Koop je een keramische warmtelamp/donkerstraler mss iets teveel wattage maar gaat (praktisch) nooit stuk!
Wel je plastieken sokkel verwisselen door een keramische
Berichten van Loser
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Hier ook nog steeds tevreden van de Enolmatic.
-
Ik denk dat die roggesmaak wel past bij deze gist.
Vergeet bottelgist niet, heb je absoluut nodig.
Als je traditioneel aan de stijl wil blijven drink je dit plat
-
De problemen die ze melden zullen dus waarschijnlijk wel te wijten zijn aan lomp of verkeerd gebruik.
Ik ben ook een lompgeval!
Schroefdraad hier ook afgebroken maar gewoon met silicone weer eraan gezet.
En laatst zat er hier ook een barst naast een RVS-vijsje, dat moet ik nog opvolgen
Maar gebruik de 2 FW12 al vanaf deze op de markt zijn en ze hebben al duizenden flesjes gewassen dus ik kan er mee leven... -
Suiker hoort in mijn ogen niet thuis in een NEIPA.
Bitterhop is niet nodig maar laat je gaan.
Je gaat 2 x Dryhoppen zie ik?Ziet er lekker uit!
-
Die kegmenter is wel een leuk idee, ik heb nog ergens een oud vat staan waar ik niet goed weet wat ik er mee moet doen, misschien eens kijken dat ik er zo geen tri-clamp kan op krijgen.
Ali staat er wel wat. En op FB zie je er die het helemaal omgebouwd hebben tot volwaardige CCT
-
Ik wou even horen wie wat gebruikt en waarom. Voor- en Nadelen zijn welkom. Kwestie van mij te oriënteren van wat ik nu zelf ga doen naar de toekomst. Ter Info ik brouw momenteel zo'n 30 liter per keer.
Is zo'n Fermzilla geen idee?
Hier heb ik zelf ook nog naar gekeken met het oog om onder druk te vergisten, alle mogelijkheden van een CCT & toch betaalbaar?
Ik ben uiteindelijk voor een Kegmenter gegaan.Omdat ik toch nog steeds meer gerust ben met RVS, puur voor onder druk te vergisten & lageren/bottelen.
Maar ik denk dat jij vooral wat jij nodig acht op een rijtje moet zetten?
Naast bovenstaande gebruik ik eigenlijk hoofdzakkelijk mijn 2 Speidel CCT's -
Ja 184g is idd wel extreem hoor, ik doe meestal 60g op 20L en dat vind ik genoeg.
Voor een IPA snap ik +/-8gr/l koudhop maar idd bij Tripel ist speciaal maar mss verassend fris?
-
Doe trouwens eens de proef om zo'n uitgelekt flesje te vullen met water en dat te proeven. Dat smaakje gaat recht je bier in
... beter voorzichtig dan die domme Amerikanen hun gekende slogan te volgen, ik ben wel bang van die gasten hun schuim....
Na flessen te reinigen staan ze hier steeds te wachten tot ik ze "naspoel" met Starsan + vul met bier.
Los van mijn geklungel als 'brouwer' heeft nog nooit iemand gezegd: "spoel jij niet na met water?"
Dus ik blijf de Amerikaanse spreuk volgen... DUS HermanH je bent eraan voor de moeite! -
Komt sowieso goed met geduld & bovenstaande tips
Gist toevoegen gaat niet werken, al te veel alcohol in het bier.
Kan je trouwens wel maar je moet het opkweken van afgelaten gist in je vat.
Die is al gewend aan de alcohol. Soit is een heel gedoe.Iets warmer zetten en het vat walsen kan wat helpen.
Zou ik ook doen warmer zetten en beluchten.
Maar hoe heb je die 1033 gemeten? Als het met een bier refractometer is moet je een correctie uitvoeren.
Ook zo'n klassieker
Daarom hier steeds met hydrometer kunnen we terwijl proeven ook.
En je gistvat goed dicht doenAnders blijf je ook wachten op je waterslot
-
Zou ik nog gist kunnen toevoegen nu of is dat te veel risico?
Er is nog steeds activiteit? Dan zou ik dat durven doen.
Ofwel afwachten hij trekt het mss wel tot het einde maar het zal langer duren. -
Ik ben aan het denken van gewoon een nieuwe zak pilsmout te kopen maar ik moest effe gaan zitten van de huidige prijzen
29euro voor 20kg Dingemans Pilsner bij Unibrew
40euro voor 20kg Weyermann Pilsner bij UnibrewEn Castle Malting zou het open blijven nu het verkocht is?
-
Gisteren alles geroosterd en in de lagering gestopt.
Alles ging goed maar is wel een tijdrovende bezigheid en er bleef olie uit de noten komen dus aatjebanaantje zijn notenpers zal waarschijnlijk de beste oplossing zijn.
- Pecannoten gekozen omdat hier al minder olie zou moeten inzitten.
4x geroosterd op 150°C voor 15min &
elke keer tussendoor gerold op keukenpapier voor de olies er uit te halen.- Kokos 5min op 150°C gedraaid en nogmaals 5min
- Cacao Nibs 15min op 150°CTerwijl mijn houten vat klaargemaakt want binnen 7 dagen "dryhop" er uit en gaat de helft vd stout erop!
-
-
En doe je dat dan ook met ‘de losse pols’.
Yup! Meestal blijft er een welverdiend eiwit-kwakje achter...
-
Mijn mening: als ik lees overpompen van het wort krijg ik al de kriebels. Waarom zou je zoveel moeite doen om je eiwitten te coaguleren met Iers mos, biersol of iets dergelijks, als je daarna je wort terug gaat mixen door overpompen?
Kom je eens mee brouwen? Ik laat je graag kriebels krijgen...
Na brouwen, whirlpool, rusten & als klap op de vuurpijl met een externe pomp (incl fliter) het gistvat in!
Je ziet toch mooi in je brouwketel wanneer je de onderkant begint mee te trekken en ik moet zeggen mijn hopspider houdt bijna alles mooi in het midden vast en staat hoger dan de bodem. -
Heb je 2 kranen? Dan kan je perfect bottelen zonder die hevelarm.
Ipv dat knietje gewoon op het einde je vat wat schuinhouden heeft het zelfde effect.
En anders heb je mss ietsjes meer verlies.
We maken ons nogal snel zorgen als we niet alle toeters en bellen hebben -
Wat mbroek zei.
En ik zou eigenlijk al de hoppen er indoen de laatste 10min tot hopstand (ik doe 20min op 80°C) -
Waarvoor de (U) achter de hoppen?
Ik veronderstel de leverancier? Zo doe ik het toch
-
Mag het ietsje meer zijn ?
Aangepast 😅🍻
Kommaneukers... 2°C of 20°C wat maakt dat nu uit in de brouwwereld 🙃
-
Hoe zit het nu met je schuim?
Bij hoge alcoholen durf ik de bieren toch 3 weken hergisten op fles op 22°C (en eens tussen door omschudden).
Maar hier is het ook niet altijd een succes deels doordat ik soms een lagere suikergift geef ivm carbonisatie.
Maar dan spreek ik over bieren 10°C+
Ik zou durven gokken dat je eerste dagen van vergisting te hoog zijn gebeurt ofwel dit ook gecontroleerd gebeurd? -
Ola, daar gaat geen drup olie meer inzitten.. graag feedback over hoe dit is verlopen..ben wel benieuwd
Zal ik doen! Brouwen staat volgende week gepand maw ergens midden/eind februari hoor je mij.
-
Wat je ook kan doen is de noten kort roosteren en dan persen, dan is de meeste olie er uit. Je mag mijn notenpers gerust eens lenen.
Das interessant maar beetje ver voor één keer experimenteren.
Dus ik veronderstel dat jij al meerdere keren noten in het bier gebruikt hebt?Zo ga ik het wrs doen:
Use rolling pin to crush nuts. Roast nuts on a large cookie sheet @ 300F = 149°C for 15 min.
Remove from oven, cover with paper towels to soak up oils and crush. Repeat 4 times.
(Staat er weinig schuim op niet zo erg is Pastry Stout, zolang de smaken maar goed zitten.) -
Al lang gelezen
I'm a Google-bitch
Zoek nu nog wat ervaringen
-
Heeft er iemand ervaring met noten in zijn bier?
Zou graag een stout brouwen met noten erin: Hazelnoot, amandelen, pinda, ...
Wat is de beste ervaring?
Roosteren (Weet dat er veel olie & vetten in noten zitten) en in de maisch, kook, lagering, ... ?Merci voor de tips alvast!
-
Gist - wat bezinksel uit je vat - Biersteen?
Nie te snel zorgen maken en afwachten. -
Een eiken vaat je van 10l, totaal nutteloos, je kan er enkel geoxideerd bier of veel te zure rodenbach in maken.
Heb je goed opgelost
Inox bottelpijpje & Inline Sight Glass
De massa's DJ's & plastiek emmers, niet verloren, had beter direct een goeie CCT gekocht. -
misschien is je Ph te hoog? Probeer op 5,35 te zitten voor de kook, dan zal de rest wel ok zijn.
Ph stuur/meet ik steeds
Had je je bier geroerd ofzo voor het bottelen?, tis toch niet dat het bovenste deel anders was dan het onderste?, deels neergeslagen en deels niet?
Alles onder CO2/tegendrukvuller
-
Maar toch is dit nog steeds niet mijn probleem
Ik denk dat het gewoon ligt aan lucht in één van mijn CO2-leidingen zoals Serge denkt.
Want voor de rest krijg ik er niet echt kop of staart aan.
Gelukkig drinkt mijn brouwmaat graag geoxideerd bier
Is op deze manier wat minder verlies want de mijne zijn in de gootsteen beland.
Gelukkig nog een vat/tap om van te genieten. -
Of een infectie via die tegendrukvuller?
Zoiets denk ik ook.
-
Ik heb al een paar keer iets gelijkaardigs voorgehad, bier op fles of op drukvat met CO2 dat donker kleurt na verloop van tijd. Heb nog niet gevonden waar het nu juist aan ligt, maar dit gebeurt enkel bij de bieren die ge-dryhopt zijn, dus ik vermoed dat er tijdens die handeling iets misgaat bij mij.
Hier ook ge-dryhopt. Maar Keg is nog steeds fris/fruitig/blond & andere flets en verkleurd.
Nog steeds een raadsel waar ik de mist in ging. Mss iets te lang contact met lucht voor het afdoppen?
Alhoewel het vullen en direct sluiten is...
OF wel ligt het aan het feit dat de koelkast een klein dagje zonder stroom heeft gezeten. -
Als ik van jou was volgde ik Hanske zijn tip. Koop ergens anders een C02-fles & geen set.
Die soda gaat volgens mij te snel leeg zijn? Als je een andere drukregelaar koopt heb je ook meer opties.
Koop ook direct een goeie tapkraan zoals aatjebanaantje aangaf.
Het is even zoeken naar alle juiste onderdelen, effe knutselen & kost wat.
Hier alles apart gekocht en in frigo gebouwd. Wel zou ik geen tapzuil meer kopen heeft naast looks geen meerwaarde.
Hier zie je mooie opbouw & benodigheden -
Veel plezier op dit forum!
Altijd welkom om eens mee te volgen in Ertvelde.Gr.
-
Bedoel je het vergisting vat , dan zou het bier op keg toch ook geoxideerd zijn
Nee, na vergisting hevel ik over naar 2 "drukvaten" dus beide simultaan gevuld.
-
Waren uw CO2 slangen op voorhand gepoeld met CO2 alvorens deze te gebruiken?
Is mogelijk de boosdoener ! ? Als je slangen eerst vol lucht zaten van het stockeren, dan blaas je dat natuurlijk ook deze hoeveelheid zuurstof die in je slag zit in je bier als je gaat carboniseren.
Slang hangt altijd aan de CO2-fles en is met terugslagklep. Dus zou maar heel minimaal mogen zijn. En zo lang en dik zijn die niet. Dus zou dit geheel het bier zo maken?
Ik ga nog eens wat flesjes open doen.
Tot nu toe al 5 geopend en allemaal zelfde resultaat. De keg op tap aangesloten is nog steeds goudgeel zoals op foto en lekker 😇
Dus ik blijf hangen bij het vat of de flesjes 🤔
-
zou het kunnen dat je tamelijk oude mout hebt gebruikt, daarmee kreeg ik ook al eens onverwachte meer donkere kleuren.
Mout gaat er hier snel van door. Dus kan bijna niet.
25kg = ±2x brouwen
-
Had ik nog niet aan gedacht. Ergens heeft er oxidatie plaats gevonden of misschien toch een beestje? Dat gistvat is een goede kanshebber.
Dan moet het een beestje zijn? Want gistvat zat ook op constante CO2-druk.
Om er koolzuur in te krijgen om te vullen met de tegendrukvuller.
*Urgh* Zal nog eens alles goed reinigen. En hopelijk de volgende keer weer goed... -
Lang geleden maar we hebben nog eens iets tegen gekomen...
(D)IPA gebrouwen (Pils, Tarwe, Haver, Hoppellets & M66):
Brouwdag perfect, vergisting & dryhopping perfect.
Hierna 19L op keg gezet voor op de tapkraan: Deze is heerlijk weg te drinken! Lekkere aroma's in de neus & lekkere smaak.
Maar...
De overige 30L heb ik op mijn kegmenter gezet maw staat ook op constante CO2-druk en zo afgevuld met mijn tegendrukvuller.
Het goedje dat er uitkwam was mooi goud-geel & elk flesje geflushed voor het vullen + direct afgedopt met O2-kruunkurk.
Nu ziet en ruikt deze geoxideerd & flets van smaak. Eerste keer dat ik dit tegenkom.
Volg altijd dezelfde procedure maw waar ben ik de mist in gegaan?
Niet genoeg geflushed? Flesjes niet goedgekuist? Iets in mijn gistvat? ... ?
Ik weet het effe niet daarom: Weten jullie misschien wat ik fout deed? -
Ik dacht dat die ofwel bij White Labs of Wyeast in hun gamma zit. Misschien heeft brouwerwaldonk die in zijn voorraad?
Serge heeft deze in zijn assortiment.
-
Dat is wel een mooie fermenter. Is dit een dubbelwandige waar de koeling in de mantel zit? Of zit uw koelspiraal gewoon langs de zijkant?
Ja ik ken die kant en klare glycol chillers, mooi en handig, maar die kostprijs van om en bij de 1000 EUR kan ik al helemaal niet rechtvaardigen. En dan moet ik de koelspiralen nog bijtellen... Met een DIY oplossing zit ik aan totaalkost rond de 400 EUR.
Speidel CCT met inderdaad dubbele wand/koelmantel.
Snap het tegenwoordig zijn alle prijzen van de pot gerukt!
Dan is jou oplossing snel gevonden extra/grote koelkast, verwarmingselement, ventilator & inkbird!Succes!