Berichten van Pol

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    De laatste pilsmout die ik van Castle Malting had is echte rommel. Ongelijke korrels, slecht rendement en eigenlijk ook te donker voor pilsmout. Hierdoor is hij niet optimaal geschroot (je moet een stuk fijner gaan schroten om alle korrels geplet te krijgen) en dan heb je wel eens circulatieproblemen. Let wel, met goede kwaliteit pilsmout heb je dit niet voor, dus die paar euro extra aan kostprijs daar zijn zeker de moeite waard !

    Klopt volledig! Mijn rendement met mijn Easybrew met de Chateau Pilsen van Castle Malting gezakt naar 65%. Terug overgestapt naar Dingemans en zonder enige andere aanpassing terug 75%. Das toch wel een serieus verschil . :/

    Hallo Hans,

    10 PSI is wel wat weinig om te carboniseren. Je mag bij 4°C deze gerust op 1,2 bar (=16PSI) zetten om 2,8 vol. CO2 in je bier te krijgen. Dit is afhankelijk van je bierstijl of wat je graag hebt natuurlijk. Dit kun je normaal berekenen in het brouwprogramma dat je gebruikt.

    Al diegene die werken met gloeilampen vinden waarschijnlijk dat ze een te kleine elektriciteitsrekening hebben. 🤔 Jullie maken gebruik van de reden waarom deze niet meer mogen gemaakt worden nl. het slechte rendement door de warmteontwikkeling.

    Het overgrote deel van de gebruikte energie wordt toch nog steeds omgezet in licht, en laat dat nu juist de eigenschap zijn die je voor de verwarming van een gistkast niet bruikbaar is.

    Maak toch eenvoudig gebruik van een toestel dat ontworpen werd om zo zuinig mogelijk een omgeving op te warmen 😉…een verwarmingstoestel heet dat en je kan ze op het internet in alle vormen en groottes vinden voor een habbekrats.

    Ik ga tegenwoordig toch meer af op de BU/FG ratio welke ook voor alle bierstijlen is bepaalt, deze ratio houd rekening met je einddichtheid waarmee je meestal beter in de buurt komt wat betreft bitterheidsgewaarwording voor de respectievelijke bierstijl, dan alleen de BU/GU ratio per biestijl te hanteren

    Dat lijkt me inderdaad een aanvaardbare benadering. Zéér bruikbaar document...bedankt!

    What is BU:GU ratio used for?

    The BU/GU ratio is used to balance the levels of bitterness and sweetness within a particular beer. Suggested figures aren't strict rules, but rather guidelines on how to make sure your overall beer flavour remains balanced and suitable to the style you are going for - which is why most beer styles will suggest a range to aim for.

    …dat is de insteek van de BU:GU verhouding.

    Een perfecte basis dus om zelf een recept samen te stellen.

    Ik heb zo mijn twijfels of onze “brouwskills” van die aard zijn om ervaren brouwers als Ray Daniels hun theorie de grond in te boren. 🤔

    “Waardeloos” is dan weer kort door de bocht hé Koen! De BU/GU is zeker een handige tool die je perfect kan helpen om je bier binnen een bepaalde stijl mooi in balans te krijgen. Pas nadat je een bepaald recept een aantal keren gebrouwd hebt kun je met succes buiten de lijntjes kleuren...en dat mag vanzelfsprekend.

    Of gebruik 2 programma's , ik heb dit ook gedaan

    Vroeger altijd brouwhulp dan een tweede ingeschakeld en zien wat je het beste past en bij mij is dat Brewfather geworden

    ik gebruikte jarenlang Brouwhulp, eerst op PC, dan via Wine op de Mac. Het programma zelf is prima, maar het geklooi met Wine, de manuele backups en het feit alles enkel toegankelijk was van op die ene computer hebben me doen overschakelen naar Brewfather. In den beginne met de nodige twijfels maar al snel ontdekte ik de enorme flexibiliteit van de cloud: mijn brouwsels tezelfdertijd op Mac, iPad en smartphone, altijd en overal toegankelijk, altijd gesynchroniseerd en geen gevaar voor een computercrash en het verlies van mijn brouwrecepten. Luxe alsof je van een VW Kevertje in een Porsche terechtkomt. Het is natuurlijk allemaal geen must, maar zo veel luxe voor 20€ per jaar kun je toch moeilijk laten liggen!

    Ik gebruik ook Brouwhulp als software en dat bevalt mij vrij goed.

    Dit programma is niet meer ondersteund maar zolang het zijn ding doet kan ik hiermee leven (al hebben de recentere programma's zeker hun pluspunten).

    Brouwhulp is en blijft voorlopig zeker een goed programma voor hen die het al jaren gebruiken, maar ik zou het jammer vinden mocht een beginnend hobbybrouwer de keuze maken voor gedateerde brouwsoftware. Windows 7 was ook goed, maar daar ga je een beginnend computergebruiker toch ook niet meer mee opzadelen🙄

    “Jullie zijn de absolute top van de hobbybrouwers” wordt er aan het begin van het programma gedeclameerd. Wel, zo toppy en ervaren zagen de meesten hun brouwkunsten er volgens mij niet echt uit.

    Ik vind het een onderhoudend programma, maar niet gemaakt om een echte hobbybrouwer iets bij te brengen. Goed voor kijkers die graag eens een biertje mogen drinken en er misschien al eens van gedroomd hebben om het hobbybrouwen ooit eens zelf eens uit te proberen.

    Toch nog net iets beter dan Eurosong of de elventwintigste herhaling van FC de Kampioenen 😏

    Opgelet: deze party-vaatjes zijn geen inox, maar gewoon gecoat blik. Na een paar keer gebruiken krijg je al snel roestvorming

    aan de naden. Dus goed controleren aan de binnenzijde (voor zover dat kan) voor gebruik.

    Het is niet de bedoeling dat je geforceerd gaat carboniseren, maar "bottelt" met 3gr/L suiker.

    Ook best afsluitdopjes gebruiken met overdrukventiel.

    Het resultaat is toch teleurstellend daar je weinig of géén controle hebt over de tapdruk en dus dikwijls een glas schuim tapt ipv bier!

    Indien je wilt gebruik maken van een tapinstallatie zul je al snel overstappen naar sodakegs.

    Kroonkurken in starsan is echt niet nodig. Op meer dan 100 brouwsels nog nooit gedaan, nog geen infectie gehad. Droog gebruiken dus, eventueel na bottelen eens omdraaien of wat schudden, ook voor die O2 absorberende.

    O2 absorberende kroonkurken worden geactiveerd door vocht. Dus altijd even natmaken voor gebruik. Starsan kan daarbij nooit geen kwaad 😉

    Ik heb een tijd geleden contact gehad met Thomas, de maker van Brewfather over deze instelling. De "simpel" stand heeft hij niet echt uitgelegd, bij de "normaal" stand wordt van alle mouten het potentieel meegenomen in de sg berekening. Bij "advanced" wordt ook de kleur/EBC meegenomen in de berekening en dat is blijkbaar zo ingewikkeld (dat gaf hij zelf toe) dat die uitkomst meestal niet klopt.

    Hij adviseerde toen de "normaal" stand.

    Het eind SG gaat zelfs van 1.007 naar 1.014 wanneer je van “normaal” naar “simpel” switcht.

    Je ziet echter maar het verschil in een recept wanneer je na de verandering van instelling de gist uit het recept verwijdert en deze daarna terug toevoegt.

    Bij de instellingen in Brewfather kun je de manier waarop het Eind SG wordt berekend instellen op 3 manieren: simpel, normaal of geavanceerd. Dit geeft enorm grote verschillen in het eindresultaat. Weet iemand hoe je deze het beste kunt kiezen om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te bekomen? :/

    Indien je druk op je gistvat kunt steken ( Fermzilla of iets dergelijks) kun je het beste werken met een closed loop. Je keg vullen met een starsan oplossing en deze daarna met CO2 terug aftappen. Dan is je keg gereinigd en volledig vrij van zuurstof. Daarna via "closed loop" het bier uit het gistvat in de keg pompen. Dit kan door op de "in" van je keg een darmpje met kraantje aan te sluiten en op de "uit" een aansluiting naar het gistvat. Daarna CO2 op het gistvat, kraantje op de keg lichtjes openen en stromen maar...zodoende ga je het bier volledig zuurstofvrij overpompen.

    Het grote voordeel van een Fermzilla begint volgens mij met de aankoop van de drukset. Ik vegist hierin regelmatig een American Pale Ale met Kveik. Je hoeft helemaal niet over te hevelen en je tapt je biertje rechtstreeks uit de Fermzilla 2 weekjes na de brouwdag. Handig in de zomer om regelmatig en snel een goeie doordrinker in huis (lees tuin) te hebben.:winking_face:

    1 puntje is dat hij niet 100% helder geworden is, zelfs nu na 2 maanden constant in de frigo heeft hij nog altijd een waas in het glas. Ik persoonlijk vind dat niet erg. Misschien komt het doordat je met een keg altijd van de onderkant aftapt en zo altijd een klein beetje resterend gist meetapt.

    Een 2-tal cm van je aanzuigbuis afzagen kan een oplossing zijn.