Berichten van aatjebanaantje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Sommige brouwketels zoals de Grainfather hebben de optie om uitgesteld te verwarmen, dus dat je maischwater al opgewarmd is zodra je uit je bed stapt, dan is het misschien wel handig om de dag voordien al te schroten.

Persoonlijk doe ik alles de dag zelf maar ik zie wel in dat als je zoveel mogelijk de dag voordien al klaarzet dat alles op de brouwdag zelf wel wat relaxter is.

Het vreemde aan alcohol is dat er discussie is of het al dan niet bijdraagt aan het hele proces van omzetting naar vet zoals suiker of vetstoffen. Alcohol is een gif en je lichaam zou dat eerst moeten verwerken voor het aan suikers en vetten kan beginnen.

Het ding is dat het niet bijdraagt aan de opbouw van vetreserves maar door de lever wordt omgezet naar afvalstoffen die dan via je nieren naar buiten moeten. Dat dit proces eigenlijk niet zo gezond is, en bij overdaad dus ook kan zorgen voor de nodige medische problemen (lees leverkanker en cirrose) is geen geheim. Zoek maar eens online naar foto's van een lever van iemand die regelmatig alcohol drinkt en je zal zien wat ik bedoel.

Soit, de calorieën van alcohol mag je dus eigenlijk niet meerekenen in de totale calorieën die je dagelijks mag opnemen. Desondanks dat alle "dieetprogramma's" dat wel doen. (Zelf gebruik ik Yazio) Dus bij een wodka/colalight heb je geen "vetproducerende" calorieën binnen.

Waarom zou je de calorieen van alcohol niet mogen meetellen? 1 g alcohol geeft 7 calorieen en die worden allemaal opgenomen. Het is net de afbraak van de ethanol tot acetaldehyde en daarna naar acetaat die de calorieen levert.

BVB101 2015 Sem2 DigPoster

Toevallig in het nieuwste nummer van BYO een lijst van prioriteiten voor beginnende brouwers:

Watersamenstelling heeft wel degelijk een effect op de smaak en mondgevoel, vergelijk maar eens een spa met chaudfontaine of evian.

Dit gezegd zijnde, de temperatuur van vergisting en het minimaliseren van oxidatie heeft een vee(eeeee)l groter effect op het eindresultaat en dit zou dus ook de eerste focus moeten zijn voor beginnende brouwers. Die waterchemie is goed voor een finishing touch te geven, maar dan moet al de rest ook al wel in orde zijn.

met de (nieuwe) Grainfather app had ik het wel af en toe voor dat hij rare dingen begon te doen als ik even uit range ging en terugkwam, daarom gebruik ik deze al een hele tijd niet meer.

Met Brewfather heb ik dit nog maar 1 keer voorgehad en dat was omdat de electriciteit uitviel tijdens het maischen, dan heb ik ook de GF een paar keer moeten resetten voor hij weer normaal wou doen. Is bij jou misschien even de electriciteit uit gevallen?

Momenteel staat hier ook een biertje met philly sour te vergisten. Het duurde wel een hele tijd eer ik iets van beweging zag, waarschijnlijk omdat de gist eerst de simpele suikers gaat opgebruiken en melkzuur produceren om daarna pas er in te vliegen.

Link naar mijn recept: https://share.brewfather.app/5SgnDV73XCMJJe

Ik had wel ergens gelezen dat deze gist een nogal eentonig smaakprofiel geeft dus ga ik de batch splitsen en wat fruit (passievrucht en perzik) toevoegen.

Dat kan en wordt ook veel gedaan. Je moet dan wel de gist wassen met sulfietwater.

Je kan de gist best bewaren in een laagje van het bier, eventueel wat verdund met steriel water. Wassen van de gist verlaagt de houdbaarheid.

hier een stukje uit BYO magazine over gist wassen: