Berichten van mbroek

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ach ja….. een dagje “beulen” is natuurlijk leuk maar hier is de dichtstbijzijnde leverancier (unibrew) 90 km verderop. Dus dan ligt bestellen en thuisbezorgen wel erg voor de hand… al mis ik het “life shoppen” soms wel :S

    Toch wel fijn dan, brouwmaatje op 15 km van hier. En altijd gezellig.

    Veel leermomenten zie ik al.

    Voor het koelen zet ik een roerspaan in de ketel, die is dan meteen mooi ontsmet en gebruik ik ook na het koelen voor een whirlpool (rondjes draaien om de trub naar het midden te brengen).

    Tijdens het koelen kun je dan af en toe zachtjes roeren, beter voor de temperatuur meting maar het koelen gaat ook vlotter.

    mbroek Merciekes, dan zwier ik het er straks gewoon in.


    Gist en starter is nog chinees voor mij. Zal ik me de komende dagen eens in verdiepen


    iig merciekes, grtz Tom

    Ik lees net voor welke "sterke" blonde dit is. Wat iedereen al denkt sluit ik mij bij aan. Als je nog een korrelgist in huis hebt in dezelfde stijl zou ik het meteen erbij doen.

    Niet paniekeren. Dat opzwellen is volgens de fabrikant (staat in hun FAQ) niet nodig.

    Laat het pak wel op kamertemperatuur (ik zeg het voor de zekerheid), maar dat pak zou gewoon in orde zijn.


    De vraag is altijd alleen, is het gebruik zonder starter verstandig?.?.?.

    Zal het aanpassen. Dus bij het einde van de kook en hoelang blijft die dan erin?

    Ik doe de hop pellets altijd los in de ketel, ze blijven dus tijdens het koelen gewoon zitten. Ik laat het wort na het koelen altijd een uurtje staan en tap dan helder wort naar het gistvat.


    Als het pellets zijn hebben hopzakjes en dergelijke toch geen nut. Uiteindelijk zal er als je alles met tact en geduld doet niets van de hopresten in je flessen komen.

    Echt fijna "IPA" hop zit er niet bij, maar wel smaakvolle hoppen. Het zou dus eerder een blond met mooie hopsmaak moeten gaan worden. Smaak en Aroma haal je het meest uit de WIlliamette en Saaz. Magnum en Admiral zijn beter voor bitter.


    Vergisten zou ik met S-04 doen, geeft wat blond karakter maar laat ook genoeg over om de hop uit te laten komen. Suiker heb je niet nodig bij wat je wil, alleen bottelsuiker. Ik zeg dat maar even voor de zekerheid. Maar niets met de kook.


    Hou die BRY-97 maar vast voor een echte Citra bom.


    Je komt er wel hoor, gooi een gewijzigde versie maar weer hier neer. En laat he niet dwingen.

    Voor sommige gisten is af en toe schudden een oplossing. Vooral voor gisten die vermeld zijn met "hoge flocculatie" omdat die al kunnen neerslaan voor de vergisting goed gedaan is. Dat schudden van het vat mag best wild dat je het hoort klotsen. Maar met te grote vaten gaat dat natuurlijk niet.


    Grote brouwerijen hebben dat probleem veel minder, door de hoogte van de vaten blijft de boel vanzelf in beweging.


    Continue roeren heeft iemand op dat andere forum al eens gedaan. Ik weet het einde van dat verhaal niet, ik kom daar niet meer. Maar je kunt daar altijd eens kijken en zoeken.

    Ook omdat het niet echt goed is door de vorming van dat calciumfosfaat doe ik in ieder geval het forsforzuur er pas in als de mout gestort is. Schijnt toch wat te helpen.
    En spoelwater mag het weer doen met melkzuur.


    voor mij (en het water hier) werkt dat. Met alleen melkzuur kom ik ook over de kritische grens met sommige recepten.

    Hangt er echt vanaf, hier moet ik voor bepaalde bierstijlen ook aanzuren met 10 - 12ml melkzuur bij het maischen. Een van de redenen dat ik nu fosforzuur heb liggen.

    Ik heb hier zelf ook heel veel nodig, daarom ook overgestapt op fosforzuur. Maar het bleef wel onder de 10ml. Ook een van de redenen om water te mengen.


    Helaas hier geen 5 liter pakken in de winkels, maar 1 of 1,5 liter flessen voor de prijs die jullie in de Belgische winkels voor 5 liter pakken rekenen. Dat werd een beetje te gek.


    Maar zodra er wat donkere mouten in het recept bij zitten zakt de nodige hoeveelheid zuur al snel.

    Ik wacht alleen even met aflezen als ik de refractometer snel ik de kokende wort prik. Je merkt dat die dan wat warmer wordt.

    Maar een paar druppels erop laten vallen daar wordt die niet warm van hoor, kun je meteen aflezen.


    1.04 is een aardig juiste correctiefactor. Het scheelt ietsje per recept, maar heel weinig.

    Ik meet gewoon met een duimstok. Geen idee of dat makkelijk gaat met een brewmonk, maar het geeft wel het beste resultaat. Uiteindelijk is alleen belangrijk tijdens het spoelen hoeveel volume je voor de kook in de ketel hebt.

    Uitmikken met koud vullen en spoelwater afpassen wordt je ook niet blij van, klopt nooit. Je kliedert wat met maischen, mout absorbtie is niet goed voorspelbaar en je verdampt ook dan al wat.
    Veel software gaat ook uit van volume voor koken als de boel warm is. En dat is zomaar een liter meer als bij 20 graden.

    Ik denk dat de voorspelde waardes wel kloppen. Het meten gaat zeker voor de kook niet altijd goed. Waarschijnlijk zat je toen al te laag. Ik neem altijd een monster als het wort enkele minuten rollend kookt. Af laten koelen en dan pas meten. Kun je rustig aan doen, die meting aflezen hoeft niet meteen.

    mbroek : 't is een Nederlandse website... ^^

    Ik zal kijken voor een pH-meter, maar het kalibreren, reinigen, en de betrouwbaarheid/houdbaarheid van de sonde schrikken mij een beetje af.


    Ambibenderix : ik vind de site waarop ik die Excel vond niet direct meer terug. Maar ik zou dat bestandje beter in de vuilbak gooien zeker ?


    Dat onderhoud van een pH meter is geen rocket science. Wel beter meteen een goede kopen, niet zo'n Ali 10 Euro model. Op deze site kun je diverse links voor goede meters vinden.


    Maar ook, aanzuren kun je ook achterwege laten, velen hebben dat nooit vanaf het begin gedaan en ook dan kun je fatsoenlijk bier brouwen. Het wordt maar marginaal beter als je pH gaat aanpassen.

    Ik lees er nog even overheen, je schrijft dat je kraanater pH 7,7 is, dat meng je met demi water. En dan meet je pH 6.1

    Dat kan helemaal niet. Demi water heeft pH 7,0. mengen met 7,7 geeft geen lagere waarde als 7. Je zult dan eerder rond 7,4 uitkomen.

    Om te beginnen, die hoeveelheden zijn krankzinnig veel, maar dat heb je al ontdekt.


    Bij het van tevoren berekenen (dat is een schatting) moet alles kloppen. Niet alleen moet je de pH van je bronwater kennen, ook de andere zouten die in je water zitten. Enkelen hebben invloed op de pH en het buffergedrag van de pH.

    Verder moet je de mouten kloppend invoeren, dat is inclusief de juiste gegevens van de mouten. De ene mout trekt je pH omlaag, de ander juist weer omhoog. Volgens mij staan de standaard mouten in BF wel goed.


    Verder heb je een fatsoelijke pH meter nodig, die stripjes zijn lettelijk natte vingerwerk.


    Meten: het monster afkoelen tot 20 a 25 graden. En meten met de mout in je maisch. Je moet al een 15 tot 20 minuten aan het maischen zijn voor de waarde stabiel wordt.


    Ik zou eerst eens brouwen zonder aanpassing, maar wel leerzaam om te meten. Brouw je iets met veel donkere mouten, dan is de kans al groot dat je pH goed in de buurt van ideaal komt.

    Ik heb er ook geen last mee. Maar draai wel even na het doppen de flesjes om. Schijnt te moeten met deze doppen.


    En er zijn mensen die deze doppen voor gebruik in een Starsan badje doen. Jij toch niet Ed?

    Ja, dat temperatuur en druk een rol spelen is zeker, maar in een gistvat dat je koelt zit "onderdruk", er komt geen CO2 bij in het bier als je het er niet in perst, dus die onderdruk steekt geen CO2 meer in uw bier maar zuigt die er toch uit.... :thinking_face:

    Maar gezond bier in een gistvat produceert zelf wel koolzuur, al gaat het niet snel. Dat is ook de co2 die vanzelf in het bier komt voor het bottelen. Ik denk dat uiteindelijk de onderdruk veranderd in een overdruk. Zal niet in een dag zijn vermoed ik. Weken?

    :pieker:

    CO2 uit vergisting zal ook wel niet "dé" hoeveelheid zijn, misschien een paar tienden volume CO2, kan misschien wel berekend of opgezocht worden, doch ik heb mij er nog niet in verdiept, maar als je die uit uw bier kan "zuigen" (door de onderdruk bij koelen) dan weet je zeker dat uw hoeveelheid bottelsuiker de juiste hoeveelheid gaat zijn welke er vooropgesteld is in het flesje....

    CO2 krijg je uit je bier door het juist te verwarmen. Kijk maar in alle CO2 tabellen. Hoe warmer het bier hoe minder CO2 opgenomen kan worden, daarom moet satureren ook koud gebeuren.

    Uiteindelijk zal het wel zo verdwijnen als de druk weg kan. Een bier te lang op de bar wordt ook plat.


    Het is overgens net wat je denkt niet veel. Hier in zit de uitslag van de CO2 berekening die al in het bier zit ook. Speel ook maar eens met de temperatuur.

    Ik ben uit mijzelf naar buiten gegaan. Een pan met 25 liter wort voor 1,5 uur koken en ik kan dan ondertussen de witkwast al gaan opzoeken, muren en plafond worden hier behoorlijk nat van. Onvoldoende afzuiging heb ik.


    Ook hangt de afzuigkap flink in de weg.

    Die Ikea flesjes zijn te zwak. Beter haal je beugels met bier in de winkel en drinkt die lekker leeg. Zoals Floreffe, Grolsch. Na opdrinken, goed spoelen en op zijn kop voorlopig wegzetten.


    Ik zou niet een 2e hands bak bij de super of slijter halen, je hebt geen idee wat er mee gebeurt is (en wil dat eigenlijk ook niet weten).


    Welkom.

    Naahhh…. Ik hevel over naar PET fles/fermonsters ook voor de koude lagering/cold crash. Die kunnen mooi “indeuken”. Dat gaat wat lastig in een bucket. Bijkomend voordeel is dat de bucket weer vrij snel klaar is voor een volgende batch :smiling_face_with_smiling_eyes:

    Eigenlijk doe ik dat nog maar zelden sinds ik in RVS vergist, en ik heb de indruk dat dit beter is voor het bier die handeling overslaan.