Berichten van janmetdepet

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

(Quote from homoeccentricus)

Ik heb uit sympathie toch maar eens het standje van Perron bieren bezocht. Hij had 3 bieren bij: de blonde en dubbel spraken me niet echt aan , zijn 3e bier was een Vlaams bruin en ik heb dat dan maar geproefd. Niet slecht, maar ook niet speciaal, veel minder karakter dan een Rodenbach.

Heb die blonde geproefd en dat was een gewoon biertje..niet super maar ook niet slecht..wat is het verhaal achter deze man, want geliefd is hij hier blijkbaar niet..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Voor de Wyeast 3624 (de Dupont gist)of begian saison, of ook de Wyeast 3726 (Farmhouse Ale, van de Blaugies-stam) of de Wyeast 3711 (French saison, vermoedelijk pipaix) – deze gisten stabieler en verder door dan Dupont.

Nieuw voor mij dat dupont bottelgist zou zijn gaan gebruiken..iemand die hierover meer weet..?

Net terug..hierbij mijn bewijs van goed gedrag en zeden..

Beste peoevertje was aan de obad stand..een hoppig biertje met lactose en een lange naam waarvan ik me nog enkel tropical herinner..en veel amerikaanse hop..koen..ken jij de juiste naam nog..echt super dat biertje

Goed plan ! Ik ben er morgen zo ergens vroege namiddag denk ik, zo snel mijn fiets me dragen kan..ik heb ondertussen ook een paar biertjes voor jou..gebrouwen in jouw dame jeannes..tot morregen..

Ik heb al vergist op verschillende temperaturen en ik moet zeggen dat dat weinig verschil maakte, zowel bij de Belle Saison als bij de Dupont-opkweek. Het belangrijkste verschil is dat de Belle Saison verder doorgist en dat die veel minder kuren heeft.
    Dat van 5 maanden rijpen klopt volgens mij niet. Een saison is geen bewaarbier, die drink je jong, zeker als die dryhop heeft gekregen zoals de Saison Dupont cuvee dry hopping. Een sterke saison zoals de Bons Voeux is wat anders, die mag wat langer rijpen.

Ik merkte toch wel echt verschil.die typische paardenstalgeur en smaak..en 5 maanden noem ik geen bewaarbier..gewoon tijd genoeg om alles evenwichtig te laten blenden..klopt dat straffe hoppigheid jong dient gedronken te worden..maar een saison is voor mij dan ook niet ipa achtig qua hop..maar krijgt eerder zijn smaak en geur door de typische gist..maar net daarom heeft ieder zijn versie van een saison zeker..die van jou doet me eerder denken aan vapeur en pipaix of voisin..

Dat boek van Markowski is inderdaad fijne literatuur, al vind ik dat hij bal misslaat als het over Dupont gaat: volgens hem zit er alleen EK Goldings en Styrian in, maar dat klopt volgens mij niet. Ik heb al een paar saisons gebrouwen met alleen die 2 hopsoorten en het smaakprofiel zat erg ver van Dupont.

A bon..ik ging ervan uit dat dit de gehele waarheid is..mijn eigen pogingen met enkel ek en styr komen toch enigszins in die richting..heb alleen het gevoel dat je moet durven vergisten boven 25 gr.zelfs naar de 30 toe en minstens 5 maanden laten rijpen

Ge maakt die wel fel hoppig..en waarom met hallertau blanc en rogge..maakt dat het dan weer niet wat te zacht..geen spelt ? En geen dupont of blaugies vloeibare gist ?
    Gewoon wat bedenkingen he koen..want mijn eigen ideale saison hen ik nog lang niet gevonden..al is alles wat een saison d''epeautre van blaugies benaderd..hoogste goed..net boek farmhouse ales van phil markowski gelezen trouwens ..zeer boeiend over biere de garde en saisons

zo erg!

Dat komt wel weer goed met wat tractooren en draad weer rechttrekken..
    Mijn hopstaken zijn netjes blijven staan..maar mijn tomatententje is tegen de vlakte gegaan..met een rôlletje ducktape en wat touw weer rechtop gezet..

Amai nu al rijp..mijnen hop zijn nog steeds kleine frengels..vrees voor een stevig mislukte oogst dit jaar door de droogte..gaan plukken en liefst meekrijgen is dan wel een optie

Oei nu pas gezien..t is eind augustus dus nog een maand dat moet kunnen

Amai nu al rijp..mijnen hop zijn nog steeds kleine frengels..vrees voor een stevig mislukte oogst dit jaar door de droogte..gaan plukken en liefst meekrijgen is dan wel een optie

Mmm..volgens mij zit in rochefort carafa en zeker special b..die zou ik vervangen door vienna en caramunich..om het blond te houden..verder kruidigheid verkrijgen door koriander, witte gedroogde rozijnen en zelfs een aantal gedroogde vijgen..zou voor mijn smaak toch wel zo droog als een rochefort 8 moeten zijn..en natuurlijk witte kandijsiroop ipv donkere..zoiets..?

Wat een mens die wat weet van de warmte niet allemaal bedenkt...Gisteren vroeg ik me af of er een blonde rochefort bestaat..neen dus..waarom zouden we die dan niet proberen te brouwen en hoe zou die smaken..? Vraag ik graag aan jullie..of bestaat die toch..?

Niet alleen bij het hergisten maar ook voor de hoofdvergisting..vandaag een saison gebrouwen met een mix van dupont en blaugies gist. .die -"zoals vroeger"- omdat mijn vergistkast bezet is , zal vergisten aan kamertemperatuur, dus tussen de 25 en 30 graden..ik begrijp dat als er 1 gist is die dat aabkan, het wel deze belgische saisons zijn..recept trouwens met 25 procent speltmout ..naar het voorbeeld van blaugies saison d'epeautre , die zijn saison bij 30 graden zou vergisten en die op 4 dagen hoofdvergisting al klaar zou zijn..we zullen zien, zei de ....

Hoe doet jullie hopveld het ? Het mijne begint hier en daar te lijden onder de droogte met vergeelde bladeren ondanks bijna elke dag water van de put of tuinslang..heb ook het gevoel dat de hopbloemetjes klein blijven en deels verdorren, maar alleszins geen grote bellen beginnen vormen..of is dat nog te vroeg ? Hoe zit dat bij jullie met deze droogte ?

Ik heb mijn Speciale Belge vandaag gebotteld. Uiteindelijk is die verder door vergist dan verwacht: 1012 was voorspeld door Brouwhulp en ik ben op 1010 geëindigd. Dat betekent een svg van 80,8% en 5,9 Vol% Alc. Het wordt inderdaad een stevig Bolleke. Ik post het recept meteen.

Grappig..mijn versie ook net vandaag gebotteld..uiteindelijk nog tot 1013 geraakt..wordt dus eerder een licht bolleke ..

Misschien off topic, maar ik heb al een paar keer s nachts gebrouwen tijdens de zomer..je hebt geen last van te hoge temperaturen, vliegen edm blijven weg..wel motten en muggen en met een buitentemp van 15 graden is het ook nog ok om te koelen en vooral zelf wat af tekoelen..een aanrader als je geen kelder hebt en van de hitte toch niet kunt slapen

(Quote from w@lter)

Niet doen! Door de pectine in je kriekenconfituur ga je een heel troebel bier krijgen. Ook nooit krieken mee koken of toevoegen einde koken. Altijd koud, bij voorkeur na de hoofdgisting.

Tiens..ik was van plan met mijn kersenoogst..net een weekje ingevroren..een kriek te brouwen..maar wanneer voeg je die krieken dan toe..?
    Ik las veelvuldig..recept ronnie denk ik..vlak na de kook als wort gekoeld is tot 80 gr dan bevroren krieken toevoegen en zo verder koelen , maar hier wordt dan weer gezegd om dat pas na de hoofdvergisting te doen..dus koud..zoals bij dryhoppen..hoelang laat je ze dan mee lageren en verwijder je ze dan voor het bottelen..?

Bij mij nog beter..ik heb geen kelder..wel 2 frigos 1 met temp control voor te vergisten..1 ouden bak om te lageren op 5 graden ..gebotteld bier gaat naar de berging of bureau ( 20 tot dezer dagen 25 graden)..daarna bewaren in de oude frigo of in hok buiten..maar dat laatste duurt niet lang alvorens alles alweer opgedronken is..maar net als jullie droom ik wel eens van een gewelfde oude keldergrot waar het altijd rond de 12 graden is..

Nog even terug naar mijn oude witkap verhaal..iemand enig idee hoe het komt dat bier dat minstens 10 jaar in de kelder staat ..nog compleet kan uitschuimen en gusheren..nochtans geen zuur smaakje noch geschud noch veel te warm..ik zou verwachten dat zulk bier net plat is..

(Quote from w@lter)

Brouwerij Slaghmuylder die strippen hun water met een RO filter en voegen dan brouwzouten toe voor de Witkap. (met mijn eigen ogen gezien)

Dus is er weinig af te leiden uit de samenstelling van het grondwater daar..uit de smaak van mijn bier tov een witkap stimulo..kan ik wel afleiden dat mijn water te zacht was en denk ik ook dat er meer bitterhop en misschien ook dryhop of whirlpool wordt toegepast..of dat je minstens op die manier dichter bij komt..maar dat is voor de volgende poging

"Laatst gelezen dat je daarvoor een geit moet offeren bij middernacht en daarna een kruisbeeld aan de deur van je kelder moet nagelen. Dan zou dat spook wegblijven "

Een kater op zondagmiddag helpt ook !

(Quote from janmetdepet)

Probeer je water eens aan te passen en met een hoger sulfaat gehalte ten opzichte van de chloride. Dan zou de bitterheid meer uitgesproken moeten zijn als nu.

Goeie suggestie walter..eerder dan de hopsoorten te vervangen door meer bitterheid

Tot op vandaag ben ik een beetje geobsedeerd door witkap bier. Heb nooit beter bier geproefd als toen dat klutske ..en later alle andere nog resterende schuimfleskes..maar vraag mij tot op vandaag af hoe het kan dat al die fleskes, minstens 10 jaar oud, zo bleven schuimen tot echt alles eruit was ?

Volgende episode is dat mijn moeder omeen of andere reden aan biersteker andre verteld over die bak en dat deze bierstekerwel eens wil zien welk bier dat dan wel was..waarop mijn moeder hem zon witkap stimulo haalt. Vermits andre ons huis als laatste op zijn ronde heeft..kan een pintje er wel af alvorens naar huis te bollen..halve kilometer verder .
    Ik leet van andre de techbiek van het openen van gushers..klein beetje liften en laten spuiten langs de flesrand..en dan druppelen in het glas daaronder..na 5 minuten heeft hij een drinkbaar glas bier uit het totaal uitschuimende flesje..verdoeme..das goe is zijn proefreactie..zeker niet wegdoen. Wantmijn moeder wou eigenlijk weten of ze da oud bier ni kon wegkappen..paar minuten later dronk ik het bodempje op van wat de biersteker had laten staan.. en wist wat goed bier was

Die bak werd vergeten en is nooit terggekeerd naar de nonkel marc..
    Toen ik in de late jaren 70 een puberke was geworden ..kreeg ik stiekem wel belangstelling voor die stoffige houten bak onder de keldertrap..op een zomerse dag heb ik er eens een fleske uit gepikt en dat achter in de boskes open getrokken..het spoot in een grote geut in mijn gezicht..schuimde helemaal uit maar de smaak in mijn mond vond ik eigenlijk wel lekker..

Hierbij nog volgend verhaal..mijn passie voor bier is als volgt ontstaan..
    In de wauters familie hadden wij een nonkel marc die werkte in de congo en kenia..die had een huis in het dorp maar ook een huis in de congo..zijn gezin verbleef ongeveer de helft van de tijd in belgie..de andere 6 maand werd het huis af zn toe verhuurd door mijn bomma die in immobilien deed..dus af en toe moest de huisraad van het gezin van nonkel marc ondergebracht worden bij andere familie leden...waaronder wij. ..zo is er mid jaren 70 een bak stimulo un onze kelder beland.

Ook vandaag..toch het echte begin van de zomer..mijn eerste witkap kloon geproefd en die geproefd naast een echte stimulo..die stimulo is veel hoppiger..koudhop ? ..de mijne is veel zachter en net iets te zoet..volgende keer een hardere hop

Ondertussen mijn vlierbier eerste keer geproefd en dat is een topper..als het geen gushers zijn..want sommige fleskes hebben een redelijke overdruk..ik vergeet begot altijd te roeren in mijn bottelvat met bottelsuiker..