Berichten van janmetdepet

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

mooi en simpel alternatief als je een giststarter maakt , is zelfs niet top cropping, maar gewoon beetje giststarter afgieten in apart proper flesje en dat bewaren in de frigo.. geen gedoe met wassen, geen gedoe met lepeltjes afscheppen.. gewoon je starter even goed schudden en een deeltje in gesaniteerde bokaal gieten..proper zonder wassen.. maar je moet er op tijd aan denken..

en wie denk nu al aan zijn volgende batch als je nog maar een giststarter aan het maken bent voor de eerste..

Net al mijn resterende opkweekwort weggegooid , samen met mijn giststarter.. paar bokalen hadden het geurtje nauwelijks tot niet, die waren goed gesloten, ook een steriliseerbokaal met rek rook nog prima.. andere zullen dus toch niet luchtdicht geweest zijn.. daarvan is er wel eentje in mijn starter geraakt.. helaas.. heb op dit manier een geheime formule voor terpentijn ontdekt.. en geleerd dat grootmoeders wijze van hierboven de voorkeur geniet.. enfin, dan maar een saison met m29 gist.. , ben al content dat ik het tijdig geroken had...had anders vast een soort décapant gebrouwen^^

Vandaag aan het brouwen.. bedoeling was een dupont achtige saison .. daarom een giststarter gemaakt met opgekweekte saison dupont slurry..

uit 2 fleskes.. om niet altijd moutextract te moeten koken, had ik een paar liter extract en gistvoeding gekookt en die wort dan in bokaaltjes gedaan, kokend en tot de rand vol zoals hier al ergens werd aangeraden.. deze potjes gebruikt bij de opkweek van mijn starter op de roerder..telkens potje toegevoegd tot 2 liter.. vanmorgen nog potje van dat wort uit moutextract geopend en jongens wat een geur kwam daaruit ... ook bruis.. blijkbaar had dat gesteriliseerde wort al wat liggen gisten zonder enige gist in de buurt.. ander potje geopend, zelfde geur, zelfs sterk naar terpentijn..fel chemische geur.. uiteindelijk deze starter toch maar niet gebruikt.. wat ging hier mis ? slechte dichting bij het steriliseren, of kan je vloeibaar gekookt moutextract enkel bewaren puur zonder gistvoeding.. ik verdenk alleszins die gistvoeding , die waarschijnlijk in mijn gesteriliseerde potjes is beginnen gisten, alhowel er normaal geen zuurstof in zou mogen zitten.. of geheel iets anders, of .. zonde van mijn starter.. maar die kieper ik zo niet in mijn wort.. gelukkig heb ik nog een paar m29 korrelgistjes liggen..

toch al op 1015.. zal wel kort bij eind sg zitten, denk ik .. heb gemerkt dat de vergisting soms pas terug wat aantrekt na hevelen.. teveel dode gistcellen, teveel lichte tegendruk van het waterslot.. onvoldoende afvoer van co2 .. zou dus gewoon hevelen, weg van die oude dikke gistkorst.. dan niet meteen koud lageren, maar je gehevelde bier nog een dag of 2 op diezelfde temperatuur houden ( of zelfs iets warmer) en dan pas kouder gaan om te klaren...goeie kans dat het bluppen dan nog wat verder afneemt.. je zit alleszins al voorbij de magische 1020 grens, dus denk ik niet dat je een verstopte vergisting hebt.. komt wel goed

weet niet of er nog veel te vergisten valt.. op 22 gezet, belucht met steentje gedurende 4 minuten ( tot schuimkraag bijna uit vat kwam) Alles terug toe, nu 6 u later nog steeds niks beweging in het slot.. vreemd.. terwijl ie tevoren nog wel 1 keer per minuut blupte.. misschien lekt het vat wat .. misschien.. rook anders wreed lekker..

tijd voor mijn ultieme truc !!!

Wachten, paar dagen..... Wachten !

nog een vraagje...vergisting is zachtjes terug gestart , eerst 3 blubjes per minuut, nu nog ongeveer 1 per minuut ( 2 dagen later) ..hoe lang laat je deze champagnegist zijn werk doen om de verstokte vergisting bij te werken ? Tot alle activiteit verdwijnt ? Is het normaal dat de vergisting zo beperkt is ( misschien logisch omdat je toch al vertrekt van 1030 en er dus niet veel meer te vergisten valt.. doe je deze hergisting misschien beter zonder tegendruk , dus zonder waterslot..dat las ik ergens ivm lageren, of maakt het allemaal niet veel uit..vast staat op dik 20° C , dus dat zou ideaal moeten zijn.. Graag jullie mening.

Maar 's avonds nog een passeren zit er nog wel in, erg welkom hoor !!

Ik zal een dezer weken eens wat meer planning en uitnodiging maken..

Eerst een kleine karnavalsweek overleven.. bestaat er eigenlijk een echt karnavalsbier ?

heb verleden jaar van die wortelstokken gekocht bij http://www.hoppecruyt.be/ gekocht.. Voor een eerste jaar had ik ruim veel cascade en northern brewer, de tettnager en perle gingen iets trager maar kwamen toch ook goed op. Verwacht dit jaar een nog veel ruimere oogst.. heb in het begin wat bijgemest en niks van ziektes, wel veel zon, goed doorlatende grond voorzien en in de zomer tijdig water geven.. groot plezier want eens goed vertrokken groeien ze sneller dan welk onkruid ook..

Zeer zeker, want die carolus tripel en cuvee van de keizer varianten zijn van mijn favorieten en smaken wel heel specifiek. Die kruiden moeten meer en mogelijk in andere verhoudingen.. zou eerst meer willen weten over die gist.. of eens een tussenpoging doen met chouffe gist, want in mijn smaakbeleving zit hier een grote gelijkenis.. ben benieuwd of iemand anders dat ook vindt trouwens, of droom ik ?

Blijven proeven loont ook.. als ik het nu proef 3 maanden na datum .. dan is er toch al wel meer pit en balans in het bier.. mist toch die kruidigheid die iets te flets doorkomt en had ook nog wat meer bitterheid mogen hebben en eindje minder zoet.. nu proeft dit als een fletse carolus maar ook misschien nog meer naar een iets meer zoete chouffe blonde..

enfin.. voor wat het waard is, maar het is zinvol om opvolging te geven aan kloonpogingen, zodat anderen er niet zomaar van uitgaan dat bovenstaand recept helemaal ok is.. we komen zelden echt in de buurt, maar het is meestal ook wel lekker..

Fijne tips, alleen is alles al gebotteld natuurlijk.. heb zelf nog wel een champagnegist liggen.. ik wacht toch nog even en zal er volgende week eens eentje proeven.. tot nu toe nog niks ontploft trouwens.. als dat proevertje dan echt te mierezoet is, kan ik alles inderdaad nog eens uit de flessen halen en in het gistvast herstarten met champagnegist.. doe je er dan ook nog suiker bij om die hergisting in gang te trekken, of maak je best een starter met de champagnegist..

Laps seg,

Tijdens de kerst een brouwmarathon van 5 maal dik 20 liter gehouden, 5 dagen aan één stuk , dikke fun eigenlijk.. één van de laatst gebrouwen bieren is een soortement westvleteren ( veel d180 siroop, pils mout , beetje pale mout, veel Westmalle gist) .. Brouwen loopt prima met een dubbele maisch in de speidel om goed hoog sg te bekomen ( maar vergeten te meten , idioot die ik ben) .. hop gistvat in en in vergistkast van 19 naar 22 ° op 10 dagen tijd.. dikke blow-off na 1 dag trouwens, alles opgekuisd en verder gedaan, nog siroop toegevoegd op dag 3, waarna de vergisting weer verhevigde tot net geen blow-off.. so far, very good ! Netjes geheveld na ongeveer 14 dagen en opnieuw laten lageren bij 19° tot gisteren (ongeveer exact een maand na brouwdatum ) om te bottelen want waterslot al een week stillekes tot niks..

Pas met het laatste restje , als alles al in de fles zat, even de eind fg gemeten: verdekke 1030 !!!

Proefde ook zoet maar toen zat de bottelsuiker er al bij natuurlijk..

Vragen: vrees voor bommetjes terecht ?

Of zou ik door mijn niet gemeten dubbele maisch ergens rond de 1100 sg hebben gezeten, waarbij een vergisting naar 1030 normaal te noemen is ?

Staan nu 2 dagen warm te hergisten en nog niks ontploft.. of wordt dit gewoon mierzoete brij ?

de essentie van hobbybrouwen, is nu net niet willen overstappen naar een semi professionele bezigheid, hoe groot de verleiding ook.. dat is het nu net allemaal niet ! Gewoon brouwen omdat je wil brouwen, zoals de echte ambachtsman of kunstenaar altijd weer hetzelfde werk tracht te maken, dat nooit perfect zal zijn, maar nooit met het idee om dat te gaan verkopen of grootschalig te reproduceren..wel kleinschalig herhalen, verfijnen, perfectioneren, variaeren en aanpassen en enkel bezig blijven omdat je niet anders kan en niet beter weet.. mijn bier zal altijd gratis zijn voor wie het wil drinken en voor zover er voorraad is of ik goesting heb om er te brouwen, al dan niet samen..

enfin, da's mijn gedacht...liever een klein labo dan een mini fabriek

mmmm.. hopt.be zegt "Vedett Extra Blond: Belgisch bier type lager met uitgesproken smaak."

terwijl colruyt zegt:

Amber bier

Helder amberkleurig bier met een fijne pareling en een stevige witte schuimkraag.
    Uitgesproken aroma's van hop en fruit.
    Bittere smaak van hop met fruitige toetsen. Droge afdronk.

Brouwerij:

Moortgat

Gisting:

Hoge gisting

Schenktemperatuur:

5 °C

Alc.:

5,50 % vol

Wat is het nu ???

Tof allemaal. Wel zien dat het kuiswerk achteraf niet méér tijd in beslag neemt dan vullen met een vulpijpje natuurlijk.;)

Ik ga ervan uit dat je de bottelemmer met vlotterkraan en de vulpijpjes gewoon even laat weken in de oxy en dan nog even spoelen en klaar..alhoewel dat binnenwerk van zo'n vlotterkraan..ik schat de extra reinigingstijd op een kwartiertje, terwijl als alles werkt, het bottelen drie keer zo snel gaat.. reken maar uit ..

https://www.hubo.be/nl/p/kraan…efboom-f2-3-8/703285.html 13,20€ in de hubo , geen onderhoud , zelfs bij weinig druk , 2 standen vb niveau kleine en grote flessen.. kan je vb inbouwen aan zijkant plastic brouwemmer, die dan blijft vollopen tot gewenst niveau. 3 gaatjes maken in deksel of hoog op zijkant van emmer en daarin 3 siliconendarmpjes die aan de buitenkant verbonden zijn met vulpijpjes. Kunst lijkt me dan om die pijpjes zo te monteren dat je de flessen er makkelijk onder kan schuiven en de ventielen van de vulpijpjes toch voldoende worden ingedrukt om de fles te vullen.. lijkt me zeker te doen

kan het ook niet gewoon met zwaartekracht, dus je eerste vat gewoon hoger zetten ipv met pomp..

en misschien beetje onsmakelijk, maar zo'n vlotterkraan zit in elke wc spoelbak, toch ? Eind goedkoper dan zo'n duur exemplaar uit rvs.. vraag is of een versie met plastic vlotter voldoende voedselveilig is ..

Wij wringen de hopzakjes steeds uit, zodat al het vocht terug in de pot zit.

Altijd gehoord dat je dat niet mag doen vanwege bijsmaakjes die dan meekomen ? Ikzelf wil ze wel eens laten uitlekken boven het kokende wort en dan lichtjes aanduwen met een roerstok..