af en toe heeft hij ook een SV-functie....
Gij gebruikt alles als warmwaterketel precies
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
af en toe heeft hij ook een SV-functie....
Gij gebruikt alles als warmwaterketel precies
Sommige kveiks, zoals de Ebbegarden benadrukken net bitterheid.
Als je voor een neipa wil gaan, zou ik de dry hop opvoeren en de bitterheid terugschroeven. Misschien zelfs je whirlpool-hop allemaal als dry hop gebruiken, eventueel in fases toevoegen.
Mijn stem gaat naar oxidatie, zeker met die wat paarse schijn in het glas.
Een gistbank bijhouden is een hobby op zich
Op de website van Sui Generis staat een mooie video-reeks over hoe je je eigen gistlabo kan opstarten, waaronder ook een video over gist tellen:http://suigenerisbrewing.com/index.php/microbrews/
Welkom op het forum!
Idd Walter, top filter...
Gisteren nog een stout gebrouwen, alweer mooi helder wort naar het gistvat geheveld...
aiai, zo smossen, da's ne slok minder
Welkom!
En het is niet te vergelijken met een cct met aftapkraan het is maar wat je een cct noemt, dus vanaf welke hoek 📐 is het een conische vorm
Ik dacht dat een cct een hoek van 60 graden moest hebben.
Niels was vroeger ook goed maarjah... als je goed verdient aan een overname van de concurent...
Bij Niels was het spijtig genoeg een samenloop van omstandigheden, het pand waarin zijn winkel zich bevond werd verkocht terzelfder tijd dat Braumarkt het overnamebod deed en als je dan alleen een nieuw pand moet gaan zoeken en alles moet verhuizen, weer bakken tijd en geld moet gaan investeren in dat nieuwe pand, dan is zo'n overnamebod wel enorm aanlokkelijk. Ik zou net hetzelfde doen in zijn schoenen.
Welkom op het forum!
Wat je ook kan doen is de 33% oplossing zelf maken. Wat CaCl2 poeder een uur in de oven op 250°C en dan 33g aanlengen met 67 ml water.
Natuurlijk is het veel makkelijker (en even duur als je de electriciteit meerekent) om een voorgemaakt flesje te kopen
Als je wilt starten maar je gerief is nog niet leverbaar, kan je misschien aan een hobbybrouwer in de buurt vragen of je zijn ketel en toebehoren voor een dag mag lenen.
Of misschien smaakt je zeep gewoon naar bier?
Welkom op het forum!
Hangt er vanaf wat je uit de cursus wilt meekrijgen.
Als je doel is om een betere hobbybrouwer te worden, zou ik het niet doen. Als je een microbrouwerij wilt opstarten in de toekomst is het misschien wel handig.
Je kan misschien eens aan Hoppa vragen, die heeft les gegeven aan Syntra, of eventueel aan de eigenaar van mijn plaatselijke brewpub, die geeft daar ook les .
Volgens mij gaat dat bier, als het al zo oud is, toch zuur zijn hoor
of een roervlo en een roerplaat is misschien ook een idee
Ik dacht dat je kon koudhoppen voor de hoofdgisting gedaan was om bio-transformatie te krijgen. Niet alle gisten doen dit en het lukt blijkbaar ook niet met alle hoppen maar het resultaat zou zijn dat er bepaalde smaak- en geurstoffen omgezet worden naar andere (meer aantrekkelijke) stoffen.
Volgens mij is dat zwart een soort van machine-olie. Je ziet op facebook regelmatig mensen die een zwarte rand op hun gistvat hebben na een fermentatie en telkens blijkt dat het de eerste maal is dat ze dat vat gebruiken.
Ziet er alvast lekker uit. Misschien mengen met wat kokosnoot, dan heb je pina colada cider .
ik vermoed: hoe minder "craft" een brouwerij is, hoe lager de kans om de hoofdgist aan te treffen in een fles. Bijvoorbeeld bij iets van AB Inbev kan je het wel vergeten om de hoofdgist vast te krijgen.
Welkom Wim!
Ik brouw al 30 jaar en heb een recept zelf samengesteld wat ik telkens opnieuw maak. Voor 44L gebotteld bier 8 kg pilsmout en 2 kg munich en daarvoor gebruik ik 65 liter water totaal. Als gist gebruik ik opkweek van authentieke brouwerijgisten
Wissel je af en toe niet af qua bierstijl, of is het enige dat je verandert de gist?
Je krijgt wel een kortingscode als je geen staaltje krijgt. Meestal zijn de kortingen bij brouwland wel aan de lage kant maar een gegeven paard enzo...
Welkom op het forum!
Zal misschien van het recept afhangen, ik heb ook al enkele keren gehoord dat deze enorm schuimt.
De Wyeast 3787 zou ook enorm hevig vergisten maar deze houdt zich bij mij ook redelijk koest. De 3522 daarentegen doet niets liever dan uit het gistvat proberen kruipen
Hangt er natuurlijk vanaf wat je wil bereiken, wat je moutstort is en zeker welke koffie je gebruikt enz. Maar laatst was dit 2,85gr/Liter
Dat is ongeveer ook de verhouding die ik gebruik 2,5g/l.
Zeker zorgen dat je bier uitgegist is. Na 1 week al cold crashen vind ik wat riskant, ik zou de temperatuur nog zeker een week constant houden of misschien een graad of 2 verhogen. Ook een keer de dichtheid meten en als deze na een paar dagen nog dezelfde is, dan kan je gaan coldcrashen.
Beter is wel de gist te hydrateren.
Ik dacht gehoord te hebben bij die webinars van Fermentis dat in wort rehydrateren beter was dan in water, maar de videos zijn offline gehaald. Heeft iemand toevallig deze videos nog?
Ik heb toevallig ook een "guiness kloon" gebrouwen vorige week met een ebc van 70, recept van brew your own magazine, zouden ze daar in de us een andere Guinness hebben dan hier ?
Dus het equivalent van 5g/l koffie. Afhankelijk van hoe grote fan je bent van koffie is dit wat aan de hoge kant. Ik doe 50g hele bonen op 20l gedurende een week en veel mensen vinden dit al te straf (ik vind het net goed maar drink ook graag straffe zwarte koffie )
En krijg dat maar eens proper als daar wat oud bier in begint te schimmelen.
Hoe maak je het cold brew coffee concentraat?
Ik heb al een paar keer hele koffiebonen in de lagering toegevoegd met mooi resultaat, ik vermoed dat dit vergelijkbaar is met cold brew?
Ook welkom zonder eigen brouwsel? 😜
Ge zou den eerste niet zijn
Welkom op het forum.
Het kan wel dat er wort tot tegen het plafond geblazen is en daar wat viezigheid heeft achtergelaten als de druk hoog genoeg was in de ketel.
Ik gebruik bijna altijd pellets, op het einde van de kook schraap ik eens over de filter zodat deze terug vrij is en als de flow van de pomp tijdens het koelen stopt dan zet ik de pomp een seconde of 2 af en daarna weer op. Door het afzetten van de pomp stroomt er wort omgekeerd en is de filter weer (gedeeltelijk) vrij. Dit gebeurt 1 a 2 keer per batch dus niet echt een probleem en net niet irritant genoeg om meteen een filterhex te installeren.
Sabro in combinatie met BRU-1 is zeker een aanrader, ik zal het recept voor mijn black ipa eens posten.
@aatjebanaantje: Ik gebruik idd de bovenste filterplaat en er is stroming door het filterbed. Mijn schrootmolen stel ik af d.m.v. een voelermaat.
Vreemd, dan heb ik geen idee hoe het komt dat er stukjes mout mee rondgepompt worden.
Zelf heb ik al 40+ batchen de standaard filter en niet echt veel problemen er mee. Wel heb ik al enkele keren overwogen om een filterhex te installeren.