Berichten van ChrisBaeyens

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Ik merk hetzelfde en pas dezelfde techniek toe als Gert.H.
    In de FF is mijn bier bijna altijd op 3 dagen uitgegist. Daarna verhoog ik de temperatuur van 20°C naar 22°C.
    Meestal brouw ik op zondag en bottel ik dan de zaterdag er op (of klaring). Dat werkschema komt me goed uit :)

Ik zou toch oppassen met de techniek om de bol pas later open te draaien: 1. De zuurstofinslag is enorm zoals je wsl al gemerkt hebt en 2. Zeker goed ontsmetten, inclusief het bolkraanmechanisme (dus onderaan de FF, ondersteboven)

Hey Steinie,

Bedankt voor je antwoord. Ik had het al eerder gelezen maar kon toen niet antwoorden en was het nadien rats vergeten

Een bijkomende vraag: zit er nadien nog genoeg actieve gist voor hergisting op fles? Of moet je een korreltje gist toevoegen?

Bedankt!

Hallo iedereen,

Ik heb op zaterdag 8 april een tarwebier gebrouwen van 1045 SG (na koken/voor vergisting), goed voor 12 liter.

Deze heb ik op het gistvat gedaan met 4kg frambozen en Forbidden Fruit van Wyeast. Ik heb het wort via een platenkoeler laten afkoelen tot 55°C en rechtstreeks op de bevroren vruchten in het gistingsvat. Dat kwam net uit op 22°C. Dan mijn gist erbij gepitcht.

Dit heeft hevig staan gisten in mijn gistingskast aan 22°C maar is sinds (woensdag 12/4) stilgevallen. Ik heb het toen en vandaag opnieuw met een refractometer nagemeten en ik kom op een stabiele 5.8% Brix. Als ik dat door een rekenformule draai kom ik uit op 1008 SG , 82% vergistingsgraad, 4.8% VOL alc.

Bij een normaal bier zou ik denken: "klaar". Maar overal lees ik dat mensen hun frambozenbier 17 dagen laten gisten, terwijl ik nog geen week verder ben. Is dat voor de smaak? Of hebben mijn beestjes extreem flink gewerkt en kan ik verder gaan? De druppels die ik vandaag al geproefd heb waren trouwens al zeer lekker.

Ik ben niet gehaast of zo, ik probeer het gewoon te begrijpen :)

Alvast bedankt!

Ik gebruik hoofdzakelijk kroonkurken op 33cl met lange nek. Ik laat mijn eigen kroonkurken bedrukken voor de flesjes die ik weggeef (ik hou van een afgewerkt product)

Om testbatches te maken gebruik ik mini beugelflesjes. Hoofdzakelijk om verschillende gisten of verschillende hoppen op een zelfde beslag uit te proberen. Dan moet ik niet steeds 4 of 5 33ers achterover gieten :whistle:
    https://www.flessenland.nl/Flessen/100ml-beugelsluiting-fles-Kubica.html

Ik ben het nog wat verder uit gaan zoeken en heb besloten er zelf een te maken. Het geeft denk ik meer voldoening om met je eigen spiraalkoeler je eigen bier te brouwen.

Wat je ook kan doen als je je niet confident voelt in het plooien van koper is gewoon alle bochten die je zou moeten plooien vervangen door 90° snelkoppelingen. Naast de rol koper moet je dan ook een rechte buis bij kopen natuurlijk. Je komt natuurlijk wel duurder uit dan iets nieuw kopen, maar je hebt het wel zelf gemaakt en zonder risico je koper plat te plooien.

laat me maar weten wanneer je er een hebt gekocht

Okido :thumbup: Ik wou eigenlijk gewoon weten of zoiets uberhaupt bestaat.

Met een pH meter kan je enkel de pH waarde meten van het wort of het bier.

Dus je kan het niet gebruiken om het aantal balletjes in een pot soep te meten? Hm :denk :P

Sjiek en simpel! Welke verwarmingsplaat gebruik je? Is die aan de achterkant bevestigd?

Ik heb deze er in gemonteerd aan de achterkant. Ik heb hem al eens getest en ik geraak van 16°C Omgevingstemperatuur naar 25°C op een uur of twee tijd.

Opletten daarmee. Vaak zit daar ook de koeling van je frigo.

De koeling zit een stuk lager dan het plaatje. Ook de achterkant van het plaatje wordt niet warm omdat dat blijkbaar redelijk goed geïsoleerd is. Ik denk ook niet dat ik de koeling vaak ga nodig hebben; het wordt er nooit echt warm in die ruimte. Maar bedankt voor de tip.

Kan deze beter aan de zijkant bevestigen

Ik zal zeker tijdens de eerste keer meten uitvoeren om te zien dat er niets oververhit geraakt. En indien het een probleem is ga ik hetzelfde doen :)

[quote author=chthon link=topic=4885.msg88107#msg88107 date=1485339179]Namelijk 'tweede vergisting' is letterlijk 'secondary fermentation'[/quote]

Klopt. Ik heb het nu gevonden, daar wordt "nagisting" mee bedoeld en niet "een tweede gisting" ofzo.

Ik ga het dus als volgt doen:
    Stap 1: Hoofdvergisting (+/-1 week

Stap 2: Bal leeg en laten nagisten (warm, +/-1 week)

Stap 3: Bal leeg, suiker toevoegen (al dan niet in de fles) en bottelen
    Stap 4: Hervergisting op fles (warm, +/-2 weken)- Stap 5: Koud lageren (3-4 weken)

Hallo iedereen,

Ik heb met net een FestFerment-kit aangeschaft. Maar als de handleiding lees, begin ik toch vraagtekens te zien. In het kort staat er volgens mij het volgende :
    - Stap 1 (steps 12-13): Doe de hoofdvergisting en laat uitgisten
    - Stap 2 (steps 13-16): Doe de bal leeg en doe de tweede vergisting tot deze klaar is
    - Stap 3 (steps 17-25): Doe de bal leeg, voeg suiker toe en bottel
    - Stap 4 (step 26): Zet op kamertemperatuur om CO2 te maken
    - Stap 5 (step 27): Lager

Wat doet stap 2 daar in eigenlijk tussen? Er kan toch helemaal geen vergisting meer plaatsvinden als het wort is uitgegist en je geen suiker toevoegt? :denk

Is het niet logischer om het als volgt aan te pakken:
    - Stap 1: Hoofdvergisting
    - Stap 2: Bal leeg en lageren
    - Stap 3: Bal leeg, suiker toevoegen (al dan niet in de fles) en bottelen
    - Stap 4: Tweede vergisting

Bedankt voor jullie inzicht!

Wat ik nu ga zeggen is volledig onder voorbehoud aangezien ik amper een idee heb van wat die foto's zijn. n00b, remember. ;) Maar ik probeer maar te helpen.

Als een zoon van een loodgieter weet ik wel dat groene "aanslag" op geel metaal heel waarschijnlijk koperoxidatie is. En koperroest is uiterst giftig! Ik zie op één van de fotos ook gegalvaniseerd metaal. Als er twee dingen zijn die je niet mag combineren is het koperhoudend metaal en gegalvaniseerd metaal in dezelfde geleidende opstelling, want dat roest gegarandeerd. Op de duur zullen ook microgaatjes ontstaan in het koper wat in een waterleiding zorgt voor lekken.

Als ik de bal volledig missla hoop ik dat er minstens één iemand iets bijgeleerd heeft over koperoxidatie ;)

Ik heb ondervonden dat dreigen met te meten soms helpt. Zo was mijn laatste batch na 3 weken nog steeds aan het gisten. Toen ik zei dat ik hem hem die avond ging meten viel ie een uur later stil :)

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk

Wil je uitleggen waarom het overscheppen van een actieve vergisting niet zou werken? Ik dacht dat deze actieve gistcellen misschien het brouwsel in gang zou trekken.

Deze actieve gistcellen zouden in shock geraken en zullen zich eerst moeten acclimatiseren aan de nieuwe omstandigheden. Dit kan 4 tot 24u duren en zijn ze in de toestand van twee dagen geleden terug. Bovendien introduceer je infectierisico's als je begint te pollepelen.

Waarschijnlijk is je gist zich nog steeds aan het vermenigvuldigen en dan is er weinig schuimvorming. Ik zou ook zoals homoeccentricus aanraden om een staal te meten. Als er daar af te lezen valt dat de vergisting al gestart is, moet je misschien eens checken op een luchtlek in je gistvat?

Succes!

Bedankt allemaal! :)

Brucero, ik heb onmiddellijk aan mijn vrienden en familie laten weten dat ze niet moeten paniekeren; mijn bier blijft aan dezelfde prijs, nl helemaal gratis ;)

Zijn er mensen of een gilde uit het Mechelse? Of Zuid-Antwerpen (Wilrijk etc.)

Hallo iedereen,

Ik ben Chris en woon samen met mijn toekomstige in Mechelen.

Een jaar geleden ben ik kleinschalig gestart met blikbrouwen als verjaardagskadeau. Ondertussen heeft het brouwvirus (of gist :denk) me goed te pakken en ben ik al opgeschaald naar moutextracten. Mijn einddoel is om Gueuze te brouwen. Ik ben afkomstig van die streek en werd het sopje letterlijk met de paplepel in de mond gekregen.

Ik voel me nog een complete newb als ik dit forum lees, maar heb al gigantisch veel bijgeleerd. Waarvoor dank aan alle posters hier!

Groetjes!