftappen en bottelen..

Klopt dit een beetje?

Gaat dit voor alle bieren (donker en blond)

Zou ik de gist voor de tweede maal afhalen voor het koudlageren of voor het bottelen?

Bedankt alvast :-)!

Top, alvast bedankt voor de vele antwoorden.

Dan weet ik dat ik mijn kist kan blijven gebruiken! Mss een ventilatortje installeren..

Betreffende de appelsmaak, vrees ik dat ik niet genoeg ontsmet heb de laatste keer..dus dan zal het wel een infectie zijn vrees ik..

Kan ik hier iets aan doen? Het bier mss terug even warm zetten zodat de (laatste) gist mss iets kan verhelpen..?

Hoi iedereen.

Ik heb een vraagje over mijn vergistingskast. Hiervoor gebruik ik een oude diepvriezer (bakmodel, geen type koelkast). Koelen doe ik dus met de diepvries en verwarmen met een plaatje gestuurd door de inkbird. De temperatuur behouden lukt prima maar waar ik mee zit is het volgende.

Als ik mijn vergistingsemmer met waterslot hierin plaats vult die diepvriezer zich met de vergiste lucht die uit waterslot komt. Als ik de kist open doe komt hier een heel scherpe geur uit, je kan zelf geen adem halen als je je hoofd er even in steekt. Dus volgens mij kan de vergiste lucht niet weg uit de diepvrieskist. Kan dit mijn bier niet aantasten? Mijn laatste brouwsel had wel last van groene appelsmaak..dus ik heb schrik dat mijn brouwsel geen zuurstof genoeg heeft gekregen mss..? Hebben jullie ook last van die scherpe geur tijdens het vergisten?

Bedankt!!

:whistling: ik heb het brouwschema hiervan nog eens bekeken en ik moet toegeven dat ik fout zat :-), idd naspoelen tot 24l.. srry guys!

Kan ik dit nog een beetje rechttrekken door mijn bottelsuiker in 2 of 3 liter water op te lossen?

Ivm de brouwsoftware, ik heb deze van de site hier gedownload maar ik raak er niet wijs uit :-), is er een handleiding voor of ergens meer uitleg :-)?

Hey iedereen, na weer enige tijd weg geweest te zijn ben ik er weer! Vandaag de eerste keer gebrouwen met de arsegan easybrew. Heel goed meegevallen eigenlijk, wel een beetje moeten zoeken hoe alles werkt ma tot nu toe geen klachten.

Ik heb een moutpakket van brouwland gebrouwen. De fat Joseph tripel.

Nu heb ik toch nog een paar vraagjes.

Ik moest beginnen met 22l water en 2l spoelwater..na het koken bleef ik over met 14l..is dit normaal of moet ik dit verschil opvangen in de toekomst..en wat gaat dit nu voor men brouwsel betekenen?

Achteraf heb ik alles proper gemaakt met een zeepsopje..maar hoe krijg ik mij brouwketel ontsmet, niet evident mijn gedacht..

Ik ben nu aan het vergisten op 22,5 graden..op welke temperatuur zou ik dit brouwsel lageren?

En als laatste, al mijn foto’s die ik wil posten zijn te groot, hoe krijg ik deze kleiner :1:

Thx allemaal!

wie helpt me in mijn keuze :1: Of de arsegan aan 329 euro of de brewmonk aan 395 (met workshop hiervan) beide met koeler.

Dus hoe ik het begrepen heb is er geen verschil tussen deze twee toestellen?

Het moet pas dienen voor het late najaar maar met de korting van homebrewshop twijfel ik om nu al te bestellen..of toch beter nog even wachten (andere acties ofzo..)

hulp :-)!!!

Na "al" 4 blikken te hebben gebrouwen, denk ik om stilaan over te gaan naar de volgende stap :)..eerst had ik een pakket met een elektrische brouwketel in gedachten maar nu zag ik op brouwland deze ketel..wat is jullie idee hiervan?

Kleine update, ik heb dus gebotteld en de flesjes staan al een dikke week in de garage in een 24 graden. Het bier in de flesjes is mooi helder en er ligt wel een gistlaagje op de bodem. Nu heb ik een flesje koud gezet om morgen te kraken, om te kijken of er koolzuur is gevormd. Nu is het flesje in de frigo wel ineens terug troebelder, is dit door de overgang van warm naar koud? Ik hou jullie morge op de hoogte en als het lukt nog een foto van het resultaat!

Ik lees hier dat er velen een gistkast gebruiken. Nu heb ik in de kelder nog een reserve (lege) kofferdiepvries staan. Als ik hierin nu eens een vat water zet met een aquariumverwarming in. Zodat het warme water de koffer verwarmt. Zou dit voldoende zijn om de temperatuur hierin constant te kunnen houden? De koffer is groot genoeg om 3 vaten naast elkaar in te zetten.

de gist die meegeleverd is bij de doos, korrelgist..alvast bedankt voor de antwoorden. Ik was een beetje in paniek omdat de hoofdgisting zo snel gedaan was en de lagering preciess niet op gang komt maar gewoon laten zijn dus :)

hallo iedereen, mijn naam is Werner en superleek in het bierbrouwen. Ik heb voor mijn vaderdag van mijn kids een brewferm starter kit deluxe gekregen met een tripel brouwkit. (Van brouwland)

Ik heb al veel opgezocht maar heb toch nog een paar vraagje.

Ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd en heb het brouwsel laten gisten. Maar na twee dagen gisten was er geen activiteit meer in het waterslot (gisting wel bij een 24-25graden, wat te hoog is heb ik gelezen).

Hierna heb ik de dichtheid gemeten, start 1075 en na twee dagen 1020..

Vervolgens heb ik overgeheveld naar een nieuw vat voor lagering en deze geplaatst in een temperatuur van 18graden, maar is er na twee dagen nog geen beweging in het waterslot..en wat nu :-)?

Deze nog een weekje laten rusten of bottelen (einddichtheid 1010)..

Alvast bedankt