Berichten van Rudy M

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

mbroek: 100% eens met je betoog.

Ik had er hier op het forum van gelezen en daarom ook 50A types besteld + aangepaste koelvinnen.

Het zijn exact diegenen die je toont.

'k Heb ze dus tijdig kunnen aankopen voor de nieuwe taks en BTW.

Ik overweeg of ik ze alsnog rechtstreeks of via een reedrelais ga aansturen, Zoals Tom Diercks aangeeft.

Dat heeft dan toch het voordeel dat ze volledig ontkoppelt zijn van de controller.

Mijn hobby ligt tijdelijk stil omdat we in onze nieuwbouw nog wat perikelen hebben en dat wil ik eerst oplossen.

Ik hoop deze zomer toch mijn eerste brouwsel na onze verhuis terug op te starten.

Wordt die vloeibare donkere kandijsiroop niet gemaakt in Merksem?

(Op de flesjes staat "Tiense Suikerfabrieken NV .... Merksem).

Voor mijn donker bier gebruikte ik voor de suikertoevoegingen enkel een mengsel van lichte kandijsuiker (poeder of kristallen) en Candico "donker".

En als het voor het aroma is kan er dan niet iets gedaan worden met kleine bijvoeging van vijgen of vijgensiroop (als die als siroop bestaat)?

Dag Walter,

Ik ga uw raad zeker volgen.

Ondertussen ben ik er in geslaagd om zelf via freebasic de 1-wire temperatuursonde uit te lezen via de raspberryPI3 pinnen.

Dat ga ik nu trachten uit te breiden met het uitlezen van een tweede sonde (ik denk aan het registreren van de temperatuur in de fermentkast).

Daarna (met dank aan brouwer Mbroek voor de tips) de SSR' relais rechtstreeks via de RasberryPI aansturen.

Ik plaats later de software routines die ik maakte hier op het forum in de "afdeling" (brouw software...).

walter:

Hoeveelheden die ik maak:

Ofwel 5 tot max. 10L in die kleine fermenter (meestal een test of iets van donker bier)

Ofwel 25L in de grote fermenter (meestal 25 liter 'tripel')

Ik ben nu nog vollop bezig met de electronica en testen met het programma.

Heb dus nog geen tijd gehad om 10L bier in te zetten.

('k Zou beter ineens eens 25L uittesten)

Vroeger stonden die fermenters in een koel tuinhuis, herfst-winter-lente moest ik altijd bijverwarmen om op 21°C te behouden.

Daar had ik er zelfs geen koeling op staan.

'

t Is misschien omdat ik bijna nooit bier gemaakt heb in de zomer dat ik niet hoefde te koelen,?

Bedankt voor jullie replieken.

Dan mag ik er van uitgaan dat ik tot hiertoe veel geluk gehad heb.

Verwarmen zal ik nooit hoeven te doen, maar dus wel koelen.

En dan vries ik dat ik volgens jullie ervaring te weinig koelvermogen ga hebben.

Dus:

Ofwel mijn koelkamer terug uitbreken en een ijskast in de plaats (maar ik heb maar 50cm plaats in de breedte).

Ofwel mijn geisoleeerde kast behouden maar een krachtiger koelaggregaat erboven installeren.

Heeft iemand van jullie zo al koelagregaat zelf geinstalleerd?

Dag mannen,

sorry voor de late reactie, ben enkele dagen niet op het forum geweest.

Ik heb op de 10 jaar tijd dat ik bier brouw nog nooit gekoeld in de gistkamer, gewoon laten gisten in omgevingstemperatuur.

Normaal zal het hier in de Ben30 woning niet nodig zijn (met vloerverwarming en balansventilatie).

In de zomer gaat de binnentemperatuur nooit boven de 24°. In princiep had ik die gistkamer niet moet maken.

De eerste test die ik ga doen zal zonder koeling of verwarming zijn, gewoon de kast open.

(Ondertussen werk ik verder aan de RaspberryPI voor het sturen van het maish proces).

Bedankt voor jullie opmerking, en... Walter heeft gelijk, ik zoek het dikwijls ingewikkelder dan nodig is :crying_face::crying_face::crying_face: .

Patrick en Serge,

inderdaad geisoleerd met 3cm Styrodur. In het kaste erboven zit de koekunit van een kleine ijskast. Van de koelunitruimte naar de ruimte waar de fermenters hangen is een spleet van 10cm over de hele breedte zodat de koude lucht naar beneden kan stromen. Ik maak alleen bier type dubbel en triple met bovengisters (max gist T 27° C). Verleden zomer uitgetest en ik kan de T naar 21° laten dalen, wat voor mijn doel dus OK is.

We hebben vloerverwarming met balansventilatie, in princiepe kan ik de kast buiten het zomerseizoen gewoon open laten staan.

walter:

Het koelen is voor mij om dezeflde reden als in de repliek van Walter dat ik ga koelen als in de zomer de T boven de 22°C uitkomt voor bepaalde biertypes.

guidomarree: Altijd welkom!

mbroek: Bedankt, dat is anders toch een kabel die in de weg zit.

Gisteren heb ik op de eiken plaat eronder nog een wasbakuitloop met stop geplaatst. Daar kan ik dan altijd een emmer onder plaatsen als er toch eens iets overloopt of om te kuisen.

De plaat met ketel kan ik ook +-20 graden naar voor laten kantelen om zowel de ketel als de plaat gemakkelijk te kunnen reinigen.

Ziet er strak uit hoor. Wat is het voor een brouwketel? Verwacht je geen problemen met 2 fastfermenters boven elkaar?

De ketels zijn de fameuze "Menno kookpannen".

Het verwarmingselement is 2500 Watt maar het vermogen ga ik regelen met een triac schakeling.

Onder de ketel zit ook een "heaterpad" van 750 Watt. Die heb ik al getest met 10L water in de ketel. Die gaf toen +-2°C temp. stijging per minuut. Hier hoop ik een zachte temperatuurstijging mee bij te sturen tijdens het maischen.

Voordeel is dat de warmte mooi verdeeld is, nadeel zal natuurlijk altijd blijven dat het een beperkt vermogen is. ('k Heb er nog twee om eventueel tegen de buitenwand te kleven. Maar dat is testwerk voor later.)

De ketels zijn ook geaard. De binnenste moet ik nog een soepele aardingskabel voor maken die ik met een grote "krokokdilklem" aansluit.

Fermenters: 'k Gebruik ze meestal afzonderlijk. Maar je hebt gelijk, ik ga al minstens op de bovenste een blow-off plaatsen.

De onderste gebruik ik voor kleine testen, of als ik een recept wijzig eerst een kleine batch van +-5L ipv ineens 25L.

Ik ga ook nog een afzuiging voor de kookdamp voorzien met een flexible die ik dan op dat moment door het raam hang naar buiten laat hangen (het raam staat op 2m).

En voor de veiligheid komt voor de hele sturing een verliesstroomschakelaar type vochtige ruimten (0.030A of 30mA).

Vandaag in plaats van met software en elektronica nog wat verder gesleuteld aan de opstelling zelf.

'k Zal natuurlijk nog wat geduld moeten hebben omdat ik ook de sturing van het brouwproces zelf wil maken en programmeren (freebasic op RaspberryPI).

De rail aan het plafond heb ik de truk van Walter op uitgevoerd: Ik ben er aan gaan hangen.

Als het kleine vijsmachientje niet krachtig genoeg is dan plaats ik er mijn mijn gewone schroef- vijs- machine op.

Ik zou er natuurlijk ook zo'n worm - wormwiel kastje met bijhorende motor kunnen op plaatsen (Aliexpress).

mbroek:

Bedankt voor de info weerstand van 4K7 naar 1K, en waarom.

Die DS2413 is ook interessant.

Ik voor de PI zo'n input-output bordje ("screwterminal"),

Een absolute aanrader voor de minder handigen.

en de ledjes op het bord geven duidelijk de actie of status op de pennen aan.

Op dit bordje sloot ik de vernoemde sensor aan.

https://wiki.52pi.com/index.ph…Terminal_Hat_SKU:_EP-0129

En foto van het bordje in werking: zie bijlage.

Ik heb hier nog een reeks opto-couplers liggen die ik nooit gebruikt heb.

Mogelijk gebruik ik die om de SSR's (3-32V DC stuurspanning) te sturen.

Die laatste zou ik natuurlijk rechtstreeks op de PI kunnen zetten.

Maar zou het doen om de vermogenssturing compleet afgescheiden te krijgen van de PI. (Met een relais bordje kan natuurlijk ook.).

Volgende test is om enkele temperatuursensors op dezelfde draad te zetten.

Voor een "bierbrouw installatie" vind ik het toch wel luxe om drie of vier temperaturen te kunnen monitoren.

De volgende stap is ook gelukt:

Het uitlezen van de temperatuursensor DS18B20 via de Raspberry

Met dank aan Bacchus mbroek voor de tip.

========================================

Temperatuursensor DS18B20 uitlezen op de Raspberry:

De volledige uitleg vind je op onderstaande link:

https://raspberrytips.nl/ds18b20-raspberry-pi/

(Ter info: Omdat ik de PI niet ga verbinden met internet en ik hem zelf alleen ga gebruiken om mijn biersoftware te sturen werk ik rechtstreeks als gebruiker “root”)

Onderstaande alle tekst uit het terminalvenster:

===================================================================

Open een terminalvenster en ga naar de opgegeven map:

pi@raspberrypi:~ $ cd /sys/bus/w1/devices

Geef het commando "ls":

pi@raspberrypi:/sys/bus/w1/devices $ ls

28-3c01d607bcca w1_bus_master1

Ga naar de map die begint met 28:

(Opm.: Ik heb maar 1 sensor aangesloten, daarom is er maar 1 map)

pi@raspberrypi:/sys/bus/w1/devices $ cd 28-3c01d607bcca

Geef het commando "cat w1_slave":

pi@raspberrypi:/sys/bus/w1/devices/28-3c01d607bcca $ cat w1_slave

Resultaat:

68 01 55 05 7f a5 81 66 43 : crc=43 YES

68 01 55 05 7f a5 81 66 43 t=22500 <============== temperatuur 22,5° Celcius

De sensor even in de hand gehouden en nog eens opnieuw:

pi@raspberrypi:/sys/bus/w1/devices/28-3c01d607bcca $ cat w1_slave

ac 01 55 05 7f a5 81 66 8d : crc=8d YES

ac 01 55 05 7f a5 81 66 8d t=26750 <============== temperatuur 26,7° Celcius

pi@raspberrypi:/sys/bus/w1/devices/28-3c01d607bcca $

===================================================================

Ik hoop dat bierbrouwers die het ook willen toepassen er iets aan hebben.

Verdere planning: 2 of 3 sensoren aansluiten en uitlezen via freebasic.

En de module waar men een led mee doet knipperen (is eigenlijk niks anders dan almaar aan en uit zetten) omvormen om een relay te schakelen. Eerlang zal ik dan ook de basic listings hier op het forum plaatsen.

Dit ga je niet geloven.

Boodschappen gaan doen naar Colruyt. Vrouwke lief vraagt om haar een lijntjes-schrift mee te brengen. Wat zie ik daar in de buurt in de rayon hangen: Micro SD kaartjes 32Gb voor 8,95 Euro. Das geen geld om eens uit te testen.

Thuis Linux Mint opgestart.

- USB staafje formateren (FAT32 als formaat)

- Een "Image" bestand gedownload dat voorheen Raspbian Buster noemde maar heden "Raspberry Pi OS"

https://www.raspberrypi.org/software/operating-systems/

Ik koos de versie: Raspberry Pi OS with desktop (de middelste versie op het scherm).

(De eerste versie "with recommended software" dan krijg je er een hoop spelletje en andere software bij waar wij voor

onze biersoftware toch niks mee kunnen aanvangen).

Balena Etcher geinstalleerd (werkt onder Linux, Windows en op de MAC).

- Balena lanceren.

- Image selecteren

- Doel of target kiezen (de 32Gb USB micro SD kaart)

HIER GOED OPLETTEN: KIJK GOED UIT DAT GE BIJ VERGISSING UW HARDDISK NIET SELECTEERT

==================================================================================================

En kies uiteindelijk "Flash to USB...."

Na korte tijd had ik een "boot"klare micro SD kaart om in de Rasberry te plaatsen.

Bij het opstarten paswoord wijzigen, land, taal en tijdzone instellen.

Via dezelfde werkwijze heb ik dan op deze micro SD kaartjes (ik had er drie gekocht) in totaal een 10-15 tal besturingssystemen uitgetest als mogelijke kandidaten om daar zelf biersoftware op te maken of te installeren.

(Telkens kaartje opnieuw geformateerd, en een andere image er op geplaatst.

De drie besten die ik wel voor nerds onder jullie wil vernoemen waren:

Kali Linux, Fedora (PIdora) en OpenSuse.

Kali is spectaculair snel maar vrij ingewikkeld te configuren voor de doorsnee amateur.

Fedora is goed maar lastig om te configureren qua land en taalzone (of instellen op Nederlands voor het hele systeem).

Opensuse is zéér goed maar op de PI vrij lastig in te stellen om USB stick automatisch aan te koppelen (te "mounten")

Maar de absolute topper blijft "Raspberry PI OS with desktop".

Verassend snel, eenvoudig, snel opstarten...

Besluit: Wie zelf wat wil gaan programeren aan biersoftware raad ik de besturingsoftware in bovenvermelde link sterk aan.

Om zelf eigen biersoftware te maken kan je op die Raspberry Pi OS with desktop verder installeren:

- Standaard is de gekende scripttaal Python op alle Linux systemen aanwezig. Daar hoef je dus (bijna) niks meer voor te doen.

Ik gebruik meestal twee eenvoudige programmeertalen:

- Gambas3 (een programmeer omgeving met eigen IDE vergelijkbaar met Visual Basic)

- Freebasic (Quickbasic syntax die vertaald word om te compileren met een GCC-compiler).

Voor Python en C liefhebbers onder jullie is Linux zeker geen probleem (zit er standaard in).

Als programeeromgeving kan je de gekende "Geany" IDE installeren.

Sturen van relais voor onze bierinstallatie:

De C-library "WiringPI" werkt naadloos in C en in freebasic.

OK, dit is nu niet het eerste een onderwerp dat je op een bierforum zou verwachten, maar ik heb wel al begrepen dat er meerderen onder jullie zijn die hun eigen biersoftware maken.

De raspberryPI kost maar +-35 Euro en is een prijsgunstig en goed werkend PC bordje om onze bierinstallatie te sturen.

Vandaar mijn interesse, en dat ik mijn ervaring daarmee wil delen.

@jeroenddv: Ja die had ik ook al uitgetest, maar wel altijd vanop een Linux PC.

Zal een bij een kennis proberen op een Mac of WindowsPC, of ik zet even Windows 10 op de raspberry...

Maar de kogel is door de kerk, ik ga mijn eigen stuurprogramma maken.

Eerst ga ik de raad van jullie volgen:

De stroomvoorziening van de PI3 waarborgen.

Daar heb ik nog een StromPI bordje voor, waar ik een accu van 12V 5Ah ga op aansluiten.

(mogelijk begrens ik de stroom tot 4 of 5A met een 2N3055).

Hopelijk kan ik die StromPI "stapelen" ("stacken") met het GPIO input outputboard (moet ik apart testen...).

Op de Raspberry installeer ik Raspbian als besturing (+ update + upgrade ervan...).

Als programmeer software installeer ik daarna de freebasic versie voor de PI.

Zie bijlage.

Freebasic werkt goed op de PI, want ik heb dat 2 jaar geleden al eens getest.

Ik begin met de maish module, en de relays sturen via de wiringPI (C-library).

Later hoop ik uit te breiden met het openen van xml bierrecepten (om de o.a. de maischdata in te lezen.)

Wederom: Als het goed werkt dan publiceer ik alle data hier op het forum in een aparte draad, voor diegenen die het willen nabouwen. (Mogelijk "zip" ik alles samen om het hier aan te bieden.)

Ik geef het niet gauw op, dus vandaag toch nog Raspbian via Noobs geinstalleerd (+update, +upgrade ... errorloos maar wel héél traag).

1-wire en SSH op "AAN" gezet.

Tot hiertoe dus OK.

Bierbot nog eens geinstalleerd. (Duurt ook een hele tijd).

Maar volledig op het einde "loopt het terug in de soep".

Dus: Morgen of overmorgen de tip van jeroendv nog eens proberen.

Lukt dat niet dan stop ik met al deze software. Dit is niet meer te doen.

Ik ontving juist een mail dat ik zo maar even 29 Euro moet betalen om die drie kaartjes te ontvangen.

Dat ga ik natuurlijk niet betalen, die 29 Euro mogen de BTW ontvangsten van Belgie voor mij in hun gat steken (oei dat gaat zéér doen :cat_with_tears_of_joy: )

Van diefstal gesproken!

Allez, we gaan dus naar plan C:

ofwel trachten kaarten te kopen in Nederland (zie één van de replieken hiervoor).

ofwel de oplossing die heydude in bovenstaande repliek voorstelt.

En de boer... hij ploegde voort! (Allez, ik ga er nog ene pakken om mijn verdriet te verdrinken :smiling_face_with_smiling_eyes: )

Wet van Murphy...

DHL had een foutief telefoon nummer en kon mij niet contacteren.

Blijkbaar moet ik enkele euros btw betalen op de kaartjes.

Maandag moet ik bellen naar de boekhouding van DHL.

Hopelijk kan ik dan volgende week mijn zending ontvangen om die Raspbian Buster Lite (en nadien die BierBot) te installeren.

Zo blijven we bezig, ondertussen een goede pint gepakt en wat aan de "loodgieterij" gewerkt. Nergens een lek, dat is dus ook al heel wat.

Dag Wim,

ja ik vermoed dat ik gewoon brutte pech gehad heb, want naast de drie gecrashte kaarten heb ik nog altijd één "Noobs" kaart met het Raspberry logo op en die doet het nog altijd perfect.

Bedankt voor de link naar SOS solutions!

Bij die Adafruit maakten ze blijkbaar geen probleem om enkele originele kaarten (zonder PC kaart aankoop) op te zenden.

Ik wacht nog altijd op DHL (het pakje was vrijdag l.l. al in Brussel).

Tweede reden dat ik nieuwe kaarten kocht is dat de meeste brouwers geen zin hebben om met besturingssoftware te gaan werken (voor ons is dat een amusement op zich hé). Voor iemand die er technisch niet te veel aan wil doen is het maar het kaartje insteken en je kan dan redelijk simpel verder aan de slag.

Ben eens benieuwd voor die "Raspian Buster Lite" en nog meer benieuwd of de installatie van Bierbot deze keer gaat lukken.

Dag Biergoeroe,

ik had de instrukties op die link gevolgt om Raspbian Lite te installeren.

Geïnstalleerd met Etcher en via de commandline maar bekwam geen bootende kaart.

En ik werkte nochtans met nieuwe Kingston MicroSD kaarten van 32Gb.

Even gegoogeld en de oorzaak van het probleem gevonden:

Op onderstaande link uitgebreide info van het probleem met de kaarten:

https://elinux.org/RPi_SD_card…_.2F_Non-working_SD_cards

Als ik voor 8 of 9 Euro - bij Adafruit - originele goed "bootende" kaarten kan kopen met Raspbian Buster Lite, dan is de beslissing snel genomen hé.

En voor brouwers die het niet gewoon zijn gemakkelijker om de PI3 te gebruiken met vermelde software.

Knap dat je de PI4 vanaf een SSD laat opstarten!

Ik zocht het eens op en het kan ook met de PI3:

Opm: "Raspberry Pi 3b and 3b+ (only Pi 3's support USB boot)"

https://www.instructables.com/…-With-Bootable-SSD-Drive/

mbroek: Dat had ik nog niet opgemerkt,

Ik wacht met installatie van de wiringPI tot ik de nieuwe besturingskaarten voor mijn PI3 binnen heb.

Ondertussen "neus" ik wel in de wiringPI bestanden op mijn andere PC.

Erg bedankt, om dit te delen, dat spaart een heleboel zoekwerk uit.

Ondertussen zoek ik een andere mogelijkheid om (liefst vanuit freebasic) DS18B20 sensoren uit te lezen.

Mogelijk vind ik daar wel Visualbasic, Gambas-basic, C, Python of Javascripten van die ik kan overschrijven naar freebasic.

(Assembler invoegen kan ook maar dat is een groot risico, één foutje kan heel uw PC en de harddisk verstoren... daar blijf ik dus af).

mbroek: Super, die wiringPI was ik net aan het uitpluizen.

walter: Ja, je kan daar een verwarmingelement mee sturen (met de Arduino idem).

Met die wiringPI heb ik ondertussen al een freebasic programma om een LED te laten knipperen.

Dat kan ik eenvoudig aanpassen op een verwarmingelement aan of uit te zetten.

MAAR: Ik moet met dezelfde wiringPI nog uitzoeken hoe ik de temperatuursensor kan uitlezen.

Gezien mijn drukke bezigheden om zowel de "kookketel"-installatie als diverse software op de RasberryPI draaiend te krijgen zal dit dus nog een tijdje duren.

Als me dat lukt dan zal ik hiervoor later dit jaar aparte draad opstarten en de software publiceren.

Met Arduino heb ik geen ervaring maar lees wel her en der goede replieken.

Met de PI ga ik het uittesten met die Raspbian Buster Lite en hoop dat daar de

Python bug (syntax error) niet terug bovenkomt.

Op de PI kan je voor circa 8 tot 10 Euro volgend "opsteekprintje" kopen:

https://wiki.52pi.com/index.ph…Terminal_Hat_SKU:_EP-0129

Dat heb ik inmiddels via Aliexpress reeds in bezit.

Het is praktisch en overzichtelijk om de verbindingen te maken met de thermostaatvoelers en relais.

En de led indicatie lijkt me luxe omdat je kan zien of er daadwerkelijk iets gebeurd op de pin "in en out" verbinding.

Maar nogmaals, ik wacht eerst op de nieuwe boot-kaarten voor de PI3

mbroek:

Ik heb hier nog een nieuwe gesloten 12V accu uit een UPS.

Die ga ik daarvoor gebruiken.

Inderdaad simpel maar goed, meer moet het niet zijn.

Ik heb wel al drie micro SD kaarten 'naar de knollen', dus ik wil op zeker spelen.

De fermentatiekast ga ik er niet mee sturen, die zet ik gewoon op twee thermostaten in serie (als de eerste niet uitschakeld dan is er nog altijd de tweede).

Maar tijdens het maishen een korte stroomonderbreking zou ik niet leuk vinden.

Dude: Neen ik wacht met het verder werken met de RaspberryPI3 tot ik de goede "boot-bare" kaarten met Raspbian Buster Lite heb.

(Normaal tegen eind volgende week met snelpost vanuit de US).

Ondertussen werk ik aan de praktische uitvoeren van de installatie.

Zéér tevreden van de onderdelen en service van https://www.rvsfittingen.nl/

Daar zal ik dan eerlang zeker wat foto's van posten.

Ondertusssen maak ik ook een simpele no-break voeding voor de Raspberry.

Simpel: Oplaadbare accu (bv. van boormachine) met gestabiliseerde voeding (ook van Aliexpress).

Reden: Vermijden dat de RaspberryPI een stroomonderbreking krijgt want dan loop je het risico dat de micro SD kaart "corrupt" is..

Maar eerst die software draaiend krijgen.

BierBot software en info vind je op: https://github.com/BernhardSchlegel/BierBot

Met dank aan brouwers Heyudude, Sledgehammer, Jeroendv en Guidomarree voor de vele tips.

Ik wil hier trachten om zo bondig mogelijk relaas te geven van de installatie hiervan, zodat collega brouwers het succesvol kunnen installeren/nabouwen.

Waarom Bierbot?

- Na talrijke mislukking om CraftbeerPI en gelijkwaardige software op de RaspberryPI3 draaiend te krijgen.

Hoofdoorzaak: Syntax Error in een Python3 bestand (die blijkbaar niet snel opgelost geraakt).

- Omdat de Duitse maker zijn biersoftware nog onderhoud.

- Je kan rechtstreeks met hem communiceren (Duits en Engels).

- De maker volgt het klassiek stramien van de biersoftware zoals wij het kennen van bv. CraftbeerPI en andere.

- Bierbot is voorlopig in twee talen Duits en Engels, maar als ik het werkend krijg ga ik voorstellen om mede te werken aan de vertaling naar het Nederlands.

Wie geen al te grote tecneut is kan simpel beginnen met 1 SSR relais en 1 temperatuursensor.

Later kan je altijd uitbreiden.

Eerste stap: Originele versie van Raspbian Buster Lite op een microSD kaart aanschaffen bij Adafruit.com:

https://www.adafruit.com/?q=ra…uster+Lite&sort=BestMatch

Motivatie om daar aan te kopen:

Ik heb in Linux zowel met de juiste commandline syntax als met Etcher vele pogingen gedaan een opstartkaart te maken, maar telkens wilde die niet booten.

Oorzaak: Een groot aantal SD kaarten zelfs van gekende merken booten niet.

Je hebt een grote zekerheid om bij hen goed werkende software aan te kopen voor Raspberry, Arduino...

Hun prijzen zijn redelijk.

Enig nadeel: Hoge portkosten van de US naar hier.

Normaal zal ik eind volgende week de Raspbian Buster Lite op micro SD kaart ontvangen.

De SSR relais, GPIO Screw Terminal Hat voor de RaspberryPi3 en temperatuursensors via nonkel Ali "zijn reeds in het land".

Ik hoop dus tussen de week en de twee weken het systeem op de RaspberryPI3 werkend te hebben.

Daar geef ik dan zeker een verslag van.

Nadien volgt dan de installatie van BierBot zelf.

Seffens ga ik de "image branden" op een nieuwe micro SD kaart.

Dat is in Linux (vermoedelijk ook op de MAC) wat opletten om het besturingssyseem van de gebruikte PC niet "omzeep" te helpen.

Als het lukt start ik vandaag of morgen een apart onderwerp op 'Installeren van Bierbot'.

Reden: Vermijden dat we in één onderwerp door elkaar gaan communiceren voor het installeren van twee soorten "biersoftware".

Daarom stel ik voor:

Om dit onderwerp enkel nog verder te gebruiken voor het installeren van Craftbeer PI, als het "syntax probleem" bij het installeren van CraftbeerPI opgelost is.

Bijgewerkt op 6 januari:

Nogmaals dezelfde Python error tegengekomen bij het installeren van BierBot (Duitse Brouwsoftware). Maar deze mensen kan ik nog contacteren om het probleem te melden.

Ik wacht verder om een nieuw onderwerp "Installeren van Bierbot" te publiceren.

Dat ziet er prachtig uit!

Super bedankt voor het delen.

Normaal komen deze week de DB18xxxx sensoren en SSR's die ik bestelde bij Aliexpress binnen ("ze zijn al in het land" :partying_face: )

Ik hoop dat het ook enkel via het scherm van de Raspberry werkt want ik werk niet met een smartphone.

Zal eerst de doc. eens goed doornemen en daarna begin ik alvast met installeren.

Erg benieuwd naar het resultaat,

en Dude: Nog eens bedankt voor het zoekwerk!

@mbroeck:

Waarom mijn intersse in "WiringPI"?

Dit is een C library die perfect bruikbaar is en blijft, en ook nog eens in meerdere computertalen (Python, freebasic, gambas enz.).

Waarom Freebasic?

Omwille van de eenvoudig "basic" syntax en de supersnelle JIT-compiler.

Freebasic werkt bovendien onder Windows, Linux en op de Mac, wat luxe is indien een bierbrouwer zelf iets wil wijzigen in de software.

Ik maakte er al software mee om plaatsbepaling op het aardoppervlak te berekenen (Vincenty's formula) en ondanks een gigantisch aantal goniometrische berekeningen met iteraties en dat wordt berekend in binnen de seconde.

@Heydude:

- Die Fermentrack ziet er ook niet slecht uit!

- Het stop zetten van het onderhoud van de andere biersoftware was en is nog altijd mijn motivatie om zelf eenvoudige brouwsoftware te maken.

De meeste brouwers zijn geen programmeurs of hebben daar geen zin in, maar er zijn op dit forum wel techneuten aanwezig die met met een basic syntax aanpassingen en uitbreidingen kunnen maken.

Wat ga ik nu verder doen?

1) Ik ga in de Linux of Python gemeenschap zoeken of er een oplossing voor dat syntax probleem kan gemaakt worden.

Het is zonde dat zulke prachtige dingen telloor zouden gaan.

2) Eens uitzoeken of ik in plaats van de Rasberry met mijn gewone PC en met freebasic (die werkt daar perfect op) iets kan maken om temperatuur uit te lezen en relais aan te sturen.

Als ik het hele maisch gebeuren zou kunnen sturen dan ben ik al heel tevreden.

Ik vermoed dat ik het probleem gevonden heb.

Instellen van python3-aioeventlet (0.5.1-2) ...

File "/usr/lib/python3/dist-packages/aioeventlet.py", line 332

future = asyncio.async(future, loop=loop)

^

SyntaxError: invalid syntax

Er zit dus een bug in die python routine die een "event" of gebeurtenis in het bierprogramma moet regelen.

Ik weet niet of die routine specifiek voor de Rasberry is of voor meerdere andere versies van Linux.

Daarom zal ik eens gaan rondneuzen op wat Linux forum en/of Raspberry forums.

Hiervoor zal het dus wachten worden op een update van deze routine.

Ondertussen ga ik niet bij de pakken blijven zitten en freebasic installeren op de Raspberry met de wiringPI library.

Die wiringPI bevat routines voor de GPIO pinnen.

Doel: In noodgeval zelf de routines maken om de temperatuur van de maish ton uit te lezen en de relais van de verwarmingselementen te sturen. Maar als dat lukt maak ik daar wel een apart onderwerp voor.

Bedankt voor de tips.

Bij mij is het de rasberrypi3 als computermodule.

Ik ga de lijst die jeroendv opgaf morgen zeker vergelijken met wat ik zelf al uitvoerde.

Jullie zullen me misschien voor gek verklaren maar mogelijk doe ik nog een aparte installatie enkel en alleen met de opdrachten die jeroen aangaf.

Ik volg de replieken wel verder op het forum maar met twee mogelijke extra installatiepogingen zou het wel eens twee of drie kunnen duren eer jullie van mij iets terug lezen.

Bedankt voor jullie inzet!

Rudy

Ik heb ergens op een Engelse site gelezen dat zowel craftbeerPI en craftbeerPi3 nog met de versie van Python 2.7 "zou" werken.

Via het programma Synaptic eens gekeken en op de Raspberry is Python 2.7 wel geladen maar wederom niet de bijhorende bibliotheken en hulpmiddelen die in het bestand requirements.txt staan.

Dus ga ik in de loop van de dag al die bestanden uit de lijst installeren maar specifiek voor de Python 2.7 versie (in Synaptic kan je dat goed zien).

Daarna CraftbeerPI3 terug volledig wissen en opnieuw installeren.

Werkt het zoveel te beter, werkt het niet dan is dat brute pech.

Ik hou wel een lijstje bij met de alle handelingen die ik uitvoer.

Lukt het dan publiceer ik die lijst op het forum, dat is dan een hoop ellende gespaard voor andere hobbybrouwers.

(Opm.: Kan wel duren tot morgen in de namiddag eer ik rond ben.)

Vooreerst aan allen een gelukkig nieuwjaar, gezond blijven en lekker bier brouwen.

Eerst nog eens een update en upgrade uitgevoerd maar alles was OK.

Daarna in requirements.txt eens gaan kijken een via synaptic onderstaande lijst volledig nagezien voor python 3.

Flask==0.12.4

Flask-SocketIO==2.6.2

eventlet==0.19.0

greenlet==0.4.10

python-dateutil==2.5.3

python-engineio==0.9.2

python-mimeparse==1.5.2

python-socketio==1.4.4

PyYAML==4.2b1

requests==2.20.0

Werkzeug==0.11.10

httplib2==0.9.2

flask-classy==0.6.10

GitPython==2.1.3

In totaal 26 bestanden toegevoegd.

Reboot

Versie van craftbeerpi3 volledig verwijderd.

craftbeerpi3 opnieuw geinstalleerd.

Ethernet verbinding is OK (ik ga op het forum met de raspberryPI met deze verbinding )

craftbeerpi3 proberen opstarten....

Geen enkele error op het scherm maar ik krijg het niet "aan de klap."

Ik geef het nog niet op, maar...

Begin er dus aan te denken om zelf een programma te schrijven (met freebasic compiler (basic syntax met C als compiler).

Soms al iemand van jullie een poging gedaan in een andere taal om

via de RaspberryPI3 de GPIO pinnen uit te lezen (temperatuur) en relays aan te sturen?

Allen bedankt voor jullie repliek.

Ik ga die seffens tussen het maken van de cocktailsaus en de apero (nen Westmalle Tripel) eens uittesten.

sudo: Ja ken ik, en ik gebruik ook de opgedracht "sudo su"

Zal eerst de tip van jeroendv uittesten:

Jeroendv: "Dan craftbeerpi manueel starten met cmd (sudo start craftbeerpi3 ofzo dacht ik)"

Lukt het niet dan:

Zal voor alle zekerheid de Python 3 (versie lager dan de versie 3.5 eerst installeren)

Eerst alles wissen in de mappen (rm -r mapnaam -r) met -r achteraan (retroactief alle submappen wissen).

Daarna zal ik alles installeren volgens de link die heyudude opgaf in vorige repliek.

Ik laat het resultaat hier zeker weten.

Groeten aan allen en reeds op voorhand een gelukkig nieuwjaar.

Rudy