Eens met Serge, en met sommige recepten had ik ook de Gazette door het maatglas heen. Met mijn meeste bierstijlen is dat niet haalbaar, en dat is ook niet erg. Zolang het achterlaten van de trub maar goed lukt.
Berichten van mbroek
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Helemaal handwerk brouwen is ook wel eens leuk.
-
Welkom Elie, je bent hier op het gezelligste forum.
-
Onder Linux waar de hardware rechten goed bechermd zijn kun je eigenlijk niet buiten de kernel om als gebruiker met de hardware werken. Assembly werkt ook niet goed op een multiuser systeem, ook als denk je dat je de enigste gebruiker bent. Tijdens het werken met de onewire bus is de timing heel kritisch, taken die de kernel mag uitvoeren maar jij niet.
Je zou kunnen kijken naar USB dongles voor de onewire bus als je zelf drivers wilt maken, maar dan nog.
Als ze erin zitten met die kernel drivers, kun je als simpele applicatie of gebruiker gewoon de temperaturen uitlezen in die sys directory. Dat doet mijn applicatie dus ook, werkt heel simpel. De sensoren zitten op de gpio bus, ik dacht poort 4.
Simpel, de temperatuur is 13,562 graden.
-
mbroek: Super, die wiringPI was ik net aan het uitpluizen.
@Walter: Ja, je kan daar een verwarmingelement mee sturen (met de Arduino idem).
Met die wiringPI heb ik ondertussen al een freebasic programma om een LED te laten knipperen.
Dat kan ik eenvoudig aanpassen op een verwarmingelement aan of uit te zetten.
MAAR: Ik moet met dezelfde wiringPI nog uitzoeken hoe ik de temperatuursensor kan uitlezen.
Gezien mijn drukke bezigheden om zowel de "kookketel"-installatie als diverse software op de RasberryPI draaiend te krijgen zal dit dus nog een tijdje duren.
Als me dat lukt dan zal ik hiervoor later dit jaar aparte draad opstarten en de software publiceren.
Wiringpi is niet geschikt om een DS18B20 sensor te lezen. Hiervoor moet je kernel modules laden tijdens het opstarten, in /boot/config.txt moet je "dtoverlay=w1-gpio" toevoegen. Daarna opnieuw opstarten.
Als er sensoren aangesloten zijn zie je ze hier:
Codelrwxrwxrwx 1 root root 0 Oct 8 15:50 28-00044ea36eff -> ../../../devices/w1_bus_master1/28-00044ea36efflrwxrwxrwx 1 root root 0 Sep 24 16:01 28-0114539004aa -> ../../../devices/w1_bus_master1/28-0114539004aalrwxrwxrwx 1 root root 0 Jan 14 10:48 28-0315502d23ff -> ../../../devices/w1_bus_master1/28-0315502d23fflrwxrwxrwx 1 root root 0 Oct 8 15:50 28-0416a01468ff -> ../../../devices/w1_bus_master1/28-0416a01468fflrwxrwxrwx 1 root root 0 Jan 14 10:48 28-0516735828ff -> ../../../devices/w1_bus_master1/28-0516735828fflrwxrwxrwx 1 root root 0 Oct 8 15:50 3a-000000130db6 -> ../../../devices/w1_bus_master1/3a-000000130db6lrwxrwxrwx 1 root root 0 Oct 8 15:50 3a-000000130f4a -> ../../../devices/w1_bus_master1/3a-000000130f4aAls die dingen die met 28 beginnen zijn temperatuur sensoren. Die met 3a zijn relais poorten die op afstand op de bus zitten.
-
@mbroeck:
Gebruik je voor die aansturingen met de Raspberry soms C-librarys?
Zo ja, kan je de link of bron ervan doorgeven?
Reden van mijn interesse: De meeste C-librarys kan ik gebruiken in freebasic.
Voor de hardware de standaard kernel modules en daarop die wiringpi library. Ik gebruik eigenlijk allemaal standaard libraries. Alleen de PID library heb ik handmatig ingevoegd, die kan ik je van de week wel toesturen.
-
Ja, maar de ring die uit het wort hangt heeft ook niet zoveel nut
Nee, dat is ook niet fijn, alles moet wel meedoen.
-
Je bent er gelukkig wel voor verzekerd met een goede woningpolis.
(off topic
)
Ik heb een vraagje (en ga er waarschijnlijk wel een aparte draad voor opstarten) : kan je zo'n PI ook gebruiken om een hitte-element aan te sturen?
Jazeker, de verzekering heeft meebetaald aan de herstelkosten.
Je kunt van alles, ook meerdere dingen tegelijk aansturen met een Raspberry. Met die van mij stuur ik 2 kasten aan en een derde die is passief (geen verwarming of koeling, alleen temperatuur volgen). De beperkingen zijn het aantal beschikbare aansluitpennen. Ik gebruik een van de eerste modellen met nog weinig aansluitingen, maar dat is toch al voldoende voor wat sensoren en een klein display.
-
Het ziet me er alleszins een goede koeler uit. Misschien dat ik me er eens eentje aanschaf. De mijne is net iets te kort om makkelijk tot op de bodem te koelen.
Dat hoeft toch ook niet, een koeler moet eigenlijk zo hoog mogelijk in de wort zitten omdat de kou zakt. Koelen van bovenaf is het meest efficiënt.
-
Correctie! 11 ringen tegenover 14 ringen. 😉
Kleine diameter, misschien wel ja. 🤔
Strak op elkaar liggend. De tussenafstand van de ringen bepaal je toch gewoon zelf? Ik heb deze en heb die ringen gewoon tot op 1 cm uit elkaar getrokken. Werkt goed hoor.
Voordeel is ook dat je mooi je aansluiting van je tuinslang uit je ketel kan hangen.
Want uiteindelijk voor dezelfde prijs van de Speidel heb je dan deze.
Alles hangt er natuurlijk vanaf hoeveel liter je wil koelen en in welke ketel, toch?
Ik denk de belangrijkste factoren zijn de oppervlak van de buis wat in het wort zit, dus diameter van de buis, aantal windingen en de diameter doen allemaal mee. Heel lastig van plaatjes om te vergelijken.
De afstand tussen de slagen is natuurlijk ook mooi met spacers op te lossen.
-
Maischen onderbreken is wel je minste probleem, daar sta je als het goed is gewoon bij. Bovendien, stroom weg, computer plat, maar de kookpot is ook uit.
Een vergistkast is een ander verhaal, daar kom ik soms weken niet bij in de buurt. Maar dan nog, stroom eraf, stroom terug en die gaat gewoon verder waar die gebleven was.
Ik heb 1 keer een serieus probleem gehad met bliksem inslag. Allerlei apparatuur gecrasht, kapot kabelmodem (probleem van de provider), de huisrouter defect (die hing aan het provider modem), en in de kelder de Raspberry defect. Uiteindelijk ook nog een temperatuur sensor die sluiting maakte op de 1-wire bus. Bij de buren was het erger. Daar is geen backup tegen opgewassen en volledige bliksem beveiliging zoals we op het werk deden (communicatie industrie) is voor in huis wel een beetje overkill en ook onpraktisch. Ik heb wel wat aanpassingen op de 1-wire bus gedaan, maar je kunt het niet te gek maken want dan werkt het niet meer.
-
Zou ik ook doen. eventueel dichtplakken met schilderstape, dat laat wel genoeg lucht door naar buiten.
-
Het grootste voordeel is nu dat ik effectief veel meer ruimte heb voor mout, van 12 liter naar 18 liter gegaan én nu de mogelijkheid heb om de spoelsnelheid te reguleren.
Alleen nu heb ik nog een grote kookpan nodig, maar dat moest nog maar eens wachten tot het volgende salaris 😜
Je kunt natuurlijk in diezelfde pan gaan koken als je iets hebt om in de tussentijd op te vangen. Tijdelijk natuurlijk want handig werkt dat niet.
-
Ook de W-34/70 stinkt niet, gewone gistgeur.
Laatst ook voor het eerst gebruikt, ruikt best aangenaam.
-
Gebruik ik ook.
Maar die wasmand van den action zou ik nooit gebruiken. Voedselveilig? Er druipt wel warm wort in. Denk niet dat dat goed is..
Ik ook niet, uitlekken en spoelen gewoon in een oude brouwemmer die ooit in het startpakket zat.
-
Na de hoofdgisting pas overhevelen (niet gieten hè !!) Zo kun je gelijk de eerste drab achterlaten wat je met gieten niet gaat lukken. Best nog naar een 5 liter mandflesje.
Ondertussen je emmer aan de rand van de dekste dichtplakken met plastc tape. Die dingen lekken altijd.
-
Nog eveb over die Gardena's. Als je nog niets hebt, neem dan andere koppelingen. Gardena koppelingen gaan uiteindelijk snel stuk door de warmte, vooral die terugloop uit je wort kan best heet worden.
Neem dit soort koppelingen of ga over op Camlock koppelingen. Ik moet inmiddels zelf nu ook de warme kant vervangen door iets beters, dat gaat zo goed als zeker Camlock worden.
-
Deze koeler is misschien Ook een optie.
Hm, kleine diameter en strak op elkaar liggende spiraal. Ik zou die niet nemen.
-
10:46:32 up 159 days, 14:24, 1 user, load average: 0.44, 0.52, 0.51
Dat is de Raspberry die de vergisting stuurt bij mij (eigen software). Geen idee meer waarom die toen opnieuw gestart is, ik denk een gewone reboot vanwege een kernel update.
Een goede voeding is belangrijk, zo'n adapter voeding is het niet. Ik heb bij de Raspberry een oude 12 -> 5 volt omvormer zitten uit zo'n auto usb plug. De netvoeding is dus 12 volt bij mij. Zo kun je ook simpel een batterij met wat diode's toevoegen als je wil.
-
heyudude: Neen ik wacht met het verder werken met de RaspberryPI3 tot ik de goede "boot-bare" kaarten met Raspbian Buster Lite heb.
(Normaal tegen eind volgende week met snelpost vanuit de US).
Ondertussen werk ik aan de praktische uitvoeren van de installatie.
Zéér tevreden van de onderdelen en service van https://www.rvsfittingen.nl/
Daar zal ik dan eerlang zeker wat foto's van posten.
Ondertusssen maak ik ook een simpele no-break voeding voor de Raspberry.
Simpel: Oplaadbare accu (bv. van boormachine) met gestabiliseerde voeding (ook van Aliexpress).
Reden: Vermijden dat de RaspberryPI een stroomonderbreking krijgt want dan loop je het risico dat de micro SD kaart "corrupt" is..
Maar eerst die software draaiend krijgen.
Moderne Linuux systemen zoals de rpi kunne er gewoon tegen. Hier al regelmatig gebeurt jn de loop van jaren, kaartje is nog helemaal in orde.
-
China is goed bezig! Vandaag al bezorgd 😊
Ook een demontabele kraan voor de ketel.
Dus van het weekend eens lekker gaan prullen om het in elkaar te krijgen. Ben benieuwd of de aansluitingen een beetje overeenkomen, een ritje naar de bouwmarkt voor die ene koppeling is er niet bij hè.
Mooi vlot, succes met knutselen.
-
Welkom.
-
Welkom Angelo.
-
Welkom.
-
Restjes van een oudere Python? Of een of andere module.
WiringPi, werkt prima maar volgens mij is de ontwikkeling en support wel gestopt. Geen drama volgens mij omdat het heel stabiel is en best zonder support kan.
-
Welkom Jef. Begin maar met korrelgist, dan krijg je beter bier als met slecht behandelde vloeibare gist. Dat komt later wel.
-
Merci voor de tips tot nu toe.
De belangrijkste vraag waar ik mee zat was: hoe herken ik een "normaal" druk verloop op de fles met de Manometer en hoe een vergissing (lees potentieel bommetje). Die vraag is dus lastig te beantwoorden en dat begrijp ik ook wel, teveel factoren om er een simpele grafiek van te maken.
Tot nu to loopt de druk geleidelijk op in mijn fles, morgen eens testen na een week.
Dit vond ik nog als aanvullende info en een samenvatting:
Abnormaal verloop kun je beter zien als verkeerd (en de rest laten gaan). Zoals in enkele dagen boven 4 bar uitkomen en de dag erop al 5. Tja, verder afhankelijk van de stijl en je hoeveelheid bottelsuiker. Een tripel bijvoorbeeld tikt ook de 4 ongeveer aan als het warm is.
-
Welkom en geniet van je eigen bier.
-
Opwarmen naar kook kan prima zo hoog, maar net als eten koken, als het kookt gas terugnemen.
Dat iers mos moet toch wel helpen om de trub beter te laten zinken. Allemaal kleine verbeterstapjes is ook goed.
-
Er zit nog een effect in wat je niet in tabellen kunt vangen. Dat is de geleidelijke verzadiging van je bier met koolzuur. Dat gebeurt net als koolzuur aflaten niet ala minuut. Dat effect zie je ook goed bij geforceerd carboniseren.
Door dat effect is wat je afleest vaak niet correct. Het gaat pas goed als de temperatuur heel constant is en je ruim wacht met aflezen.
Ik zie regelmatig dat het een aantal dagen duurt voor de druk zich stabiliseert. Vaak genoeg laat ik de meetfles aangesloten staan op het meetcomputertje tot ik dat bier verhuis naar de koeling voor "test".
In het onderste grafiekje zie je ook vrij weinig variatie van de druk door de temperatuur, aan het begin van het vergisten in de fles is die variatie veel groter.
Geforceerde carbonisatie heeft ook zijn tijd nodig.
In theorie klopt het allemaal, alleen is de praktijk nogal weerbarstig.
-
Zolang je de verdamping ron 10% kunt houden zit je goed. 3,5 liter vanaf 29 is eigenlijk onnodig veel maar ook weer niet heel veel teveel. Zit niet veel winst in dus.
Gebruik je protafloc, Iers mos of iets dergelijks?
-
Mooi voorstel.
-
Ik heb het nu terug vacuüm verpakt en in de koelkast gelegd.
Doe ik ook, geen probleem als zal jaren bewaren wel niet goed gaan.
-
Ik heb gemerkt dat veel van die berekende inschattingen van de druk in de slessen niet erg overeenkomen met de werkelijkheid,
Voor mij is het dan, als de druk niet meer verder oploopt dan is het klaar. Temperatuur heeft enorm veel invloed op wat je meet.
-
Of M47 of S04, beiden ook wat lager in vergistingsgraad.
-
Ik denk ook dat het eind SG onder de 1.010 komt. Maar maischen boven de 70 graden is erg kort, het hele maisch schema trouwens. Verleng de 72 graden stap maar tot 30 minuten.
Voor je volume, voor het koken kun je toch wel een paar liters hoger instellen, ik neem aan dat je in deze ketel wel kunt beginnen met koken 27/28 liter? Weinig verdampen door rustig te koken en dan ongeveer 24 liter overhouden.
-
Alles duurt ongeveer 2 maal zo lang door de lagere temperatuur.
-
Das misschien niet eens zo een gek idee, ik zal eens kijken of daar een passende maat voor me ketel bij zit. Thanks.
Je kunt dan eventueel ook weer rondpompen, wat je zelf wil.
-
Houd een graad of 18 aan. ook de Kveik doet het wel op die temperatuur. Je zit dan denk ik in het goede bereik van al die gisten.
-
Welkom Bart, werk vanuit bestaande recepten en pas die aan naar jouw smaak.