Berichten van Pol

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik ga tegenwoordig toch meer af op de BU/FG ratio welke ook voor alle bierstijlen is bepaalt, deze ratio houd rekening met je einddichtheid waarmee je meestal beter in de buurt komt wat betreft bitterheidsgewaarwording voor de respectievelijke bierstijl, dan alleen de BU/GU ratio per biestijl te hanteren

Dat lijkt me inderdaad een aanvaardbare benadering. Zéér bruikbaar document...bedankt!

What is BU:GU ratio used for?

The BU/GU ratio is used to balance the levels of bitterness and sweetness within a particular beer. Suggested figures aren't strict rules, but rather guidelines on how to make sure your overall beer flavour remains balanced and suitable to the style you are going for - which is why most beer styles will suggest a range to aim for.

…dat is de insteek van de BU:GU verhouding.

Een perfecte basis dus om zelf een recept samen te stellen.

Ik heb zo mijn twijfels of onze “brouwskills” van die aard zijn om ervaren brouwers als Ray Daniels hun theorie de grond in te boren. 🤔

“Waardeloos” is dan weer kort door de bocht hé Koen! De BU/GU is zeker een handige tool die je perfect kan helpen om je bier binnen een bepaalde stijl mooi in balans te krijgen. Pas nadat je een bepaald recept een aantal keren gebrouwd hebt kun je met succes buiten de lijntjes kleuren...en dat mag vanzelfsprekend.

Of gebruik 2 programma's , ik heb dit ook gedaan

Vroeger altijd brouwhulp dan een tweede ingeschakeld en zien wat je het beste past en bij mij is dat Brewfather geworden

ik gebruikte jarenlang Brouwhulp, eerst op PC, dan via Wine op de Mac. Het programma zelf is prima, maar het geklooi met Wine, de manuele backups en het feit alles enkel toegankelijk was van op die ene computer hebben me doen overschakelen naar Brewfather. In den beginne met de nodige twijfels maar al snel ontdekte ik de enorme flexibiliteit van de cloud: mijn brouwsels tezelfdertijd op Mac, iPad en smartphone, altijd en overal toegankelijk, altijd gesynchroniseerd en geen gevaar voor een computercrash en het verlies van mijn brouwrecepten. Luxe alsof je van een VW Kevertje in een Porsche terechtkomt. Het is natuurlijk allemaal geen must, maar zo veel luxe voor 20€ per jaar kun je toch moeilijk laten liggen!

Ik gebruik ook Brouwhulp als software en dat bevalt mij vrij goed.

Dit programma is niet meer ondersteund maar zolang het zijn ding doet kan ik hiermee leven (al hebben de recentere programma's zeker hun pluspunten).

Brouwhulp is en blijft voorlopig zeker een goed programma voor hen die het al jaren gebruiken, maar ik zou het jammer vinden mocht een beginnend hobbybrouwer de keuze maken voor gedateerde brouwsoftware. Windows 7 was ook goed, maar daar ga je een beginnend computergebruiker toch ook niet meer mee opzadelen🙄

“Jullie zijn de absolute top van de hobbybrouwers” wordt er aan het begin van het programma gedeclameerd. Wel, zo toppy en ervaren zagen de meesten hun brouwkunsten er volgens mij niet echt uit.

Ik vind het een onderhoudend programma, maar niet gemaakt om een echte hobbybrouwer iets bij te brengen. Goed voor kijkers die graag eens een biertje mogen drinken en er misschien al eens van gedroomd hebben om het hobbybrouwen ooit eens zelf eens uit te proberen.

Toch nog net iets beter dan Eurosong of de elventwintigste herhaling van FC de Kampioenen 😏

Opgelet: deze party-vaatjes zijn geen inox, maar gewoon gecoat blik. Na een paar keer gebruiken krijg je al snel roestvorming

aan de naden. Dus goed controleren aan de binnenzijde (voor zover dat kan) voor gebruik.

Het is niet de bedoeling dat je geforceerd gaat carboniseren, maar "bottelt" met 3gr/L suiker.

Ook best afsluitdopjes gebruiken met overdrukventiel.

Het resultaat is toch teleurstellend daar je weinig of géén controle hebt over de tapdruk en dus dikwijls een glas schuim tapt ipv bier!

Indien je wilt gebruik maken van een tapinstallatie zul je al snel overstappen naar sodakegs.

Kroonkurken in starsan is echt niet nodig. Op meer dan 100 brouwsels nog nooit gedaan, nog geen infectie gehad. Droog gebruiken dus, eventueel na bottelen eens omdraaien of wat schudden, ook voor die O2 absorberende.

O2 absorberende kroonkurken worden geactiveerd door vocht. Dus altijd even natmaken voor gebruik. Starsan kan daarbij nooit geen kwaad 😉

Ik heb een tijd geleden contact gehad met Thomas, de maker van Brewfather over deze instelling. De "simpel" stand heeft hij niet echt uitgelegd, bij de "normaal" stand wordt van alle mouten het potentieel meegenomen in de sg berekening. Bij "advanced" wordt ook de kleur/EBC meegenomen in de berekening en dat is blijkbaar zo ingewikkeld (dat gaf hij zelf toe) dat die uitkomst meestal niet klopt.

Hij adviseerde toen de "normaal" stand.

Het eind SG gaat zelfs van 1.007 naar 1.014 wanneer je van “normaal” naar “simpel” switcht.

Je ziet echter maar het verschil in een recept wanneer je na de verandering van instelling de gist uit het recept verwijdert en deze daarna terug toevoegt.

Bij de instellingen in Brewfather kun je de manier waarop het Eind SG wordt berekend instellen op 3 manieren: simpel, normaal of geavanceerd. Dit geeft enorm grote verschillen in het eindresultaat. Weet iemand hoe je deze het beste kunt kiezen om een zo betrouwbaar mogelijk resultaat te bekomen? :/

Indien je druk op je gistvat kunt steken ( Fermzilla of iets dergelijks) kun je het beste werken met een closed loop. Je keg vullen met een starsan oplossing en deze daarna met CO2 terug aftappen. Dan is je keg gereinigd en volledig vrij van zuurstof. Daarna via "closed loop" het bier uit het gistvat in de keg pompen. Dit kan door op de "in" van je keg een darmpje met kraantje aan te sluiten en op de "uit" een aansluiting naar het gistvat. Daarna CO2 op het gistvat, kraantje op de keg lichtjes openen en stromen maar...zodoende ga je het bier volledig zuurstofvrij overpompen.

Het grote voordeel van een Fermzilla begint volgens mij met de aankoop van de drukset. Ik vegist hierin regelmatig een American Pale Ale met Kveik. Je hoeft helemaal niet over te hevelen en je tapt je biertje rechtstreeks uit de Fermzilla 2 weekjes na de brouwdag. Handig in de zomer om regelmatig en snel een goeie doordrinker in huis (lees tuin) te hebben.:winking_face:

1 puntje is dat hij niet 100% helder geworden is, zelfs nu na 2 maanden constant in de frigo heeft hij nog altijd een waas in het glas. Ik persoonlijk vind dat niet erg. Misschien komt het doordat je met een keg altijd van de onderkant aftapt en zo altijd een klein beetje resterend gist meetapt.

Een 2-tal cm van je aanzuigbuis afzagen kan een oplossing zijn.

De kveik op 35°C gaat als een speer maar geeft voor mij te meel mandarijn. Ik heb hem liever iets neutraler op 28°. Wanneer mijn bier te veel op jus de fruits begint te lijken drinkt mijn vrouwtje het iets ‘te’ graag 😉

Je kunt het volgens mij vergelijken met een Brewmonk van 30 L. Wanneer ik 26 L aan de kook breng op 2000W vermogen krijg ik net op het nippertje een rollende kook. De ketel is dan wel voorzien van een isolatiemantel om warmteverlies te beperken.

Je verliest door isolatie misschien weinig warmte langs de zijkant om het wort aan de kook te brengen, maar tijdens de kook, wanneer het deksel er af gaat, is je rendement een stuk kleiner!

Ik voel me toch net iets comfortabeler met de 2500Watt om een rollende kook te bekomen:thinking_face:

Mijn eerste volmout bier ermee naar de ... geholpen. Smaak was prima alleen een hint van aftershave op de achtergrond en na een derde slok zat je gewoon aftershave te drinken. Sindsdien nooit geen kruiden meer gebruikt.

Walter heeft hier 100% gelijk. Ik heb er ook al een paar biertjes mee verpest. Het enige kruid dat ik nog ooit zal gebruiken is koriander. Dat kan in sommige bieren nog een meerwaarde zijn indien met mate gebruikt.