Berichten van Niels

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Tijdens het Pinksterweekend bouwen wij een feestje bij HomebrewShop.be. We openen heel het verlengd weekend de deuren van onze winkel (Aarschotsesteenweg 368, 3012 Wilsele).

Je bent op 19-20-21 mei elke dag welkom van 10:00 tot 17:00 om een biertje te proeven (met dank aan hoevebrouwerij Hof ten Dormaal), speciale kortingen en 10% kassakorting op het hele gamma!

Oh, en elke bezoeker mag zijn bierglas mee naar huis nemen.

Santé! :bier:

- Niels

Hoi iedereen,

Even vlug een kleine update tussen alle chaos door.

HomebrewShop.be en Brouwmarkt zijn vanaf heden samengesmolten. Dit was een beslissing die werd genomen na meer dan 3 jaar van vruchtbare samenwerking. Als mede-eigenaar van Brouwmarkt ben ik mede verantwoordelijk voor uitbreiding van een innovatief (hobby)brouwgamma en een verbeterde Belgische winkel. Zoals in het verleden blijft een uitstekende klantenservice een prioriteit.

De komende weken werken we hard aan het samenvoegen van ons productengamma en de personalisatie van de HBS-website.

De openingsuren van de winkel zullen vanaf mei uitgebreid worden naar zaterdag. De avondopening op donderdag zal dan hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.

Zelf zal ik niet zoveel meer in de winkel staan als in het verleden, maar ik maak er zaak van om enkel hobbybrouwers als medewerkers aan te werven. De praktijk zal uitwijzen in hoeverre dit realistisch is.

Het gebouw waar de winkel gehuisvest is werd inderdaad verkocht. In principe kunnen we hier blijven, maar we hebben ervoor gekozen om op een termijn van +/- 1-1,5 jaar te verhuizen naar een modernere/frissere locatie die meer mogelijkheden biedt (b.v. polyvalente ruimte voor workshops en bijeenkomsten).

- Niels

Net zoals de hoppen van brouwland, homebrewshop, brouwmarkt allemaal van SBI komen en in kleine verpakkingen herverpakt worden door SBI.

Toch even een correctie: De hoppellets die ik verkoop komen niet van SBI, maar worden bij een Sloveense hophandelaar in bulk (5 of 10 kg) aangekocht. SBI herverpakt geen hoppen en levert enkel bulkverpakkingen. Brouwmarkt kocht deels bij SBI aan, maar even goed bij andere bekende hopleveranciers.

Bloemen heb ik steeds voorverpakt bij Brouwmarkt afgenomen omdat die gewoon een smeerlapperij is om te herverpakken.

- Niels

Samen met een collega-hobbybrouwer zou ik graag op geregelde tijdstippen willen samenkomen met hobbybrouwers om het sociale aspect van de hobby wat minder digitaal te maken. Hieronder de tekst uit de e-mail die ik hiervoor heb rondgestuurd naar mijn adressenbestand. Mogelijks zijn er forumleden die ook geïnteresseerd zijn, maar nog geen uitnodiging hebben ontvangen.

En hip als we zijn hebben we uiteraard ook een event op Facebook aangemaakt: https://www.facebook.com/events/387039208347736/

Inschrijven via het RSVP formulier omdat we zo eenvoudig de gastenlijst (verzekering etc) kunnen opmaken en een zicht krijgen op de opkomst.

- Niels

---

Hobbybrouwers Meet & Greet | Labo Café | 9 mei 2017

Hobbybrouwen is een geweldige hobby. Tegenwoordig kan je een heleboel informatie op het internet of in tijdschriften vinden, maar is het niet nóg leuker om andere hobbybrouwers te ontmoeten tijdens het drinken van een glas bier?

Om hobbybrouwers samen te brengen gaan we graag van start met een reeks ontmoetingen met een eenvoudig concept: een lezing over een biergerelateerd onderwerp van 30-45 minuten, gevolgd door wat napraten en een proeftoog.

De eerste editie is een informele bijeenkomst (zonder lezing of proeftoog) waar we elkaar leren kennen en samen genieten van een glas.

De bijeenkomst gaat door op dinsdag 9 mei 2017 van 20:00 tot 22:00 in het Labo Café in Kampenhout. Dit gezellig café is deel van Brouwerij van Campenhout (voorheen Brouwerij Biertoren).

Gelieve het RSVP formulier in te vullen om ons te laten weten of je al dan niet aanwezig zal zijn. Meer details worden in de komende weken meegedeeld.

[quote author=brouwerwaldonk link=msg=88994 date=1488442896]Iedereen kan hier gratis ryzomen (uitlopers van wortelscheuten) krijgen. Ik heb enkel Fuggles, dit is een aroma hop met grote bellen tot 6cm groot. Is oogstrijp begin september. Met voldoende goede compost haal je heel veel kg van één plant.[/quote]
    Zonet mijn stekken van Walter ontvangen. Ik ben benieuwd of ik erin slaag ze succesvol te doen groeien :P

Ik zou ze in houten bakken plaatsen en dan ofwel langs een raamwerk ofwel langs koorden laten opklimmen.

- Niels

Zelf ben ik een zeer content BM10 eigenaar. Het zeker niet de goedkoopste oplossing voor kleine batches, maar het is verdomd eenvoudig en relaxed brouwen. De Grainfather is zeker een valable alternatief, maar als je enkel kleine batches wil brouwen is de BM10 toch lekker handig (zeer compact en past dus eenvoudig onder de dampkap in de keuken).

Waar woon je? Als je wil kan je altijd even komen kijken. Ik ben van het Leuvense.

- Niels

Wie gaat er naar BrauBeviale volgende week? Ik ga voor de eerste keer gaan, maar mijn carpoolers hebben moeten annuleren wegens werkverplichtingen. Als er iemand zin heeft om maandag 7/11 mee op te rijden en 8/11 terug te rijden dan laat je het maar weten. Ik heb sowieso ook een aantal tickets te geef voor geïnteresseerden.

- Niels

Würth (groothandel) te Turnhout.

Die hebben dat zeker of kunnen het bestellen net als Fabory, (heeft verschillende vestigingen in Belgie).

Ideaal! Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik ben al klant bij Würth, dus dat moet zeker lukken.

- Niels

Niels, jij bent toch van regio Leuven hé? Al eens bij Metalleuven gaan kijken?

Yes, en daar keken ze mij met koeieogen aan met de opmerking "Dat gaat ge niet gemakkelijk vinden, zenne". :P

- Niels

Het is een toestel dat het gat opvult tussen de "weckketel" en de Grainfather. Het ziet er allemaal wat minder afgelikt uit dan de Grainfather (met die externe pomp), maar het geeft je wel dezelfde flexibiliteit qua volume en dichtheid. Ik heb het toestel zelf nog niet kunnen testen, maar ik hoop tegen het eind van de maand eens een brouwdemo te kunnen doen.

Bij mij vind je het toestel hier ;)

- Niels

Ik ben op zoek naar platte RVS moeren van 3/8" met NPT draad. Iemand een idee waar ik deze kan vinden?

Uiteraard zijn ze in de VS te vinden, maar de verzendkosten staan meestal totaal niet in verhouding met de prijs/stuk. Hier om de hoek is een vijzenboer, maar die heeft het niet...

- Niels

Weet wel dat een refractometer enkel correct is vóór de vergisting. Ik heb al vaker klanten terug in de winkel zien komen om te zeggen dat de refractometer die ik heb verkocht defect was :)

Vanaf de vergisting begonnen is kan je een refractometer wel nog gebruiken om een indicatie te krijgen ofdat een vergisting nog aan de gang is en mits een formule kan je ook de effectieve dichtheid met benadering berekenen.

Je dient steeds een finale meting met een hydrometer te doen om zeker te zijn hoe de vergisting is afgelopen.

- Niels

De agenda voor dit jaar ziet er wel top uit, maar ik ga mijn kat moeten sturen... :grumpycat: Het is me wat te druk en ik kan geen dagje vrij maken op dit moment. Hopelijk volgend jaar wel weer!

- Niels

wel nog redelijk lang duren eer ze op de markt komen maar ben al blij dat er aan gewerkt wordt :-)

Ze geven oktober 2016 als beschikbaarheidsdatum, maar het bedrijf achter de Grainfather kennende zal hier wel wat vertraging opzitten.

(Wat niet wil zeggen dat het een goeie zaak is! Ik ben benieuwd wat de prijzen voor de controller en de nieuwe Grainfather gaan zijn.)

- Niels

Ik heb het vast al gevraagd ergens, maar is zo'n 10 liter versie voor 10 liter beslag of voor 10 liter wort?

Zoals Piet zegt is het voor 10 liter wort. Tot 12 liter wort gaat OK, maar als je meer overhoudt na het maischen dan gaat de kook moeizaam.

- Niels

Jema wrote:

Mijn omgebouwde Grainfather met automatische sturing van ArdBir, de sturing heb ik zo gebouwd dat deze eenvoudig op de plaats kan gezet van de originele sturing zonder schroefwerk. Via deze sturing kan men ook recepten in het geheugen opslaan om nadien terug te gebruiken zoals bij de Braumeister.

Wow, zeer knap! Zin om eens een demo te geven?

- Niels

[quote='Hoppa' pid='72303' dateline='1448019812'] Niels, braumeister 50L moet je toch nog manueel omhoog halen. of niet? Hij haalt die omhoog met dat systeem dat je ziet op zijn foto's. [/quote] Ja, 50 L moet je manueel omhoog halen. Hij doet dat met een zelfgemaakte takel. Ik zoek echt echter enkel mensen die een 200 of 500 L gebruiken omdat ik me wat meer wil informeren over het gebruik van een Braumeister in microbrouwerijen. - Niels
    [quote='Hoppa' pid='72291' dateline='1447968019'] Het is wel een eindje, maar deze brouwt er volgens mij mee. http://vieilleforge.freehostia.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=77 Vriendelijke kerel en de witte pol is niet slecht. Ik wil wel mee  trouwens. :1:  :roflmao: [/quote] Merci voor de link, maar ik denk dat die kerel met een 50 L brouwt. Als ik het zo lees dan heeft hij een brouwcapaciteit van 0,7 HL. - Niels
    Om wat meer inzicht te krijgen in het Braumeister gamma zou ik graag in contact komen met eigenaars van een Braumeister 200 L of 500 L. De bedoeling is om eens af te kunnen spreken om hun ervaringen met het toestel te delen en enkele vragen van mij te beantwoorden. Ergens in 2016 woon ik een brouwsessie met de BM200 bij Speidel bij, maar tot dan blijf ik een beetje op mijn honger zitten. Vandaar het initiatief. Moest je iemand kennen die met zo'n toestel brouwt dan hoor ik het graag. - Niels
    Brucero wrote:

Deze week is de itc-308 toegekomen uit china, buiten dat het volledig ingebouwd en mooi afgewerkt is, vraag ik mij af of er enig verschil is met de stc-1000, de maximum output load is wel 2200watt maar de capaciteit van de relay contact is ook maar 10A !!

Het voordeel is dat het een plug & play oplossing is ipv doe-het-zelf.

10 A = >2000 W schakelen. Is voldoende voor onze toepassing, niet?

- Niels

NewLine: Heb je eventueel zin om de broncode te delen. Ik ben zelf .NET developer en wil graag ook wel wat prutsen met YABS. Eventueel hosten op Github en dan kan ik forken. - Niels
    [quote='KLucky_13' pid='71543' dateline='1446557701'] Wat betreft de blijvende geur in het gistvat, Niels gaf me ook de tip om deze te vullen met een Javel oplossing en deze een paar dagen te laten staan. Vervolgens GRONDIG spoelen en weer een even laten staan met een [s]gewone zeepoplossing[/s]. Dan nog een laatste keer goed doorspoelen en dan zou het er moeten uit zijn. [/quote] Klein foutje: eerst enkele dagen gevuld met javeloplossing laten staan, dan grondig spoelen met heet water en dan enkele dagen gevuld met zuiver water laten staan. Hierdoor worden eventuele restanten van javel terug opgelost. Dus, zuiver water, geen zeepoplossing. - Niels
    Ik ben op zoek naar iemand of een firma die mij kan helpen om een custom vultrechter in INOX/RVS te maken. Een andere optie is om eentje uit aluminium te maken. Het laswerk van INOX/RVS kan mijn schoonvader doen, maar we hebben niet de mogelijkheid om op een nauwkeurige manier de vormen uit de platen te snijden. Ook zou het handig zijn als de plooiranden reeds gemaakt kunnen worden, want met een plooibank gaat dit toch wel een pak eenvoudiger dan thuis me de bankschroef. Indien snijwerk in INOX/RVS niet mogelijk is dachten we voor een aluminium constructie te gaan (met revetten ipv lassen). - Niels

De behuizing heeft geen IP-rating, maar is wel degelijk omsloten waardoor het toestel wel tegen een spettertje kan.

De sonde is mooi afgewerkt waardoor deze in theorie onder water gedompeld kan worden. Maar ik raad mensen sowieso aan om een diptube of thermowell the gebruiken omdat ik toch niet graag niet-voedingsgeschikte kabels in mijn wort stop.

Zoals Willem aangeeft is er op de zijkant van het stekkerblok aangegeven welke stekker voor de verwarming/koeling dient.

Ik zal vanavond proberen nog een aantal detailfoto's te maken.

De prijszetting is zo gedaan dat je ongeveer op dezelfde kost uitkomt als je zelf een STC-1000 zou bouwen. Wil je echt héél goedkoop gaan dan moet je alle onderdelen via de Chinese internetsites laten overkomen. Maar ik denk dat de prijs fair is en zeker de niet-knutselaars kan aanspreken.

Groeten,
    Niels R.

Eurosport wrote:

In de handleiding van het pakket staat "spoel na tot ongeveer 24 liter wort in de kookketel zit"
    bij de GF is er een berekening formule, maar dan zal ik eerst het mout moeten wegen in het pakket
    Ik woon zelf in Berchem

Hoi Patrick,

De "handleiding" van het moutpakket kan je best enkel gebruiken als referentie voor het maischschema, de kooktijden en het begin/eind SG.

Gewoon de mout in het pakket afwegen en dan de formules in de handleiding van de Grainfather volgen. Mogelijks bekom je een hoger begin SG aangezien de moutpakketten steeds uitgaan van een relatief laag rendement. Ik zal alvast navragen bij de leverancier wat welke factor ze voor het rendement in acht nemen tijdens het samenstellen van de recepten.

Naar mijn mening is het best om te proberen een zo juist mogelijk eindvolume te bekomen zodat je dit (samen met het bekomen begin SG) als referentie kan gebruiken voor latere berekeningen.

Ik heb ter referentie voor jou en anderen de Nederlandstalige handleiding als bijlage toegevoegd.

- Niels

Hoi iedereen, Ik heb een aantal producten op het oog om vanuit de shop te verkopen, maar zoals met veel spul dat "Made in China" is komt dit niet met een officiëel keurmerk. Ondertussen heb ik een aantal samples gekregen en die zien er echt wel degelijk uit. Ze voldoen aan mijn persoonlijke kwaliteitscontrole zodat ik ze wel durf te verkopen. Echter... ik ben geen expert op het gebied van import en verkoop en alle regelgeving. Wat ik heb begrepen is dat als je goederen van buiten de EU importeert je wordt aanzien als fabrikant en je dus aansprakelijk bent voor de kwaliteit van jouw product. Wat en hoe die aansprakelijkheid juist inhoudt weet ik (nog) niet, maar ik denk dan aan doemscenario's waar een huis afbrandt met dodelijke slachtoffers ten gevolge van een defect toestel dat ik zou invoeren. Zodoende... Europa en zijn regels. Als ik het juist heb begrepen moeten de producten een CE-markering hebben. Dit is echter geen keurmerk en geeft gewoon aan dat je als producent verklaart dat het product voldoet aan de geldende Europese regelgeving. Is er iemand die meer weet over de regelgeving omtrent CE-markering en keurmerken? Het is redelijk hopeloos om tussen alle informatie op de websites van de EU de juiste dingen te vinden. - Niels
    [quote='Steinie' pid='69848' dateline='1444056742'] Deze misschien? [url=http://www.2dehands.be/elektronische-apparatuur/overig-apparatuur/elektronica-meetapparatuur/bierbrouwen-stc-1000-kastje-204393078.html]http://www.2dehands.be/elektronische-apparatuur/overig-apparatuur/elektronica-meetapparatuur/bierbrouwen-stc-1000-kastje-204393078.html[/url] [/quote] Perfect! Dat is hem! Ik vond hem niet meer op Marktplaats, maar aangezien het een recente advertentie is zal hij dus nog wel actief zijn. Mailtje gestuurd. - Niels
    Is er iemand die mij een ingebouwde STC-1000 kan lenen als demotoestel voor de BrouwPlus beurs (16-19 oktober)? Mijn STC-1000 is niet echt professioneel ingebouwd en is dus niet echt een mooi voorbeeld. In ruil krijg je van mij een gratis toegangsticket voor de beurs :) Ik heb nog geprobeerd een ingebouwde STC-1000 te koop te vinden, maar ik vind niet echt een "leverancier". Er was iemand op Marktplaats (NL), maar die blijkt deze niet langer aan te bieden. - Niels
    Hoi, Ik heb de 12de ook een verjaardagsfeestje (blijkbaar ben ik de 11de jarig), dus ik kan spijtig genoeg niet heel de dag aanwezig zijn. Brouwdemo's organiseren zit er dus niet in. Hebben jullie wel graag dat ik een aantal toestellen meebreng "ter inspectie"? Groeten, Niels