Berichten van blommethomas

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik zou persoonlijk altijd eerst tot op kamertemperatuur laten komen. Zo wordt het ook aangeraden voor die F2 bottelgist.

Op 0° gist toevoegen zal ook wel werken maar gist zal trager starten

Ik volg ondertussen de brouwopleiding bij COOVI en daar doen ze het als volgt:

- hoofdgisting: gewoon strooien in wort

- bottelgist: eerst hydrateren in gekookt (en afgekoeld) water

Bottelgist voeg je in lager volume toe en moet onmiddelijk goed oplossen, dus als je ergens hydrateren toepast zou ik het inderdaad daar doen.

Bij hoofdgisting zelf nog nooit gedaan zonder problemen.

En je doet uwe 27L niet toevallig weg aan een schappelijke prijs dan? ???

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Helaas, momenteel heb ik nog geen CCT.

Ik gebruik een gewoon inox vergistingsvat (ergens op Amazon gekocht) maar ik heb teveel verlies onderaan en geen goede kraan eraan

wimVD mooie CCT! Jammer dat ik zo groot niet brouw anders was ik al onderweg...

Ik reinig na gebruik steeds mijn CCT met OXI

En hier een foto...

Ik denk er ook aan om naar zo'n CCT van SS Brewtech over te schakelen. Waarschijnlijk wel het iets grotere model van 53L. Heeft iemand hier ervaring met de mantels die daarvoor beschikbaar zijn?

https://www.homebrewshop.be/en…gal-standard-edition.html

Die 53L gaat niet in mijn frigo passen dus moet een alternatieve manier vinden om temperatuur constant te houden :)

Weet iemand welke voorwaarden het FAVV stelt voor de brouwruimte zelf? Mag je in de open lucht brouwen op een terras? Of ben je verplicht dit in een afgesloten ruimte te doen? (enkel het maischen en koken - vergisten gebeurt sowieso reeds in afzonderlijke ruimte)

Checklist 3193 spreekt wel over de infrastructuur maar is niet helemaal duidelijk of open lucht is toegestaan.

Serge, uit interesse:

ik zie dat jij maar 1gr gist gebruikt bij het bottelen. is dat voldoende?

En pas jij dit aan afhankelijk van type bier

Ik gebruikte tot nu altijd een volledig zakje als bottelgist. Leek me logisch.

maar als je er over nadenkt is een kleiner volume misschien voldoende en als ik gist kan sparen, waarom niet hé

Ik zorg altijd dat ik wat blokken ijs in de frigo heb zitten just in case.

Gebruik daarvoor opengesneden 5L-flessen van strijkwater.

Daarmee een ijsbad maken voor die laatste paar graden naar beneden te krijgen

Heeft iemand een manier om ook densiteit of CO² productie te monitoren via een RaspberryPI?

Zou handig zijn als je via een sensor metingen kan nemen over het vergistingsproces en of het al dan niet vertraagt in real-time.

Ik ben bv. niet elke dag thuis en dan zou dit wel handig manier zijn om alles toch in de gaten te houden

Vandaag mijn goedkeuring van prive-bezitsaangifte in de bus gekregen.

Blijkbaar was dat op bureau terechtgekomen van een kennis die bij de Gentse douane werkt.

Goedkeuring heeft even geduurd omdat het systeem blijkbaar ter discussie zou staan.

Ik vermoed dat ze nogal wat aanvragen binnenkrijgen en er wat teveel administratie bij komt kijken :)

Duimen dus dat registratie-plicht in toekomst mogelijks wegvalt

Zie er tof uit, dus die Rims rocket is je filter? Of heb je een filterbodem in je Blichman ketel? En hoe werkt de temperatuurscontrole daarmee?

Zoals Herman hierboven correct aangeeft:

Ik gebruik de rocket niet als filter - daarvoor heb ik nog een filterbed in mijn ketel liggen.

Kan ook niet omdat je hopfilter uit de hoprocket moet halen om dit te gebruiken.

De voornaamste reden is dat ik absoluut mijn wort continu wou rondpompen tijdens het maischen om zo meer rendement te halen en betere consistentie. Verwarming in die loop plaatsen was de logische next step.

Lang gezocht om dit zelf te bouwen maar dit is eigenlijk een elegantere oplossing:

de hoprocket kan je nog na het koken gebruiken dus is geen verloren geld. En het verwarmingselement op zich kan je voor die prijs niet zelf maken.

In volgende stap wil ik een T-sensor invoegen bij de uitgang van de hoprocket en in functie van die gemeten temperatuur verwarmingselement aan- en uitzetten. Op die manier ben ik 100% zeker dat mijn wort juiste temperatuur heeft. Raspberry PI kan dat heel dit werk overnemen :)

Blichmann heeft er trouwens een mooi plannetje bij zitten, heb het even toegevoegd.

Afgelopen weekend een upgrade toegevoegd aan mijn brouwinstallatie.

Mijn vorige setup bestond uit een Iglo koelbox (maischen) en een Brewferm ketel. Maar dat werd toch wat moeilijk voor meer complexe bieren, zeker als ik meerdere stappen wou inbouwen in maisch-schema.

Daarom na wat zoeken gekozen om een RIMS rocket te bestellen van Blichmann bij BrewUK:

https://www.brewuk.co.uk/rims-rocket.html

Let wel: het is een Amerikaans product dus met USA stekker. Vandaar dat dit voorlopig ook moeilijk in België te krijgen is.

Het voordeel aan die RIMS rocket is dat je het kunt invoegen in een hoprocket en zo dus makkelijk een warmtebron kan toevoegen.

Set up is nu dus de volgende:

• Blichmann 10g ketel
    • Chinees 12V pompje op het geheel rond te pompen
    • RIMS rocket voor de verwarming
    • de nodige koperbuizen om het geheel rond te pompen tijdens het maischen
    • Brewferm 20L ketel gebruik ik voor het koken

Dit weekend ook meteen een eerste keer mee gebrouwen (een pils).

Het was nog wat zoeken maar het toont wel veel potentieel: ik kan brouwdag een stuk versnellen (op 4u was ik klaar zonder kuisen) & het is modulair.

Op termijn kan ik dus gerust de Brewferm door een grotere ketel vervangen om zo grotere volumes te brouwen met zelfde setup.

Wel geschrokken van de warmte die die RIMS rocket voorziet. Is een beestje van 3500W.

Moet het eens uitmeten, maar gaat in ong. 15min tot 60° voor 20L.

In de toekomst wil ik via RaspberryPI en enkele sensors volledige maisch-proces digitaal gaan sturen.

Interessante lijst.

Wel opvallend dat het dus niet zozeer de temperatuur zelf is maar ook de richting.

En effect dus omgekeerd is:

• Vergisting aan hogere Temperatuur (constant) levert meer esters op (bv. Saison)
    • Terwijl verhogen van de temperatuur tijdens maximale vergisting, net minder esters oplevert

Wil ik wel eens wat meer over gaan opzoeken.

Ik dacht zelf altijd dat verhogen T na hoofdgisting vooral goed was om extra 'uit te gisten' maar dat mag bij deze dus ook de prullenbak in

Allright, bedankt allemaal.

Dan ga ik denk ik toch proberen aan zo'n Iwaki te raken. Zo'n 12V solarpomp zal wel prima zijn werk doen maar als ik ze elk half jaar moet vervangen of mogelijks vastloopt tijdens een brouwcyclus, heb ik daar weinig zin in. Zeker omdat die Iwaki's op 2dehands/ebay meevallen qua prijs na een snelle check.

Dan wel nog even knutselen voor een by-pass maar moet wel lukken denk ik!

cies, jij spreekt van regelen met zowel kraan als elektronische regelaar: is dat niet wat overkill?

Ik denk erover om een kleine pomp aan te kopen zodat ik een RIMS kan bouwen.

Allee, zie ik doorde bomen het boos niet helemaal meer...:/:/:/

Op Brouwland vind ik 3 types pompen: magneet, centriguaal en vleugelrad. Wat zijn de belangrijke verschillen en implicaties voor het brouwen? Magneetpomp lijkt me goedkoopst en voldoende om te brouwen?

Momenteel heb ik online 3 opties teruggevonden:

1. Blichmann RipTide
    2. Brewferm 15
    3. 12V pomp

Hoe komt het dat die 12V pomp zo goedkoop is? Kan bijna niet dat anders dan kwaliteitsverschil zijn? (Chinese makelij enzo?)

Ik neig momenteel naar die Brewferm maar die gaat wel maar tot 90°. Zijn er ergens pompen die tot 100-110° gelijkaardig aan deze?

Gert,

Van het bezoek aan de Keun-brouwerij had ik begrepen dat je (bijna) alleen met eigen hop werkt.

Zeker als je drooghopt of die helemaal op het einde van je kookproces toevoegt, zou daar ook iets kunnen misgelopen zijn?

Je weet nooit wat er meegekomen is bij het oogsten...? Voor dit bier misschien nieuwe oogst of dergelijke gebruikt?

Lijkt me wel sterk dat dat de volledige vergisting zou verstoren maar je weet nooit hé

De Special B heb ik er uitgehaald bij de mouten.

Maar verder hopschema en de gist (White Labs WLP566) uit het recept hierboven gebruikt.

Ben vooral ook benieuwd naar die gist want toch wat vreemd dat die bij 20-24° gist terwijl andere Saisons 24-30° zijn maar een experimentje kan geen kwaad he :)

Ik heb veel aan dit artikel gehad toen ik begon met het brouwen van pils:

http://wittepaard.roodetoren.n…-doorbreek-de-1-020-grens

Op basis daarvan houd ik T° iets hoger dan Serge: inmaischen bij 65° en vervolgens 40min op ongeveer 62°

Zou interessante test kunnen zijn om te vergelijken welke beste rendement oplevert!

Ook opletten met de keuze van korrelgist, ik zou aanraden om niet die van Brewferm te nemen want die stopt vrij snel

Ik gebruik in mijn pils Amarillo dus citrus kan zeker, maar is afhankelijk van eigen smaak natuurlijk

Hallo,

Dit weekend een vriend op bezoek die eens wil meebrouwen en graag een Saison wil proberen. Voorlopig vooral met Pils ge-experimenteerd.

Ik heb ondertussen wat opzoekingswerk verricht, en kom tot het volgende:

De gist ga ik niet meer veranderen. Is een beetje een experiment want nog nooit gebruikt, maar enige Saison-gist die ik kon vinden met acceptabele T.

Ik heb nu eenmaal geen zin om te stoken tot 30° in putje Winter :)

Ik twijfel nog of EBC niet wat hoog is momenteel.

En qua hop niet zeker of ik echt 3 aroma-hoppen wil gebruiken.

Alle tips welkom!

Gr,

Thomas

Dit topic toch even terug nieuw leven in blazen:

Ik brouw ondertussen 1 à 2 batchen van 18l/maand en die vallen behoorlijk in de smaak bij de vriendengroep. Uiteraard nog heel wat verbetering mogelijk, maar onvermijdelijk begin je dan toch te denken...

Niet dat ik nu morgen een eigen brouwerij wil beginnen maar is wel iets waar ik op een termijn van 3-4j aan denk. En als ik dan kijk naar de investering die je maakt in materiaal, moet je daar eigenlijk wel rekening mee houden. Is nu eenmaal niet echt nuttig dat je van een installatie van 25l naar 50L naar 100L naar ... gaat. Dan kan je beter de investering in 1 keer doen ipv 3/4x te betalen.

Nu kwam ik na wat rondsurfen op dit systeem van Blichmann uit:

http://www.blichmannengineerin…p/ahoriz-elec-tk-1bbl.htm

Je kan ook bijna alle onderdelen afzonderlijk kopen op Brouwland trouwens.

Wat denken jullie van dit systeem? Lijkt me een mooi instapmodel voor semi-professionele brouwers tegen een al bij al redelijke prijs?

Lijkt me namelijk iets waar ik dan op een termijn van 2j naartoe zou willen werken :)

Die COOVI-opleiding interesseert me wel. Is vlakbij mijn werk dus moet haalbaar zijn.

Spreken wel meteen over 420 lesuren, dus ga me eerst even informeren. Zou dat toch liever in stukjes doen...

Dag allemaal,

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet meteen antwoord op weet:

4w terug een pils beginnen brouwen - SG was 1037 na het hoppen.

Vervolgens Brewferm lager korrelgist toegevoegd (eerst opgelost in water) - wel niet meer geroerd na toevoegen.

Vervolgens laten gisten, eerst op 15° zoals aangeduid, daarna elke week 1 ° hoger.

Na 4 weken is mijn dichtheid echter nog steeds 1020 dus vergistingsproces lijkt te zijn stilgevallen.

Hebben jullie ideeën over wat de oorzaak kan zijn?

In Brouwhulp zie ik vergistingsT 20° staan voor die gist - kan dat er iets mee te maken hebben? (dan is info op pakje wel verkeerd)

Kan ik dat vergistingsproces gewoon terug opstarten door een nieuw zakje toe te voegen of is dat verloren moeite?

Met gietkast bedoelen jullie een koelkast?

Ik las ergens dat mensen daarbij de thermostaat vervangen door een digitale die nauwkeuriger kan koele, maken jullie daar ook gebruik van?

Dag allemaal,

mijn naam is Thomas (27j) en ik heb sinds kort de trouwmicrobe te pakken.

Ik was altijd al een bierfan en speelde al tijdje met het idee om eens te gaan experimenteren.

Verhuis naar Gent en aanwezigheid van een tuin heeft alles wat in een stroomversnelling gebracht.

Via Brouwland heb ik het nodige startermateriaal gekocht en ondertussen 2x gebrouwen.

Ik brouw all-grain en wil me in eerste instantie gaan focussen op een pils.

Ik heb geregeld volk over de vloer en het zou leuk zijn als ik op termijn de Stella kan gaan vervangen door mijn eigen creatie :)

Ik heb ondertussen wel begrepen dat pils niet het makkelijkste is, maar we raken er wel.

woensdag ga ik daarvoor een extra frigo ophalen zodat ik op de juiste T kan gaan vergisten. Daarna de ambitie om 1-2x te gaan brouwen per maand.

Alvast benieuwd naar de discussies hier op het forum!

Groeten!