Berichten van MICMAC

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Citaat van Ronnie

Mijn (silicone) flexibels liggen jaar in jaar uit in een plastic emmer met sterke oxonia oplossing, emmer met flapdeksel.

Ronnie Krijg je dan geen witte aanslag op de slangen als die er zolang in liggen ?

Citaat van Ronnie

Er is ook minder tijdsverlies omdat alles op T° blijft en er minder handling is tussendoor.
    Eenmaal de korf weg,geleegd en proper gespoeld, is het bijna 90...95° en mag de korf er weer in voor de first wort hop.
    Bij einde koken kan je de hop laten uit druppen boven de ketel.
    Kunt ge ook gewoon laten zitten en de koelspiraal er in laten. Dat zie ik nog wel wat meest praktisch zal zijn.
    Ik opteer voor korf er uit en uitdruppen en dan koelspiraal er in.

Hoe ga je het wort in de binnenkorf aan de kook krijgen, gaat de tussenruimte tussen ketel en korf hier geen probleem vormen ?

Citaat van Moutenbaajk

Ik ben intussen ook begonnen aan een installatie met sturing. Het is ook een éénpansinstallatie met verwarming op gas dat gestuurd wordt met een plc Samba van isotron. De testen zonder toevoeging van mouten zijn al goed verlopen. ik maak nu nog een roerwerk en verwacht in juli mijn eerste biertje te brouwen.

Waarom een roerwerk, als je al rondpompt ?

Ja Dimi, de demo start om 13;00 u, en de toegang is gratis. De afstand kan een probleem zijn, maar in ieder geval van harte welkom op ons evenement op 11 april. :Toog-1:

Bier & hobby Op 11 april 2015 organiseert Mout & baajk hun jaarlijks bierevenement. Dit jaar zal het doorgaan in 't Smisken, gemeenteplein 7 te Asse. Vanaf 13:00 uur wordt er door mij een brouwdemo gegeven, en tussendoor wordt er een presentatie gegeven over de verschillende fasen van het brouwen. Vanaf 15:00 uur zijn er ook nog een aantal hobbybrouwers, die uitleg komen geven over de kunst van het brouwen. Verder is er ook nog een standje van 't Smisken met een ruime keuze aan geuze bieren, alsook is er een warme hap van KAJ Asse te verkrijgen. Gratis toegang.

Heb indertijd ondervonden dat het schreeuwend geluid word veroorzaakt door, de schoepen in het pomphuis. Bij het draaien met koude vloeistof heb je het piepende en schreeuwende geluid. Dit wordt nog erger als je de temperatuur van de te verpompen vloeistof opdrijft dit komt omdat het metaal van de schoepen uitzet. Bij het nog meer opvoeren van de temperatuur, blokkeerde de pomp gewoon omdat de schoepen zodanig waren uitgezet dat ze zich vastbeten in het pomphuis. Ik heb dit opgelst door de pomp te laten draaien met open pomphuis, en een vlakke slijpsteen tegen de schoepen heb gedrukt zodat er wat matreaal werd weggeslepen. Nu geen lawaai meer, geen blokerende pomp meer. Enige nadeel, ze is niet meer zelf aanzuigend. Heb er intussen al een 25X mee gebrouwen, waarbij het wort constant word rondgepompt in mijn Herms, geen probleem meer gehad. :thumbup:

Citaat van Serge

Ik heb dit al ergens gepost, als ik geen heel pakje nodig heb schud ik een deel (vb de helft) naar een zijde van het pakje, neem dan het seal apparaat voor diepvrieszakjes dicht te sealen, en smelt het pakje doormidden, de ene helft gebruik ik dan, de andere blijft netjes onder beschermende atmosfeer gesloten

Goeie tip, beter dan in de vuilbak te kieperen, zoals ik nu doe.

Ik denk dat de linkse gegevens, dus in het hoofdblad het alcohol percentage is dat de software van brouwhulp berekend volgens de ingrediënten die je ingeeft, rekening houdend met het rendement dat je ingeeft. De rechtse gegevens zijn, de alcoholberekening volgens de reële waarden die je zelf kunt ingeven na het koelen.

Op zaterdag 11 April 2015, organiseren wij een bierfestival te Asse. Dit evenement wordt voor het tweede jaar georganiseerd door en met hobbybrouwers. Wij zoeken voor deze dag nog enkele enthousiaste hobbybrouwers, die samen met ons hun passie willen delen, aan geïnteresseerd publiek. Indien interesse stuur mij een pb voor meer uitleg. :Toog-1:

Citaat van Serge

Ter info MICMAC
    Bij het wijzigen van de installatie moet je eigenlijk de bijlage laten aanpassen (tarief 0.1€)van de bezitsaangifte.

Wordt er dan ook niet gevraagd aan wie je eventueel hebt verkocht , bijvoorbeeld een ketel die je hebt vervangen door een grotere.
    Zoals bij wapenverkoop. Daar ben je ook verplicht te melden aan wie je hebt verkocht, en mag je ook niet verkopen als deze geen vergunning heeft.
    Zo beland je in een straatje zonder einde. :???:

Heb ook gelezen, dat je na de aangifte, waarbij je een beknopte beschrijving van je brouwinstallatie moet geven, je geen enkele wijziging meer mag aanbrengen. Als ook geen delen verkopen of weggeven. Vind dit wel een probleem, als je na enkele maanden, verbeteringen wil aanbrengen aan je installatie, en ook delen die je dan niet meer nodig hebt wil verkopen of weggeven. Je kan toch niet om de paar maanden een nieuwe aanvraag indienen, en verantwoorden waar sommige delen naar toe zijn.

Citaat van W@lter

Ja, maar dat is geen blichmann! Naar ik me laten vertellen heb zijn die blichmann cct's de rolls royces onder de cct's.

Heb je hier dan een betere vergisting in, tegenover een andere CCT ?

Ik vroeg me af (en mss anderen ook) welk evenement het is, waar en wanneer :-), en of het openbaar is? anders als ik vrij ben en het is niet de andere kant van het land, dan zou ik wel eens durven afkomen, mijn motto: "Je kan nooit genoeg bijleren" dus alles helpt

:D

![/quote] Evenement noemt Mout en Baaik, en gaat door op 11/04/2015 te Asse

Wat ik ook nergens vind, zijn de juiste afmetingen van de 17 gal cct. Er staat 18'', maar is dit de maat van de cilinder zelf, of zijn de poten daar ook inbegrepen.Heb mijn koelkast/warmtekamer eens gemeten, en als het de afmeting van de cilinder zelf is die worden vermeld, zal het wat krap worden voor de 17''.

Inderdaad, moet eens gaan kijken naar het filmpje op de site van SS Brewing. Daarop is duidelijk te zien dat je alles samen zet door gebruik van klemmen en dichtingsrubbers.

Denk dat het voordeel is, dat je alles gemakkelijk kan demonteren en in een bad, met de nodige producten kan leggen.

Binnenkort is er in de buurt een evenement volledig gewijd aan het bierbrouwen. Je kan het zowat vergelijken met het VHM. Men heeft mij gevraagd of ik op die dag een brouwdemo wou komen geven. Kan er mij iemand zeggen , of het wettelijk is toegelaten om je brouwinstallatie te vervoeren en te brouwen op een andere locatie, en ik niet het risico loop, dat mijn boeltje word aangeslagen bij een eventuele controle.

:sad:

Citaat van Gerry

Ik twijfel tussen 14 & 17 gallon versie... Ik brouw tegenwoordig 40 a 45 l. Vroeg me af welke ik dan best aankoop.

Zit hier met hetzelfde probleem, brouw 45 l, is de 14 gallon niet te nipt voor deze hoeveelheid ?

Citaat van matsoe

waarom zou dit een grap zijn? en de beloningen staan in de link helemaal uitgelegd.

Zie dit meer als liefdadigheid, zie de beloning navenant als habbekrats. Ga maar eens een lening aan bij de bank.

Bij het lageren,krijg ik bij het laten zakken van de temperatuur, een onderdruk in de cct. Kan deze onderdruk nadelige gevolgen hebben voor het bier ? Dacht terug wat lucht in de cct te laten, maar is dit dan niet nadelig voor oxidatie ?

::denk

Voor de gist af te laten hoef je niet te roeren, deze zakt uit zichzelf wel naar beneden. Het enige wat ik doe is regelmatig eens tegen de wand tikken van het conische gedeelte, zodat de gist die op de schuine kant ligt naar beneden zakt. Je zal zien, dit gaat perfect.