Berichten van Rudy M

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

    Omdat er al gesproken wordt van B&B en kamperen...

    Ik hoop dat de samenkomst overdag is, om in de loop van de namiddag terug de bus en trein(en) naar huis te kunnen nemen.

    Het is altijd een beetje rommelen als je iemands anders software moet overnemen en herdesignen. Ik vraag me dan af of je niet beter gewoon tabula rasa gaat en helemaal iets nieuws maakt.

    Zéér juist Walter, beter direct helemaal nieuw maken.


    De laatste tijd programmeer ik in "freebasic". Het is een "basic" achtige taal qua struktuur, maar compileert met de GCC compiler.

    Het draait op Linux, Windows en Mac, en is gratis software.

    (En voor de liefhebbers... je kan diverse grafische utilitys gebruiken SGUI, FLTK enz...).


    Je programmeert dus met een relatief simpele taal maar bekomt een snel programma met de compiler uit de C-familie.

    Vroeger hadden ze de typische geheugen errors gekend bij het met C-taal programmeren.

    Bij de laatste versie van begin dit jaar heb ik nog geen enkele geheugen error gehad (programma voor het rekenen met gps-coordinaten enz...).


    Voor VisualBasic liefhebbers bestaat er "Gambas", die werkt eveneens uitstekend op Linux en Windows (Mac weet ik niet).


    Ik dacht er aan om eerlang zelf een bierbrouwprogramma te maken, maar met mijn aanstaande verhuis ligt alles zowat stil.

    Antischuim:

    Zoals jullie al gelezen hebben op het forum werk ik meestal heel alternatief:


    Als het nodig is voeg ik een beetje geraspte schil van biocitroen toe.


    Waarom bio:

    Omdat gewone citroenen meestal behandeld zijn met "smeerlapperij" (sorry) als isothiazolines, soms zelfs met orthofenylfenol (in verf en houtbescherming is dat zelfs al jaaaaaren verboden als conserveermiddel...).


    Wel die biocitroen even met vrij warm tot heet water met de schuurspons goed afwassen.

    Biocitroenen worden dikwijls behandeld met parafine en als dat in je bier komt zou je de schuimkraag wel eens kunnen kwijt raken.


    Ik haal "het geel" van de schil er af met een dunschiller (een beetje wit kan geen kwaad, smaakt bitter...)

    Brucero scheef:

    "Hoe maak je de thee? En je zegt dat het giftig is voor huisdieren! Dit is mijn hond zijn vaste plas plaats op het gazon waa de kriekenbomen staan hoelang mag hij hier dan niet plassen?"


    In een oude inox soeppot in +-3L water aan de kook zetten.

    Als het kookt, vuur uitzetten en een 1/2 pakje tabac er in (ik gebruikte die van de Aldi in de blauwe verpakking).

    Ik liet het enkele uren trekken en dan filteren met een oud keukenzift in een kuisemmer.

    Verdelen over de grond met een gieter of met een tuinsproeier.

    Voor uzelf: De sproeier op voorhand regelen met wat zuiver water zodat hij "sproeit" en "zeker geen nevel" vormt.

    Dit om te voorkomen dat je de nevel zou inademen.


    Het is vooral acuut giftig als men van de thee zou drinken!


    Als er gras onder die bomen staat en uw hond heeft niet de "gewoonte gras te eten" zoals honden wel eens plegen te doen, dan geen probleem.

    Ik zou het bij valavond doen na het moment dat je jouw hond niet meer moet uitlaten.

    De dag nadien kan je hem er gerust terug laten plassen.

    Maar laat dus nooit overschot ervan ergens rondslingeren zodat volwassenen, kinderen of dieren er nooit van kunnen drinken.

    Spoel alle gebruikte materiaal goed af met water.


    Ook: Spuit niet als momenten dat er bijen rondvliegen.


    Heb je overschot: giet het aan de stam van de kriekenboom, of anders onmiddellijk in het toilet.

    Ik zal wat verduidelijken:

    Ja ik maak dikwijls/meestal bier op niet conventionele manier, zo ben ik begonnen zonder enig handboek.:evil:


    Daarbij bedacht ik dan dat men na de middeleeuwen ook maar enkel een kookpot en een zift had.

    Zo begon ik tussen de 3 en 5 jaren geleden bier te maken.

    Mijn twee eerste gisten waren opgekweekt uit 'bodems' van Orval en Westmalle Dubbel en Tripel.

    Eerst bier was "rootbier" van paardebloemen (gehele plant), chicorei enz...

    Toegevoegde suikers: Van kristalsuiker tot donkere kandijsiroop.

    Pas nadien met moutextracten (Brouwland) gaan experimenteren.

    Daarna zelf hop beginnen kweken en gewoon natuurlijk laten drogen, heel de winter in de schuur laten hangen.

    Pas na de winter de gedroogde hopbellen in gesloten dozen verpakt.

    Hier ook idem: Vroeger had men geen diepvries of vacuumverpakking.

    Ik werk dus meestal met oude overwinterde langzaam gedroogde hop.

    Soms gebruik ik deels mijn eigen hop en deels Hallertau (Brouwland). ('Eigen hop eerst' ^^ , Hallertau op het einde...)


    Gistvoeding:

    Ik heb nog nooit bier gemaakt zonder gistvoeding.

    Daarom kan ik heden geen zinnig antwoord op smaakverschil "met of zonder" geven.

    Ik pas het dus heden nog altijd toe bij een tripelachtig bier, zéér simpele formule, moutextract en hop in 2x.

    Koken: Ik laat het mengsel zéér zachtjes koken (niet hard doorkoken).

    Smaak: Doet denken aan een kruising van een Westmalle Tripel en een La Chouffe.

    Idem bij een 1/2 witloof/1/2 moutextractbier met kandijsiroop en hop in 3x (derde gift op einde van de kooktijd en die laat ik zelfs 12 uur trekken.)

    Alcolhol na de gisting hou ik rond de 5%

    En eveneens niet conventioneel: +2% glucose als bottelsuiker.

    Eind % alcohol zit rond de 6%

    Smaak: Stoutachtig.


    Met de hedendaagse brouwwijzen moet ik toegeven dat ik voor de smaak er totaal geen idee van heb welk verschil dat geeft.


    Maar nogmaals ik geef toe dat het niet de conventionele manier van brouwen is.

    (Chemicus van opleiding, ik kan het experimenteren niet laten. :))


    Ik laat mijn bezoekers eerst proeven en dan pas vertel ik de werkwijze. Meestal krijg ik de reactie: "Allez hoe is het mogelijk dat je op die manier zo'n smaak bekomt."


    Ik zit tussen nu een een half jaar met een verhuis, maar begin 2020 zal ik eens twee identieke brouwsels maken op de conventionele manier, maar dan wel 1 met en 1 zonder gistvoeding. Ik zal er dan wel een apart onderwerp voor opstarten.

    En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar het smaak verschil dat dit gaat geven.


    Vanuit puur organisch - chemisch standpunt vraag ik mij ook af, of industrieele brouwerijen het wel riskeren om brouwsels van duizenden liters in te zetten zonder enige toevoeging van gistvoeding (fabrikatiegeheim???)

    Dat is de larve van de kersenvlieg.

    De larven die uit de kersen vallen kruipen in de grond en ontpoppen het jaar nadien.

    De vliegen paren en leggen hun eitjes op de kersen.

    En de cyclus begint opnieuw.


    Om dit te voorkomen moet je rond 15 mei de grond rondom de kersenbomen thee van tabak gieten.


    Let op voor uw dieren en kinderen: THEE VAN TABAC IS HEEL GIFTIG!!! (sorry voor de hoofdletters).

    Steed buiten bereik van kinderen en dieren houden en resten in het toilet gieten (is goed biologisch afbreekbaar).

    (Bron: Velt)


    Ik heb dit maar twee jaar moeten uitvoeren en was er nadien vanaf.

    Ik val in herhaling, maar ik voeg de tweede dag van de gisting altijd wat gistvoeding toe:

    Diammoniumfosfaat, afgekort DAP (leverancier Brouwland).

    Dosering: Gebruik de helft van de voorsgeschreven dosering op de verpakking.

    Al mijn bieren zijn altijd op 10 dagen compleet uitgegist. Sg 1.000 of iets lager.

    De densiteit komt regelmatig dus nog iets lager door het lager s.g. van de alcohol.


    Ik heb dat geleerd uit het wijn maken. Altijd een giststarter maken en de tweede dag gistvoeding toevoegen.

    Bij de wijn begon ik dit na een paar rampen met stilvallende gisting.

    Daarom paste ik het ook toe toen ik begon met mijn eerste biertesten


    Tot heden, zowel bij wijn als bij mijn bier: Nog nooit stilvallende gisting gehad en steeds perfect uitgegist tot 1.000 of lager.


    Maar ik vind het wel raar dat ik dit tot heden nog nergens op bierforums of in bierformules aangetroffen heb.

    Ik heb de ervaring met de gewone kroonkurken (Brouwland) dat bij een te hoge druk (ik dacht +-4-5 bar) dat de kroonkurk gas begint te lossen.

    Met het type "champagnekurk" met ijzerdraadje kan die druk er nooit meer uit... en kan de fles uiteenspringen.

    Daarom vermoed ik dat ze dat met die "platbodem"-flessen kroonkurken toepassen.


    Herbruik:

    Ik zou nooit kurken herbruiken (ruik maar eens aan een pot oude de kurken en je weet genoeg).


    Synthetische kurk (ook deels met herbruik-bio-grondstof):

    Als ik wijn bottel gebruik ik enkel synthetische kurken, nooit besmetting van mijn gebottelde wijn mee gehad.

    Er bestaat ook een bio versie van die synthetisch kurken (Aldi en Lidl gebruiken die reeds jaren voor bepaalde van hun wijnen), maar deze versie is tot heden niet aangeboden in de hobbysector (Brouwland en andere).

    Voor mijn bier gebruik ik enkel de klassieke kroonkurk: Nog nooit problemen mee gehad.

    Zowel met Orval, Tripel van Westmalle als Westmalle dubbel heb ik 'de bodem' in gang gezet met een mengsels van:

    -een koffielepel glucose (omdat die direct vergistbaar is).

    -een koffielepel lichte bruine kandijsuiker of wat donkere kandijsiroop.

    Beiden verdund met een weinig lauw bronwater (koop ik in Aldi omdat die geen fluor bevat).


    Ik doe alles in een leeg flesje van kandijsiroop, en plaats het in een ruimte waar het 18-21°C is.

    Je ziet de gisting maar je hoort ook via het uitloopventieltje de CO2 uitblazen.

    Af en toe goed schudden (CO2 eruit...).

    Telkens als de gisting goed op gang gekomen is verdubbel ik de hoeveelheid suikerwater.

    Na 2 max. 3 uur heb je direct +-200-250ml goed gistend brouwsel dat ik dan bij de wort voeg.


    Heden maak ik nog altijd op dezelfde manier een giststarter maar dan met één van de gekende Abbey gisten (bv. M31).


    Ik doe dit reeds jaren vooral voor wijn maar nu ook al drie jaren voor bier en heb nog nooit een gisting gehad die niet op gang komt of die stil valt.

    Voor alle eerlijkheid: De tweede dag van de gisting voeg ik ook altijd wat gistvoeding,(diamoniumfosfaat) bij (Brouwland).

    Lubbeek zal wel een hele toer worden vanuit Antwerpen.

    Tram>centraal station Antwerpen > Mechelen >Leuven> bus naar Lubbeek (+-2 uren)

    Dan moet je natuurlijk wel opletten dat de brett niet dusdanig doorgaat dat je een bak handgranaten in de kelder hebt staan. Maar met die saisongist zou er niet veel onvergiste suiker mogen overblijven voor de brett.

    Ja, zo'n ontploffing van een bierfles of colafles wordt zwaar onderschat.

    Een brouwer uit mijn geboortegemeente heeft zo eens zéér zware snijwonden aan hand en polsen opgelopen.

    (Cola fles die in de zon gestaan had.)


    Als je zoiets kan verwachten raad ik aan enkel te bottelen in zware cava of champagneflessen en enkel met kroonkurken af te sluiten.

    Ontploffen heb ik niet meegemaakt, wel eens heel de keuken moeten afwassen :evil:


    (Terloops:

    Ik had eens bierbrouwers uit Engeland op bezoek en... heel de avond elkaars biertjes geproefd ;(

    En... twee champagneflessen gevuld met bier vergeten, die stonden drie dagen diepgevrozen op -18°C.

    Die heb ik met metaalversterkte lashandschoenen héél voorzichtig uit de diepvries gehaald en héél voorzichtig buiten op de grond geplaats om langzaam te laten ontdooien. Maar ze zijn niet ontploft.)


    Openen van de flessen van zulk experiment:

    Om te vermijden dat je het plafond moet afwassen :drool: de flessen eerst 15 tot 20 minuten in de diepvries op circa -18°C plaatsen alvorens te openen.

    Zet een keukenwekker of een wekker van je gsm of smartphone aan om het niet te vergeten.

    Openen van die flessen:

    Zelfs dan nog boven de spoelbak hééél langzaam openen om "spuiters" te vermijden.

    Ik doe niks met draadloos, ook omdat ik elke vorm van gepulste energie (wifi, inductiekookplaat enz...) tot een absoluut minimum wil beperken.

    Gepultste energie werkt in op ons spierstelsel.

    (Ik ben ook hartpatient en aan een inductiekookplaat ga ik na een korte tijd buiten bewustzijn).

    Met UTP kabels blijft de straling beperkt tot een korte afstand van de kabels (ik heb daar een semi-professioneel meettoestel voor).

    In de toekomst zal dit probleem verdwijnen door de opkomst van Lifi (idem als Wifi maar dan via lichtenergie).

    Ik hoor meer en meer dat in grote organisators de wifi installaties regelmatig niet naar wens werken.

    Bepaalde organisaties en diensten (zelfs overheidsdiensten) maken bovendien gebruik van Wifi jammers.

    Zo kan je in de omgeving van bepaalde politiekers geen smartphone of gsm gebruiken (om hun veiligheid te garanderen).

    (Wat gaat er gebeuren als zich dat voordoet in de buurt van een zelfrijdende wagen? ;( )

    En zo'n blowoff kan er nog net bij in die kleine ijskast (in de hoek).

    Vandaag al een keukenkast (dubbele onderkast 1m breed) gekocht met spoelbak en een hoge kraan (Grohe) waar een M22 draad op zit. ( 17% korting in Gamma )

    Dat krijg ik met die waterkeuring die men heden in nieuwbouw eist nog goedgekeurd.

    (In feite is die keuring grote bullshit want elkeen kan een gardena waterdief kopen en daarmee elke tuinslang op de meeste waterkranen aansluiten. En waar zitten ze dan met hun fameuze waterkeuring.???)

    Dan zit ik tot nu toe: Met de ijskast 60cm breed + de keukenspoelbak 1m breed op 1,60 meter.


    Daarnaast zou ik een opstelling maken (zie link hierboven van 'Biergoeroe' Ronnie hierboven.

    Een stevig rek op 4 zwenkwielen (je kan het altijd gemakkelijk verplaatsen om overal aan te werken).

    Daarin de Brewmonk (of als ik niet aan de verleiding kan weerstaan zelf een opstelling maken met kookketels).


    Maar zoals reeds gezegd, ik heb gelukkig nog 6 maand om over het laatste nog enkele nachtjes te slapen.


    Voor de zoveelste maal: Allen super bedankt voor de vele tips en raadgevingen.

    Ik wou het eerst niet vermelden maar ik ben ook rugpatient en daarom zou ik net als in mijn huidige klimaatkast onderaan twee rails geplaatst hebben met een plaat erop. Dan kan ik zonder gevaar voor mijn rug de ketel in en uit plaatsen.

    (Dat doe ik nu met die fastferment in mijn huidig 'kast' ook al.)

    Ik kan natuurlijk met de pomp de gekoelde wort ineens in de lege ketel pompen die in de kast staat.

    (Dat deed ik tot hiertoe ook reeds voor het overhevelen van mijn wijn van de ene buikfles naar de andere.)


    De opstelling van HermanH is dan zeker het overwegen waard!


    " ciesvandekwis schreef: "Ik heb zo'n klassiek tafelmodel waar een 30 L gistemmer perfect in past"

    en: "Bouw er toch gewoon een STC1000 of inkbird op"


    Inderdaad, ik heb eens gemeten en die gaat er juist in. :thumbup:

    Goede tip! Je moet geen werk zoeken als het niet nodig is :@

    Maar zo'n blowoff heb ik Walter ook al zien vernoemen. Verkopen ze dat bij Brouwland?


    Ik heb nog een half jaar de tijd alvorens onze verhuis en kan dus rustig aan alle tips van jullie te gebruiken.

    Mijn dank voor de vele tips! :thumbup:

    Nog vergeten:

    Wij hebben hier in Borgerhout in onze tuin een walnotenboom staan.

    Wie groene noten zonder houtbeginsel wil of augustus september de volgroeide noten (zie recept van Tom) dan lees ik het wel.

    (zend mij dan een mail: ram.martens"at"gmail"punt"com)

    Wie "groene" noten wenst: Ik kan er nu altijd nog in de diepvries steken en je kan ze desnoods in augustus komen halen.

    Met de vele tips ben ik er al gerust in dat het gaat lukken.

    Op de die kamer komt toch een kleine keukenspoelbak en met aanvoer van koud en warm water.

    Een aparte warm waterketel voor het spoelwater staat nu ook op de "installatielijst".

    Het idee om waterdamp in de kookruimte te vermijden blijft me interesseren.


    Engelse of Amerikaanse bierbrouwers bedanchten volgende constructies:


    https://www.youtube.com/watch?v=2RNLNIISTvo

    https://www.brewhardware.com/product_p/steamslayer.htm

    https://www.homebrewtalk.com/f…entilation-needed.636955/

    https://www.brew-boss.com/Cond…enser-p/cb-bb-apmount.htm

    https://conical-fermenter.com/…ENSER-1325-Condenser.html


    In tegenstelling tot mijn idee (de condensbuis boven op de ketel...) wordt hier samen met de damp ook de ongewenste verbindingen afgevoerd.


    Iemand van jullie al ervaring mee, of iets over gehoord bij collega brouwers?

    Een middel dat men in de bio landbouw toepast voor noodgevallen is bespuiten met thee van tabac. (1/2 pakje voor +-3-4L water)

    Probleem:

    De thee zelf is supergiftig! Gebuik een geschikt spuitmasker. Je kan ook niet spuiten als er bijen in de omgeving zijn.

    En de thee zeker buiten bereik van kinderen en dieren houden.

    Voordeel: Uiterst effectief en biologisch snel afgebroken.

    Nadelen: De giftigheid op het moment zelf, en snel uitgewerkt.

    Ik gebruikte het eens tegen kersvlieg en met zeer goed resultaat.

    Hieronder het recept van mijn laatste porto brouwsel.


    Porto 2015 (ingezet 15/6/2015)


    10 liter rode pruimen en mirabellen wijn (eigen fabrikaat).

    (of rode wijn uit tetra verpakking Aldi = ook OK)

    15 hele groene okkernoten, in vier stukken gesneden

    (gewicht was 450g)

    (geen bladeren toevoegen, smaak is niet goed)


    6 kruidnagels

    2 kaneelstokjes

    3 citroenen (sap)

    + de gele schil afgesneden met dunschiller en ook toevoegen.

    24g vanillesuiker (3 zakjes)


    1000g kandijsuiker

    (voorheen: 200 g kandijsiroop 600 gr suiker)


    dit mengsel 4 tot 8 weken laten staan,

    elke dag eens met de fles schudden.

    Gefilterd en terug in de fles gedaan en afgesloten.


    16 10 2018:

    Overgeheveld.

    8L reeds redelijk helder

    2,25L nog sterk troebel (in 3 wijnflessen gezet).

    Smaak:

    Zéér goed, behoeft normaal geen suikertoevoeging meer.


    juni 2019:

    Nog altijd troebel maar de smaak is goed.

    Ga eerstdaags bottelen.

    Antwerpen centraal station.

    Alleszins een locatie die voor velen gemakkelijk bereikbaar is (in dit geval openbaar vervoer).

    Ieder met zijn koelbox.

    Ieder met zijn glaasjes.

    ...

    mijn recept gekregen van Jef

    ongeveer 35 noten in bolster ( trekken midden augustus )

    Dat recept is goed maar:

    In augustus is het te laat om die noten te gebruiken.

    Je moet in het voorjaar de nog groene noten nemen waar absoluut nog geen houtvorming in mag aanwezig zijn.


    Ook: 35 noten is wel héééééél veel.

    Ik gebruik op 10L wijn maximum 15 noten.


    Je krijgt ook een extra smaaktoets bij 10L brouwsel 6 kruidnagels toe te voegen.


    Sommige bronnen vermelden dat het ook gaat met de bladeren van de walnotenboom.

    Dat heb ik eens getest maar het aroma was erg naar de flauwe kant.


    Tip: Begin met de helft van de suiker.

    Is het niet zoet genoeg dan kan je nog altijd toevoegen.


    Tot zover mijn ervaring met porto.

    Een dampkap is zeker ook geen overbodige luxe als je binnen brouwt, zeker in de winter.

    Daar had ik aan gedacht, er is op drie meter afstand een grote afzuigmond van de balansventilatie van de badkamer.

    Tijdens het brouwen zou ik een flexible met klein ventilatorttje tot in die buurt brengen.

    Ik ontbreek optie 3 : maischen in een koelbox

    Ja, ik heb dit systeem al op internet gezien, maar was helemaal uit mijn gedachten gegaan.

    Er staat nog niks vast, ik kan dus nog altijd alle kanten uit.


    Bedankt voor de tips.

    @ Loser en Serge:

    Inderdaad, ik zag het gemakkelijke en de eenvoud van de brouwzak maar niet de beperking.

    Dan kies ik voor de Brewmonk en daarnaast een geïsoleerde kast of omgebouwde koelkast (verwarmen en koelen...) voor het fermentvat.


    Bedankt voor de goede raad.


    Mijn 'voorlopig idee' voor de de nieuwe installatie:

    'k Heb hier nog zo'n klein koelkastje staan, dat kan ik op voorhand al beginnen ombouwen.

    Ik dacht de compressor achteruit te plaatsen. Dan kan ik de "bulb" onderaan er uit zagen en bekom ik een mooie ruimte waar gemakkellijk het gistvat in kan.

    De voorkant van de ' ijskast' komt dan tot 80cm vanaf de muur gemeten.

    De zijkanten, en deur isoleer ik bekleef ik met extra 20mm resol dat geeft een spectaculair isolatieresultaat.

    Naast de koelkast zou ik een kastje maken +-60cm hoog met een waterbestendig werkblad waar de Brewmonk op komt.

    (In plaats van dat werkblad zou ik ook een spoelbak of douchebak kunnen toepassen...).

    100cm breed op 80cm diep (even ver van de muur als de omgebouwde ijskast.

    Rondom om het werkblad zou ik een +-10mm verhoogde rand plaatsen en in het werkblad een afvoer.

    (Ofwel emmer onder de afvoer, maar bij voorkeur met een siphon aansluiten op de aanwezige afvoer).

    Als er wat gemorst of gelek van één en ander is dan kan ik het altijd proper opvangen of afvoeren.


    Uiteindelijk neem ik dan 'slechts' een plaats in van 1,6m x 0,80m en heb nog de mogelijkheid om wat hangkastjes van 30cm te plaatsen (type badkamerkastjes) om klein materiaal in op te bergen.


    (heb nog 6 maanden voor de verhuis ^^ , ik kan mij dus al wat voorbereiden.)

    Mag ik zo vrij zijn dit onderwerp even terug "aan te snijden".

    Mijn vrouwke en ik gaan terug naar een kleinere woning,

    (de kinderen zijn al lang het huis uit, huidige woonst véél te groot...).

    Het huidige ruim "brouw-tuinhuis" zal dus moeten verhuizen naar één van de niet gebruikte slaapkamers in de nieuwe woonst.

    Daar heb ik aansluiting met warm en koud water en een afvoer, "iets" installeren is dus geen probleem.


    En dan zit ik in een tweestrijd:

    -Een brewmonk kopen.

    -Of met de gekende "brew bag" beginnen.


    Het eerste is verleidelijk wegens weinig of geen installatiewerk.

    Maar je moet toch overpompen of overgieten naar een fermentvat.


    Dan is tweede keuze voor mij erg verleidelijk omdat ik een fervente zelfbouwer ben:


    Ik zou voor de tweede keuze een kleine takel installeren om de brouwzak naar boven te trekken.

    De ketel waar de "brouwzak" in zit zou ik isoleren met "resol" (onbrandbaar).

    Daardoor beperkt ik energieverliezen tot een absoluut minimum (en kan de temperatuur ook héél stabiel houden).

    Na de nodige kooktijd zou ik de wort door een tegenstroomkoeler naar het fermentvat pompen.

    Het fermentvat zou ik ernaast in een oude ijskast plaatsen (met verwarming en koeling mogelijkheid).


    Hou jullie niet in.... Graag jullie ongezouten mening :evil: !

    Door de Ph te meten kan je niet het totaal zuurgehalte te weten komen!

    Als je er meer over wenst te weten wat Ph is: https://nl.wikipedia.org/wiki/PH )

    De Ph geeft enkel de "aktieve" waterstofionen aanwezig in de oplossing en niet de totaal aanwezige concentratie ervan.

    (Niet alle zuur in een oplossing splits 100% in waterstofionen en het bijhorende anion.)


    Voor wijn willen we nu juist de volledige hoeveelheid zuur kennen, aanwezig in het sap.

    Dat kan je enkel doen door titratie.

    Als je meer wenst te weten wat titratie is bekijk dan eens volgende link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Titratie


    Niet iedereen heeft thuis een half labo (met een buret enz. enz.).

    Daarom verkoopt brouwland een simpele set:

    - een maatcilinder waar je tot aan de onderste streep het sap in doet (10milliliter). (+-7 Euro)

    - een flesje blauwloog (100ml +-3 Euro) waarmee je druppel na druppel het blauwloog in die maatcilinder kan indruppelen.



    Telkens schud je even voorzichtig met de maatcilinder en je merkt dat de blauwe kleur verdwijnt.

    Het aanwezige zuur in het sap maakt de blauwe indicator terug kleurloos.

    Op een bepaald moment gaat de blauwe kleur niet meer weg.

    Op dat moment heeft het blauwloog alle zuur in de maatcilinder geneutraliseerd.

    Dan lees je op de maatcilinder hoeveel mililiter blauwloog je toegevoegd hebt.


    Het aantal mililiter toegevoegd blauwloog = aantal gram zuur per liter in het sap


    Je oorspronkelijke vraag: Hoeveel gram zuur per liter voor cider of wijn?

    Neem als regel 6 gram per liter maximum 7 gram per liter.

    Dat heb ik in het verleden altijd gedaan voor witte wijn (van rabarbersap), rode wijn (van druiven en vlier) en voor apelcider.


    Kijk ook eens rond op de enkel wijnforums want er zijn nog wel een aantal andere zaken waar je op moet letten bij het maken van wijn en cider.


    Probeer ook een met een kleine hoeveelheid appelsap of er geen spontane gisting ontstaat (in een ruimte waar de temperatuur wel boven de 18°C is).

    Daar bekom je geen gek hoog alcohol gehalte mee (meestal ronde de 6%) maar wel een overheerlijke smaak.

    Lucas S schreef: Bye the way: denk je dat het genoeg gegist zal zijn als ik het zo doe?


    Dat kan je met een maatcilinder (waar ge uw brouwsel in doet) en een densimeter die je daar in plaatst kunnen meten (zie website Brouwland).


    Als de densiteit 1.000 is of lager dan is je brouwsel 'nagenoeg' uitgegist.


    Waarom schrijf ik 'nagenoeg', omdat de gevormde alkohol in het mengsel ook de densiteit naar beneden haalt.

    Let wel:, "Het is geen exacte meting, het geeft een benaderend resultaat."


    Je meet bij de aanvang en op het einde en krijgt je een redelijk goed idee hoeveel alcohol er in je eindbrouwsel zit.

    Dag Lucas,

    ik heb geen idee van de invloed van die Mangrove cider gist, en ben benieuwd naar het resultaat dat je gaat bereiken.

    Voor appelcider en rabarbercider ben ik uiterst tevreden van Kitzinger champagnegist (koop ik bij Brouwland.be)


    Als volgende aankoop op je lijst zou ik aanraden:

    Een maatcilinder en een densimeter om de dichtheid van je aanvangsbrouwsel te meten.

    Te weinig suiker: Dan aanvullen met wat suiker opgelost in een weinig water (of met wat honing).

    Dan meet dan het suikergehalte bij de aanvang en je krijgt een idee hoeveel alcohol je mag verwachten in je brouwsel.

    En als de densiteit 0 of lager is dan ben je zeker dat bijna alle suiker vergist is.

    Bottelsuiker erbij en op de fles...


    Zuurgehalte van je aanvangsbrouwsel:

    Voor al die ciders moet je eigenlijk ook het zuurgehalte van je aanvangsbrouwsel meten.

    Daar kan je ook een goedkoop en eenvoudig setje (maatcilindertje + een flesje blauwloog, zie website Brouwland) voor kopen.

    Regel: 6 gram zuur per liter sap = OK

    Te zuur: Aanlengen met zuiver water (of met fruitsap dat minder of geen zuur bevat).

    Te weinig zuur: Bijvullen met rabarbersap of met Mixacid (Brouwland).


    Rabarbersap moet je altijd 100% aanlengen met zuiver water (rabarber bevat bijna altijd +-15 gram zuur per liter sap).

    Later kan je in plaats van aanlengen ook deels gaan 'ontzuren' maar dat is iets ingewikkeld om zo maar in een paar woorden op de forum uit te leggen.


    Nog een tip: Goedkope flessen voor je cider: Cava en Champangne flessen, maar dat wist je waarschijnlijk al.


    Allez, 't Is hier wel een bierforum maar we wensen je alle succes toe met je ciderbrouwsel.

    Draaddichting:

    Als het nadien weinig of niet meer open, of los moet, gebruik ik op de schroefdraden van verbindingsstukken een drinkwatergekeurde Loctite of gelijkwaardig goed merk.

    (mijn vorige gekocht bij Piessens in Sint-Niklaas, maar alle sanitair groothandels hebben het ook in stock).

    Die loctite gebruikte ik als draaddichting op een stoomketel (ben nog tot 13 bar gegaan).

    Ik monteerde ook eens keukenstoompot waar ik de bodem uitgeslepen had op een 50L inox vat (om witloof in te stomen).

    De dichting daarvan deedt ik met Soudafix (van Soudal uit Turnhout). Hier was de overdruk slechts 0.2 bar.

    Even vertellen hoe ik tot die glucose kwam:


    Gewoon zelf uitgezocht, voor dat ik ooit op een bierforum was gaan kijken.

    +-4 jaar geleden begonnen in glazen flessen van 5L met rootbier.

    Weinig gas, geen schuim.

    Rootbeer + hop... eindelijk schuim op het bier, maar weinig bubbles.

    Verder testen met toevoeging van glucose voor het bottelen.

    Na een eerste test in de keuken (plafond moeten afwassen =O ...) de volgende testen buiten op het terras geopend.

    Spuiters van 2 meter was geen probleem! ('k Zou het kunnen verkopen voor wielrenners en autokoersen ^^

    Uiteindelijk op die 20 gram glucose uitgekomen.

    Waarom ik glucose gebruikte?

    Ik had het in voorraad voor mijn combucha en de nagisting is bijzonder snel (10 tot max. 12 dagen met abdij type gist).

    Paardenbloembier wordt echter snel zuur en ondrinkbaar. En het is opletten voor hartpatienten :skull: (de wortels gaan er bij!.)

    Daarna ben ik beginnen testen met moutextracten (Brouwland...).

    Tot hiertoe nog altijd super simpel 1 mout en 1 hop in twee maal toegevoegd. (Een tripel achtige en een bruine dubbel achtige).

    Alvorens te consumeren plaats ik de fles/flesjes altijd 15 tot 20 min. in de vriezer op -18°C

    De bedoeling is om nu verder bier te gaan brouwen volgens de wijze waarmee jullie bezig zijn.

    Maar ik zit tussen dit en een half jaar met een verhuis voor de deur, het zou dus allemaal wat trager kunnen gebeuren.

    Na een maand eraf te zijn gebleven, flesje opengetrokken , smaak ok, kleur ok, maar te weinig blijvende schuim. Nochtans genoeg tarwevlokken bijgedaan bij de mout.

    Tweede repliekje:

    De ervaring van Alian kan ik ook bevestigen.

    Ik bekom ook minder en minder houdbare schuimkraag op het bier.

    En ondanks dat ik 2% glucose als bottelsuiker gebruik, relatief weinig maar nog aanvaardbaar CO2 bubbles in het bier.

    Maar... dat laatste is natuurlijk beter dan dat je het plafond moet gaan afwassen. :evil:


    Vraag blijft of de vorm van de gistingkuip (conische onderkant of platte bodem) daarvan de oorzaak is of niet.

    Hallo,

    vandaag het licht troebel gebotteld bier (zie begin van dit topic) getest.

    Het bier is in de fles mooi helder uitgeklaard. Dun laagje gistdepot op de bodem zoals we kennen van bij trappistenbier.

    Bij het voorzichtig uitgieten blijft het depot mooi op de bodem van het flesje kleven.


    Smaak is bijna identiek aan mijn vorige helder uitgevulde bieren (gefermenteer in inox kookkom).

    Ik had een testje met een tripel versie en een testje met een bruine dubbel versie.

    De dubbel versie is iets bitterder dan vroeger (bijna vergelijkbaar met de 'Stoute Mok').


    Maar het was toch wel even schrikken als je na drie jaren bottelen van helder gegist bier inneens licht troebel bier in de fles vult.

    In het begin van mijn carriere heb ik nog gewerkt met parfums.

    Ervaring: Dosering met Bergamot moet erg beperkt blijven (overheerst snel...).

    Maar... dat was in dat geval natuurlijk puur op "geur".


    Ik verwacht echter voor een 'aroma' in bier dat je hetzelfde zal ervaren.

    Daarom raad ik voor je testen aan: "Heel subtiel doseren."


    Erg benieuwd wat je als resultaat gaat bekomen.