Berichten van lodo

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Naast Syntra kan je een goede basiscursus volgen bij een wijn en/of biergilde. De roeselaarse wijn- en biergilde bijvoorbeeld organiseert jaarlijks een cursus uit 2 delen; 1 dag theorie en 1 dag praktijk, waarbij elke deelnemer enkele liters sap meekrijgt om thuis te vergisten en verder af te werken. Uiteraard wordt je bij elke stap telkens begeleidt. Perfect voor wil beginnen met wijnmaken. De cursussen van syntra zijn volgens mij eerder voor wie (semi-) proffesioneel wil gaan.

Naar jaarlijkse gewoonte organiseert de Roeselaarse wijn- en biergilde een beginnerscursus (full grain)brouwen. De cursus bestaat uit 2 avonden theorie over het brouwen (8/9 en 15/9), een praktijkdag (16/9) waar een bier wordt gebrouwen met brouwinstallatie van de gilde en een hevel- en bottelnamiddag. Het doel van de cursus is dat men daarna zelfstandig aan de slag kan en een eigen bier kan brouwen. Daarom wordt de cursus heel praktijkgericht gegeven en verondersteld geen voorkennis. Nadien kan men de brouwinstallatie van de gilde ontlenen om zelf aan de slag te gaan.

Inschrijven kan via dit inschrijvingsformulier. Meer info kan bekomen worden via deze thread of door contact op te nemen met de gilde.

Even reclame maken voor deze boeiende activiteit.

facebook rwb

Komende vrijdag om 19u45 in het huis van de voeding in de Spanjestraat in Roeselare.

H)OPWINDENDE ZOEKTOCHT DOORHEEN HET RIJKE AANBOD AAN “FLAVOR HOPS”
    Voor de toepassing van hop bij het bierbrouwen werd traditioneel een onderscheid gemaakt tussen bitterhoppen en aromahoppen, doch geleidelijk zijn zogeheten dubbeldoelhoppen op de voorgrond gekomen, die tegelijk bitterheid en aroma verlenen aan het bier.
    Grootscheepse hopveredelingsprogramma’s in het noordwesten van de Verenigde Staten hebben geleid tot de ontwikkeling van geheel innovatieve aromatische hopsoorten die de Europese aromahoppen aan het belagen zijn. Deze ‘flavor hops’ bevatten specifieke aromatische inhoudsstoffen, die aangename citrusachtige, bloemige, fruitige, ook kruidige sensoriële indrukken weergeven op onze smaak- en geursensoren. Erg bittere smaken worden efficiënt gemaskeerd door de massieve impact van flavor-moleculen, waardoor de waargenomen subjectieve, zachte bitterheid afwijkt van de objectieve, soms scherpe analytische bitterheid. Elke hopsoort wordt gekarakteriseerd door een uniek aromaprofiel, zodat geheel nieuwe, uiterst gebalanceerde smaak- en geurimpressies kunnen gecreëerd worden in moderne bieren.
    Het wereldwijd succes van ‘flavor hops’ wordt voornamelijk beïnvloed door late hoptoevoer op het einde van het wortkoken of bij de whirpool-filtratie en vooral tijdens het na-hoppen (‘dry hopping’) bij de beer-maturatie. Deze veelal rijke hopgiften voor speciaalbieren worden aanzien als ‘het geheim van uitgesproken hoparoma’s en –flavors’.
    Het alsmaar groeiend aanbod aan innovatieve ‘flavor hops’ geeft de brouw(st)er enerzijds enorme keuze-mogelijkheden, anderzijds problemen in de zoektocht naar geschikte hopselecties voor specifieke bieren. Bijkomend is er het hoptekort in de wereld, dat, gekoppeld aan de stijgende vraag naar ‘ flavor hops’, leidt tot een soms exponentiële toename in prijzen. Hop is momenteel in grote mate het duurste bieringrediënt geworden.

Het zijn oude branders. In het verleden werkten deze zonder problemen. In het begin van dit brouwseizoen begon de vlam enkele keren terug te slaan (enkel van deze brander). De andere brander die op dezelfde gasfles zit heeft dit probleem niet (identieke branders). Gisteren gebeurde dit elke 3 minuten...
    Als ik alles hierboven lees, zou het kunnen dat er niet genoeg gasdoorstrooming is? Mogelijk veroorzaakt door roest, spinnenwebben,... en dat de oplossing hiervoor gewoon dat brander een grondig schoonmaken langs buiten en langs binnen?

Toen ik dit weekend brouwde sloeg de vlam onder mijn kookketel telkens in de luchttoevoer van de brander. Ik heb uiteindelijk mijn kookketel moeten leegmaken, verplaatsen op de brander van mijn maishketel om zo verder te kunnen koken. Kent iemand dit fenomeen en weet iemand er een goede oplossing voor?

Voor hen er niet bij kunnen zijn bij Gert thuis of op de VHM, Gert komt komende vrijdag, 9 september om 19u45, zijn verhaal doen in de Roeselaarse wijn- en biermakersgilde. Deze boeiende avond gaat door in het huis van de voeding, Spanjestraat 141 8800 Roeselare. Meer info kan verkregen worden via info@rwbgilde.be.

[quote author=pepito link=topic=4392.msg80546#msg80546 date=1464291466]
    Off topic, ik weet het, maar : kan iemand mij iets vertellen over die roeselaarse biergilde ?
    [/quote]

De Roeselaarse biergilde kan je terugvinden op het net http://rwbgilde.be/ . In principe zijn de biervergaderingen de 2de vrijdag van de maand om 20 uur in het huis van de voeding in Roeselare. Er worden ook beginnerscursussen, groepsaankopen en dergelijke georganiseerd.

Voor degenen die er niet bij kunnen zijn, Gert doet op vrijdag 9 september zijn verhaal voor de Roeselaarse wijn- en biermakersgilde. 't zal dan wel zonder brouwerijbezoek en fietstocht zijn maar wellicht zal het even boeiend zijn ...

goeie truc Walter!

Vanavond bottel ik een blond bier, 1 deel met suiker, het andere deel wou ik met honing doen. Gewoon om eens te testen en te spelen. We zien wel als het een meerwaarde geeft.

Ooit leren metselen aan de hand van een theorieles Ronny? De les mag nog prachtig gegeven zijn, 'k denk niet dat ge een mooie muur zal hebben.

In West Vlaanderen heb je de Roeselaarse wijn- en biermakers gilde. Die geven elk jaar een beginnerscursus, behalve dit jaaris het een uitgebreide cursus over 6 avonden. In oktober is er nog de praktijkdag bierbrouwen waarop de gildebieren worden gebrouwen. Vaak is zo'n praktijkdag leerrijker dan een theoriecursus.

Zie hun website agenda rwb gilde

Citaat van brouwerwaldonk

Ik heb vernomen van de voorzitter dat enkel leden van de gilde toegang hebben, niet leden zouden niet binnen mogen. Deze les wordt nogmaals gegeven in 2016 bij de gilde van St Job in't Goor. Daar mag iedereen wel binnen.

Blijkbaar heerst er wat verwarring rond wie naar deze boeiende activiteit mag komen. Ik kreeg net de nieuwe flyer (zie bijlage). Daarop staat vermeld dat de inkom zowel voor leden als voor niet leden 5 euro is. Hieruit leid ik af dat niet leden zijn dus ook welkom op deze wellicht boeiende avond. Allen daarheen! Tot vrijdag Walter.

Ik weet dat brouwplanner van Ronnie is. Ik werk er erg graag mee. Zeker bij het samenstellen van een recept vind ik het een zeer handige tool, maar zoals je zelf ondervonden hebt kan er hier en daar nog wat aangepast worden.

Het klopt inderdaad dat de huidige brouwplanner weinig ruimte laat om notities te maken over het verloop van het brouwen, het gisten, en eventuele andere handelingen. Jou aanpassing hierop kan dan ook goed van pas komen.

Naast de timerfunctie heb ik ook reeds zitten denken dat het handig zou zijn om in te kunnen geven hoeveel wort er effectief in de kookketel gaat. Soms (bijna altijd) gebeurt het dat ik te veel of te weinig spoel, waardoor ik meer of minder wort in de kookketel doe. Als je dan de hop toevoegt zoals gepland, dan zal je brouwsel niet de gewenste ebu halen (veronderstel ik). Maar misschien is dit een vraag die ik aan Ronnie moet richten.

Trouwens, 't mijn naam is eigenlijk Lode maar bij het aanmaken van mijn account was ik blijkbaar 'verstrooid'

Lode

@ Herman,

Mooi gemaakt en wellicht ook handig. Ik veronderstel dat je vlot overweg kunt met excel? Het zou nog handiger zijn mocht er een timerfunctie in zitten dit een signaal geeft als bvb je eerste maishstap voorbij is, of als je na X minuten een be

Walter, Dit is het uiteindelijk geworden; 40% pilsmout 60% tarwemout maisch: -10min 42°C (op aanraden van Peter) -10min 54°C -40min 63°C -20min 72°C 70 min koken bij begin koken: 33gr hallertauer mitthelfruh bloemen 10 minuten voor einde 10g hallertauer mitthelfruh bloemen ibu zou 14.8 moeten zijn (volgens rekenblad Ronnie) gist: WB-06

even een update: Ik heb het biertje gebrouwen. Uit schrik voor een slechte filtering heb ik wellicht iets te grof geschroot, waardoor ik minder extractie efficiëntie had. Na het koken had ik een sg van 1047. Het gisten ging zeer goed. Ik ben uitgekomen op 1010. Ook de hergisting verliep prima. De smaak vind ik ook zeer goed. Er zit een fris zuurtje in. Iets citroenachtig. Bij het uitschenken vormt zich een flinke kol schuim wat na verloop van tijd wel verminderd, maar nooit helemaal verdwijnt. Kortom dit is een lekker fris zomerpintje!

Na jullie reacties gelezen te hebben, ga ik wellicht Peter zijn idee volgen om een sterk weissenbier te brouwen. Een goed en eenvoudig recept maken, zuivere smaken van de mout en de gist. Zo leer ik beter die smaken kennen en herkennen. iemand nog suggesties of ervaringen met deze bierstijl?

Voor mijn volgende brouwsel zou ik graag iets maken met veel tarwe mout. ongeveer 7%, niet te bitter,... Mijn exportfunctie van brouwplanner werkt niet (wellicht een te oude excel), maar ik zal het recept niet neerpennen. Voor 30 liter: 4kg pilsmout 4kg tarwemout Droog maishschema (= 45min op 62°, 15 min op 67° en 20 min op 72°) hallertaurer hop 50gr aan 70 minuten, 40gr 10 minuten Gist: fermentis WB-06. Voor de kruiden ben ik nog aan het twijfelen om deze al da niet toe te voegen nl.: curacaoschil en koriander hoeveelheden weet ik ook nog niet goed. Ik wil graag een verfrissend, zomers bietje brouwen. Kunnen jullie me adviseren?

Je zou het ook anders kunnen bekijken. Bij het maken van porto, starten ze van gistend druivesap waarbij ze de gisting plots stilleggen door de toevoeging van alcohol. De suikers in porto zijn dus in principe de niet vergiste suikers uit de druiven.Dit jou je met bier ook kunnen doen. Een zeer suikerrijke wort maken, de vergisting starten en bij het gewenste sg de vergisting stoppen door toevoeging van alcohol. Verdere rijping enzo kan je dan doen op hout, met sherrygisten,...