Berichten van Pol

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hier ook ooit een hydrofoorgroep aangeschaft met het gedacht om regenwater te voorzien in de serre die +- 60m van de regenput staat. Druk in de serre na die 60m: 0,0. Het maximum om nog wat deftig debiet te krijgen is 25m met de pomp die ik heb, eentje van DAB, nochtans geen budgetmerk.

Ik heb zelf een bedrijf waar vooral magnesium platen voor de grafische industrie geëtst worden. Tijdens dat etsproces moet er worden gekoeld. Dat gebeurt met een inox spiraal in het etsbad. Daarvoor maken we gebruik van een regenwaterreservoir van 20.OOO liter dat ruim 50 meter van de etsmachines verwijderd is. Pompen gebeurt met een gewone DAB hydrofoorgroep. De pomp staat bij de etsmachines, de aanzuigleiding is een gewone polyethyleen darm van 50 meter lang. Het enige debietprobleem dat we ooit hebben gehad was het aanzuigen van valse lucht aan één van de koppelingen. Na dit te hebben opgelost hebben we nooit meer problemen gehad. De pomp draait minstens 4 uur per dag en gaat zonder problemen een 5-tal jaar mee.

50 meter is niet niks, je hebt daar al een iets beter pompje voor nodig als eentje van 25 euro.

Met een opvoerhoogte van 30 meter en een werkdruk van 3 bar is een waterslang van 50 meter met een open einde helemaal géén probleem.

Zeker al niet wanneer je dit maar om de paar weken (maanden) een half uutje gebruikt. Voor zo ver ik kan lezen beschikt Stijn26 al over een tuinslang met Gardenakoppeling. Professionele beregeningsapparatuur is natuurlijk andere koek, maar niet te vergelijken met het gebruik in een hobbybrouwerijtje van 20 Liter.

Wat wel een probleem is is inderdaad de temperatuur van je koelwater in de zomer. Zelf koel ik met water uit een boorput van 8°C, dat is luxe in de zomer natuurlijk.

Een proefbrouwsel van 4 liter op het fornuis regelt helemaal niet makkelijk vergeleken met een grote pot, maar gaat eigenlijk altijd goed. Je moet echt je best doen om het maischen te laten mislukken.

Wanneer is het maïschen mislukt? Zelden! ...als je géén welbepaalde body voor ogen hebt, dan komt het inderdaad allemaal wat minder nauw.

Het wordt wel anders wanneer je een brouwsel een aantal keer wil herhalen met een identiek resultaat of een recept wil finetunen om van een gewoon lekker biertje een fantastisch bier te maken.

De vergisting is zo goed als voorbij, nog een blubje om de seconde. Ik heb de dryhop alvast toegevoegd. Het SG is nu 0.998. Stevige doorgister, die Belle Saison.

Hoe doet de Plaato het tov een meting met de densitometer?

Ik heb toen het recept met de Belle Saison maar een dikke twee weken laten lageren maar aan kamertemperatuur. Maar ja FG was toen 1000. Voor 10L zou ik toch 2 bodempjes nemen. royale bodems. 1cm.

...bodems van een Orval die gebotteld is met bottelgist???

Ik heb een paar weken geleden voor het eerst een vergisting gedaan met een Plaato waterslot. Alles is prima verlopen. Hoewel hij af en toe eens zonder wifi verbinding valt voor een paar minuten is dat géén probleem voor de metingen. Je ziet dan een kleine onderbreking in de curve, maar blijkbaar zonder gevolg.

Na een 3-tal dagen heb ik de densiteit gemeten met een hydrometer en deze zat een 4 punten hoger dan wat de Plaato aangaf (1.047 ipv 1043).

Na het invoeren van de correctie in de app is hij netjes verder gegaan tot 1.002 wat na meting voor het bottelen ook perfect klopte met de meting met de hydrometer.

Zoals de handleiding aangeeft is dit een zelflerend systeem welke je de eerste paar keren moet updaten opdat hij voor hetzelfde vergistingsvat een correcte meting zou uitvoeren.

Al bij al een leuk extraatje voor de hobby en je volgt de vergisting thuis van achter je bureau op het werk, zo blijf je constant in de brouwsfeer en ik vind het leuker dan Facebook! 8o

Zou je deze "thee" kunnen invriezen voor later gebruik?

...nu in handen van John Martin) is echt wel een museum op zich. Wat ik me wel afvraag is hoe je vandaag de dag nog wegkomt in dergelijk geval met de voedselinspectie. Het gefilterd bier loopt daar door een gootje op kinhoogte waar de bezoekers op 20 cm van het wort met hun pollenallergie staan te worstelen ...groot verschil met andere voedingsindustrie.

Boon is een véél modernere brouwerij. Geen koper maar inox en hedendaagse techniek.

Net thuis van een bezoek aan brouwerij Timmermans en Boon. Wel een groot verschil tussen deze: Timmermans (nu in

Voor de nagisting in de fles heb je genoeg aan 1 miljoen gistcellen per milliliter bier. Indien er wordt gebotteld direct na de nagisting mag dat helemaal géén probleem zijn, zelfs al is het bier perfect helder!. Bottelgist is pas nodig na een maand of bij een héél zwaar bier.

Wanneer je na 22 dagen het bier gaat bottelen heb je helemaal géén bottelgist nodig. Misschien moet je het als beginner zo eenvoudig mogelijk houden en alle handelingen die niet echt een meerwaarde aan je bier gaan geven gewoon weglaten. Bij een alcoholgehalte van om en bij de 7,5% is bottelgist géén must!

Ik gebruik altijd de Wyeast 3787 Trappist High Gravity. (=Westmalle gist)

Giststarter maken en dan 2 dagen op 19°C. Daarna niet meer koelen en laten doorschieten tot 24°C.

Wel genoeg kopruimte in je gistingsvat voorzien want deze probeert eruit te kruipen!8o

dat deksel heb je toch niet echt nodig, want dat mag er alleen op tijdens het maïschen, en dan gebruik je het beter niet omdat het bedampt, en je dus niet kan zien of het filter wel goed doorloopt.

...scheelt wel een hoop energie!

Mijn slechtste brouwdag was na 15 minuten maischen het glazen deksel van mijn Easybrew laten vallen met als gevolg dat de hele garage bezaaid lag met flinterdunne glassplinters. Enkel de metalen buitenring en het handvat waren nog te herkennen. Toen heb ik tussen het brouwen door ruim een uur geveegd en gestofzuigd. Twee weken nadien ontdekte ik nog piepkleine scherven her en der.

k gebruik gewoon een stop, tot nu toe nog geen problemen gehad. Er wordt inderdaad wat lucht ingezogen bij het bottelen wanneer de stop verwijderd wordt, maar omdat de vloeistof niet geagiteerd wordt, er nog een CO2 dekentje opligt en de hergisting snel erna begint denk ik dat de ingezogen lucht een minimaal effect heeft.

Waterslot eruit en een met Starsan ontsmette alu folie erover. Wanneer je op de laagste temperatuur zit doe dan het waterslot er terug op!

Het "CO2 dekentje" doet inderdaad zijn werk. Ik heb met deze werkwijze nog nooit problemen gehad!

Je kunt enkel BEER XML of BROUWHULP XML (.xml) bestanden rechtstreeks importeren.

Andere recepten moet je handmatig ingeven.

Indien je de cloud activeert in Brouwhulp vindt je naast de ingesloten recepten ook nog tal van andere bruikbare bieren. Zie pag. 68 van de Help-PDF van Brouwhulp.

Kandijsuiker (Eng: Rock candy)

Kandijsuiker wordt verkregen door in een oververzadigde suikeroplossing zeer langzaam grote kristallen te laten groeien op katoenen draden of houten stokjes. Om de donkere kandijsoorten te verkrijgen, wordt een karameloplossing toegevoegd. Kandijsuiker wordt voornamelijk gebruikt in koffie of thee, maar ook als garnering van koek, zoals kandijkoek.

Kandijsuiker zelf maken: Los 2 delen suiker op in 1 deel kokend water. Laat afkoelen en giet in een steriele pot of glas. Voeg desgewenst kleurstof toe. Maak een sateprikker vochtig en rol die in wat kristalsuiker. Doe de sateprikker in de pot met vloeibare suiker. Zet op een rustige plek, bijvoorbeeld in de koelkast. Na 24 uur beginnen de eerste kristallen zich op het stokje te vormen. Na een week is het stokje vol met kristallen.

En als als hoppen saas en styrian natuurlijk + wat koriander en zoete sinaasappelschil op 10 min einde kook

Een paar weken geleden bezocht ik de brouwerij van La Chouffe. Er stonden daar inderdaad paletten vol met kartonnen dozen vol met Saaz en Styrian Goldings.

Verder niet veel bij te leren!

https://www.vanderkooyjubbega.nl/

Geen ervaringen hiermee

Ik heb heel goeie ervaringen met Vanderkooy. Snelle verzending en tot nu toe klopt de voorraad perfect zoals aangeduid op de website.

Wat betreft de Homebrewshop/Braumarkt: een 5-tal weken geleden het glazen deksel van mijn Easybrew gebroken. Ik nam toen op zaterdag contact op en werd perfect op maandag verwittigd dat ik deze apart kon kopen. Het verdere verloop ging wel iets minder vlot...7 mails, 4 telefoontjes en 4 weken later zag ik deze eindelijk verschijnen. Eind goed al goed!

Ik vraag me af wat de invloed van het schuim in het gistvat op zo'n toestel is? Mijn laatste vergisting met de Westmalle gist was vrij hevig met een schuimlaag van minstens 20cm!

Ik kan enkel zeggen dat ik reeds 2 jaar zo'n Vortex magneetroerder heb van Klucky_13 en ik ben daar héél tevreden over. Hij doet wat hij moet doen...stil en betrouwbaar! :ok: