Welkom op het forum
Berichten van aatjebanaantje
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Gepasteuriseerd is niet voldoende om alle bierschadelijke beestjes dood te krijgen. Bij een vol uur koken zijn ze zo goed als allemaal dood.
Ok, bel jij naar alle melkproducenten om te zeggen dat heel hun pasteurisatie procédé niet deugt of doe ik het?
-
Dat koken om steriel te maken is een fabeltje. Na je maisch is je wort al volledig gepasteuriseerd.
-
Helaas pindakaas, ik moet naar een BBQ en ga zondag naar Hopville. Je zal een ander slachtoffer moeten zoeken om tegen te zeveren.
Ik zal er waarschijnlijk ook zondag rondhuppelen.
-
Welkom buurman
(ik woon op 800 meter van uw voormalige(?) werkplek
)
-
Amai die energiefacturen
-
Bij mij zet de bodem wel dikwijls aan wat dan weer leidt tot een iets donkerdere kleur. Regelmatig valt de verwarming hierdoor uit. Resetten gebeurt onderaan, dus best de GF ergens op plaatsen.
=>Dit komt door de valse bodem. Ik heb ook eens een valse bodem geprobeerd maar deze zorgde inderdaad dat de wort wat aanbrandde dus sindsdien gewoon de normale filter en op zich geeft deze geen problemen zolang je maar een whirlpool doet en eventjes wacht tot alles bezonken is.
Vanuit Brewfather zou je het recept ook moeten kunnen doorsturen. Ik ben daar nog wel nog niet in gelukt. Wil ik het doorsturen dan moet ik eerst de XML-file nog importeren in GF-connect.
=> in Brewfather de GF bluetooth control in settings activeren, daarna bij je batch klikken op "start brew controller". Dan kan je het recept meteen doorsturen naar de GF vanuit Brewfather.
-
In de kook meestal pellets maar af en toe ook wel bellen. Bij dryhop steeds pellets.
-
Ik heb er 2 staan en ben er fan van. Weliswaar met een paar upgrades zoals camlocks. Altijd welkom om eens mee te komen brouwen en de G30 in actie te zien.
Tegenwoordig heb je ook de opvolger namelijk de G40. Deze zit wat anders in elkaar maar ik heb hier (nog) geen ervaring mee.
-
Om de Antioxin SB toe te voegen na de cold crash, hoef ik dan alleen de stop er uit trekken, het spul erin spuiten, de stop er weer op doen, 4 uur wachten en bottelen ?
Bij voorbaat dank
🍻
simpel antwoord: ja
-
Welkom op het forum
-
Welkom
-
Nagellakgeur is ethylacetaat, dit wordt gevormd door wilde gisten uit azijnzuur en ethanol en gaat niet weg met verouderen.
Was je gistvat wel dicht en zuiver? Azijnzuur kan enkel gevormd worden als er redelijk wat zuurstof bij kan en wordt niet geproduceerd door de Philly sour.
-
Misschien komt de troebelheid wel door de dry-hop?
-
Ook wel "Réglisse forte" genoemd in het algemeen niet zo beschaaft Nederlands.
Réglisse in de volksmond kan gewoon zoethout zijn of geconcentreerd zoethout sap tot een staafHier bij ons zeggen ze "Calisse" tegen zoethout
-
Stok van zoethout?
Nee, het was geen echte stok van hout, maar volledig zwart en blinkend. Ik vermoed dat het een dropstok was want ze ging dit telkens bij een apotheker halen en sommige apothekers verkopen wel drop. Nu ja, drop wordt ook van zoethout gemaakt dus waarschijnlijk zal het effect gelijkaardig zijn.
-
1 liter sap van vlierbessen met een halve kilo suiker.
Mijn grootmoeder deed er ook een soort van zwarte stok bij, leek wat op een heel grote vanillepeul, maar ik weet niet wat dit juist was. Misschien drop?
-
Laten hangen aan de plant en binnenkort vliersiroop mee maken, komt goed van pas in deze tijden
-
Op festivals tappen ze bij 3 graden tegen 2.5 a 3 bar. Bij lange leidingen zoals op echt grote festivals tappen ze zelfs tegen 7 bar.
-
Op welke temperatuur ga je vergisten met de philly sour? Bij hogere temperatuur geeft deze meer perzik-toetsen terwijl bij lagere temperatuur vooral rode appel naar voor komt.
-
En ik kan me niet inbeelden dat die koffiebonen nadien nog zo lekker zijn
Die 0,05 ml starsan die nog aan de koffiebonen kleeft als ze het vat ingaan gaat het ook niet maken. Maar soit, ieder zijn werkwijze.
Ik zou zeggen, kom gerust eens proeven van die coffee milkstout maar bij de laatste batch ben ik vergeten de koffiebonen in de lagering toe te voegen, dus is het eerder koffie-verkeerd-stout geworden
. De versie met koffiebonen had ik volgens mij wel bij op de vorige VHM
-
Moest ik voor 6000 euro een eigen brouwerij kunnen opstarten, dan zou ik het me niet laten
-
Waarom zou je die in starsan laten zwemmen?
Kwestie van geen besmetting op te lopen, ik gebruik koffiebonen in een milk stout dus nog veel onvergiste suikers (lactose) aanwezig in het bier en niet al te veel hop.
-
30 a 50 g, hele bonen die ik eventjes in starsan laat zwemmen
-
Ik voeg meestal koffiebonen toe in de nagisting, dit geeft een mooi resultaat. Wat de koffiebonen in de mash doen weet ik niet maar ik vermoed dat je dan wat meer bitterheid gaat extraheren.
-
Misschien een voorstel dat al een paar keren de revue is gepasseerd, maar zou het geen goed idee zijn om een lijstje te maken met bieren zodat we een beetje kunnen plannen welke bieren wanneer aan bod komen? Kwestie van geen delicaat session biertje voorgeschoteld te krijgen vlak na een heftige triple IPA of zware imperial stout.
-
PPA = Perazijnzuur.
Waar koop je dit aan als ik vragen mag?
-
Welke Kveik ga je gebruiken? Ik twijfel of je dat "Belgisch" karakter kan bekomen met een kveik gist. Niettegenstaande ziet dit recept er wel goed uit (zoals elk bier van u
)
-
Welkom op het forum
-
Welkom op het forum
-
Ik zal er zondag aanwezig zijn als vrijwilliger.
-
Hoe lang duurt het ongeveer eer de tannines wat minderen? Momenteel heb ik een neipa met druivensap maar het sap was nog vrij astringent. Heeft het nut om de neipa een aantal weken tijd te geven of spreekt men bij tannines over maanden/jaren?
-
Moest iemand interesse hebben (en over een 3D-printer beschikken), hier kan je een ontwerp vinden voor een 3d-geprinte labelmachine.
External Content youtu.beContent embedded from external sources will not be displayed without your consent.Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy. -
Ik heb een neipa met Calista en southern passion gemaakt en ik moet zeggen dat ik van die Calista nauwelijks iets terugvond, dus ik zou styrian wolf/Idaho-7 kiezen.
-
Munich lager ipv Vienna lager?
-
Dikke proficiat!
Wat voor water gebruik je? Misschien dat er net dan een verschil zat in samenstelling van je water. Bij ons hebben ze een tijd terug zitten werken aan de waterleiding en de eerste 2 giststarters die ik daarna maakte wouden niet opschalen, de 3de met flessenwater werkte wel weer.
-
De laatste podcast van Beer and Brewing gaat over brouwerij De Ranke dus misschien ook leuk luistermateriaal?
-
Steinie Kan het zijn dat er een fout in die prijs is bij Brouwland? Bij andere leveranciers kost deze gist maar de helft.
Unibrew 8,95 euro
Twoj Browar 11,96 euro
The Malt Miller 10,28 euro
-
Welkom op het forum
-
Welkom op het forum
Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.