Berichten van bm9176

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

DoubleV wat is regelmatig, en groot zie je die proeverijen? De kosten en inspanningen die erbij komen kijken om een (mini) brouwerij te starten en in leven te houden zijn behoorlijk groot. Als het de bedoeling is om af en toe met vrienden je brouwsels te laten proeven, kan je dat als hobbybrouwer. Als je een verdienmodel aan de proeverijen koppelt moet je toch best rekenen of je uit de kosten kan geraken. En vooral of je genoeg tijd hebt om zowel te brouwen als proeverijen te organiseren. Als je bieren in de smaak vallen bij vrienden kan je nog starten als bierfirma en er grotere oplages van laten brouwen.

In welke regio zou je dit willen doen? Misschien zijn er wel meerdere personen uit jouw buurt die met dezelfde droom zitten.

Even wat reclame maken voor mijn eerste creatie:

Sinds vorige week ligt mijn eerste bier, Cuvée Mathieu, in de winkelrekken. Het is een stevige amberkleurige fruitige triple geworden, en ik ben echt wel fier over het resultaat. Zowel recept, etiket, marketing, verkoop, administratie, website en sociale media heb ik volledig zelf gedaan. En ook het brouwen in de brouwerij (Brewhouse Karbo) heb ik volledig mee mogen doen. Top ervaring, maar ook veel intensiever dan gedacht. Mijn nachtrust de afgelopen maand heeft er behoorlijk onder geleden.

In januari gaat de volgende batch in productie en hopelijk in het voorjaar ook mijn 2e bier. In de loop van 2019 zou er ook een 3e en 4e biertje moeten komen.

Voorlopig te koop op een 6-tal plaatsen in Limburg, en zeer binnenkort ook in Brugge. En ook zijn er contacten met het buitenland.

Man, wat is dit een prachtig bier geworden. Helemaal niet zoet, wel vol en romig, niet echt bitter ondanks de 103 IBU, een afdronk om u tegen te zeggen. Perfecte balans tussen mouten en hop.

Ik praat niet graag in superlatieven over mijn eigen bieren, ik ben eigenlijk nooit helemaal tevreden, maar dit is de eerste keer dat ik echt content ben.

Benieuwd hoe dit bier evolueert. :/

Ik begin er spontaan dorstig van te worden. Naar deze ben ik wel heel erg benieuwd.

Ging het daar niet over bij het bezoek aan Het Nest? Bart heeft daar uitleg over gegeven, maar het interesseert me niet en is dus niet blijven hangen...

Als ik het me nog goed herinner hangt Bart ze gewoon in het vergistingsvat. Maar andere mogelijkheden wil ik ook eens bekijken.

Iemand ervaring met het gebruik van koffiebonen tijdens het brouwproces?

Ik wil binnenkort een porter/stout gaan brouwen en wil daar koffiebonen van een lokale koffiebranderij in verwerken. Daarom zou ik willen weten of er al iemand ervaring mee heeft. Ik twijfel tussen ofwel een zak koffiebonen (niet gemalen) in het vergistingsvat te droppen, ofwel ze mee te koken (al dan niet gemalen). Tips zijn zeker welkom.

Is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid en wat je ervoor wil betalen. Ik heb verschillende firma's gecontacteerd maar ze hebben een beginafname van 1000 stuks. Dit was op dit moment voor mij nog teveel, dus heb ik zelf een houder ontwikkeld die ik met een 3d printer maak. Zeer geslaagd voor een beperkt aantal cadeauverpakkingen. Ik heb zowel een ontwerp voor steinies als longneck, en je kan er een glas op vastzetten.

Als je toch een goeie leverancier kan vinden die tegen een betaalbare prijs kleine oplages kan leveren heb ik ook nog wel interesse.

Was een heel gezellige dag met groep aangename mensen. Zeker een heel geslaagde bijeenkomst.

En ik was echt wel onder de indruk van de kwaliteit van de proefbieren.

Bart, Nogmaals bedankt voor de top-ontvangst bij Brouwerij Het Nest.

En voor vanavond staat er een Dead Man's Hand op het menu om het weekend af te sluiten.

ik kom alleen, maar iets later. Ik kan pas vanaf 13u in Zonhoven vertrekken en wil nog eerst even mijn brouwsel in de brouwerij in Laakdal goeiedag gaan zeggen. Vermoedelijk tegen 15u.

Frietje/pizza ok voor mij.

Leuk logo. De tong van de Stones?

Bedankt! Ik ben erg lang bezig geweest met het zoeken naar een logo en zelfs zelf zitten ontwerpen en uiteindelijk bij een online ontwerper uitgekomen waar dit werd voorgesteld. Ik was onmiddellijk verkocht.

Maar de Roling Stones had ik toen niet in gedachte. Achteraf wel al vaak deze vraag gekregen.

En wat gaat het worden? :-)
    Hoeveel is de minimum afname bij karbo?

zal een amberkleurige Triple worden.

Bij Karbo is volgens mij de minimale afname 750 liter. Ik ben voor 1000 liter gegaan. Maar je kan ze gerust eens contacteren, misschien kunnen kleinere batches ook.

Ik gok op een RIS? Maar zal wel verkeerd zijn. :/

Uitstekende poging, maar als eerste bier durfde ik niet voor een RIS gaan. Het is uiteindelijk een amberkleurige Triple geworden met een fruitig aroma en caramel en zoethout toetsen.

Maar een RIS staat zeker nog op mijn verlanglijst

"So if you’re adding to your fermenter, this should be done after you’ve cold crashed. If you’re adding to your keg, this should be done when your keg is fully chilled"

Cold crash lijkt met toch nog nodig volgens het artikel. Ik ga het toch eens zonder cold crash proberen.

Ik ga zelf ook met de wagen komen (1u10min). Dus veel bier zal ik die dag niet drinken. Wel zouden we een soort ruilhandel kunnen opzetten om de weken erna hier op het forum te laten weten wat we ervan vonden.

60 bakken = +-475 liter. Ik weet niet of er veel brouwerijen deze hoeveelheid willen brouwen. Degene die ik heb gecontacteerd begonnen vanaf minimaal 750liter. Voor die hoeveelheden ga je aan een prijs van ongeveer €2,9/liter excl. btw uitkomen. Voor kleinere hoeveelheden zal de prijs per liter waarschijnlijk hoger zijn.

Een tijdje minder actief geweest hier door een hele drukke agenda. Dus toch even informeren: gaat de 8e door? En moet er nog ergens geregistreerd worden?

Mijn trip naar Frankrijk is in dat weekend geannuleerd, dus ik zou er toch bij kunnen zijn.

Het was een interessante uiteenzetting van Gert Keunen, zeker een aanrader. Vlot, duidelijk en onderhoudend en de inhoud was juist wat ik ervan verwachtte. :danku:

Zelfs het tweede deel heeft mij nog meer gemotiveerd om verder te gaan met mijn plannen.

...en ik zal het logo van Keun nu toch anders bekijken.

Gaat er iemand op zaterdag? Ik zou naar de lezing van Gert Keunen willen gaan. Ik neem aan dat ik mij daar niet op voorhand voor moet inschrijven.

Maandag lukt het misschien ook nog om naar de proeftoog te gaan, is in de namiddag wat tijd vrijgekomen