Berichten van WBR

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Ik was zonet een unboxing filpmje aan het bekijken, volgens dat ik zie zit er aan die kranen een stuk met Teflon klopt dit? 🙄92dad09b2821e8360b4e0dcbe62e18bb.jpg

    is een oud filmpje lijkt me. bij de mijne is die TC koppeling (aan de cct kant) gelast aan de bolkraan. aan de uitgang van de bolkraan zit inderdaad wel nog schroefdraad. daar had het beter geweest dat het een manneke was ipv vrouwke, maar ik vijs daar een pvc koppeling in, dus geen teflon nodig. na gebruik gaat de pvc koppeling eruit en kan alles ontsmet worden.

    is niet enkel de vlinderkranen, er zit ook standaard een koelspiraal ingebouwd. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de gewone CCT omdat we die toch in een koelkast gingen zetten.

    Bij de vlinderkranen heb je geen dode ruimte waar bier kan achterblijven dat dan nadien eventueel je batch zou kunnen besmetten, maar als je alles toch gaat demonteren is dat niet echt een risico. Wij kappen ook steeds de eerste afvloei weg (dat is die paar cl die in de dode ruimte van de bolkraan heeft gezeten) en nog nooit probleem gehad met een batch uit de CCT.

    Volgens mij zit er in het deksel van mijn SS brewtech CCT ook een overdrukventiel. Kan dat gek genoeg niet op de foto's van hun site terugvinden, maar zal er vanavond thuis eens een foto van nemen. Heb ook nog niet getest of je dat kan blokkeren voor transfers onder druk, maar zou ook kunnen dat het pas opengaat bij een waarde boven die 2,5 psi die ze aangeven.

    Vraagske aan eventuele eigenaars van een 7 gallon CCT : ik zou graag de bijgeleverde siliconen (?) stop vervangen door een degelijke van bij Brouwland. Weten jullie welke maat ik daarvoor moet nemen?

    Meet even het gat in je CCT (bij de gewone is dat kleiner dan bij de brewmaster edition), de maten van de silicone stoppen bij brouwland geven telkens de diameter van de dunne kant en die van de dikkere kant. Dus als je gat 40mm is dan neem je de 36/44mm stop.

    niet vergeten van je brouwwater aan te passen. veel gebrande mouten verlagen je pH te veel, dus dat moet je corrigeren door calciumcarbonaat of natriumbicarbonaat toe te voegen. anders krijg je het zuur van je stout 😁

    vandaag ook geprobeerd. Erlenmeyer uit brouwmarkt is "hittebestendig" maar dat is blijkbaar niet voldoende. resultaat: bodem gescheurd en plakkerig gasvuur.

    Ere wie ere toekomt, op 6/10 mailtje naar homebrewshop gestuurd, wegens geen antwoord op 29/10 dan maar rechtstreeks naar brouwmarkt en kijk, 23/11 antwoord gekregen en op 27/11 een nieuwe erlenmeyer geleverd.


    je moet er even geduld voor hebben, maar dus toch wel mooie service van brouwmarkt...

    bedankt voor de tips. maar ik wil eerst wat ingrediënten opwerken, dus ga geen nieuwe gist bestellen of opkweken. Heb ook nog 2 pakjes lagergist liggen, dus zal het een lager-experimentje worden. Orval kloon zal dan voor de kerstvakantie zijn.

    Ga dit weekend ook eens een poging tot orval kloon wagen met wat ik nog op voorraad heb. Welke hoofdgist zou volgens jullie het meest geschikt zijn: Nottingham, BRY-97 of M29 (french saison)?

    Ik neig naar Nottingham want die laat volgens mij het meeste restsuikers voor de brett, maar wat denken jullie?

    Wat is het probleem als de druk aan de uitgang verhoogt?

    voor de pomp zelf is er meestal niet echt een probleem maar je slangen aan de uitgang kunnen losspringen of barsten (zeker bij zwaardere pompen).

    Maar als je zodanig hard moet knijpen aan de uitgang om het juiste (lage) debiet te halen, dan is je pomp eigenlijk veel te zwaar en met een by-pass kan je dat wat compenseren.


    een andere mogelijkheid om debiet te regelen is inderdaad toerental van je pomp regelen.

    of je kan ook bij een te hoog debiet aan de uitgang een langere slang tussensteken zodat je meer weerstand hebt (die dan de hogere druk van je pomp compenseert) en je dus een lager debiet krijgt.

    Quote

    De perszijde, dat is de uitgang toch hé?

    ja.

    perszijde = uitgang

    zuigzijde = ingang


    je kan best van al een bypass zetten, dus een T-stuk aan uitgang en ingang die je met elkaar verbindt en waarbij er dan een kraantje op de uitgang staat.

    Als je dan weinig debiet wil aan de uitgang, gaat het teveel aan debiet dan via die by-pass terug naar de ingang van je pomp. Anders gaat je pomp de druk verhogen en dat wil je niet altijd bij lage debieten...

    Wij bottelen niet rechtstreeks uit de CCT. Wij tappen af naar ketel en daar dan suiker + bottelgist onderroeren en van daaruit bottelen.


    Maar ik lees hierboven dat verschillende mensen suikeroplossing + bottelgist in 1 shot toevoegen? Is die bottelgist dan niet kapot gemaakt door die hoge concentratie suiker?

    Quote

    Waarom verlies je dan het gemak van een CCT?

    Je bottelt er toch ook uit dus mag de hopsok er toch gewoon blijven hangen?

    Of zie ik nu iets over het hoofd?

    pellets kan je gewoon via de opening in het deksel toevoegen en nadien via de kraan onderaan aflaten.

    Voor de hopkous moet het deksel eraf, touwtje door deksel steken, en als je een volle CCT in een frigo staan hebt, kan je niet zo gemakkelijk aan die achterste sluitingen (en een 64L til je er niet even in je eentje uit). En om de kous er uit te halen na 4 dagen, weeral hetzelfde...

    Na het dry-hoppen ga ik meestal nog zeker twee weken lageren en eventueel coldcrashen, dus die hopkous mag niet blijven hangen

    Quote

    Bij mij wilen de hopbellen niet bezinken.

    Waarom bezinken die dan wel in een CCT ?

    ik werk met pellets, nog nooit gedry-hopped met bellen...

    Ik brouw wel veel, maar heb meestal verschillende soorten hop nodig en dan is de 0.5kg verpakking bij Hoppecruyt echt wel teveel. Wil ook niet met teveel overjaarse hop zitten (en lambiek staat nog niet op het programma).


    zal dus maar gewoon wat meer gram/liter voor de dryhop gebruiken en dan na 1 dag het aftappen en terug inkappen.

    Brouwvolume was in beide gevallen hetzelfde, telkens -+60 liter, maar met de vaatjes is de batch opgesplitst in 2 keer 30liter (eentje met mosaic/amarillo en eentje met el dorado), dus het verschil zit echt aan de "koude kant" denk ik. Ga de volgende keer misschien de pellets na 1 dag even onderaan aftappen en dan terug bovenaan in suspensie brengen (heb geen CO2 hier).


    qua gegevens van de hoppen heb ik enkel de jaargangen en alfazuur, de rest staat niet op het pakje :-)

    plastiekvat: Amarillo 2015 - 7,0% + Mosaic 2014 - 13,9%

    CCT: Amarillo 2016 - 7,0% + Mosaic 2015 - 11,8%


    meer dry-hopping toevoegen is uiteraard ook altijd een optie, maar dan moeten we weer gaan experimenteren per batch van 50 liter...

    Hallo medebrouwers,


    na een aantal testbatchen van 30 liter gemaakt te hebben, hadden we een goed recept en goede verhoudingen voor onze tripel hop met mosaic/amarilo. De test batchen werden steeds in de gewone plastiek vaatjes van brouwmarkt gedaan en dan na hoofdgisting/dryhopping/lagering overgeheveld naar een proper vaatje.

    Na de aankoop van een CCT hebben we wat opgeschaald en 50 liter gemaakt, maar de hoparoma's van de dryhopping zijn toch niet hetzelfde als destijds in de plastiek vaatjes. Dit kan uiteraard aan de jaargang van de hop liggen (beide keren nieuw ongeopend pakje gebruikt, maar wel van een ander jaar), maar misschien ook aan het verminderd contact tussen hoppellets en bier (zakken uit naar de conus, ipv op bodem vat).

    Ik heb al gedacht om meer gram/liter te gebruiken of de pellets in een hopkous te doen en dan in het midden van de cct te hangen, maar dan verlies je natuurlijk het gemak van de cct.


    Heeft iemand hier ook ervaring mee? Nog tips om dit op te lossen of gewoon trial & error tot er weer eens een batch OK is?

    thanks!

    Quote

    als ik grotere batches brouw dan zit er naar mijn gevoel te veel tijd tussen verschillende brouwdagen en ik probeer nogal graag verschillende dingen.

    ik splits een 30l batch bijna altijd op om 3 gisten, 3 dry-hoppen, 3 fruitsoorten, etc uit te testen. Maar drink gelukkig ook niet alles zelf op ?

    Quote

    Wanneer ik hem terug gebruik doe ik er water in, moutextract en gistvoeding en dit kook ik in de erlenmeyer op mijn gasfornuis met alufolie afgedekt.

    vandaag ook geprobeerd. Erlenmeyer uit brouwmarkt is "hittebestendig" maar dat is blijkbaar niet voldoende. resultaat: bodem gescheurd en plakkerig gasvuur ?

    Serge,


    ik merk dat jij altijd de extra pale premium van weyermann gebruikt en geen "standaard" pilsmout. Die is weliswaar iets lichter van kleur, maar toch een stuk duurder en voor een rood of bruin biertje zou die lichtere kleur toch niet nodig zijn? Is daar een reden voor?


    Wouter

    Quote
    Is er een vuistregel voor het omrekenen?

    dat kan eenvoudig in brouwhulp.

    Of je kan ook eens op https://brucrafter.com/convert-brix-to-sg/ kijken. De onderste calculator is voor brix metingen tijdens/na vergisting, dus inclusief correctie voor alcohol.


    op basis van wat je hierboven schreef is je start SG 1.050 dus dat is 12.7 brix.

    je eind SG was volgens jou 1.025, zonder alcoholcorrectie is dat 6.5 brix.

    volgens brouwhulp zou je eindsg (op basis van een start sg van 1.050) eigenlijk 1.011 zijn (inclusief alcoholcorrectie)

    dus helemaal zo slecht niet voor die S-33

    los van die paar euro's verschil, bij homebrewshop leveren ze een zak voor je deur als je voor 75 euro besteld (wat bij mij meestal het geval is). Dat is mij ook wel wat waard, zelfs met een bedrijfswagen met tankkaart :-)

    Ronnie wrote:

    Proef jij verschillen in bijv. pilsmout tussen de Swaen en Dingmans, mocht je beiden al gebruikt hebben?

    Wij zijn ook van Dingemans naar Swaen overgeschakeld omdat die een paar euro goedkoper was voor een 25kg zak, maar ondertussen is Dingemans ook terug in prijs gezakt (MD was 23,95€ en nu 22,75€ en 21,75€ voor Swaen). In ieder geval hebben wij nooit een smaakverschil waargenomen, maar om eerlijk te zijn hebben we ook nog nooit een -+100% pilsmout bier gebrouwen...

    Ik heb toevallig vorige week vanillesuiker toegevoegd aan mijn pompoenbier. Staat nog te lageren nu, dus kan nog niet zeggen wat het resultaat is. Maar je zou bvb een deel van je stout kunnen bottelen met vanillesuiker?

    je kan ook wat gebrande gerst van 1400 EBC schroten en een uurtje laten weken in koud water. dan zeven en het zwarte water toevoegen aan je wort. zo krijg je veel kleur maar relatief weinig gebrande smaak in je bier.

    wij gebruiken ook de BRY-97 voor een IPA en een tripel hop, vergisting start hier op 18° en daarna tot 21°.

    vroeger ook al een paar keer met deze gist tot 23° geweest en eigenlijk nog nooit iets van bijsmaakjes ofzo waargenomen.

    hoi,


    ik heb vorig jaar ook een milk stout gemaakt. Had 1% choco 900EBC en 8% geroosterde gerst 1250 EBC en was zeker niet teveel gebrande smaak. OG 1054, vergist met nottingham tot 1,014. Wel 38 IBU met fuggles hop. Daarnaast 7,5g/l lactose gebruikt bij bottelen. Was een lekker biertje maar ik zou je wel aanraden om de pH van je brouwwater goed te controleren. Door de grote hoeveelheid donkere mout zakte de pH nogal veel en moest ik (in tegenstelling tot andere bieren) gaan ontzuren ipv bijzuren. Dat had ik niet voorzien, en die lagere pH smaakte je wel in het bier.

    Enzybrew werkt bij 45-60° en perazijnzuur werkt best in koud water, dus verpompen bij hoge temperaturen lijkt me geen noodzaak.

    Hallo,


    Heeft er iemand ervaring met CIP voor het reinigen en ontsmetten van CCT's? Ik denk erover om pomp + sproeibol etc te kopen om te vermijden dat de CCT telkens volledig moet gevuld worden met water en dan schepje enzybrew of dosis perazijnzuur erbij...


    CIP bol zou die van SS brewtech worden, maar welke pomp is er aan te raden? Hoog debiet of eerder hoge druk? Ik heb momenteel 1 CCT van 64 liter, maar naar de toekomst toe zouden het er wel meer kunnen worden.


    bedankt voor de tips!

    Wouter