Berichten van mbroek

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ai ai mannen, nu maakt ge het mij moeilijk hé, wie moet ik nu volgen? 😜… Mss dat de imker ter plaatse mij ook nog z’n gedacht kan geven 😉..

    Natte vinger, je eigen gevoel, kies maar. In alles zit denk ik wel een stukje waarheid en ervaring.

    Ik zou zeker de input van die imker meenemen, die kent zijn product vast wel.


    Na afloop horen we natuurlijk graag jouw ervaring.

    Wat ik bedoel met vaste schakelaars , dat zijn schakelaars die een vast toestel aangewezen krijgen , bv een koelkast in je keuken of de oven of de wasmachine , toestellen die je zomaar niet kan verplaatsen

    Hier is daar geen onderscheid in, je kunt immers die koelkast eruit pluggen en er iest anders instoppen. Ik gebruikte de aansluiting voor de wasmaschine ook wel eens om te brouwen.


    Dus hier is het, de vaste apparaten gaan via een kastje met eventueel een schakelaar, en daaraan knoop je het apparaat vast aan. Uiteindelijk hangt daar een stukje snoer met contra steker aan maar officieel mag een wasmachine hier geen steker hebben op zo'n aansluiting.

    Daarvoor hebben we hier de kromme regel een stukje snoer en kontra steker en dan mag het weer wel want dan is een vast apparaat ineens een los apparaat.


    Zijn nog kleine verschillen overal :) daarom vond ik het een raar idee.

    8 stopcontacten op 1 zekering en 8zekeringen per 30mA

    Het zijn normaal aardlek schakelaars van 30 mA.

    Vreemd verhaal wat je eerder schrijft stopcontacten met vast en niet vaste toestellen. In een stopcontact is niets vast, daarvoor zijn het immers stopcontacten. Bedoel je niet vast aangesloten apparaten via een lastdoos? Dan kan ik mij die hogere aardlek veiligheid voorstellen. Op zich scheelt de regelgeving in Europa niet heel veel en gaat die steeds meer gelijk worden.


    Maximaal 8 stopcontacten op 1 zekering/30 mA groep klinkt heel normaal tegenwoordig.

    Holland Malt heb ik in het verleden wel eens gebruikt, maar de winkel die dat verkocht kom ik niet meer. Het is in ieder geval geen slechte mout, komt van de Bavaria mouterij en volgens mij wordt die ook gebruikt voor diverse La Trappe bieren.


    Tegenwoordig gebruik ik veel de Swaen en Weyermann.

    Eens met Jeroen, de gist gaat grotendeels de volmondigheid bepalen. Lalbrew Abbaye bijvoorbeeld gaat minder diep, ook minder alcohol maar dat kun je compenseren. En dat geeft ook weer wat meer body.


    Onder druk fermenteren is denk ik alleen goed voor IPA en NEIPA, of voor de gehaaste brouwer.

    In ieder geval alleen voor bier waarin esters niet gewenst zijn.

    Maar die mooie tabel, waarvoor geld die? Ik heb zo even net met wat opzoeken gezien dat de tijden en temperaturen voor bier, melk en honing totaal verschillend zijn.


    Maar de relatie temperatuur en tijdsduur is er wel degelijk. Ik zag iets van een soort supersnelle pasteurisatie bij 138 graden. Voor als je te weinig geduld hebt.

    Ik denk dat je de honing smaak kapot kookt. Wat ik in mijn gebottelde bier gedaan heb is de honing verwarmt tot 70 graden, dat schijnt warm genoeg te zijn. En bottelsuikers hoeven niet perse gekookt te zijn geweest.


    Kristof gaat het in ieder geval bij de hoofdgisting doen, ik zelf denk ik tijdens het koelen. Een stand op 70 (ietsje warmer) honing erbij en 5 minuten laten staan. Dan verder koelen. Oook een mooi moment als je zou willen om een whirlpool hop toe te voegen.

    Op die manier gaat het natuurlijk wel een heel ander bier worden dan ik oorspronkelijk voor ogen heb. Droger door de mindere hoeveelheid restsuikers.


    Heb je aanraders om dit nog enigszins te counteren? Meer Cl in het water of iets veranderen aan de moutstort?

    Ik denk toch niet dat het droog gaat overkomen. Er blijft natuurlijk ook smaak van de honing en die is weer niet 100% vergistbaar, eerder rond 70%.


    Ik trek net een bier gebotteld met honing open. Daar proef je het op de achtergrond omdat in de stort geen honing zit, maar het geeft wel een aanwezige "twist".


    Ik denk dat je stort wel goed zit met die goeveelheid cara-hell en je maisch schema. Dat houd de maximale vergistingsgraad toch ook weer tegen. Die berekening doet Brouwhulp behoorlijk goed.

    Over die pompen moet je je niet teveel zorgen maken. Die verbruiken heel erg kort wat meer stroom als ze aanslaan, daarna is het niet heel veel meer.

    Zekeringen slaan niet door als je een heel klein beetje boven de waarde komt, daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Ze beschermen tegen ernstige overbelasting (sluiting) en langdurige overbelasting om te voorkomen dat je kabels en dergelijke te heet worden.


    Hetzelfde geld voor koelkasten en vriezers, eigenlijk alles war een motor in zit, inschakelen trekt veel stroom, daarna is het weinig.


    Zoals ik al eerder aangaf, ga proefbrouwen in je tuinhuis zonder pompen en dergelijke af te schakelen. Kij of het blijft weken als je jouw ketel op hand/koken (hoogste stand) zet voor een dikke twee uur. Vergeet het water er niet in te doen.


    Soms maak je je zorgen om niets, maar kan ook terecht zzijn.

    Een paar opmerkingen waarvan een van een gestopte commerciele brouwer. Ondanks pasteuriseren is Honing van een imker niet gegarandeerd vrij van toekomstige extra gisting, een van de oplossingen is om juist wel een gist te kiezen die ver uitgist zodat als je er mee te maken krijgt de extra koolzuurdruk minder uit de hand loopt.


    Probeer het suiker gehalte van de honing vast te stellen, dat is zeker belangrijk als je ook gaat bottelen met honing. Voor het gewone vergisten minder van belang, een procentje alcohol meer of minder is geen drama.


    Het is rijkelijk veel honing in je recept, ik denk dat de smaak best, misschien te, goed doorkomt. Maar dat is een heel lastige om goed in te schatten.

    Het plaatsen van een extra zekeringkast in een tuinhuis heeft alleen zin als je de aanvoer zwaarder maakt, minimaal 4mm2 en afzekerd met een hogere waarde als de groepen in die nieuwe zekeringkast. Het gaat dan al heel snel boven de pet van menigeen. Bovendien zijn die zwaardere materialen niet makkelijk meer in de bouwmarkten te koop. En ook dan moet je een geul graven.


    De methode van HermanH voorkomt dat je zwaar materiaal nodig hebt. En ook, je kunt brouwen op 1 groep als je maar je tegelijk verbruik in de gaten houd.

    Die bazooka is wel heel handig als je hopbellen gebruikt. Die dienen dan als filter en de eiwitten komen er dan bovenop te liggen, zo doe ik het al jaren. Wel eerst een uurtje laten uitzakken. Er zijn veel wegen naar Rome. 🇮🇹

    Vandaar dat ik die niet nodig heb, zit ik duidelijk op een andere weg naar Rome.

    De meeste winst zit denk ik wel in dat uurtje.

    Als je bazooka verstopt (heb je niet nodig) dan is alles nog niet goed bezonken. Ook met een hevel is het nodig dat je de wort de tijd geeft na het koken om de trub te laten zinken.


    Je kun best een biertje drinken en alvast een hoop spullen schoonmaken tussen einde kook en gistvat vullen. Hier duurt dat zeker een uur en dan loopt er mooi helder ongefilterd wort het gistvat in.

    Als ik me niet vergis is het verplicht hier in België om kabeldikte van 2,5mm te nemen voor stopcontacten en 1,5mm voor de verlichting is toegelaten

    Hier ook, ik denk in heel Europa wel. Uiteindelijk wordt de draaddikte bepaald door wat draad van een bepaalde dikte kan hebben voor het te heet gaat worden, niet wat politici er van vinden. De normen zijn best veilig.


    Praktijkproeven, 2,5mm kan makkelijk 35 Ampere verdragen, maar wordt loeiheet. Plastikkabels smelten dan al tot pap. Rubber blijft langer heel. Deze zit in de categorie "don't try this at home".

    Ik dacht dat je in Brewfather iets kon aanzetten waardoor er een soort bitterheidberekeneing op de late en dryhop gedaan wordt.


    In ieder geval, ik heb eens een proef gedaan met alleen vlamuit en whirlpool hop, dat was bitter genoeg geworden.


    Ik denk dat ik zelf de hoeveelheden Mosaic en Citra zou omwisselen.

    Wat Serge bedoeld met die 2,5mm is de draaddikte. Deze dikte heb je nodig tot 20 Ampere ongeveer. Wat nog wel meespeeld dan is de lengte van de kabel tussen je huis en tuinhuis. Bij enkele tientallen meters is dat geen probleem. Maar heb je een soort van kasteeltuin en staat je tuinhuis verder dan 100 meter weg is een dikkere kabel aan te raden. Het kan dan zijn dat als je gaat brouwen je spanning teveel zakt om dat brouwcomputertje goed te laten werken. Ook raak je dan mischien teveel kookvermogen kwijt.


    Een keertje proefbrouwen zou ik zeker even doen, gewoon met water.

    Jan, vegeet dat peilglas en maatbeker. Brouwhulp reken met cm vanaf de bovenkant van je ketel en dat is op de tiende liter nauwkeurig.


    Water voor het maischen hoeft niet perfect te kloppen, dat mag er best een liter naastzitten. Zorg wel voor voldoende spoelwater (een paar liter extra) en spoel tot het juiste volume in je ketel VOOR het koken. Dit moet wel kloppen en is belangrijk voor het SG voor het koken. Als het maischen en spoelen goed gegaan is zal het SG voor het koken al mooi kloppen.


    Brouwhulp geeft in de checklist aan hoeveel cm dat vanaf de bovenkant is van je ketel, en dat is al gecorrigeerd op de temperatuur. Meten met een duimstok dus dat geeft je een heel precies resultaat.

    Je kunt de eerste hopgift van het recept fink verminderen, later doen of zelfs helemaal weglaten. Dat scheelt je de bitterheid en de hop die je over nog hebt zorgen voor een mooi aroma eb evengoed nog voor wat bitter.


    Bedenk wel dat de meeste brouwsoftware hier niet netjes mee omgaat, dus laat je niet misleiden.


    Handig, twee verschillende handleidingen.


    Steinie misschien hier eens naar (laten) kijken om de verwarring te voorkomen?

    Ach ja…. Ik heb ook zo’n gratis “vakantie” gehad op verzoek van Hare Majesteit en wel het een en anders beleeft in Duitsland :S. Maar toen ook het Duitse bier leren kennen :)

    Niet alleen dat, ook andere lokale genoegens. Dat is dan wel een voordeel van zo'n klein plaatsje.

    Zou zomaar een goed plan kunnen zijn. Maar ik denk toch niet dat het gaat gebeuren.

    Destijds wel vlakbij jouw ruim anderhalf jaa geweest op verzoek van Hare Majesteit, in Kreis Ahaus, Schoepingen. (daar moet een umlaut op). Geen slechte tijd gehad daar hoor.

    Ik zit hier op het eind van de waterleiding en in de winter is het 8 C. Joepie dus. Nu is het al aan het oplopen en in de zomer is het 14 C. Dan stap ik over op grondwater wat net wat kouder is

    Mooie waardes hoor, in de zomer zit ik hier met koelwater van 18 tot 21 graden.

    104 gr bottelsuiker lijkt me wat weinig voor 17,7 L of het kan aan mij liggen maar ik gebruik meestal 8gr / L voor een Tripel.

    Ik ook, maar dat is berekend op een uiteindelijke 13 liter te bottelen zie ik. Moet ik duidelijk nog even opschroeven. Ik denk dat dat ik straks 14 uit het gistvat haal zonder trub. Van die 17 liter is 2 tot 2,5 liter niet meeggegaan wegens trub en hopresten, dus die 13 is met extra verlies berekend.


    Eigenlijk had ik een paar liter meer kunnen maken, maar er waren voor mij wat redenen om dat niet te doen. Wat er straks gebotteld wordt is 8 gram/liter. Prik moet er wel op een tripel.

    Ik heb 2 refractometers liggen (waarvan 1 via Ali gekocht) en deze hebben alle 3 ook een verschillende schaal, maar zoals Chiel al zegt het is minder belangrijk tijdens het maischen. Op het einde meet ik ook altijd met de hydrometer voor de wort in het gistvat gaat.

    Doe ik uiteindelijk ook. Maar wel, voor het wort naar het gistvat gaat, de refractometer (Brix) klopt wel met het SG van de hydrometer. Dat is dan wel weer fijn, 2 meters die het eens zijn met elkaar. Maar omrekenen (doet de brouwsoftware) moet ik wel omdat mijn refracto enkel een Brix aflezing heeft.

    In ieder geval, deze zit in het vat. Het rendement was vrij laag, de schrootmolen ben ik nog weer opnieuw aan het instellen na wat winterse experimenten met stoomschroten. Desondanks een vlotte brouwdag gehad. Om 10:00 ingemaischt en even na 2 uur was het koelen klaar.


    Om praktische redenen vandaag niet gedaan maar dan moet de molen wel weer wijder staan, nu had ik toch meer kapotte kafjes en fijnstof.


    Het begin SG was uiteindelijk 1.071, een paar puntjes tekort dus. We zullen zien hoever deze gist ermee gaat komen.

    Dat is wel een strak resultaat ! Jij woont noordelijker vermoed ik 😉


    Ik weet niet waarom maar zelfs in de winter lukt me dat niet (grote spiraal koeler met tussenafstand tussen de ringen) …

    "Wat" is niet eens zo gek ver hoor. Op de "hoogte" van Amsterdam. Het water wordt in de duinen hier in de buurt gefilterd en opgepompt. Met vullen zag ik dat het kraanwater nu 14 graden is dankzij de koude periode toch. Misschien dat het scheelt dat ik dichtbij een hoofdleiding woon, enkele honderden meters van de leiding onder het Noordzeekanaal.